Postad 13 October 2008 - 22:35
Postad 14 October 2008 - 00:17
En gammal 6,5" jamo hybrid mellan golv och stativare, e volym på 15liter... gick ner till lokala hifi-handlaren; hej jag vill ha ett 8" element som passar i 15liter portat, fick två gamla hitatchi-element. Fick de för 2x80:-.
Gick hem, skruvade ur 6,5"orna, sågade lite, i med 8", räknade en port på 5cmx15cm, lite mer skumgummi åkte i, tror lådvolymen var i minsta laget... Men nått var fel, så jag delade ned diskanten till 2500hz, delade 8" vid 2500hz. Det lät riktigt gungigt! Otroligt att diskanten klarade 2500hz, var delad vid 6000hz innan (räknade med värdena på kondningen till diskanten). Spelade kanske ner till 40hz, rent, gungigt och "font-bas (kallar det så det låter liksom ffffont)
Men som ivrig 14-åring utan kunskaper så tog man philips-förstärkaren och jvc-förstärkaren, högnivå från philipsen->lågnivå in jvc-> ut som skulle "resultera i minst 60watt"
Redigerat av ekolnskungen, 14 October 2008 - 00:19.
Postad 14 October 2008 - 01:35
Vad menar du med:
"Fast hade jag som du, haft ett helt tomt A4 att skissa på, hade jag kört en topp-del med 4½-6½" och diskant, och sedan kört en separat basdel/stativ för att sprida kostnaden och göra allt så optimalt som möjligt. En eller flera kapabla baselement i bottendelen."
Menar du att, om du varit jag, så hade du kört diskant och mellan i två stativare, och en subbas?"
Förtydligande: Kanske inte just en sub-bas i singularis, i vanlig och egentlig mening, utan tänk dig... en golvar-stor rektangulär lådda. kapa den 30cm från toppen av den, där ska bas/mellan och diskant sitta. Resten, nederdelen, ska med sina basar bli det kapabla fundamentet som 9 av 10 golvhögtalare ändå aldrig mäktar med. Så kan man sätta några fina spikes mellan dessa två också. Man delar upp det helt enkelt, optimerar låda, arbetsbetingelser i två fysiskt skilda enheter. Snyggt! (det blir då även alltså hela 2st basfundament/stativ drivna hur man nu vill, jämfört med en ensam sub)
Helt korrekt, att i förstone koncentrera dig på den biten som är mest nödvändig att optimera. En stativare byggd för att stå på bas-fundamentet lite senare. Helt optimalt, ur alla tänkbara perspektiv. Det är bara att börja drömma ihop hela konceptet hehe...
Helheten har jag (i mitt bygge) klar för mig, å bas-delen planeras ju även den med tanke på ungefärlig volym på topp-låda och för att baslådan ska matcha, bör man ju hitta en elementkonfig som passar in på mått osv.
Men basdelen blir en liten eftersläntrar-historia* för min del. Funktionell *Sub sköter sitt jobb tillfyllest tills dessa är klara.
Fördelen är ju sedan att man kan välja att köra bas-fundamenten genom aktiv drift, eller låta sub-delen vara helt passiv (precis som toppdelen) och få sin drift av den ena kanalen (och även topp-delen, via den andra kanalen) från en surr-receiver med bi-amp-funktion. En finare sådan av nyare snitt bör ju kunna trivas fint bredvid en hembyggd pelare med passiv underdel - fits like a glow =)
Det är ju synnerligen hyfsade förstegsdelar i en del apparater, och förvånandsvärt många surroundare av idag bjuder på en hyfsad portion både kräm och mos =)
Det gäller att hitta sin egen kombination bara.
*Ny sub har jag också på ritbordet, sedan länge nu, men sjukskrivna (6år) med 7500,- efter skatt har inte råd att ta ut svängarna, speciellt. Annars hade jag krossat i en Sub-konstruktion där X-12, Dai,Kalkylen och alla hade fått springa hahaha... fast den dagen, den sorgen
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 October 2008 - 02:00.
Postad 14 October 2008 - 08:08
Sedan så kan du ju bygga ett par bottnar till dessa eller basmoduler som det kallas, med 8 elelr 10" bas i och då får du ju en mer bastant botten och högre effektålighet som fördel
aktivt driven botten kan du då också köre med!!
megalomaniac och jonasbirk: titta på Timpolanens bygge, det e en konstruktion som till mycket stor del påminner om det som vi sneglar på nu, det är en tvådelad konstruktion med toppar som kommer byggas först då pengarna är ett problem, så blir det moduler till detta sedan med 10" seas bas modell fin fin !!! och aktiv drift, det kommer att bli riktigt fint och låta bra
Postad 14 October 2008 - 08:12
Aah, ok! Men blir inte det mycket svårare att bygga? Som någon sa lite tidigare här i tråden...
För det låter ungefär som jag tänkte mig från början.
Redigerat av jonasbirk, 14 October 2008 - 08:14.
Postad 14 October 2008 - 08:51
megalomaniac,
Aah, ok! Men blir inte det mycket svårare att bygga? Som någon sa lite tidigare här i tråden...
Om du bygger en tvådelar högtalare så kan du ju väla om du vill bygga aktiv botten elelr inte, om du bygger aktiv botten så kan dy bygga tropper stativare precis som vi pratade om och då bygger du igentligen bara ett par till lådor att ha under sedan som du har till att få bättre prestanda.
Postad 14 October 2008 - 12:53
Ok... Aja, kör 2 element då
Håller på och leker lite med BassBox nu. Är lite pilligt, men jag tror jag börjar förstå lite. Men jag har fastnat på delen där man ska rita upp elementets frekvenskurva. Tycker att jag fyller i som det står i databladet, men får jättehöga peekar... Hur ska jag göra?
Det finns nyare databaser med fler element inknappade, har du kollat ifall du kan hitta några av dessa? Ditt element kanske är med, så slipper du pilla in manuellt.
Många av de mer seriösa har riktigt uppmätta data i databaserna tillockmed.
Har du även "x-over pro"? (ett sido-tillbehör till BB, där du kan hitta en hel del data att importera för diskanter även. Mycket viktigt och användbart hursomhelst)
Postad 14 October 2008 - 12:55
Ok, typ såhär?Om du bygger en tvådelar högtalare så kan du ju väla om du vill bygga aktiv botten elelr inte, om du bygger aktiv botten så kan dy bygga tropper stativare precis som vi pratade om och då bygger du igentligen bara ett par till lådor att ha under sedan som du har till att få bättre prestanda.

Blir inte det då ett 3-vägssystem som blir avancerat att göra?
Eller blir det en 2-vägare till den övre lådan med mellanregistret i, och ett separat aktivt filter till basen?
Är det inte svårt att göra ett aktivt filter?
Ok, ska kolla lite mer.Det finns nyare databaser med fler element inknappade, har du kollat ifall du kan hitta några av dessa? Ditt element kanske är med, så slipper du pilla in manuellt.
Många av de mer seriösa har riktigt uppmätta data i databaserna tillockmed.
Har du även "x-over pro"? (ett sido-tillbehör till BB, där du kan hitta en hel del data att importera för diskanter även. Mycket viktigt och användbart hursomhelst)
Nej, jag har inte X-over pro. Ska kolla om jag hittar det.
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:13.
Postad 14 October 2008 - 12:57
megalomaniac,
Har EDITERAT
Nä, det tycker jag inte. Byggtekniskt, mer jobb och kanske lite dyrare, visst.
Men samtidigt bättre och högtalartekniskt enklare på vissa sätt, iom att man kan ta det i två moment, tycker jag.
(Man kan ju rent tekniskt dela ett trevägs-filter i tre separata delar, alltså kan man bygga den nedrer bas-delen för sig, senare, bara man tar med det i beräkningarna så smått redan då man bygger toppen. Man kan ju även ha en separat låda/kavitet/utrymme för filter, och byglar eller liknande bakpå för att kunna koppla filter mellan de olika delarna, eller nåt i den stilen)
Om du bygger en tvådelar högtalare så kan du ju väla om du vill bygga aktiv botten elelr inte, om du bygger aktiv botten så kan dy bygga tropper stativare precis som vi pratade om och då bygger du igentligen bara ett par till lådor att ha under sedan som du har till att få bättre prestanda.
Precis, har ni utarbetat en sån plan så är det ju en bra idé att köra på ett sådant koncept. Borde ju inte kunna bli fel alls. Snarare tvärtom...
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 October 2008 - 13:26.
Postad 14 October 2008 - 13:06
Ok, typ såhär?
1: Blir inte det då ett 3-vägssystem som blir avancerat att göra?
2: Eller blir det en 2-vägare till den övre lådan med mellanregistret i, och ett separat aktivt filter till basen?
3: Är det inte svårt att göra ett aktivt filter?
4: Ok, ska kolla lite mer.
Har EDITERAT.
1: Det är mer avancerat, helt klart en bit till att planera och tänka på, men du kan isf börja med 2-vägs-delen och bygga dig nedåt, toppdelen med mellaregister och diskant är steg 1 isf.
(En ren 3-vägare är inte att rekommendera av den enkla anledningen att, om man gör den i ett enda stycke så låter allt potentiellt illa tills hela 3-vägaren är optimerad, detta är enklare att komma förbi om du gör två lådor per sida, topp+basdel, och delar upp det i olika moment)
2: Det är rätt, det är två skilda saker egentligen, men båda fungerar och man kan välja vilket som beroende på budget och/eller kunskap. Du fattar galoppen. Själv har jag en tanke med en passiv underdel, men en sådan kan man ju alltid köra aktiv i efterhand också.
3: Jo, usch det är överkurs. Men som tur är finns det sub-steg med filter att köpa. Alternativt slutsteg och lösa aktiva filter finns också. Det är ju det absolut bästa med ett sånt sub-steg per låda men då rinner slantarna fort om man vill ha nånting fint.
4: Hör med DVD-ai, han kanske har nån koll på var man hittar det, för jag har hört att det ska vara lite lurigt att få tag på även om man letar duktigt
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 October 2008 - 13:26.
Postad 14 October 2008 - 13:18
Ok, typ såhär?
Blir inte det då ett 3-vägssystem som blir avancerat att göra?
Eller blir det en 2-vägare till den övre lådan med mellanregistret i, och ett separat aktivt filter till basen?
Är det inte svårt att göra ett aktivt filter?
Ok, ska kolla lite mer.
Som megalomaniac skriver så blir detta mer som ett par stativare som du börjar med senare när du får pengar/lust så kan du kompletera med ett par moduler under för att få mer fart i botten
Det blir inte så jätte avancerat med denna tvådelade konstruktion, men jag tycker inte du ska bygga ett aktivt filter själv för det e inte lätta att få till bra i praktiken, utan det blir till att driva bas-modulerna med var sitt steg eller ett gemensamt. Beror lite på hur du väljer att göra sedan, du kan köra dom helt passivt också om du vill det, det kräver förståss viss modifiering av filtret till topparna men det ska nog inte behöva vara för svårt eller dyrt att få till i sånna fall, men aktiv drift till modulerna är att föredra
Men som sagt så är det ju inte brottom med dom för den delen
Redigerat av DVD-ai, 14 October 2008 - 13:31.
Postad 14 October 2008 - 13:34
megalomaniac, jag har saknat dina inlägg =) Kusansfullt vad du kan skriva långa och sakliga, lite avis är jag.
Oj missade det i yran igår, men ääääh... *tsss*
ps: Har för mycket "fritid", och för mycket som snurrar i skallen emellanåt, så det är bra att ha forumet som säkerhetsventilation haha
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 October 2008 - 13:36.
Postad 14 October 2008 - 13:35
megalomaniac, jag har saknat dina inlägg =) Kusansfullt vad du kan skriva långa och sakliga, lite avis är jag.
Hahaha, fjäsk!!...
Edit:
//David
Postad 14 October 2008 - 13:37
Hahaha, fjäsk!!...
![]()
Edit:
//David
Han glömde "förvirrade och ibland kusligt zen-logiska till ofattbarhet..."
Postad 14 October 2008 - 13:38
Det här med att lägga till en modul med bas senare, det tror jag inte att jag kommer orka i första taget. Dessutom så undrar jag hur snyggt det blir? Jag menar, man designar väl topparna för sig. Att sedan smälla dit en låda till under så att det blir golvare känns lite... B... Eller är det inte så ni tänker? I vilket fall så är jag mest sugen på golvare både p.g.a. placering och smak.
Vad är grejen med aktivt filter? Det är väl att det kräver en extern strömkälla? Men hur påverkar det filtret?
En kompis byggde en sub-bas och stoppade i en sådan här:

Är det, typ, en sådan jag ska använda?
Kommer det inte dra iväg i pris? megalomaniac sa ju tidigare att det skulle gå på ca 5000 kr för 2 element, 2-vägare, golvare. Det är typ det jag tänkte mig i prisväg. Visst, +/- lite är naturligtvis ok beroende på vad man får!
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:13.
Postad 14 October 2008 - 13:57
Jag skulle sattsa på 2vägare (och jag gör alltid det ändå, men som sagt e ju lite skadad...
Om du inte årkar bygga bottnar till sedan så kan du ju i framtiden om du vill ha ritkigt kraftig bas köpa färdiga och köra 2.1 elelr 2.2 i ditt rum ändå, men när du blir färdig med dessa så lär du (talar av erfarenhet) vilja bygga mer och du kommer då att fundera på moduler i alla fall.
Men om vi igen då skulle fundera på 2 vägare med 8" bas då...
Då får det ju lov att bli golvare för att få till volymen och då är ju det bra för då får du ju garanterat lagom med bas för att inte behöva ha baslåda till sen, men seas 6,5" elemeneten är så pass kapabla så att dom ska kunna prestare riktigt bra bas och även ganska djup för sin storlek, men om du ska ha fest hemma och spela Fjortis dunk på sjuka volymer så är det ju inget bra kombination
Jag slår ett slag för villket som, 8" eller 6,5" bas i en tvåvägs konstruktion skulle kunna bli bra 8" då blir det golvare och 6,5" då blir det stativare, men det skulle ju säkert gå stt få till det med gilvare av dom 6,5" basarna också om man vill det eller så kan du ju köra 2st 6,5" basar i var låda, och då får du ju det bästa av två världar ju
För om det e 5000 som gäller så är det ju en mycket stor vinst att köra på 2st av dessa underbara 6,5" element som ju låter så sjukt bra, sedan vet jag ett till seas 6,5" element som låter riktigt bra som heter CA18RNX som finns i några lite olika utföranden med lite olika modell betäckning, riktigt bra mellanregister i denna och går få att spela ganska djupt o bra också
Det finns oänderligt många alternativ på konstruktioner, gäller bara att komma på dom och se vad elementen passar i, och jag är ganska säker på att dom där 6,5"-arna i ALU skulle göra sig bra i en konstruktion med 2st sånna i en låda på ca 30-35 liter
Men det får jag titta på i program först för att veta säkert och så kan man ju titta lite på filter för att få en bid av hur dom kommer att kunna integrera med diskanten sedan, har tittat på dom när dom varit singel, men nu i par så blir det ju väldigt annorlunda med delningen...
Edit: Stavfel !
Citerar både DVD-ai och megalomaniac här
Det här med att lägga till en modul med bas senare, det tror jag inte att jag kommer orka i första taget. Dessutom så undrar jag hur snyggt det blir? Jag menar, man designar väl topparna för sig. Att sedan smälla dit en låda till under så att det blir golvare känns lite... B... Eller är det inte så ni tänker? I vilket fall så är jag mest sugen på golvare både p.g.a. placering och smak.
Vad är grejen med aktivt filter? Det är väl att det kräver en extern strömkälla? Men hur påverkar det filtret?
En kompis byggde en sub-bas och stoppade i en sådan här:
Är det, typ, en sådan jag ska använda?
Kommer det inte dra iväg i pris? megalomaniac sa ju tidigare att det skulle gå på ca 5000 kr för 2 element, 2-vägare, golvare. Det är typ det jag tänkte mig i prisväg. Visst, +/- lite är naturligtvis ok beroende på vad man får!
Japp, ett sådant subb-steg kan man använda sig ut av, just det där är ett riktigt bra steg dessutom, men kostar en del...
Redigerat av DVD-ai, 14 October 2008 - 14:03.
Postad 14 October 2008 - 14:17
Det verkar som att du pratar om http://www.hifikit.s...dex.php?id=1079 , men det är 5"-are. Det är inte dem du menar?
Är ju ganska lockande med 2 st bas/mellan, men det drar iväg en del i pris då... Har inte hunnit kolla på vad byggmaterial och filter kommer kosta, så jag är rädd att det ska dra iväg. Ska jag köra dubbla baselement så blir bara elementen halva totalkostnaden av alltihop...
Postad 14 October 2008 - 18:06
Har kollat på CA18RNX, men de är på gränsen till dyra... Vilka var de andra 6,5"-arna som du pratade om? Hittar inte namnen här i tråden.
Det verkar som att du pratar om http://www.hifikit.s...dex.php?id=1079 , men det är 5"-are. Det är inte dem du menar?
Är ju ganska lockande med 2 st bas/mellan, men det drar iväg en del i pris då... Har inte hunnit kolla på vad byggmaterial och filter kommer kosta, så jag är rädd att det ska dra iväg. Ska jag köra dubbla baselement så blir bara elementen halva totalkostnaden av alltihop...
Tror det är dessa han pratar om.. jag nämnde dom tidigare som 6,5" modellen av L15...
Postad 15 October 2008 - 09:44
Tror det är dessa han pratar om.. jag nämnde dom tidigare som 6,5" modellen av L15...
Jo, det va exakt som jag pratade om, jag gjorde en liten miss där
Jo, det drar ju iväg i pris då, men jag tycker att du ska beställa elementen från denna sida så blir det sjukt mycket biligare med vissa grejer
Bra sida =)
då kan du spara pengar och kanske få råd med att bygga lite roligare konstruktioner
Postad 15 October 2008 - 15:34
Var in på sidan och kollade lite. Hittade diskanten här, men stämmer priset? Kostar den 177 SEK???Jo, det va exakt som jag pratade om, jag gjorde en liten miss där
![]()
Jo, det drar ju iväg i pris då, men jag tycker att du ska beställa elementen från denna sida så blir det sjukt mycket biligare med vissa grejer![]()
Bra sida =)
då kan du spara pengar och kanske få råd med att bygga lite roligare konstruktioner
Postad 15 October 2008 - 16:22
Var in på sidan och kollade lite. Hittade diskanten här, men stämmer priset? Kostar den 177 SEK???
Det stämmer, helt sjukt va?
Angående bygget, jag kommer att köra med några av den elemnte som nämts ovan. (Du kanske har läst min tråd men)
Diskant DX25TG-05/04
Bas /mellan CA18RNX
Priset för stativ delen går på 3000kr med frakt 16st RCA kontakter och 4st diskanter
Sedan basmoduler med:
Bas: L26RFX/P 10"
Substeg: XTZ Sub Amp 1
Ca 4500kr
Du nämnde att det skulle se B ut? Jag tycker detta ser bra ut
/Tim!
Redigerat av Timpolanen, 15 October 2008 - 16:24.
Postad 15 October 2008 - 16:27
Var in på sidan och kollade lite. Hittade diskanten här, men stämmer priset? Kostar den 177 SEK???
aa det stämmer faktiskt, viisst e det helt otroligt bra pris
och fina diskanter också som jag tycker du ska verkligen överväga att köra på
Sedan finns det ju en hel del fina element där till riktigt bra priser om du jämför med i Sverige
Postad 15 October 2008 - 16:34
Cool bild! Hur har du gjort den?Det stämmer, helt sjukt va?
Jag kommer att köpa 4st på en gång så har man
(glöm ej momsen bara)
Angående bygget, jag kommer att köra med några av den elemnte som nämts ovan. (Du kanske har läst min tråd men)
Diskant DX25TG-05/04
Bas /mellan CA18RNX
Priset för stativ delen går på 3000kr med frakt 16st RCA kontakter och 4st diskanter
Sedan basmoduler med:
Bas: L26RFX/P 10"
Substeg: XTZ Sub Amp 1
Ca 4500kr
Du nämnde att det skulle se B ut? Jag tycker detta ser bra ut![]()
/Tim!
Mm, de diskanterna kommer jag köra på.
Jag menade att göra två stativ först, och någon annan gång (kanske ett halvår senare) göra basmodulerna. Känns som att det inte kommer passa in, att det är bättre att göra alltihop på en gång... Hänger du med? Annars får man göra en design som går att bygga ut, typ helt kantiga lådor. Hade ev. tänkt att fräsa några hörn så att de blir runda, men då blir det nog konstigt att sätta en låda till under...
Postad 15 October 2008 - 17:13
Cool bild! Hur har du gjort den?
Mm, de diskanterna kommer jag köra på.
Jag menade att göra två stativ först, och någon annan gång (kanske ett halvår senare) göra basmodulerna. Känns som att det inte kommer passa in, att det är bättre att göra alltihop på en gång... Hänger du med? Annars får man göra en design som går att bygga ut, typ helt kantiga lådor. Hade ev. tänkt att fräsa några hörn så att de blir runda, men då blir det nog konstigt att sätta en låda till under...
Med lite CAD program (Sketchup), har andra bilder på stativarna lite mer finslipade (Postar bilder)

Tråden!
Jo, jag hänger med jag tänkte ta typ lättbetong som staviv så långe innan man bygger basmodulerna. Du kan ju runda kanterna på lådan, sedan göra det på basmoddulerna också
/Tim!
Postad 15 October 2008 - 17:48
Kan du hjälpa mig?
Postad 15 October 2008 - 17:58
Hmm, jag hittar inte 8" modellen på Seas H1141 L15RLY/P
Kan du hjälpa mig?
Självklart! http://www.bmm-elect...Product_ID=6184
/Tim!
Postad 15 October 2008 - 21:25
Självklart! http://www.bmm-elect...Product_ID=6184
/Tim!
Verkar finnas två modeller av det elementet.. jag själv har ju tänkt använda mig av detta: http://www.bmm-elect...Product_ID=5773
De har ju inte riktigt samma namn så någon skillnad är det frågan är om det någon är märkbart bättre än den andra...
Postad 15 October 2008 - 21:36
Tror att den diskanten var på veckorea (nä, det var inte där jag såg den, det är standardpris - edit) hos BMM va? Slå till, en mycket fin diskant.
Timpo: Skitsbra blir det, och hade jag inte varit i starten, men inte riktig redo att avfyra bomben, så hade jag visat en CAD eller två på mina egna tvådelade skapelser. Blir bra det med, gillar konceptet starkt!
En lösning till bra och hyfsat billig substärkare för eventuella basdelar kan man lösa genom att handla 2st XTZ sub 10:or och ta slutstegen ur dessa helt sonika. Det är snudd på värt det iom att alternativen är sämre och ofta dyrare. Väldigt synd på en bra sub iofs, och man kan ju använda dessa två i en mycket kapabel lösning tillsammans med "toppdelarna"/stativare, men vid ett senare tillfälle bygga om/till med "underdelar"/basdelar.
Bara en tanke... (har en av dessa 10:or, hade två förut =)
PS: Denna diskant är också finfin > http://www.bmm-elect...Product_ID=3664
Finns ju massvis med godsaker där hehe, till diskant > http://www.bmm-elect...Product_ID=3665
---
Den här har jag tittat en del på, extremt nice tycker jag, blir mitt nästa objekt i någon form - SEAS 22TAF/G (datablad) -> http://www.bmm-electronics.com/document.as...\h1283.pdf
Produktsidan BMM - 230 spänn -> http://www.bmm-elect...Product_ID=5610
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 October 2008 - 21:59.
Postad 15 October 2008 - 22:23
Jämförde med HiFi-Kit, och ett set med diskant, 5" och 8" (2 av varje + 19% moms på BMM, om jag fattat rätt) kostade 4120 kr. På BMM: 3080 kr. Så det blir i alla fall lite drygt 1000 kr.
Visst betyder "VAT" moms? Timpolanen nämnde något om det...
Men ska jag lägga till 8"-arna så blir det dubbla priset
Juste, lite BassBox-skola
Letade i databasen och hittade 5"-arna! Har fått följande vädren:
Ser det rätt ut?
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:09.
Postad 15 October 2008 - 22:41
BMM var riktigt billig!
Jämförde med HiFi-Kit, och ett set med diskant, 5" och 8" (2 av varje + 19% moms på BMM, om jag fattat rätt) kostade 4120 kr. På BMM: 3080 kr. Så det blir i alla fall lite drygt 1000 kr.
Visst betyder "VAT" moms? Timpolanen nämnde något om det...
Men ska jag lägga till 8"-arna så blir det dubbla prisetKänns bara halvroligt. Gissar att slutnotan kommer landa på ca 8000 kr. Kan det stämma? (Med material och filter, o.s.v.)
Juste, lite BassBox-skola
Letade i databasen och hittade 5"-arna! Har fått följande vädren:
Ser det rätt ut?
Tror inte värdena i bassbox 6 stämmer riktigt med L15 elementen, har själv gjort lite beräkningar på de elementen och om jag inte minns fel så fick jag ändra på värdena lite.. Kolla på värdena i programmet och jämför med databladet som finns via länken som finns på Hifikit och se så allt stämmer överens för att inte upptäcka i efterhand att nånting i beräkningarna inte stämde som gör att det inte låter som det ska...
Edit: tog bort alla bilder utom den som är relevant
Redigerat av Nicke-85, 15 October 2008 - 22:42.
Postad 15 October 2008 - 22:42
Timpo: Skitsbra blir det, och hade jag inte varit i starten, men inte riktig redo att avfyra bomben, så hade jag visat en CAD eller två på mina egna tvådelade skapelser. Blir bra det med, gillar konceptet starkt!
Jag verkar helt trög idag, hajjade inte riktigt den meningen
/Tim!
Postad 15 October 2008 - 22:44
![]()
/Tim!
Tror det har något att göra med ett projekt han har på gång men han vill inte avslöja nåt av det än....
Bara en gissning men har för mig jag sett några ord om nåt projekt här nånstans på forumet.
Postad 15 October 2008 - 22:54
Stämmer som du sa. Ändrade lite, men vissa värden kan jag inte översätta till databladet:Tror inte värdena i bassbox 6 stämmer riktigt med L15 elementen, har själv gjort lite beräkningar på de elementen och om jag inte minns fel så fick jag ändra på värdena lite.. Kolla på värdena i programmet och jämför med databladet som finns via länken som finns på Hifikit och se så allt stämmer överens för att inte upptäcka i efterhand att nånting i beräkningarna inte stämde som gör att det inte låter som det ska...
Edit: tog bort alla bilder utom den som är relevant
Xmax = ?
Xmech = ?
BL = ?
Datablad:
blev:
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:09.
Postad 16 October 2008 - 07:08
jonasbirk.JPG 33.86K 0 Antal nerladdningar
Jag lägger till att när det är p-p värden på Xmax och Xmech så ska värdena delas med två innan man använder dom..
Alltså Xmax = Xmax(p-p)/2
och Xmech = Xmech(p-p)/2
Postad 16 October 2008 - 07:25
Den ena är när det låter bra (Xmax) och den andra när det pajar Xmech...
Gissa vilken jag kommer rekommendera dig i att se till att du håller dig inom???
Kom ihåg att du måste veta var ditt program vill ha... peak to peak (p-p) eller inte. Om det inte är p-p som ditt program vill ha är det hälften du skall mata in...
Sen kan jag lägga in lite om hur man räknar ut Xmax:
Xmax(p-p) = voice coil height - air gap height
Normalt kan man tillåta att man överskrider med 15% (har sett siffor upp till 25%) utan att det låter så illa så man får då:
Xmax(p-p) = voice coil height - air gap height * 1,15
Men vikigt att poäntera att LINJÄRT Xmax är utan 15% bonus!!! Linjärt == mindre dist
Komm också ihåg att du simulerar småsignal... För att testa storsignal måste du öka "volymen" och din CAD behöver en riktigt modell för detta... Men du kan få en fingervisning även om ditt program kanske inte tar hänsyn till alla spännande saker som sker när man petar in mer än en Watt...
Postad 16 October 2008 - 08:05
Vad blir frakten på elementen? Vad kommer det väga med 4 resp. 6 element?
Weight Fee SEK
to 30 Kg 156.45
to 60 Kg 300.78
to 90 Kg 445.11
to 125 Kg 616.77
EDIT:
Sen står det såhär:
"The prices we charge are competitive and free from manufacturer's suggested retail prices. All prices are VAT exclusive and prices between brackets are 19% VAT inclusive. For customer within the European community we charge 19% VAT (Dutch VAT rate). For customers outside the European community we charge no VAT and this is charged by your local customs office."
Är det det som är momsen?
Redigerat av jonasbirk, 16 October 2008 - 08:07.
Postad 16 October 2008 - 08:17
Lite info om Xmax och Xmech...
Den ena är när det låter bra (Xmax) och den andra när det pajar Xmech...
Gissa vilken jag kommer rekommendera dig i att se till att du håller dig inom???
Kom ihåg att du måste veta var ditt program vill ha... peak to peak (p-p) eller inte. Om det inte är p-p som ditt program vill ha är det hälften du skall mata in...
Sen kan jag lägga in lite om hur man räknar ut Xmax:
Xmax(p-p) = voice coil height - air gap height
Normalt kan man tillåta att man överskrider med 15% (har sett siffor upp till 25%) utan att det låter så illa så man får då:
Xmax(p-p) = voice coil height - air gap height * 1,15
Men vikigt att poäntera att LINJÄRT Xmax är utan 15% bonus!!! Linjärt == mindre dist
Komm också ihåg att du simulerar småsignal... För att testa storsignal måste du öka "volymen" och din CAD behöver en riktigt modell för detta... Men du kan få en fingervisning även om ditt program kanske inte tar hänsyn till alla spännande saker som sker när man petar in mer än en Watt...
Man kan ju simulera vad som händer med större inmatad effekt, men du menar något annat eller ?
Det står ju P-P p data bladen och då borde man ju inte behöva halvera för att sätta in i programmet, det är ju redan p-p så...
Eller har jag fel här ?
Så har i alla fall jag tängt när det gäller dessa data blad och har då gjort fel...
Men jag vet att dessa element har mycket fin slaglängd för sin storlek så det förvånar mig inte om detta på pappret skulle stämma så att säga
Redigerat av DVD-ai, 16 October 2008 - 08:22.
Postad 16 October 2008 - 11:53
Jag säger att man inte kan simulera vad som händer i storsignal (öka inspänning) om inte programet har korrekta modeller för detta... det är inte trivialt men även om en program har en väldigt enkel storsignal simulering kan man använda den till att se om man skjuter tokmycket över Xmax eller inte... Men man kan måste veta att mjukvaran verkligen simulerar storsignal effekterna korrekt för att kunna LITA på kurvorna... inte bara att programet ha coola boxar och inmatningsrutor som verkar simulera med mer effekt.
Vad jag sa var att det står INTE Xmax p-p i bilden ovan (bild tagen från mjukvaran). Alltså måste man kolla vad som programet vill ha... Vill den ha peak to peak skall det vara det som står i databladet annars skall värdet halveras innan det stoppas i. Jag menar att om de som gjort programet gjort rätt så skall programet INTE ha p-p värdet... annars skulle ju det stått i inmatningsrutan...
Redigerat av GrodanB, 16 October 2008 - 11:54.
Postad 16 October 2008 - 12:59
VAT är engelska för moms
Jag säger att man inte kan simulera vad som händer i storsignal (öka inspänning) om inte programet har korrekta modeller för detta... det är inte trivialt men även om en program har en väldigt enkel storsignal simulering kan man använda den till att se om man skjuter tokmycket över Xmax eller inte... Men man kan måste veta att mjukvaran verkligen simulerar storsignal effekterna korrekt för att kunna LITA på kurvorna... inte bara att programet ha coola boxar och inmatningsrutor som verkar simulera med mer effekt.
Vad jag sa var att det står INTE Xmax p-p i bilden ovan (bild tagen från mjukvaran). Alltså måste man kolla vad som programet vill ha... Vill den ha peak to peak skall det vara det som står i databladet annars skall värdet halveras innan det stoppas i. Jag menar att om de som gjort programet gjort rätt så skall programet INTE ha p-p värdet... annars skulle ju det stått i inmatningsrutan...
Ahh du menar så
Ok jo det e klart att dom inte tagit med dom mesta avancerade elektriska parametrar i programmet och hur dess förändras med inmatad effekt i detalj har jag också svårt att tro dom har tagit med.
Men man får en bild av var man ligger och hur det kommer att bli för helt exakt får man ju alldirg ändå utan att mäta ju. ?!
angående Xmax så förstod jag hur du tängte men jag pratade om en annan bild, alltså bilden med data hämtad från seas hemsida och inte från BB6pro
Jag har för mig att programmet räknar utan P-P och att det står i instruktioner på "hjälp" om man vill kolla upp detta lite mer nog.
Postad 16 October 2008 - 14:31
Vad ska jag göra för simuleringar i BassBox? Vad ska jag kolla på? Har fått in så många värden jag kan i programmet.
När det gäller låddimensionen så får man ju välja mått själv. Men var ser jag hur mycket volym elementet kräver?
Funderar fortfarande på att bygga in en 8" på en gång. Kollade på prisskillnaderna, och de ser ut såhär:
1" + 5" = 1564 kr
1" + 5" + 8" = 3080
Blir det dubbla!
* Hur mycket kommer resten av materialet sticka iväg? Filter och sånt?
* Aktivt basfilter var dyrt va? Ungefär hur mycket kostar det?
* Kan man köra passivt istället? Vad blir skillnaden mot aktivt?
Vad blir frakten sen? Vet inte vad det kommer väga...
to 30 Kg = 156.45 kr
to 60 Kg = 300.78 kr
to 90 Kg = 445.11 kr
to 125 Kg = 616.77 kr
Ska iväg och jobba nu. Kommer inte hem förrän 12 inatt
EDIT: Stavfel
Redigerat av jonasbirk, 16 October 2008 - 14:31.
Postad 16 October 2008 - 14:38
Postad 16 October 2008 - 15:26
Har du en metod du mäter verklig slaglängd?Men man får en bild av var man ligger och hur det kommer att bli för helt exakt får man ju alldirg ändå utan att mäta ju. ?!
Redigerat av GrodanB, 16 October 2008 - 15:28.
Postad 16 October 2008 - 16:35
Har du en metod du mäter verklig slaglängd?
![]()
Neee ,det sa jag aldrig utan jag menade på att bara rent allmänt så kan man inte veta exakt för en man fått till en låda och provar att spela med den
Postad 16 October 2008 - 17:26
Var på K-Rauta idag och kollade på MDF-skivor. En skiva på 16 x 1220 x 2440 mm kostar 363 kr. Tycker inte verkar så dyrt. Ska man be dem såga upp bitar, eller kan man fixa det själv med en schysst bandsåg? Såg att GrodanB lät såga upp sina. Nu var det iofs bokskivor, kanske är annorlunda?
Vad ska jag göra för simuleringar i BassBox? Vad ska jag kolla på? Har fått in så många värden jag kan i programmet.
När det gäller låddimensionen så får man ju välja mått själv. Men var ser jag hur mycket volym elementet kräver?
Funderar fortfarande på att bygga in en 8" på en gång. Kollade på prisskillnaderna, och de ser ut såhär:
1" + 5" = 1564 kr
1" + 5" + 8" = 3080
Blir det dubbla!
* Hur mycket kommer resten av materialet sticka iväg? Filter och sånt?
* Aktivt basfilter var dyrt va? Ungefär hur mycket kostar det?
* Kan man köra passivt istället? Vad blir skillnaden mot aktivt?
Vad blir frakten sen? Vet inte vad det kommer väga...
to 30 Kg = 156.45 kr
to 60 Kg = 300.78 kr
to 90 Kg = 445.11 kr
to 125 Kg = 616.77 kr
Ska iväg och jobba nu. Kommer inte hem förrän 12 inattMen jag kollar till datorn innan jag lägger mig, så ni har lite tid på er att svara
Hehe, skoja bara. Det är ingen brådska, men det är ju kul när det går framåt
EDIT: Stavfel
Grejen med det "aktiva basfiltret", som någon kallade det är väl att basen är förstärkt med exempelvis ett eget slutsteg á1000:-+/st. För jag ser ingen mening till att ha ett aktivt basfilter istället för ett passivt om nu inte basen ska ha extra kräm jäntemot mellan och diskant.
3-vägsfilter i 1a ordningen kan kosta ca. 3-400;- styck beroende på hur fina grejerna är och vad för delning du kommer ha. (Det är basens delningsfilter som kostar en del)
2-vägasfilter kan man komma undan under 100lappen, jag byggde ett som delade vi 3500hz för 45kr, då ingick allt.
Ska du ha andra ordningen; inte jättedyrare.
Postad 16 October 2008 - 18:57
/Tim!
Redigerat av Timpolanen, 16 October 2008 - 18:58.
Postad 16 October 2008 - 19:53
Postad 16 October 2008 - 22:36
![]()
/Tim!
Helt förståeligt
Gillade bilden i tråden på topp/basdel-konceptet du håller på med och ville bara dunka rygg.
Håller själv på att bygga topp-basdel (tvådelad högtalare) för eget bruk och ville bara berätta det, och för JonasBirk. Typ så, fast iom att jag kanske ska/skulle tävla med mitt bridrag så vill jag inte flasha min CAD på det jag gjort, än, för att visa min egen skapelse.
Det var mycket underförstått där märkte jag, inte konstigt att det blev lite kryptiskt... sorry för det. Ska hålla mig till relevant info för tråden hädanefter, ibland rusar jag iväg med sidospår i rena ivern.
Postad 16 October 2008 - 23:04
Man kan köra helt passiv bas, passivt filter (som mellan o diskant) och som drivs av en vanlig förstärkare i samband med att de andra registren också drivs. Som "vanligt" mao.
Sedan kan man köra med aktiv drivning, vilket oftast innebär att basen drivs av ett externt slutsteg, och då kan man ju använda sig av ett ordinärt stereosteg fördelat med en kanal per basdel/högtalare och köra med passiva filter.
Man kan bygga in ett slutsteg á la DIY och köra passiv delning ovanpå det, precis som en vanlig 3-vägare fast med aktiv drift helt optimerad för basen då.
Eller så kan man lägga till ett aktivt slutsteg (av valfri sort) och köra med elektriska/aktiva delningsfilter, vilket är lite överkurs om man ska göra allt i en veva, det blir många moment som ska klaffa, om man gör allt själv.
Den sista och enklaste vägen att gå, om man vill ha aktiv drift, är att köpa ett sub-steg som alltid har både hyfsat kapabel slutstegs-kapacitet och delningsfilter av varierande duglighet inbyggt. Högpass in/ut faskontroll, nivå och "kontur"-kontrollers och så vidare. Det smartaste alternativet tycker jag. Men dyrare, än den lösning som jag själv tänker använda iom min bi-amp av surr-receivern och mata den passivt delade sub/modulen/underdelen med den billigaste lösningen av alla.
Iom vissa inbyggda delnings-finesser i surround-processorn/AX2-AS så kan man kanske påverka en del saker i maskinen också då diverse basfilter och annat huserar i menyerna. För den basdrivande kanalen då...
Ännu mer flum, och snart är väl dom som inte visste allt från början, ännu mer förvirrade och har ännu sämre grepp om helheten =)
Nåja, välment, och jag hoppar säkert över något eller flummar ihop fakta, så ta mig i kragen, ni som märker det, isf. För det är ju viktigt att rätt info delas ut för att det ska gynna någon och bli rätt i slutänden. Over and out. R
Postad 16 October 2008 - 23:11
För blir det ett sådant fel i början, och så tycker man det är great, och går vidare o donar, tar tid ZZZZ. sen upptäcker du nämnda fenomen och får börja trilskas på flera håll. Onödigt o segt kan det bli =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder

12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?