Hörbar skillnad på kablar
292 svar till detta ämne
Postad 20 January 2010 - 03:15
femtifemman
-
femtifemman
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag väljer inte kabel utifrån dess luftighet, klang eller för att den ska "låta" bra då jag personligen inte tror att en kabel som är lindad hit eller dit, har en ledare i metallfritt material (tex Van den Huls The Third) eller har en halogenfri isolering gör någon skillnad på själva ljudet. Detta gäller både digitala, analoga och högtalarkablar.
Jag väljer den kabel jag tycker har de egenskaper jag är ute efter för just den kabelns användningsområde:
- Kontakterna sitter bra utan glapp men inte så man behöver dra/trycka sönder någon anslutning
- Flexibilitet om man ska trixa ner den i kabellisterna tex
- Skydd mot mekanisk åverkan
- Bra skärmningsegenskaper (om den tex måste passera ett ormbo av nätkablar...)
- Utseende på både kabel och kontakter, även om jag helst döljer allt vad kablar heter
- Pris (har stor inverkan på mitt val av kabel)
- Och när det gäller högtalarkablar; Inte underdimensionera!
Jag har utgått från dessa kriterier i mina val och är mycket nöjd med The Cleartrack från Van den Hul till frontarna och Argon 5103H som HDMI. De är inte för "billiga" eller så dyra att man måste spara i ett halvår innan köp. Nu förkastar jag inte billigare alternativ, jag har Hama och dylika lakritssnören till diverse apparater då jag inte ser det som rimligt att lägga mer på kabeln än jag gjort på tex CD-spelaren. Men skulle jag skaffa en lite finare (läs ny) CD-spelare skulle jag förmodligen gå upp lite i prisklass på kabeln. Inte heller kablar i Premium-klassen är att förkasta om man tycker sig höra skillnad och har pengarna till det, många av de dyrare kablarna är ju snyggare, har bättre skärmningsegenskaper och känns bättre rent fysiskt men är för dyra för mig helt enkelt!
Personligen tycker jag det är fånigt att komma med sånt som att man ska övertyga folk att tycka ditten eller datten eller att det är vanlig fysik som alla borde kunna. Alla har rätt till sin egen åsikt utan att behöva bli utskällda eller känna sig dumma för sina tankar och teorier. Jag lyssnar på och läser många diskussioner och påståenden från människor som tycker att det räcker med en vanlig flätad FK eller att Premuim-kablarna är det enda rätta men bara för att jag inte tycker att något av alternativen är intressanta för mig betyder inte det att jag inte respekterar deras åsikter. Kabelvalet är helt enkelt något jag anser vara upp till var och en!
Mvh
Fredrik
Postad 20 January 2010 - 07:49
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag har dock inte tillgång till proffesionell mätutrustning så detta test har utförts med en iPhone och appen SignalScope Pro, läs om den här: http://www.faberacou...roducts/iphone/
Hur många gånger mätte du med varje kabel?
Postad 20 January 2010 - 08:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Och stod han på sama stälal i rummet varje gång, och inga möbler flyttade, och inte mycken flyttad något, och högtalarna på exakt samam ställe, inte 1cm åt något håll... osv osv osv.... ?!
Glöm detta, denna mätningen anser jag vara helt ointressant då den inte visar på något mer än att "någon skillnad är det helt klart mellan mätningarna" men vad det är som mätts på, det får vi inte veta...
rummet, kabel, stärkare eller vad som helt, finsn typ 100 saker som skulle kunna ställa till det.
Jag tror inte på mätningar av denna typen, man måste begränsa antalet felkällor...
Postad 20 January 2010 - 09:05
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag tror inte på någon mätning, blindtest eller annat skit man håller på med överhuvudtaget
Jag tror att var och en har sina egna upplevelser i sitt eller sina kompisars lyssningsrum
Det är både roligt och intressant att läsa om dessa på forumet, men det är allt färre som
vågar skriva om detta, då de ständigt blir påhoppade med den ena länken och andra påståendet
gång på gång ..
Det tycker jag är en mycket tråkig utveckling ... för ett och eller alla forum
Om antikabelmaffian håller sig till faktiskt.se så kan vi som tycker ovanstående är roligt
kanske få ha vårt lilla roliga här ..
Det är inte värre att köpa en kabel för ett par tusingar, än att köpa ett par högtalare
där 70% av priset beror på design och märke. Ingen nämnd ingen glömd ..
Detta kan jag säga, trots att jag tycker EKK är en bra kabel
Bra förslag ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2010 - 09:09.
Postad 20 January 2010 - 10:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Varning för mycket stavfel m.m. sitter på jobbet så det får gå undan ! Är väll ungefär min uppfattnign också Jag har min syn på det hela, men jag brukar inte hålla på och propagera för den, jag tycker liksom inte att jag får ut något av det och känner inte att jag måte försöka övertyga andra om den heller... Det enda som jag blir lite störd över, det är när någon "ovetande" frågar om kablar, och vad han behöver och då får svaren att han ska köpa kablar för flera flera tusen bara för att han råkar ha köpt att par högtalare av bättre snitt (bättre och bättre, dyra åt minstone..) och då känner jag att jag nästan måste flika in och ge min syn på det hela så att denna inte helt i onödan (enligt mitt sätt att se på saken) lägger pengar på något så onödigt... Finns mycket bättre saker att lägga pengar på om man vill ha bättre ljud. Kablar finns det billiga och bra och dessutom snygga bra och billiga kablar Jag vill liksom att personen i fråga ska förstå att det finns alternativ och att alla inte delar synen om kablar, så att personen inte bara "ser en sida" och fastnar för den utan att tänka över och fundera. Man måste ge personer valmöjligheten, annars är det inte bra... Men om personen sedan bestämmer sig för att köra på dyrkablar så är det inget som jag sedan bryr mig om, det är hans val Vad som sedan lockar honom till dom dyra kablarna, vare sig det är utsende, "prestige", "ljudet" eller något annat så är det helt upp till personen i fråga att bestämma sig för om det är värt pengarna. Inte min uppgift ! Så, för min del så tycker jag det ska finnas plats för "båda sidor" men jag tycker att man ska ha mer respekt för andras åsikter, även om dom är enligt dig själv, helt fel... Om man ska vara petig och "korekt" så måste det ju få finnas lika många som "propagerar" för dyrkablar som det finns folk som "propagerar" imot dyrkabel och jag tycker det är ganska ojämnt egentligen. Fler som tycker att det är bra med dyra kablar än folk som tycker tvärt om. men bäst vore ju om båda sidor kunde chilla lite och ta det med ro och inte hettsa upp sig. det måste få finans plats för alls åsikter och båda sidor måste få komma med sina argument. Även om det resulterar i återupprepning om och om och om igen.... det är liksom oundvikligt... Om ingen får ifrågasätta det ena elelr det andra (gäller "båda sidor") så är det ju meningslöst... då kan man alla får skriva vad dom vill och alla är skyldiga att antingen tro på det och skriva posetivt om det, eller att inte skriva alls, det skulle inte fungera. Nu är ju jag lite "partisk" men försöker ändå att se på saken från båda perspektiven, och jag förstår att dom som vill snacka dyrkabel och sprida sin glädje världen över blir iriterade när det kommer folk och argummenterar imot varenda gång. För det mesta så brukar det ju inte vara tvärt om, alltså att dom som propagerar för dyrkablar hoppar in i en "anti-dyrkabeltråd" och börjar att argumentera. jag tror det är mer sällsynt och då blir det ju lite "ojämt". Men jag tycker själv det är väldigt svårt att inte hoppa in i debatter och argumentera om detta... jag ser en massa osanningar i många av argumenten. Man får ju en vilja att komma med "rätt" fakta, så att folk inte ska bli/ fortsätta att vara lurade med argument som inte håller under grannskning. Tekniskt grundade argument, som faktiskt inte har någon betydelse då dom inte i verkligheten har någon betydelse. sådan finns det hur mycket som hälst... Men men, som sagt... jag har mer eller mindre insett att det inte är "rätt" att i vått och tort argumentera i alal sittuationer. så jag skiter i det och acepterar att det är som det är. i övrigt så är mitt förhållningsätt så som jag beskriver i början av inlägget. ne, nu måste jag jobba !
Redigerat av DVD-ai, 20 January 2010 - 12:28.
Postad 20 January 2010 - 12:06
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det är både roligt och intressant att läsa om dessa på forumet, men det är allt färre som vågar skriva om detta, då de ständigt blir påhoppade med den ena länken och andra påståendet gång på gång ..
Det är fantastiskt hur du kan se argument och länkar till artiklar eller paneldiskussioner som påhopp, speciellt när man ser dina personliga attacker på både nuvarande och fd medlemmar och att du även använder uttryck som t.ex. antikabelmaffia, mm. Det tycker jag är en mycket tråkig utveckling ... för ett och eller alla forum
Är det bättre om alla skall stöpas i samma form eller tryckas in i samma fålla? Om antikabelmaffian håller sig till faktiskt.se så kan vi som tycker ovanstående är roligt kanske få ha vårt lilla roliga här ..
Snyggt... Bra förslag ?
Vad går ditt förslag ut på? Att förbjuda vissa åsikter, argument, länkar...? Utesluta vissa medlemmar som inte håller måttet enligt dig? Du har nu varit på mig i två trådar om att jag inte skall få framföra min syn och argument för denna. Dels denna tråd "Hörbar skillnad på kablar?" samt tråden "Bygga egna jumpers, istället för originalbläck? Med frågeställningen "Första frågan/tanken är ju; Är det någon ljudmässig vits med detta eller är det placebo och bara en kul grej? Kabel att använda? Det borde väl vara en högtalarkabel av finare/dyrare modell som man använder eller är det en annan sort ni rekomenderar?" Du menar på fullt allvar att t.ex du skall bestämma vad som skall få sägas och vem som skall få yttra sig i dessa trådar, även om man håller sig till ämnet och reglerna?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 January 2010 - 12:17.
Postad 20 January 2010 - 12:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det enda som jag blir lite störd över, det är när någon "ovetande" frågar om kablar, och vad han behöver och då får svaren att han ska köpa kablar för flera flera tusen bara för att han råkar ha köpt att par högtalare av bättre snitt (bättre och bättre, dyra åt minstone..) och då känner jag att jag nästan måste flika in och ge min syn på det hela så att denna inte helt i onödan (enligt mitt sätt att se på saken) lägger pengar på något så onödigt... Finns mycket bättre saker att lägga pengar på om man vill ha bättre ljud. Kablar finns det billiga och bra och dessutom snygga bra och billiga kablar  Håller med dig om det mesta och så även detta ..Men då tycker jag att det räcker med att svara som du och jag och några till brukar göra - Ta hem och testa, kan du inte höra skillnad så köp den billigaste ! Sedan i följd diskussionerna brukar jag dra min egen historia Att jag bestämde mig för att verkligen HÅRDTESTA EKK och det lät så bra att jag faktiskt hörde skillnad till fördel för EKK mot en Dyr flerkardels kabel. Då bestämde jag mig för att satsa på Audioquest enkardels kablar av billigare snitt 100 kr/metern X 4 meter och det lät lika bra som EKK. Thats All !  Vad går ditt förslag ut på? Att förbjuda vissa åsikter, argument, länkar...? Utesluta vissa medlemmar som inte håller måttet enligt dig?
Inte alls, men som jag försökt förklara för dig många gånger så har vi hört dina historier så många gånger redan att i alla fall jag är duktigt trött på dom efter nästan 10 år på forumet. Det har ju funnits andra före dig som har tjatat och tjatat om samma saker som du nu gör och dessutom är många av länkarna samma länkar. Det finns säkert 1000 trådar bara på detta forumet som behandlar frågan och en del är 500 sidor långa De är låsta och vissa tom gömda av moderatorerna, då de urartade till rena pajkastningen likt den som sker på faktiskt.se om man kommer med motsatsen där. Acceptera och respektera dom som vill köpa dyrt, hör skillnad på kablar, vill höra skillnad på kablar, tycker att det är mysigt med placebo, tycker om att bli lurade, gillar ormoljeprodukter, har möss på högtalarna, lägger sand under mattan, ställer värmeljus på högtalarna för ett varmare ljud, dricker wiskey för en bättre upplevelse, sätter på frugan till orup, spelar bara en viss musik för att det är bra inspelningar, tycker att silverbananer är bättre än andra, lödar istället för att skruva, tror på bi-wiring osv osv osv osv ... Bara acceptera att det är så och sluta försöka omvända dom .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2010 - 13:05.
Postad 20 January 2010 - 13:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Håller med dig om det mesta och så även detta ..
Men då tycker jag att det räcker med att svara som du och jag och några till brukar göra - Ta hem och testa, kan du inte höra skillnad så köp den billigaste !
Sedan i följd diskussionerna brukar jag dra min egen historia Att jag bestämde mig för att verkligen HÅRDTESTA EKK och det lät så bra att jag faktiskt hörde skillnad till fördel för EKK mot en Dyr flerkardels kabel. Då bestämde jag mig för att satsa på Audioquest enkardels kablar av billigare snitt 100 kr/metern X 4 meter och det lät lika bra som EKK. Thats All ! 
Jo, audioquest är inte fel, förutom att jag hatar EKK för dess starka egenvilja, och då även Audioquest på grund av att dom bygger på samma princip... Nej... flerkarderligt för min del, närmare bestämt kabel med RK uppbyggd kabel i form av supra rondo just nu
Postad 20 January 2010 - 13:21
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag får väl också testa supra ..
Problemet är bara att man måste fixa till dom ... strumpa och annat pga färgen
Kan de inte göra dom svarta eller vita
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2010 - 14:13.
Postad 20 January 2010 - 14:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tycker att 4x2,5 och 4x4mm supra "korskopplade" inte går att skilja från EKK, jag tycker mig inte höra någon skillnad i alla fall... 2x2,5mm kör jag just nu, den tror jag inte heller att det går att höra någon skillnad på den och 4g ekk.
supran äår smidigare tycker jag, och på med en strumpa + knivbananer och lite krymtslang så ser den inte helet kass ut...
Postad 20 January 2010 - 14:40
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Jag tycker att 4x2,5 och 4x4mm supra "korskopplade" inte går att skilja från EKK, jag tycker mig inte höra någon skillnad i alla fall... 2x2,5mm kör jag just nu, den tror jag inte heller att det går att höra någon skillnad på den och 4g ekk. supran äår smidigare tycker jag, och på med en strumpa + knivbananer och lite krymtslang så ser den inte helet kass ut... 
Hur får man hårda ledare att sitta bra i en banankontakt? Nu får jag böja den bit som sticker ut för att det inte ska finnas risk att den lossnar
Postad 20 January 2010 - 15:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
där är ett problem till... därför jag kör supra rondo...
Postad 20 January 2010 - 16:15
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Inte alls, men som jag försökt förklara för dig många gånger så har vi hört dina historier så många gånger redan att i alla fall jag är duktigt trött på dom efter nästan 10 år på forumet.
Du uppskattade uppenbarligen inte "historien" från paneldiskussionen i New York och den har inte förkommit förut såvitt jag vet. Diskussioner som man är trött på finns ju ingen anledning att delta i och du får nog lära dig att repektera medlemmars rätt att diskutera frågeställningar även om det handlar om en och annan repris för dig. Det har ju funnits andra före dig som har tjatat och tjatat om samma saker som du nu gör och dessutom är många av länkarna samma länkar. Återigen - man behöver inte läsa repriser. Jämför gärna med tv-program eller nyheter. Kan vara redan känt av många men helt nytt för andra. Det finns de som uppskattat länkar och argument trots att de har förekommit ett par gånger innan. Varför ser du inget värde i det...? Vad har det med dig att göra? Du försöker styra i trådar där det tom specifikt frågas om kablars verkan eller värdet av dyrkablar (ofta av nytillkomna medlemmar). Är du ute efter att endast vissa argument skall få framföras och att de måste även vara "nya"...? Vansinnigt imo... Det finns säkert 1000 trådar bara på detta forumet som behandlar frågan och en del är 500 sidor långa De är låsta och vissa tom gömda av moderatorerna, då de urartade till rena pajkastningen likt den som sker på faktiskt.se om man kommer med motsatsen där.
Inte svårt att förstå om du brukar gå till den typ av personlig attack som du gjort här mot mig, fd medlemmar och andra forum, och helt utan sakliga ämnesargument. Osmakligt... Acceptera och respektera dom som vill köpa dyrt, hör skillnad på kablar, vill höra skillnad på kablar, tycker att det är mysigt med placebo, tycker om att bli lurade, gillar ormoljeprodukter, har möss på högtalarna, lägger sand under mattan, ställer värmeljus på högtalarna för ett varmare ljud, dricker wiskey för en bättre upplevelse, sätter på frugan till orup, spelar bara en viss musik för att det är bra inspelningar, tycker att silverbananer är bättre än andra, lödar istället för att skruva, tror på bi-wiring osv osv osv osv ...
Accepterat. Betyder inte att man inte kan diskutera verkan eller ej speciellt när detta efterfrågas av trådskaparen!! Bara acceptera att det är så och sluta försöka omvända dom ..
Är det fjärde gången som jag måste påpeka att det inte handlar om att omvända någon. Är detta verkligen svårbegripbart... Nu får du väl ändå ge dig!! Supra Classic och Rondo finns även i "antracit" btw...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 January 2010 - 16:17.
Postad 20 January 2010 - 20:03
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Du uppskattade uppenbarligen inte "historien" från paneldiskussionen i New York
Nej och det beror på att dessa personer har samma "överlägsna" stil som alla andra som tror sig veta att INGEN kan höra skillnad för det har gud bestämt .. och den har inte förkommit förut
Nog det första som varit nytt på detta forumet i denna frågan Maveric Jag tycker att 4x2,5 och 4x4mm supra "korskopplade" inte går att skilja från EKK,
är det ringen som gäller ett kors och sedan plus plus motsatt tårtbit och minus minus detsamma du menar Edit: jo, så var det http://www.hembiobut...p?pgrpnr=103200Edit2 : Beställde några meter Rondo 2.5 för att testa ... 4.0 är att överdimensionera för ett par meter tycker jag. Låter det lika bra som jag har det idag blir det sådana, då jag är trött på att brottas med mina helstyva AQ som så lätt bryter av mina lövtunna bananer. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 January 2010 - 22:20.
Postad 20 January 2010 - 22:25
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Upptäckte att det finns kablar från Abbey Road,skulle va intressant att testa dom.
Deras ljudtekniker är inga duvungar direkt.
Postad 21 January 2010 - 11:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
är det ringen som gäller ett kors och sedan plus plus motsatt tårtbit och minus minus detsamma du menar
Edit: jo, så var det http://www.hembiobut...p?pgrpnr=103200
Edit2 : Beställde några meter Rondo 2.5 för att testa ... 4.0 är att överdimensionera för ett par meter tycker jag. Låter det lika bra som jag har det idag blir det sådana, då jag är trött på att brottas med mina helstyva AQ som så lätt bryter av mina lövtunna bananer.
Maveric
exakt ! ja tycker att supra rondo låter så pass bar att jag inte behöver något annat... jag ser fördelarna med supra rondo i stället! supra rondon kan uppfattas som en aning "mörk" tycker en del, jag tycker att den passar alldeles perfekt till alla högtalare jag lyssnat på hittils, så jag är helt såld.. Upptäckte att det finns kablar från Abbey Road,skulle va intressant att testa dom. Deras ljudtekniker är inga duvungar direkt. 
Testa på ! Snygga ? dyra ? medgörliga.. ?!
Postad 21 January 2010 - 13:14
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Upptäckte att det finns kablar från Abbey Road,skulle va intressant att testa dom. Deras ljudtekniker är inga duvungar direkt. 
Hörde på Hifi mässan i höstas att det inte är ingenjörer som tillverkar dessa utan musiker, eftersom det inte är bra att blanda in ingenjörer när det är hörseln man ska annvända när man tillverkar kablar.
Postad 21 January 2010 - 13:32
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ahh jag läste det igår,finns inte många återförsäljare kan bli svårt att få testa dom.
Postad 21 January 2010 - 14:43
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Hörde på Hifi mässan i höstas att det inte är ingenjörer som tillverkar dessa utan musiker, eftersom det inte är bra att blanda in ingenjörer när det är hörseln man ska annvända när man tillverkar kablar.   Edit - OT: Om det är någon mer som tyckte att paneldiskussionen med Ethan Winer var intresant kanske denna video där samma herre spelar cello kan vara kul. Jag tyckte den var ganska fräck iaf... http://www.youtube.c...h?v=gsavk0FX3RoOch här gör han något liknande på gitarr... http://www.youtube.c...7gQbLmu8&fmt=18
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 January 2010 - 20:55.
Postad 24 January 2010 - 18:25
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
ja tycker att supra rondo låter så pass bar att jag inte behöver något annat...
Då landade det ett par Rondo 2.5 i fredags och jag passade på att koppla dom som bi wire då jag har speciell utgång på mitt slutsteg för bi wire Dvs en ledare per ingång på terminalen Det låter precis lika bra som AQ skall testa om det är någon hörbar (positiv) skillnade mellan singelwire och biwire vid ett senare tillfälle .. Hörde på Hifi mässan i höstas att det inte är ingenjörer som tillverkar dessa utan musiker, eftersom det inte är bra att blanda in ingenjörer när det är hörseln man ska annvända när man tillverkar kablar. 
Oslagbart Maveric
Postad 24 January 2010 - 20:19
Unregistereda6e1d63e
-
Unregistereda6e1d63e
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Alla kabelskeptiker....vad är den dyraste högtalarkabel som ni kopplat in i era högtalare i eran hemmiljö? Ingen som testat en nordöst för 52K?
Postad 24 January 2010 - 21:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det har inte jag heller, men där är jag faktiskt myket skeptisk
Har du testat denna kabel som har ett pris mer än 10.000 gånger guldpriset
Får man verkligen ljud för 52 lakan .. får man inte mer ljud från en förstärkare
för 52K och ett par EKK kablar ?
Maveric
Postad 24 January 2010 - 21:25
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Beställde några meter Rondo 2.5 för att testa ... 4.0 är att överdimensionera för ett par meter tycker jag. Maveric
Jag som trodde att storleken var viktig, större = bättre? Skämt åsido så är det riktigt trevliga kablar att jobba med, storleken till trots.
Postad 24 January 2010 - 22:06
Unregistereda6e1d63e
-
Unregistereda6e1d63e
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Har aldrig testat en kabel för 52K. Är varken för eller emot dyra kablar. Tycker att jag kan höra nyans skillnader mellan olika kablar men har aldrig fått en wow upplevelse av det.
Men det är kul att läsa tråd efter tråd där skeptikerna berättar om fysikens lagar och el-lära utan att berätta om egna kabelerfarenheter eller ev felköp.
Sen är det oxå ganska kul när man hör att tom frugan,sambon,flickvän hörde skillnaden.
Samma snack i tio år nu här.....
Postad 24 January 2010 - 22:09
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Ja, det är komik ur högsta skolan
(på högsta nivå ... brukar man nog säga  )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 January 2010 - 22:12.
Postad 25 January 2010 - 14:33
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Har aldrig testat en kabel för 52K. Är varken för eller emot dyra kablar. Tycker att jag kan höra nyans skillnader mellan olika kablar men har aldrig fått en wow upplevelse av det. Men det är kul att läsa tråd efter tråd där skeptikerna berättar om fysikens lagar och el-lära utan att berätta om egna kabelerfarenheter eller ev felköp. Sen är det oxå ganska kul när man hör att tom frugan,sambon,flickvän hörde skillnaden. Samma snack i tio år nu här.....
Nej - har inte testat dyrkablar. Detta eftersom jag inte ser några sannolika skäl till att ett par meters ledare skall behöva kosta speciellt mycket. Bortkastat tid imo. Kan jämföra detta med när min kollega förslår att jag skall köpa en juice från hennes hoemopat. Denna skulle hjälpa mot allergier (har vissa besvär av pollen) och hon hade upplevt att den hade hjälpt henne. När hon berättade att den kostade 500 kr litern så avstod jag att prova. Räknar kallt med att det, om det hade funnits några verksamma preparat i juicen, hade funnits inom skolmedicinen. Hade dyrkablar visat sig ge effekt så menar jag att detta hade påvisats för länge sedan. Kan naturligtvis inte säga att den inställningen alltid är rätt men ungefär så värderar jag de här båda exemplen. Dessutom är jag medveten om vad förväntan och svårigheten att isolera orsakerna till en upplevelse kan betyda. Vill man verkligen veta så räcker det inte med att bara koppla in och lyssna. Det här är en personlig inställning och det är naturligtvis helt ok om andra väljer att göra annorlunda. Upp till var och en. De som hävdar att fru / flickvän hör skillnad brukar ofta av någon anledning mena att de hör det från köket...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 January 2010 - 14:40.
Postad 25 January 2010 - 17:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Vad har du testat ..
Utelämna sedan alla exempel om honompater... för det har NiN och gänget redan kört till leda
och det orkar vi inte heller höra mer av ...
Men vad har du testat ?
Du kan väl inte bara ha läst dig till dina slutsatser ?
Maveric
Postad 25 January 2010 - 20:39
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vad har du testat
Inget under former som säkert isolerar orsaker. Märkte bl.a. ingen skillnad på Supra Rondo och en noname 2,5 mm. Någon annan kanske hade lyckats bättre. Lite olika signalkablar i klassen 100-300 kr / m där jag upplevde vissa skillnader men så små så att de lika gärna kan ha berott på annat. Utelämna sedan alla exempel om honompater... för det har NiN och gänget redan kört till leda och det orkar vi inte heller höra mer av ...
När det handlar om imo osannolikheter så är liknelserna uppenbara. Jag använder mig naturligtvis dessutom av de liknelser jag ser som adekvata för att t.ex. illustrera min syn på ämnet utan att du kan göra något åt det. Att du dessutom blandar in en fd medlem för femte (?) gången i ditt mästrande är på gränsen till sjukligt... Vad håller du på med egentligen? Men vad har du testat ? Du kan väl inte bara ha läst dig till dina slutsatser ?
Man kan inte testa och behöver heller inte testa allt. Om någon t.ex. påstår att det spökar på din vind ser du dig du då tvungen att spendera en natt där för att testa om det verkligen är så, eller söker du andra orsaker till deras påstående? Jag har lite högre krav på ordet "testa" än vad du har dessutom.
Postad 25 January 2010 - 21:10
Kraantz
-
Kraantz
-
Användare
-
-
212 inlägg
Skall man testa, så skall man testa med blind test.. Annars så har testen inget värde. Så vitt jag vet så finns det ingen blind test som är utförd av en opartisk testare som har kunnat påvisa att någon kabel skulle vara bättre än en EKK kabel. Testen skall hellst vara en dubbel blind test. LTS har utfört flera blind tester och inte kunnat påvisa att "dyr kablar" skulle vara bättre än billiga kablar. Om någon här känner till en sådan test som visar att "dyr kablar" är nämnvärt bättre så länka gärna till denna test.
Postad 25 January 2010 - 21:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Då landade det ett par Rondo 2.5 i fredags och jag passade på att koppla dom som bi wire då jag har speciell utgång på mitt slutsteg för bi wire Dvs en ledare per ingång på terminalen Det låter precis lika bra som AQ skall testa om det är någon hörbar (positiv) skillnade mellan singelwire och biwire vid ett senare tillfälle ..
Oslagbart
Maveric
ok, va trevligt att du tycker det, exakt som jag upplever det ! Alla kabelskeptiker....vad är den dyraste högtalarkabel som ni kopplat in i era högtalare i eran hemmiljö? Ingen som testat en nordöst för 52K?
jag har haft Nordost heimdall för 24000kr + lågnivå för 7000k, det är "ganska" dyra kablar... tycker jag i alla fall !
Redigerat av DVD-ai, 25 January 2010 - 21:49.
Postad 25 January 2010 - 21:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
När det handlar om imo osannolikheter så är liknelserna uppenbara. Jag använder mig naturligtvis dessutom av de liknelser jag ser som adekvata för att t.ex. illustrera min syn på ämnet utan att du kan göra något åt det.
Men förstår du dåligt .. Det har varit en fullständigt desperat person på detta forum som kört ditt tugg i flera år. Vi som varit med i snart 10 år är skittrötta på att höra tugget om homopater, placebo osv .. Vi har hört det, så det du kommer med är inget nytt. Har du dessutom inte ens testat en kabel för 1000 kr så förstår du väl att det inte är en jäkel på detta forum som bryr sig om vad du tycker om att han har en kabel för 5000 kr. Utan egen erfarenhet är ditt ord värt NOLL Man kan inte läsa sig till erfareheter och det gäller allt, även kablar Skall man testa, så skall man testa med blind test.. Annars så har testen inget värde.
Jo, vi har hört ETT ANTAL GÅNGER att det finns dom som anser det också och det äger nog sin riktighet. Men så länge ingen här påstår att det med absolut säkerhet är som man påstår, utan bara säger att man själv upplever en viss skillnad mellan kablar, så behöver man heller inte bevisa något. Blindtest kan vara ett sätt att bevisa. Men blindtester kan också visa fel, då man utsätter försöktpersonerna för en stresssituation som de inte har när de njuter av sina dyrkablar i sitt eget eller kompisars hem Det finns inget svar på frågan om skillnader mellan kablar. Men det finns massor med personliga upplevelser och många tycker att det är roligt att testa om de kan få samma upplevelse eller en egen med Tex en ny Kabel Det är det som kallas för HiFi intresse ... Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 25 January 2010 - 21:57.
Postad 25 January 2010 - 22:28
Unregistered47c56772
-
Unregistered47c56772
-
Användare
-
-
125 inlägg
Skall man testa, så skall man testa med blind test.. Annars så har testen inget värde. Så vitt jag vet så finns det ingen blind test som är utförd av en opartisk testare som har kunnat påvisa att någon kabel skulle vara bättre än en EKK kabel. Testen skall hellst vara en dubbel blind test. LTS har utfört flera blind tester och inte kunnat påvisa att "dyr kablar" skulle vara bättre än billiga kablar. Om någon här känner till en sådan test som visar att "dyr kablar" är nämnvärt bättre så länka gärna till denna test.
Att det inte är någon som dragit ihop till en jätteblindtest av kablar här på forumet. någon med som har en sjysst anläggning i ett bra rum och sen kunde typ hundra pers från forumet komma och lyssna. då hade det kanske kunnat lugna ner sig lite i kabeldebatten.
Postad 25 January 2010 - 22:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Att det inte är någon som dragit ihop till en jätteblindtest av kablar här på forumet. någon med som har en sjysst anläggning i ett bra rum och sen kunde typ hundra pers från forumet komma och lyssna. då hade det kanske kunnat lugna ner sig lite i kabeldebatten.
Det går inte Det är bara en som kan sitta i mitten och höra det perfekta ljudet som "någon" mycket riktigt påpekade i ett tidigare inlägg.  Det har förekommit många blindtester genom åren, men de har aldrig varit korrekta enligt "skeptikerna" .. Det är meningslöst att diskutera kablar med en som inte hör skillnad. Men det är däremot mycket trevligt att diskutera med en som säger sig göra det Men det får man aldrig göra ostört, såvida man inte skickar PM till varandra  Maveric
Postad 25 January 2010 - 22:43
Unregistered47c56772
-
Unregistered47c56772
-
Användare
-
-
125 inlägg
man borde kunna göra det på en hemmabio-mässa, ta ett rum eller två och haft blindtest i kört löpande så man fick sitta typ 20 min var med egen musik och så. kanske inte så poppis iofs bland kabelkrängarna.
Postad 25 January 2010 - 22:48
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
kanske inte så poppis iofs bland kabelkrängarna.
Varför inte ? Det finns många som ostört kan höra skillnad på kablar Kanske inte mellan en Supra rondo och en supra "något annat" Men när du tar olika märken och kablar som har en på marknaden välkänd karraktär så finns det dom som utan problem prickar rätt. Men nu funkar det ju inte riktigt så, att man kan gå in i ett rum och i en helt okänd miljö och lyssnar till en anläggning som man aldrig lyssnat till förut och kanske helt ny musik Skillnad KAN man höra om man sitter vid sin egen anläggning, som man lyssnat till i 100 tals timmar och till musik man gillar och är van vid att höra. Om man då tex byter till en cd spelare, kabel eller förstärkare med en helt annan karraktär så tror jag att de allra flesta skulle höra skillnad. Jag gör det Maveric
Postad 25 January 2010 - 22:48
Chattras
-
Chattras
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Detta med kablar och speciellt högtalarkablars påverkan känns som en nästintill outtömlig källa utav åsikter, tankar och idéer. Dock känns det nästan lite meningslöst att ge sig in i dessa diskussioner då båda sidor har sina övertygelser och inte är sugna på att rucka på dom. Lite som att diskutera huruvida gud finns eller inte med en starkt troende kristen, slutar ju sällan med att han/hon säger "ok, du har väl rätt ... allt är skitsnack som står i boken, hur kunde jag va så korkad i alla dessa år"
En annan liten reflektion när det kommer till dyra nätkablar är ju att om det vore en sådan enorm skillnad som vissa påstår, så borde det väl rimligtvis följa med en sådan kabel när man köper t.ex ett slutsteg. Då det sällan är tillverkaren utav slutsteg som tjänar pengar på kablar så finns det ju inget direkt självändamål i att inte inkludera dessa för att tjäna mera pengar. Sedan finns det ju självklart de som säljer kablar, Naim t.ex. Det borde ju rimligtvis ligga i elektronik tillverkarens intresse att deras produkter låter så bra som möjligt utan att blanda in en tredje part vilken man inte har något som helst samröre med. Skulle ha svårt att tro att inte t.ex. Mark Levinson skulle slänga på ett par tusen på priset och skicka med en "bra" kabel om det nu var så avgörande.
Nästa intressekonflikt borde ju även uppstå vid högtalarkablar. Är det tillverkaren utav slutsteget eller högtalartillverkaren som skall få bestämma vilken kabel som ska användas för bästa möjliga resultat.
Redigerat av Chattras, 25 January 2010 - 22:49.
Postad 25 January 2010 - 22:53
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
XTZ hade ett blindtest på förra high-end mässan, vet inte om det tänker köra samma i år.
En sak jag märkt är att jag hör mindre skillnad mellan högtalarkablar.
Men jag hör större skillnad på signalkablar,där ger det mig mer ljudmässigt.
Postad 25 January 2010 - 22:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Mark Levinson skulle slänga på ett par tusen på priset och skicka med en "bra" kabel om det nu var så avgörande.
Helt ärligt .. Tror du att man hos Mark Levinson sitter och lysnar till sina produkter med lakritskabel ? Att det ligger lakritskablar med hos vissa tillverkare, betyder inte att de rekomenderar dessa Vilka de rekomenderar får man veta om man ringer till dom, eller om man frågar någon på forumet som vet ( kanske inte detta  ) Likaså har vissa tillverkare av högtalare bara ett visst märke av elektronik när de utvecklar sina högtalare och tvärtom. Maveric
Postad 25 January 2010 - 22:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Men jag hör större skillnad på signalkablar,där ger det mig mer ljudmässigt.
Men jag tror att det är viktigt att man förstår, att den ene kabeln INTE låter BÄTTRE än den andre annat än att man själv tycker så. Jag vill kalla det olika karraktärer då det är det som det hela handlar om En kabel är som ett filter och det är därav vi fått utrycken Transperent och Färgat ljud Jag tror att skeptikerna inte riktigt har förstått detta och tror att den som hör skillnad säger att en viss kabel är bättre som kabel än någon annan, då det bara handlar om olika karraktärer eller färgning av ljudet. Maveric Ps, nu skall jag koppla in en Rondo för bas och mellanregister och en Chord för diskanten så får vi se om det blir något roligt att berätta om det ..  (obs: billiga kablar)
Redigerat av Unregistered1103, 25 January 2010 - 23:12.
Postad 25 January 2010 - 23:06
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo karaktär på ljudet eller färgning,ena kabeln kan få fram stråkarna tydligare än den andra kabeln.
Eller att man hör Gitarristens fingrar över strängarna mer tydligt. Det är sådant jag lyssnar efter när jag jämför kablar.
Postad 25 January 2010 - 23:09
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jo karaktär på ljudet eller färgning,ena kabeln kan få fram stråkarna tydligare än den andra kabeln. Eller att man hör Gitarristens fingrar över strängarna mer tydligt. Det är sådant jag lyssnar efter när jag jämför kablar.
Och det är just detta som jag försökt berätta för "LänkPojken" att man inte kan läsa sig till  Sedan skadar det inte med några års "träning" och erfarenheter heller  ( de grå tinningarnas charm ) Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 25 January 2010 - 23:11.
Postad 25 January 2010 - 23:56
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
man borde kunna göra det på en hemmabio-mässa, ta ett rum eller två och haft blindtest i kört löpande så man fick sitta typ 20 min var med egen musik och så. kanske inte så poppis iofs bland kabelkrängarna.
Det brukar ju faktiskt vara kabeldemos på mässor, dock inte några blindtest eller så. Jag hör inga skillnader varken på signal eller strömkablar som jag sett demo på. Man brukar dock höra lite "ohhh, ahhh" från de troende  Har man spenderat tiotusentals kronor på kablar är det rätt svårt att ta till sig något annat, men känner man att det inte finns något annat att lägga alla pengar på så varför inte! Varsågoda
Postad 26 January 2010 - 00:08
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tycker synd om dig Martin
Maveric
Postad 26 January 2010 - 00:15
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Tycker synd om dig Martin
Maveric
Nej det ska du inte göra Tack vare att jag inte hör skillnad på dessa:
Och dessa:
Så kan jag ta med hela familjen till Thailand på semester istället en extra gång  Sen att ingen skulle höra skillnad i ett dubbelt blindtest är ju en annan sak, någon kan säkert men jag väntar fortfarande på att någon ska lyckas under kontrollerade former. En audiosignal är bland det simplaste man kan överföra, det behövs inget speciellt för att lyckas med det, inte för mig i alla fall som inte tror på hokus pokus.
Postad 26 January 2010 - 00:27
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Skulle inte köpa Nordost för 20 tusen, men inte heller signalkabel för 129.
Fast klart om nu Martin är nöjd,så är det ju bra så kan han åka på semester.
Postad 26 January 2010 - 00:33
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag använder clictronic i en del av mina anläggningar
så jag kan också åka till Thailand .. för jag har inga kablar för 20.000
Men lik förbannat hör jag skillnad och har ett stort nöje av det
och kan därför "leka lite mer med min hobby" än vad du kan
Det var därför jag tyckte synd om dig
Maveric
Postad 26 January 2010 - 00:40
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag använder clictronic i en del av mina anläggningar så jag kan också åka till Thailand .. för jag har inga kablar för 20.000
Men lik förbannat hör jag skillnad och har ett stort nöje av det och kan därför "leka lite mer med min hobby" än vad du kan
Det var därför jag tyckte synd om dig 
Maveric
Okej då är jag med i båten  Får väl erkänna att jag inte leker så mycket längre. Jag tittar bara på film och lyssnar musik för det är min huvudhobby, inte prylarna i sig som är ett nödvändigt ont för att kunna utöva den. Känner att inget kan bli bättre ljudmässigt annat än med akustiken, men det orkar jag inte hålla på med mer än jag redan gjort
Redigerat av Martin, 26 January 2010 - 00:44.
stavfel
Postad 26 January 2010 - 00:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Får väl erkänna att jag inte leker så mycket längre.
Jag har mina perioder och just nu är det inte så många filmer jag inte har sett och är lite mätt på att sitta framför min nya projje som fått gå ett par 100 timmar sista veckorna .. då köper jag tex en ny kabel ( billig ) för att testa lite och bara att få sitta och knipa lite med avbitartången är rena terapin för mig. Sen kan det vara ganska kul att testa om man kan förändra ljudet med bara en kabel och kan man inte det, så kan man inte .. och så väntar man till nästa gång man får ett nytt ryck  Maveric
Postad 26 January 2010 - 07:56
Chattras
-
Chattras
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Helt ärligt .. Tror du att man hos Mark Levinson sitter och lysnar till sina produkter med lakritskabel ?
Först vill jag klargöra att mitt inlägg till största delen var relaterat till nätkblar och det är där min skepsis till stor del ligger. När det kommer till signal och högtalarkablar är jag till viss del troende och anser mig höra skillnader på olika kablar. Om jag inte hade tyckt mig göra detta hade jag t.ex. inte köpt kablar ifrån Transparent och haft i min anläggning. Det vore ju fantastiskt korkat  . När vi har ML på tapeten och just i relation till vilka kablar de rekommenderar så behöver man inte fråga handlare eller folk på andra forum. Det räcker att ta en titt i manualen. I den rekommenderas det att man använder sig utav kablar från Madrigal, konstigt vore kanske annat. Men, när det kommer till nätkabeln säger dom inget annat en att "Connect the AC power cord (included in the accessory pack) to the AC connector on the rear panel, then to the AC mains outlet."
Postad 26 January 2010 - 08:28
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jo karaktär på ljudet eller färgning,ena kabeln kan få fram stråkarna tydligare än den andra kabeln. Eller att man hör Gitarristens fingrar över strängarna mer tydligt. Det är sådant jag lyssnar efter när jag jämför kablar.
Men hur vet du att det är kabeln som orsaker den upplevt hörbara skillnaden? Du funderar inte på vad det kan betyda om du inte har i det närmast exakt samma akustiska förutsättnigar mellan jämförelserna? Om du kikar i videon som jag länkade till (diskussionen i New York) så visade de på mycket tydliga skillnader tom när det handlade om att flytta mätmikrofonen någon cm. Skillnaderna som uppstår kan utan vidare göra att vissa frekvenser mer eller mindre framhävs eller döljs, vilket kan innebära att t.ex. "fingergnisslandet" kan bli tydligare eller otydligare beroende på. Säger inte att det inte kan bero på kabeln men svårigheten att isolera orsakerna anser jag gör att "lyssna och tycka" är mycket osäkert, även om det är roligt ibland det medges...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|