Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kabeldebatt

171 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 november 2008 - 09:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Förresten martin, om inte mina de EKK jag svalanderflätade, fortfarande är EKK, hur kan du då kalla InoAudiokorsade kablar för EKK?

Kabeln är inte modifierad på något sätt. Standard EKK

Alltså, nu är du faktiskt ute och cyklar lite...

NoName är ett begrepp på produkter som är av halvfabrikat. Det används väldigt ofta inom datorprodukter. De billigaste minneskorten är oftast s.k. noname. Alltså saknar ett varumärke.

Jo men enligt dig så betyder ju ett ord samma sak i alla sammanhang.
Heter en sak noname så kan ju inte något annat heta det som används i ett annat sammanhang.
Eller har jag missförstått ditt resonemang?

Postad 19 november 2008 - 10:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0

Jo men enligt dig så betyder ju ett ord samma sak i alla sammanhang.
Heter en sak noname så kan ju inte något annat heta det som används i ett annat sammanhang.
Eller har jag missförstått ditt resonemang?

Detta är inte ett ANNAT sammanhang... Vi talar inte om bananer (frukt) utan kablar... Nätverkskablar ÄR inte ett ANNAT ämne utan SAMMA ämne.

Postad 19 november 2008 - 13:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Kabeln är inte modifierad på något sätt. Standard EKK

Vad vet du om jag inte tatt bort isoleringen och lackat ledarna (A)

Postad 19 november 2008 - 14:03

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Detta är inte ett ANNAT sammanhang... Vi talar inte om bananer (frukt) utan kablar... Nätverkskablar ÄR inte ett ANNAT ämne utan SAMMA ämne.

Kunde inte sagt det bättre själv. Man blandar inte gärna språk inom elektronikens värld. Då kan det gå riktigt illa.

Postad 19 november 2008 - 14:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Men har inget med det vi diskuterar att göra...
vi pratar här om ljudkablar till högtalare och inte om nätverk,

som att säga att bara för att man pratar om "frukt" så är äpplen och päron samma sak, det är ju trots allt frukt...
men det e ju en jäkla skillnad på päron och äpplen, tycker i alla fall jag :)

Postad 19 november 2008 - 14:43

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0
Ahh... så om det är nätverkselektroner i kablen är det STOR skillnad och man kan kalla det en sak...

och när det går ljudelektroner måste vi änvända ANDRA ord för att vi talar ju faktiskt om HELT olika saker...

Nu blir det ju jätteenkelt att fatta vad som menas... Effektivt blir det också... allt vi behöver göra är att definiera alla ord vi vill använda varje gång vi vill ha något HELT annt i kablen... som tex. TV... Vilket inte har NÅGOT gemensamt med ljud eller gud förbjude nätverk...

Redigerat av GrodanB, 19 november 2008 - 14:48.

Postad 19 november 2008 - 15:00

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Men har inget med det vi diskuterar att göra...
vi pratar här om ljudkablar till högtalare och inte om nätverk,

som att säga att bara för att man pratar om "frukt" så är äpplen och päron samma sak, det är ju trots allt frukt...
men det e ju en jäkla skillnad på päron och äpplen, tycker i alla fall jag :)

Så stor skillnad är det väl ändå inte? Är ju bara smaken som skiljer i princip.

Man kan faktiskt använda nätverkskablar som ljudkablar. Hur ljudkvalitén blir låter jag dock vara osagt. Men kan tänka mig att det inte skiljer så värst mycket från de billigaste ljudkablarna till mindre högtalare.

Postad 19 november 2008 - 15:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Ahh... så om det är nätverkselektroner i kablen är det STOR skillnad och man kan kalla det en sak...

och när det går ljudelektroner måste vi änvända ANDRA ord för att vi talar ju faktiskt om HELT olika saker...

Nu blir det ju jätteenkelt att fatta vad som menas... Effektivt blir det också... allt vi behöver göra är att definiera alla ord vi vill använda varje gång vi vill ha något HELT annt i kablen... som tex. TV... Vilket inte har NÅGOT gemensamt med ljud eller gud förbjude nätverk...

sarkasm någon... :blush:
har aldrig sakt att det skulle krävas olika namn på allt, om du läser lite tidigare i tråden så får du en uppfattning om vart jag står i förhållande till detta..
Det jag menar är att om man tar in att se saker till sitt samanhang i det hela så är det inte nödvändigt att ha olika namn på saker och ting, ett ord kan ha olika betydelser som sagt. Och det e just det som jag tycker e det märkliga, att just ordet "korskoppling" av alla ord i världen som har mer än en innebörd ska vara helt förbjudet att ha det helt plötsligt...

så tyvärr va sarkasmen helt felriktas för i det som du skrev så är jag helt med på vad du säger och tycker likdant :)
man får försöka att tänka i ett sammanhang och separera på saker och ting, något som människan har kunnat göra sedan stenåldern.. och då tycker inte jag at det gör något om det råkar finans något annat som också heter korskoppling då nätverk inte är samma sak som ljudkablar mellan högtalare och stärkare.
skilldnaden är enligt mig mycket stor mellan nätverk och ljudkablarnas användninga område, räcker ju med bara namnet för att man ska vet att: "ja inom nätverk är korskoppling detta och inom ljud så är det något helt annat" svårare än så borde det inte vara tycker jag men tydligen är det så ;)

Så stor skillnad är det väl ändå inte? Är ju bara smaken som skiljer i princip.

Man kan faktiskt använda nätverkskablar som ljudkablar. Hur ljudkvalitén blir låter jag dock vara osagt. Men kan tänka mig att det inte skiljer så värst mycket från de billigaste ljudkablarna till mindre högtalare.

Ne som sagt, så är inte skillnaden som sådan stor, men bara vetskapen om att man pratar om nätverk och nämner korskoppling så betyder det en sak, och pratar man ljud så är det väll inte så svårt att ställa om sg till att tänka i rätt banor, som sagt det handlar om att kunna se saker i sitt egentliga sammanhang :D

Redigerat av DVD-ai, 19 november 2008 - 15:47.

Postad 19 november 2008 - 19:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Vad vet du om jag inte tatt bort isoleringen och lackat ledarna (A)

Varför byter du ämne.
Du frågade hur EKK-kablar som är helt omodifierade kunde kallas för EKK .... Därför att dom är just EKK i sin grundform och ej modifierade.

Hur kan olika saker inom samma ämne kallas för noname? Det går ju inte, någon kan köpa fel sak och koppla fel om det finns olika saker som heter noname.

Jag kan ju fråga dig en fråga jag ställde tidigare men som ingen ville svara på.
Hur kommer det sig att man kunde komma på en nätverksprincip där man korskopplar. Det har korskopplats i telestationer i alla tider, och det betyder att man ansluter en punkt till en annan och inte att man kopplar något i kors.

Tänk om någon kör nätverkskorskoppling i en telestation, dår går det åt helv*te.... Men varför sker det inte, jo för att man måste skilja på teleledningar och nätverkskablar, det är inte samma sak även om man kan skicka elektroner i båda.

Med erat resonemang måste ju nätversktermen korskoppling också vara helt åt skogen och bör korrigeras snarast!?

Kunde inte sagt det bättre själv. Man blandar inte gärna språk inom elektronikens värld. Då kan det gå riktigt illa.

Personligen tycker jag nog inte att man ska hålla på med elektronik alls om man inte vet skillnaden på hur en elkabel och en nätverkskabel termineras korrekt och än värre om man inte kan skilja på plus och minus.
Lättast är nog att köpa en färdig kabel som är korrekt märkt och plugga in den och köra.

Redigerat av Martin, 19 november 2008 - 19:37.

Postad 19 november 2008 - 19:56

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0

Alltså, nu är du faktiskt ute och cyklar lite...

NoName är ett begrepp på produkter som är av halvfabrikat. Det används väldigt ofta inom datorprodukter. De billigaste minneskorten är oftast s.k. noname. Alltså saknar ett varumärke.

Helt rätt med Noname! Detta är en tolkings fråga, om man snackar om korskoppling med höglararkablar så menar man i ljudens värld inte någon :) telestation?

Nu snackar vi ljud och då kallar vi det korskoppla,viket är för mig mycket logiskt namn! Då skulle ju inte bananer heta bananer?

/Tim!

Postad 19 november 2008 - 20:38

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Jag kan ju fråga dig en fråga jag ställde tidigare men som ingen ville svara på.
Hur kommer det sig att man kunde komma på en nätverksprincip där man korskopplar. Det har korskopplats i telestationer i alla tider, och det betyder att man ansluter en punkt till en annan och inte att man kopplar något i kors.

Nu säger du ju emot dig själv. Denna mening skulle ju jag kunnat skriva. Är ju precis det jag menar. Men du har ju alltid antydigt att korskoppling har med kabelns genomskärning att göra.

Postad 19 november 2008 - 20:45

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Ne som sagt, så är inte skillnaden som sådan stor, men bara vetskapen om att man pratar om nätverk och nämner korskoppling så betyder det en sak, och pratar man ljud så är det väll inte så svårt att ställa om sg till att tänka i rätt banor, som sagt det handlar om att kunna se saker i sitt egentliga sammanhang :)

Nä, visst. Men grejen är att jag ser hela elektronikens värld som ett sammanhang, och frukternas värld som ett annat sammanhang. Jag skiljer alltså inte på olika områden inom elektronikens värld. Det är trots att samma elektroner det handlar om.

Postad 19 november 2008 - 20:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Nu säger du ju emot dig själv. Denna mening skulle ju jag kunnat skriva. Är ju precis det jag menar. Men du har ju alltid antydigt att korskoppling har med kabelns genomskärning att göra.

eller så är det exakt detta som jag och Martin ( blandanndra) har sagt gång på gång på gång....
Men ingen har förstått vad vi har sagt, och i och med detta så är egentligen diskussionen löst för det är ju om detta allting handlar om....

Sedan så kan jag ju säge en gång till, att namnet är ett namn, och som Martin säger så korskopplar man i telestationer utan att det igentligen "ser ut som ett kors ko skemat" som ni tycker att det måste göra, men det har inget med saken att göra alls utan man döper det till det som passar och för ljud så va dte någon som tyckte att det passad med korskoppling när man kopplar på ett visst sätt.
Och detta sättet's namn "korskoppling" är nog hittat från att om man gör ett svärsnitt av kablen så blir det +-+- från höger till vänster räknat, och inget annat.
och vad jag kan förstå så är det inte annorlunda än att nätverks kopplingen fått sitt namn för hur det ser ut på ett chemma och i telestationen (om nu farsan som e telegubbe har rätt) för att man gör en vidare koppling och kan korsa andra så kallade "plintar".
Så namnet har i dessa tre fallen helt olika anledningar till varför det kallas "korskoppling" bara smält detta och inse vad det är ni argumenterar om egentligen, för jag tror inte ni vet själva vad ni sitter och skiver....

Nä, visst. Men grejen är att jag ser hela elektronikens värld som ett sammanhang, och frukternas värld som ett annat sammanhang. Jag skiljer alltså inte på olika områden inom elektronikens värld. Det är trots att samma elektroner det handlar om.

så du saknar alltså förmågan at se saker till sitt samanhang då ?
grattis !

så om jag pratar om bilar och säger att det går fort om man kör 200km/h då säger du, ne flyger man i 200km/h så går det inte alls fort ?
eller e det det du menar att du inte kan separera saker och ting i din omvärld, måste vara väldigt jobbigt för dig och jag lider verkligen med dig!

bara väldigt dumt inlägg och löjliga argument som inte ens håller i den bästa av världar...

Redigerat av DVD-ai, 19 november 2008 - 20:53.

Postad 19 november 2008 - 21:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Precis, det enda korskoppling betyder är hur man ska se vilka ledare som ska kopplas ihop om man ser ett tvärsnitt på kabeln. Har absolut ingenting att göra med hur man korskopplar varken i telestationer eller i nätverkskablar eller någon annanstans heller :)

Postad 19 november 2008 - 21:32

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Varför byter du ämne.
Du frågade hur EKK-kablar som är helt omodifierade kunde kallas för EKK .... Därför att dom är just EKK i sin grundform och ej modifierade.

Ändock blir det fyra ledare per kanal = inte ekk

Redigerat av Professor_Kalkyl, 19 november 2008 - 21:32.

Postad 19 november 2008 - 21:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

EKK = Enkardelig ledare och inte något med antaler ledare i en kabel att göra :)

eller hur menade du.. ;)

Postad 19 november 2008 - 21:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Okej, så vad du tycker du vi ska kalla en 4-ledares helt omodifierad EKK för istället då.

EKK = Enkardelig ledare och inte något med antaler ledare i en kabel att göra :)

eller hur menade du.. :D

Eller om man ska vara helt korrekt är det en solid kopparledare med PVC-isolering och utanpå det en mantel av PVC, antalet ledare spelar dock ingen roll som du säger ;)

Postad 05 december 2008 - 13:35

mats_b
  • mats_b
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
fyrflätad EK 12,6 mm2 är bäst. ledardiametern 4mm gör att du inte behöver banankontakter !

Kräver lite kraft i nyperna om man vill handjaga, men i gengäld kan du ha kabeln som högtalarstativ.

Postad 05 december 2008 - 16:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0

fyrflätad EK 12,6 mm2 är bäst. ledardiametern 4mm gör att du inte behöver banankontakter !

Kräver lite kraft i nyperna om man vill handjaga, men i gengäld kan du ha kabeln som högtalarstativ.

HAHAHAH!

Postad 05 december 2008 - 22:47

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Humor på hög nivå! :blink:

Allvarligt talat. Jag skulle vilja ha bevis på att det verkligen låter bättre om man flätar eller tvinnar kablar. Jag märker då ingen skillnad...

Redigerat av Sardaukar, 05 december 2008 - 22:49.

Postad 05 december 2008 - 23:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Humor på hög nivå! :P

Allvarligt talat. Jag skulle vilja ha bevis på att det verkligen låter bättre om man flätar eller tvinnar kablar. Jag märker då ingen skillnad...

testa då, upplever du ingen skilldnad i din anläggning så behöver du inte använda dom, men testar du dom inte i flera olika anläggningar så kan du dock inte säga att du testat noga och inte helelr säga tt dom inte är bra.
En kabel kan låta dåligt i en anläggning och bra i en annan :blink:
men som sagt, upplever du ingen skilldnad så då det vara så, men betyder verkligen inte att skilldnaden inte skulle finnas där :blink:

Postad 06 december 2008 - 09:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

EKK = Enkardelig ledare och inte något med antaler ledare i en kabel att göra :blink:

eller hur menade du.. :D

Nej, en kardeligkabel är inte samma som enkardeligledare, i EKK i dess "rätta" applikation så har du EN kardel för fas, en för nolla och en för jord.

Okej, så vad du tycker du vi ska kalla en 4-ledares helt omodifierad EKK för istället då.

Eller om man ska vara helt korrekt är det en solid kopparledare med PVC-isolering och utanpå det en mantel av PVC, antalet ledare spelar dock ingen roll som du säger :blink:

4xEKL :P

Humor på hög nivå! :lol:

Du anar inte vilken tur du har...

Postad 06 december 2008 - 12:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Nej, en kardeligkabel är inte samma som enkardeligledare, i EKK i dess "rätta" applikation så har du EN kardel för fas, en för nolla och en för jord.

Hmmm, och vad skrev jag då ? :blink:

Enkarderlig ledare = solid ledare av i detta fallet koppar = samma sak som jag skrev :blink:

Edit: väl medveten om hur enfas linor kopplas, men du ska veta att EKK står bara för om det är enkarderliga ledare och inte för hur många ledare det är eller vad kabeln ska användas till, slå upp det så!

Postad 06 december 2008 - 12:50

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Hmmm, och vad skrev jag då ? :blink:

Enkarderlig ledare = solid ledare av i detta fallet koppar = samma sak som jag skrev :blink:

Edit: väl medveten om hur enfas linor kopplas, men du ska veta att EKK står bara för om det är enkarderliga ledare och inte för hur många ledare det är eller vad kabeln ska användas till, slå upp det så!

Men om man har TVÅ ledare till fas och TVÅ till nolla så rör det sig inte om en enkardeligkabel längre.

Postad 06 december 2008 - 13:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Nee, En kabel med flera ledare, men ledarna är enkarderliga blir det då, EKK står bara för ledarnas uppbyggnad, och det finns 0,6mm 40GEKK och 2,5mm2GEKK att köpa :blink:

så allt där i mellan är fortfarande EKK kabel då detta enbart bygger på ledarnas konstruktion, men dom flesta tänker på kabel för elinstallationer å 230v när man pratar om EKK kabel men det e alltså fel.

Postad 06 december 2008 - 14:33

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
Ja, men när vi pratar 40GEKK så går säkerligen inga ledare till samma anslutningar.

Postad 06 december 2008 - 14:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Ja, men när vi pratar 40GEKK så går säkerligen inga ledare till samma anslutningar.

beror på hur man väljer att använda dom, men det har väl inte med saken att göra för jag kan ju välja att använda den som lampsladd om jag vill det och köra på 2x20 ledare eller bara 2x4 ledare och rästen till andra lampor eller sådant. Eller inom styr och regler där den i första hand är tängt att användas som huvud stammar för komunikation och liknande :blink:
huvudsaken är att kabeln fortfarande heter EKK och detta för att ledarna är solida och har alltså bara en kardel i var ledare och där av namnet enkarderlig, sedan hur många ledare kabeln har avgör ju egentligen bara dess användningsområden :blink:

Redigerat av DVD-ai, 06 december 2008 - 14:56.

Postad 06 december 2008 - 15:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

beror på hur man väljer att använda dom, men det har väl inte med saken att göra för jag kan ju välja att använda den som lampsladd om jag vill det och köra på 2x20 ledare eller bara 2x4 ledare och rästen till andra lampor eller sådant. Eller inom styr och regler där den i första hand är tängt att användas som huvud stammar för komunikation och liknande :blink:
huvudsaken är att kabeln fortfarande heter EKK och detta för att ledarna är solida och har alltså bara en kardel i var ledare och där av namnet enkarderlig, sedan hur många ledare kabeln har avgör ju egentligen bara dess användningsområden :blink:

Översatt till annat område:
Om jag har en bakhjulsdriven bil och backar, då blir den framhjulsdriven helt plötsligt?

Postad 06 december 2008 - 23:46

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
Intressant diskussion B)

Är det inte så att om två ledare på vardera 1 kardel kopplas samman så bildas 2 kardeler och 1 ledare. Så vill jag ha det till iaf...

Redigerat av Sardaukar, 06 december 2008 - 23:47.

Postad 07 december 2008 - 02:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Intressant diskussion B)

Är det inte så att om två ledare på vardera 1 kardel kopplas samman så bildas 2 kardeler och 1 ledare. Så vill jag ha det till iaf...

Vilket är precis min mening, men inte t.ex. DVD-ais

Postad 07 december 2008 - 04:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Och inte min heller, för det stämmer inte.

Intressant diskussion :)

Då får du ta och skala bort innerhöljet på ledarna och sedan tvinna ihop dom. Då får du olika kardeler i samma kabel.
Annars får du bara flera kablar som du tvinnat, flätat, slagit knut på eller klippt av ... eller vad som nu duger att man får kalla det... korskopplat kanske B)

Postad 07 december 2008 - 07:31

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
MARTIN!!! B)
Korskoppling resulterar i:
Postad bild

Redigerat av Professor_Kalkyl, 07 december 2008 - 07:31.

Postad 07 december 2008 - 07:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Precis, just därför jag inte rekommenderar att man tittar på nätverkskablage när man håller på med högtalare.

Postad 07 december 2008 - 14:46

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Och inte min heller, för det stämmer inte.

Då får du ta och skala bort innerhöljet på ledarna och sedan tvinna ihop dom. Då får du olika kardeler i samma kabel.
Annars får du bara flera kablar som du tvinnat, flätat, slagit knut på eller klippt av ... eller vad som nu duger att man får kalla det... korskopplat kanske B)

Vad spelar det för roll om de är isolerade i mitten, när de inte är det i båda ändarna? De transporterar ju precis samma information.

Lek med tanken att jag skalar en flerkardelig kabel, och snurrar eltejp runt en kardel en bit in i kabeln. Blir den kardelen en ledare då helt plötsligt?

Redigerat av Sardaukar, 07 december 2008 - 14:49.

Postad 07 december 2008 - 17:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Vad spelar det för roll om de är isolerade i mitten, när de inte är det i båda ändarna? De transporterar ju precis samma information.

Lek med tanken att jag skalar en flerkardelig kabel, och snurrar eltejp runt en kardel en bit in i kabeln. Blir den kardelen en ledare då helt plötsligt?

Lek istället med tanken om varför det finns olika beteckningar på kablar.
Varför heter inte allt bara "kabel"

Självklart kan du hålla på och tejpa och grejja hur mycket du vill med dina kablar. Men jag tror inte du får saluföra dom sen för användning till elektriska ändamål.

Redigerat av Martin, 07 december 2008 - 17:45.

Postad 07 december 2008 - 22:33

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Lek istället med tanken om varför det finns olika beteckningar på kablar.
Varför heter inte allt bara "kabel"

Självklart kan du hålla på och tejpa och grejja hur mycket du vill med dina kablar. Men jag tror inte du får saluföra dom sen för användning till elektriska ändamål.

Varför ska man leka med den tanken? Det FINNS ju olika beteckningar på kablar...

Tanken med t.ex. EKK är inte att man ska koppla ihop ledarna till samma punkt. Annars hade de ju inte varit isolerade från varandra från början eller hur? Högtalarkabel i hifi-butiken är inga EKK-kablar. Sen att vi ljud-idioter använder det som högtalarkabel är en annan femma...

Du försöker visst slingra dig undan ett svar på min tejpade kabel. Jag har inte ens tänkt tejpa någon kabel på riktigt, och definitivt inte sälja den. Tejp isolerar, precis som vilken annan plast som helst som sitter runt ledarna.

Postad 08 december 2008 - 00:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Översatt till annat område:
Om jag har en bakhjulsdriven bil och backar, då blir den framhjulsdriven helt plötsligt?

Har jag inte sagt, men EKK är och förblir enbart en betäckning på om det rör sig om solida ledare (bara en kardel) och inte om dur många ledare kabeln har eller vad den ska användas till.
Bara det jag skrivit något om förstår inte hur du kan göra en liknelse på det sättet du gjorde ?!

jag tycker det e en mycket intressant diskussion, därför jag deltar i den :P

Men kan vi vara överens om att EKK enbart anger att det är soliga ledare och inget annat ? :)
Annars kan du ju ringa runt till låt oss säga 100 slumpvis utvalda el firmor eller liknande och ställa frågan till dom, bara för att kontrollera :D

Postad 08 december 2008 - 01:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
EKK pratar för enkardeligledare, alltså en ledare med en kardel, har man då två kardeler på en ledare blir det inte ekk längre.

Postad 08 december 2008 - 01:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

EKK pratar för enkardeligledare, alltså en ledare med en kardel, har man då två kardeler på en ledare blir det inte ekk längre.

Exakt !

Postad 08 december 2008 - 01:14

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

MARTIN!!! :)
Korskoppling resulterar i:
Postad bild

Snarare trasig förstärkare, men en fin bild var det i alla fall, photoshop? :P

Postad 08 december 2008 - 01:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Snarare trasig förstärkare, men en fin bild var det i alla fall, photoshop? :)

Du e inte ensam med att kommentera detta, klart att det e stärkaren som går sönder och inte högtalarna... :D va på Martin om detta direkt när jag såg vilket ödesdigert misstag han gjort i och med denna bild, helt klart hemläxa på denna !! :D

Men helt klart en mycket fin bild vilket fall som, sätter en tia på "Paint" ja.... :P

Postad 08 december 2008 - 03:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Varför ska man leka med den tanken? Det FINNS ju olika beteckningar på kablar...

Tanken med t.ex. EKK är inte att man ska koppla ihop ledarna till samma punkt. Annars hade de ju inte varit isolerade från varandra från början eller hur? Högtalarkabel i hifi-butiken är inga EKK-kablar. Sen att vi ljud-idioter använder det som högtalarkabel är en annan femma...

Du försöker visst slingra dig undan ett svar på min tejpade kabel. Jag har inte ens tänkt tejpa någon kabel på riktigt, och definitivt inte sälja den. Tejp isolerar, precis som vilken annan plast som helst som sitter runt ledarna.

Tanken med EKK är hur kabeln är uppbyggd, INGET annat.
Sen kan du tejpa eller göra vad du vill.

Postad 08 december 2008 - 08:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Tanken med EKK är hur kabeln är uppbyggd, INGET annat.
Sen kan du tejpa eller göra vad du vill.

Men fortfarande, om man har två kardeler i en ledare, räknas då kabeln fortfarande till EKK, även fast kardelerna är mekaniskt åtskilda?

Postad 08 december 2008 - 08:40

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Men fortfarande, om man har två kardeler i en ledare, räknas då kabeln fortfarande till EKK, även fast kardelerna är mekaniskt åtskilda?

Kort och precis fråga, som var det jag ville ha svar på.

Postad 08 december 2008 - 08:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Ja kabeln är fortfarande EKK, det stämmer.

ALLA kablar termineras ju i båda ändar, så det spelar ingen roll om du ansluter 1 eller 1000 ledare till samma fästpunkt. Kabelgeometrin förändras inte för det.
Om du däremot plockar bort hela höljet på varje kardel och sedan stoppar tillbaka allt i ytterhöljet kan du inte längre kalla det EKK.

Multistrand-kabel börjar på F, R eller S .. inte E. Om vi pratar kopparkabel.

Postad 08 december 2008 - 09:02

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

ALLA kablar termineras ju i båda ändar, så det spelar ingen roll om du ansluter 1 eller 1000 ledare till samma fästpunkt. Kabelgeometrin förändras inte för det.
Om du däremot plockar bort hela höljet på varje kardel och sedan stoppar tillbaka allt i ytterhöljet kan du inte längre kalla det EKK.

Så om jag lämnar kvar 1 cm av höljet på ledarna och stoppar tillbaka i ytterhöljet, så är det fortfarande EKK? Det viktiga är att det finns ett hölje kvar på ledarna för att det ska vara EKK?

Postad 08 december 2008 - 10:34

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Med andra ord, om jag har två stycken tvåmeters EKK kablar, jag skalar bort totalt 1.8m från bägge dessa, så jag alltså lämnar 2dm i mitten, sen t.ex. tvinnar jag ihop resterande 0.9meter koppar på varje sida, då klassas kabeln fortfarande som EKK?

Postad 08 december 2008 - 11:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Så om jag lämnar kvar 1 cm av höljet på ledarna och stoppar tillbaka i ytterhöljet, så är det fortfarande EKK?

Vad tror du själv, är glaset halvtomt eller halvfullt.
Vad är användningsområdet.

Jag skulle inte kalla det för EKK i alla fall. Demolerad kopparkabel kanske.

Det viktiga är att det finns ett hölje kvar på ledarna för att det ska vara EKK?

Ja. Det är definitionen för EKK när man köper den
Enkardelig koppartråd med pvchöjle och mantel av pvc.

Med andra ord, om jag har två stycken tvåmeters EKK kablar, jag skalar bort totalt 1.8m från bägge dessa, så jag alltså lämnar 2dm i mitten, sen t.ex. tvinnar jag ihop resterande 0.9meter koppar på varje sida, då klassas kabeln fortfarande som EKK?

Det kallas för en hög med skit troligtvis.

Får man fråga vad användningsområdet är tänkt som?

Det ni inte verkar förstå är att det är handelsnamnet på sakerna...

Om jag går in på storel eller ahlsell på jobbet och köper 100 meter EKK med 4 ledare.
Då får ja det också. 4 pvcbeklädda kopparledare från början till slut... mantel av pvc från början till slut.

Sen kan jag ta hem den och förstöra hur mycket jag vill. Och kalla den för EKKKKKKEEKKEEEEE korstvinnad-handbroderad-maskinvirkad-super-mega-kabel.

Postad 08 december 2008 - 11:47

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
Upprinnelsen till diskussionen var ju faktiskt inte om EKK som handelsnamn, utan var gränsen mellan ledare och kardel går. Enligt dig (eller om det var DVD-ai) så är en kardel med en kort bit isolering på (som inte gör någon nytta), en ledare.

Redigerat av Sardaukar, 08 december 2008 - 11:48.

Postad 08 december 2008 - 12:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Det kallas för en hög med skit troligtvis.

Får man fråga vad användningsområdet är tänkt som?

Det ni inte verkar förstå är att det är handelsnamnet på sakerna...

Om jag går in på storel eller ahlsell på jobbet och köper 100 meter EKK med 4 ledare.
Då får ja det också. 4 pvcbeklädda kopparledare från början till slut... mantel av pvc från början till slut.

Sen kan jag ta hem den och förstöra hur mycket jag vill. Och kalla den för EKKKKKKEEKKEEEEE korstvinnad-handbroderad-maskinvirkad-super-mega-kabel.

Användningsområdet för en kabel har ju du ju sagt är irrelevant för dess namn, men svara på frågan, är det fortfarande en EKK kabel, i namnets rätta bemärkelse?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.