http://m3.idg.se/2.1...i-ratt-riktning
Det Àr ju en rejÀl skillnad mot en valig led och lite av c901:ans stora fördel att den just HAR xenonblixt
Sökningen pÄgÄr
Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
* Officiell trÄd - Sony ericsson C901 *
Startad av
Unregistered0354d681
, Jan 21 2009 19:32
200 svar till detta Àmne
Postad 17 June 2009 - 10:34
Ha ha, hÀr Àr en som verkar ha koll pÄ lÀget
http://m3.idg.se/2.1...i-ratt-riktning Det Àr ju en rejÀl skillnad mot en valig led och lite av c901:ans stora fördel att den just HAR xenonblixt Postad 17 June 2009 - 10:40
Har nu haft telefonen i ungefÀr en vecka, och Àr ruskigt nöjd. Skön och gedigen. Lite lÀskig att hÄlla i i början, Àr ju rÀtt "hal". Och sÄ kÀnns den tung i förhÄllande till sin storlek. MÄste vara den telefon i vÀrlden som har högst densitet.
Har inte lekt jÀttemycket med alla funktioner, men ÀndÄ hunnit hitta ett problem. Jag fÄr inte YouTube-funktionen att fungera för mig. Jag kommer in i programmet, fÄr upp förslag pÄ filmer, kan söka filmer och fÄ upp trÀfflistor med förhandsgranskningar, MEN jag kan inte starta nÄgra filmer. FÄr följande besked: "Video was interrupted. Please restart the video." TillÀggas kan att jag ju mÄste ha en fungerande uppkoppling i och med att jag kan söka bland filmerna, och fÄr upp bilder pÄ föreslagna filmer. Dessutom kan jag surfa med telefonen i övrigt, anvÀnda Facebook-funktionen, se pÄ webb-tv pÄ diverse nyhetssiter, och sÄ vidare, sÄ jag fattar inte varför det inte fungerar med YouTube-programmet. NÄgra idéer?? Postad 17 June 2009 - 16:49
Fixade en sÄdan hÀr jag med och Àr rÀtt nöjd med det mesta. Dock saknar jag tangentbordsbelysning dÄ det Àr skum belysning i rummet eller ute. Den tÀnds dock dÄ det Àr kolsvart och sjÀlva funktionen Àr bra för att spara batteri... men grÀnsen bör justeras i senare mjukvara. Om det nu inte gÄr att justera pÄ nÄgot sÀtt... nÄn med koll?
Postad 17 June 2009 - 19:57
Ett enkelt sÀtt cofra Àr att bara hÄlla fingret uppe till vÀnster sÄ tror telefonen att det Àr nattsvart och belysningen hoppar igÄng direkt. Kollar du noga mot ljuset sÄ ser man att ljussensorn sitter dÀr vid displayens ovankant till vÀnster. Min verkar ganska balanserad men det förbÀttras sÀkert ocksÄ sen med uppdateringar.
Youtube och det har jag inte testat sÄ dÀr har jag inga svar. Lite mer bilder, med och utan blixt... ![]() ![]() ![]()
Postad 17 June 2009 - 19:59
SÄ mÄnga har nu nÀmnt det dÀr med knappbelysningen att jag nyss kÀnde mig tvungen att kolla nÀrmare pÄ hur min lur beter sig, eftersom jag sjÀlv hittills aldrig reagerat pÄ problemet. Jag sitter i detta nu i ett förvisso dunkelt upplyst rum, men verkligen inte kolsvart, med precis intill mig ett fönster ut mot relativt dagsljus (har ju börat skymma), och min telefons knappsats lyser sÄ fint sÄ fint nÀr jag testar. Lyser den nÀr omgivningen Àr som den Àr för mig nu, ja dÄ ser jag verkligen inte problemet. Jag skulle klara mig alldeles utmÀrkt utan knappsats i det ljus jag har dÀr jag sitter nu, sÄ jag tar för givet att den dÀrmed kommer att lysa nÀr jag vÀl behöver det. Kan olika lurar bete sig olika pÄ den hÀr punkten? Postad 17 June 2009 - 22:10
GÄr inte att hitta platsen dÀr inspelade ljud sparas. StÄr att det sparas under Musik pÄ minneskort men dÀr finns inget!!! Ser att det finns pÄ minneskortet för om jag gÄr in och vill Àndra ringsignal sÄ ligger de inspelade "ljuden" dÀr. Men de gÄr inte att komma Ät under Media. Lösning nÄgon?
Hittade precis lösningen. MÄste gÄ in i filhanteraren under HjÀlpredor. Postad 18 June 2009 - 18:34
HÀr kommer det fler bilder. NÄgra med landskaps inst och nÄgra med auto.
DSC00172.JPG 1.31MB
1 Antal nerladdningar
DSC00182.JPG 1.38MB
0 Antal nerladdningar
DSC00189.JPG 1.51MB
0 Antal nerladdningar
DSC00211.JPG 1.27MB
0 Antal nerladdningar
DSC00224.JPG 1.31MB
1 Antal nerladdningar
Redigerat av full_pull, 18 June 2009 - 18:37. Postad 19 June 2009 - 13:39
Haha, seriös test nÀr man inte vet vad man testar, skrÀmmande. De C901 jag har klÀmt pÄ har tvÀrtom varit snabba i menyerna. Postad 19 June 2009 - 23:47
AngĂ„ende kameran hĂ„ller jag med, och jag hĂ„ller med om att han överdriver segheten, men samtidigt tycker ocksĂ„ jag att den ibland segar betĂ€nkligt. Normalt sett Ă€r den pigg, men sĂ„ liksom hĂ€nger den sig, och dĂ„ kan den för mig vara rejĂ€lt seg. Börjar ocksĂ„ bli lite orolig över min knappsats. SĂ€rskilt min "etta" kĂ€nns lurig. Det Ă€r inte det att den inte svarar, för det gör den, men den har liksom blivit mycket stummare Ă€n de andra knapparna. Det Ă€r liksom ingen vidare respons i den nĂ€r jag trycker pĂ„ den, och det ger dels en obehagskĂ€nsla vid anvĂ€ndande, och dens blir jag orolig att det ska förvĂ€rras och/eller spridas. TvĂ„ andra frĂ„gor: * Det dĂ€r han skriver om mobilt Opera, i recensionen, Ă€r det ett rĂ„d vĂ€rt att Ă„tlyda? Var hittar man i sĂ„ fall programmet? * Fortfarande ingen som testat YouTube-programmet? Ăr det bara för mig det inte fungerar? Kanske Ă„terkommer med lite bilder. I kvĂ€ll presterade plötsligt kameran vĂ€ldigt ojĂ€mnt för mig, men jag vet inte riktigt om det var förutsĂ€ttningarna som spökade till det för den. Ska testa lite ytterligare, men om problemet bestĂ„r sĂ„ Ă„terkommer jag med exempel pĂ„ vad jag menar. Postad 20 June 2009 - 21:31
SĂ
nu har jag haft min C901 i 5 dagar och Àr sjukt nöjd. Som micke har sagt ,pillar man med instÀllningarna blir bilderna sjukt bra. Och Àven om man var lite lurig och bara tog röjj och partybilder sÄ vart de bra. Mkt nöjd överlag och min Àr snabb som bara den plus att ju mer jag anvÀnder luren sÄ vÀnjer jag mig vid den tighta knappsatsen och att knappbelysningen bara Àr tÀnd i mörker tycker jag Àr bra.
Over and out. Postad 22 June 2009 - 18:41
Nu har jag kollat runt i bÄde butiker och pÄ nÀtet med olika svar.
Har C901 fotolampa? Blixt har jag förstÄtt att den har men vad Àr de 3 led (?) dioderna brevid blixten för nÄgot? Redigerat av Plowk, 22 June 2009 - 18:41. Postad 22 June 2009 - 19:08
Tror att den Àr en "röda ögon reducerings" lampa, tyckte att jag lÀste det nÄgonstans. Postad 22 June 2009 - 19:57
Det Àr "Videolampan" det. Den riktiga xenonblixten för foto och de 3 led:sen för video.
En mer anvÀndbar funktion Àn man kan tro Àr att bara sÀtta telefonen i videolÀge och sen vÀlja "lampa pÄ" sÄ har man ocksÄ en mkt stark ficklampa Efter att ha anvÀnt den hela midsommarhelgen sÄ Àr jag vÀldigt nöjd. Blixten funkar fint och hanterar hudtoner vÀldigt bra. BÀst hittils av de telefoner jag testat. Fotat friskt och i princip alla bilder har blivit anvÀndbara. Tycker den kÀnns vÀldigt bra allround. HÀr kommer mÀngder av bilder men jag lÀnkar till dom istÀllet för att spara lite plats. http://i42.tinypic.com/jhdkcm.jpg http://i44.tinypic.com/33mqzra.jpg http://i41.tinypic.com/9sfk1i.jpg http://i39.tinypic.com/amlvs.jpg http://i40.tinypic.com/2duwl6a.jpg http://i44.tinypic.com/8wlffq.jpg http://i41.tinypic.com/2yor2bc.jpg http://i39.tinypic.com/28kons6.jpg http://i44.tinypic.com/6tohl2.jpg http://i44.tinypic.com/2ytv5h4.jpg http://i39.tinypic.com/1672erb.jpg Blixtbild, hudtonerna vÀldigt exakta http://i39.tinypic.com/2a7vpc7.jpg Blixt i totalt mörker http://i42.tinypic.com/177lsh.jpg http://i42.tinypic.com/2d1qy5f.jpg http://i41.tinypic.com/2h5qusm.jpg http://i40.tinypic.com/260fs47.jpg http://i40.tinypic.com/4twvw2.jpg http://i44.tinypic.com/30bhjch.jpg http://i40.tinypic.com/2v2cqxu.jpg Postad 22 June 2009 - 20:04
Har den röda ögon reducering? Verkar bli riktigt bra bilder. Undrar hur Nokia 6700 stÄr sig emot denna, lÀr tyvÀrr inte bli lika bra bilder... Postad 22 June 2009 - 20:09
Japp den har röda ögon reducering men det gör den med den "riktiga" xenonblixten. Först pulsar den ut en lite svagare dubbel blixtpuls och sen flasahar den till lite mer sen nÀr sjÀlva bilden tas.
Ledlyset hjÀlper ocksÄ till vid fokuseringen, det glömde jag sÀga. De tÀnds nÀr man fokuserar och sen fyras den riktiga blixten av nÀr man tar bilden. 6700 verkar fin som sagt men jag kan nog lova att den inte har den hÀr kamerakvalitén. Som vi tidigare nÀmnt saknar den ocksÄ linsskydd och har bara ledblixt. SÄ prioriterar man kamera sÄ gÄr den ju bort för min del iaf. Postad 22 June 2009 - 20:14
http://i39.tinypic.com/1672erb.jpg
Micke va skön du Àr Kan för övrigt hÄlla med dig om bilderna under m idsommarhelgen http://i39.tinypic.com/1672erb.jpg Micke va skön du Àr Kan för övrigt hÄlla med dig om bilderna under m idsommarhelgen Postad 22 June 2009 - 20:36
Kul att du ocksÄ Àr nöjd.
Ja jag la ju inte upp alla bilder Postad 23 June 2009 - 22:52
Nu tÀnkte jag bidra med nÄgra alster, tillsammans med lite frÄgor och funderingar...
Först en nÀrbild, dÀr det enda jag gjort Àr att köra med makroinstÀllningen. Blir vÀldigt bra för att vara med en mobiltelefon.
DSC00049.JPG 1.39MB
1 Antal nerladdningarSedan ett exempel pÄ det problem jag hade under midsommaraftonen. Bilden Àr som ni ser vÀldigt dimmig, vilket drabbade en stor andel av bilderna jag tog den kvÀllen. Dock inte alla, och i nÄgra fall kunde det vid upprepade tagningar pÄ samma motiv i samma situation, först bli sÄ hÀr flera gÄnger i rad, för att sÄ poff plötsligt bli kanon, utan att jag egentligen kan peka pÄ vad som förÀndrats i mijön. NÄgra idéer om varför det blev sÄ hÀr?
DSC00089.JPG 1.39MB
1 Antal nerladdningarĂnnu en bild med samma fenomen, om Ă€n i mindre grad.
DSC00091.JPG 1.37MB
0 Antal nerladdningarSedan en midsommarbild som blev riktigt bra, trots skumma bildförhÄllanden. Minns inte - skyller pÄ alkoholen - om jag anvÀnde blixt och makro. Gissar Ätminstone blixt, dock.
DSC00092.JPG 1.45MB
1 Antal nerladdningarSedan en fikabild frÄn midsommardagen. Riktigt bra. Inga som helst andra instÀllningar Àn ren automatik.
DSC00097.JPG 1.47MB
1 Antal nerladdningarHÀr kommer en bild frÄn nÀr jag lÄg vid stranden i dag. OcksÄ ren automatik.
DSC00106.JPG 1.52MB
1 Antal nerladdningarSedan en makrobild frÄn samma strandtillfÀlle i dag. Riktigt lyckat.
DSC00109.JPG 1.47MB
0 Antal nerladdningarSist en bild frÄn i kvÀll, i ett vÀldigt mörkt rum. Blixt, annars bara automatik.
DSC00110.JPG 1.45MB
0 Antal nerladdningarAndra frĂ„gor: 1. Fortfarande bara jag som testat YouTube-programmet? Eller finns det nĂ„gon annan som testat det? I sĂ„ fall, fĂ„tt det att funka eller inte? Om fĂ„tt det att funka, hur? Jag fĂ„r det som sagt inte att fungera (se tidigare inlĂ€gg för detaljer). 2. Vilka instĂ€llningsĂ€ndringar anvĂ€nder ni er av i kameran? 3.NĂ€r jag fotograferar sĂ„ har jag i skĂ€rmen, till höger om blixtsymbolen, en ikon/symbol som ser ut som en flagga (ungefĂ€r som en golfgreenflagga). Trycker och fipplar, men hittar inte vad den betyder, vilken funktion som aktiverar den. NĂ„gon som vet vad det Ă€r? Blir annars mer och mer nöjd. NĂ€mnde ju i mitt midsommarinlĂ€gg att telefonen ibland hackar och att min "etta" beter sig skumt. Hackar gör den visserligen fortfarande, men vĂ€ldigt sĂ€llan och koncentrerat till en kort stund. "Ettan" Ă€r jag inte lĂ€ngre lika orolig för. Den kĂ€nns visserligen lite annorlunda Ă€n de andra tangenterna, men inte lika stum som jag upplevde den under midsommar. Kanske var alkoholen som förstĂ€rkte kĂ€nslan. Grejer jag gillar med telefonen: * SMS-konversationsfunktionen/-vyn! * Att man kan markera folk/nummer stegvis i telefonboken nĂ€r man ska SMSa, buntvis liksom, i stĂ€llet för en och en. Grymt bra funktion! * Att man kan mass-SMSa till fler Ă€n 20 Ă„t gĂ„ngen, som var begrĂ€nsningen i min gamla K810i. Lysande! Har skickat SMS till en jĂ€kla massa folk, men Ă€nnu inte hittat telefonens tak, om den ens har nĂ„got. * Att man kan ha fler i kontaktgrupperna Ă€n i K810i. Ăven hĂ€r har jag inte lyckats nĂ„ taket. Telefonen Ă€r en ren dröm att SMSa med! Postad 23 June 2009 - 23:05 Kan det inte vara geotagning? För den hĂ€r telefonen kan vĂ€l anvĂ€nda sig av triangulering via telefonmasterna? Postad 23 June 2009 - 23:06
Hi hi, de blixtbilderna dÀr har blivit sÄ dÄliga för att du har hÄllt ett finger framme vid blixten. Ljuset slÄr konstigt. Testa lite sÄ fÄr du se, jag provade precis och fÄr samma problem om jag hÄller prinskorvafingarna dÀr framme vid blixten och linsen
Flaggan dÀr som visas Àr "Geotaggning" telefonen försöker lista ut vart du Àr och lÀgga till den informationen i bildens info. Helt meningslöst tycker jag sÄ jag stÀnger alltid av funktionen inne i instÀllningarna för kameran "LÀgg till plats" heter det. Segar bara ner alltihop och jag vet ju oftast var jag Àr ÀndÄ Makro och stark xenonblixt Àr ingen bra kombination. Den blir oftast för kraftig och lÀmpar sig ju mer för lite bilder pÄ lÀngre hÄll. Postad 24 June 2009 - 07:28
Provade precis YouTube-programmet. Fungerar utan att jag gjort nÄgra instÀllningar alls. Det verkar dock flyta lite dÄligt men jag har inte hunnit prova mer Àn ett klipp... NÄgra idéer om hur det ska lösas har jag inte men nu vet du att det ska gÄ att fÄ att fungera i alla fall Postad 24 June 2009 - 08:08 Ahh, naturligtvis! Kanon, tack! NÀmen, haha! Jösses, den tanken hade inte ens föresvÀvat mig. Förklarar ju förstÄs hur det kunde bli sÄ olika resultat med bara sekunders mellanrum i identiska miljöer. Jaja, skyller det pÄ alkoholen. Tack för lösningen! à fan, bÄde bra och dÄligt. Bra för att det ger input och visar att det fungerar för somliga - och rimligen dÄ borde kunna fÄs att fungera ocksÄ för mig, men dÄligt för att det dÀrmed blir en Ànnu större gÄta varför det inte redan fungerar för mig. Som jag redan nÀmnt, jag kommer in i programmet, fÄr ett tips pÄ en dagsaktuell film (med stillbild), kan söka i programmet och fÄ upp trÀffar, men lyckas inte starta nÄgra filmer. Hela tiden kommer bara: "Video was interrupted. Please restart the video." Men i och med att jag fÄr filmförslag, kan söka och sÄ vidare, sÄ mÄste jag ju ha en fungerande uppkoppling, sÄ varför fungerar det inte att visa filmerna? MÀrkligt. Postad 24 June 2009 - 11:16
VÀnta med att köpa denna modell till de Àr klara med programvaran. Underliga och irriterande buggar i drivrutinerna för tangent- och skÀrmbelysning. Dessa finns Àven i senaste uppdateringen.
(C902:s tangentbordsbelysning tÀnds bara i mörker, vilket Sony Ericsson inte kommer att Àndra pÄ utan blir ett stÀndigt irritations moment pÄ denna modell) Redigerat av Unregisteredd1dc0e14, 24 June 2009 - 11:19. Postad 24 June 2009 - 11:55
Har en C901 och upplever inga som helst problem med att knappsatsen bara lyser i mörker. RÀcker med vÀldigt lite mörker för att min knappsats ska börja lysa, sÄ jag ser bara positivt pÄ funktionen. Har svÄrt att förstÄ problemet, vem behöver lysande knappar i dagsljus?? Postad 24 June 2009 - 13:01
LÀst lite i denna trÄd och sara och co som verkar fÄ problem med "suddiga bilder". Verkar vara SBS (skit bakom spakarna). Det som mest troligt ligger bakom det hela Àr att ni inte hÄller kameran stilla nÀr ni tar kortet. Det Àr i 99,99% av fallet det som Àr problemet med suddiga bilder.
Postad 24 June 2009 - 13:17
Löjligt. Min funkar toppen som jag sagt tidigare. OM man nu skulle uppleva det som jobbigt sÄ Àr det bara att hÄlla fingret lite uppe i vÀnstra hörnet sÄ tÀcker man ljussensorn och telefonen tror det Àr natt. Inget jobbigt alls. OM man nu ens behöver det Bifogar nÄgra bilder som Àven visar hur man tÀnder den mitt pÄ ljusa dagen pÄ ett mkt enkelt sÀtt. För övrigt har jag inte hittat en enda bugg i min och det Àr helt otroligt att inte hitta nÄgot som jag retar mig pÄ. Det sÀger en hel del Bifogad fil(er)Redigerat av Micke prylgalen, 24 June 2009 - 13:28. Postad 25 June 2009 - 19:10
Hej hej... Jag har ganska nyligen reggat mig hÀr, bara för att kunna stÀlla en liten frÄga...
Jag gillar sidan i övrigt ocksĂ„, sĂ„klart... Jag behöver lite tips och rĂ„d... Det Ă€r dags för en ny mobil... Jag fotar mycket och vill ha en mobil med en riktigt bra kamera... Jag har skummat runt en hel del pĂ„ nĂ€tet och fastade till slut för Sony Ericsson's C905... Lite varierande kvalite pĂ„ endel bilder iofs, men det kanske mest beror pĂ„ personen som hĂ„ller i kameran...? Men... Sedan hittade jag denna lilla lur... C901... Och... Micke Prylgalen's bilder... Grymt snygga... En liten frĂ„ga till Micke Prylgalen... Hoppas du lĂ€ser denna trĂ„d fortfarande... AnvĂ€nder du orginal drivers till kameran? Eller fuskar du pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt? Vilken telefon ska jag vĂ€lja? C905 eller C901? Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av bĂ„da? Vilken tar bĂ€st bilder? Inomhus... Utomhus... Makro... etc... Vilken telefon har egentligen bĂ€st optik? Pixlarna Ă€r ju inte allt... Blixten Ă€r bĂ€ttre i C905 har jag lĂ€st nĂ„gonstans... Vilken har bĂ€st ljud? I luren... AlltsĂ„ dĂ€r man lyssnar under ett samtal... Micke Prylgalen... Jag antar att det Ă€r du som Ă€r Pitzon pĂ„ Esato... Ha en underbar dag! Postad 25 June 2009 - 21:07
Hejsan Numbd o vÀlkommen hit med dÄ
Jag fuskar aldrig nÀr jag postar bilder för att visa hur en telefon funkar o.s.v det vore ganska idiotiskt att blanda in photoshop och liknande i det hela. Man gör visserligen rejÀla förbÀttringar pÄ nÄgra sekunder men det gör jag ju aldrig med bilder som jag visar upp hÀr och t.e.x esato. Du kan se de flesta bilderna dÀr i orginal fullsize i fotogalleriet http://www.esato.com...x.php?make=Sony Ericsson&model=C901 bara att ladda ner och begrunda. Det tar sÄn tid bara att ladda upp bilder sÄ man gör det lite dÄ och dÄ. Jag var vÀldigt nöjd med kameran i c905 och den har lite kraftigare blixt som jag nÀmt tidigare. Blixten i c901 verkar dock rÀcka till gott för diverse festbilder och liknande pÄ lite halvnÀra hÄll. Hudtonerna Àr de bÀsta jag sett frÄn en telefon med xenonblixt och dÀr slÄr den faktiskt c905 och n82. I övrigt Àr nog c905 aningens vassare men inte ljusÄr före c901. Minskar du ner bilderna till "normal tittstorlek" runt 1024x768 sÄ tror jag nÀstan inte man ser nÄgon skillnad. Det krÀvs ju en del enkla smÄ knep nÀr man fotar med mobilen. Man fÄr lÀra sig att anvÀnda ljuset/solen rÀtt och tÀnka pÄ att inte fota mot solen och ha stadiga hÀnder. Man kan Àven fyra av bilder med mittknappen pÄ navigationsknapparna. DÄ tar man bort risken för "skak" man kan fÄ nÀr man trycker av annars normalt. LjusmÀtaren för exponeringen Àr vÀldigt kÀnslig pÄ en mobil sÄ vinkeln man hÄller mot objektet/horisonten spelar stor roll. NÄgon grads skillnad i vinkel av telefonen kan ge en helt annorlunda bild. Vinklar man "siktet" upp mot himlen sÄ blir himlen bra och det pÄ marken mörkt och tvÀrtom nÀr man "siktar" pÄ det pÄ marken. GÀller att hitta en balans i det hela men inga konstigheter egentligen. SmÄsaker som kan göra stor skillnad och trÀning ger resultat. Jag upplever c901 som den enklaste telefon jag har haft nÀr det gÀller att fÄ till bra bilder. DÀrför jag har lite svÄrt att förstÄ om nÄgon har problem. Framförallt Àr jag imponerad över hur snabbt och bra fokus Àr. Man behöver inte vÀlja en massa landskapslÀgen eller liknande för att fÄnga en bra landskapsbild utan det funkar fint i full automatik. Har ju en massa bilder frÄn c905 ocksÄ och jag har haft 2 st vid olika tillfÀllen men avyttrade dom dÄ man kÀnde att det bara blev mer och mer glapp i sliden och linsskydd. Hatar sliders egentligen men dÄ fanns det ingen annan lur med sÄ bra kamera och xenonblixt som jag anser viktigt och anvÀndbart. c905 har ju wifi och GPS ocksÄ sÄ anser man det viktigt sÄ Àr det ju ett bÀttre val. Personligen hade jag valt n82 om jag hade behövt GPS och wi-fi dÄ det fortfarande Àr den bÀsta allroundluren i mina ögon sett dÄ det Àr en candybar utan slide och grejer som kan glappa. Posta jÀmförelsebilder Àr ingen bra idé dÄ man nÀstan mÄste fota exakt vid samma tidpunkt m.m Olika ljus och vÀder kan ju förÀndra vÀldigt mkt. För mina behov sÄ kÀnns c901 perfekt. Supersmidig och tunn i fickan, bra ljud (det var lika bra i c905 ocksÄ för den delen) skön knappsats, den kÀnns snabb, xenonblixt, bra kamera och linsskydd. Tror du kameramÀssigt kan bli lika nöjd med vilken av dem. Oj vad lÄngt det blev.... Postad 25 June 2009 - 23:24
Ett stort tack Micke prylgalen för vÀlkomnandet och ditt lÄnga och mycket utförliga svar... Det Àr mycket uppskattat
Jag skriver mer lite senare... Det lĂ„ter bra att du inte fuskar iaf... Hudtoner Ă€r viktigt... Det Ă€r iofs alla fĂ€rger... Jag har lĂ€st pĂ„ lite olika stĂ€llen att SE har haft lite problem med röd fĂ€rg pĂ„ deras CyberShot mobiler, att det röda kan bli en aning Ă„t lila? Ăr det nĂ„got som du har tĂ€nkt pĂ„? Det lĂ„ter ju inte sĂ„ bra ang c905:an om slidern och lins-skyddet glappar efter ett tag... Men det kanske det gör pĂ„ c901 ocksĂ„ efter en tids anvĂ€ndning... Jag gillar dock att c905:ans baksida Ă€r gjord i gummi... Har w880 nu, och gillar materialet, den ligger bra och stadigt i handen... Om det nu Ă€r samma typ av material dvs... Batteri-tider? MĂ€rker du nĂ„gon skillnad pĂ„ dom? Ăn en gĂ„ng... Ett stort tack för ditt utförliga svar... Som jag skrev i början... Det Ă€r mycket uppskattat... Postad 26 June 2009 - 06:42
Lugna puckar, vi Àr ju hÀr för att hjÀlpa varandra.
c901 Àr ganska "hal" faktiskt och jag har tappat min iaf en gÄng innan jag blev extra försiktig. Den flög ivÀg över golvet hemma men inte en skrÄma pÄ den Inte mÀrkt av nÄgot problem med röda toner pÄ den hÀr. Och nÀr jag menade hudtoner sÄ tÀnkte jag blixtbilder, det har de flesta telefoner med xenonblixt haft problem med innan. Folk blir vita eller gula och ser ut som zombies. Det hÀr verkar c901 klara bÀttre Àven om blixten inte Àr lika strak som c905/n82 Batteritiden kÀndes ganska dÄlig i början men nu efter nÄgra laddningar sÄ kÀnns det bÀttre. Fotar man mkt blixt sÄ drar den ju mkt ström. SkÀrmen kÀnns stor och fin sÄ inga problems dÀr. Ang glapp sÄ kÀnns mekaniken för linsskyddet mkt stabil i c901, och nÄgon slide för tangenter m.m finns inte sÄ det problemet Àr ju eliminerat. Kameraenheten i c901 skall visst vara en samsung och inte SE, det kan ju vara dÀrför den tar sÄ pass bra bilder och hanterar fÀrger sÄ bra. Den beter sig lite annorlunda jÀmfört med tidigare SE lurar jag haft fast Ät det bÀttre hÄllet dÄ Postad 26 June 2009 - 13:05
Verkar vara en klockren mobil rent kameramÀssigt. Hade gÀrna sett en GPS, dÄ hade den varit given.
Folk som fÄr suddiga bilder tar nog bilder med "kameraknappen" och trycker till lite vÀl hÄrt = mobilen Àr inte stilla = oskÀrpa. Postad 27 June 2009 - 02:54
HÄller med hÀr. Hittade dock ett headset SE HGE-100 som har GPS kostar runt 300-350kr, kanske inte helt optimalt men men.. Postad 27 June 2009 - 07:42
SjÀlv resonerar jag sÄ att behöver jag gps sÄ köper jag en "riktig" idag för typ 800 kr. Stor skÀrm som man ser bÀttre i och lÀttare att anvÀnda. Den kan man bara lÀgga i bilen och anvÀnda om man behöver.
Gillar inte Sony Ericssons lösningar heller nÀr man skall behöva ladda en massa data hela tiden för att anvÀnda GPS, Nokia maps Àr bÀttre isÄfall nÀr kartorna ligger i telefonen. Postad 27 June 2009 - 14:01 Tror inte SE har tillverkat nÄgon "kameraenhet" sjÀlva. De hÄller pÄ med mjukvara. Postad 27 June 2009 - 15:17
Som jag har fattat det sÄ gÄr det att ladda ner kartorna till Wayfinder och lÀgga in dom via datorn. Men hade ocksÄ föredragit Nokia Maps. Postad 27 June 2009 - 18:55
Jo det "skulle funka" innan nÀr jag hade c905 men det gick inte. Idag kanske de har löst det hela.
Idag har jag varit pÄ nostalgia festival i Ronneby och fotat lite. ![]() http://i42.tinypic.com/24mgks7.jpg http://i43.tinypic.com/b97vhd.jpg http://i41.tinypic.com/nxp995.jpg ![]() ![]() http://i43.tinypic.com/11l0hmw.jpg http://i43.tinypic.com/2w1wfhd.jpg http://i44.tinypic.com/jhx7h2.jpg http://i43.tinypic.com/2w4ef68.jpg ![]() http://i43.tinypic.com/kcfriq.jpg http://i41.tinypic.com/289pig.jpg http://i43.tinypic.com/n4dqbq.jpg http://i39.tinypic.com/s58fah.jpg http://i41.tinypic.com/2znpppl.jpg ![]() ![]() http://i40.tinypic.com/2ijn7d.jpg ![]() ![]() ![]() http://i42.tinypic.com/21mc2sz.jpg http://i40.tinypic.com/2uy0i1c.jpg Fukar riktigt bra som sagt. Det Àr lite svÄrt att avgöra om man skall vÀlja att inte justera exponeringskompensationen (ev sol +/- ) eller lÄta bli. Ibland kan bilder bli lite för ljusa och behöver ett eller 2 klick pÄ - Det Àr bara att testa lite och se vad som ser bÀst ut. Egentligen behöver man inte bry sig utan kan ju mörka bilderna lite i efterhand i ett fotoredigeringsprogram men vill man ha en snygg bild direkt ur telefonen sÄ. Det varierar mkt med ljus och motiv m.m Redigerat av Micke prylgalen, 27 June 2009 - 19:01. Postad 27 June 2009 - 23:40
http://www.wayfinder...0810&lang=sv-SE Funkade att ladda ner dom till datorn för mig iaf. Du fÄr till riktigt bra bilder, du borde skriva en "mobil foto guide" Postad 28 June 2009 - 13:47
Jo det gick att fÄ ner innan och fÄ över dom till telefonen. Men gps-programmet i telefonen hittade inte kartorna. Det kanske Àr löst nu dÄ.
Ang fototips sÄ har jag redan avslöjat alla trix jag kan innan hÀr i trÄden Postad 29 June 2009 - 08:58
MrBarilla - det var fel pÄ min telefon! Serviceverkstaden meddelande att det var fel i programvaran som gjorde att den inte kunde fokusera. Det Àr vÀl sjÀlvklart att man hÄller kameran still (sÄ still som det gÄr) nÀr man fotograferar!?
Det Àr stor skillnad pÄ bilderna frÄn innan. Nu Àr det riktigt bra! Dvs ni som fÄr dÄliga bilder. Se till att uppdatera programvaran, alt lÀmna in den om inte det fungerar efter det! Nu har jag dÀremot problem med alla program under HjÀlpredor/program - ex photo mate, youtube osv. Om jag öppnar nÄgot av dessa program sÄ lÄser sig telefonen och jag mÄste ta ut och sÀtta tillbaka batteriet för att fÄ igÄng telefonen igen... NÄgon annan med samma problem? Postad 29 June 2009 - 19:42
Stackars dig sara Postad 29 June 2009 - 20:19
Hade ett liknande problem med en C702 för ett tag sedan. Efter att ha uppdaterat till en nyare programvara via SEUS sÄ kunde jag inte starta Google maps (jo starta kunde jag göra men sen var det kört), installerade om programvaran igen via SEUS och dÄ fungerade det igen. Förmodligen nÄgot som gick snett vid första uppdateringen. Postad 29 June 2009 - 20:58 Jag tycker att batteritiden Àr lite risig. Dock... jag tror nÄgon skrev hÀr nyligen att den blivit bÀttre med tiden... Det hÄller jag med om. I början slukade luren batteri som bara den, men nu Àr det lite bÀttre. Naturligtvis beror det pÄ hur man anvÀnder luren, men jag tycker att den tar mycket batteri Àven dÄ jag inte fotar eller pillar med andra funktioner. Ahh, det var ju hÀr jag sett det dÀr om bÀttre matteri med tiden. AngÄende telefonens halhet sÄ instÀmmer jag. Satt i bilen och spelade bowling, och poff tjoff sÄ flög telefonen ivÀg och landade pÄ golvet pÄ passagerarsidan. En liiiiten repa pÄ baksidan, men om man inte vet om den sÄ ser man den nog inte ens. Men hal, det Àr den! Men med tiden blir man mer och mer van, sÄ nu tycker jag inte att det Àr nÄgot problem lÀngre. Du Àr förbanne mig sjukt bra pÄ att fota med telefonen! Jag mÄste ta mig tid och gÄ igenom dina tips i trÄden. Jag har inte samma problem som du, men passar hÀr pÄ att aktualisera mitt YouTube-problem. Man mÄste ta chansen nÀr den ges. Har testat igen. Blir galen. Vid ett tillfÀlle rÄkade jag befinna mig sÄ att jag hade maximal tÀckning Àven för höghastighetssurf, sÄ dÄ passade jag pÄ att testa YouTube-programmet under de omstÀndigheterna. Men icke sa nicke. Samma som innan. Efter det har jag testat SvT Play, webb-tv hos Aftonbladet, webb-tv hos Barometern, och kanske film pÄ ytterligare nÄgot stÀlle, och det funkar hur bra som helst. SÄ frÄgan blir ju varför inte YouTube-programmet fungerar för mig, sÀrskilt som programmet i stort sett fungerar; jag kan söka, jag fÄr upp filmförslag, och sÄ vidare. I alla fall, nÄgot Àr ju fel. FrÄgan Àr hur jag ska angripa det. GÄ pÄ SE som telefontillverkare? Eller gÄ pÄ Halebop som operatör? Hur skulle ni ha gjort? Sedan slÀnger jag pÄ en bonusgrej ocksÄ... Glappar ert bakstycke? Sedan 4-5 dagar tillbaka har jag ett litet, litet glapp mellan sjÀlva telefonen och bakstycket, nera i vÀnstra hörnet. Bakstycket ligger inte an helt mot telefonen. Det syns inte med blotta ögat, men om man sitter och hÄller i telefonen och anvÀnder den sÄ kÀnns det hur det glappar. Handlar bara om max en halv millimeter, men ÀndÄ störande. Vet inte om jag varit för vÄrdlös nÀr jag lossat bakstycket, som för övrigt sitter som bomben, Àven om det nu Àr lÀttare att loss adet Àn det var första gÄngen. Hur mycket vÄld behöver ni anvÀnda för att ta loss bakstycket? Och, hur gör ni nÀr ni för över bilder frÄn telefonen till datorn? Tar ni ur kortet, kör ni kabel eller anvÀnder ni bluetooth? Jag kÀnner att jag nog ska sluta plocka ur kortet, just för att jag inte vill behöva ta loss bakstycket mer Àn i nödfall. Postad 29 June 2009 - 22:08
Hade aningens aning litet glapp bak pÄ min med men det löste jag med Sony Ericssontricket man kört i mÄnga mÄnga Är pÄ Ätskilliga mobiler.. En liten vikt bit papper mellan battei och bakstycket sÄ Àr glappet vÀck. Jag ser ingen glipa pÄ min utan kÀnde bara pÄ nÄgot stÀlle att det var ett ynkligt litet glapp. Inget farligt alls men nu finns det inget alls.
Ang fota sÄ Àr det bara att leka sig fram som sagt. Ofta sÄ blir det en rejÀl skillnad beroende pÄ vinkeln mot horisonten som jag sa och om man vÀljer att ha lite minus pÄ ljuskompensationen. Kostar ju inget att ta upp lite plats pÄ minneskortet. HÀr visar jag med 2 bilder hur olika dom kan bli beroende pÄ vinkeln och vart man "siktar". Siktar du upp i himlen blir den exponerad bra och ner mot bilen/marken sÄ vÀljer telefonen att exponera den bra. Dom Àr tagna vid exakt samma tidpunkt och ljusförhÄllanden. Och inga optimala förhÄllanden heller för den delen dÄ man helst skall undvika att fota "mot tolen/ljuset" men dom visar vad jag menar. Bifogad fil(er)Postad 29 June 2009 - 22:22
Mer exempel
![]() Bild tagen helt i auto, bara öppna linsskyddet o tryckt av ![]() Auto men 2 klick pÄ ljusknappen minus. Det ger Ev -0,7 ( exponeringskompensation) ![]() Auto ![]() Ev -0,7 . 2 klick minus Som ni ser gör det rejÀla skillnader med ett litet klick hÀrovar. Det fÄr vÀl vara dagens tips Postad 02 July 2009 - 17:57
Hej pÄ er,
Var och klÀmde pÄ den hÀr i telenors butik idag. Gick hem och surfade runt lite för att hitta lite mer info och hittade den hÀr trÄden. Tack för en hel mass bra info! BestÀmde mig för att slÄ till och för en stund sen gick min bestÀllning ivÀg pÄ en c901 greenheart. Tyckte det kunde vara vÀrt 200 spÀnn att telefonen var lite mer miljövÀnlig. Sen tycker jag den ser vÀldigt fin ut i vitt. HÄller med er andra, Micke dina bilder Àr riktigt fina. Om man ÀndÄ inte kan fÄ nog av att jÀmföra sÄ kan ni kika hÀr: http://tekatten.se/kameramobiler/ Finns mÀngder med foton frÄn olika mobiler. Recention frÄn Göteborgsposten teknik finns hÀr: http://blogg.gp.se/teknik/tag/c901/ FÄr hoppas att inte Katshing tar allt för lÄng tid pÄ sig att leverera telefonen. Jag Àr riktigt nyfiken pÄ att testa den. /Emelie Postad 12 July 2009 - 20:11
Min telefon har kommit tillbaka frÄn en svÀng pÄ verkstaden. En knapp hade lossnat och man kunde se hur tunt och klent plast-/silikonskiket var. Hur som helst sÄ fick jag en helt sprillans ny telefon i lÄda p.g.a att en knapp hade lossat. Jag fattar inte... Det borde vÀl vara billigare att byta knappsatspanelen Àn att skicka en ny? Jag Àr ju glad i alla fall och sitter hÀr med tvÄ laddare, tvÄ handsfree och tvÄ minneskort. Det kan ju i och för sig vara sÄ att de anvÀnder delar frÄn min gamla telefon till att reparera mer allvarliga fel.
Postad 13 July 2009 - 01:02
Vilken knapp var det som lossnade om man fÄr frÄga. Var det nÄgot speciellt som hÀnde nÀr den lossnade eller föll den bara av? Postad 13 July 2009 - 21:15
Det var select-knappen, "mittenknappen" som lossnade. Efter att ha pillat en hel del med telefonen sÄ började den kÀnnas lös och sedan lossnade den helt enkelt. Den var nog dÄlig redan frÄn början.
Postad 20 July 2009 - 18:02
Inga fler som skaffat den hÀr fantastiska kameramobilen? Klent med bilder hÀr
Postad 21 July 2009 - 18:21
Jag lade beslag pĂ„ en sĂ„dan hĂ€r lur för knappt en vecka sedan och dĂ„ blev det Greenheart-modellen. Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag vĂ€ldigt nöjd med den och jag har sĂ€kert nĂ„gra foton som Ă€r vĂ€rda att lĂ€gga upp. Men de kommer nĂ€r jag köpt en datakabel, vilket kan bli imorgon.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |