Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio basmoduler

337 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 28 mars 2009 - 09:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
kunde inte hålla med mer ;)

Postad 28 mars 2009 - 10:09

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Är det inte lite konstigt att "lyssna själv" är ett argument som ofta används av tillverkare av tvivelaktiga ljudförbättrande produkter, precis som när Inos basmoduler diskuteras och sägs vara överlägset allt annat på marknaden av de som äger dem?

Vore det inte smartare att objektivt visa detta, när just bristen på objektivitet ofta är det som gör att argument faller?

MVH
/Chuck

Nu har Ingvar valt att prestera sina siffror som han gör. Vill man ha något annat så köper man något annat, svårare än så är det inte.

Postad 28 mars 2009 - 10:15

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Om man nu är intresserad av hur en produkt presterar och det bara finns en enda offentligjord mätning publicerad, då är det knappast konstigt att folk kommer att bygga sin uppfattning om produkten kring den mätningen.
Om någon annan har en mer rättvisande mätning så får de gärna visa den.
För övrigt passar dock Neil´s mätning ganska väl överens med vad man kan förvänta sig av en bas i den klassen.

Om man är intresserad av hur en högtalare låter så lyssnar man inte läser mätningar. Jag kan utmana dig och Chuck på ett litet blindtest. 5 olika högtalare, ni ska få se tonkurvemätningarna innan och sen ska vi fixa ihop det blinda testet med mätningarna. Mina pengar är att ni inte kommer fixa det om det inte är enorma skillnader.
Vill man inte lyssna så skiter man i Ino, då finns det massa andra tuffa märken som har läckra mätningar i reklambladet så kan man gå efter det.
Neil peart mätningar stämmer inte vidare bra hur X-modulerna mäter i andra rum, så där ser du igen problemet med dumma förenklingar. Precis det Ingvar sa i tråden jag länka till.

Visst är det fantastiskt att det är "mätning och objektivitet" som är det enda rätta. Ja, tills det gäller just DESSA produkterna. Då måste man lyssna själv. Det blir subjektivisternas argument direkt.
Weird.

Vad är konstigt? Läste du var Ingvar skrev om mätningar i tråden jag länkade till?
Lyssna och kom med konstruktiv kritik istället.

Postad 28 mars 2009 - 10:26

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Om man är intresserad av hur en högtalare låter så lyssnar man inte läser mätningar. Jag kan utmana dig och Chuck på ett litet blindtest. 5 olika högtalare, ni ska få se tonkurvemätningarna innan och sen ska vi fixa ihop det blinda testet med mätningarna. Mina pengar är att ni inte kommer fixa det om det inte är enorma skillnader.
Vill man inte lyssna så skiter man i Ino, då finns det massa andra tuffa märken som har läckra mätningar i reklambladet så kan man gå efter det.
Neil peart mätningar stämmer inte vidare bra hur X-modulerna mäter i andra rum, så där ser du igen problemet med dumma förenklingar. Precis det Ingvar sa i tråden jag länka till.

Jag håller med dig om ovanstående och har aldrig påstått motsatsen.
För högtalare då. (EDIT: Inte heller för CD-spelare, slutsteg eller försteg skulle jag ta utmaningen btw.)
För subwoofers så skulle jag LÄTT ta det vadet.
Angående Neil´s mätningar så köper jag Ingvars svar och ser fram emot alternativa mätningar i andra rum eller i halvrymd.

Vad är konstigt? Läste du var Ingvar skrev om mätningar i tråden jag länkade till?
Lyssna och kom med konstruktiv kritik istället.

Jag skulle lyssna men bor i helsingborgsområdet och har inte hört talas om någon med Y4 eller liknande i närheten.
Inte för att jag är jätteintresserad då jag inte tycker att portade subwoofers är intressant för egen del, men, jag är nyfiken på vad allt "fuss is about".
Och jag tänker samtidigt fortsätta att asgarva åt högtalarmöss. Utan att ens ha hört dem.

Redigerat av Unregistered41238, 28 mars 2009 - 10:28.

Postad 28 mars 2009 - 10:35

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Angående Neil´s mätningar så köper jag Ingvars svar och ser fram emot alternativa mätningar i andra rum eller i halvrymd.

Det fanns mätningar på Y-2 i den tråden t ex.

Jag skulle lyssna men bor i helsingborgsområdet och har inte hört talas om någon med Y4 eller liknande i närheten.
Inte för att jag är jätteintresserad då jag inte tycker att portade subwoofers är intressant för egen del, men, jag är nyfiken på vad allt "fuss is about".

Varför är inte portade basmoduler inte så intressanta för dig?

Postad 28 mars 2009 - 11:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Om man är intresserad av hur en högtalare låter så lyssnar man inte läser mätningar.

Byt ut högtalare och sätt in *kabel* så har du ett lika utmärkt argument.

Jag kan utmana dig och Chuck på ett litet blindtest. 5 olika högtalare, ni ska få se tonkurvemätningarna innan och sen ska vi fixa ihop det blinda testet med mätningarna. Mina pengar är att ni inte kommer fixa det om det inte är enorma skillnader.

Nej, är det någon som påstått motsatsen, och vad har det med saken att göra överhuvudtaget?

Att folk gillar Ino är inget fel, de kan mycket väl vara världens bästa högtalare/basmoduler. Men det kommer man inte fram till genom att bara kräva avslyssning och att säga "allt annat jag hört distar så mycket". Det är ett subjektivt bottennapp, och behöver knappt kommenteras. Bättre vore att visa på mer precist vad som är överlägset, och om det görs med lyssningstester så är det inget fel i det. Men då bör de utesluta förväntanseffekt och andra potentiella felkällor. Precis det som avkrävs vid andra påståenden.

MVH
/Chuck

Postad 28 mars 2009 - 12:28

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Det fanns mätningar på Y-2 i den tråden t ex.

Varför är inte portade basmoduler inte så intressanta för dig?

De välkända nackdelarna med basreflexer gör att de helt enkelt inte överstiger mina personliga minimikrav. (Ex utsmetning av impulssvar och frekvenssvaret under avstämningsfrekvensen där det sistnämnda är en showstopper).

Postad 28 mars 2009 - 13:44

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Byt ut högtalare och sätt in *kabel* så har du ett lika utmärkt argument.

Stor skillnad, förstår du inte skillnad mellan en kabels uppgift och en högtalare så är det inte lönt att fortsätta denna diskussionen.

Att folk gillar Ino är inget fel, de kan mycket väl vara världens bästa högtalare/basmoduler. Men det kommer man inte fram till genom att bara kräva avslyssning och att säga "allt annat jag hört distar så mycket". Det är ett subjektivt bottennapp, och behöver knappt kommenteras. Bättre vore att visa på mer precist vad som är överlägset, och om det görs med lyssningstester så är det inget fel i det. Men då bör de utesluta förväntanseffekt och andra potentiella felkällor. Precis det som avkrävs vid andra påståenden.

Nu driver Ingvar Ino som han vill och passar det inte så kan du skippa det. Rätt oförskämt att du ska berätta hur han ska driva sin hobbyverksamhet.
Jag skiter i mätningar, när jag lyssnar på musik använder jag öronen. Vad du använder vet jag inte.

De välkända nackdelarna med basreflexer gör att de helt enkelt inte överstiger mina personliga minimikrav. (Ex utsmetning av impulssvar och frekvenssvaret under avstämningsfrekvensen där det sistnämnda är en showstopper).

Tja, eller så är inte kanske alla basreflexer moduler lika dåliga som det du hört på. Det du talar om finns jag icke med Inos basreflexlådor. Därför är det ALLTID bäst att lyssna innan man kommer med generella myter.

Postad 28 mars 2009 - 14:20

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Stor skillnad, förstår du inte skillnad mellan en kabels uppgift och en högtalare så är det inte lönt att fortsätta denna diskussionen.

Nu driver Ingvar Ino som han vill och passar det inte så kan du skippa det. Rätt oförskämt att du ska berätta hur han ska driva sin hobbyverksamhet.
Jag skiter i mätningar, när jag lyssnar på musik använder jag öronen. Vad du använder vet jag inte.

Tja, eller så är inte kanske alla basreflexer moduler lika dåliga som det du hört på. Det du talar om finns jag icke med Inos basreflexlådor. Därför är det ALLTID bäst att lyssna innan man kommer med generella myter.

Alla basreflexer har de nackdelarna jag nämner. De fungerar som helmholtz resonatorer och således blir impulssvaret utsmetat och de faller per definition med 24db per oktav under Fb.
Detta är enkel fysik och jag vet det då det är enkelt bevisat. Vad jag hört eller inte hört är således ointressant för diskussionen och är inte heller en myt; det är odiskutabla fakta som ingen kunnig människa bestrider.
Att konsumenter trots allt köper basreflexer är pga att de har andra fördelar, exempelvis hög kostnadseffektivitet.

Jag är övertygad om att Ingvar är av samma uppfattning

Redigerat av Unregistered41238, 28 mars 2009 - 14:22.

Postad 28 mars 2009 - 14:23

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Alla basreflexer har de nackdelarna jag nämner. De fungerar som helmholtz resonatorer och således blir impulssvaret utsmetat och de faller per definition med 24db per oktav under Fb.
Detta är enkel fysik och jag vet det då det är enkelt bevisat. Vad jag hört och inte hör är således ointressant för diskussionen och är inte heller en myt; det är odiskutabla fakta som ingen kunnig människa bestrider.
Att konsumenter trots allt köper basreflexer är pga att de har andra fördelar, exempelvis hög kostnadseffektivitet.

menherre gud du måste förklara för stackarn vad fb är?

Postad 28 mars 2009 - 14:33

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

menherre gud du måste förklara för stackarn vad fb är?

Ett visst mått av minimikunskap förutsätts på ett sådant här forum i allmänhet och i synnerhet från dem som som är så säkra på sin sak att de tar sig friheten att läxa upp andra.

Redigerat av Unregistered41238, 28 mars 2009 - 14:36.

Postad 28 mars 2009 - 17:38

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Jo. Slutna lådor är att föredra om man har oändligt med plats och pengar. Det är ju bara att titta på skillnaden mellan pX-2 och Infra-X6 i pris och utrymmeskrav. Sen att basreflexer faller av med 24 dB per oktav under avstämningen behöver ju inte vara ett jätteproblem om man inte vill återge typ <15 Hz.

Postad 28 mars 2009 - 18:32

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Jo. Slutna lådor är att föredra om man har oändligt med plats och pengar. Det är ju bara att titta på skillnaden mellan pX-2 och Infra-X6 i pris och utrymmeskrav. Sen att basreflexer faller av med 24 dB per oktav under avstämningen behöver ju inte vara ett jätteproblem om man inte vill återge typ <15 Hz.

Japp. Slutna lådor tar mer plats och är dyrare för att man behöver fler. Det är en fråga om hur mycket man är villig att kompromissa. För min del är jag högst ovillig att göra några kompromisser alls. Ja, det blir något dyrare, men jag personlighen tycker att det är värt det då min hobby ger mig väldigt mycket glädje. Ett välfungerande system baserat på exempelvis 4-8 stycken tempest-x i så stora lådor man får plats med kostar inte särskilt mycket. Ja relativt sett då. Kombinerat med några lämpligt slutsteg och EQ så är det en svårslagen kombination ur alla aspekter utom WAF´en.

Det beror ju på vart avstämningen ligger? En avstämning på 10-12hz är ju relativt ok för de flesta applikationer, men när den ligger över 20hz så är produkten diskvalificerad för mina behov. För musik fungerar det nog utmärkt men för film så är det brister som i alla fall jag inte är villig att acceptera.

Postad 28 mars 2009 - 18:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Japp. Slutna lådor tar mer plats och är dyrare för att man behöver fler. Det är en fråga om hur mycket man är villig att kompromissa. För min del är jag högst ovillig att göra några kompromisser alls. Ja, det blir något dyrare, men jag personlighen tycker att det är värt det då min hobby ger mig väldigt mycket glädje. Ett välfungerande system baserat på exempelvis 4-8 stycken tempest-x i så stora lådor man får plats med kostar inte särskilt mycket. Ja relativt sett då. Kombinerat med några lämpligt slutsteg och EQ så är det en svårslagen kombination ur alla aspekter utom WAF´en.

Det beror ju på vart avstämningen ligger? En avstämning på 10-12hz är ju relativt ok för de flesta applikationer, men när den ligger över 20hz så är produkten diskvalificerad för mina behov. För musik fungerar det nog utmärkt men för film så är det brister som i alla fall jag inte är villig att acceptera.

Du får väl bygga några llt

Postad 28 mars 2009 - 18:48

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Då kanske du skulle fråga han istället. Det är ju lite lustigt att många slutna lådor jag hört låter så illa. :)

Postad 28 mars 2009 - 18:55

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Då kanske du skulle fråga han istället. Det är ju lite lustigt att många slutna lådor jag hört låter så illa. :)

En dålig sluten låda är självklart sämre än en bra portad låda.
Men, slutna lådor har fördelar som portade aldrig kan jämföra sig med. De har i och för sig nackdelar också, men det är nackdelar som man kan avhjälpa med mycket plats och pengar.

Du får väl bygga några llt

Om jag skulle ha basreflexer så skulle 4 stycken LLT avstämda till 10hz med Fi Car audio Q18 vara ett alternativ. Fast, lådorna skulle antagligen bli på runt 6-800liter stycket. Ett välfungerande alternativ för de som har plats.

Postad 28 mars 2009 - 18:57

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Jo, slutnad lådor har sina fördelar, speciellt att man kan få ännu lägre djupbasåtergivning. Men om det är värt priset är fråga. Med Y-basmodulen så kan man få -1 db runt 16 hz, känns som det räcker faktiskt. Men vem vet, min framtida Inoanläggning är ju inte köpt än och kan jag höra en förbättring som är värd pengarna (för främst filmer) så kanske det blir Infra moduler.

Postad 28 mars 2009 - 20:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Väl talat.
Nu tror jag att vi alla vet var de olika debattörerna står i den här debatten. Alla har argumenterat väl för sina respektive ståndpunkter och jag tror att vi kan säga så här. Om någon ändrar sig så kan de höra av sig. Dvs om någon skeptiker ändrar åsikt och blir Inofrälst så går det bra att meddela det. På samma sätt om någon Ino-entusiast inser att Inos basmoduler inte alls är särskilt bra så vore det en synnerligen värdefull upplysning. Annars tycker jag att vi fryser tjafsdebattden där och övergår till trevligt småprat om basmodulerna. :)

Redigerat av hassesolo, 28 mars 2009 - 20:36.

Postad 28 mars 2009 - 21:05

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Håller med och ber om ursäkt igen.

Det jag skulle vilja veta och se är InfraZ. Hur ser dom ut? Arbetar dom på likande sätt som ProfundusZ fast i slutna lådor?

Postad 28 mars 2009 - 22:07

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Erik: har du fått dina bs60 ännu?

Postad 28 mars 2009 - 22:21

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
halloj!

i manifestet kan man läsa att bla att ino audio stort sett bedrivs som en hobby verksamhet som fungerar som ideel verksamhet...

men då undrar man ju hur det kan vara så dyrt, som tex Ino Audio profundus Y-2 kostar runt 19.000:- för 2 st med en hög MDF skivor, om jag inte minns fel är det vifa som tillverkar åt ino? i så fall är det dom som tjänar pengar på att ino audio bara har sagt hur dom vill ha den byggd och dom gör det, ganska bra vinst marginal för vifa i så fall....

sen kan man undra varför ingen kopierar en av världen bästa högtalare? allt annat här i världen kopieras ju :)

Postad 28 mars 2009 - 22:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

men då undrar man ju hur det kan vara så dyrt, som tex Ino Audio profundus Y-2 kostar runt 19.000:- för 2 st

Tycker det är jättebilligt med tanke på vad man får för pengarna :)

med en hög MDF skivor,

Ino högtalare går inte att köpa med omonterade lådor. Antingen bara element, element och färdiga lådor eller helt färdiga.

om jag inte minns fel är det vifa som tillverkar åt ino?

Det varierar lite från år till år samt vilket element det är.

i så fall är det dom som tjänar pengar på att ino audio bara har sagt hur dom vill ha den byggd och dom gör det, ganska bra vinst marginal för vifa i så fall....

Ingen aning om deras marginaler, men antagligen går dom med vinst får vi hoppas :)

sen kan man undra varför ingen kopierar en av världen bästa högtalare? allt annat här i världen kopieras ju :D

För få vet om dom. Till och med här i tråden kommer det ju uttalanden från folk som aldrig ens provlyssnat, så marknaden känns ju rätt liten.

Postad 28 mars 2009 - 22:31

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

halloj!

i manifestet kan man läsa att bla att ino audio stort sett bedrivs som en hobby verksamhet som fungerar som ideel verksamhet...

men då undrar man ju hur det kan vara så dyrt, som tex Ino Audio profundus Y-2 kostar runt 19.000:- för 2 st med en hög MDF skivor, om jag inte minns fel är det vifa som tillverkar åt ino? i så fall är det dom som tjänar pengar på att ino audio bara har sagt hur dom vill ha den byggd och dom gör det, ganska bra vinst marginal för vifa i så fall....

sen kan man undra varför ingen kopierar en av världen bästa högtalare? allt annat här i världen kopieras ju :)

Tja, det är ju knappast dyrt. Försök att bygga mindre serier handverksmässigt i Sverige och kom billigare undan. Basarna är ju också i mindre serier = högre pris. Det som är intressant är ju hur mycket man behöver lägga för få motsvarade kvalité från något annat märke. I det fallet så anser jag Ino som rena vrakpriset.

Svårt att kopiera något man inte vet finns. Dom flesta modeller är ju gjorda i väldigt begränsad antal och görs ju på beställning.

Postad 28 mars 2009 - 22:53

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
så skulle någon verkligen börja massproducera dessa grejer så skulle prisen antagligen falla drastiskt, så det är ju synd att det inte gör det, varför hålla på något som tydligen är så bra? som så många fler skulle kunna ha nytta av..

önskar bara att jag själv skulle kunna vara en av de som verkligen har lyssnat på ino audio(svårt att ge kritik då), finns det någon runt östergötland som har ett system med ino bas moduler som skulle vilja demo spela?
skulle i gengäld demo spela min udda anlägning :)

Postad 28 mars 2009 - 22:58

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Anledningen är att Ingvar vill inte ha mer att göra. Det är ju anledningen varför han försvårar för folk att lyssna och köpa. I gengäld så blir det endast dom som verkligen är intresserad också. Alla toppsystem och basmoduler får man ju lyssna hos kunder eftersom han inte demar det i källaren.

Det finns folk som nog kan ställa upp och dema men risken är att du får köra en bit kanske.

Postad 28 mars 2009 - 23:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Tja, det är ju knappast dyrt. Försök att bygga mindre serier handverksmässigt i Sverige och kom billigare undan. Basarna är ju också i mindre serier = högre pris. Det som är intressant är ju hur mycket man behöver lägga för få motsvarade kvalité från något annat märke. I det fallet så anser jag Ino som rena vrakpriset.

Svårt att kopiera något man inte vet finns. Dom flesta modeller är ju gjorda i väldigt begränsad antal och görs ju på beställning.

Undra varför han inte beställer sina element i kina då dom flesta gör det idag och då får han ner kostnaden ordentligt .
och kan satsa på större volymer med element och i kvantitet om 1000st så har man en kostnad per element på 125kr.

Postad 29 mars 2009 - 19:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Vad jag vet så vill IÖ har väldigt snäva toleranser på sina element så att han sliper selektera bort 90% sedan :)
Därför han vill ha produktionen hos vifa, dem har dessutom några av dem bästa maskinerna med bäst precision och detta är bra för båda kvaliteten på elementen och för just toleransen.
Som sagt, han köper in dem väldigt dyrt från Vifa, inte mycket att göra något åt....
Och jag tycker inte Ino är dyrt, inte om man ser till vad man får för pengarna... jag har inte hört något bättre för 45k än i14+pX-2 och steg sjukt ljud för pengarna !

Postad 29 mars 2009 - 21:27

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Erik: har du fått dina bs60 ännu?

Nepp, inte ett knyst från Öhman :)

Postad 29 mars 2009 - 21:32

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Du kanske beställde dem färdiga, lackade i samma färg som dina pi60? I så fall kan det nog ta lite tid... Han är nog rätt beroende av sin snickare också verkar det som..på gott och ont

Postad 29 mars 2009 - 23:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Näe, beställde monteringssats denna gång. Har lärt mig att löda lite så ska nog klara att få ihop dem. Men visst, lackeraren är en flaskhals just nu. Har en polare som väntat på piP-lackning sen nyår.

Postad 31 mars 2009 - 13:13

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

hassesolo: Bit i det sura äpplet och skaffa dig ett cr80s på en gång. Det blir grymt mycket bättre än att köra med det som är inbyggt. Jag vet för jag tänkte som du ... köra utan först ... och det lät kanon, sen köpte jag det, då kom riktiga haksläppet.

Jaha ja, min nästa uppgradering då kanske? Har satt siktet mot 6 stycken a1:or, men ett ordentligt delningsfilter måste ju ändå införskaffas tids nog. Svårt det där med prioriteringar :)

Postad 31 mars 2009 - 13:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag har köpte en begagnad Behringer EP-2500 till basmodulerna. Det har dock visat sig svårt att hitta en 24V fläkt till fläktmodden. Jag behöver en 80 x 80 x 25 mm. Förslag?

Postad 31 mars 2009 - 20:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Ebm Papst :)

Postad 31 mars 2009 - 22:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Efter några timmars letande hittade jag en lovande fläkt som jag har beställt.

Postad 17 april 2009 - 23:11

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0
------>>> HASSESOLO

Vad hade du tänkt för kablage till y-4, dimension, längd??
Kör själv EKK 4x1.5 13meter, men jag undrar om det är för klent med tanke på längden.
Har nu upptäckt under studering när elementen spelar att kontrollen inte riktigt finns
där som tidigare, hade då betydligt kortare och 4x2,5.
Har hela tiden upplevt något som fel då jag upplevde basen som mer kraftfull i mitt vardagsrum.
Dock enligt manifestet så verkar mitt val var en fungerande dimension, fast det är ju angivet för högtalare.
Har du fått någon rekommendation av Ingvar?

VH
//Rickard

Postad 18 april 2009 - 17:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

------>>> HASSESOLO

Vad hade du tänkt för kablage till y-4, dimension, längd??
Kör själv EKK 4x1.5 13meter, men jag undrar om det är för klent med tanke på längden.
Har nu upptäckt under studering när elementen spelar att kontrollen inte riktigt finns
där som tidigare, hade då betydligt kortare och 4x2,5.
Har hela tiden upplevt något som fel då jag upplevde basen som mer kraftfull i mitt vardagsrum.
Dock enligt manifestet så verkar mitt val var en fungerande dimension, fast det är ju angivet för högtalare.
Har du fått någon rekommendation av Ingvar?

VH
//Rickard

Nu har det ju löst sig för dig (vi skötte det via PM) men jag kan ju ändå berätta att jag inte vet vad jag skall ha för kabel till basarna. Det blir samma som till frontarna och centern i alla fall. Jag skall ta hem kabel från IÖ när jag hämtar högtalarna.
Om de blir klara nån gång... :)

Postad 18 april 2009 - 21:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
4x1,5mm ska inte vara några problem.. snarare placering i det aktuella rummet som ställer till det...

Postad 18 april 2009 - 21:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

4x1,5mm ska inte vara några problem.. snarare placering i det aktuella rummet som ställer till det...

Han hade fasvänt en av högtalarna och när han kopplade om så blev det bättre.

Postad 18 april 2009 - 21:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
ok, va bra att det löste sig :)

Postad 18 april 2009 - 22:26

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0
Man känner sig lite dum :)

Är väl det att jag inte använt basarna speciellt mycket på senare och när de väl blivit har det varit låga
volymer.
Men kom hem i fredags och ville testa lite ljudtryck,
Det är så att jag har ett monteringsfel i en av basarna, den som monterat har vänt faserna fel i anslutningsplattan.
Blev väl så uppspelt när biorummet var klart o prylarna skulle kopplas in :unsure:

//Rickard

Helst skulle jag vilja basarna i hörnet men när ingvar var här så ritade han det så, fast då ritade han y-4.
Blir y4 snart..

Redigerat av kalenen, 18 april 2009 - 22:28.

Postad 19 april 2009 - 09:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Man känner sig lite dum :)

Är väl det att jag inte använt basarna speciellt mycket på senare och när de väl blivit har det varit låga
volymer.
Men kom hem i fredags och ville testa lite ljudtryck,
Det är så att jag har ett monteringsfel i en av basarna, den som monterat har vänt faserna fel i anslutningsplattan.
Blev väl så uppspelt när biorummet var klart o prylarna skulle kopplas in :wacko:

//Rickard

Helst skulle jag vilja basarna i hörnet men när ingvar var här så ritade han det så, fast då ritade han y-4.
Blir y4 snart..

ok, jo men om det löst sig som det e nu så är det ju bra :)
detta med felplacering menade jag bara med att om det lät dåligt så kan det vara en av anledningarna, men nu visade det sig att det va en felkoppling ;)
Och då kan du skita i detta med felplaceringen :unsure:

Postad 16 maj 2009 - 16:53

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Hej Allihopa !

Håller på att montera Profundus X / BS 60 ... 90 literslådan.
är det någon som vet rörlängden till basporten. ??
Hur mycket man skall kapa osv ...

"Senil jag" hittar inte måttangivelsen i
monteringsbeskrivningen ...

Svarar på mig själv:

Kapa basreflexröret till 27,8 cm (+/- 0,5 cm) och limma
(med t ex kontaktlim eller PL200) sedan på de två port-
ändarna på röret.

Är det nån som har en monteringsbeskrivning
PM.a mig ...

Redigerat av SunfireTHX, 16 maj 2009 - 17:37.

Postad 16 maj 2009 - 17:49

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Det fyrkantiga stora klossarna av dämpmaterialet
är logist att montera/pula in.... men hur skall man
göra med den långa remsan av dämpmaterial ?

Nån som vet ?

Redigerat av SunfireTHX, 16 maj 2009 - 17:49.

Postad 16 maj 2009 - 17:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Det är bara att pula in den, ska ligga som ett u.

Postad 16 maj 2009 - 23:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jag inbillar mig att vi fick till det som det va tängt till slut i alla fall... (jag och SunfireTHX)

vilket jäkla helsike det va att få in den stora skum-klossen i lådan och på plats... :P

Postad 17 maj 2009 - 00:03

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Jo ... men tillsut gick det ....
Skall bli kul att provspela lite mer imorrn .... :P

Nu är det kojjen som gäller ...

Postad 03 juli 2009 - 07:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu har jag spelat några timmar på profundusY-4 och de låter riktigt gött. :) De verkar funka lika bra till musik som till film. Jag körde ett 100-25Hz svep för att se om de orkade ända ned. Som förväntat mattades de inte märkbart vid 25Hz. Mina gamla Monolith:er var nästan tysta vid den frekvensen.
Angående monteringen så var den en baggis. Jag har monterat 6 A2 tidigare och det var mycket mer besvärligt än detta.
Min Behringer EP2500 verkar ha kraft så det räcker och blir över för drivningen. Efter fläktmodden så är den faktiskt nästan helt tyst också. Projektorn låter mycket mer.

Detta i kombination med ett akustikreglerat och ljudisolerat rum gör att jag har det riktigt bra nu. Tjejen sover ett par rum bort och märker inte alls när jag lyssnar högt. Jag brände på Hulk på en volym som kvaddade en av mina Monolither och det var inga problem.
Dessutom verkar mina cc-pc2:or låta bättre för var dag. Kan det vara inspelning eller psykiskt?
I vilket fall som helst är jag mycket nöjd. :)

Postad 03 juli 2009 - 09:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Nu har jag spelat några timmar på profundusY-4 och de låter riktigt gött. :) De verkar funka lika bra till musik som till film. Jag körde ett 100-25Hz svep för att se om de orkade ända ned. Som förväntat mattades de inte märkbart vid 25Hz. Mina gamla Monolith:er var nästan tysta vid den frekvensen.
Angående monteringen så var den en baggis. Jag har monterat 6 A2 tidigare och det var mycket mer besvärligt än detta.
Min Behringer EP2500 verkar ha kraft så det räcker och blir över för drivningen. Efter fläktmodden så är den faktiskt nästan helt tyst också. Projektorn låter mycket mer.

Detta i kombination med ett akustikreglerat och ljudisolerat rum gör att jag har det riktigt bra nu. Tjejen sover ett par rum bort och märker inte alls när jag lyssnar högt. Jag brände på Hulk på en volym som kvaddade en av mina Monolither och det var inga problem.
Dessutom verkar mina cc-pc2:or låta bättre för var dag. Kan det vara inspelning eller psykiskt?
I vilket fall som helst är jag mycket nöjd. :D

det är inspelning, dessa element är inte inspelade när man får dom vad jag vet :)

Och kul att du e nöjd !!!
kan tänka mig at tdet låter helt vansinnigt bra hemam hoss dig nu, och ritkigt bra lär det se ut...

Kan man få lite mer och heltäckande slutgiltiga bilder på rummet, dom du tog senast va lite underexponerade... :)

Postad 04 juli 2009 - 07:31

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

I vilket fall som helst är jag mycket nöjd. ;)

Tryck på med en digital db mätare så ser du bättre hur dom mattas längre ner i registret det går inte att avgöra med öronen .
Sen kan du väl säga att du hade 2 monoliter och nu har du 4 y4 så det borde bli en heldel skillnad .

Redigerat av Unregistered1728, 04 juli 2009 - 07:42.

Postad 04 juli 2009 - 08:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det är förstås mycket möjligt att de mattas en del men de tuffar på rätt bra vid 25Hz (subjektivt) när monolitherna bara viskade. Det kanske inte är en rättvis jämförelse pga fyra mot två som du säger. Viss prisskillnad också.
Nästa steg blir väl en EQ och ett försök att få till en juste frekvenskurva, men just nu låter jag det vara som det är ett tag.
Jag testade "knacka på akvariefönstretscenen" igår (Hitta Nemo). Oh my god! :) Jag har aldrig hört nåt liknande.

Redigerat av hassesolo, 04 juli 2009 - 08:50.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.