Canon Ixus 980 VS 870
242 svar till detta ämne
Postad 09 december 2008 - 19:38
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Vidvinkeln på 980IS (36mm) är ju en katastrof. Bara för det rekommenderar jag inte kameran. Ta 3k för en kamera med 36 mm vidvinkel???
Katastrof? För vem och för vad? Frågar du mig så är vidvinkel överskattat och används alldeles för ofta.  Landskapsfotografering, visst, där kommer vidvinkeln till sin rätt. Men istället för att försöka få in alla runt matbordet på samma bild, ta två kort på närmare håll. Betydligt intressantare. Alla zoomobjektiv innebär kompromisser. Jag offrar gärna några mm på vidvinkelsidan för andra kvalitéer. 36mm på en kompaktkamera räcker gott och väl för min del.
Redigerat av voz, 09 december 2008 - 20:20.
Postad 09 december 2008 - 20:09
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
[raderat inlägg. dup.]
Redigerat av voz, 09 december 2008 - 20:10.
Postad 09 december 2008 - 21:58
halmstaden
-
halmstaden
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
ja, nu är vi ju alla olika. men jag tror många vill kunna få med hela släkten så att säga, och är man då inte så kunnig inom detta med foto så kanske man tror att "det är väl samma på alla?", vilket jag tydligt poängterar att det inte är.
Bara i välmening för ev köpare.
Då ska jag väl också passa på att säga att 870 IS har en vidvinkel på 28mm..
Postad 13 december 2008 - 23:19
guldfisk
-
guldfisk
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
(Nu blir det lite eko, men...)
Lerumsbo:
Det är orimligt att jämföra Ixus 500 resp. 870 på pixelnivå när de har olika upplösning. Det rätta sättet är att skala ned 870:ans bilder till 500:ans storlek. Det är så du kommer att se dem på datorskärmen, TV:n, utskrifter och fotokopior. Utöver detta ger 870 möjlighet att beskära mer eller ge större fotokopior och utskrifter, men då sannolikt inte med bättre kvalitet "per pixel".
Jag kör min 860 i det halvautomatiska läget med ISO 80 som bas, vilket fungerar för de flesta bilder, och normalt med blixten avstängd. Behövs det höjer jag till ISO 100-200 och i nödfall ISO 400 alternativt använder blixt. Utöver det pillar jag bara på exponeringskompensationen (via snabbknapp, omkonfiguerad skrivarknapp). I stort sett point and shoot, även om jag ibland tar om bilden 1-2 gånger om tillfälle ges (vilket ju är en av huvudpoängerna med digitala kameror).
---
Vidvinkeln är verkligt värdefull för mig, skillnaden mellan 3x och 4x tele mer försumbar. Däremot hoppar jag gärna in 1-3 steg för bättre skärpa, om jag inte behöver vidvinkeln och ljuset medger den mindre bländaren.
Postad 16 december 2008 - 20:27
zorn
-
zorn
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag funderade också på att köpa en Canon Ixus 980 eller en 870. När jag väl var inne i butiken så gjorde jag ett impuls köp och köpte mig en Panasonic DMC-TZ5. Jag har nu ägt kameran i en vecka och jag tycker att den tar mycket bra bilder. Den har dessutom vidvinkel..
Lägger upp några exempelbilder som är tagna med kamerans automatiska inställningar.
Redigerat av zorn, 16 december 2008 - 22:12.
Postad 25 december 2008 - 00:02
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Tjena, bra tråd. Funderar själv på att köpa en Ixus 980 is (svart, så klart). Nu borde flera av er köpt en 980 & haft den ett tag. Så är ni nöjda? Besvikna? Vad är fördelarna & nackdelarna? Skriv en recension av er 980 & lägg upp foton, helst oredigerade. Sen så undrar jag om någon upplevt liknande saker med sin 980 som Lerumsbo har gjort med 870? Jag vill också veta vad ni använder för minneskort & storlek. Har hittat en SDHC på 16 gb som igentligen är för HD videokameror men funkar för alla enheter som stödjer SDHC. Har idag en 10mp från HP så det är inte mycket att jämföra mot. Tack på förhand...
Redigerat av Yobo1987, 25 december 2008 - 10:51.
Postad 25 december 2008 - 22:20
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Ni behöver inte svara på ovannämda meddelandet från mej. Jag har idag köpt en (svart) IXUS 980 IS & är jättenöjd. Köpte till en kameraväska samt ett minneskort på 16 GB. Bifogar två foton som jag tagit idag med kameran. Rekomenderar denna kamera, ett bra köp. Båda bilderna är med högsta upplösning samt bästa kvalité. Bild 2 är inzoomad med max optisk-zoom.
Redigerat av Yobo1987, 25 december 2008 - 22:32.
Postad 26 december 2008 - 09:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Yobo, kan du lägga ut några fler bilder. Tycker inte de du la ut ger en omedelbar köplust. Verkar ju var tagna i lite sämre ljus och tycker de ser lite brusiga ut, kan du testa några till ute / inne (utan blixt). Hur tycker du inställningarna för manuella inställningar fungerar, kände på den i affären och det verkar lite smått och plåttrigt
Postad 26 december 2008 - 11:20
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Ja, ok. Ska se vad jag kan göra. Jag köpte den igår & var ute en stund efter att jag laddat batteriet. Det var tyvärr lite molnigt ute så ljuset var ganska grått. Men kolla dessa naturbilder jag tog & så får vi se ifall det är bättre. Igår var igentligen bara en provrunda så alla bilder är inte perfekta, då jag testade med lite olika inställningar för att hitta nåt som passa. Man kan märka att alla inte är i bästa fokus, kan vara lite suddiga i vissa delar. Sen så är jag ingen expert, det är bara en hobby för mej. Så det finns säkert andra som kan ta snyggare bilder... Nu har jag lagt upp 4 bilder till, det får räcka för nu.
Redigerat av Yobo1987, 26 december 2008 - 11:26.
Postad 26 december 2008 - 15:17
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Ett sista inlägg från mej. Var bättre väder idag (ljus). Tog 3 bilder i "Widescreen"-läge. Jag undrar om det finns nån inställning i antingen kameran eller medföljande pc-programvara som gör att efter bilderna blivit överförda till datorn tas dom automatiskt bort från kameran. Nån som vet? Det är ju igentligen inget extra jobb att göra det själv, men jag bara undrar.
Nu blir det inte fler bilder.
Jag jobbar inte på Canons PR-avdelning & gör därför inte reklam för kameran. Jag rekomenderar den, men vill ni ha en annan eller inte tycker bilderna duger ("köplust") så är det sak samma för mej.
Redigerat av Yobo1987, 26 december 2008 - 15:26.
Postad 26 december 2008 - 17:27
SS_454
-
SS_454
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Dpreview har gjort tre intressanta tester på kompaktkameror. I ena testet vinner IXUS 870 mot Panasonic DMC FX-150 (kostar ca 1000 kr mer i Sverige och är mer rival mot 980 tycker jag), FujiFilm F100fd m.m. Här kan ni läsa testet DP-review test. Men jag tycker det är synd att inte Panasonic DMC FX-37 är med i det testet för i Sverige har dessa två samma pris. DMC FX-37 vinner nämligen det andra testet som de har gjort. Får åka ut till media markt och jämföra desa två. Bästa hade varit och låna hem båda två och jämföra. Lite mer väck i pannan, tidningen PC för alla (Nr 11) har ett kompaktkamera test i sig där IXUS 980 möter just Panasonic DMC FX-150 (priset i Sverige för dessa två väldigt lika). I PC för alla får Panasonic FX-150 Bäst i Test och Canon IXUS får Bra val.
Postad 28 december 2008 - 11:39
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har varit mycket diskussion kring respektiver modell, men vi har väl inte riktigt kommit fram till vilken kamera som är bäst.
Jag ska ut och resa, och funderar starkt på någon av dessa två kameror. Kompisen ska ta med en Nikon D90 på resan, så vi bestämde att jag ska ta med en kompakt digitalkamera.
Om ekonomin finns, är det 980 IS som gäller då?
Eller vad kommer vi fram till?
Postad 01 januari 2009 - 19:57
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Dpreview har gjort tre intressanta tester på kompaktkameror. I ena testet vinner IXUS 870 mot Panasonic DMC FX-150 (kostar ca 1000 kr mer i Sverige och är mer rival mot 980 tycker jag), FujiFilm F100fd m.m. Här kan ni läsa testet DP-review test. Men jag tycker det är synd att inte Panasonic DMC FX-37 är med i det testet för i Sverige har dessa två samma pris. DMC FX-37 vinner nämligen det andra testet som de har gjort.
Ehum, FujiFilm F100fd vinner.... inte Ixusen. Dessutom verkar FX-37 inte vara i klass med 870 enligt testet: We don't like: Low light focus is slow, too much noise reduction in ISO 100-400 region, images lack resolution if you look too close, edge softness at wider zoom settings
Redigerat av ungern, 01 januari 2009 - 20:47.
Postad 06 januari 2009 - 05:59
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Det har ju varit riktigt intressant att läsa på här, tack för att ni delar med er =) Verkar ju som vi har ett par experter här och några amatör fotografer så jag passar på att ställa ännu en fråga  Mitt val har varit 870is men jag har blivit allt mer osäker på om det är en sån jag ska ta eller något helt annat =) Såg nu en Panasonic Lumix DMC-FX37 med 25-125mm brännvidd vilket är bättre än 870is 28-112mm och igen kanske mår jag bättre med Fujifilm FinePix S8100FD som har 27-486 mm ? =) Det jag behöver min kamera för är att ta naturbilder och oftast väldigt få porträtt bilder på människor. 870 har ju vidvinkel vilket är något jag lägger stor prio på. Zoom funktioner anväder jag väldig sällan då jag oftast är "in the face" eller i en natur då allt omkring mig behövs ses. Det jag behöver egentligen är någon kamera som är bra på färgåtergivning, dock är jag nivån under professionell photoshop användare men jag vill helst slippa redigera bilderna på resande fot. För att ni ska få en uppfattning på vilka bilder/kort jag tar så kan ni ta en titt på mitt senaste galleri som är taget med en olympus mju kamera (kommer inte ihåg modellen då den blev snodd på senaste resan men den är äldre än 2 år) http://www.saotome-principe.se/ blädra 3-4 gånger på pilarna för att komma till korten med bra natur. Budgeten tillåter egentligen inte en 980 eller ens en 870 då jag hade ställt in mig på en kamera för 2000kr men nu har ju priserna sjunkigt lite så det kan väll gå upp till 2500kr. Så enlig er vad ska man välja för en naturfotograf? Som ni märker är det inga expertfoton utan bara lite amatör för att visa de naturer jag rör mig i.
Redigerat av denied, 06 januari 2009 - 07:40.
Postad 06 januari 2009 - 10:20
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Om du är uppe i 2500kr, så måste jag säga, Ixus870. Kolla senaste testerna som vi skrev om här, på dpreview, högst up på sidan har de fyra kategorier där de jämför 6-7 kameror i kompaktklassen. Dessutom så finns chdk, ett litet program som ger dig manuell bländare och slutartid på Ixusen (du får samma funktionalitet som 980 har, lite knixigare dock) om det är av värde. Fast, detta borde du veta om du har läst i forumen  Sen är ju Ixusen äckligt snygg, Fuji F100fd är tråkigt plastig, kolla på MediaMarkt eller nåt ställe... (F-n vad denna sidan har blivit tung av alla stora bilder  )
Redigerat av ungern, 06 januari 2009 - 10:22.
Postad 06 januari 2009 - 10:23
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Tja, det är ju snyggare än svensk natur. Jag tar själv mycket naturbilder & köpte i mellandagarna en Canon Ixus 980 IS. Jag är väldigt nöjd, jag har använt "widescreen" & "panorama" läget en del. För ska man visa på datorn så begränsas vidvilkeln (bildens bredd kanske är ett bättre uttryck) till skärmens storlek samt att det blir svårt att skriva ut större än A3 på en skrivare. Jag är dock bara en amatör med en hobby, så min åsikt kanske inte är den bästa.
Redigerat av Yobo1987, 06 januari 2009 - 10:24.
Postad 06 januari 2009 - 10:26
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Alla vettiga åsikter är värdefulla
Postad 06 januari 2009 - 15:53
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Om du är uppe i 2500kr, så måste jag säga, Ixus870. Kolla senaste testerna som vi skrev om här, på dpreview, högst up på sidan har de fyra kategorier där de jämför 6-7 kameror i kompaktklassen.
Japps satt i många timmar på den sidan och tittade på olika alternativ, det va då FinePix S8100FD och Lumix DMC-FX37 kom upp för min prisklass. Det va ju dom som hade en fin viddvinkell Dessutom så finns chdk, ett litet program som ger dig manuell bländare och slutartid på Ixusen (du får samma funktionalitet som 980 har, lite knixigare dock) om det är av värde. Fast, detta borde du veta om du har läst i forumen  Sen är ju Ixusen äckligt snygg, Fuji F100fd är tråkigt plastig, kolla på MediaMarkt eller nåt ställe...
Japps såg CHDK men va aldrig inne på sidan, nu ser jag vad den gör: * RAW - CHDK can record raw files, giving you access to every bit of data the sensor saw, without compression or processing. Raw files can be manipulated on the camera, or processed on your PC. CHDK also has experimental support for the open DNG raw standard.
* Override Camera parameters - Exposures from 64s to 1/60.000s with flash sync. Full manual or priority control over exposure, aperture, ISO and focus.
* Bracketing - Bracketing is supported for exposure, aperture, ISO, and even focus.
* Video Overrides - Control the quality or bitrate of video, or change it on the fly.
* Scripting - Control CHDK and camera features using ubasic and Lua scripts. Enables time lapse, motion detection, advanced bracketing, and much more. Many user-written scripts are available on the forum and wiki.
* Motion detection - Trigger exposure in response to motion, fast enough to catch lightning.
* Edge overlay - Detect the edges in a scene, and display them later. Ideal for timelapses, stop-motion, stereography and much more.
* Live Histogram - CHDK includes a customizable, live histogram display, like those typically found on more expensive cameras.
* Zebra-Mode - Displays under and overexposure areas live on the screen.
* GRIDS - Create custom grids and display whichever one suits your shooting conditions.
* Multi-Lingual Interface - CHDK supports about 13 languages, and adding more languages is simple.
* DOF Calculator - Display detailed DOF information on the screen.
* Customizable OSD - Improved display of battery status, free space, camera parameters, and much more. Fully customizable with an on-screen editor.
* Filebrowser - Manage files without a PC.
* Textreader - Display text files on your camera.
* Games - Play Reversi, Sokoban or 4-in-a-Row on your camera.
* USB remote - Simple DIY remote allows you to control your camera remotely.
* Benchmark - Compare the performance of your SD cards.
* User Menu - Edit your own customizable User-Menu for fast access to often used features.
* there is even more → read the Manual & explore this wiki. Om jag förstår det rätt så kan allt det här läggas på Ixus 870? Om så är fallet så är det ju OTROLIGT =) Raw format och Live histogram, det är ju helt sjukt va finneser den lägger till. Kan någon konstatera att alla dessa funktioner funkar på ixusen? Jag va inne på media markts hemsida men där står inte mycket priser =) Men du menar nog att jag ska åka till dom för att känna lite på leksakerna =) Tja, det är ju snyggare än svensk natur. Jag tar själv mycket naturbilder & köpte i mellandagarna en Canon Ixus 980 IS. Jag är väldigt nöjd, jag har använt "widescreen" & "panorama" läget en del. För ska man visa på datorn så begränsas vidvilkeln (bildens bredd kanske är ett bättre uttryck) till skärmens storlek samt att det blir svårt att skriva ut större än A3 på en skrivare. Jag är dock bara en amatör med en hobby, så min åsikt kanske inte är den bästa.
Panorama funktionen hade jag på min olympus mju med deras speciella xD kort, egentligen fyllde det ingen större funktion förutom att man fick lite hjälp i hörnen. Vet dock inte om canon kör med samma princip. Det är inte heller så svårt att göra egna panorama bilder har jag lärt mig nu =) Angående utskrifter så kommer jag nog inte göra så många på resande fot, det är ju om man kommer hem till sveige någongång och gör ett live galleri, men det känns för ambitiöst just nu =) Men men kan någon bekräfta alla CHDK funktioner på 870'n så bilr det klart det köpet =) Tillägg: As all other DryOS based cameras CHDK can only start from a bootable card, there's no "Firmware Update" menu item. The download contains only the file diskboot.bin !
Notes:
* IXUS 860IS CHDK does not have PS.FIR, so only the autoboot method with a bootable card (up to 4GB, only with FAT16 file format) will work. Vad menas med det sistnämnda? Att jag måste boota upp kameran med ett sånt minne varje gång jag vill använda CHDK? Eller räcker det med att ha diskboot.bin på någt minne? Fat16 är ju rätt uråldrigt och segt om jag inte mins fel =/ Jag vill ju nästan ha ett 8 eller 16gb minne i kameran så man slipper massa minneskort =)
Redigerat av denied, 06 januari 2009 - 16:05.
Postad 06 januari 2009 - 20:10
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Om jag förstår det rätt så kan allt det här läggas på Ixus 870? Om så är fallet så är det ju OTROLIGT =) Raw format och Live histogram, det är ju helt sjukt va finneser den lägger till. Kan någon konstatera att alla dessa funktioner funkar på ixusen?
Den finns till Ixus 850IS (jag hade en sån, med CHDK på), bland många andra. 870 har inte fått den ännu, men det är bara en tidsfråga innan de kommer ut med en version till den med. Det är sjukt imponerande vad de kan fixa! Jag va inne på media markts hemsida men där står inte mycket priser =) Men du menar nog att jag ska åka till dom för att känna lite på leksakerna =)
Jepp, kläm o känn  Panorama funktionen hade jag på min olympus mju med deras speciella xD kort, egentligen fyllde det ingen större funktion förutom att man fick lite hjälp i hörnen. Vet dock inte om canon kör med samma princip.
Ixusarna behöver inget speciellt kort. Du kan skapa panorama åt båda hållen enkelt. * IXUS 860IS CHDK does not have PS.FIR, so only the autoboot method with a bootable card (up to 4GB, only with FAT16 file format) will work.[/code] Vad menas med det sistnämnda?
Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Tänkte köra 4GB-kort på min 870, så vi får väl se. 4GB räcker sjukt långt egentligen.
Postad 06 januari 2009 - 21:33
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Den finns till Ixus 850IS (jag hade en sån, med CHDK på), bland många andra. 870 har inte fått den ännu, men det är bara en tidsfråga innan de kommer ut med en version till den med. Det är sjukt imponerande vad de kan fixa!
Japps jag blev lite orolig, satt å läste i forumet och de va någon som hade postat sedan september om att det inte fanns för 870 utan bara 860is. Frågan är om dom hinner göra något på dom två veckorna jag är kvar i sverige =) Iof lär väll inte filen bli större än 30 meg men det tar tid med en 5k lina iaf dit jag ska sen =) Ixusarna behöver inget speciellt kort. Du kan skapa panorama åt båda hållen enkelt.
Japps ja förstod nästan det =) Har man någon hjälp i kameran som underlättar panoramatagande? Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Tänkte köra 4GB-kort på min 870, så vi får väl se. 4GB räcker sjukt långt egentligen. 
Jo jag har ju kört med 4gb tidigare och det räckte ju helt ok, nu kommer jag ju ha min bärbara med minneskorts läsare också som man kan dumpa på =) Kanske får nöjja mig med 4gb ändå =) Men du har ingen aning om när CHDK kommer till 870 va ? Jag vet att sånna saker kan dröjja lite =/
Postad 06 januari 2009 - 21:50
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ehh, filerna är någon hundra kB bara zippat. 400-700kB typ.
Japp, speciellt panoramaläge finns, en tredjedel av den tagna bilden visas semi-transparent.
Nej tyvärr, jag har ingen koll där. Svårt att säga. :/
Postad 06 januari 2009 - 22:37
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
ahh va vare som va runt 20-25 meg då? vare kanske bara firmware dumpen dom hade eller? kanske jag som förståt fel =)
fy fan det gillas! olympusen hade bara linjer som hjälp men ingen referens till den sista bilden, men då så! då kanske man ska sikta på en 870 iaf även om chdk inte har kommit än =/
ska läsa lite i forumet å se hur långt de har kommit med utvecklandet =)
Postad 07 januari 2009 - 08:14
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Postad 07 januari 2009 - 14:19
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Ptja det skule ju då vara den här som fungerar på ixus 870 PowerShot SD870 1.00C ixus860_sd870-100c-0.9.0-668-full.zip (487KB)
men du hade väll kameran =) ? kan du inte pröva lite hehe
Postad 07 januari 2009 - 14:45
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ajsing-bajsing, Powershot SD870 är samma som Ixus860 (som du ser på filnamnet också)
Ixus870 heter Powershot SD880 i USA. Så det är bra att hålla koll lite. Ganska dumt att de ligger en tia före faktiskt.
Lång story, men ja, jag har kameran. Nej, jag ville inte ta upp den än, för jag väntade på att polisen skulel hitta min Ixus850 som jag blev av med på nyårsafton. Detta verkar 1) inte bli av 2) ta lång tid, så jag ska nog packa upp 870:n ikväll. Det är ändå 2500kr jag kanske inte behöver lägga ut.
Postad 07 januari 2009 - 16:53
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Det är jävligt förvirrande (som dom själva säger på forumet =) att förstå filnamnen. Jag menar det står powershot sd870 och "firmwaren" heter ixus860_sd870 så klart som fan man blir förvirrad =) Fan man orkar ju inte vänta man vill ju ha de nu och att det ska fungera problemfritt =)
Du kommer nog få vänta i många år om polisen ska hitta din kamera, sorry to say men det är bara att leva med att den är borta och eventuellt få pengar från försäkringen om du gjort en polisanmälan. Polisen tog inte ens upp misshandeln på mig förra året då jag hade 15 vittnen så min tillit till dom ######rna är jävligt låg =)
Så plocka ut kameran och lek lite med den =)
Postad 08 januari 2009 - 00:55
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Tråkigt att höra att ni båda har haft otur. Även om det inte är samma sak ni råkat ut för. Funderar själv att testa programmet på min kamera. Har hört att man kan få igång optisk zoom under videoinspelning.
Redigerat av Yobo1987, 08 januari 2009 - 01:11.
Postad 08 januari 2009 - 08:38
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Tråkigt att höra!  De enda som inte respekterar polisen nu för tiden är kriminella. Det är jäkligt fel.
Ja, optiskt zoom fungerar under videoinspelning (på 850 ivf).
Packade upp 870'n igår kväll, kunde inte låta bli... så sjukt bra! Ska skriva mer om den lite senare.
Redigerat av ungern, 08 januari 2009 - 08:39.
Postad 08 januari 2009 - 13:05
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Äsch det är så systemet fungerar, bara svälja och bita ihop och hoppas på att karman ger igen istället =)
Yobo1987, hade du också en ixus 870is eller ?
ungern, hehe jag visste det =) väntar med att få höra lite saker om den nu =)
Jag kommer eventuellt springa runt på lite elektronik affärer nästa vecka när jag ska hjälpa polarens tjej att köpa en laptop, då kanske man hinner lägga vantarna på några kameror och testa sig lite =)
Redigerat av denied, 08 januari 2009 - 13:06.
Postad 08 januari 2009 - 14:36
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ja, jag är svag... döm mig inte för det ;D Okej, jag skrev en hel del på testklubben, jag länkar här, orkar inte skriva allt igen
Postad 08 januari 2009 - 17:29
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
Tjenare! Har nu läste hela tråden och kommer från den med blandade känslor, som några andra här. Har varit lite inne på en ixus 870 men Ixus 980 verkar dock grym men lite för dyr för min plånbok och så tilltalar designen inte mig ett dyft. Därför ber jag om ursäkt att jag nu drar in en annan modell i sammanhanget..  Har varit lite sugen på både en Ixus 80 ev. en 85 lr 90 tidigare men fastnade för 870:an för ett tag sedan. Men sedan jag läste en hel del negativt om den här så är jag lite fundersam. Frågan är dock om man ska satsa på 80,85:an och spara nästan en 1000-lapp eller satsa på en 870:a, vad tycker ni? Är de största skillnaderna funktionerna eller skiljer sig bildkvalitén något mellan de olika modellerna? Någon som har någon erfarenhet? Megapixlarna är färre på 80:an men det skiter jag i, det räcker ju att ta i 3 mp för att få snygga fotokopior. förstorar inte särskilt mycket. tja, ja tacksam för svar.
Postad 08 januari 2009 - 18:26
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
ungern verkar dock väldigt positiv till 870 vilket låter bra
Postad 08 januari 2009 - 19:06
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ja, jag var/är också lite orolig efter Lerumsbos inlägg. Som sagt så har jag inte hunnit testa kameran beträffande bildkvalitén än, hoppas kunna ge er lite input ikväll, när jag har hunnit leka.
Har du kollat på tester på de Ixusarna? Tvåsiffrig kombo är de mindre, men enklare kamerorna, jag kan tänka mig att de ger sämre bilder, men vet inte.
Postad 08 januari 2009 - 20:04
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Ja, jag är svag... döm mig inte för det ;D
Okej, jag skrev en hel del på testklubben, jag länkar här, orkar inte skriva allt igen 
Bra skrivet där! =) Nu blir jag ju riktigt sugen på att pilla på en 870 själv =) Du nämner CHDK ett par gånger där, har du fått igång det på kameran eller lägger du bara upp för de framtida funktionerna =) ? Pfenning, har själv inte tittat på dom kamerorna men det beror väll lite på vad du är ute efter. Jag vill mest ha 870 för att den har viddvinkell samt att man (senare) kan lägga på CHDK som gör den ännu bättre på många nivåer. Du får avgöra lite själv tror jag om du behöver alla funktioner på 870 eller om du nöjer dig med de lite lättare.
Postad 08 januari 2009 - 21:05
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Skrev om CHDK för att folk ska se att det går att göra mer, har inte kollat ens om det finns till 870 än. Testbilder på olika ISO och på bildkvalité kan ni hitta här. Det bjuds på en närbild tagen på frihand (!) på 1/5sek, och sen (nästan) utan att röra kameran alla ISO från 80-1600. Tog inte med 3200, det är lite menlöst, och ger inte full upplösning. Jag är verkligen nöjd med bildkvalitén, med hänsyn tagen till frihand och litet skärpedjup, så är den första bilden exceptionell för en kompaktkamera tycker jag. Så... köpa sig från Leifi?
Redigerat av ungern, 08 januari 2009 - 23:00.
Postad 08 januari 2009 - 22:49
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
Testbilder på olika ISO och på bildkvalité kan ni hitta här. Det bjuds på en närbild tagen på frihand (!) på 1/5sek, och sen utan att röra kameran (nästan) alla ISO från 80-1600. Tog inte med 3200, det är lite menlöst, och ger inte full upplösning.
Jag är verkligen nöjd med bildkvalitén, med hänsyn tagen till frihand och litet skärpedjup, så är den första bilden exceptionell för en kompaktkamera tycker jag.
Håller verkligen med dig där om bilderna! Otroligt med den bilden på frihand och 1/5 sek, med min gamla Ricoh Caplio R2 skulle en sån bild bli hur mörk som helst, suddig och hur grynig som helst så jag är imponerad o nöjd  om CHDK funger på 870 så låter det ju riktigt gött med. Jag avvaktar dock fler rapport från dig Ungern innan det blir någon deal
Postad 08 januari 2009 - 23:30
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Yobo1987, hade du också en ixus 870is eller ?
Nej, jag har en Ixus 980is... Tänkte du ang CHDK? och för att svara på nån annans fråga (ursäkta att jag inte kommer ihåg vem) så har jag iallafall inte haft några som helst problem överhuvudtaget med min kamera. Den har funkat klockrent till minst 120%.
Redigerat av Yobo1987, 09 januari 2009 - 10:23.
Postad 09 januari 2009 - 08:14
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Den har funkat klockrent till minst 120%.
Sablar, det är inte lite det!  (ojj, visste inte att djävulen = sata_ är förbjudet ord här) En sak jag ska uppdatera mitt omdöme med, är röda-ögon vid bilder tagna med blixt. Helt otroligt, även om jag stänger av alla anti-röda-ögon-funktioner, så har jag bara "lyckats fixa" knappt synbart röda ögon på en bild av tio. Försökte titta in i kameran, ta bild snett från sidan, you name it... det är galet bra.
Redigerat av ungern, 09 januari 2009 - 08:15.
Postad 09 januari 2009 - 10:32
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1 201 inlägg
Efter att ha använt 870IS lite i ett par dagar (dåligt med tid...) så slås jag initialt över hur snabb den är, samt att displayen på 3" är riktigt bra. Återkommer med fler intryck och lite bilder i helgen.
Postad 09 januari 2009 - 11:22
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
okej låter bra:) Jag undrar lite hur blixten är, hur långt räcker den? kan man tex. ta kort med blixt i ett rum med halvtaskigt ljus utan att det ser helt naket och onaturligt ut? Blir tex ansikten helt vita eller liknande om man tar med blixten.
Postad 09 januari 2009 - 11:54
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Nu får du snart göra din läxa... 
• Range 30cm - 4.2m (W) / 2.0m (T)
Mycket beror ju även på ISO och avstånd till motivet. Står du för nära så kommer ljuset från ansiket att dominera bilden, och ljuset från bakgrunden kommer inte att nå kameran.
Postad 09 januari 2009 - 20:27
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hur mycket minne rekommenderar ni att man ska köpa till en Ixus 870? 4 Gb är väl helt ok, eller räcker 2gb?
Postad 09 januari 2009 - 20:57
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1 201 inlägg
Hur mycket minne rekommenderar ni att man ska köpa till en Ixus 870? 4 Gb är väl helt ok, eller räcker 2gb?
2Gb räcker till 749 bilder enligt manualen.
Postad 09 januari 2009 - 21:45
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
2Gb räcker till 749 bilder enligt manualen.
Okej är 4gb lite "overkill" då kanske?
Postad 09 januari 2009 - 22:14
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag själv har ett 16 GB´s kort till min Ixus 980 is.
Postad 09 januari 2009 - 22:21
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1 201 inlägg
4 Gb kan väl vara rimligt om du tänker filma en del. Egentligen är det inte mycket pengar det handlar om gällande antalet Gb på minneskortet. 2 Gb är skapligt, 4 är more that enough. Snarare är batteriet flaskhalsen.
Min poäng ovan är alltså att kanske lägga lite pengar på ett extra batteri om man vill vara safe.
Postad 09 januari 2009 - 22:41
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
2GB Sandisk Ultra II kostar 100kr (Kjell&Co)
4GB Sandisk Ultra II kostar 150kr (Kjell&Co)
Jag tog 4GB, kände inte att större behövdes, 16GB är ju helt skadat  det har jag till min HF100.
Extrabatteri 200kr (NetOnNet)
Redigerat av ungern, 09 januari 2009 - 22:43.
Postad 09 januari 2009 - 22:44
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Någon som hittat något schysst fodral till 870? Hade suttit fint ett originalfodral i skinn, om det finns.
Postad 10 januari 2009 - 02:36
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som hittat något schysst fodral till 870? Hade suttit fint ett originalfodral i skinn, om det finns.
mm absolut det skulle va gött! Har hittat original-väska i skinn som heter Canon DCC-75 som ska passa för 870. säljes tex. [url="https://www.inet.se/kamera---foto/kameratillbehoer/canon-vaeska-dcc-75-till-ixus-870is/6201733/""]https://www.inet.se/kamera---foto/kameratil.../6201733/"[/url]]här Hade lite svårt för att hitta några bilder på den men jag tror det är den här: http://ecx.images-am...WhL._SS500_.jpg
Postad 10 januari 2009 - 10:22
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Fodral till ixus serien. Jag köpte ett som hete DCC-70 för 80:- på mediamark. Det är ett orginalfodral. http://www.netonnet....rge/l100583.jpg
Redigerat av Yobo1987, 10 januari 2009 - 10:26.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|