Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Swedish Statement" rigg för 3,3 miljoner!

255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 July 2009 - 20:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så en puckel menar du kommer alltid till sin rätt? Och så kallar du andra amatörer :)

Jag kallade H&M för amatörer ja, och det grundar jag på hur de tolkar mätresultat, dvs helt uppåt väggarna ibland. Ofta finns det inte någon konsekvens alls i slutsatserna. Deras teorier varierar från högtalare till högtalare. Gillar de den, så skyller de på begränsningar i mätningen, gillar de inte den så kallar de högtalaren för dålig av just samma anledning. De har helt enkelt dålig koll.

En puckel vid mätning ska det finnas ja. En mätning i resonansdöd kammare är inte det samma som verklig prestanda.
Om högtalarna konstrueras för att prestera spikrakt vid en sådan mätning, så kommer de att ha en dipp i basen när de
används till det de är tänkta, att spela upp musik och måla upp en stereobild, i ett rum. Det är knappast en radikal
åsikt eller någon hemlighet, utan helt enkelt en begränsning i de mätmetoder som används. Seriösa konstruktörer
känner givetvis till det.

Några exempel:

Revel Ultima Salon2:
Bifogad fil  708Revfig04.jpg   32.64K   1 Antal nerladdningar

B&W 802D:
Bifogad fil  1205802fig4.jpg   36.18K   1 Antal nerladdningar

Pioneer S-1EX:
Bifogad fil  307P1Xfig4.jpg   33K   1 Antal nerladdningar

edit: För att förtydliga ytterligare så menar jag inte att högtalarna ska ha en puckel i basen, utan att de ska uppvisa fenomenet vid en traditionell mätning. Har för mig att Öhman mfl använder/räknar ut en kompensation, som i sin tur ger en finare, rakare kurva (mer rättvis).

Redigerat av Ageve, 30 July 2009 - 20:48.

Postad 30 July 2009 - 20:14

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Har faktiskt också haft möjligheten att provlyssna riktigt fina uppsättningar från bl.a. Burmester, Von Schweikert och Kharma, att nämna några, så jag vet vad det hela går ut på med ett superbt bra ljud. Men fortfarande tycker jag inte att man kan säga nåt mer om hur ljudet är .. än att det låter grymt bra eller är tom perfekt.
Hur mäta sånt ? Deras frekvenskurvor måsta vara olika iom att det rör sig om olika konstruktioner. Jag kan inte på rak arm säga vilken av dessa typer av högtalare jag gillar mest, det skulle kräva enormt mycket lyssningstid och tester från min sida.
Vad föreslår du att en standard för "prestandamätning" skulle göra ? Försöka klarställa den optimala frekvenskurvan ? Men vad händer om jag inte håller med, dvs. tycker att nr2 eller nr3 låter bättre .. Har jag fel dvs, eller kan man ha fel överhuvudtaget ? Jag gillar ljudet hos många testvinnande högtalare dock ej alla.
Tycker inte om exempelvis Monitor Audio, Audiovector, Dali, Canton högtalare i de lägre prisklasserna, Men gillar ELAC, Dynaudio, B&W, AE, Infinity för att nämna några. Det där är min smak punkt slut. Kanske tycker jag nåt annat om 10 år, men så här känner jag idag. Om nån skulle kunna översätta min smak till en formel som kan prediktera min smak så skulle jag välkomna det ... :)

Postad 30 July 2009 - 20:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det är väl ingenting fel med att vilja ha monsterprylar till abnorma pengar. :) Bara det är tydligt medvetna val och inte baserade på ryggdunkar och supersmöriga flummande försäljare som inte vet fysikens klass 1. :) Det är så att det finns jäkligt många häftiga leksaker som är ruskigt bra dessutom!

Sen är det väl väldigt individuellt vad som räknas som "monsterprylar till abnorma pengar" ?
Har en polare som har tjatat och tjatat och frågat vad mitt biorum har kostat och vad jag gett för mina grejer.
Jag berättade väl bara i stora drag, men han gick bl.a hem och googlade Z-11an. Han idiotförklarade mej direkt.
Han kunde inte fatta hur man kunde lägga så mycket pengar på ljud och bild, och då har han ändå riktigt gott om pengar. Han tyckte dock att det var trevligare att titta på en film hos mej än hemma på sin tv.
Nu håller jag ju för mej själv vad det har kostat, för det har ingen med att göra, men vem jag än skulle berätta för, släkt/vänner, så skulle dom få spel. Men här på forumet t.ex har jag ju en "standardrigg".
För "Svensson" är 20k ABNORMT mycket för ljud och bild. För oss är 1000k abnormt.. Typ..

Postad 30 July 2009 - 20:23

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Om nån skulle kunna översätta min smak till en formel som kan prediktera min smak så skulle jag välkomna det ... :)

Det finns mycket raffinerade metoder att "mäta" hur en högtalare kommer uppfattas ljudmässigt i jämförelse med andra under kontrollerade blindtester, så det är inget hokus pokus egentligen.

Läs gärna Audio Musings by Sean Olive för mer lättläst information.

MVH
/Chuck

Postad 30 July 2009 - 20:27

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Men vad händer om jag inte håller med

Tycker du att hästkrafter/kilowatt är en bra standard eller liter för att ta en annan. Kilometer en tredje.

Oavsett om du gillar det eller inte är det av vikt att det finns normer att mäta emot och att jämföra med. t.ex. WATT är en väldigt bra standard som skulle få kanoniserad utifrån vissa valda parametrar.

Watt är en standar som påhängs inomaudiovärlden. Låt mig förklara. Det finns inga motkrav till watt utan Pellejöns hiend kan överstyra maskinen med dist som följd och med en kanal inkopplad och vid en för dem gynnbar frekvens utge sin maximala uteffekt i en peak och vips levererar dem 200w i nästan 8ohm. Det var egenligen 6,3 men 200 är en rund siffra. :) Sen kör vi en mördande reklam och påtalar maskinen förträfflighet. :) Den verkliga effekten är kanske 81w. Men det är inte viktigt eftersom vi alla tycker olika. Jag tycker att den har 200w. :)

Postad 30 July 2009 - 20:30

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Och om man tycker att hårdast e bäst, ja då vinner ju onekligen diamant :)

Antagligen tycker man nog att Grafen är bäst då den är hårdare än vad diamant är
(jag var bara tvungen :) )

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 30 July 2009 - 20:42.

Postad 30 July 2009 - 20:40

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Visst tycker jag att hästkrafter/kW säger en hel del om en bil, säg, men inte allt. 2 bilar med lika mycket hästkrafter, lika mycket förbrukning, lika stora, snabba, tysta etc. etc. kan vara helt olika för mig .. varför ?
För att totalupplevelsen inte är lika med summan av alla ingående komponenter. Totalupplevelsen är (nu romantiserar jag det lite) är ett samspel mellan mig, min personlighet, mina erfarenheter och känslor och bilen.

Sen det där med mätningar, träning av öron etc.... En tankeställare först: Säg att jag upplever ett ljud på ett visst sätt, men sen lär jag mig känna igen andra aspekter av samma ljud, och lär mig höra fler/mer ljud .. jfr. med vinprovning. Vad har jag åstadkommit då .. De hjärnmönster, nervbanor i mitt huvud har förändrats, anpassats till nya förhållanden .. är det självklart att det hela är en förbättring, eller rör det sig bara om en förändring ?

Lonsdaleit är typ 60% hårdare än vanlig diamant, uppbyggd av kol men med grafitgitter och ej diamantgitter :)

Redigerat av nermin, 30 July 2009 - 20:46.

Postad 30 July 2009 - 20:46

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Visst tycker jag att hästkrafter/kW säger en hel del om en bil, säg, men inte allt. 2 bilar med lika mycket hästkrafter, lika mycket förbrukning, lika stora, snabba, tysta etc. etc. kan vara helt olika för mig .. varför ?
För att totalupplevelsen inte är lika med summan av alla ingående komponenter. Totalupplevelsen är (nu romantiserar jag det lite) är ett samspel mellan mig, min personlighet, mina erfarenheter och känslor och bilen.

Sen det där med mätningar, träning av öron etc.... En tankeställare först: Säg att jag upplever ett ljud på ett visst sätt, men sen lär jag mig känna igen andra aspekter av samma ljud, och lär mig höra fler/mer ljud .. jfr. med vinprovning. Vad har jag åstadkommit då .. De hjärnmönster, nervbanor i mitt huvud har förändrats, anpassats till nya förhållanden .. är det självklart att det hela är en förbättring, eller rör det sig bara om en förändring ?

Lonsdaleit är typ 60% hårdare än vanlig diamant, uppbyggd av kol men med grafitgitter och ej diamantgitter :)

Sant.

Dock vad gällande Lonsdaleit KAN Det vara hårdare än diamant. Dock kan det vara vissa svårigheter att praktiskt använda Lonsdaleit då det endast förekommer i två meteor kratrar i världen

Redigerat av Schill, 30 July 2009 - 20:49.

Postad 30 July 2009 - 20:53

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Helt rätt men om du då med en bubbla 63hkr kommer fram till mig med en Corvett på 630hkr så är jag ganska säker på att jag med lätthet är snabbare än dig. Jag kör fortare runt en rondell och kan tom kanske eventuellt komma nära dig i förbrukning. :) VIlketsom är det inom hifi lite så att man kan jämställa en maskin med 25w med en med 510w och folk tror det. JO men watt säger ingenting. hmm. Då har man lyckas skapa en förvirring som är total bland kunderna. Inom bilindustrin går inte det eftersom allt r så vedertaget och i detalj skärskådat att ingen riktigt blir lurad.

Sen vad som är personlig smak är en annan sak. Det måste dock finnas vissa punkter för att vi vettigt skall kunna orientera oss utan att bli alldeles tapapde. :)

Postad 30 July 2009 - 21:02

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Helt rätt men om du då med en bubbla 63hkr kommer fram till mig med en Corvett på 630hkr så är jag ganska säker på att jag med lätthet är snabbare än dig. Jag kör fortare runt en rondell och kan tom kanske eventuellt komma nära dig i förbrukning. :) VIlketsom är det inom hifi lite så att man kan jämställa en maskin med 25w med en med 510w och folk tror det. JO men watt säger ingenting. hmm. Då har man lyckas skapa en förvirring som är total bland kunderna. Inom bilindustrin går inte det eftersom allt r så vedertaget och i detalj skärskådat att ingen riktigt blir lurad.

Sen vad som är personlig smak är en annan sak. Det måste dock finnas vissa punkter för att vi vettigt skall kunna orientera oss utan att bli alldeles tapapde. :)

Även när det gäller bilar är det inte riktigt så enkelt. Vikten på bilen spelar stor roll, vridmomentet likaså, huvuvida bilen har använt turbo/kompressor för att komma upp i så hög effekt, om effekten är jämn över hela varvregistret osv, osv. När det är så extrema skillnader som du nämner är det klart ingen match vem som kommer först i mål, men det säger bara något om just det, hur snabbt man kommer i mål. Det säger ingenting om komfort, utrustning eller annat som också räknas in som faktorer i bilköp.
Jag vill påstå att en bil med 150 hästar kan komma runt en bana snabbare än en bil med 300 hästar utan problem, om de andra faktorerna inte är gynnsamma för just den här typen av mätning för den starkare bilen.

På samma sätt inom Hifi, om du drar det till extremen på det sättet lär en förstärkare med 630W kunna spela högre än en på 63W, även om det är lite fuskigt mätt på den förstnämnda... men det säger inget om hur angenäm resan är, dvs hur rent och fint de spelar och hur bra det låter.

Jag vill påstå att bilindustrin slänger sig med lika mycket begrepp som lurar ovetande kunde som Hifi-industrin.... för att inte nämna megapixelhysterin på digitalkameror, Mhz-hysterin på datorprocessorer, osv, osv. Alla företag som kränger saker är lika goda kålsupar, på gott och ont. Och inom varje område finns det en liten klick som faktiskt bryr sig om att ta reda på vad siffrorna betyder, eller snarare inte betyder, och istället tar reda på hur man ska sålla ut axarna från vetet.

Resten, den stora massan, köper på de fina siffrorna som inte betyder något och blir gladare för att de tror att de har fått något bra... och kommer aldrig att märka av något annat, för i slutändan är prestandan redan långt förbi deras egentliga behov.

Redigerat av Sigma78, 30 July 2009 - 21:05.

Postad 30 July 2009 - 21:03

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Är inte en Lonsadleit en korruption av en diamant men som har en hexagonal polygon struktur istället för diamant som har en annan struktur? ( kommer inte på vad den strukturen heter, och ser bara en suddig bild ur min kemi bok som jag inte riktigt kan tyda )

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 30 July 2009 - 21:12.

Postad 30 July 2009 - 21:03

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Instämmer helt, men vad det gäller bubblan vs corvetten så e jag inte hundra :) ... Prestanda visst det köper jag hehe, men du kan omöjligen veta hur mycket jag trivs i min bubbla, o sen totalupplevelsen är att väga in alla aspekter dvs. pris, körglädje, strul med bilen, etc. etc. Finns ju massor med folk som kör svindyra bilar och är pissed, förstås många med gamla bilar med.
Därför välkomnar jag vissa standarder, säg euroncap, mått på hp/kW, förbrukning storlek, garantier serviceintervall. Detta hjälper mig att gallra bort 90-95 % av bilar .. men är otillräckligt eftersom jag ändå måste sätta mig bakom ratten, eller provlyssna min högtalare, eller hur ?

Postad 30 July 2009 - 21:17

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Instämmer helt, men vad det gäller bubblan vs corvetten så e jag inte hundra :) ... Prestanda visst det köper jag hehe, men du kan omöjligen veta hur mycket jag trivs i min bubbla, o sen totalupplevelsen är att väga in alla aspekter dvs. pris, körglädje, strul med bilen, etc. etc. Finns ju massor med folk som kör svindyra bilar och är pissed, förstås många med gamla bilar med.
Därför välkomnar jag vissa standarder, säg euroncap, mått på hp/kW, förbrukning storlek, garantier serviceintervall. Detta hjälper mig att gallra bort 90-95 % av bilar .. men är otillräckligt eftersom jag ändå måste sätta mig bakom ratten, eller provlyssna min högtalare, eller hur ?

Ja! Det är vi överens om. :)

Postad 30 July 2009 - 21:21

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Sant.

Dock vad gällande Lonsdaleit KAN Det vara hårdare än diamant. Dock kan det vara vissa svårigheter att praktiskt använda Lonsdaleit då det endast förekommer i två meteor kratrar i världen

OCH
Det framställs syntetiskt genom att pressa grafit eller att "spränga" grafiten (Och något till sätt har jag för mig)
Sen om det framställs tillräckligt för att framställa behoven för högtalare ( är väl ingen större produktions antal) kan jag inte svara om, då jag inte har sån information.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 30 July 2009 - 21:25.

Postad 30 July 2009 - 21:23

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Sigma78

Det spelar all roll! Stadarden är inte bara HKR. Det är en som avgör effekt ur motorn oavsett sug eller respirator. En annan standar som finns NUMER är power to weight ratio. Den är avgörande för körbarheten. Vridmoment är inte så avgörande som man kan tro med på stora maskiner. Ofta jobbar man efter mer effekt om än et är på bekostnad av vrid. Det är oavsett eftersom genom standarder kan man utläsa det mesta.

Postad 30 July 2009 - 21:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Palla bilar... :)

Postad 30 July 2009 - 21:25

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Älskar LJUDET i en fin rak sexa ;-) hahahaha

Postad 30 July 2009 - 21:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, Neeee jag älskar ljudet av IM från en riktigt fet anläggning... :)
det e kärlek det !
Men klart, en fet Hemi 426 e inte helt fel heller... :)

Postad 30 July 2009 - 21:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
På tal om bilar... :)

En liten modern pluttmotor kan utan problem ha både mer effekt och vrid, jämfört med gamla reliker. Förbrukningen är dessutom mycket lägre.

En V8 från 1930-talet har effekt ungefär som en Daewoo 1.0 (ja det är en Daewoo även om man klistrar ett Chevalogo på den).

Japp, sommarbilen har rak sexa och ferritasystem. Det låter gött när man varvar ut.

Redigerat av Ageve, 30 July 2009 - 21:38.

Postad 30 July 2009 - 21:33

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Håller med dig igen om jag får inflika att det är topp med WEBER! :)

WEBER

Postad 30 July 2009 - 21:35

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Ok, nu vet jag inte längre vad vi pratar om ... o jag har bara druckit kaffe ikväll .. så jag går o zzZZZZzz:ar istället ...
Natti på er alla !

Postad 30 July 2009 - 21:39

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

På tal om bilar... :)

En liten modern pluttmotor kan utan problem ha både mer effekt och vrid, jämfört med gamla reliker. Förbrukningen är dessutom mycket lägre.

En V8 från 1930-talet har effekt ungefär som en Daewoo 1.0 (ja det är en Daewoo även om man klistrar ett Chevalogo på den).

Hold your horses! :)

Alfa1930

Bugatti

Utveckligne går inte så mycket framåt som vi tror. Lite som med HIFI. Vet inte hur intresserad ni är i bilar men notera lite specifikatioenr. En dubbla överliggande kammar! 1930 :) Den andra enkel överliggande etc etc. . Men dock.

Postad 30 July 2009 - 21:42

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Palla bilar... :)

OT Ja men då måste man fråga först:) Förlåt var bara tvungen.

Postad 30 July 2009 - 21:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Alfan har en 1,8 liters motor på 95hk. Visserligen lite imponerande med tanke på åldern, men man får inte glömma bort att den var en sportbil på sin tid.

En normal 1,8 liters standardmotor har runt 140-160hk idag. Så visst har utvecklingen gått framåt...

Postad 30 July 2009 - 21:47

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Sigma78

Det spelar all roll! Stadarden är inte bara HKR. Det är en som avgör effekt ur motorn oavsett sug eller respirator. En annan standar som finns NUMER är power to weight ratio. Den är avgörande för körbarheten. Vridmoment är inte så avgörande som man kan tro med på stora maskiner. Ofta jobbar man efter mer effekt om än et är på bekostnad av vrid. Det är oavsett eftersom genom standarder kan man utläsa det mesta.

Jag är ledsen, men du tappade mig någonstans, jag vet inte riktigt vad du syftade på som jag har sagt är oviktigt och du säger spelar all roll, eller var vi har olika åsikter.

Postad 30 July 2009 - 21:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Alfan har en 1,8 liters motor på 95hk. Visserligen lite imponerande med tanke på åldern, men man får inte glömma bort att den var en sportbil på sin tid.

En normal 1,8 liters standardmotor har runt 140-160hk idag. Så visst har utvecklingen gått framåt...

En Normal 1,8 liters på 140-160 hästar...? Utan turbo...? Låter lite högt...

Postad 30 July 2009 - 21:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En Normal 1,8 liters på 140-160 hästar...? Utan turbo...? Låter lite högt...

Opels minsta/tröttaste motor i Vectra har 140hk. Det är en 1,8 liters 4 cylindrig motor utan överladdning.

Postad 30 July 2009 - 21:57

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

En dubbla överliggande kammar! 1930 :)

Det fanns tidigare än så http://en.wikipedia....omeo_Grand_Prix

Kolla specen på den, snacka om att vara före sin tid :) fyrventilsteknik 1914!

Redigerat av -Palle-, 30 July 2009 - 21:58.

Postad 30 July 2009 - 21:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag började lugnt ageve! :) Viss är utveckligen frammåt med inte nära vad den borde vara. BIlar var riktigt bra redan gammalt tillbaka med från 70tal och frammåt har det inte hänt så mycket tyvärr. Lite men inte mycket.

" Auto Union “Silverarrow” cars (1934 to 1939) to be developed by Auto Union’s Racing Division in Zwickau. In an effort to make the 420 hp twelve-cylinder engine in the Type D even faster, the single-compressor version from 1938, the year it made its debut, mutated into a dual-compressor version. "

Jag började lungt hihi..

Postad 30 July 2009 - 22:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Opels minsta/tröttaste motor i Vectra har 140hk. Det är en 1,8 liters 4 cylindrig motor utan överladdning.

Jag har en stor jevvla Citroen Jumpy HDI diesel, chiptrimmad. Ca 135 hästar och 300 newton och åker ifrån alla "standardbilar". Ibland t.o.m med hela skåpet fullt med material och kärra efter. :) Menar du att det är så stor skillnad på hästar och hästar ?

Postad 30 July 2009 - 22:13

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Jag har en stor jevvla Citroen Jumpy HDI diesel, chiptrimmad. Ca 135 hästar och 300 newton och åker ifrån alla "standardbilar". Ibland t.o.m med hela skåpet fullt med material och kärra efter. :) Menar du att det är så stor skillnad på hästar och hästar ?

Jämför dina 300Nm med Vectrans 175Nm... :)

Redigerat av -Palle-, 30 July 2009 - 22:14.

Postad 30 July 2009 - 22:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag började lugnt ageve! :) Viss är utveckligen frammåt med inte nära vad den borde vara. BIlar var riktigt bra redan gammalt tillbaka med från 70tal och frammåt har det inte hänt så mycket tyvärr. Lite men inte mycket.

Nja, just (slutet på) 70-talet, innebar ju slutet för brytarspetsarna - riktigt crap som behövde justeras bytas ofta om bilarna skulle gå bra. Moderna motorer har inte ens någon vanlig fördelare. Allt styrs av induktiva givare och det är sällan problem med det.

Förgasare med manuell choke. För mycket choke = motorn surnar och vägrar starta. För lite = den går som en håsa innan den är varm. Ersatt av datorstyrd insprutning som i stort sett aldrig krånglar.

Tändstift som höll 1000-2000 mil på sin höjd. Idag håller de normalt sett runt 10 000 mil pga effektivare/renare förbränning.

Rostskydd. Fanns knappt på 70-talet oavsett tillverkare. De flesta var usla, en del ännu sämre. Idag har de flesta seriösa tillverkare utmärkt rostskydd/modern karosskonstruktion, t ex Volvo, Audi, Volkswagen, Opel osv.

Det finns fortfarande Asiatiska skitbilar med 70-tals konstruktion, och t ex Ford har haft en del rostproblem på senare år, men överlag blir bilarna bättre och bättre.

Krocksäkerhet. Fanns knappt på 70-talet.

osv :)

Jag har en stor jevvla Citroen Jumpy HDI diesel, chiptrimmad. Ca 135 hästar och 300 newton och åker ifrån alla "standardbilar". Ibland t.o.m med hela skåpet fullt med material och kärra efter. tongue.gif Menar du att det är så stor skillnad på hästar och hästar

Du får ju såklart räkna med både hästar och vridmoment. Just dieselmotorer har ju utvecklats rejält bara de senaste
10-15 åren. Vem minns inte de gamla trötta, svartrykande (men extremt hållbara) Mercedesdieslarna :)

Ett annat exempel på utveckling är T-Ford: 2,9 liters motor på hela 20hk ;)

Redigerat av Ageve, 30 July 2009 - 22:31.

Postad 30 July 2009 - 22:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dags att styra tråden i rätt riktning igen, hur intressant det än kan vara med bilar :)

Postad 31 July 2009 - 02:58

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Om en högtalare skulle vara helt frekvenslinjär och dessutom faslinjär till 100% skulle den i det närmsta man kan komma återge inspelningen precis som det lät när det spelades in.

Läs igen!

Nej, inte om dom mätningarna är gjorda i ekofri miljö och mono. Du får inte glömma bort att rummet och stereosystemet jobbar tillsammans för återskapa musiken och det är annorlunda mot ett ekofri miljö.

Jag anser att det är inte högtalaren som är felkonstruerad utan ditt lyssningsrum.
Skall det vara musik i rummet med bästa möjliga effekt så är det ett dedikerat som gäller.

Nja, man vill inte lyssna på musik i ekofri miljö, lovar dig. Det låter inte naturligt.

Studier som HK gjort ? .. Ett oberoende företag som står på konsumenternas sida ? ..Jag vidhåller det jag har sagt o samtidigt instämmer i mycket ni säger, men det som gäller till sist och som är avgörande vid köp av något är faktiskt egen vilja och personlig smak.

Så du menar att Floyd E. Toole studier inte är korrekta? Har du läst något av det? Det finns ju lite här att läsa:
http://www.harman.co...andRoomsPt1.pdf
http://www.harman.co...andRoomsPt2.pdf

Den personliga smaken är rätt så "opersonlig" när man gjort dessa studier blint.

Postad 31 July 2009 - 06:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Dags att styra tråden i rätt riktning igen, hur intressant det än kan vara med bilar :blink:

VA! Hur är detta OT! ;)

Postad 31 July 2009 - 07:13

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Nej, inte om dom mätningarna är gjorda i ekofri miljö och mono. Du får inte glömma bort att rummet och s
Så du menar att Floyd E. Toole studier inte är korrekta? Har du läst något av det? Det finns ju lite här att läsa:
http://www.harman.co...andRoomsPt1.pdf
http://www.harman.co...andRoomsPt2.pdf

Den personliga smaken är rätt så "opersonlig" när man gjort dessa studier blint.

God morgon :blink:

Nej jag menar inte att hans studier är inkorrekta, eller korrekta, har inte gjort den typen av mätningar innan.... Anta dock för enkelhetens skull att han har rätt. Och ? Han pratar om vissa designprinciper och ideologier som ger förutsättningar för ett bra ljud. Du kan måla upp tusentals sådana regler, frågan är hur man går till väga praktiskt när man ska realisera det hela i en fungerande högtalare/rum miljö. Bara genom att titta på högtalare och tom inom samma prisklass, säg 10k eller 20k så ser man att det finns en mängd olika lösningar, som inte bara är anpassade efter den sorts musik vi lyssnar på.

(lol Bengt Frithiofsson på tv4, dvs vingubben, är lagom full igen)

Redigerat av nermin, 31 July 2009 - 07:14.

Postad 31 July 2009 - 07:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

VA! Hur är detta OT! ;)

Ja det kan man fråga sig....?! :blink:

Postad 31 July 2009 - 09:51

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Angående högtalare och rum: enligt min enkla uppfattning bör en högtalare vara konstruerad för att spela MED rummet och inte mot det. Således ligger Stig Carlssons principer mig varmt om hjärtat eftersom det löser en stor del av problemet.

Högtalare som kräver specialbehandlade rum för att låta bra är enligt min mening inte optimala, det är bättre om de klarar traditionella rum och rimlig akustikfix.

När det gäller standarder vore en modern HiFi-DIN-norm bra att ha. Dock expanderad och med strikta krav på mätmetoder m.m. Gärna kompletterat av korrekt utformade lyssningstester som då bör ske blint för att komplettera mätningarna. Dock bör dessa blindtester inte inkludera slumpgeneratorer utan testobjekten kallas då A,B och C t.ex med tillhörande switchar där val av A alltid kopplar in A o.s.v.

När det gäller jämförelse klockor med högtalare är min enkla uppfattning att en högtalare är avsevärt mer komplex än en klocka vars uppgift är att visa tiden. Sedan kan det finnas mjuka värden med klockan men dess grundfunktion uppnås enkelt på elektronisk väg jämfört med en högtalare som är en mekanisk konstruktion och ställer helt andra krav.

Postad 31 July 2009 - 10:46

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

God morgon :blink:

Nej jag menar inte att hans studier är inkorrekta, eller korrekta, har inte gjort den typen av mätningar innan.... Anta dock för enkelhetens skull att han har rätt. Och ? Han pratar om vissa designprinciper och ideologier som ger förutsättningar för ett bra ljud. Du kan måla upp tusentals sådana regler, frågan är hur man går till väga praktiskt när man ska realisera det hela i en fungerande högtalare/rum miljö. Bara genom att titta på högtalare och tom inom samma prisklass, säg 10k eller 20k så ser man att det finns en mängd olika lösningar, som inte bara är anpassade efter den sorts musik vi lyssnar på.

(lol Bengt Frithiofsson på tv4, dvs vingubben, är lagom full igen)

Att det finns massa olika lösningar bevisar inte att folk gillar olika ljud utan snarare att dom tilltalas av det yttre. Det som deras studier visat, var att resultatet från dom blinda testen och öppna testen inte stämde ihop, för att folk påverkades av vad dom såg.

Redigerat av Hifimatte, 31 July 2009 - 10:47.

Postad 31 July 2009 - 10:57

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Att det finns massa olika lösningar bevisar inte att folk gillar olika ljud utan snarare att dom tilltalas av det yttre. Det som deras studier visat, var att resultatet från dom blinda testen och öppna testen inte stämde ihop, för att folk påverkades av vad dom såg.

Vilket bevisar att helhetsintrycket basear sig på..

1. Status
2. Utseende
3. emotion
4. egenskaper
5. Ljudkvalite

Typ. Detta handlar inte bara om hifi. Bruda, bilar, kläder etc etc.

Att vi har prylar som accesoarer är inget nytt under solen.

Postad 31 July 2009 - 11:07

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Detta var en mkt intressant tråd!

Intressant att läsa hur olika alla tycker egentligen.

Jag tycker inte man är knäpp om man köper dyra hifigrejer,det är som nermin skriver olika från person till person varför man köper vissa saker. Just när det gäller ultradyr hifi så är det väl väldigt draget till sin spets vad just dom högtalarna tex är bra på. Vissa anläggningar är extremt superbra på att förmedla detaljer,och snöar in för mkt på det så att "vanlig musik" inte låter bra på den anläggningen tex. Andra anläggninar är mer för extrem dynamik som exempelvis Mcintosh dreamsystem. Det är väl ytterst ovanligt(om det ens finns?) med Anläggningar som är extremt bra på ALLA parametrar,dvs detaljer,extrema spelahögtegenskaper,dynamik etc etc.

Eller har jag fel?

Tycke o smak är ju lika olika vad gäller utrustningen som musiken man tänker spela på den.
En person som lyssnar mest på klassisk musik skulle troligen inte köpa ett par cerwin vega eller större prosonhögtalare. Däremot yngre kille som gillar techno/metal skulle gladeligen göra det.
Hans musik skulle inte låta bra på anläggningar med för mkt detaljer,då man hör inspelningens "dålighet" i speciellt metal.

Jag själv har ju en smak många tycker är lite udda och kanske rentav knäpp,många är mina vänner som kallat mig idiot genom åren,men det bryr jag mig inte om.

Lite OT också:

Jag har en annan hobby som är terrariedjur,inom detta område kan man verkligen undra om det kan vara värt det,för vissa djur är väldigt dyra. Om vi tar som exempel En Nätpyton,en normalfärgad unge kan du få för 700-1000 kr. Kanske kan tyckas dyrt för en orm för personer som inte är insatta,men en albino nätpyton kostar ca 45000. En viss skillnad. Detta bara pga färgen och att albino är lite ovanligare. Men ormen har samma beteende och blir lika stor som en normalfärgad. Folk vill ha en albino,kosta vad det kosta vill.

Sjukaste jag hört talas om är en ovanlig färgmorf på kungspyton,rosa orm med svarta ögon. Coolt javisst,men är det värt 750000 som den kostade??
En normalfärgad kostar som en normalfärgad nätpyton.

Finns även Fågelspindlar som är lite ovanliga som är dyra,finns en som kostar 8-9000 för en vuxen.
För En SPINDEL. Är detta vettigt? JA för dom som är insatta och vill ha en sån så är det ett vettigt pris.
Eller rättare sagt,priset är irrelevant,dom vill ha en sån,då köper dom en sån oavsett pris. Om man har råd alltså.

Postad 31 July 2009 - 11:20

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
INtressant vinkling med terrariedjuren. :blink:

Liknande om du tittar på t.ex. West Coast Customs eller typ sådand som går på Dicovery eller liknande kanaler. Där blir det ju ultratydligt att folk betalar absurda summor för att vara unik. Det är just unikumet som är det man primärt vill åt. Du köper en NY ferrari men för att inte vara lik det 10 andra i staden som har en gör du en makeover för lika mycket som nypriset. Då sticker du ut. Det adderar inte till prestandan men det ger en skön egoboost.

Postad 31 July 2009 - 11:27

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Exakt!

Man vill vara UNIK med sina grejer,vad det än må vara för nåt.

Alla är ju givetvis inte så,men väldigt många vill sticka ut för att säga "haha titta på mig, jag har det här,det har inte du,jag är bättre än dig" Typ.

Lite sandlåde lek av det hela,fast i andra proportioner än leksaksbilar.

Postad 31 July 2009 - 11:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag vinner !!! :blink:

Postad 31 July 2009 - 11:41

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Jag håller inte helt med Corpsegrindern. Man får inte glömma bort en sak; vi lär oss och uvecklas som kritiska kunder/lyssnare. Vad betyder det? Jo, man jag får chansen att lyssna på bättre saker så är risken stor att jag kommer höja kraven. Till exempel, när man sett hur bra HDTV kan vara så är det svårt att återgå till VHS. Samma med ljud tror jag. Man kan lätt vänja sig vid bra återgivning och det är nog svårt att gå tillbaka till sämre återgivning.
Så lika lite som jag vill ha en tv som ger likadan bild oavsett om jag spelar VHS, DVD eller bluray, så vill jag inte ha en par högtalare som det låter "lika" oavsett om det är pissdåligt inspelad black metal eller stockfisch inspelade skivor. Jag tar hellre variationen som är på skivorna än en gröt av egenljud.

Postad 31 July 2009 - 11:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det gäller köp av en anläggning för 3,3 miljoner är min uppfattning att det inte är fel om man har pengar och intresse samt är beredd att fixa rum m.m för att få ut maximal prestanda ur systemet.

Köper man det däremot av "skrytskäl" utan att ha intresse att få ut maximal prestanda ur systemet och kör med en dålig uppställning etc - då är det inte rätt användning av pengarna.

Min uppfattning är att ju dyrare en elektronisk produkt är, desto högre krav ställs på köparens kompetens och omdöme.

Problem uppstår ofta då allt för sofistikerad utrustning köps in av skrytskäl och kunden sedan inte kan hantera grejerna, fenomenet är vanligt när det gäller mobiltelefoner. Sådana kunder har sedan en tendens att klaga på utmärkta produkter p.g.a oförmåga att använda dem.

Vill man köpa produkter för att styla är det bättre att hålla sig till enkla enfunktionsgrejer som klockor. Gäller det bilar, stereoanläggningar m.m bör köparens intresse vara högre ju större investering som görs.

Postad 31 July 2009 - 11:54

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Jag vinner !!! ;)

Själv satsar jag på tävligen den som har mest när har dör vinner! :blink:

Postad 31 July 2009 - 12:02

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag håller inte helt med Corpsegrindern. Man får inte glömma bort en sak; vi lär oss och uvecklas som kritiska kunder/lyssnare. Vad betyder det? Jo, man jag får chansen att lyssna på bättre saker så är risken stor att jag kommer höja kraven. Till exempel, när man sett hur bra HDTV kan vara så är det svårt att återgå till VHS. Samma med ljud tror jag. Man kan lätt vänja sig vid bra återgivning och det är nog svårt att gå tillbaka till sämre återgivning.
Så lika lite som jag vill ha en tv som ger likadan bild oavsett om jag spelar VHS, DVD eller bluray, så vill jag inte ha en par högtalare som det låter "lika" oavsett om det är pissdåligt inspelad black metal eller stockfisch inspelade skivor. Jag tar hellre variationen som är på skivorna än en gröt av egenljud.

Ja,så tycker du.
Men lite stämmer det ju som du säger,har man en halvkass stereo o inte hört hur bra det KAN vara så har man inget att jämföra med,o sitter nöjd med det man har. Tills den dagen kommer då man får höra hur det kan låta,och då vill man ha samma hemma,och byter då sina grejer mot bättre (förhoppningsvis) Det är väl detta fenomen som man kallar Hifiträsket,vilket man sjunkit ner djupt i..

Jag tar också hellre variationen som är på skivorna,men skulle aldrig stå ut med en återgivning som snöar in på det dåliga på mina skivor,så man bara hör det. Om du är med på vad jag menar.
Att köpa en dyr anläggning som gör att musiken man lyssnar på låter skit,vad är det för mening med det?
Bara för vetskapen att Ojojoj va bra det låter om jag spelar en riktigt bra inspelning med klassisk musik jag INTE gillar så står jag ut med skrålet på musiken jag gillar eller? Tänker man så, ja då är man nog lite knäpp...

Blir som att köra med en rallybil i stan ungefär,ingen Ac,låter mkt o inte bekvämt för fem öre.
+ att den troligen inte går så bra på låga varv heller,pga kamtider osv.. MEN den går ju bra på full gas på en grusväg så då nöjer jag mig med komforten i stan...

Postad 31 July 2009 - 12:10

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Själv satsar jag på tävligen den som har mest när har dör vinner! :blink:

Nu är det ju så att den tävlingen är avgjord för i år och vinnaren är:
http://www.pinsane2....cade_entry.html
:wub: ;) :)

Redigerat av Repeat, 31 July 2009 - 12:11.

Postad 31 July 2009 - 12:11

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Men få områden är väl så drabbat av floskler som just HiFi. Så mycket myter som faktiskt är lätta och möjliga att enkelt motbevisa.

Tar några som exempel

Vinylspelare är bättre än CD spelare

CD spelare bättre än DVD spelare.

RÖR är bättre än transistorer.

Nätkablar har inverkan på ljudet.

Hur många som helst sådana här finns och folk seriöst tror och följer dessa undelriga myter.

Redigerat av mr-välljud, 31 July 2009 - 12:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.