Varför vinyl 2009?
144 svar till detta ämne
Postad 24 mars 2009 - 18:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag gissade att den hade ett avsevärt mycket högre grundpris än 100 000:-, men jag fick aldrig ordning på prisuppgifterna. Men om den är 7 ggr så dyr som jag antog så är detta bara mer absurt, vad är det man betalar för? Visst kan det föreligga skillnader mellan tonarmar, men tror inte dom är vidare stora. Men Rillo, vad betalade du för din tonarm och hur lyssnade du ut den? Clearaudio Statement: http://www.flatscree...nfo.php?id=2849Jag hade fel den kostar bara 699 995 kr
Redigerat av Glidtassen, 24 mars 2009 - 18:24.
Postad 24 mars 2009 - 23:45
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Två frågor blandas. 1. Är dyrare alltid bättre och får man dubblet så bra ljud om man lägger dubbelt så mycket pengar. Detta är nog väldigt osäkert i de högre prisnivåerna. 2. Vad betyder något gällande att spela vinylskivor. Jag funderar mera på fråga 2 i mera åtkomliga prisnivåer. Min erfarenhetär att vibrationer i skivspelaren påverkar ljudet negativt. Därmed är en skivspelares konstruktion mycket viktig. Får man inte ut rätt signal från skivan går detta inte senare korrigera i ett bra RIAA-steg. Glidtassen nämndetvå skivspelare Simply Black och Michell Gyro. De ser mycket olika ut men de tycks båra vara konstruerade på likartat sätt. Simply bBack kan jag bara läsa om på hemsida och blir liteosäker eftersom det finns olika modeller . Gyron känner jag personligen. Men den grundläggande hållningen verkar likartad.
Båda har fjädrande upphängning vilket i normala viktklasser isolerar från underlagets vibrationer. Båda har halvtunga plintar bestående av sandwichmaterial. Denna konstruktion gör plinten resonansdöd och tyngden gör att den motstår vibrationer bra. Skivtallriken är halvtung utan att vara extrem. Motorn står separerad från plinten.
Min slutsats är väl liknande Glidtassens. Det är modeller som klarar att spela vinyl tillräckligt bra eller till och med mycket bra.
Postad 25 mars 2009 - 03:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
När jag syftade på Simply Black var det den enklare modellen.Jag har bilder på denna i ett av mina album, både svart och i körsbär. Jag håller med Kronkan beträffande resonansdöda material som motverkar underlagets vibrationer. Det verkar alltså som vi är eniga om att spelaren bör agera som en bra grundplåt i konstruktionen. Men var går gränsen för den avtagande nyttan? När har man en tillräckligt bra plint och tallrik, 5 000-10 000? Hur mäts prestandan i en tonarm?
Postad 25 mars 2009 - 08:19
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag gissade att den hade ett avsevärt mycket högre grundpris än 100 000:-, men jag fick aldrig ordning på prisuppgifterna. Men om den är 7 ggr så dyr som jag antog så är detta bara mer absurt, vad är det man betalar för?
Visst kan det föreligga skillnader mellan tonarmar, men tror inte dom är vidare stora.
Men Rillo, vad betalade du för din tonarm och hur lyssnade du ut den?
Clearaudio Statement: http://www.flatscree...nfo.php?id=2849
Jag hade fel den kostar bara 699 995 kr
Bla så sitter motorn som satt på mars landaren i Statement. Bara pendeln som sitter i mitten är 80 kg rostfritt, du kan ju kolla upp kilo priset på rostfritt så ser du att det är inte helt gratis. Sen svävar tallriken helt fristående från resten av konstruktionen även driften på tallriken är helt magnetisk. Det tar 2 personer 1 vecka att tillverka delarna. När du köpt spelaren så kommer 2 experter upp från Clearaudio och sätter ihop den och du har alltid direktkontakt med experter i Erlangen ut i fall du skulle få problem. En expert är alltid flygberedd på att flyga till dig en vars du bor i hela världen. Allt det ingår i priset. Denna skivspelare är ju inte tänkt att var man ska äga utan det är folk som har degen som är beredd att betala. Sen om det är prisvärt det är en annan fråga. Nej jag lyssnade inte ut tonarmar till min spelare, skulle först ha en 309 från SME, men den skulle se allt för knäpp ut till spelaren så då fick jag en bra deal av Janne på sköntljud på en SME IV och jag ångrar mig inte. Oracle är i stort sett gjord för SME armar. Kolla in Oracle Audio så förstår du. //rillo
Postad 25 mars 2009 - 08:24
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Well, vad vore världen utan rostfritt stål.Så du betalade förmodligen xxxxxx för en produkt som du antog skulle göra din skivspelare rättvisa? Du låter åtminstone ärlig i ditt svar och det köper jag. Hur folk konsumerar är upp till dem själva. Men varför blev det då denna tonarm? Design, hantverk, audiofila egenskaper?
Postad 25 mars 2009 - 09:23
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Well, vad vore världen utan rostfritt stål.
Så du betalade förmodligen xxxxxx för en produkt som du antog skulle göra din skivspelare rättvisa? Du låter åtminstone ärlig i ditt svar och det köper jag. Hur folk konsumerar är upp till dem själva. Men varför blev det då denna tonarm?
Design, hantverk, audiofila egenskaper?

Jag antog att Oracle visste vad dom gjorde då den är som standard arm till Oracle. Design: JA den är jävligt snygg. Hantverk: Ja den är extremt välbygg och mycket lätt inställd. Inga glapp eller några frågetecken, allt är bara top notch. Väldigt precis i inställningar. Och när man plockar upp den från kartong så förstår man för den är väldigt tung och gedigen! Denna arm har alltid vart en drömarm för mig. Audiofila Egenskaper: Kan jag inte svara på då jag inte provat nån annan tonarm till min spelare. Det är ju inte direkt som att byta däcken på en bil. //rillo
Postad 25 mars 2009 - 09:37
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tack för svaret.Då drar jag alltså slutsatsen att du betalade över 15 000:- för design och ett gediget hantverk, men där du är osäker på huruvida tonarmen tillförde någonting annat utöver det estetiska? Måste medge att du äger en av de vackraste spelarna härute och vi båda tycks uppskatta Primare och Dynaudio. Good on you man!
Postad 25 mars 2009 - 10:17
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Tack för svaret.
Då drar jag alltså slutsatsen att du betalade över 15 000:- för design och ett gediget hantverk, men där du är osäker på huruvida tonarmen tillförde någonting annat utöver det estetiska?
Måste medge att du äger en av de vackraste spelarna härute och vi båda tycks uppskatta Primare och Dynaudio.
Good on you man!

Vill inte sitta och spekulera nått jag inte vet nått om, dvs ljudskillnaden på en tonarm. Den dagen jag har hört och jämfört så kan jag svara på din fråga. Du kan ju prova ställa din fråga på www.hififorum.nu eller Euphonia-audioform.se Finns rätt mycket vinylfreaks där. 2 st trevliga ställen med, Euphonia har ju rätt mycke roliga reportage och tester. Test på Kuzma armTest på Acoustic Solid Classic Wood BlackMer KuzmaCalle Jr som gör den testen är mycket kunnig inom vinyl. Tack så mycket!
Redigerat av Unregistered969, 25 mars 2009 - 10:23.
Postad 25 mars 2009 - 11:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tack så mycket för dina länkar. Om jag skulle välja en tonarm som jag anser vara mycket vacker skulle det vara "Clearuaio Satisfy Carbon"
Redigerat av Glidtassen, 25 mars 2009 - 11:54.
Postad 25 mars 2009 - 16:32
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Min erfarenhetär att vibrationer i skivspelaren påverkar ljudet negativt. Därmed är en skivspelares konstruktion mycket viktig.
Jo, men hur mycket påverkar det? Det finns ett bra test du kan göra. Lägg nålen i sistaspåret på en skiva som är still. Koppla signalen från riaan till ett ljudkort och börja spela in. Sen så sätter du på en CD skiva och spelar i vanlig volym som du brukar spela, samtidigt som du fortfarande spelar in från vinylen. Sen tar du filen du spelar in och kolla i ljudprogram typ audacity eller liknande. Då kan du se och höra hur mycket påverkan ljudet har på spelaren. Sett flera som gjort liknande, mycket intressant test.
Postad 25 mars 2009 - 22:23
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Sitter här och är sugen på att skaffa mig en vinylspelare men känner att jag tvekar. Förutom nostalgiska och för att inte tala om estetiska skäl finns det någon anledning att skaffa en skivspelare 2009?? Jag förstår självklart att vissa tycker att vinyl är bättre men varför?? Vad är det som gör en gammal teknik som vinyl bättre än dagens moderna dacar och cd spelare? Och ni som tycker att folk som köper vinylspelare är nostalgiska stackare som inte fattat något berätta för mig vad det är som brister med tekniken. Med andra ord jag vill gärna höra både för och nackdelar.Personligen saknar jag ibland själva tyngden i att hålla i en 180 grams skiva för att inte tala om omslagen och det där lilla knastret när man lägger nålen på skivan. Kommer inte lägga mer än 3.000 kr om jag beslutar mig för att köpa en men räcker det??? Alla synpunkter mottages tacksamt. Mvh J.R
Svar Fråga: 1.Nej. 2.Defekter i ljudet, förutom det av Ingvar Öhman nämnda även kraftigt brus med harmonisk distorsion som avspeglas i tonfrekvensen. 3.Inget. 4.Jag tycker ni är nostalgiska, men inte stackare. 3000:- räcker, personligen så tyckte jag dom bättre avslöjar för mycket och dem sämre för lite, något mellanting är således att föredra. Mvh/Isaac.
Redigerat av Isaac, 26 mars 2009 - 00:42.
Postad 25 mars 2009 - 22:50
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Främsta anledningen till att jag tycker vinylen låter bättre är troligen för att den aldrig är komprimerad... Allt som komprimeras minskar ju i kvalité... Jämför t.ex vinyl och cd, cd och MP3...
CD och MP3 är ettor och nollor, Vinyl är analogt 
Beror vad som menas med komprimerad? Jämför man med originalinformationen så är en mycket större del antingen förvrängd eller borta på vinylen gentemot CDn. PCM-systemet jobbar med funktionen sinc, mer förenklat oavsett om informationen hamnar på eller mellan samplingarna så kommer den med. Vid skadad data använder sig system av CRC (paritetskontroller) som återställer de förlorade bitarna så länge det inte rör sig om allt för skadad media trotts interleaving, även kraftigt jitter och eller dåliga filter m.m. kan ge hörbara försämringar i ljudkvalité. Bitperfekt är ju nästan en självklarhet idag, eventuellt att man skickar datablock till en mottagare, om inte hela blocket anländer så blir det stopp.
Redigerat av Isaac, 26 mars 2009 - 00:44.
Postad 26 mars 2009 - 06:04
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag tror att vinylinspelningar är gjorda med en sk. dynamisk kompression, annars skulle inte nålen stanna kvar på tallriken mellan de högsta och del lägsta frekvenserna. Varför cd-ljudet många gånger låter mer kallt och statiskt har jag inget bra svar på, kanske saknas för branta filter i cd-spelaren? Det är väl en rejäl utmaning att imitera en jämn sinusvåg på digital väg? Om sedan vinylljudet är mer förlåtande pga brus i de högre frekvenserna gör mig ingenting. Hellre lite brus och knaster som förnimmer mig om en fysisk verklighet, att man blir vaksam på mediets materiella egenskaper.
Knaster, knaster, skrap, skrap - ljuvlig musik flödar mot er alla!
Redigerat av Glidtassen, 26 mars 2009 - 07:02.
Postad 26 mars 2009 - 07:51
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Måste tyvärr bli kortfattad. Min son och jag gjorde några lysningstestningar i höst. Dels en jämförelse mellena vinyl och cd imin egen anläggning. Vi kom fram till att det finns något i vinylljudet som låter en aningen bättre. Han var till och med mycket tydligare i sitt svar. Sedan lysnnade vi igenom en serie skivspelare i den affär i vår närhet som hade störst sortiment. Vi fann , tyvärr att priset spelade roll. Det blev bättre med dyrare spelare enligt våra ideal. Dettaupp till prisnivån ca 15 000 kr. Det finns säkert ute på marknaden skivspelare som i motsvarande prisklass lyckas bättre än de vi lyssnade på. En skivspelare med PU och tonarm är en komplicerad produkt. Men det fanns inget i denna lyysning som störde de antagenden som jag gör. Musiken finns i spåret. Spåret, under avspelning, bör inte rumla runt i rymden för mycket Detta omöjliggör en god avläsning.Fungerar inte detta kan inte signalen senare korrigeras. Nästa steg är tonarm och PU. I detta bristen min förståelse för alla komponenter som positivt och negativt påverkar ljudbilden. Men jag tror att pickupens styvhet mellan nål och husbör dock vara avpassad till tonarmens vikt. En lätt massa uppträder på ett annat sätt än en tung i rörelse (tror jag). Därmed har jag lärt mig skall själva rörets rörlighet vara anpassad till tonarmens egenskaper. Men allt detta är för mig mycket svårt att uttala sig om.Har aldrig tweekat en tonarm och har därför inga vunna erfarenheter. Har heller inte gjort seriösa jämförande lyssningar av olika konstruktionsprincieperpåtonarmar ochnålar. Förtår helt enkelt för lite om teorin bakom tonarmar. Men det handlar nog inte enbart om resonanser utan hur en massa uppträder när den påverkasav olika krafter.
Postad 26 mars 2009 - 10:51
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Det har kommit bra förklaringar i tråden citerar: Defekter i ljudet, förutom det av Ingvar Öhman nämnda även kraftigt brus med harmonisk distorsion som avspeglas i tonfrekvensen.
Ingvar Öhman skrev en bra förklaring till varför vinyl upplevs som det gör i "Musik & Ljudteknik" nr 1, 1997:
"Det är utomordentligt lätt att kartlägga vad LP-processen gör med programmaterialet, det är bara att mäta på en gravering av lite väl valda mätsignaler. Och då ser man att det finns gott om tekniskt fog för att man ofta upplever de vanligen klart hörbara färgningarna som "trevliga". Följande händer:
* Vinylsystemet lägger till en icke oansenlig halt andratonsdistorsion till programmaterialet. Detta kan få skivan att låta "fylligare" och "klangligare" än masterbandet (eller CD-skivan).
* Vinylsystemet manipulerar stereoinformationen såtillvida att överhörningen mellan kanalerna minskar stereobredden. Ofta är överhörningen t.o.m i motfas mellan kanalerna så att stereobreddning sker. Utan undantag moduleras överhörningen av låga graverade frekvenser. Vinyl kan därför uppfattas ge ge en mera "levande" rumslighet än masterbandet (eller en CD-skiva).
* Vinylsystemet komprimerar, d.v.s undertrycker kraftiga transienter och lyfter nivån på svaga detaljer. Detta kan av många lyssnare uppfattas som ett mera detaljerat ljud, som dessutom är mjukare i dynamiska utbrott än masterbandet (eller CD-skivan). Detta är speciellt märkbart om masterbandet låter illa vid höga nivåer.
* Vinylmaterialet lägger till ett brus till masterbandets ljud. Detta brus, "vinylbruset", avlyssnat via ett grammofonsteg (RIAA-steg) är mycket svagt i diskantområdet (om god vinyl använts) och stiger nedåt lägre frekvenser. I det djupa basområdet har signalbrusavståndet i regel sjunkit från diskantens goda -80 dB till låga -10 till -15 dB. Nedåt 20 Hz kan man t.o.m ha ett negativt S/N! Det låter inte så imponerande när man beskriver det, men om man gör en uppmätning av ambientljud i en lokal av konsertsalstyp så märker man att den spektrala fördelningen faktiskt påminner om den i vinylbruset. Kontentan är att vinylbrus som läggs till en inspelning kan få den att låta "atmosfärigare", och om inspelningen var för närtagen från början kan den uppfattas som trevligare och t.o.m verkligare på vinyl än masterbandet (eller från CD)."
Postad 26 mars 2009 - 11:24
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Varför cd-ljudet många gånger låter mer kallt och statiskt har jag inget bra svar på, kanske saknas för branta filter i cd-spelaren? Det är väl en rejäl utmaning att imitera en jämn sinusvåg på digital väg?
Vissa branta LP-filter kan ställa till problem i den övre diskanten (18KHz>), ofta så appliceras 0,45-0,55 filter vid inspelning, men vid avspelning så används i regel översamling med betydligt mjukare filter. Dock så ser inte jag branta filter som ett problem idag, då många problem har lösts, ta mitt ljudkort E-MU 1820m som exempel med ADC AK5394A med ett Linear Phase Digital Anti-Aliasing filter på ca 0,45-0,55, med passbandripple på endast 0,001dB. Filtrets dämpning vid 0,55 är 120dB. Det är en mindre utmaning att "imitera" en mer korrekt tonfrekvens på digital väg.
Redigerat av Isaac, 26 mars 2009 - 11:27.
Postad 26 mars 2009 - 11:24
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Ett annat test man kan göra är att spela in några låtar från vinyl med ljudkortet. Risken är stor att all vinylkvalitér finns kvar på ljudfilen. 
Men vinyl är kul också, och det finns en hel del gammal musik som inte ens finns på CD.
Postad 26 mars 2009 - 11:32
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Sedan lysnnade vi igenom en serie skivspelare i den affär i vår närhet som hade störst sortiment. Vi fann , tyvärr att priset spelade roll. Det blev bättre med dyrare spelare enligt våra ideal.
Jo det stämmer att ljudet blir mycket bättre med bättre spelare, det som störde mig då jag köpte en dyrare vinylspelare var iof att fler detaljer ink kraftiga defekter och distorsion framkom tydligare, det blev helt enkelt för jobbigt att lyssna på./Mvh
Redigerat av Isaac, 26 mars 2009 - 11:39.
Postad 26 mars 2009 - 11:35
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Ett annat test man kan göra är att spela in några låtar från vinyl med ljudkortet. Risken är stor att all vinylkvalitér finns kvar på ljudfilen. 
Ett annat alternativ skulle kunna vara att digitalt simulera vinylens påverkan av signalen?
Redigerat av Isaac, 26 mars 2009 - 11:44.
Postad 26 mars 2009 - 15:34
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tack Isaac för att du lade in detta:Ingvar Öhman skrev en bra förklaring till varför vinyl upplevs som det gör i "Musik & Ljudteknik" nr 1, 1997: "Det är utomordentligt lätt att kartlägga vad LP-processen gör med programmaterialet, det är bara att mäta på en gravering av lite väl valda mätsignaler. Och då ser man att det finns gott om tekniskt fog för att man ofta upplever de vanligen klart hörbara färgningarna som "trevliga". Följande händer: * Vinylsystemet lägger till en icke oansenlig halt andratonsdistorsion till programmaterialet. Detta kan få skivan att låta "fylligare" och "klangligare" än masterbandet (eller CD-skivan). * Vinylsystemet manipulerar stereoinformationen såtillvida att överhörningen mellan kanalerna minskar stereobredden. Ofta är överhörningen t.o.m i motfas mellan kanalerna så att stereobreddning sker. Utan undantag moduleras överhörningen av låga graverade frekvenser. Vinyl kan därför uppfattas ge ge en mera "levande" rumslighet än masterbandet (eller en CD-skiva). * Vinylsystemet komprimerar, d.v.s undertrycker kraftiga transienter och lyfter nivån på svaga detaljer. Detta kan av många lyssnare uppfattas som ett mera detaljerat ljud, som dessutom är mjukare i dynamiska utbrott än masterbandet (eller CD-skivan). Detta är speciellt märkbart om masterbandet låter illa vid höga nivåer. * Vinylmaterialet lägger till ett brus till masterbandets ljud. Detta brus, "vinylbruset", avlyssnat via ett grammofonsteg (RIAA-steg) är mycket svagt i diskantområdet (om god vinyl använts) och stiger nedåt lägre frekvenser. I det djupa basområdet har signalbrusavståndet i regel sjunkit från diskantens goda -80 dB till låga -10 till -15 dB. Nedåt 20 Hz kan man t.o.m ha ett negativt S/N! Det låter inte så imponerande när man beskriver det, men om man gör en uppmätning av ambientljud i en lokal av konsertsalstyp så märker man att den spektrala fördelningen faktiskt påminner om den i vinylbruset. Kontentan är att vinylbrus som läggs till en inspelning kan få den att låta "atmosfärigare", och om inspelningen var för närtagen från början kan den uppfattas som trevligare och t.o.m verkligare på vinyl än masterbandet (eller från CD)."
Glidtassen: - Nu börjar det att klarna Isaac
Redigerat av Glidtassen, 26 mars 2009 - 15:36.
Postad 27 mars 2009 - 01:53
JayAreSeven
-
JayAreSeven
-
Användare
-
-
213 inlägg
Vi är alla här mer eller mindre "besatta" av bättre och bättre ljud men ibland undrar jag om det är bättre ljud vi vill ha, kanske man blir mer tillfredsställd av något annat som tex vinyl! Kan det vara förklaringen (eller en av dem) till att vinyl vägrar dö?? Tänk er att folk började snöa in på VHS och bygga sina egna video apparater för att de på något sätt tyckte att bilden var bättre. Innan ni korsfäster mig: jag vet!! Det var en dålig jämförelse men vad jag menar är att vi kanske inte älskar totalt rent ljud fast att vi strävar så åt det. Tänk er om 50 år när både cd och bd är glömda och tekniken måste tagit enorma kliv så kanske vi har maskiner som är så bra att man måste lägga till distortion och annat som våra öron kanske uppskattar mer än vi tror redan vid inspelningen.
En helt annan tanke: Kanske något skivbolag borde ge ut cd skivor med vinylljud för vinylälskare och skulle det funka?? Jag vet att en del moderna utgåvor har en kod med den digitala utgåvan så att man ska kunna använda sin mp3 spelare och dator men tänk om även den skulle vara special mastrad att låta exakt som vinylutgåvan!!
Jag har personligen beslutat att vänta med inköp av skivspelare på obestämd framtid, har precis köpt nya högtalare så allt får vänta och mitt intryck av bla den här tråden är att för att verkligen kunna uppskatta vinylformatet krävs mer tid och pengar än jag har lust att lägga (jag är en bekväm j-vel). Men jag är väldigt imponerad av er kunskap på området och det finns ju nästan inget häftigare än en riktigt schysst skivspelare.
Postad 27 mars 2009 - 06:51
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
För mig handlar vinyl om någonting större än bara ljudåtergivning. I samband med fildelningens era har vi fått tillgång till ett nästan ändlöst utbud av musik. Det är lättillgängligt via datorn, många ljudformat är dessvärre i sämre upplösning. Men jag har å andra sida inte prövat FLAC än. Jag har inget problem med den kommande IPRED-lagen, varför skulle jag? Så klart att upphovsmannen skall bli rättmätigt kompenserad för sitt arbete. Men vad skivbolagen inte vill ta till sig är att flertalet av oss inte vill ha den fysiska varan (cd-skivan) längre. Varför inte skapa sidor och integrera dem med samma principer som används av STIM. Internetleverantören betalar en viss procent till resp. skivbolag för att artisterna skall bli kompenserade. I utbyte debiteras konsumenterna av sin internetleverantör för att få fri tillgång till högupplösta ljud/filmfiler som skall vara tillgängliga på en lättmanövrerad sida. Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala några hundra kronor per mån förutsatt att sidan var genomarbetad, överskådlig och hade intressant material. Folk konsumerar inte skivor längre, men däremot lagringsmedia: hårdiskar, multimediemaskiner, MP3-spelare. Vi har fått en helt ny marknad till följa av bl.a. Piratebay som är ekonomiskt beroende av att konsumtionen av dessa produkter fortskrider. Nu till parallellen – anledningen till att jag fortfarande köper vinyl handlar mycket om vanor och estetiska fördelar. LP-omslag är vackra och jag föredrar ritualen som är förenad med att lägga på en skiva, att spontant bli stående vi midnatt på ett vinylhak och bläddra i backarna och diskutera musik med främlingar. Den sociala arenan har förändrats till följd av fildelningen, människor träffas inte i skivbutiker som förut och det kan göra mig lite ledsen. Jag menar då inte att folk inte att folk diskuterar musik, men kanske bara att det blivit annorlunda.
Redigerat av Glidtassen, 27 mars 2009 - 09:34.
Postad 27 mars 2009 - 08:47
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Jag håller med tassen. Vinylen har berikat hobbyn väldigt mycket.
I jakten på välljudande svartplättar så har min musiksmak breddats.
Från att varit en trångsynt msukfascist så upptäcer jag ständigt nya
genrer.
Nu är jag inne på P-funk från 70-talet tex....
En kort reflektion över vinyl vs cd. Jag såg länge de bägge formaten
som komplement, där cd fick stå för "hifi´n" och vinylen för mysfaktorn.
Sedan bytte jag min Rega mot en svarv som kostar mer än 4ggr mer. Samma
pickup, samma Riia. Och nu är det vinylen som klår cd´n på hifi-parametrarna,
medans cd´n lirar hårdrock enbart.
Vinylriggen kostar nu i listpris 70 000 kr. Digitaldelen 10 000 kr. Värt pengarna??
Nej, inte på långa vägar!!!! Det låter inte 7 ggr bättre i mina öron. Jag får tacka
prylbytarna som möjliggör att såna som jag kan köpa begagnat. Jag hade aldrig
lagt så mkt stålar på en ny skivspelare. Men jag blev förvånad över hur mkt själva
armen och plinten gjorde.
OBS! Subjektiva åsikter OBS!
Postad 27 mars 2009 - 09:12
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Lyssnar själv både på cd och vinyl. Tidigare även på radio. Men min tuner, en välspelande Quad, befinner sig just nu oss min dotter. Har inte hittills kunnat erbjuda ett tillräckligt attraktivt byte. Så den är kvar. Men vid noggrann lyssning har vinylljudet en upplevd kvalité som är svår att beskriva. Men resultatet kan bli en upplevelse av något högre närvaro och bättre grepp jämfört med cd-ljudet. Vinylskivan har några nackdelar i all sin känslighet och att man relativt snabbt måste vända skivan. Men precis som Glidtassen skriver finns det i vinylmediet plusvärden som en datalagrad musik helt saknar. Dessa egenskaper uppskattar man också mer när man lir äldre. Den fysiska påtagligheten, bilderna, layouten, texten väcker minnen. Ett exempel. Igår råkade jag höra på ett källarband som spelade den gamla låten Michelle av Beatles. Genast hem och Googla. Vilken skiva var det. Lyssna på låten i YuoTube. Sendan frågan äger vi skivan. Efter ett tag finner hustrun Rubber Soul. Nu håller jag i objektet som var med. Minnen och allt. Bilderna – oj,oj,oj. Så nu blir mitt nästa projekt att själv spela in en ny film av min skivspelare Michell Gyro. Titeln så självklar ”Michell spelar Michelle”. Tror att det är en kärlekssång. Hur roligt hade detta varit om jag från början hade lagrat låten på en hårddisk. Så om jag i helgen lyckas komprimera denna film kommer jag att publicera filmen i mitt galleri. Lyckas jag är det i ren glädje!
Postad 27 mars 2009 - 09:31
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Lyssnar själv både på cd och vinyl. Tidigare även på radio. Men min tuner, en välspelande Quad, befinner sig just nu oss min dotter. Har inte hittills kunnat erbjuda ett tillräckligt attraktivt byte. Så den är kvar. Men vid noggrann lyssning har vinylljudet en upplevd kvalité som är svår att beskriva. Men resultatet kan bli en upplevelse av något högre närvaro och bättre grepp jämfört med cd-ljudet. Vinylskivan har några nackdelar i all sin känslighet och att man relativt snabbt måste vända skivan. Men precis som Glidtassen skriver finns det i vinylmediet plusvärden som en datalagrad musik helt saknar. Dessa egenskaper uppskattar man också mer när man lir äldre. Den fysiska påtagligheten, bilderna, layouten, texten väcker minnen. Ett exempel. Igår råkade jag höra på ett källarband som spelade den gamla låten Michelle av Beatles. Genast hem och Googla. Vilken skiva var det. Lyssna på låten i YuoTube. Sendan frågan äger vi skivan. Efter ett tag finner hustrun Rubber Soul. Nu håller jag i objektet som var med. Minnen och allt. Bilderna – oj,oj,oj. Så nu blir mitt nästa projekt att själv spela in en ny film av min skivspelare Michell Gyro. Titeln så självklar ”Michell spelar Michelle”. Tror att det är en kärlekssång. Hur roligt hade detta varit om jag från början hade lagrat låten på en hårddisk. Så om jag i helgen lyckas komprimera denna film kommer jag att publicera filmen i mitt galleri. Lyckas jag är det i ren glädje! Mycket roligt Kronkan att du lägger upp filmer.Men se bara till att variera vinklar även när du filmar och använd stativ. Närbild, helbild, halvbild osv. Det kan vara spännade med lite panoreringar och att du filmar när du lyfter av tallriken och visar lite vad som finns under osv.
Redigerat av Glidtassen, 27 mars 2009 - 09:31.
Postad 27 mars 2009 - 13:20
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Stativet är hos min dotter. Men vill man verkligen se en film på en Michell Gyro Se med panoreringar finns den redan gjord. Försökte få in den i mitt galleri men misslyckades. Förstår inte det nya alltid så bra. Men googla på Madonna Gyro Se kommer det en film som svårligen kan slås vad gäller att filma en Gyro. Rosa skiva och allt. Bör ses. Det svänger på alla sätt. Har en plan att att filma en rörförstärkare som nattas. Höra hur den fortsätter spela längre än förväntad för att sedan bryta upp ljudet och rören sakta slockan bort. Melodin är inte vald. Nu har jag verkligen kommit från ämnet. Förlåt
Postad 28 mars 2009 - 07:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag tror att du kan göra bättre ifrån dig än Madonna videon.Det är egentligen bara att variera kameravinklar. Varje tagning kan vara max 6-7 sekunder, annars finns risken att åskådaren börjar tröttna på bildutsnittet. Testa att göra en annorlunda video kring spelaren, med något som folk inte förväntar sig. Alla vet hur en roterande skivtallrik ser ut, men testa en annan vinkling på ämnet. Dina bilder kan vara om: Montering Snurrande tallrik Kablar till spelaren Demonstrera fjädringen Håll materialet varierat så blir det roligare att se på.
Postad 28 mars 2009 - 10:53
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
OK,ok. Har lagt in en ny film med lite panoreringar,när- och översiktsbilder. Det egentliga syftet med mina filmer är att få in lite musik i mina gallerier samtidigt som filmen skall berätta något om själva apparaten. Klippa ihop något ligger utanför kompetensen just nu. En begränsning är att systemet enbart tilllåter att jag med sämsta kvalité lägger in filmer på max 2minuter. Det begränsar låtvalet. Få låtar är så korta. Skulle helst vilja bara ha med hela låtar.
Postad 28 mars 2009 - 21:15
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tack Kronkan för din insats.
Jag gillar videon och habegäret kommer igång, You tease!
Redigerat av Glidtassen, 31 mars 2009 - 15:54.
Postad 31 mars 2009 - 22:25
JayAreSeven
-
JayAreSeven
-
Användare
-
-
213 inlägg
Hej Kronkan!! Va precis inne på ditt galleri och vad ska man säga?? Nästan så man tappar hakan i golvet! Vilken j-vla anläggning du har gått och skaffat dig, man blir både inspirerad och lite avundsjuk
En fråga om rörförstärkare: Måste man lägga mycket pengar eller finns rörförstärkare i budget också?? Anledningen att jag frågar är att de gånger man ser rörförstärkare i tidningar och på mässor och liknande verkar de alltid vara ganska dyra.
Postad 03 april 2009 - 22:29
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Hej JayAreSeven! Ursäkta dröjsmålet med svaret. Det finns rörförstärkare i alla prisklasser. Men jag har inte lyssnat på alla prisklasser. Men lyssnade på ett en integrerad rörförstärkare (Audio Space) för 10 000 kr förra veckan. Högtalare Elac och en cd-spelare. Lät mycket bra. -Det som imponerar på en bra rörförstärkare är förmågan att låta 3D. Det finns rörförstärkare från omkring 4000 kr. Men dessa har jag inte lyssnat på. Detta beror på att jag inte blivit erbjuden att lyssna på en sådan, och inte på ointresse. Sedan finns det begagnat också.
Bästa hälsningarK
Postad 04 april 2009 - 06:52
JayAreSeven
-
JayAreSeven
-
Användare
-
-
213 inlägg
Intressant!! När jag va på Arken mässan hade någon satt upp en liten rör stärkare med ett par stativare men tyvärr stog det ett par höghus högtalare drivna med ett par monoblock i samma lokal så vi kunde bara lyssna ett kort tag men det lät väldigt bra. Det gjorde iofs de stora högtalarna också men dom kostade en årslön för en normal människa!!
Postad 28 april 2009 - 19:10
Unregisteredb8ad097f
-
Unregisteredb8ad097f
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Vet inte varför har ju både BD samt CD spelare men imorgon blir det en vinylsvarv i alla fall. Ser mig själv med en liten pinne (att dricka inte peta med) sittandes med salig blick lyssnandes på nån hellacopters LP.
Återkommer ev med dumma frågor imorgon kväll.
Postad 01 maj 2009 - 14:07
Unregisteredb8ad097f
-
Unregisteredb8ad097f
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nu har man lyssnat lite och det låter ju väldigt bra, väldigt lite knaster faktiskt. Får dock höja ganska mycket jämfört med cd för att få samma volym. Ska det vara så eller e det mitt riia(stavning) som spökar använder ett vincent pho111.
Postad 01 maj 2009 - 15:01
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Vad är det för pickup du har? en pickup med låg utnivå tillsammans med ett riaa med låg gain gör att man får vrida upp volymen ganska mycket.
Jag har en högnivå MC pickup med 1.6mv utnivå (väldigt lågt) på MM ingången får jag vrida upp volymen till kl11, Spelar jag cd eller kör på MC ingången så brukar kl9 vara lagom.
Vad är det för spelare du lagt beslag på?
Postad 02 maj 2009 - 11:58
Unregisteredb8ad097f
-
Unregisteredb8ad097f
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
En Pro-ject RPM 1 Genie  passade min budget. Sitter en om3e picup på orginal ,denna är väl det man ska byta ut först antar jag. Alla köper ju jämt rega p1 som första spelare tänkte att jag provar väl denna då. Verkar lätt att uppgradera motor och så på om man skulle vilja i framtiden.
Redigerat av Unregisteredb8ad097f, 02 maj 2009 - 12:17.
Postad 02 maj 2009 - 12:43
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Tycker själv om både vinyl och cd-skivor. Men jag samlar på vinylskivor av den anledningen att jag sitter i lugn och ro och lyssnar på skivorna samt att det ger så mycket mer jämfört med cd-skivan. CD-skivorna är ju oslagbara att ha med sig i bilen och till fest osv. Men vinylskivan är mer estetisk och ger mig en varmare känsla.
Postad 02 maj 2009 - 18:47
Unregisteredb8ad097f
-
Unregisteredb8ad097f
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Jag håller med, det är främst mysfaktorn jag vill åt .
Fråga: Jag har två MM lägen på mitt riia MM1 MM2 (syns i mitt galleri under svarven) Vad är skillnaden mellan dessa?
Vad innebär detta rent praktiskt?
Redigerat av Unregisteredb8ad097f, 02 maj 2009 - 18:53.
Postad 02 maj 2009 - 19:02
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Fråga: Jag har två MM lägen på mitt riia MM1 MM2 (syns i mitt galleri under svarven) Vad är skillnaden mellan dessa? Vad innebär detta rent praktiskt?
Vad jag kan läsa mig till så är kapacitansen olika på dom två ingångarna (100pF och 300pF), alla MM-pickuper vill ha en viss kapacitans för att få en så rak tonkurva som möjligt, har man fel kapacitans får man en peak eller avrullning i diskanten. I ditt fall så spelar det ingen roll då pickupen rekommenderas att köra på mellan 200 och 600pF (kabeln lägger till 100-150 också)
Postad 02 maj 2009 - 22:11
Unregisteredb8ad097f
-
Unregisteredb8ad097f
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Tackar så mycket, det kan vara bra att veta i framtiden när man byter pickup.
Postad 03 maj 2009 - 21:51
JayAreSeven
-
JayAreSeven
-
Användare
-
-
213 inlägg
När jag startade den här tråden kunde jag aldrig tro att folk skulle ha så mycket att säga om vinyl men folk älskar sina spelare och skivor det är helt klart. Har ännu inte köpt någon spelare men jag blev så inspirerad av er alla att jag idag släpade upp tjejens gamla vinyl spelare från källaren och nu sitter jag i soffan och njuter av Bob Dylans At Budokan, en dubbel Lp som är helt fantasiskt bra! Ljudet överlag är dock ganska klent om man kan uttrycka sig så, dessutom knastrar en del skivor en j-vla masa men det är riktigt kul ändå! Spelaren är en gammal budget Yamaha som heter TT-230, skulle va kul om någon hade lite info om den för jag hittar ingen. När jag skulle sätta in den i tv/stereo bänken vilket är ett **** rent ut sagt med trånga hyllor och lyftande och flyttande fram o tillbaks tills man nästan blir sinnessjuk ramlade tallriken av och drivbandet också, det var bara ett ganska smalt gummiband som jag trädde över tallriken och sen över en liten drivarm eller vad jag skall kalla det och den funkade perfekt fast jag aldrig gjort något sådant förut, gissar att det inte är så lätt på andra modeller eller?? Mina högtalare (XTZ 99.36) har möjlighet att höja och sänka bas o diskant men jag brukar aldrig använda det men idag höjde jag basen för det kändes som jag ville ha lite mer kött på benen. Precis när min HiFi sjuka började släppa så kom det här!! Måste ju bara prova med en "riktig" skivspelare för annars går det ju inte  . Tänkte mig en instegs spelare och sen får jag se...det här känns bra.
Postad 03 maj 2009 - 22:00
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
När jag startade den här tråden kunde jag aldrig tro att folk skulle ha så mycket att säga om vinyl men folk älskar sina spelare och skivor det är helt klart. Har ännu inte köpt någon spelare men jag blev så inspirerad av er alla att jag idag släpade upp tjejens gamla vinyl spelare från källaren och nu sitter jag i soffan och njuter av Bob Dylans At Budokan, en dubbel Lp som är helt fantasiskt bra! Ljudet överlag är dock ganska klent om man kan uttrycka sig så, dessutom knastrar en del skivor en j-vla masa men det är riktigt kul ändå! Spelaren är en gammal budget Yamaha som heter TT-230, skulle va kul om någon hade lite info om den för jag hittar ingen. När jag skulle sätta in den i tv/stereo bänken vilket är ett **** rent ut sagt med trånga hyllor och lyftande och flyttande fram o tillbaks tills man nästan blir sinnessjuk ramlade tallriken av och drivbandet också, det var bara ett ganska smalt gummiband som jag trädde över tallriken och sen över en liten drivarm eller vad jag skall kalla det och den funkade perfekt fast jag aldrig gjort något sådant förut, gissar att det inte är så lätt på andra modeller eller?? Mina högtalare (XTZ 99.36) har möjlighet att höja och sänka bas o diskant men jag brukar aldrig använda det men idag höjde jag basen för det kändes som jag ville ha lite mer kött på benen. Precis när min HiFi sjuka började släppa så kom det här!! Måste ju bara prova med en "riktig" skivspelare för annars går det ju inte . Tänkte mig en instegs spelare och sen får jag se...det här känns bra.
Slutet gott allting gott. Hoppas att du kommer att njuta av dina vinyler och även skaffa fler i framtiden.
Postad 04 maj 2009 - 17:11
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
Vinyl är ju så mycket roligare än cd.
Man känner musik på ett annat sätt när man sitter med ett konvolut i handen.
Sen går det inte att komma från att en del skivor knastrar och hoppar. Men att leta genom gamla skivbackar på mässor och i begagnataffärer är ju en jättestor del i hela vinylsvängen.
När man sen har möjlighet att ändra/förbättra genom att enkelt byta riaa eller pickup så förstår man varför det är ett medium som går hem än idag. Sen att det låter bättre än cd/mp3 är ju bara en jättebonus...
Postad 04 maj 2009 - 21:24
Sondek
-
Sondek
-
Användare
-
-
194 inlägg
Visst är det trevligt med vinyl och själv har jag en skivsamling på ca 500 st LP och 60 singlar som jag fortfarande vill njuta av. Köpte en begangad Linn Axis skivspelare för nästan ett år sedan som spelar riktigt fint. Körde med en Nad PP2 riaa först men uppgraderade till en Lejonklou Kinki för någon dryg månad sedan vilken öppnade ett fönster. Så glöm inte att ha någorlunda kvalite på riaan också. Finns ju mycket begagnade skivor att fynda därute på loppmarknader, blocket och skivbutiker för begagnat. Känslan med LP skivan och dess hantering är verkligen en stor kontrast till dom Flac, MP3 filer jag lyssnar på för att inte tala om spotify. Men jag ser inga motsättningar i det. Musiken är naturligtvis det grundläggande och drivande men mysfaktorn är störst emd vinyl och så det magiska i vinylåtergivningen som kan göra att det svänger något otroligt på ett sätt som man sällan eller aldrig upplever från en cd-skiva.
Postad 04 maj 2009 - 23:21
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Ett snyggare format som låter bättre. Behövs inga fler argument.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|