FAQ Nokia 5800/N-series/E-series
127 svar till detta ämne
Postad 28 februari 2009 - 12:27
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4 346 inlägg
Det finns 3 aktiva trådar om 5800, skulle jag gissa på huvudtråden "Nokia 5800 Xpress Music - Tube" där det är flest inlägg.
Men du svararde inte på min fråga så ditt inlägg var inte hjälpsamt. Så om du anser att mina är onödiga så vad är då dina. Jag frågar åtminstone om mobilen och försöker få en överblick och hjälpa istället för att klaga på individer.
Huvudtråden är den officiella tråden för telefonen givetvis, inte tråden som handlar om FAQs eller apps till telefonen.
Postad 28 februari 2009 - 21:10
zeb_nkpg
-
zeb_nkpg
-
Rookie
-
4 inlägg
hej.
har en 5800.
jag har ett problem som inte gick att lösa med första inlägget i denna tråd. jag följde anvisningarna i försa inlägget, jag fick gps signal, men när jag går in i gps programmet får jag felmeddelandet: "inga lämnpliga anslutningsinställningar har definierats"
positioneringsserver: automatisk ->Kopplingspunkt: (tele2 Wap) ->Serveradress:supl.nokia.com
detta är dom inställningar jag har, och ändå så fungerar det inte. har jag gjort nåt fel eller är det någon annan inställning?
mvh/sebbe
Postad 01 mars 2009 - 10:11
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
hej. har en 5800. jag har ett problem som inte gick att lösa med första inlägget i denna tråd. jag följde anvisningarna i försa inlägget, jag fick gps signal, men när jag går in i gps programmet får jag felmeddelandet: "inga lämnpliga anslutningsinställningar har definierats"
positioneringsserver: automatisk ->Kopplingspunkt: (tele2 Wap) ->Serveradress:supl.nokia.com
detta är dom inställningar jag har, och ändå så fungerar det inte. har jag gjort nåt fel eller är det någon annan inställning?
mvh/sebbe
Du måste ange kopplingspunkten för internet.
Postad 01 mars 2009 - 16:37
zeb_nkpg
-
zeb_nkpg
-
Rookie
-
4 inlägg
Du måste ange kopplingspunkten för internet.
ok, inställningar - anslutningar - nätverksdest. är det där man lägger till anslutningar? vilket alternativ är det som är kopplat till pgs då? det ingen av dom alternativen har en kopplingspunkt, men när man surfar får man välja från en lista och då finns det tele2wap och tele2mms. dom står som ej kategoriserade i den menyn just nu. jag provade att lägga till tele2 wap på på dom alternativen och då stog det "ingen internetanslutning" när jag startade gps programet.
Postad 01 mars 2009 - 18:25
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
-
Redigerat av Yobo1987, 02 mars 2009 - 01:08.
Postad 01 mars 2009 - 18:27
zeb_nkpg
-
zeb_nkpg
-
Rookie
-
4 inlägg
Har du nåt som heter "Tele 2 Internet"?
nej, jag har bara dom 2 alternativen. jag kanske måste tanka hem nya inställningar från tele2s hemsida?
Postad 01 mars 2009 - 18:46
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
ok, inställningar - anslutningar - nätverksdest. är det där man lägger till anslutningar? vilket alternativ är det som är kopplat till pgs då? det ingen av dom alternativen har en kopplingspunkt, men när man surfar får man välja från en lista och då finns det tele2wap och tele2mms. dom står som ej kategoriserade i den menyn just nu.
jag provade att lägga till tele2 wap på på dom alternativen och då stog det "ingen internetanslutning" när jag startade gps programet.
Under nätverksdestinationer ska du ha "Internet", "MMS" och "WAP-tjänster". Det är internet du ska ställa in. Har själv Tele2 så det ska stå följande: Anslutningsnamn: Tele2 internet Databärare: Datapaket Kopplingspunktens namn: internet.tele2.se Användarnamn: Inget Efterfråga lösenord: Nej Verifiering: Normal Startsida: Ingen Använd kopplingspunkten: Automatiskt Tryck Val>Avancerade inställningar Nätverkstyp: IPv4 IP-adress till telefon: Automatisk DNS-adresser: Automatisk Proxyserveradress: Ingen Proxyportnummer: 0
Postad 01 mars 2009 - 19:05
zeb_nkpg
-
zeb_nkpg
-
Rookie
-
4 inlägg
Under nätverksdestinationer ska du ha "Internet", "MMS" och "WAP-tjänster". Det är internet du ska ställa in. Har själv Tele2 så det ska stå följande:
Anslutningsnamn: Tele2 internet Databärare: Datapaket Kopplingspunktens namn: internet.tele2.se Användarnamn: Inget Efterfråga lösenord: Nej Verifiering: Normal Startsida: Ingen Använd kopplingspunkten: Automatiskt
Tryck Val>Avancerade inställningar
Nätverkstyp: IPv4 IP-adress till telefon: Automatisk DNS-adresser: Automatisk Proxyserveradress: Ingen Proxyportnummer: 0
nu funkar det!! tack för hjälpen! nu väntar han på gps signal bara... står att de funkar dåligt inomhus, men de kan ta ett tag första gången har jag läst.
Postad 01 mars 2009 - 19:10
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
-
Redigerat av Yobo1987, 02 mars 2009 - 01:09.
Postad 01 mars 2009 - 19:21
Axeel
-
Axeel
-
Rookie
-
4 inlägg
När ska t.ex kolla på ett youtubeklipp står det "ange standard kopplingspunkt först" .
Hur gör jag det?
Postad 01 mars 2009 - 22:26
zoorab
-
zoorab
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har ett problem med min 5800 som jag skulle vilja ha hjälp med.
Man kan ju ha fyra favoritkontakter på kontaktraden på startsidan, och det är ju bra.
Det jag inte lyckas med är att hitta inställningarna (om det nu finns några) till vad som ska synas på favoritkontakten. Det jag främst saknar är flera telefonnummer, tex mobil och hemnummer.
Som det är nu så är det bara en knapp som ser ut som en telefonlur, man ser inte ens vilket nummer den går till.
Säkert nått enkelt jag missat, men kört fast har jag.
Postad 01 mars 2009 - 23:12
ZyRox
-
ZyRox
-
Användare
-
-
142 inlägg
Har sett att andra har många fler saker på startsidan. Finns det något program som är gratis skulle vilja ha tex. fyra kontakterna, genvägarna, och kalendern punkterna, vilken låt som spelas samtidigt? Det jag oxå saknar och ännu inte har hittat något om är snabb nummer, det där när man lagra kontakter under ett nummer så att det går snabbt att ringa de 10 personerna som man ringer till offtast. skulle vara lite enklare än att man måste söka på dem helatiden.
Testa ett program som heter Handy shell kanske kan vara något för dig.
Postad 02 mars 2009 - 21:55
Skallaren
-
Skallaren
-
Användare
-
-
116 inlägg
Under nätverksdestinationer ska du ha "Internet", "MMS" och "WAP-tjänster". Det är internet du ska ställa in. Har själv Tele2 så det ska stå följande:
Anslutningsnamn: Tele2 internet Databärare: Datapaket Kopplingspunktens namn: internet.tele2.se Användarnamn: Inget Efterfråga lösenord: Nej Verifiering: Normal Startsida: Ingen Använd kopplingspunkten: Automatiskt
Tryck Val>Avancerade inställningar
Nätverkstyp: IPv4 IP-adress till telefon: Automatisk DNS-adresser: Automatisk Proxyserveradress: Ingen Proxyportnummer: 0
måste man ha ett 3G sim-kort för att det där ska fungera? eftersom jag har ett gammalt sim-kort utan 3G stöd.
Redigerat av Skallaren, 02 mars 2009 - 21:56.
Postad 02 mars 2009 - 22:27
Tryckvagen
-
Tryckvagen
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hur minskar man bilderna så man kan MMSa dom? :S. fanns ju en MINSKA funktion På N serien iaf.,
Postad 02 mars 2009 - 23:19
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hur minskar man bilderna så man kan MMSa dom? :S. fanns ju en MINSKA funktion På N serien iaf.,
Gå in i Medelanden, inställningar sen MMS under bildstorlek välj "Liten"
Redigerat av leris, 02 mars 2009 - 23:20.
Postad 03 mars 2009 - 07:27
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
måste man ha ett 3G sim-kort för att det där ska fungera? eftersom jag har ett gammalt sim-kort utan 3G stöd.
Nej absolut inte .. du stänger bara av 3G funktionen under nätinställningar
Postad 03 mars 2009 - 08:04
blaxx
-
blaxx
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hittar ingen msnklient som fungerar :/ Fått igång Slick en gång av tjugo ungefär. Är det nåt speciellt man måste tänka på eller vilken klient rekomenderar ni ?
Försöker att ansluta via tillgängligt WLAN, men det fungerar inte
Postad 03 mars 2009 - 12:05
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Hittar ingen msnklient som fungerar :/ Fått igång Slick en gång av tjugo ungefär. Är det nåt speciellt man måste tänka på eller vilken klient rekomenderar ni ?
Försöker att ansluta via tillgängligt WLAN, men det fungerar inte 
Konstigt för min Slick fungerar klockrent via både Gprs, 3G och WLAN. Om du försöker ansluta det via WLAN och det aldrig fungerar låter det mer som någon felaktighet eller strul med wlan/router för Slick har aldrig krånglat för mig och jag använder det hela tiden. Är online hela dagen på MSN via Slick. Har du senaste versionen av det - 0.46 ? Version av mjukvaran i telefonen ? Jag har ver 20 och som sagt - inte krånglat en enda gång
Postad 03 mars 2009 - 13:44
Punani Lover
-
Punani Lover
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag behöver få hjälp att reda ut en grej när det gäller GPS i denna mobil (5800). Om det är så att man lägger kartorna på mobilen, kommer det då gå datatrafik för att visa min position? Är det också så att när jag väljer routing funktion/vägvisning så går det data trafik och på så sätt kostar det också? Jag har riktigt svårt att få reda på hur detta är egentligen med GPS delen. Kostar det så fort den börjar visa min pos, även med kartor i? Kommer det börja kosta så fort jag har vägvisning också i datatrafik?
Redigerat av Punani Lover, 03 mars 2009 - 13:50.
Postad 03 mars 2009 - 13:52
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Det kostar några ören (knappt någonting alls) när du använder A-GPS, då snabbkollar den din position med en triangulering av de närmsta telefonmasterna för att den snabbt ska få reda på vilken sattelit den ska använda.
Stänger du av a-gps och sätter sätter gpsen i offlineläge så hämtar den varken information från telefonmaster eller uppdateringar av kartor. Gratis.
Själva navigeringen är en licens du betalar för, alltså hur du tar dig från a till b (med hjälp av röst). Den köper du separat.
Redigerat av nixlaz, 03 mars 2009 - 13:54.
Postad 03 mars 2009 - 14:38
Punani Lover
-
Punani Lover
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Det kostar några ören (knappt någonting alls) när du använder A-GPS, då snabbkollar den din position med en triangulering av de närmsta telefonmasterna för att den snabbt ska få reda på vilken sattelit den ska använda.
Stänger du av a-gps och sätter sätter gpsen i offlineläge så hämtar den varken information från telefonmaster eller uppdateringar av kartor. Gratis.
Själva navigeringen är en licens du betalar för, alltså hur du tar dig från a till b (med hjälp av röst). Den köper du separat.
Hur menar du att den inte hämtar information från telefonmaster eller uppdatering? Ser jag inte min position och den inte förändras när jag rör på mig?
Postad 03 mars 2009 - 16:20
blaxx
-
blaxx
-
Användare
-
-
100 inlägg
Konstigt för min Slick fungerar klockrent via både Gprs, 3G och WLAN. Om du försöker ansluta det via WLAN och det aldrig fungerar låter det mer som någon felaktighet eller strul med wlan/router för Slick har aldrig krånglat för mig och jag använder det hela tiden. Är online hela dagen på MSN via Slick. Har du senaste versionen av det - 0.46 ? Version av mjukvaran i telefonen ? Jag har ver 20 och som sagt - inte krånglat en enda gång
Har faktiskt testat både på jobbet och hemma via WLAN och det var hemma det fungerade en gång. Har version 0,45. Vart laddar man ner 0,46 ? Kan inte ladda ner via Slick. Hittar ingen uppdatering då :/ Kan man på nåt sätt se hur mycket data man gör åt ? Funderar på att tecka Tele2 200mb/mån, tror ni man klarar dig på det för att sitta på msn och kolla mail nån gång då och då ? //Stellan
Postad 03 mars 2009 - 16:47
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Har faktiskt testat både på jobbet och hemma via WLAN och det var hemma det fungerade en gång.
Har version 0,45. Vart laddar man ner 0,46 ? Kan inte ladda ner via Slick. Hittar ingen uppdatering då :/
Kan man på nåt sätt se hur mycket data man gör åt ? Funderar på att tecka Tele2 200mb/mån, tror ni man klarar dig på det för att sitta på msn och kolla mail nån gång då och då ?
//Stellan
Finns ju en uppdateringsfunktion ifrån Slick annars är det http://www.lonelycat...latform=symbianOch för version 0.46 är en av fixarna just Nokia 5800 kompabilitet så det kan ju förklara ditt strul
Postad 03 mars 2009 - 18:55
Bimme
-
Bimme
-
Amatör
-
-
89 inlägg
När det gäller nerladdning utav kartor: Finns det något sätt att kolla vilka kartor som man har laddat ner i mobilen?
Postad 06 mars 2009 - 11:05
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Jag har ett konstigt problem med min telefon. Jag satt uppe till kl 3 i natt och förökte få PC suite att fungera så jag kan föra över musik till telefonen, men det ville aldrig fungera. Fick olika fel hela tiden, ett var t.ex att drivrutinerna för kabelkopplingen inte ville fungera. Detta genererade en massa frågor och jag ska försöka vara koncis och strukturerad för att inte ta upp en hel sida (vilket det skulle göra om jag skulle uttrycka vad jag känner för Nokias programvara just nu).
Alla dessa frågor gäller koppling via USB-kabel till PC.
Har någon av er upplevt att teleonen tappar kontakten när det automatiska tangentlåset slås på?
Hur fungerar kabeldrivrutinerna för er? Jag blir inte klok riktigt på hur dett funkar eftersom jag kan komma åt telefonen (ibland) när den ligger i masslagringsläge, detta gäller både det inbyggda minnet och minneskortet.
Vilken mapp ska man lägga musik i för att telefonen skall hitta den? Den enda gången jag kom åt minneskortet via masslagningsfunktionen bläddrade jag igenom mapparna på minneskortet men hittade ingen mapp som hette "music". Däremot hittade jag en som hette "sounds" där de där låtarna som kommer med telefonen låg. Jag tog bort dem och förde över några mappar med mp3-filer. Dock hittar jag dem ingenstans på telefonen sedan! Går jag in i musikspelaren finns bara de där förinlagda artisterna där, men deras låtar fungerar inte att spela upp (såklart eftersom jag tagit bort dem), men på något konstigt sätt finns all information kvar. Varför? Jag vill inte ha den där skitmusiken eller några spår av den i telefonen.
Detta var bara några av de frågor jag hade, men jag känner att det kan räcka för denna gång. Allt jag vill är att kunna lyssna på musik på telefonen...
Postad 06 mars 2009 - 15:13
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Jag har ett konstigt problem med min telefon. Jag satt uppe till kl 3 i natt och förökte få PC suite att fungera så jag kan föra över musik till telefonen, men det ville aldrig fungera. Fick olika fel hela tiden, ett var t.ex att drivrutinerna för kabelkopplingen inte ville fungera. Detta genererade en massa frågor och jag ska försöka vara koncis och strukturerad för att inte ta upp en hel sida (vilket det skulle göra om jag skulle uttrycka vad jag känner för Nokias programvara just nu).
Alla dessa frågor gäller koppling via USB-kabel till PC. Har någon av er upplevt att teleonen tappar kontakten när det automatiska tangentlåset slås på?
Hur fungerar kabeldrivrutinerna för er? Jag blir inte klok riktigt på hur dett funkar eftersom jag kan komma åt telefonen (ibland) när den ligger i masslagringsläge, detta gäller både det inbyggda minnet och minneskortet.
Vilken mapp ska man lägga musik i för att telefonen skall hitta den? Den enda gången jag kom åt minneskortet via masslagningsfunktionen bläddrade jag igenom mapparna på minneskortet men hittade ingen mapp som hette "music". Däremot hittade jag en som hette "sounds" där de där låtarna som kommer med telefonen låg. Jag tog bort dem och förde över några mappar med mp3-filer. Dock hittar jag dem ingenstans på telefonen sedan! Går jag in i musikspelaren finns bara de där förinlagda artisterna där, men deras låtar fungerar inte att spela upp (såklart eftersom jag tagit bort dem), men på något konstigt sätt finns all information kvar. Varför? Jag vill inte ha den där skitmusiken eller några spår av den i telefonen.
Detta var bara några av de frågor jag hade, men jag känner att det kan räcka för denna gång. Allt jag vill är att kunna lyssna på musik på telefonen... 
Du måste uppdatera musikbiblioteket efter att du fört över musiken. Val>Uppdatera bibilotek i musikspelaren. Det spelar ingen roll vart du lägger filerna, den kommer att hitta allt ändå. Ang. PC Suite så låter det som något är väldigt fel med drivrutinerna på din dator. Har du installerat div. program för att ändra produktkod och flasha mjukvara? De installerar egna varianter som kan ställa till det så mycket att du måste installera om Windows, eller spendera en timme i registret.
Postad 06 mars 2009 - 19:07
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Ah! Det var så enkelt! Det måste jag prova! Min gamla SE uppdaterade det automatiskt så där behövde man aldrig bry sig.
Måste kolla upp hur det ser ut med drivisarna. Hoppas det kan gå att fixa utan att ominstallera Windows.
Postad 21 maj 2009 - 16:12
SoSo_BoY
-
SoSo_BoY
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan,
Ju jag ligger lite efter med telefonen har inte hunnit kolla genom den men jag behöver ringa flera samtal samtidigt liksom när jag pratar med nån så vill jag ringa nån annan och motparten ska höra också kan man göra det?
Tack
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|