Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stor skillnad mellan 2-kanals och 5.1 förstärkare?

114 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 March 2009 - 22:30

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

sen så har vi deras kronjuvel Ino högtalare den nutrale som de hyllar så fanatiskt.. "Enligt ett seriöst test så va högtalaren Färgad..lite komiskt "
Källan är Ingvar tillverkaren av Ino han tycker si eller så , då tycker en massa andra exakt likadant ungefär som en sekt..

Varför ska du fortsätta hoppa på folk såhär? Jag har anmält dig nu iaf, tröttsamt och se dina ständiga påhopp.

Postad 12 March 2009 - 22:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve, om du vill ha tips på begagnade slutsteg så kan man säkert hitta ngn säljare på ex. vis Naim NAP150X på blocket, samma modell som jag har. Det har förmodligen eoner mer väljud när det kommer till musik än vad ditt hemmabioslutsteg har.

Jag har inga planer på att byta, inte förrens jag hittar en bra stärkare med stöd för HD-ljud osv. Försökte bara göra mig lite rolig över Smackmans avsky mot fler kanaler i förstärkaren :)

Dock sker det mesta av "musikaliteten" i förstegen från Naim, så i en ren jämförelse bara de två produkterna emellan så kan det bli svårt att vid första anblicken avgöra en match. Men i rätt system så springer Naimen i cirklar runt vilket hembioslutsteg som helst för samma peng, ny och/eller begagnad. Det är vad jag tror och är rätt säker på.

Naim har tillverkat både bra och dåliga förstärkare rent tekniskt. En del modeller är bra men inte prisvärda. Skulle nog inte köpa något från Naim med tanke på deras dumma marknadsföring för t ex HDX-spelaren. Förhoppningsvis är det bara hos marknadsföringsavdelningen denna inkompetens finns men det sänker ändå förtroendet. Sen är det ändå rätt intressant att se hur både Naim och numera även Linn går mot bättre mätvärden hos sina produkter. Förut struntade de i det, eller försökte iaf övertyga kunderna om det. Ett steg i rätt riktning nu iaf. Se bara de senaste mätningarna från Stereophile:

http://stereophile.c...inn/index4.html

Dessutom gjorde du ingen jätterelevant jämförelse mot ex. vis mellan din Rotel och NAD 352, för det var precis samma stärkare som jag hade förr och den är verkligen skitdålig på alla plan om man får tala ren franska. Maken till tråkigare maskin får man leta efter (men så får man ju också vad man betalar, precis som jag säger).

Ingen relevant jämförelse? Jodå, har testat Rotel RA06 med. Den är långt mycket bättre än C352. En stor den av färgningen i NADs 2-kanalare ligger förövrigt i försteget. Den hänger alltså med även när man kör preout till ett separat steg.

Redigerat av Ageve, 12 March 2009 - 22:38.

Postad 13 March 2009 - 06:54

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Du verkar anstränga dig för att vara både så otrevlig och så oklok som det bara går. Är det något speciellt du vill ha sagt, några aggressioner du vill få ut eller?

Varför slår det slint i dina tankebanor när antalet kanaler i förstärkaren diskuteras? Det finns ju ingen logik alls i ditt resonemang. Du använder mr-välljuds lyssningstester där han har lagt ner massor med timmar som referens, men bara när det passar dig. Det är ju inte direkt en hemlighet att du tillhör de som tror att billiga förstärkare inte kan låta bra, men nu plötsligt är det helt normalt att en billig förstärkare är med i toppen, för den har ju bara 2 kanaler!

Tänk så bra den hade varit då, om den bara hade haft 1 kanal.

Tycker du inte att det är mer anmärkningsvärt att han rankar alla hembioförstärkare utom en högre än två olika 2-kanalare från Arcam? Eller det är helt ointressant i sammanhanget?

Jag har själv jämfört en del förstärkare, och i stort sett alla 2-kanalare har varit sämre än min hembioförstärkare. Denon PMA-1500AE är visserligen trevlig, men tyvärr för klen för mina högtalare. NAD C320BEE låter grumlig och platt, C352 är bättre men fortfarande platt och NAD-färgad. Cambridge Azur 640A har inbyggd loudness och allmän fluffighet. Kan fortsätta rada upp men ironiskt nog är en av de som kommer närmast i ljudet en gammal 2-kanalare från Denon, med rejäl ringkärnetrafo osv. Snarlik en av de mr-välljud har testat. Jag har faktiskt inte ens mitt RB-1080 inkopplat för tillfället. Gillar ljudet i "hembiohäcken" mer på akustisk musik osv, och då har jag ändå jämfört med rena tvåkanalsförsteg från Denon och Rotel, alltså inte bara med hembioförstärkare som försteg.

För att undvika missförstånd så är RB-1080 ett kanonbra steg, men det gör sig bäst på hög volym. Min "hembiohäck" kostade 20 000 kr när den kom år 2000, dvs en gamling utan HDMI osv, men den klarar iaf DTS ES osv. Köpte den beg för 6000kr för ett par år sen. Du kanske kan tipsa om en bättre 2-kanalare för de pengarna, ny eller begagnad? :)

Jag kör med EKK. Tyckte också att det var löjligt att rekommendera elsladd till högtalare, men köpte några meter på skoj, på Överskottsbolaget. Kopplade in de med stor skepcism och blev förvånad när de fungerade alldeles utmärkt. Har kört med de i ett år nu. Supra Classic & Ply, samt Monstercable för 100kr per meter ger ingen förbättring. Monster är tvärtom sämre, eftersom de oxiderar (mörknar) efter några månader och ger då en hörbar försämring. Supra är betydligt bättre på den punkten. Ingen synbar eller hörbar försämring med tiden.

Jag hör stora skillnader mellan Supra 3,4 och EKK. Mina barn gör det också , för dom sa att jag skulle byta tillbaka.
Jag föredrar Supras luftiga ljud, men det kanske inte alla gör , så man tycker nog olika där med...
Men som jag tidigare skrivit.
Låna hem själv och lyssna. det är ingen som kan berätta för dej vad DU tycker låter bra.
Jag tror ävern att man med en " bättre" anläggning hör större skillnader i t.ex. kabelväg.
Sorry för OT.

Postad 13 March 2009 - 07:06

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

" bättre" anläggning hör större skillnader i t.ex. kabelväg.

menar du inte "dyrare"?

förlåt, kunde bara inte låta bli.

Skulle vara HÖGST intressant om alla dessa personer med så kallade guldöron, en gång för alla skulle våga ställa upp på rätt utförda blindtest. Tyvärr bor jag lite väl långt ifrån Svedala, men det skulle som sagt vara otroligt intressant att medverka på dessa tester. Men jag antar att som vanligt så avvisas detta med att; " jag vet vad jag hör"...

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 March 2009 - 07:08.

Postad 13 March 2009 - 08:30

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Det är ju inte direkt en hemlighet att du tillhör de som tror att billiga förstärkare inte kan låta bra, men nu plötsligt är det helt normalt att en billig förstärkare är med i toppen, för den har ju bara 2 kanaler!
Tänk så bra den hade varit då, om den bara hade haft 1 kanal.

Jag har inga planer på att byta, inte förrens jag hittar en bra stärkare med stöd för HD-ljud osv. Försökte bara göra mig lite rolig över Smackmans avsky mot fler kanaler i förstärkaren

Har jag sagt att jag avskyr flerkanalare ? Dax för glasögon kanske :) Inget alls emot flerkanal dock så ligger de i lä mot 2kanalsdito vid musiklyssning ...

Ageve . jag gillar inte ditt språk.. du börjar med att vara otrevlig minst sagt , sedan så ställer du frågor..hmm

Dessutom kommer du med påståeden jag aldrig sagt eller stårför ,,Kallas inte det för påhopp ??

Jag tycker David kan anmäla dig med förpåhopp så är vi kvitt :)

Det handlar trots allt om att delamed sig av det man snappat upp i sin hifibana och det glöms lätt bort när det ska hakkas hit och dit pga av.. prestige ?

MR väljuds tester är egenterligen totalt ointressanta , så det är inget att hänga uppsig på ..
Det är klart när han fått medlyssnare så blir de intressanta dock .

sen så har vi deras kronjuvel Ino högtalare den nutrale som de hyllar så fanatiskt.. "Enligt ett seriöst test så va högtalaren Färgad..lite komiskt "
Källan är Ingvar tillverkaren av Ino han tycker si eller så , då tycker en massa andra exakt likadant ungefär som en sekt..

Varför ska du fortsätta hoppa på folk såhär? Jag har anmält dig nu iaf, tröttsamt och se dina ständiga påhopp.

Hoppat på vem ? känner du dig träffad så är det upp till dig, inget jag kan rå för .

Känsligt värre...Hmm tänk om jag skule anmäla sk påhopp för det jag tycker/skriver.. nej, lite får man tåla .

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 13 March 2009 - 08:46.

Postad 13 March 2009 - 16:08

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
själv har jag haft både 2kanalare och flerkanalare allt ifrån 1000kr upp till 45.000kr...
kan börja med att säga att det bästa ljud jag hittils stött på är med en marantz reciver och canton högtalare..ljudet är varmt,detaljerat och med bra närvaro i mellan samt att basen får även den mest inbitna cerwin vega f.a.n att ändra uppfattning om vad som är bra bas....DJUP framför allt...saknar lite snärt bas men det kompenserar hur jäv... exakt och sten hård som den är...
skulle jag bjuda över de flesta i denna tråd på en provlyssning hade nog hälften av er spytt pga hur fruktansvärt färgat ljudet är.....men för mig är det det bästa jag hört hittils och jag älskar det varmt färgade ljudet...
så vad jag vill ha sagt är att det inte finns ingen anläggning i världen som ALLA gillar...ljud är väldigt personligt....
har hört "sk" neutrala anläggningar flera gånger även en i miljon klassen...blev inte särskilt impad då jag tyckte min var behagligare att lyssna på pga .....sen lät miljon anläggningen skit vid hårdrocks uppspelning och hade en minimal sweetspot där det lät bra....... utanför den lät det som ett par dåliga stativare.......

Postad 13 March 2009 - 17:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Har jag sagt att jag avskyr flerkanalare ? Dax för glasögon kanske :) Inget alls emot flerkanal dock så ligger de i lä mot 2kanalsdito vid musiklyssning ...

Sorry, sarkasm funkar inte alltid så bra i skrift. Du antyder hela tiden att flerkanalare är sämre, just bara för att de har fler inbyggda slutsteg. Här ovan gjorde du det igen. Vad anser du om flerkanalssteg, är de också dåliga på att förstärka musiksignaler? :)

Ageve . jag gillar inte ditt språk.. du börjar med att vara otrevlig minst sagt , sedan så ställer du frågor..hmm

Du kan tydligen inte skilja på skämt och allvar. Du har skrivit flera otrevliga inlägg i denna tråden, men också i andra trådar på sistone. Kasta inte sten i glashus...

Dessutom kommer du med påståeden jag aldrig sagt eller stårför ,,Kallas inte det för påhopp ??

Vad är det du aldrig har sagt?

Jag tycker David kan anmäla dig med förpåhopp så är vi kvitt :)

Varför skulle han göra det?

Det handlar trots allt om att delamed sig av det man snappat upp i sin hifibana och det glöms lätt bort när det ska hakkas hit och dit pga av.. prestige ?

Det handlar ju om prestige när folk inte vågar erkänna att de använder en hembioförstärkare, eftersom det skulla sänka deras "hifirespekt" i audiofilkretsar. Det är mest det det handlar om tror jag. De allra första prologic-burkarna som kom i mitten på 90-talet var verkligen inga höjdare, och det finns väl de som lever kvar med den erfarenheten fortfarande...

MR väljuds tester är egenterligen totalt ointressanta , så det är inget att hänga uppsig på ..

Om du tycker att de är helt ointressanta, varför citerar du då och använder det till att backa upp dina åsikter? Jag tycker att hans tester är intressanta, inte bara av förstärkare då utan även CD-spelare osv.

Postad 13 March 2009 - 17:33

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Ok , Detta blir sista gången jag svarar dig..

Det handlar ju om prestige när folk inte vågar erkänna att de använder en hembioförstärkare, eftersom det skulla sänka deras "hifirespekt" i audiofilkretsar.

Stackare..Vafaen vem bryr sig vad man spelar på bara man är nöjd själv !

Citera

Om du tycker att de är helt ointressanta, varför citerar du då och använder det till att backa upp dina åsikter? Jag tycker att hans tester är intressanta, inte bara av förstärkare då utan även CD-spelare osv.

Va det inte du som gnällde om att ta ur nått i sitt sammanhang ? hmm

Du kan tydligen inte skilja på skämt och allvar. Du har skrivit flera otrevliga inlägg i denna tråden, men också i andra trådar på sistone. Kasta inte sten i glashus...

Javisst, det kan jag erkänna..men jag försöker inte bortförklara mig som du gör ..suck.

En sak ,vem har utnämnt dig till forum polis ?

Postad 14 March 2009 - 01:45

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Väldigt konstig debatt detta. Vissa påstår att något är automatiskt sämre för dom kan göra fler saker samtidigt, vilket borde göra alla köksmixar, datorer, bilar, dvd spelare, mfl, värdelösa, eftersom man kan göra mer än en sak med dessa prylar.

Postad 14 March 2009 - 07:30

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Väldigt konstig debatt detta. Vissa påstår att något är automatiskt sämre för dom kan göra fler saker samtidigt,

Det föreligger många dogmer och regler inom hifin som garanterat kommer från eller förstärks av branschen (framförs ofta i t.ex. Hifi&Musik). En sådan regel är att en dedikerad apparat i samma prisklass alltid är bättre än en integrerad.
De är naturligtvis också mycket intresserade av att "slå in" att dyrare och nyare alltid är bättre.
Att de ljudintresserade sitter nöjda med ett fåtal apparater och uppgraderar sällan är inte direkt ett önskescenario för de som säljer produkter (och facktidningar) om man säger så ... :blink:

Uppenbaraligen så tycker många att det är bättre att följa dogmer och riktlinjer än att verkligen reflektera, ifrågasätta och förska ta reda på hur det verkligen är. En sak som jag tycker är intressant är varför fler inte funderar över - "det kanske är tillräckligt bra?". Betyder dyrt pris verkligen ett hörbart bättre ljud? Betyder ett dyrare material verkligen ett hörbart bättre ljud? Betyder ett mätningsresultat verkligen ett hörbart bättre ljud? Betyder mer utrymme för komponenterna verklkigen ett hörbart bättre ljud? Osv...

Jag tror att många, av olika anledninger verkligen vill hålla sig till regelboken och inte alls är intresserade av att veta om den verkligen alltid stämmer.
Viljan har ju dessutom om och om igen visat sig oerhört viktig om vi skall uppleva något (även om det egentligen inte finns något att uppleva).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 14 March 2009 - 07:34.

Postad 14 March 2009 - 07:59

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Bra skrivet!

Vad man kan kalla mitt i prick :blink:

mvh
multi

Postad 14 March 2009 - 08:17

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Stor skillnad mellan 2 och flerkanalare. Visst är det skillnad men det är väl ändå upp till var o en att tycka vad som låter bäst i sina egna öron. Just nu så har min Thule kombo pr150- pa150 fått respass till garderoben.
Varför, jo jag tycker att min H/K 255 låter bättre.
Så för mig så är dyrare inte alltid bättre för i så fall borde Thule kombon med Kirksaeter Silverline 60 S.E.spöa skiten ur H/Kn med polk högtalare.
Vad som är bäst kan bara jag själv avgöra INGEN ANNAN sen om det 2 eller fler kanaler, dyrt eller billigt struntar jag i.

Postad 14 March 2009 - 08:24

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
[quote name='Ageve' date='Mar 12 2009, 16:39 ' post='2357868']
Japp, men då är det ju skivan du använder som referens. Det är det enda man kan göra, eftersom det sällan går att ta reda på hur inspelningen har gjorts. Vilken typ av mikrofoner har använts? Vad för mixerbord hade de, och hur var det inställt? Användes tiotals eller hundratals meter kabel? Vad använde de för A/D-omvandlare? Hur har de processat signalen i efterhand? Reverb? Equalizer? Kompression?

Osv... Även om en skiva låter bra så behöver det inte betyda att det låter likadant som vid inspelningstillfället.

Det är precis som med film. Den tekniska kvaliteten och de effekter som används kan skilja enormt mellan olika filmer, men det är väl ingen som köper en suddig TV eller projektor bara för att slippa se felen på dåliga filmer? Hur det går när tillverkarna lägger till "bildförbättringar" osv vet väl de flesta - det blir ännu sämre.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Precis! Ett riktigt bra inlägg.
Vi som inte var med på inspelningen av skivan, vet inte hur ljudet är från början.
Vi bara gissar och tror att det ska låta på ett visst sätt, färgat eller ofärgat, men om det är riktigt det vet vi inte.

Angående trådskaparens fråga? Är det helt omöjligt att svara på detta. Det finns antagligen lika många bra, som dåliga, 2-kanals och 5.1 förstärkare. Det går inte att ge ett bra och entydigt svar på den frågan.

Postad 14 March 2009 - 08:47

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Just det . Min personliga erfarenhet av flerkanalreciver är att den sög rejält vid 2-kanalslyssning "H/K"
Men visst , klart det finns undantag , min kanske va ett undantag ..
Sen kan man prata om köksapparater best man vill...man kanske inte framstår som speciellt "bright" men men det är upp till va och en hehe ..
Helt lätt borde dock vara att förstå detta ..Det finns mer pengar att lägga på en 2kanalare per kanal sas än en 5/1..7/1 har med allt som finns i en sådan dac och en baksida fullsmaskad med ingångar osv

Sen så är det upp till konstruktören att förvalta det .. det borde väl inte vara så svårt att förstå ?

Mittiprick. Bra formulerat inlägg .

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 14 March 2009 - 08:50.

Postad 14 March 2009 - 13:02

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Sen kan man prata om köksapparater best man vill...man kanske inte framstår som speciellt "bright" men men det är upp till va och en hehe ..

Om du ska håna någon så är det rätt dumt att göra det om du inte ens kan stava korrekt. Det slår tillbaka på dig själv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.