Mcdonalds, löjligt små burgare
213 svar till detta ämne
Postad 02 januari 2009 - 20:23
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
ZoomAir:
Jag tycker ditt inlägg var belysande på många sätt. Kalorier eller kcal ÄR ett etablerat mått på energiinnehåll i mat. "Mättnadskänsla" är betydligt mera subjektivt. Påståendet "Jag kan lätt smälla i mig tre Big Mac's" kanske stämmer för den personen. Sedan är det ju lätt att inse att om man inte har ett väldigt energikrävande liv så får man problem på sikt om man väljer att kontinuerligt stoppa i sig mer än man förbränner.
Ämnet miljöbelastning är betydligt mycket svårare. En enkel "sanning" är att lokalt producerat är bättre. Ofta är det så men inte alltid. Jag läste en undersökning gällande tomater. Spansk tomat odlas i det fria och transporteras till Sverige. Svensk tomat odlas ofta i växthus och transporteras mindre. Summan då var att den svenska tomaten var klart sämre för miljön.
Sedan McDonalds dåliga burgare. Jag har egentligen ingen uppfattning. Minns inte när jag senast var där men då tyckte jag det var som förväntat. En Big Mac ser ungefär likadan ut var jag än beställer den i världen. Tycker dock det är lite roligt att så många klagar och vet så mycket om hur det är. Om det är så dåligt varför går ni dit?
Men mailet till McDonalds VD tyckte jag var underbart. Om det verkligen når honom misstänker jag att han får sig ett gott skratt  .
Postad 02 januari 2009 - 20:28
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Mr_Tom av några anledningar dyngvägrar jag äta mat från gyllenemåsen
Postad 02 januari 2009 - 20:56
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Förstår hur du tänkte, men det blir ändå inte "rättvist". Jag kan lätt smälla i mig 3 Big Macs, men jag kan inte äta 1,5 kg potatis som motsvarar ungefär samma mängd energi.
Jo, det är betydligt mer rättvist än att bara skriva "Mcdonalds gör mig inte mätt" vilket genomsyrar denna tråd. Sedan då Mcdonalds jämförs med andra hamburgeställen där maten i stort sett består av samma ingredienser d.v.s. kött, bröd, grönsaker och potatis så skiljer det inte mycket ur "mättnads synpunkt" men derimot ur mängd mat man får och då är Kcal ett helt ok mått att använda i detta fall. En Max De lux ger ca 950kcal och en Big Mac ca 550kcal, både består av i stort sett samma sak, genom att kolla på kcal så ser man att den ena är betydligt mer mat än den andra och det är inte så konstigt att folk känner sig mättare på en Max De lux. Men om man väger in pris så kan man få en cheeseburgare på Mcdonalds också vilket gör att kcal ökar från 550 till ca 900kcal och då kan man argumentera att det är i stort sett samma mängd mat. Denna tråd är fylld av subjektiva grundlösa argument som man inte kan basera en vettig diskussion på, genom att läsa denna tråd så kan man tro att Mcdonalds säljer mat som inte gör någon det minsta mätt till hutlösa överpriser med skräp kvalitet på råvarorna. Väger man in inflation, kcal, och lite objektiv fakta på kvalitet så märker man att Mcdonalds faktiskt inte är mycket sämre, dyrare eller ger mindre mat än andra ställen.
Postad 02 januari 2009 - 21:17
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
En Cheeseburgare på Mcdonalds kostar 10kr för det får man
300kcal
16g protein
13g kolhydrater
30g fett
En Cheeseburgare på Max kostar 19kr för det för man
350kcal
14g protein
16g kolhydrater
20g fett
Ganska likvärdiga men på Mcdonalds är priset nästan dubbelt så lågt.
Jämför man Big på MAX med Big Mac på Mcdonalds så kostar Big ca 41kr på MAx och Big Mac någonstans runt 35 på Mcdonalds om jag inte minns fel.
För det får man på Max
611kcal
Och på Mcdonalds får man
500kcal
Återigen så är det likvärdigt med protein etc. så per krona är dom ganska likvärdiga på denna hamburgare.
Postad 02 januari 2009 - 21:26
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Mr_Tom av några anledningar dyngvägrar jag äta mat från gyllenemåsen 
Låter som en bra idé, om du tycker det är dåligt. Men då förstår jag inte nedanstående. McDonalds hamburgare smakar för det första inte KÖTT,
Postad 02 januari 2009 - 21:47
Alban
-
Alban
-
Beroende
-
-
1 065 inlägg
Nu har jag inte läst tråden, så jag kanske skriver lite som redan har diskuterats.
Själv tillhör inte jag dom som äter så ofta på MacDonalds, men när jag var där för något år sedan så blev jag grymt besviken på hur smaklöst köttet var i en BigMac. Jag sa då detta till en släktig och menade att det säkert var bara en massa tillsatsen, men min släkting menade att för att de ska få kalla det hamburgare så måste det vara en viss köttmängd. När jag var där följande gång så kollade jag lite extra noga och såg att det enda stället de skriver hamburgare på MacDonalds är just på hamburgaren hamburgare. Följaktligen behöver de inte leva upp till något i namnet hamburgare. Nu såg jag här ovan att de har 100%, men kanske borde det vara lite kryddor eller nåt för att få det att smaka lite. Det känns ju som det bara är dressingen som ger smak...
Vidare så hör man ofta när man pratar om MacDonalds att det är så billigt. Sist jag var där, så åt jag ingenting tyckte jag och landade ändå på 65 pengar - vilket motsvarar en dagens. Det tycker jag är rent skrattretande då det inte alls ligger på samma nivå kvalitetsmässigt. De verkar leva långt på gamla meriter, från en tid då det faktiskt var billigt...
Redigerat av Alban, 02 januari 2009 - 21:49.
Postad 02 januari 2009 - 22:33
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Tror inte att UNFCCC är ett dugg intresserad av att forska på svenska köttindustrins klimat- och miljöpåverkan. WFC har jag inte hört talas om, vad är det?
Sorry, skall vara WFP. Kanske inte på svensk köttindustri, mer på global nivå, exempelvis vart i världen det är bäst att odla nötkreatur. EK
Postad 02 januari 2009 - 22:37
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Idag åkte jag förbi Burger King och köpte ett Big King XXL meal, jag älskar när dom frågar en om man vill ha Super Meny extra.
I varje fall när jag betalar har dom en stor skylt mot vägen där det står Inga tillsatser, inga färgämnen eller dylikt, äkta svenskt nötkött.
Gott var det i varje fall med den rökta smaken.
Postad 02 januari 2009 - 22:37
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
MC Donalds och deras skithamburgare i alla ära, men nu när El Maco är kampanj, finns det någon anlendning att inte gå ditt?
Redigerat av belzebubb, 02 januari 2009 - 22:38.
Postad 02 januari 2009 - 22:45
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
MC Donalds och deras skithamburgare i alla ära, men nu när El Maco är kampanj, finns det någon anlendning att inte gå ditt? 
Inte så fräscht gå till McD och det första man möter oftast är rinnande snoriga ungar som står och hänger överallt. Det är ett sjukt ställe med sjuk mat. Dessutom har de så mycket skit i maten att konsistensen på din avföring är det mest konstiga man sett. De badar sina burgare i fett, en Burger King är helt torr nästan medans en McD burgare så droppar fettet som från en billig Pizza med plastskinka.
Redigerat av IPTV, 02 januari 2009 - 22:45.
Postad 02 januari 2009 - 23:50
Unregistered1594
-
Unregistered1594
-
Användare
-
-
161 inlägg
Japp, de borde ha 50g, 90g, 150g-systemet istället... IPTV överdrev du inte lite mycket där om fettet  ..
Postad 02 januari 2009 - 23:51
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Låter som en bra idé, om du tycker det är dåligt. Men då förstår jag inte nedanstående.
Har du ätit omsorgsfull hemlagad mat med riktigt kvalitativa produkter, då vet du vad jag pratar om. Om nu inte McDonalds skiljer sig mellan olika ställen.
Postad 03 januari 2009 - 01:13
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Bara och bara. Mjölk. ägg och potatis har smak sist jag provade. Såklart det är för att få en speciell konsistens, men prova byt ut vatten mot mjölk när du gör potatismos. Fantastiskt mycket godare!
Potatismos på vatten!!??  Har jag aldrig varit med om... någon annan som ätit något sådant?
Postad 03 januari 2009 - 02:10
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Potatismos på vatten!!?? Har jag aldrig varit med om... någon annan som ätit något sådant?
Allvarligt? Både pulvermos och hemmasquashad mos går ju fint att göra på vatten. Hey, alla hade inte en rik uppväxt!
Postad 03 januari 2009 - 02:40
holetaker
-
holetaker
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
För att återgå till topic, om att hamburgarna blivit mindre kan jag inte mer än att hålla me.
Både QP och McFeast är mindra än för typ 3 år sen. Big Macen vill jag inte uttala mig om då jag nyligen börjat äta den. Åt aldrig den innan, men den ser aningen mindre ut nu än när jag jobbade på McDonalds.
McFeast vägrar jag köpa längre då den är så mycket mindre.
DÄREMOT tycker jag att man får mer strips nuförtiden. Kanske dom har jämnat ut antal Kcal genom att lägga till mer strips????
Redigerat av holetaker, 03 januari 2009 - 02:40.
Postad 03 januari 2009 - 02:42
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1 450 inlägg
Hehe, tänkte inte på pulvermos. Finns liksom inte med i mitt "tänk" när det gäller mat
Men riktigt mos gjort på vatten...hmm....man behöver väl inte vara rik för att slippa något sådant?
Postad 03 januari 2009 - 04:58
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Kollade igenom hela den här tråden. Hur roligt som helst att inläggen försvinner från ämnet. Allt från McDonalds till hur bra/inte bra mat är i utlandet.
Rätt kul faktiskt att gå igenom en hel tråd, kolla första inlägget och notera handlingen, sedan gå till sista och så ser man att det är långt borta från topic.
Postad 03 januari 2009 - 10:42
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Det är därför forumdelen heter Off Topic, lite mer fri debatt, inom rimliga gränser
Postad 03 januari 2009 - 14:09
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1 377 inlägg
Har lite tradition när jag o sambon är ute och reser Att prova gyllene måsen.
Och hitils suger faktist sverige mest
Så skamrigt när man får dom gamla frigolit låderna. Sen kan man ju köpa en Big Big Mac i Spanien och en Mac Flurry M&M
England, Norge, Danmark, Finland, Mallorca, Teneriffa, Gran Canaria, Italien,
Postad 03 januari 2009 - 14:34
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Har du ätit omsorgsfull hemlagad mat med riktigt kvalitativa produkter, då vet du vad jag pratar om. Om nu inte McDonalds skiljer sig mellan olika ställen.
Då får jag väl vara lite tydligare. Jag tyckte du lite motsade dig själv när du aldrig äter på "Gyllene måsen" och före det hävdade att burgarna var kass. Hur vet du det om du aldrig äter där? Om dom är kass har jag ingen uppfattning om eftersom det var väldigt länge jag åt där. Jag kan dock ganska säkert säga att Big Mac inte krympt, åtminstonde inget nämnvärt om det inte skett helt nyligen. Om någon kan motbevisa det så ger jag mig men den typen av lösrykta påståenden som hittills förekommit fäster jag ingen större vikt vid. Vad jag tycker om McDonalds? Gissa varför jag inte äter där om jag inte måste  . Men det kanske bara är fördomar, det har kanske blivit bättre än sist jag var där. Sedan om man jämför internationellt. Big Mac är alltid Big Mac men kvaliteten på "restaurang" - miljön varierar kraftigt och Sverige brukar väl inte direkt ligga i topp. Jag var dock på en sylta i Chinatown, NY en gång och det var riktigt illa. Jag tog min Big Mac och gick för stället var helt bedrövligt. Men det var många år sedan.
Redigerat av Mr_Tom, 03 januari 2009 - 14:35.
Postad 03 januari 2009 - 15:04
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
För att återgå till topic, om att hamburgarna blivit mindre kan jag inte mer än att hålla me.
Både QP och McFeast är mindra än för typ 3 år sen. Big Macen vill jag inte uttala mig om då jag nyligen börjat äta den. Åt aldrig den innan, men den ser aningen mindre ut nu än när jag jobbade på McDonalds. McFeast vägrar jag köpa längre då den är så mycket mindre. DÄREMOT tycker jag att man får mer strips nuförtiden. Kanske dom har jämnat ut antal Kcal genom att lägga till mer strips????
Om du vill veta så jobbade min brorsas dotter på McD i 2 veckor innan hon sa upp sig, det var nog Sveriges sämsta arbetsplats när jag fick höra allt, cheferna fullständigt torterar personalen med att nedvärdera dom. I varje fall vad gäller fries så ska jag tala om att McD fullständigt räknar varje frie sticka dom lägger i påsen och man får inte fylla upp läsk ovanför linjen i bägarna. McD är dom mest snåla som finns, jag anmälde min lokala McD för 5 år sen för att hamburgaren på bilden hade mer sallad än vad man fick i verkligheten, resultatet idag är att det är mer sallad och McD fick skit för sitt lurendrejeri. Sen gillar jag inte McD falska stil sitt hälsokör med att dom är så fräscha och nyttiga, gå bara in på deras hemsida. De gör absolut sämst mat i hela världen och de vet det men försöker köra med en fasad hela tiden med deras falska leende när man går fram till kassan och handlar.
Redigerat av IPTV, 03 januari 2009 - 15:05.
Postad 03 januari 2009 - 15:23
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Om du vill veta så jobbade min brorsas dotter på McD i 2 veckor innan hon sa upp sig, det var nog Sveriges sämsta arbetsplats när jag fick höra allt, cheferna fullständigt torterar personalen med att nedvärdera dom.
I varje fall vad gäller fries så ska jag tala om att McD fullständigt räknar varje frie sticka dom lägger i påsen och man får inte fylla upp läsk ovanför linjen i bägarna.
McD är dom mest snåla som finns, jag anmälde min lokala McD för 5 år sen för att hamburgaren på bilden hade mer sallad än vad man fick i verkligheten, resultatet idag är att det är mer sallad och McD fick skit för sitt lurendrejeri.
Sen gillar jag inte McD falska stil sitt hälsokör med att dom är så fräscha och nyttiga, gå bara in på deras hemsida.
De gör absolut sämst mat i hela världen och de vet det men försöker köra med en fasad hela tiden med deras falska leende när man går fram till kassan och handlar.
Då är det tur att det är fritt fram för var och en att äta var de vill. Själv föredrar jag BK, men jag kan tänka mig att arbetförhållandena och restriktionerna är ungefär likvärdigt med MC. Jag tror de flesta vet om att det är skitmat man får, men i dagens samhälle är vi så otroligt tidspressade. Vi tar oss inte den tiden för mat som man gjorde förr i tiden. Förr var det dessutom vanligare att man hade en fru som stod och lagade maten, men idag ska bägge jobba för att försörja alla dyra elektriska komponenter vi släpar hem till oss Mvh G
Postad 03 januari 2009 - 15:59
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1 889 inlägg
MAX eller BK om jag ska äta sådant..MD har jag slutat med sedan länge..vilken skit mat dom gör.. har man smakt BK då vill man ju inte käka MD..iaf inte jag..
Dessutom så visar det sig nu oxå att alla utom BK har tillägssatser i maten, läs GP=Göteborgsposten idag ..där hade man ett repotage om ett stort test...där var BK det bästa ..och jag kan bara hålla med, det har ju en bra smak och det smakar grillat.
//CG-47
Postad 03 januari 2009 - 17:31
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Nu för tiden äter jag oftast 4st Big Mac, stor fries och stor cola på McD.
Man blir fan inte mätt annars.
På Max räcker det med ett Max de Luxe mål så blir jag mätt, skillnaden är att jag får betala dubbelt så mycket på McD för att bli mätt.
Jisses, om du behöver äta så många BigMac för att bli mätt borde du snarare se över ditt energiintag per dag. Jag är född i slutet av 60-talet och ganska säker på att hamburgarna på McD är ungefär lika stora, åtminstone om vi pratar ren köttmängd. En BigMac har, så länge jag ätit på McD, alltid varit 2 x 45 gram kött, inget konstigt i det. 3 ggr större på 80-talet? Inte en chans.
Postad 03 januari 2009 - 17:38
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Både QP och McFeast är mindra än för typ 3 år sen. Big Macen vill jag inte uttala mig om då jag nyligen börjat äta den. Åt aldrig den innan, men den ser aningen mindre ut nu än när jag jobbade på McDonalds. McFeast vägrar jag köpa längre då den är så mycket mindre.
Så du menar att McD ljuger som tokar? QP innebär ju faktiskt quarter pounder, alltså ett kvarts pund. Och det tror jag fortfarande att det är. Nä, jag tror att ni var mycket yngre när ni tyckte så här. När man är mindre upplevs saker större. Dessutom minns man lite det man vill minnas när det gäller sånt som hänt 20-25 år sedan.
Postad 03 januari 2009 - 18:00
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Jisses, om du behöver äta så många BigMac för att bli mätt borde du snarare se över ditt energiintag per dag.
Kanske det som skiljer flickorna från männen eller hur? Jag hade en kollega som var som du en gång och vi gick på McD på lunchen fast jag hatar det, köpte den gången 2st bigmac och han köpte ju så klart bigmac/company bara, han tyckte till och med en Pizza var för mycket. Hans fråga var när vi åt hur jag kunde orka 2st bigmac, jag svarade ser du inte hur små dom är? Näh sa han. Ja men du är ju som en liten flicka när du äter också sa jag, sen dess har han inte kommenterat mera.
Postad 03 januari 2009 - 18:05
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Kanske det som skiljer flickorna från männen eller hur?
Jag hade en kollega som var som du en gång och vi gick på McD på lunchen fast jag hatar det, köpte den gången 2st bigmac och han köpte ju så klart bigmac/company bara, han tyckte till och med en Pizza var för mycket.
Hans fråga var när vi åt hur jag kunde orka 2st bigmac, jag svarade ser du inte hur små dom är?
Näh sa han.
Ja men du är ju som en liten flicka när du äter också sa jag, sen dess har han inte kommenterat mera.
Men nu äter ju du 4 big mac vilket är minst sagt annorlunda. Är du inte väldigt stor och kanske muskulös låter det som att du är en kaxig tjockis som istället för att äta mindre förnedrar folk med sundare matvanor.
Redigerat av Chippe, 03 januari 2009 - 18:19.
Postad 03 januari 2009 - 18:30
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Om du vill veta så jobbade min brorsas dotter på McD i 2 veckor innan hon sa upp sig, det var nog Sveriges sämsta arbetsplats när jag fick höra allt, cheferna fullständigt torterar personalen med att nedvärdera dom.
I varje fall vad gäller fries så ska jag tala om att McD fullständigt räknar varje frie sticka dom lägger i påsen och man får inte fylla upp läsk ovanför linjen i bägarna.
McD är dom mest snåla som finns, jag anmälde min lokala McD för 5 år sen för att hamburgaren på bilden hade mer sallad än vad man fick i verkligheten, resultatet idag är att det är mer sallad och McD fick skit för sitt lurendrejeri.
Sen gillar jag inte McD falska stil sitt hälsokör med att dom är så fräscha och nyttiga, gå bara in på deras hemsida.
De gör absolut sämst mat i hela världen och de vet det men försöker köra med en fasad hela tiden med deras falska leende när man går fram till kassan och handlar.
Intressant, var anmälde du Mcdonalds?
Postad 03 januari 2009 - 19:12
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4 120 inlägg
Såja. Inte vara elaka här nu...
"Äta bör man, ändå dör man." lyder ju ett gammalt ordspråk... eller?
Hursomhelst. Dra ner på sarkasm och nedvärderingarna en aning.
Med Vänlig Hälsning
Loofy
Postad 03 januari 2009 - 20:27
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1 377 inlägg
Dra inte alla MacDonalds över en kant bara för att hon hade en dålig erfarenhet. Dom flesta (alla?) drivs med så kallad franchise och har bara namn o meny som gemensam nämnare.
Postad 03 januari 2009 - 20:46
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Nu för tiden äter jag oftast 4st Big Mac, stor fries och stor cola på McD.
Man blir fan inte mätt annars.
På Max räcker det med ett Max de Luxe mål så blir jag mätt, skillnaden är att jag får betala dubbelt så mycket på McD för att bli mätt.
Jag tror du överdriver rejält, 4 Big Macs är dubbelt så många kalorier som 1 Max de luxe, och båda består av i stort settt samma ingredienser så det skall inte skilja mycket ur mättnadssynpunkt. 1 Max de lux är 355g mat 4 Big Mac är ca 900g mat Så du menar att du blir lika mätt av att äta en Max De luxe som är BETYDLIGT mindre mat än 4 Big Macs Om du vill veta så jobbade min brorsas dotter på McD i 2 veckor innan hon sa upp sig, det var nog Sveriges sämsta arbetsplats när jag fick höra allt, cheferna fullständigt torterar personalen med att nedvärdera dom.
Du verkar ha nån personlig vendetta mot Mcdonalds, dina inlägg är grundlösa och ganska löjliga, du har inga som helst belägg för att Mcdonalds har varken sämre råvaror eller lagar den "sämsta maten i hela världen". Visa mig något konkret som gör att Mcdonalds är mycket sämre än andra hamburgekedjor. Och du som vill bli mätt på så lite pengar som möjligt kanske har uppmärksammat att det billigaste sättet att få i sig mest mat från en hamburgekedje är att köpa 10kr Cheeseburgare på Mcdonalds.
Redigerat av ZoomAir, 03 januari 2009 - 20:47.
Postad 03 januari 2009 - 20:59
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Om nu burgarna har blivit mindre så kanske det beror på att köttfärsen idag innehåller mer vattenbindande ämnen och att det vattnet försvinner vid tillagning, för vikten (45gr, 100 gr etc) är väl före stekning?
Jag avskyr när köttfärs eller en köttbit blir kokt istället för stekt för att de innehåller så förbannat mycket vatten numera.
Postad 03 januari 2009 - 22:02
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Jag tror du överdriver rejält, 4 Big Macs är dubbelt så många kalorier som 1 Max de luxe, och båda består av i stort settt samma ingredienser så det skall inte skilja mycket ur mättnadssynpunkt.
1 Max de lux är 355g mat 4 Big Mac är ca 900g mat
Så du menar att du blir lika mätt av att äta en Max De luxe som är BETYDLIGT mindre mat än 4 Big Macs 
För det första så innehåller McD burgare betydligt mer fett än MAX, så om man ska mäta i kalorier så slår McD eftersom de har betydligt mer socker i brödet och ett farligt fett de steker burgarna i. Jag har redan sagt i tråden att om du håller en McD och en Max burgare så droppar McD som en billig Pizza med plastskinka medans Max är torr och fin. McD har alltid överdrivet med socker och fett i sin mat. Dina inlägg tyder på att du jobbat på McD eller är jobbar där idag, det är bara läsa dina inlägg, du är helt besatt av deras kultur. McD borde har näringsförbud i Sverige.
Postad 03 januari 2009 - 22:07
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Om nu burgarna har blivit mindre så kanske det beror på att köttfärsen idag innehåller mer vattenbindande ämnen och att det vattnet försvinner vid tillagning, för vikten (45gr, 100 gr etc) är väl före stekning?
Jag avskyr när köttfärs eller en köttbit blir kokt istället för stekt för att de innehåller så förbannat mycket vatten numera.
Köttet innehåller ungefär 50% (viktprocent) vatten vid servering.
Postad 03 januari 2009 - 22:07
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Intressant, var anmälde du Mcdonalds?
Först till Bedömningsnämnden för Kost- Hälsainformation som skickade vidare ärendet till Livsmedelsverket. Jag skulle inte tveka igen för det har effekt när företag uppenbarligen ljuger i marknadsföringen.
Postad 03 januari 2009 - 22:15
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Kanske det som skiljer flickorna från männen eller hur?
Jag hade en kollega som var som du en gång och vi gick på McD på lunchen fast jag hatar det, köpte den gången 2st bigmac och han köpte ju så klart bigmac/company bara, han tyckte till och med en Pizza var för mycket.
Hans fråga var när vi åt hur jag kunde orka 2st bigmac, jag svarade ser du inte hur små dom är?
Näh sa han.
Ja men du är ju som en liten flicka när du äter också sa jag, sen dess har han inte kommenterat mera.
Jadu, du verkar ha lite svårt att ta att det inte är normalt att slänga i sig 4 Bigmacs? Kolla hur mycket energiintag det är i en sån måltid, jämför med vad en vuxen man behöver, inse att det är mycket mat (för att inte tala om mycket fett). I dina övriga åsikter i den här tråden har du fel, tokfel. 3 ggr så stora på 80-talet? Såna uttalanden är tyvärr bara att le åt.
Postad 03 januari 2009 - 22:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag får i mig 4st bigmac om jag vill det, men då skulle jag nog kräkas.... inte av att det skulle bli för mycket mat, utan för att dom e så sjukt värdelösa så det e sorgligt....
Det finns en hamburgare dom har som jag kan äta, och det är deras nya "stora", den med 150g kött ni vet ( kommer ej på namnet..)
Den e faktiskt ganska ok måste jag säga, men allt annat än nyttig och inget som jag skulle kunna tänka mig att ha som vana att äta, det e "fyllemat" eller när man har sjukt bråttom och håller på att svälta ihjäl, då är det bra att den finns
Men när det gäller dessa 150G "stora" burgare så blir jag inte blir mätt, trotts PLUS meny...
men om jag käkar en 150g meny på lokala grillen (världens godaste burgare för övrigt..!  ) så blir jag alltid mätt...
Det tycker jag e märkligt faktiskt.... måste vara att MCdonalds burgare innehåller en massa vatten eller jag vet inte vad som gör det, men det e i alla fall ren fakta för min del och inget som är felaktigt.
Postad 03 januari 2009 - 22:52
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Dina inlägg tyder på att du jobbat på McD eller är jobbar där idag, det är bara läsa dina inlägg, du är helt besatt av deras kultur.
Jag tycker dina inlägg och din argumentation tyder på någon slags vendetta mot McD. Problemet med flera av påståendena är att dom är uppenbart grundlösa. Först till Bedömningsnämnden för Kost- Hälsainformation som skickade vidare ärendet till Livsmedelsverket.
Jag skulle inte tveka igen för det har effekt när företag uppenbarligen ljuger i marknadsföringen.
När gjorde du detta och vad fick det för effekt? Det skulle jag väldigt gärna vilja veta.
Postad 04 januari 2009 - 00:09
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2 143 inlägg
Om man på McDonalds blir serverad en hamburgare(eller annat för den delen) som inte motsvarar vad man ser på bilderna så ska man få en ny om man ber om det. Så har iaf McDonalds policy varit tidigare, vet inte om det ändrats.
Eller ja, det gäller väl överallt egentligen.
Redigerat av bananplanta, 04 januari 2009 - 00:24.
Postad 04 januari 2009 - 00:49
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Det vore i och för sig ganska kul, oavsett om man är på McDonalds, Burger King eller Max. Alltså att insistera på en ny ända tills den ser ut som på bilden. För i ärlighetens namn uppfyller ju ingen av dem det kravet.
Postad 04 januari 2009 - 01:37
Unregisterede8beb553
-
Unregisterede8beb553
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Aha! Det är därför man blir så ******** pissnödig efter man ätit på McD då....
Redigerat av Unregisterede8beb553, 04 januari 2009 - 01:38.
Postad 04 januari 2009 - 03:28
partybreaker
-
partybreaker
-
Amatör
-
-
58 inlägg
För det första så innehåller McD burgare betydligt mer fett än MAX, så om man ska mäta i kalorier så slår McD eftersom de har betydligt mer socker i brödet och ett farligt fett de steker burgarna i.
Jag har redan sagt i tråden att om du håller en McD och en Max burgare så droppar McD som en billig Pizza med plastskinka medans Max är torr och fin.
McD har alltid överdrivet med socker och fett i sin mat.
Dina inlägg tyder på att du jobbat på McD eller är jobbar där idag, det är bara läsa dina inlägg, du är helt besatt av deras kultur.
McD borde har näringsförbud i Sverige.
Jösses, vem är det som är besatt här egentligen  Det är inte ofta jag skriver här på minhembio.com men jag läser mycket av det som postas, och det är bra sällan jag ser så mycket grundlösa anklagelser från en enda person. Jag äter hyfsat ofta på McD (kanske 2-3ggr i månanden) för jag tycker ändå det är ganska gott och jag har genom åren aldrig fått en hamburgare som det droppar fett ifrån. Vidare har jag inte en enda gång noterat att de skulle stå och räkna pommes frites eller kontrollera att du inte tar för mycket dryck. Du får en välfylld påse pommes frites och en mugg fylld med dryck, varken mer eller mindre än vad du betalar för. Mig veterligen är det inte annorlunda på exempelvis Burger King eller Max. Tvärt emot dina påståenden har det dessutom hänt mig flera gånger att de bjuder på större pommes frites, en paj eller liknande om jag har fått vänta på maten mycket längre än normalt. Och ang. det farliga fettet använder McD vegetabilisk olja i sin matlagning som innehåller som mest 12% mättat fett. Samma mängd som i den oljan du t ex. köper i mataffären med andra ord. Jag påstår inte att McD är varken bättre eller sämre än övriga hamburgerkedjor i landet, men jag tycker att många av dina påståenden är rent löjeväckande. Speciellt det om att hamburgarna skulle ha krympt till en tredjedel av sin forna storlek. Tycker du på fullt allvar att de har gjort det? edit: lite stavfel och så
Redigerat av partybreaker, 04 januari 2009 - 03:34.
Postad 04 januari 2009 - 08:30
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Först till Bedömningsnämnden för Kost- Hälsainformation som skickade vidare ärendet till Livsmedelsverket.
Jag skulle inte tveka igen för det har effekt när företag uppenbarligen ljuger i marknadsföringen.
Ok, tack. Jag ser inte Mcd. som mat utan en form av snacks. Gott ibland, ungefär som chips.
Postad 04 januari 2009 - 09:12
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Det vore i och för sig ganska kul, oavsett om man är på McDonalds, Burger King eller Max. Alltså att insistera på en ny ända tills den ser ut som på bilden. För i ärlighetens namn uppfyller ju ingen av dem det kravet.
Sedan så måste den också se ut som Paper Mario om den ska vara som på bilden
Postad 04 januari 2009 - 10:17
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Ni får väl börja ta med er en våg, eller kräva att dom väger den innan den ska stekas så att ni får bevis på att den påstådda vikten stämmer. Nog trixar och fixar dom säkert med burgarna.
Tänk om dom skulle börja göra alla burgare 10% mindre, säkert ingen skulle märka det och dom skulle spara gigantiska köttmängder på det.
Kör på Frasses Eller Max istället, där är det fetare grejer, men framörallt så smakar det mycket bättre.
Postad 04 januari 2009 - 11:37
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Förstår inte riktigt hyllningskören till Max. Deras hamburgerkött är ju fullt med potatismjöl och skit, smakar som sibylla/scan burgare. Om jag går till Max så tar jag en bönburgare eller nåt annat för jag står inte ut med deras kött i burgarna. McD är ingen höjdare med det smakar i alla fall som 100% nötkött, samma sak med Burger King. Det är bara att göra hamburgare hemma på enbart nötfärs och sen jämföra det med Max så märker ni hur mycket skit det är i dem.
Postad 04 januari 2009 - 12:01
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2 143 inlägg
Det är bara att göra hamburgare hemma på enbart nötfärs och sen jämföra det med Max så märker ni hur mycket skit det är i dem.
Grejen är att om man gör burgare på enbart kött så smakar det inget vidare. Förstår inte varför folk är så rädda för tillsatser i maten.
Postad 04 januari 2009 - 12:07
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Grejen är att om man gör burgare på enbart kött så smakar det inget vidare. Förstår inte varför folk är så rädda för tillsatser i maten.
Håller med, det är smaken som räknas. Och där brukar ju MAX ligga i toppen trots sina tillsatser (iaf i dom tester jag sett). Fast BK är riktigt smaskiga dom också och dom har inga tillsatser. Så det hela hänger på mycket annat också, inte bara köttet.
Redigerat av jonitz, 04 januari 2009 - 12:12.
Postad 04 januari 2009 - 12:24
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Fast jag tycker precis tvärt om, burgare gjorda med en massa tillsatser smakar inget vidare. EDIT: Beror dock på vad man menar med tillsatser. Kryddor tycker jag är ok, men inte en massa utfyllnad som potatismjöl och äggviteämnen.
Redigerat av SirIdot, 04 januari 2009 - 12:27.
Postad 04 januari 2009 - 12:27
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Hemma har jag lök, ägg, ströbröd/havregryn/potatismjöl och diverse kryddor i. Annars blir det ju bara en kompakt klump som inte smakar speciellt gott...
Så fram för tillsatser, dock naturliga sådana och inte massa smakförstärkare och E454 osv.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|