Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Touch Pro 2 (Mobiltelefoner) 1 8 (3) Inga priser

Postad 17 augusti 2009 - 09:42

kenwin67
  • kenwin67
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Någon som kan tipsa om någon bra, snygg och praktiskt bordsställ till denna telefon, dvs för att både ladda telefonen och ha den kopplad till datorn, samtidigt som den står upp ung som en vanlig bärbar telefon. Alltså inte för bilbruk.

Är det annars för just bilbruk Brodit som gäller om man vill ha en bra aktiv hållare? Är det en hållare för just TP2 eller någon generell hållare som funkar med TP2 (dom brukar ju vara ganska fula och klumpiga när de inte är modellspecifika)?

Hej
Har HTC Touch Pro sen tidigare och det är samma bordsställ till Pro2:an

http://www.htcaccess...m.aspx?i=179339

KW

Postad 17 augusti 2009 - 10:11

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Hej
Har HTC Touch Pro sen tidigare och det är samma bordsställ till Pro2:an

http://www.htcaccess...m.aspx?i=179339

KW

Är det bilden som luras eller är bordsstället ENORMT? Åtminstone väldigt mkt större än det skulle behöva vara? Har inte sett några mått på det...

Postad 17 augusti 2009 - 11:48

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Efter att ha använt TP2 i några dagar måste jag säga att den känns otroligt lyxig, och att den större och betydligt bättre skärmen jämfört med X1an faktiskt gör mer än vad man tror. På X1an körde jag aldrig YouTube, övrig video eller liknande, men på TP2an kommer jag på mig flera gånger med att göra det av bara farten, och den riktigt bra högtalaren gör också sitt till. Även TouchFlo 3D kommer mer till sin rätt på denna skärm.

Sen känns hela telefonen överlag mycket "premium", och jag upplever den som riktigt snygg, om än kanske lite knubbig kanske, men det finns ju en anledning till det, dvs jag har svårt att se hur man skulle kunna göra den mkt snyggare än den är utan att göra den mindre. Även knapparna känns betydligt mer gedigna än på X1an, där jag upplever frontknapparna som rejält plastiga (även om de fungerat utan problem så länge jag haft X1an).

Bara lite spontanta tankar....

Postad 17 augusti 2009 - 15:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Åhh...Fasen va sugen ja blir på att byta mobil ;)

Postad 17 augusti 2009 - 15:50

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Om det är något jag har att anmärka på så är det att tangentbordet nästan känns lite för stort faktiskt. Alltså, att jag tycker mig ha lite svårt att med tummarna riktigt nå över hela tangentbordet med mitt vanliga "QWERTY-telefon-grepp". Detta kan dock mycket väl vara en ren vanesak också, att fingrarna måste lära om lite. Jag skriver aldrig med pekfingrarna och telefonen stående på bordet (som en laptop) och har svårt att tänka mig att jag någonsin skulle göra det heller, känns liksom inte naturligt. Vet faktiskt inte om det ens är tanken att man ska göra det, eller om den lutbara skärmen mer är tänk för att man ska kunna ställa den på ett bord och ändå se skärmen (vilket fungerar utmärkt på TP2an, ett plus mot X1an med sin liggande skärm).

För att besvara AVR4000s fråga en bit ovan, för stunden tycker jag att TP2an faktiskt är värd prisskillnaden i kronor mot X1an, däremot kan man fråga sig om den verkligen är värd vad den kostar. 7000 kr är ju rätt mycket pengar, speciellt om man skulle handla som privatperson, men det beror ju lite på till vad och hur mycket man använder den. Därmed inte på något sätt sagt att X1an är dålig, och att ni som har en sådan direkt ska rusa ut och köpa en TP2a...

Redigerat av Unregistered1413, 17 augusti 2009 - 15:53.

Postad 17 augusti 2009 - 16:01

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0
Nån som har lust att surfa in på denna sida med sin HTC Touch Pro2

http://listen.grooveshark.com/

Och se om det fungerar?

Bättre än spotify då band som metallica och acdc finns där men inte på spotify

Postad 17 augusti 2009 - 16:42

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Om det är något jag har att anmärka på så är det att tangentbordet nästan känns lite för stort faktiskt. Alltså, att jag tycker mig ha lite svårt att med tummarna riktigt nå över hela tangentbordet med mitt vanliga "QWERTY-telefon-grepp". Detta kan dock mycket väl vara en ren vanesak också, att fingrarna måste lära om lite. Jag skriver aldrig med pekfingrarna och telefonen stående på bordet (som en laptop) och har svårt att tänka mig att jag någonsin skulle göra det heller, känns liksom inte naturligt. Vet faktiskt inte om det ens är tanken att man ska göra det, eller om den lutbara skärmen mer är tänk för att man ska kunna ställa den på ett bord och ändå se skärmen (vilket fungerar utmärkt på TP2an, ett plus mot X1an med sin liggande skärm).

För att besvara AVR4000s fråga en bit ovan, för stunden tycker jag att TP2an faktiskt är värd prisskillnaden i kronor mot X1an, däremot kan man fråga sig om den verkligen är värd vad den kostar. 7000 kr är ju rätt mycket pengar, speciellt om man skulle handla som privatperson, men det beror ju lite på till vad och hur mycket man använder den. Därmed inte på något sätt sagt att X1an är dålig, och att ni som har en sådan direkt ska rusa ut och köpa en TP2a...

Jag har haft vissa funderingar på att ev skaffa en TP2 trots min tveksamhet och låta X1 vandra till nästa hälft men förnuftet trampar hårt på bromsen - TP2 är trots allt på väg att akterseglas rejält (liksom X1) och man köper sig ingen framtidssäkerhet. Eller rättare sagt, framtidssäkerheten är likvärdig och med WM7 i faggorna så är läget inte bra på längre sikt, enheten är inte tillräckligt "edge" utan mer ett sätt att hålla köparna intresserade tills Superstar kommer. Med tanke på Touch HD hade HTC förlorat mycket kunder på att INTE släppa TP2 som "HD med qwerty".

Andra nackdelar som jag ser är att kamera/videodelen inte är helt på sin spets, det har inte X1 heller men på det hela taget rår varken TP2 eller X1 på min E90 på den fronten sett till helheten. Superstar med Nvidia-accelerator skall enligt uppgift klara 720p - då blir det bytesdags.

Ytterligare en brist med TP2 är att HardSPL inte är klart än, när det är klart kan man utgå ifrån att ROMarna blir identiska med andra likvärdiga HTC inkl X1 och att WM7 som läget ser ut prompt kräver kraftfullare hårdvara och kapacitiv skärm, d.v.s TP2 åker in i facket "modeller som kör 6.5.x p.g.a för klen hw för WM7).

Jag tar en fråga till Improwise2:

*Vi tar en X1 som kör en ROM med Rhodiumspecifika saker ombord s.a.s och en TP2 - d.v.s mjukvarumässiga funktioner är likvärdiga, båda kör samma program m.m och skillnaden då är rent hårdvarumässig - anser du att dessa skillnader är vårda priset (4800 kronor X1 vs 6500-7500 TP2) eller att det är en god idé att byta från X1 till TP2 om man äger en X1?

Även om TP2 gav ett mycket gott intryck på mig när jag provade känns det övergripande som att den är alldeles för lik. Det är tilt, tangentbord och större skärm man får för pengarna.

Sedan är det framtidsbiten - för 7000 kronor upplever jag att Nokia E90 var mycket mer hightech på sin tid, TP2 känns hela tiden som en Touch Pro med ny skärm och tilten från TyTN. Alltså något som HTC var tvungna att släppa eftersom Touch HD fick större och mer högupplöst skärm jämfört med gamla Touch Pro.

Postad 17 augusti 2009 - 18:44

doskarsson
  • doskarsson
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hur kolla jag hur mycket datatrafik jag gjort åt?

Postad 17 augusti 2009 - 22:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag tar en fråga till Improwise2:

*Vi tar en X1 som kör en ROM med Rhodiumspecifika saker ombord s.a.s och en TP2 - d.v.s mjukvarumässiga funktioner är likvärdiga, båda kör samma program m.m och skillnaden då är rent hårdvarumässig - anser du att dessa skillnader är vårda priset (4800 kronor X1 vs 6500-7500 TP2) eller att det är en god idé att byta från X1 till TP2 om man äger en X1?

Första frågan är lite svårbesvarad, det beror nog på vad man köper. X1an är kanske mer prisvärd per krona, men premiumkänslan i TP2an är helt enkelt så pass mkt större att jag upplever den som ett bättre köp, åtminstone för mig. Jag vill helt enkelt ha den bästa mobilen som jag kan hitta för mina krav och nu när jag "smakat på TP2:an" skulle det kännas svårt att gå tillbaks till X1an. Det händer att jag kommer på mig själv med att le när jag använder min TP2a, det gjorde jag inte med X1an.

Att däremot byta från en X1a till TP2an känns svårare att försvara rent ekonomiskt, för eg är det väl ingenting man kan göra med TP2an som man inte kan göra med X1an. Jag är nöjd med mitt köp, men då ska man komma ihåg att jag är konsult och har förmånen att ha ett ganska hyfsat timpris, så priset för mig som företagare blir relativt sett mycket billigare än om jag köpt den som privatperson, och jag kan köpa en ny telefon igen om 6 månader om det då skulle komma nån ny supermobil. Men det innebär ju ändå inte att det är en bra affär att byta från en X1a till en TP2a, för det är det inte. Men som sagt, det beror på vad man egentligen köper, vill man ha det bästa man kan få eller det som är mest prisvärt?

Det bör dock ändå påpekas att X1an inte på något sätt är en dålig mobil. Om man dessutom värderar att den är lite mindre, lite lättare och har ett styrkors så minskar avståndet. Men jag skulle ändå ljuga om jag sa att jag är lika lockad av min X1a nu som för en vecka sedan innan jag fått TP2an, den senare känns helt enkelt mer komplett och färdig.

Redigerat av Unregistered1413, 18 augusti 2009 - 00:44.

Postad 18 augusti 2009 - 08:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
När jag skaffade min X1 fanns inte TP2, det du skriver om den låter lockande och kvalitetskänslan var mycket hög på det exemplar jag testade.

Skillnaden som du beskriver gör i.a.f att det mer eller mindre är värt för min del att försöka testa en TP2 igen under en längre stund än förra gången och göra ett övervägande om det kan vara motiverat att skaffa den trots allt.

Det är dock en sak som skulle behöva klarläggas: hur är kamera/videofunktionen hos den?

Dessvärre har jag inte undersökt det närmare, klarar den att spela in 640x480 @ 25 fps i MP4-format eller hur är kvaliteten?

Detsamma gäller kameran för stillbilder, X1 upplever jag som känslig för vibrationer, svårt att få skarpa bilder jämfört med E90.

Som du beskriver TP2 så låter den helt klart mer intressant i förhållande till mitt ursprungliga intryck. D.v.s intrycket jag får är att skillnaden är klart större än den är teoretiskt - d.v.s trots snarlik hårdvara och mjukvara är TP2 klart bättre paketerad.

Jag får som sagt försöka testa den igen.

Edit: Intrycket jag får är att steget trots allt är för litet, det är för min del bättre att lämna 528 Mhz-generationen och kliva upp till nästa generation vid nyköp. Hade TP2 funnits på marknaden i februari hade jag sannolikt köpt den direkt, alternativet på den tiden var Touch HD och den föll på avsaknad av qwerty, Touch Pro föll på VGA-skärm och av någon anledning högre pris än X1...:D

Priset ser jag inga direkta problem med i sig, dock vill jag ha senaste sena tekniken vid köp och i.a.f 12-18 månader skall nallen upplevas som tekniskt fräsch, E90 klarade det med bravur och inte ens X1 har kunnat ersätta den fullt ut. Så nästa köp för mig bör vara bättre än E90 ur alla aspekter.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 18 augusti 2009 - 08:24.

Postad 18 augusti 2009 - 09:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Det är dock en sak som skulle behöva klarläggas: hur är kamera/videofunktionen hos den?

Dessvärre har jag inte undersökt det närmare, klarar den att spela in 640x480 @ 25 fps i MP4-format eller hur är kvaliteten?

Detsamma gäller kameran för stillbilder, X1 upplever jag som känslig för vibrationer, svårt att få skarpa bilder jämfört med E90.

Som du beskriver TP2 så låter den helt klart mer intressant i förhållande till mitt ursprungliga intryck. D.v.s intrycket jag får är att skillnaden är klart större än den är teoretiskt - d.v.s trots snarlik hårdvara och mjukvara är TP2 klart bättre paketerad.

Oj, jag använder nästan själv aldrig kameran i någon mobil jag haft så det får nog någon annan försöka svara på. Men jag kan inte påstå att jag har några större förväntningar på del delen, om jag minns rätt finns inte ens blixt (iof saknar väl de flesta telefoner något som kan jämföras med en riktig blixt).

Även jag känner att skillnaden mot TP2an var större än jag hade trott. Själv köpte jag den mest för att stilla nyfikenheten från början, väl medveten om att det skulle vara lika dyrt för mig att fundrea några timmar på att köpa den som att faktiskt köpa den och själv testa, men nu upplevera jag det som en rätt bra investering trots allt, även om det strikt ekonomiskt ändå är svårt att räkna hem.

Kan även nämna igen att det jag känner mig tveksam inför hos det kommande telefoner du beskrivit är skärmstorleken, att ha något större än 4" som mobiltelefon känns klart tveksamt, då känns det mer som man har en NetBook. Känner nog att TP2/Touch HD storleken är rätt optimal.

Redigerat av Unregistered1413, 18 augusti 2009 - 09:38.

Postad 18 augusti 2009 - 10:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Som jag förstår saken upplever du att TP2 är klart bättre i hantering än X1, inte minst med tanke på uttryck som "leende på läpparna" vid användning etc.

Jag får alltså intrycket att utformningen hos nallen ifråga gör att den upplevs som mer komfortabel att hantera.

Det vore därför intressant med ytterligare beskrivning av de punkter som upplevs som stora förbättringar, alltså vad exakt som gör att TP2 är så mycket bättre att använda och hantera. En del har beskrivits men jag känner fortfarande att än mer intryck vore bra.

Dina beskrivningar gör nämligen att mitt intresse för den ökar betydligt, även om det samtidigt ringer i bakgrunden hos mig att det inte "borde vara så stor skillnad med samma hårdvara".

Med tanke på att den för närvarande inte är HardSPL-utrustad måste HTC lyckats oerhört bra med sin stock-ROM av beskrivningarna att döma.

Postad 18 augusti 2009 - 12:26

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Som jag förstår saken upplever du att TP2 är klart bättre i hantering än X1, inte minst med tanke på uttryck som "leende på läpparna" vid användning etc.

Jag får alltså intrycket att utformningen hos nallen ifråga gör att den upplevs som mer komfortabel att hantera.

Det vore därför intressant med ytterligare beskrivning av de punkter som upplevs som stora förbättringar, alltså vad exakt som gör att TP2 är så mycket bättre att använda och hantera. En del har beskrivits men jag känner fortfarande att än mer intryck vore bra.

Med tanke på att den för närvarande inte är HardSPL-utrustad måste HTC lyckats oerhört bra med sin stock-ROM av beskrivningarna att döma.

Det är svårt att säga någon enstaka grej, det är snarare många bäckar små, och det faktum att jag gillar saker som känns gedigna och väldesignade, dvs känns "premium" (och då menar jag äkta premium, inte nån usel vara med ett känt märke på). Det är snarare ett helhetsintryck, den känns mer exklusiv. Måhända man kanske kan beskriva den som en uppgradering av X1a, en X2a helt enkelt, dvs vad den hade kunnat vara om Sony Ericsson hade fortsatt på sin Xperialinje och tagit med det som var bra från X1an och förbättrat en del av det som inte var det. Än ännu bättre beskrivning är kanske att det är det bästa från X1an kombinerat med det bästa från Touch HD (som jag också haft men gjorde mig av med pga frustration kring avsaknade av knappar).

Ang. Hard SPL så utgår jag mer eller mindre från att dom snart fått ordning på det och därför har jag inte lagt ner någon större energi på att tweaka den nuvarande installationen annat än det som behövs för vardaglig användning, eftersom jag utgår från att det blir ett Custom ROM sen.

Redigerat av Unregistered1413, 18 augusti 2009 - 15:14.

Postad 18 augusti 2009 - 17:05

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Så nu har även jag fått hem min TP2 och första intrycket är att det är mycket som skiljer mot min gamla med WM5. jag stötte på patrull direkt när jag installerade tomtom6 som jag hade liggande, progget kraschar hela tiden i slutet på installationen, nån som vet om det är kompabilitetsproblem med tomtom6 och wm6.1 ?

en sak som jag har svårt med är att rulla bland alla program, hela tiden så lyckas jag starta prog istället för att scrolla, går det att ställa in nånstans ?

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 18 augusti 2009 - 17:36.

Postad 18 augusti 2009 - 17:15

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag letade efter en TP2 idag i Helsingør för att känna på den igen, men gick bet. Kollade en Blackstone/Touch HD istället och jämförde skärmen, tveklöst skillnad.

Det är utan tvivel så att jag faktiskt börjar svänga själv och överväga att skaffa mig en TP2 trots allt, men för mig är det ett stort strategiskt kliv då jag samtidigt vet att framtidssäkerheten är tveksam, å andra sidan kan man trösta sig med att WM7 kommer att följas av modeller hösten 2010 som är helt optimerade för systemet. Prestandamässigt är 528 Mhz tillräckligt i.o.f - det som för mig lockar med en snabbare processor är möjligheten till videoinspelning 720p, högre kvalitet på kameran o.s.v.

Då mina möjligheter att prova en TP2 mer utförligt är begränsade som jag ser det vore det bra med lite mer fakta om de punkter jag prioriterar:

1. Dokumenthantering. Hur klarar en TP2 jämfört med en X1 detta dokument t.ex:

Exempel på tyngre PDF, haverirapport Gottröra

Klarar TP2 komfortabelt att visa en A4 i bredd utan att det blir för "pyttigt"? Nokia E90 gör det med bravur.

Hur upplevs prestandan jämfört med X1, d.v.s renderar den PDF med annorlunda hastighet?

2. Surfa på Internet - hur är visningen av en normalbred sida i Opera jämfört med en X1?

3. Klarar skärmen på TP2 att visa mer information samtidigt än X1, d.v.s medger den en lägre zoomgrad i så hög utsträckning att vid samma storlek på typsnittet på båda enheter kan den komfortabelt visa mer info?

D.v.s man tar ett dokument, ställer in X1 på komfortabel läsbarhet, tar TP2 med samma dokument, ställer in zoomen så att typsnittet visas samma - får man då mer info (zoomgraden skiljer sig mellan enheterna eftersom TP2 har större skärm och man inte behöver zooma lika mycket för att få rätt format)?

4. Hur är scrollandet på TP2? Den saknar ju optisk pekplatta och styrkors, hur är komforten vid scrollning, framförallt med tangentbordet utfällt?

5. Hur upplevs HTCs stock ROM - är den snabb och stabil? Hur är den jämfört med en bra custom ROM på X1 med tanke på att HardSPL inte är klart än?

6. Det finns en HTC-WM6.5 ute enligt XDA med länk - om någon lagt in den - hur fungerar den? Vilken sysbuild är det?

7. Eftersom 3,5 mm-uttag saknas, går det att använda HTC RC-E100-sladdfjärren till Touch Pro/Raphael?

8. Hur är ljudkvaliteten jämfört med X1 vid användning av samma musikspelare? Nitrogen är det klart bästa testobjektet, tror knappast att det går att få bättre ljud ur WM-plattformens mjukvaror än den.

9. Hur är prestandan vid videouppspelning, jag har läst mycket negativt och mycket om kämpande med drivrutiner för snabb avkodning av MP4 och AVI hos produkter med Qualcomms 528 Mhz CPU. Dessvärre verkar det vara knöligt, dock olika bud för olika produkter - är Touch Pro 2/Rhodium bättre optimerad på den punkten avseende drivrutiner?

10. X1 är nedklockad till 400 Mhz och går att klocka upp till 528 Mhz med NueClockControl och NueDynamicClock. Kör Rhodium/TP2 med 528 Mhz som standardinställning eller behöver den också klockas upp? Vad visar Homescreen++ för hastighet? Hos X1 visar programmet ifråga 400 Mhz även efter uppklockning, det kan dock bero på att den läser hastigheten via ett API som inte visar mer. Visar Homescreen++ 528 Mhz på Rhodium?

11. Hur upplevs batteriprestandan jämfört med X1? Går det att provocera batteriet genom att köra krävande saker och därmed få hög värmeutveckling? X1 har en del problem där.

Jag försöker nu skaffa mig en så god bild som möjligt av Rhodium för att bedöma om jag skall skaffa den eller ej. Jag känner att jag måste vara extremt kräsen för 6500 kronor och kräva mycket hög perfektion, det måste helt enkelt vara lönt att byta.

Svagheter som jag upplever med X1 är i vissa lägen skärmstorleken (är van vid E90), att tangentbordet inte är lika bra som 9300i eller ursprungliga Touch Pro. Annars är jag väl på det hela taget tämligen nöjd.

Postad 18 augusti 2009 - 17:38

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
jag är inte alls vän med scrollandet, saknar verkligen en styrplatta ! det måste gå att ställa in nånstans så att det inte startar prog hela tiden när man vill scrolla :P(

Nu kom jag på hur man scrollar, hålla kvar fingret som gäller, nu saknar jag inte styrplattan så mycket längre :D

Nu har jag ju inte haft någon X1 utan kommer direkt från en HTC P3600. måste säga att jag gillar min TP2 mer och mer ju mer jag pillar på den :P enda kruxet hittils är alltså att det inte går att installera min tomtom6 på den, har avinstallerat och försökt igen men samma sak. för väl beställa en tomtom7 istället, eller är Garmin XT bättre ?

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 18 augusti 2009 - 17:49.

Postad 18 augusti 2009 - 17:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Scrollen är väl av typen "dra dokumentet åt önskat håll", d.v.s man drar ned dokumentet till önskat läge?

Det fungerar bra på t.ex X1 och är helt klart något jag kan leva med. Dock kommer en följdfråga: finns page down/up-tangenter?

Nokia 9300i har sådana och det är mycket smidigt.

Postad 18 augusti 2009 - 17:58

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Scrollen är väl av typen "dra dokumentet åt önskat håll", d.v.s man drar ned dokumentet till önskat läge?

Det fungerar bra på t.ex X1 och är helt klart något jag kan leva med. Dock kommer en följdfråga: finns page down/up-tangenter?

Nokia 9300i har sådana och det är mycket smidigt.

Nej hittar ingen up/down knapp, borde funnits, måste säga att saknar en styrplatta, scrolla i alla ära men personligen gillar jag styrplatta eller joystick bättre, man slipper ju flytta fingrarna så mycket. man det är nog en vanesak.

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 18 augusti 2009 - 17:59.

Postad 18 augusti 2009 - 18:23

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Helt klart är den läcker, iaf för mig som inte har haft nån X1 innan.
upplösningen och skärpan på skärmen är grym, nästan bättre än på min Acer One.

Bifogad fil(er)

Postad 18 augusti 2009 - 18:39

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det har förresten kommit en video på TouchFLO3D 2.6 Leo.

Manilla 2.6 hos PocketNow

Det blir till att fundera igenom detta mycket, mycket noga. :D

Postad 18 augusti 2009 - 18:50

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0
Ingen som kör med skyfire browser? verkar tydligen klara av flash i vissa sammanhang?

http://www.youtube.c...mp;feature=fvwp

Redigerat av Ironse, 18 augusti 2009 - 18:57.

Postad 18 augusti 2009 - 19:22

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

en sak som jag har svårt med är att rulla bland alla program, hela tiden så lyckas jag starta prog istället för att scrolla, går det att ställa in nånstans ?

Det är en teknikfråga, efter ett tag brukar man få klämm på det och sen rullar det på av bara farten, ironin inte medveten faktiskt :D

Postad 18 augusti 2009 - 19:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Har kört skyfire men den var så slö och buggade så jag stog inte ut en halv dag...

AVR4000

Ja den dagen HTC släpper en mobil med riktigt bra kamera och inspelning snöar det nog i ****t :P

Men djäklar va snyggt TouchFLO3D 2.6 var och riktigt snabbt :D

Postad 18 augusti 2009 - 19:32

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Nej hittar ingen up/down knapp, borde funnits, måste säga att saknar en styrplatta, scrolla i alla ära men personligen gillar jag styrplatta eller joystick bättre, man slipper ju flytta fingrarna så mycket. man det är nog en vanesak.

Det borde både ha funnits och finns, de är kammoflerade under "PGUP" och "PGDN" :D Sen finns det dessutom piltangenter åt alla håll, vilket faktiskt fungerar rätt smidigt när man väl vant sig vid att de finns där och börjar använda dem. Appropå scrollningen, jag som har en X1a upplever att scrollningen i program och menyer överlag är densamma, dvs märker ingen större skilnlad, annat än att t.ex. menyer så klart är lite större på TP2 vilket gör det mer fingervänligt.

Postad 18 augusti 2009 - 19:45

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
hittade också pagedown m.m. till slut:)

Postad 18 augusti 2009 - 19:52

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Klarar TP2 komfortabelt att visa en A4 i bredd utan att det blir för "pyttigt"? Nokia E90 gör det med bravur.

Hur upplevs prestandan jämfört med X1, d.v.s renderar den PDF med annorlunda hastighet?

Har jag inte riktigt testat, och orkar inte göra det just nu, får se om det blir senare!

2. Surfa på Internet - hur är visningen av en normalbred sida i Opera jämfört med en X1?

Jag upplever en klar skillnad här, mer än jag väntat mig men ung. vad jag hoppats på. På X1ans skärm fick jag zooma rätt ofta, på TP2 klarar jag mig ofta med att läsa texten i orginalstorlek (då har jag än så länge ganska bra syn, det är inte stort, men tillräckligt stort).

3. Klarar skärmen på TP2 att visa mer information samtidigt än X1, d.v.s medger den en lägre zoomgrad i så hög utsträckning att vid samma storlek på typsnittet på båda enheter kan den komfortabelt visa mer info?

Ja, se ovan.

4. Hur är scrollandet på TP2? Den saknar ju optisk pekplatta och styrkors, hur är komforten vid scrollning, framförallt med tangentbordet utfällt?

Faktiskt inget jag tänkt på under de dagar jag haft TP2an, vilket borde tala för att det fungerar rätt smidigt. Finns ju PGUP/PGDN och piltangenter. Kan nämna att jag aldrig använde den optiska joysticen på X1an, inte ens för att scrolla webbsidor etc med. På TP2 känns det dock betydligt mindre "plottrigt" att verkligen styra med Touch än på X1an, med sin mindre och, ve och fasa, nedsänkta skärm. Jag har tidigare varit rätt tveksam till Touchstyrda grejer, men med TP2an och TF3D känner jag faktiskt att jag börjar bli övertygad.

5. Hur upplevs HTCs stock ROM - är den snabb och stabil? Hur är den jämfört med en bra custom ROM på X1 med tanke på att HardSPL inte är klart än?

Överlag känner jag nog att det fungerar rätt bra, även jag som "flash-fanatiker" på X1an har än så länge inte känt något jättebehov av att flasha TP2an av det skälet. Sen kommer jag nog ändå göra det så fort det går, men det är mest för att slippa konfigurera själv. Visst kan det alltid gå snabbare, men överlag kan jag inte säga att det är speciellt ofta som jag känner att det går för långsamt, och när det händer får jag ofta känslan av att det mest beror på mjukvarustrul (kan inte riktigt säga varför jag får den känslan, 20+ års erfarenhet av Windows tror jag).

6. Det finns en HTC-WM6.5 ute enligt XDA med länk - om någon lagt in den - hur fungerar den? Vilken sysbuild är det?

Inte orkat testa, väntar in HardSPL och Custom ROMs istället.

7. Eftersom 3,5 mm-uttag saknas, går det att använda HTC RC-E100-sladdfjärren till Touch Pro/Raphael?

Oj, det vet jag inte ens vad det är, själv kör jag mina Motorola S9 blåtandslurar och det fungerar än så länge riktigt bra, de har ju dessutom inbyggd fjärrkontroll. Häpnar faktiskt över hur bra ljud det är i dem, men det har inget med TP2 att göra, eller snarare, med bra telefoner har de låtit bra redan innan, men samtidigt så skulle de ju inte låtit bra om TP2an levererat dåligt ljud. Intressant att notera är att det i stock ROM på TP2 (det enda jag testat av naturliga skäl) finns en riktigt trevlig blåtandsapplikation som jag inte sett i något Custom ROM till X1an, osäker på varför.

8. Hur är ljudkvaliteten jämfört med X1 vid användning av samma musikspelare? Nitrogen är det klart bästa testobjektet, tror knappast att det går att få bättre ljud ur WM-plattformens mjukvaror än den.

Har bara testat med TF3D playern och ovan nämnda lurar, och det ljudet är utan tvekan tillräckligt bra för mig. Upplever det som fullt jämförbart med ljudet ur min MacBook Pro med betydligt dyrare lurar. Sen är det värt att påminna om att även inbyggda högtalaren i TP2an är förvånansvärt bra, händer tom att jag lyssnar på musik i den när jag inte riskerar att störa min omgivning, trots att jag har hörlurar.

9. Hur är prestandan vid videouppspelning, jag har läst mycket negativt och mycket om kämpande med drivrutiner för snabb avkodning av MP4 och AVI hos produkter med Qualcomms 528 Mhz CPU. Dessvärre verkar det vara knöligt, dock olika bud för olika produkter - är Touch Pro 2/Rhodium bättre optimerad på den punkten avseende drivrutiner?

Inte riktigt testat ännu, men YouTube fungerar riktigt bra, vad det nu är värt.

10. X1 är nedklockad till 400 Mhz och går att klocka upp till 528 Mhz med NueClockControl och NueDynamicClock. Kör Rhodium/TP2 med 528 Mhz som standardinställning eller behöver den också klockas upp? Vad visar Homescreen++ för hastighet? Hos X1 visar programmet ifråga 400 Mhz även efter uppklockning, det kan dock bero på att den läser hastigheten via ett API som inte visar mer. Visar Homescreen++ 528 Mhz på Rhodium?

Provade installera NueClock men då blev det protest, gissar att det kan ha med signering att göra. Orkade dock inte göra några större ansträngningar för att få det att fungera, väntar in Custom ROMs.

11. Hur upplevs batteriprestandan jämfört med X1? Går det att provocera batteriet genom att köra krävande saker och därmed få hög värmeutveckling? X1 har en del problem där.

Inget jag tänkt på iaf. X1an vet jag blir varm t.ex. när den laddats länge, men jag kan inte påminna mig om att jag känt samma sak med TP2an, kan dock inte svära på att det inte är så. Ska försöka känna efter nästa gång jag laddat. Jag kör med blåtand konstant påslaget (för synkningen) och än så länge känns det inte som om jag är nära soppatorsk på dagarna, men det är ju fortfarande "insvängningsförlopp".

Jag försöker nu skaffa mig en så god bild som möjligt av Rhodium för att bedöma om jag skall skaffa den eller ej. Jag känner att jag måste vara extremt kräsen för 6500 kronor och kräva mycket hög perfektion, det måste helt enkelt vara lönt att byta.

Lite beroende på hur gott om pengar man har, eller snarare, hur mkt man är villig att spendera. Om man uppskattar saker av god kvalité och med riktig premiumkänsla (som jag gör) så ökar nog chansen att man blir nöjd, bryr man sig bara om funktion och inte bryr sig om design och känsla är det kanske mer tveksamt. Visst är TP2an märkbart bättre, men 6500 kr bättre....inte helt säker...det är ju mycket pengar. Har dock väldigt svårt att se att man skulle tycka att X1an var bättre än TP2an, dvs bli så pass besviken på sitt inköp.

Svagheter som jag upplever med X1 är i vissa lägen skärmstorleken (är van vid E90), att tangentbordet inte är lika bra som 9300i eller ursprungliga Touch Pro. Annars är jag väl på det hela taget tämligen nöjd.

Tangentbordet känns mycket mer som en vanligt datortangenbord än på X1an, klar skillnad. I början tyckte jag nästa att det var för stort, och upplevde det som lite svårt att nå alla tangenter, men nu stör det mig mindre och mindre så det kanske är en vanesak/teknikfråga. Även de svenska tecknen börjar sätta sig och går mer av sig självt.

Phu, många frågor, många svar, men kul att för en gångs skull få chansen att hjälpa dig, du som under lång tid besvarat massor av frågor från mig och andra här och säkert på XDA.

Redigerat av Unregistered1413, 18 augusti 2009 - 20:01.

Postad 18 augusti 2009 - 19:58

doskarsson
  • doskarsson
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Så där har slängt i minneskort i min Pro 2 nu..behöver nåt bra tips på hur man organiserar sina mp3 playlists på ett smidigt sätt i windows mobile..GÄrna ett separat mp3program...nån kanske har bra koll ute i stugorna?

Postad 18 augusti 2009 - 20:04

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
lite fylleri övning.
tangent bordet är grymt bra känsla i, det enda jag stör mig på är placeringen av delete knappen, av gammal vana vid datorbordet letar jag uppe till höger, men det är ju bara en vanesak. ang premium känslan kan jag bara hålla med, telefonen känns grymt gedigen och man får verkligen "metall" känslan, ingeting som skramlar här inte. ett stor + för att man kan vinkla skärmen steglöst. för det mesta räcker det ju att bara dra upp den men ibland vill man ju vinkla pga ljus m.m. det jag tycker är lite epa är att det inte finns nån blixt till kameran, det är snålt. annars blir bilderna helt ok för att vara en 3.2 mp mobil kamera. personligen använder jag bara kameran till att dokumentera jobb grejer med å lite annat så för mig duger den, men värderar man kameran högt i mobilen ska man inte köpa en TP2. om man ska göra en sammanställning på TP2 så är nog kameran den enda svaga kortet, allt annat får topp betyg. visst minnet är inte jättestort men det finns ju minnes kort.

Postad 18 augusti 2009 - 20:07

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
En reflektion, jag upplever X1an som en kompromiss mellan "Touch" och "knappstyrt", vilket nog är både dess främsta styrka och svaghet. En vettig kompromiss, men inte riktigt lika bra på någon av dem som dedikerade touch/icke-touch telefoner. TP2an känns mer som en ärlig kombination, gränssnittet är Touchstyrt men fortfarande så har man tangentbordet som tillför det där som en Touchmobil utan tangentbord aldrig kan få till.

Postad 18 augusti 2009 - 20:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Ang premium känslan kan jag bara hålla med, telefonen känns grymt gedigen och man får verkligen "metall" känslan, ingeting som skramlar här inte.

Jag är faktiskt lite smått lyrisk över kvalitetskänslan på denna telefon, den är helt enkelt exceptionellt bra. Sen känner jag att jag måste använda telefonen iaf nån månad innan jag kan dela ut ett mer långsiktigt kvalitetsbetyg, men jag kan inte påstå att jag känner någon större oro för det. Har även hunnit med att ha en N97a under några veckor, och upplevde den då som att vara av ganska hög kvalité, men nu när jag nu jämför med känslan hos TP2an så är skillnaden stor. Och då tyckte jag ändå att N97an jämfört med mycket var en välbyggd produkt.

Postad 18 augusti 2009 - 20:30

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Jag är faktiskt lite smått lyrisk över kvalitetskänslan på denna telefon, den är helt enkelt exceptionellt bra. Sen känner jag att jag måste använda telefonen iaf nån månad innan jag kan dela ut ett mer långsiktigt kvalitetsbetyg, men jag kan inte påstå att jag känner någon större oro för det. Har även hunnit med att ha en N97a under några veckor, och upplevde den då som att vara av ganska hög kvalité, men nu när jag nu jämför med känslan hos TP2an så är skillnaden stor. Och då tyckte jag ändå att N97an jämfört med mycket var en välbyggd produkt.

samma här, jag älskar premium prylar och är ganska kräsen på den biten, TP2 är grymt läcker. gillar man snygg design och känsla av hög kvalitet blir man inte besviken. sen återstår att se hur länge kromet sitter kvar.

Postad 18 augusti 2009 - 20:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Faaaaasen...Nu får ni sluta skriva innan suget blir för stort så ja måste köpa mig en..

Har ju som säkert alla vet en TyTn 2 som jag verkligen tyckt om just för tangentbordet och att den var riktigt bra när den kom..

Men sista tiden har ja börjat sväva ut och fundera om man inte skulle klara sig lika bra utan tangentbord..
Och kanske till å med överge WM...

Kanske går nästan lika bra att skriva ytan fysiskt tangentbord?

Sen så är jag grymt frestad av Hero men den har så dålig hårdvara..

*suckar*

Postad 18 augusti 2009 - 21:12

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
den perfekta mobilen är ju inte släppt än tyvärr, jag hade önskat mig en C905 med pekskärm och inbyggt qwerty. men tills den kommer får TP2:an duga :)

Postad 18 augusti 2009 - 21:14

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det låter bra med pgup/pgdn-tangenter. Nokia gjorde en rejäl miss genom att utelämna det på E90, något som ledde till mycket okomfortabel scrollning med styrkorset.

Även piltangenter låter bra, fungerar bra som komplement/ersättare till ett styrkors.

När det gäller HTC, kamera och video tror jag att det på sikt förbättras, framförallt med kraftfullare hårdvara.

Som läget ser ut nu lutar jag helt klart åt en TP2 - men jag känner att jag avvaktar tills OliNex har fått ut HardSPL då jag gärna kör 6.5, konfiguration samma som jag har i X1. En fråga till har jag:

*Hur fungerar det att mappa tangenter med AE Button Plus?

Har funderat på om man kan imitera snabbtangenterna hos en Communicator på ett bra sätt, d.v.s få översta tangentraden att mappas till olika program för snabbare åtkomst när t-bordet är framme.

Jag ser förövrigt att den har TV-out-funktion och att RC-E100 verkar stödjas.

RC-E100 fjärrkontroll

HTC TV-Out-kabel för TP2

Sladdfjärr och TV-ut är två egenskaper som saknas av mig på X1 och det stör mig. Dock är frågan:

Fungerar sladdfjärren med t.ex Nitrogen på musikspelarfronten eller kan den bara styra Windows Media Player och Audio Manager?

På TV-utfronten kommer också frågor:

Klarar den att skicka ut allra minst VGA från alla program?

Har haft Nokia N95 och har N95 8 GB, dessa har en lite lustig TV-utfunktion där Galleri och Mediaspelaren skickar ut VGA-upplösning, övriga program såsom webbläsaren klarar enbart QVGA. En TV-utfunktion som tar ut VGA-kvalitet (640x480) för allt som körs är klart mer användbar.

En sista fråga måste också ställas:

Lättaste vägen till engelska - vilken är den?

På X1 löste jag övergången till engelska med HardSPL. Innan det är klart för TP2 är min bedömning att man måste ladda ner en engelskspråkig generic UK ROM från HTC och flasha - WM stödjer bara ett språk åt gången.

Engelskt system med svenskt tangentbord är A och O för min del, där kompromissar jag inte.:)

Postad 18 augusti 2009 - 22:04

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Engelskt system med svenskt tangentbord är A och O för min del, där kompromissar jag inte.B)

Håller helt med, "aktivitetshanterare" låter ju som nån som är anställd av kommunen för att ordna dagisutflykter :)

Får se om jag får tid att testa de övriga powerfunktionerna nån gång, för mig är TP2an i grunden en telefon med en massa extra funktioner, men några planer på att koppla in den i TVn osv har jag inte, eller att börja redigera dokument och liknande på den. Känns lite fånigt med en megamaxad MacBook Pro 0,5 m bort :)

Postad 19 augusti 2009 - 08:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
För mig är dokumenthantering etc viktigt eftersom jag inte kör med bärbar dator. Föredrar att ha en "fickdator" istället som alltid är med och där Internet o.s.v nås på direkten.

WM-plattformen kan i många fall ersätta en bärbar dator när det gäller dokument. Office tar t.ex SoftMaker Office hand om - ett mycket kraftfullt alternativ som ger datorfunktionalitet.

PDF hanteras också elegant av Adobe Reader och redan med 528 MHz-plattformen orkar det med hyfsat tunga dokument utan eftersläpningar. Nokia E90 med Adobe Reader 2.5 (samma version) är tyvärr långsammare, mycket laddningar o.s.v när man panorerar.

Jag håller för fullt på att fundera igenom sakerna, det är inte alls omöjligt att det blir en Touch Pro 2 för min del men det blir till att fundera en del mer och kolla filmer på den etc.

En fråga kommer dock:

Går det att köra Xperias panelgränsnitt på Rhodium?

Jag är väl medveten om att det är utskällt och nedklankat men min konfiguration bygger på att bl.a SecondToday och SPB Mobile Shell är paneler. Varför? Jo, det är smidigt att växla och det tar inte upp softkeys o.dyl.

Skaffar jag en TP2/Rhodium är det självfallet "min konfiguration" som gäller eftersom jag anser den vara perfekt och ger ett kraftfullt och lättarbetat system.:)

Jag vet att panelerna är portade till Blackstone/Touch HD men det vore bra att få konfirmerat att de fungerar på Rhodium också.

Edit:

Angående RAM: hur mycket minne ledigt har en nystartad Rhodium?

Enligt databladen har den 288 MB (X1 har 256 MB) - det vore intressant att veta hur mycket av det som är tillgängligt?

Vissa inlägg på XDA har antytt att båda enheterna har samma mängd ledigt minne men det känns lite skumt, konfigurationen borde då skilja sig. Finns det mer minne är det bra eftersom page pool kan ställas upp utan problem.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 19 augusti 2009 - 08:52.

Postad 19 augusti 2009 - 09:45

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Angående RAM: hur mycket minne ledigt har en nystartad Rhodium?

Enligt databladen har den 288 MB (X1 har 256 MB) - det vore intressant att veta hur mycket av det som är tillgängligt?

Vissa inlägg på XDA har antytt att båda enheterna har samma mängd ledigt minne men det känns lite skumt, konfigurationen borde då skilja sig. Finns det mer minne är det bra eftersom page pool kan ställas upp utan problem.

Det fanns tydligen en bugg i tidigare Stock ROMs som gjorde att det maximala minnet visades upp som 256MB isf för 288MB som det verkligen är, "2. The phone now shows the actual amount of RAM (288MB) instead of the amount used in previous models (256MB)." Blir dock inte klok på vart jag ska kolla detta, den svenska WM6.1 har "Lagring" och "Program" under "Minne" i inställningar, och den enda i närheten av 288MB totalt är lagring...men det låter lite skumt. Jag gissar att program kanske visar det som är över när Windows fått sitt? Efter att ha kör CleanRam har jag drygt 90MB ledigt, dock utan några som helst optimeringar i övrigt...

Postad 19 augusti 2009 - 10:07

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det finns ett program som heter Advanced Task Manager som visar tillgängligt minne, såväl RAM som ledigt på minneskortet m.m.

Advanced Task Manager är också mycket bra för att visa vilka processer och program som körs m.m.

Advanced Task Manager

Det kan betraktas som ett syskon till Advanced Config.

Jag har förövrigt sett att HardSPL enligt uppgift landar idag och det har så smått börjat postas ROM i Rhodiumdelen på XDA.

HardSPLs ankomst gör omedelbart att modellen blivit mycket mer intressant. Det är utan tvekan så att jag snart lär börja förbereda ett inköp.:)

Postad 19 augusti 2009 - 10:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Ingen som kör med skyfire browser? verkar tydligen klara av flash i vissa sammanhang?

http://www.youtube.c...mp;feature=fvwp

Jag testade SkyFire, ingen optimering för WVGA-skärmar här inte så den åkte ut omgående. Fullständigt katastrofalt att köra en webbläsare som ser ut som QVGA på en högupplöst skärm.

Postad 19 augusti 2009 - 11:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag testade SkyFire, ingen optimering för WVGA-skärmar här inte så den åkte ut omgående. Fullständigt katastrofalt att köra en webbläsare som ser ut som QVGA på en högupplöst skärm.

Håller helt med, har samma erfarenheter. Men detta borde ju vara något som dom kan fixa? Har aldrig riktigt förstått att detta med olika upplösningar ska vara sånt besvär i Windows Mobile, är det för att man nästan aldrig har någon fönsterhantering (eller kanske ens kan ha?) och att alla program därför måste köras i fullskärmsläge?

Postad 19 augusti 2009 - 11:56

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag tror att det är utvecklarna som klantar sig. Största problemen hade jag med Nokia N90, enda S60v2-baserade modellen med högupplöst 352 x 416-pixlarsskärm. Flera program var hårdkodade för den gamla standardupplösningen och gav dåligt resultat.

WM WVGA har i stort sett fungerat bra hos mig, de enda program som körts med lågupplösning hittills är SkyFire och Samsung Media Player från Omnia. Övriga program har snällt anpassat sig efter WVGA.

Normalt brukar grafiken hanteras rätt om man skriver systemvänligt, börjar man däremot med specialanrop och specialskrivning för specifik hårdvara - då går det illa.:)

Edit: Det börjar närma sig ett inköpsbeslut för en Rhodium hos mig. Följande nyhet gör att det nästan känns som att man kan skippa "framtidssäkerhet" för 2010 och istället låta HTC släppa "Touch Pro IV" hösten 2010.

WM7 to be delivered Q4 2010

Det känns som att man lättare härdar ut med en komfortabel Rhodium under 2010 än en X1. :)

Redigerat av Unregistered43b822d3, 19 augusti 2009 - 12:06.

Postad 19 augusti 2009 - 12:45

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
En fråga till kom jag på:

*Hur är mottagningsprestandan? Bättre än X1?

Jag upplever att X1 har svag antennprestanda även om stabiliteten förbättrats med nyare radio. Är Rhodium bättre vore det en stor fördel.

Postad 19 augusti 2009 - 21:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Q4 2010 ;)

Börjar tro att Microsoft verkligen inte bryr sig för 5 öre...

Verkar inte alls bra

Postad 19 augusti 2009 - 23:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

testade faktiskt att gå in här på forumet och ladda ner dokumentet ovan och bläddra runt lite i det, och det gick utan större problem. Visst blev det lite fördröjning när man bytte sida, men inte mer än vad som kändes rimligt. Testade dock inget med hur väl det gick att läsa osv då det känns rätt personligt, dvs beror både på tycke och vilken syn man har.

Postad 19 augusti 2009 - 23:41

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Q4 2010 ;)

Börjar tro att Microsoft verkligen inte bryr sig för 5 öre...

Verkar inte alls bra

Nä, håller med om det jag sagt tidigare, att jag förvånas över att MS relativt sett håller väldigt låg fart i detta segment när Android, Apple etc. gör det motsatta. Sen kan man väl iof säga att själva det underliggande OS:et kanske i sig fungerar rätt bra, dvs den kritik som riktats mot Windows Mobile har väl i första hand inte varit för att det saknas funktionalitet, utan att den är för svår och osmidig att användas.

Postad 20 augusti 2009 - 06:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Njaoo....Kanske är svår att använda om man inte orkar prova mer än en liten stund..

Tycker att WM är fasen så mycket lättare än S60..

Men framför allt är det väl att man varit så beroende av penna som de klagats mest på..
Vilket ja tycker är trist.

Postad 20 augusti 2009 - 07:32

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det man kan säga om MS är att de prioriterar PDA-marknaden främst och i.o.f anser jag det vara bra. Idag är fokus på enhandsnavigation så stort att någon behöver pusha för plattformar med mer kraftfullt fokus.

WM 7 är som jag uppfattat saken ett helt nytt system och troligen tar det tid för att man dels vill ha kraftfullare hårdvara än idag, dels kapacitiva skärmar. Detta för att möjliggöra "upplevelser". Det jag sett av WM 7 är dock tilltalande, ingen dinkytoys-känsla som iPhone har utan mer i min smak.

Jag satt och kollade lite videos på Rhodium/TP2 igår och måste säga att mitt intryck är så pass gott att det är mycket nära beställning nu. Bara klicket när tangentbordet fälls in ger en känsla av klass och jag har även insett att tiltfunktionen hos skärmen är tilltalande. TP2 är helt enkelt en mer fullvuxen Communicator.

Mikrofonerna och högtalarfunktionen har jag också förstått är riktigt bra saker. I något test provade man att tala i en TP2 med en rinnande dusch i närheten. Micken lyckades dämpa bort duschljudet - imponerande.

Jag kommer dock att avvakta HardSPL-fronten. Men en fråga som är mer generell:

Hur tycker ni att custom-ROMs för HTCs egna modeller är jämfört med de som finns till X1?

Har sett att det oftast är helt andra kockar, förutom NRGZ28 med EnergyROM. Misstänker att t.ex Duttythroy som kokar för Blackstone lär släppa ROMar för Rhodium också.

Postad 20 augusti 2009 - 08:35

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Njaoo....Kanske är svår att använda om man inte orkar prova mer än en liten stund..

Tycker att WM är fasen så mycket lättare än S60..

Men framför allt är det väl att man varit så beroende av penna som de klagats mest på..
Vilket ja tycker är trist.

Nja, inte svår som att man inte förstår hur man ska göra, utan osmidig, att det är svårt att på språng få till det man vill utan frustration. Men med skalprogram osv så har detta ju förbättrats, även om det inte i sig kan tillskrivas just Windows Mobile.

Hur tycker ni att custom-ROMs för HTCs egna modeller är jämfört med de som finns till X1?

Har sett att det oftast är helt andra kockar, förutom NRGZ28 med EnergyROM. Misstänker att t.ex Duttythroy som kokar för Blackstone lär släppa ROMar för Rhodium också.

Hur besvarar man detta utan HardSPL? ;)

Eller du kanske menar alla HTC modeller generellt?

Postad 20 augusti 2009 - 08:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
inte det minsta osmidig med penna som den är tänkt att användas med...sen att alla verkar vilja kunna styra med fingrarna är ju en annan sak..

Postad 20 augusti 2009 - 10:14

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Frågan om ROM är generellt, tittar man på XDA så är det olika kockar vanligtvis för X1 kontra HTC modell X. På HTC-fronten verkar Duttythroy och NRGZ28 samt Miri vara de tre stora kockarna enligt det intryck jag fått.

På X1 är det Smaberg, Agent 47 och Itje samt NRGZ28 som väl räknas som de främsta. Frågan är då hur de som kört olika ROM för HTC i allmänhet och X1 upplever kvaliteten på "HTC-ROM" samt "X1-ROM".

Det som är en fördel för Rhodium är att HTCs 6.5-uppgradering gör att man har en färsk uppsättning drivrutiner m.m att utgå ifrån. X1 kräver mer hack eftersom Sony Ericsson inte vet vad uppdateringar är. Har bl.a läst att det är knöligare att få 6.5 att lira helt bra på X1 eftersom diverse X1-specifika drivrutiner helt enkelt är för gamla.

Imorgon har jag tänkt försöka undersöka Rhodium igen - om jag lyckas få känna på ett exemplar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.