Vilka är forumet basgalningar?
193 svar till detta ämne
Postad 03 March 2009 - 08:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det bara måste vara jordbävning hemma hos dig när du har en sub aktiv i varje hörn i rummet
Själv får man nöja sig med 15 Hz @ 98 dB 
Mm, synd bara att stor del av dynamiken och artikulationen i basen försvinner när man har en subb i var hörn i rummet... man tjänar i "rums koppling" (förmågan att ta ut jobbiga pikar och dalar i rummet) men man förlorar i stället på detta sättet (inget som jag personerligen gillar till musik... Hälst ska alla dessa ligga jäms med frontväggen för bäste resultat och ljudkvalitet
Postad 03 March 2009 - 13:43
Unregistered1320
-
Unregistered1320
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Mm, synd bara att stor del av dynamiken och artikulationen i basen försvinner när man har en subb i var hörn i rummet... man tjänar i "rums koppling" (förmågan att ta ut jobbiga pikar och dalar i rummet) men man förlorar i stället på detta sättet (inget som jag personerligen gillar till musik... Hälst ska alla dessa ligga jäms med frontväggen för bäste resultat och ljudkvalitet 
precis... Kör med 2st subbar till musik och de är rumskorrigerade med Lyngdorfs roomperfekt. Till film kör jag med alla 4 och lyngdorfen urkopplad.
Postad 03 March 2009 - 13:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok
Postad 03 March 2009 - 16:52
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Tror jag skulle krackelera sönder omgiven av 4 st Sunfire, eller så går säkringen när man nyttjar 10.000 watt
Om man spelar 110dB med en sub, blir det då typ 116dB med 2st?
Hur många dB blir det med 4st?
Postad 03 March 2009 - 17:17
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Vid varje dubblering av element så får du ca 6 dB mer. Så 122
Postad 03 March 2009 - 19:29
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Eh? Är inte 3db dubbelt så mycket? Dvs 2 subbar borde ge 113 om en ger 110. 4st borde såvida ge 116db. // Sat
Postad 03 March 2009 - 20:05
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Det David_hanson säger stämmer i alla fall
Postad 03 March 2009 - 20:28
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Tack grabbar!
Har ändå inte råd att skaffa 3st för "60" cash, än mindre en för 20.000kr
Men jag var nyfiken ändå
Postad 03 March 2009 - 21:47
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Det David_hanson säger stämmer i alla fall 
Kan du vara snäll att vidareutveckla detta? Är rumsstödet inräknat eller? // Sat
Postad 03 March 2009 - 23:13
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hittade en liten förklaring på google så slipper jag tänka själv deciBel - dB? Den mänskliga hörseln fungerar inte som en ljudtrycksmätare. Vi hör nämligen inte olika ljudtryck med de rätta styrkeförhållandena. För att hantera olika ljudtrycksnivåer korrekt beräknar man nivåskillnader enligt en logaritmisk skala kallad decibel som bättre överensstämmer med hur vi uppfattar ljudstyrkan. En ökning av 6 dB (decibel) motsvarar den dubbla ljudstyrkan. CD-systemets dynamik på 96 dB är beräknat på just detta (16 bitar * 6 dB = 96).
Effektnivå (effektdecibel) mäts dock annorlunda och just detta är därför källa till stor förvirring bland många konsumenter. När man fördubblar spänningen/ljudtrycket så fyrdubblas effekten (som mäts i Watt). Alltså blir en 3 dB ökning det dubbla. Detta gäller vanligtvis effekten i till exempel förstärkare.
Postad 04 March 2009 - 07:36
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det viktiga är väl inte hur högt man kan spela utan hur högt man kan spela utan att det låter illa?
Eller rättare sagt, hur högt man kan spela samtidigt som det låter grymt bra.
Redigerat av hassesolo, 04 March 2009 - 07:37.
Postad 04 March 2009 - 08:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Gäller bara i en "perfekt värld" där steget dubblerar effekten vid halverad impedans. Alltså så gäller detta även bara om du har dessa två element kopplade till samma kanal på stärkaren. har du en stärkare och driver bara med ena kanalen ett element, så kopplar du in ett till (likadant) element på andra kanalen (som ligger jämt i amplitud) så kommer du att vinna 3dB. Kopplar du däremot så att båda elementen sitter på samma kanal så vinner du i teorin och med ett perfekt steg 6dB ( i verkligheten ca 4-4,5dB i dem flesta fall) alltså, har du en subb och spelar 100dB och lägger till en lika dan till och spelar på samma ljudnivå så blir det ca 3dB (varierande på placering och påverkan av rum) Inte 6dB men om du som sagt parallell kopplar 2st element på en stärkare så vinner du 6dB. dem "extra" 3dB kommer från att lasten halveras och därför ökar strömmen ochy dubbleras i bästa fall.. (spänningen är konstant) och detta resulterar i en högre uteffekt. vilktigt att skilja på annars kan det lätt bli fel Hittade en liten förklaring på google så slipper jag tänka själv 
Det du hänvisade till behandlar mänskilga örats förmåga att uppfatta ljudtryck och vad som upplevs som en fördubbling. Men går inet att direkt "översätta" till detta som gällade just nu
Redigerat av DVD-ai, 04 March 2009 - 09:50.
Postad 04 March 2009 - 08:31
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Det stämmer bra det du säger DVD-ai, det var rent teoretiskt och matematiskt, i verkligheten är det som du säger någonstans mellan 4-5 db.
Postad 04 March 2009 - 09:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tror jag skulle krackelera sönder omgiven av 4 st Sunfire, eller så går säkringen när man nyttjar 10.000 watt
Om man spelar 110dB med en sub, blir det då typ 116dB med 2st? Hur många dB blir det med 4st?
Det blir 113dB med 2st och 116dB med 4st
Postad 04 March 2009 - 17:06
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag kopplar alla elementen till samma förstärkare.
Och det är inte speciellt teoretiskt heller, mätningar visar att jag stort sett fick 6 dB mer. Därför det finns vissa delningsfilter som har 6 dB plus så man kan kalibrerar för 2 eller 4 basar.
Postad 04 March 2009 - 17:30
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Har svårt att gå med i klubben med mina CLS-12 och C372 men det beror på att man bor i lägenhet.. Drömmen vore ju hus och ett antal SVS PB13 i biorummet.
Postad 04 March 2009 - 19:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag kopplar alla elementen till samma förstärkare.
Och det är inte speciellt teoretiskt heller, mätningar visar att jag stort sett fick 6 dB mer. Därför det finns vissa delningsfilter som har 6 dB plus så man kan kalibrerar för 2 eller 4 basar.
jo, 6dB exakt är i teorin, allt under är i verkligheten
Postad 04 March 2009 - 19:54
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Tack för förklaringen DVDai då hade jag ju rätt i mina misstankar ändå.
// Sat
Postad 04 March 2009 - 20:32
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Det blir 113dB med 2st och 116dB med 4st 
Postad 04 March 2009 - 21:15
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
jo, 6dB exakt är i teorin, allt under är i verkligheten 
Källa? 6dB vid varje dubblering.
Postad 04 March 2009 - 22:23
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Hittade detta på Wikipedia, direktkopierat.
Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas.
Med två element borde ju ljudtrycket fördubblas och därav 6db ökning. Dock är fortfarande 3 dubbelt så högt...
// Sat
Postad 05 March 2009 - 09:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Källa? 6dB vid varje dubblering.
Du blandar ihopp detta fortfarande... Det dem pratar om är passiva moduler som drivt av separat steg, då koppler dem 2st / kanal på steget = 6dB i vinst... (av redan förklarade orsaker) Gäller inte när du har 2olika steg som driver var sitt element, detta ger 3dB vinst.
Postad 05 March 2009 - 09:49
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hittade detta på Wikipedia, direktkopierat.
Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas.
Med två element borde ju ljudtrycket fördubblas och därav 6db ökning. Dock är fortfarande 3 dubbelt så högt...
// Sat
Jo som det egentligen står där ! 6dB är en i teorin sagt gräns för vad som kan uppfattas som en dubblering i ljudnivån, (allt mellan 6-10dB kan uppfattas av människan som en dubblering, beroende på hur bra hörsel..) 3dB är i fysiken och kommer alltid att vara också, en dubblering av ljudnivån(ljudtryck) 3dB tjänar du på att ha två element i stället för ett, driver du dessutom dessa 2 element på ett och samma steg så kan du tjänna upp till ytterligare 3dB och alltså får du 6dB totalt i vinst = 4 gånger så högt Men i absolut bästa fall så uppfattar vi människor (med våran dåliga/o-kännsliga hörsel..) detta som en dubblering. motsvarande i fysiken 3dB, men vi talar fortfarande om våran dåliga hörsel så... 6-10dB är det som ger oss den upplevelsen. Så är det jag har lärt mig i alla fall
Redigerat av DVD-ai, 05 March 2009 - 09:51.
Postad 05 March 2009 - 10:59
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Låt mig se. Om 2 st subbar spelar lika högt så:
är det 3 dB skillnad i ljudtryck beroende på vad som driver dom? Hur har du tänkt nu? Rummet och luften bryr sig inte om hur du driver subbarna. Det är ju rätt orimligt att tro:
2 st passive subbar som spelar båda sina maxspl ger 6 dB mer än en passiv sub
Medans
2 st aktiva subbar som också spelar sin maxspl bara ger 3dB mer över 1 aktiv
Postad 05 March 2009 - 11:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu har jag inte lust att dra den långa versionen... men drar det kort igen och räcker det inte få någon annan ta över eller så får du leta på nätet efter svar...
Om du har ett steg med två kanaler ut, du koppler ett element (element nr1) till ena kanalen och kör så, du spelar 100dB.
Ansluter du då ett element till även andra kanalen (element nr2) och spelar så vinner du 3db på detta och spelare på 103dB.
Ansluter du i stället även elementet nr2 till samma kanal som element nr1 och parallell kopplar dem så får du en halvering av impedansen och därmed i bästa fall en dubblering av effekten ut till elementen.
En dubblering av effekten motsvarar ett dubblering av ljudnivån villket ger 3dB extra. alltså 100 +3 +3 = 106dB.
När du kopplar in 2st aktiva basar så har dessa sina egna steg redan, det blir som i första exemplet (med ett tvåkanaligt steg och två basar kopplade till var kanal) att dem har sina egna steg, och ingen halvering av impedansen kan bidra med ökat ljudtryck. därför blir det bara 103dB även här.
med nu på hur jag menar ?!
Redigerat av DVD-ai, 05 March 2009 - 11:45.
Postad 05 March 2009 - 15:49
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Du talar om förstärkaren. Själva ljudtrycket ökar med 6 dB med dubbelt så många element. Det har inget med förstärkaren att göra sålänge den orkar driva dom, om det är passiva.
Så, dubbla antalet element = 6 dB i möjlig SPL. Så om en sub klarar av 110 dB själv så kan man få ut runt 116 dB med två st istället.
Igen, du talar om förstärkaren. Själva ljudtrycket ökar med 6 dB med dubbelt så många element. Det har inget med förstärkaren att göra sålänge den orkar driva dom, om det är passiva.
Så igen, dubbla antalet element = 6 dB i möjlig SPL. Så om en sub klarar av 110 dB själv så kan man få ut runt 6 dB med två st istället. Det vill säga, vid en viss distorsionsnivå med en sub kan man spela runt 6 dB mer för komma upp till den distorsionen med två.
Redigerat av David_hanson, 05 March 2009 - 15:50.
Postad 05 March 2009 - 20:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du talar om förstärkaren. Själva ljudtrycket ökar med 6 dB med dubbelt så många element. Det har inget med förstärkaren att göra sålänge den orkar driva dom, om det är passiva.
Så, dubbla antalet element = 6 dB i möjlig SPL. Så om en sub klarar av 110 dB själv så kan man få ut runt 116 dB med två st istället.
Igen, du talar om förstärkaren. Själva ljudtrycket ökar med 6 dB med dubbelt så många element. Det har inget med förstärkaren att göra sålänge den orkar driva dom, om det är passiva.
Så igen, dubbla antalet element = 6 dB i möjlig SPL. Så om en sub klarar av 110 dB själv så kan man få ut runt 6 dB med två st istället. Det vill säga, vid en viss distorsionsnivå med en sub kan man spela runt 6 dB mer för komma upp till den distorsionen med två.
och vad grundar du detta på då ? kan du dem grundläggande ohm lag och effekt lagen ? Hur kan du då säga att steget inte har något med saken att göra... Att inte impedansen påverkar sättet som steget jobbar... nu får du förklara dig lite för jag (och förmodligen/förhoppningsvis resten av forumet) håller inte med dig gällande detta...
Redigerat av DVD-ai, 05 March 2009 - 20:39.
Postad 05 March 2009 - 22:31
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Det grundläggande är att vid dubblering av antal element ger möjlighet till 6 dB mer SPL. Precis som det sägs i den tråden jag länkade till.
Redigerat av David_hanson, 05 March 2009 - 22:33.
Postad 05 March 2009 - 22:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det grundläggande är att vid dubblering av antal element ger möjlighet till 6 dB mer SPL. Precis som det sägs i den tråden jag länkade till.
men inte om dessa drivs av olika steg... Ehh, skit samma kör på dina 6dB du och lycka till !
Postad 05 March 2009 - 23:15
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Vet inte riktigt men jag misstänker att
David hanson tänker 2 element + 2 element.
Och DVD-ai tänker 1+ 1 element.
Att det är därför ni inte får ihop era
dubblerings dB räkningar att stämma med
varandras.
Postad 06 March 2009 - 03:31
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Är inte 2 en dubblering av 1 på samma sett som 4 är en dubblering av 2? Eftersom jag sett att dvd-ai ska ha Ino prylar så kan vi läsa Inos egna manifest Modell profundusZ-2 Högsta ljudtryck (Z-2) >15,5Hz: >130 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) Sen skriver han Det största basmodulsystem man väl rimligtvis (eller?) kan ha användning för är nog profundusZ-4 (även om helt orimliga system förstås kan vara roliga de också J). Ett sådant kvadrupelsystem överensstämmer prestandamässigt med den dubbla profundusZ-2 så när som på att max ljudtryck uppgår till nära 136 dB Vid en dubblering av element så får man alltså nästan 6 dB möjligt ljudtryck, vilket vi ser med Z4s 136 db över Z2s 130 db.
Postad 06 March 2009 - 05:42
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Är inte 2 en dubblering av 1 på samma sett som 4 är en dubblering av 2? Eftersom jag sett att dvd-ai ska ha Ino prylar så kan vi läsa Inos egna manifest
Modell profundusZ-2 Högsta ljudtryck (Z-2) >15,5Hz: >130 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W)
Sen skriver han Det största basmodulsystem man väl rimligtvis (eller?) kan ha användning för är nog profundusZ-4 (även om helt orimliga system förstås kan vara roliga de också J). Ett sådant kvadrupelsystem överensstämmer prestandamässigt med den dubbla profundusZ-2 så när som på att max ljudtryck uppgår till nära 136 dB
Vid en dubblering av element så får man alltså nästan 6 dB möjligt ljudtryck, vilket vi ser med Z4s 136 db över Z2s 130 db.
och det är vid 180watt vad hander om dom får 1000 watt st
Postad 06 March 2009 - 08:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Är inte 2 en dubblering av 1 på samma sett som 4 är en dubblering av 2? Eftersom jag sett att dvd-ai ska ha Ino prylar så kan vi läsa Inos egna manifest
Modell profundusZ-2 Högsta ljudtryck (Z-2) >15,5Hz: >130 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W)
Sen skriver han Det största basmodulsystem man väl rimligtvis (eller?) kan ha användning för är nog profundusZ-4 (även om helt orimliga system förstås kan vara roliga de också J). Ett sådant kvadrupelsystem överensstämmer prestandamässigt med den dubbla profundusZ-2 så när som på att max ljudtryck uppgår till nära 136 dB
Vid en dubblering av element så får man alltså nästan 6 dB möjligt ljudtryck, vilket vi ser med Z4s 136 db över Z2s 130 db.
Men !!!! Fortfarande passiva moduler, tängte att derivas med separata steg.... "Modell profundusZ-2 Högsta ljudtryck (Z-2) >15,5Hz: >130 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W)" Menas att om du har 2st av denna modul och vid 180w in i var modul så har du detta ljudtryck inget annat. "Vid en dubblering av element så får man alltså nästan 6 dB möjligt ljudtryck, vilket vi ser med Z4s 136 db över Z2s 130 db." Om du i stället läser vad som står i texterna du använder som "mot bevis" så ser du att jag har rätt. (om du nu använder IÖ's utalanden som någon absoluta sanningen, han kanske har fel angånde detta han me.... vem vet  ) Läs vad jag skrivit, och inte bara skumme igenom, och läs sedan det IÖ skrivit så kommer du snabt fram till saker och ting, lycka till ! SunfireTHX: spelar ingen roll i båda fallen, blir samma ökning
Redigerat av DVD-ai, 06 March 2009 - 08:45.
Postad 06 March 2009 - 09:30
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Ni pratar alltså båda om att låta ett slutsteg driva ett element, för att senare låta samma slutsteg driva två element.
Som David_hanson skrev förut trodde jag också, som DVD_ai, att det var snack om en aktiv subbas med ett element och sen ställer man in en till aktiv subbas med ett element. Då händer ju inte samma sak som i det första exemplet.
Postad 06 March 2009 - 09:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Som David_hanson skrev förut trodde jag också, som DVD_ai, att det var snack om en aktiv subbas med ett element och sen ställer man in en till aktiv subbas med ett element. Då händer ju inte samma sak som i det första exemplet.
jepp, det blir 3dB i vinst
Redigerat av DVD-ai, 06 March 2009 - 09:35.
Postad 06 March 2009 - 13:27
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Nej, du har fel. Vid dubblering av elementen så får du runt 6 dB högre SPL. Det vill säga, om 2 basar ger 130 dB som deras maxgräns så ger 4 st ca 136 dB maxgräns. Detsamma gäller aktiva basar med sålänge dom har en förstärkare som orkar driva dom. Om du inte tror mig så kan du kolla upp med folk som haft två inobasar och fått deras filter kalibrerade av öhman själv, för 4 basar. Jag kan avslöja att det kalibreras då på +6 dB läget på filtret för 2 basar, bara för att när man får 4 basar så vipar man ner det på läge kalibrerat, som är 0dB extra.
Hur man kan göra detta när det bara skulle ge 3 dB har jag liten förståelse för.
Postad 06 March 2009 - 14:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nej, du har fel. Vid dubblering av elementen så får du runt 6 dB högre SPL. Det vill säga, om 2 basar ger 130 dB som deras maxgräns så ger 4 st ca 136 dB maxgräns. Detsamma gäller aktiva basar med sålänge dom har en förstärkare som orkar driva dom. Om du inte tror mig så kan du kolla upp med folk som haft två inobasar och fått deras filter kalibrerade av öhman själv, för 4 basar. Jag kan avslöja att det kalibreras då på +6 dB läget på filtret för 2 basar, bara för att när man får 4 basar så vipar man ner det på läge kalibrerat, som är 0dB extra. Hur man kan göra detta när det bara skulle ge 3 dB har jag liten förståelse för.
Om du har 2st basar som spelar max 130dB och lägger till 2st till på dem, och dessa två är exakt lika (vi talar aktiva basar) så komemr det att bli så att så länge du dubblerar så vinner du 3dB. Om du har 10st basar som spelar 150dB så måste du ha 20st för att få 153dB. om du har 1000 basar som tillsammans spelar 200dB så måste du ha 2000kr för att uppnå 203dB och så fortsätter det. 3dB är en dubblering inte, 6dB som i stället är en fydubbling av ljudnivån. visa för mig varför det skulle vara som du säger då det helt och håller trottsar fysikens lagar, du kan inte bara "få" 3dB från ingen stans.... "Om du inte tror mig så kan du kolla upp med folk som haft två inobasar och fått deras filter kalibrerade av öhman själv, för 4 basar. Jag kan avslöja att det kalibreras då på +6 dB läget på filtret för 2 basar, bara för att när man får 4 basar så vipar man ner det på läge kalibrerat, som är 0dB extra. Hur man kan göra detta när det bara skulle ge 3 dB har jag liten förståelse för." För att dem fortfarande (exakt som jag helatiden skrivit..) använder sig uteslutande av passiva moduler, och när dem har köpt 4st moduler så kopplar dem alltså 2st moduler/kanal. Någon annan som inte förstår vad jag menar ?! Någon annan som har lust att bidra med någon typ av vettiga komentarer, fakta, tester, mätnignar eller vad som hälst ?!
Redigerat av DVD-ai, 06 March 2009 - 14:41.
Postad 06 March 2009 - 14:41
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Nu börjar jag faktiskt ligga på din sida DVD-ai. Att länka till ett annat forum där någon säger att det är 6db utan vidare förklaring och använda detta som källa finner jag lite mystikst.
I Öhmans exempel är det ju en bas med 180watt ger 130 db. 2 basar med 180 watt VARDERA ger 136. Det är ju en fördubbling av antal element samt en fördubbling av antalet watt. Tillsammns är det ju en 4ggr ökning (2+2) = 6db
Såvida 2 basar med 180 watt tillsamamans borde det ju ge 3db precis som jag trodde från början och DVD-ai förespråkar.
// Sat
Redigerat av Satsvear, 06 March 2009 - 14:42.
Postad 06 March 2009 - 14:49
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Parallellkopplar man passiva basar halverar man impedansen och då kan förstärkaren leverera mer effekt så klart.
Postad 06 March 2009 - 16:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu börjar jag faktiskt ligga på din sida DVD-ai. Att länka till ett annat forum där någon säger att det är 6db utan vidare förklaring och använda detta som källa finner jag lite mystikst.
I Öhmans exempel är det ju en bas med 180watt ger 130 db. 2 basar med 180 watt VARDERA ger 136. Det är ju en fördubbling av antal element samt en fördubbling av antalet watt. Tillsammns är det ju en 4ggr ökning (2+2) = 6db
Såvida 2 basar med 180 watt tillsamamans borde det ju ge 3db precis som jag trodde från början och DVD-ai förespråkar.
// Sat
Jepp Parallellkopplar man passiva basar halverar man impedansen och då kan förstärkaren leverera mer effekt så klart.
Tack ! David_hanson: detta med dB dess och alla olika "mätenheterenheter" är väldigt komplicerat och förvirrande, har alldrig påstått att det skulle vara lätt... (tvärt om..  ) Du har tyvärr uppfattat fel angånde detta och det e lätt hänt, inget att bråka om, jag tycker inte att det e det i alla fall. Finns mycket gällande detta med ljudtryck som jag inte kan utantill, dock så kan jag detta. Det som jag förespråkar är också det som IÖ förespråkar, X-12 på forumet, Hassesolo, Satsvear, Professor_kalkyl, Ageve osv osv... ja listan kan göras lång. Därför har jag svårt att se hur det du säger skulle kunna vara rätt, det finns liksom ingen chans i världen... för det trottsar allt det som jag kan inom detta och allt jag någonsin hört någon kunnig person säga om detta. Men som sagt, det är ett "virrigt ämne" och väldigt mycket olika undantag och (om/ men/i fall att osv osv..) så det e lätt att missuppfatta. Kom igen nu!. Och ta nya friska tag och komm i stället ihåg detta som lärdom, då kan du detta till nästa gång och detta kan du verkligen ha nytta av mvh//David
Redigerat av DVD-ai, 06 March 2009 - 16:19.
Postad 06 March 2009 - 16:58
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jaså? Då tar vi det igen, och eftersom det finns Ino folk i tråden så väljer vi Ino element.
Y2 ger 124 db. Y4 ger 130 db, alltså 6 dB mer vid en fördubbling av elementen.
Tar och bygger om dessa lådor till aktiva och jämföra.
Menar du på allvar att Y4 då helt plöstligt endast klarar av 127 db? Att dom helt mystiskt slår längre och distar mer aktivt än passivt? Det vill säga, passivt ger Y4 ger A% dist vid 127 dB medans aktiva Y4 ger B% dist vid 127 dB? Trots samma element och låda mm. Det enda skillnaden är aktiv eller passiv drivning.
Redigerat av David_hanson, 06 March 2009 - 17:00.
Postad 06 March 2009 - 17:12
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Går det att mäta med ett par stereo högtalare, först kör man med den ena urkopplad och sedan in kopplad
Postad 06 March 2009 - 17:20
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jaså? Då tar vi det igen, och eftersom det finns Ino folk i tråden så väljer vi Ino element. Y2 ger 124 db. Y4 ger 130 db, alltså 6 dB mer vid en fördubbling av elementen. Tar och bygger om dessa lådor till aktiva och jämföra. Menar du på allvar att Y4 då helt plöstligt endast klarar av 127 db? Att dom helt mystiskt slår längre och distar mer aktivt än passivt? Det vill säga, passivt ger Y4 ger A% dist vid 127 dB medans aktiva Y4 ger B% dist vid 127 dB? Trots samma element och låda mm. Det enda skillnaden är aktiv eller passiv drivning.
ta och tala om vid vilken effekt det är det står i manifestet
Postad 06 March 2009 - 17:30
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Modell profundusY-2
Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*68,1*52, 40 kg/st, eller 50*66*52, 38 kg/st (förenklad version)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
Postad 06 March 2009 - 17:35
Unregistered41238
-
Unregistered41238
-
Användare
-
-
183 inlägg
Modell profundusY-2 Baselement: 2 st 25,2 cm Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar. Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W) Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär) Rek.först.eff: 2 * 300 W Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz) Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz. Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*68,1*52, 40 kg/st, eller 50*66*52, 38 kg/st (förenklad version) Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
Två stycken 10" som levererar över 124dB. Inte helt oväntat att ingen lyckats mäta upp resultat i närheten av de siffororna.
Postad 06 March 2009 - 17:56
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Två stycken 10" som levererar över 124dB. Inte helt oväntat att ingen lyckats mäta upp resultat i närheten av de siffororna.
Det finns det visst. Varför sprider lögner?
Postad 06 March 2009 - 18:16
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det är väl motsvarande 12" dessutom. Ingvar mäter enbart den aktiva membranytan vad jag vet.
Postad 06 March 2009 - 18:24
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
David_hanson: Det jag tänker, och som jag tror DVD-ai tänker, är att om de passiva modulerna skulle göras om till aktiva (med var sitt separata slutsteg), så skulle ljudnivån sänkas. För dubbleringen kommer väl sig av att slutsteget ser två eller fyra element. Skulle det genast sänkas till ett element spelar det väl ingen roll hur många aktiva moduler det står runt om i rummet, för just den ensamma aktiva modulen? Det är så jag har tänkt i inläggen ovan. Jag tror vi bara pratat om varandra om vad det är vi menar.
Postad 06 March 2009 - 18:33
Unregistered41238
-
Unregistered41238
-
Användare
-
-
183 inlägg
Det finns det visst. Varför sprider lögner?
Vart kan jag se de mätningarna?
Postad 06 March 2009 - 18:38
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Modell profundusY-2 Baselement: 2 st 25,2 cm Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar. Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W) Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär) Rek.först.eff: 2 * 300 W Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz) Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz. Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*68,1*52, 40 kg/st, eller 50*66*52, 38 kg/st (förenklad version) Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
har inte ens en inponator effekt då man måste måta basen vid 2.83volt @ 95.5db men vad ligger den vid 1watt 1 meter sen gör det inte bättre att den är mätt i kvarts del av rum
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|