Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tåliga kompakta kameror

155 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus µ[mju:] 720 SW (Kompaktkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Olympus µ[mju:] 1030 SW (Kompaktkameror) 6 6,67 (11) Inga priser
Olympus µ[mju:] 850 SW (Kompaktkameror) 1 6,6 (4) Inga priser
Sea & Sea DX-1G (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax G600 (Kompaktkameror) 1 6 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio W60 (Kompaktkameror) 1 4,75 (3) Inga priser
SeaLife DC800 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus µ[mju:] 1050 SW (Kompaktkameror) 1 3,67 (2) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 6000 (Kompaktkameror) 1 7 (3) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 8000 (Kompaktkameror) 1 8 (3) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT1 (Kompaktkameror) 5 7,75 (7) Inga priser
Canon PowerShot D10 (Kompaktkameror) 5 (0) Inga priser
Fujifilm FinePix Z33WP (Kompaktkameror) 4 7,5 (3) Inga priser
Olympus µ[mju:] 550 WP (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio W80 (Kompaktkameror) 1 6,5 (1) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 3000 (Kompaktkameror) 6 5 (3) Inga priser
Casio Exilim EX-G1 (Kompaktkameror) 6 6,5 (1) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 8010 (Kompaktkameror) 1 5,6 (4) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 6020 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT2 (Kompaktkameror) 7 7 (6) Inga priser
Fujifilm FinePix XP10 (Kompaktkameror) 3 6,37 (7) Inga priser
Samsung WP10 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Sony CyberShot DSC-TX5 (Kompaktkameror) 9 8,27 (10) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio W90 (Kompaktkameror) 8 (0) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT10 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Sony CyberShot DSC-TX10 (Kompaktkameror) 9 6,12 (7) Inga priser
Olympus Tough TG-310 (Kompaktkameror) 8 (0) Inga priser
Olympus Tough TG-610 (Kompaktkameror) 9 (0) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT3 (Kompaktkameror) 9 5,71 (6) Inga priser
Fujifilm FinePix XP15 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Fujifilm FinePix XP30 (Kompaktkameror) 7 3 (1) Inga priser
Fujifilm FinePix XP20 (Kompaktkameror) 8 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio WG-1 (Kompaktkameror) 4 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio WG-1 GPS (Kompaktkameror) 9 (0) Inga priser
Nikon Coolpix AW100 (Kompaktkameror) 9 6,67 (5) Inga priser
Nikon Coolpix S30 (Kompaktkameror) 9 4 (1) Inga priser
Sony CyberShot DSC-TX20 (Kompaktkameror) 9 (0) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 14 december 2010 - 16:17

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med HD-filformatet som man spelar in med TX5? Kan filmerna spelas upp utan problem i Windows Media Player?

Jag har inte haft några problem med uppspelning

Postad 01 januari 2011 - 17:33

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hej!

Ska åka iväg till sydligare breddgrader (Malaysia) under några veckor och är väldigt tveksam till att ta med min stora systemkamera. Funderar istället på en *bra* kompakt som kan hänga med överallt. Har fastnat lite för Sonys DSC-TX5 ibland alla lite mer tåliga kameror. Dock tycker jag att närmare 3000 kronor är rätt mycket pengar, men som jag förstått det så är det här en riktigt bra kamera..

Någon som vill och kan intyga detta? Batteritiden ska vara sådär dock, och sebarheten på LCD-displayen ska vara kass i solljus. Hur illa är det egentligen med de där sakerna? Kan ju lika gärna köpa en finare Canon S95 och skita i att bada med den. Samtidigt är jag lite frälst i Sonyn. Några användare som vill göra sig till känna och berätta lite mer om den...=)

Tack på förhand,
Fredrik

Ps. Slarviga jag... Ser att tråden handlar till stor del om denna kamera. Men komplettera gärna... =)
Ds.

Redigerat av nifo_gbg, 01 januari 2011 - 17:34.

Postad 10 januari 2011 - 12:34

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Efterföljare till TX5 på gång
Ni som funderar på att köpa en Sony DSC-TX5 har fått mer att fundera på.
I mars 2011 ska Sony släppa en DSC-TX10 som är en lite bättre ruggad kompaktkamera än TX5. Så då är det bara att fundera på om det är läge att vänta in den eller om det är läge att invänta prissänkningar på TX5...

Lite om TX10:
  • Dual Rec (kan ta 3 MP stillbilder medan den filmar video)
  • 16,2 MP Exmor R CMOS sensor
  • 3 tum LCD
  • 1080 60i video i AVCHD format
  • 3D sweep panorama
  • Backlight Correction HDR mode (kombinerar två bilder)
  • Vattensäker 16 fot (4,8 m) i en timme
  • Stötsäker fem fot (1,5 m)
  • Fryssäker -10 grader C
  • Färger: Silver, svart, grön, blå eller rosa
  • Riktpris $330
Länk: http://www.dpreview....cmoscameras.asp

Postad 11 januari 2011 - 12:30

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Ytterligare en nyhet från CES...
I vår ska Kodak släppa sin första vattentäta kompaktkamera, EasyShare Sport. Ska klara av att vara 10 fot (3 meter) under vattnet, men verkar inte vara stötsäker.

12 MP sensor och 2,4 tum LCD.
Förväntat pris är $80.

Mer info och bilder: http://www.dpreview....402kodakces.asp

Postad 11 januari 2011 - 12:45

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Ännu mer från CES...
Fujifilm har släppt FinePix XP30, tydligen den första ruggade kompakten med inbyggd GPS.
Den är lite tåligare än föregångaren XP10, tål att vara 5 meter under vatten, stötsäker upp till 1,5 meter och köldtålig ned till -10 grader.
Den har samma 2,7 tums LCD som XP10.
Har 5x optisk zoom med omfånget 28-140 mm (motsvarande för en 35 mm systemkamera).
14,2 MP stabiliserad sensor (där XP10 har 12Mp CCD).

Info och bilder: http://www.dpreview....ujifilmxp30.asp

Postad 13 januari 2011 - 14:58

kebabslyna
  • kebabslyna
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
den där nya sony-kameran verkar riktigt intressant. ska själv till thailand och vill också ha en kamera som är vattentät... men för att utöka användningsområdet så hade det vart grymt om den kunde filma 1080p som just den gör.
riktig stor skillnad mellan 720/1080 när kompaktkameror filmar. tråkigt att ingen annan kommit med det tidigare.

ingen som vet någon vattentät som tar fina bilder och rätt bra på filma som finns redan idag? kommer mycket nytt i vår men ska till dubai om 2 veckor och vill kunna ta lite fina bilder där också.

Postad 13 januari 2011 - 19:21

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag funderade att köpa Sony DSC-TX9N men kommer att vänta tills Sony DSC-TX10S släpps i mars.Hoppas att den blir bra val.

Postad 19 januari 2011 - 10:22

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Två nya från Olympus
Från Olympus kommer två nya kameror i Tough-serien: TG-610 och TG-310, de är vattentäta ner till fem respektive tre meter, stötsäkra från fall upp till 1,5 meter och fryståliga ner till minus tio grader.
Båda är på 14 MP, skärmarna är på 3 (TG-610) resp 2,7 (TG-310) tum med 920 000 bildpunkter.
Tg-610 har 5 ggr optisk zoom medan TG-310 nöjer sig med 3,6 ggr.
Båda kan filma i 720p och fota med panoramafunktion.

De släpps under februari/mars 2011.
Preliminärt pris för TG-310 är 2 200 kr.

Nyhetslänk:
http://www.prylporta...s-1.385365.html

Postad 28 januari 2011 - 16:51

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Nytt även från Panasonic

Från DPReview:
"Panasonic has announced the Lumix DMC-TS3 rugged compact camera (known as the FT3 in Europe), with built-in GPS, altimeter, barometer and a compass. It sports a new body design and and better waterproofing upto depths of 12m as against 10m of its predecessor the TS2. Like the TS2 it is also dustproof, shockproof against a drop of up to 2m, and freezeproof down to -10°C. The 12MP CCD-based camera with a 2.7 inch LCD and 28-128mm equiv. lens features 1080i60 HD movies (from 30p sensor output) and comes with the company's latest 3D photo mode."

Bilder och info:
http://www.dpreview....anasonicts3.asp

Kameran ska finnas i handeln under mars 2011, prisuppgifter släpps ungefär en månad innan kameran.

Postad 13 februari 2011 - 00:02

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Jag är en grek.

EDIT: HAHAHA! Blivit MHB-rapad ;)

Redigerat av Timpolanen, 15 februari 2011 - 18:36.

Postad 16 februari 2011 - 09:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Jag är en grek.

EDIT: HAHAHA! Blivit MHB-rapad :unsure:

Misstänkte det. Samtidigt kanske det var något som du levt med länge och ville komma ut med? :)

Postad 16 februari 2011 - 14:56

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4 023 inlägg
  • 0
Nyhet från Pentax som borde passa i den här tråden.. http://www.fotosidan...haller-tatt.htm

Postad 16 februari 2011 - 15:00

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0

Nyhet från Pentax som borde passa i den här tråden.. http://www.fotosidan...haller-tatt.htm

Tittar efter en ny dykkamera & dom hade varit riktigt intresanta om dom hade klart 35m djup .

Redigerat av Unregistered421f5d40, 16 februari 2011 - 15:00.

Postad 16 februari 2011 - 15:04

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Tittar efter en ny dykkamera & dom hade varit riktigt intresanta om dom hade klart 35m djup .

Har precis skaffat en Canon S95 här. Dykhuset där klarar ner till 40m djup.

Postad 17 februari 2011 - 09:46

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Ser väldigt intressant ut.
Länk till pressreleasen med mer info:
http://www.pentax.jp...011/201104.html

Undrar varför det digitala mikroskopläget är begränsat till 2 megapixel och 16:9. Används bara sensorns centrala delar eller kombineras närliggande pixlar till en pixel för att få en skarp bild när den egentliga närgränsen har passerats?
Kanske någon som har en W90 kan svara på dessa funderingar, den kameran har väl föregående version av digitalt mikroskop och jag antar att det fungerar på liknande sätt.

Inkopierad sammanfattning:

The new and improved features on the PENTAX Optio WG-1 include:
  • 14 megapixel sensor.
  • Waterproof to 33 feet.
  • Shockproof, ruggedized design to withstand falls up to 5 feet.
  • New crushproof construction* to withstand weight force up to 220 pounds (100kg kilogram-force).
  • Enhanced Digital Microscope mode that offers five macro LEDs for excellent macro lighting plus a detachable macro stand for steadier capture.
  • Fast Face Detection technology, Smile Capture, and Blink Detection for portraits including a handy new Self-Portrait Assist mode perfect for facebooking and other social networking activities.
  • Available with and without GPS, the WG-1 GPS functionality** tracks and records positional data recording with images for geo-tagging applications making it easy for users to check the shooting locations of captured images and link the data with PC-based maps.
Other important WG-1 features include:
  • Coldproof to sub-freezing temps of minus 10 degrees C (14 degrees F).
  • Dustproof protection for dry, dusty environments.
  • Wide angle 5X internal optical zoom lens (28-140mm equivalent).
  • Large 2.7 inch LCD features a wide angle 16:9 aspect ratio with anti-reflective coating.
  • Video capture in widescreen 720p HD at 30 frames per second.
  • Pixel Track and Digital Shake Reduction ensure sharp, blur-free images.
  • An autofocus assist lamp helps to quickly and accurately focus, even in challenging lighting.
  • An HDMI port to play back beautiful, high definition images and video on HDTVs.
  • Infrared remote control compatibility with the waterproof Remote Control WP, as well as other PENTAX infrared remotes.
  • Designed with the look of mountaineering equipment, the new Optios includes a woven web fabric strap in complementary color accents complete with a carabiner to attach the camera to a backpack and other outdoor gear.
  • Eye-Fi wireless SD memory card connectivity for built-in Wi-Fi capability to transfer photos and videos from the camera to a computer or an online sharing site (Eye-fi cards sold separately.)
Kamerorna ska finnas i handeln i april 2011 och kosta 2800 kr utan GPS respektive 3600 kr med GPS.

Redigerat av Dennis_hembio, 17 februari 2011 - 09:52.

Postad 17 februari 2011 - 10:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Undrar varför det digitala mikroskopläget är begränsat till 2 megapixel och 16:9. Används bara sensorns centrala delar eller kombineras närliggande pixlar till en pixel för att få en skarp bild när den egentliga närgränsen har passerats?

Troligen beskär den automatiskt. Man kan ju inte ta bilder närmare än optikens närgräns. Som digital zoom, men i macroområdet. :(

Jag tycker det är synd att det inte finns en liknande tålig kamera med lite större sensor (1/1.7") och med ljusstarkt objektiv. Kanske för att det kräver utstickande optik och då blir det kanske svårt. Men en kompetent kompakt som tål allt vore mumma ;)

Postad 17 februari 2011 - 10:56

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Troligen beskär den automatiskt. Man kan ju inte ta bilder närmare än optikens närgräns. Som digital zoom, men i macroområdet. :(
(...)

I så fall kan man väl lika gärna skippa det digitala mikroskopläget, ta en bild på 1 centimeters avstånd, få med lite mer och sedan själv beskära. Då behöver man ju heller inte begränsa sig till 16:9. Bara det inte är så att lysdioderna bara lyser i det digitala mikroskopläget.

Postad 10 mars 2011 - 09:41

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Tummen ur!
Jag startade den här tråden för 1,5 år sedan när jag började fundera på att skaffa en liten tålig kompaktkamera som komplement till systemkameran.
Efter att ha varit nära köpläge några gånger, men haft otur med oväntade större utgifter (typ havererad tvättmaskin) så har det dröjt ett tag. Men nu! Kors i paviljongen och tvärdrag i kupén!

I går inköptes en Sony DSC-TX5, det blev en svart på Elgiganten. De hade bra pris på den (2 190 kr) och eftersom jag jobbar nära Barkarby kunde jag boka den på nätet och hämta den där.
Därefter svängde jag förbi Siba och plockade upp ett likaledes nätbokat tillbehörskit med batteri, väska och ministativ för 449 kr (http://www.siba.se/P...aspx?id=6182749). Rätt bra pris eftersom många andra tar 495 kr för bara batteriet.
Till sist en sväng förbi NetOnNet för inköp av SDHC minneskort. Hade siktat in mig på ett 16 GB SanDisk C4 för 299 kr, men det var slut så det blev ett 8 GB Transcend C10 för samma peng istället. Snabbare men mindre.

Nu är batteriet laddat och jag har lekt lite med kameran och diverse inställningar. Klart nöjd med den än så länge. Ska bli roligt att ha den i fickan alltsomoftast och kunna plocka fram den när något intressant motiv uppenbarar sig.

Tjo!

Postad 10 mars 2011 - 22:05

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Sony DSC-TX5 för 2190 kr låter som en mycket bra köp Dennis_hembio! Jag betalade 3595 kr när jag köpte min i juli förra året.

Liksom många andra som köpte kameran tidigt hade jag problem med att lacken släppte på luckan. Eftersom min kamera är i silverfärg så syntes det inte så mycket men lacken släppte lik förbannat. Jag skickade in den efter jul och fick luckan utbytt, men inte hela kameran som vissa andra tydligen fått. Pekskärmen blir lätt lite repig så om den är bättre i nyare modeller skulle jag gärna fått den utbytt också.

Bortsett från luckan (som trots allt inte syns så mycket på en silverfärgad kamera) så är jag väldigt nöjd med kameran. Den är liten, tar bra bilder och tål vatten. Den var med på en massa blöta turer med havskajak och båt i somras och verkar ha tålt det bra, trots att det kom saltvatten överallt på den. Har dock inte dykt med kameran och planerar nog inte att göra det heller.

Jag var först lite besviken på batteritiden men den blev bättre efter några laddningar och när jag slutat "leka" med kameran.

Det är intressant att det går att köpa tillbehörskitet i Sverige nu. Det gick inte i somras och Sony trodde inte att de skulle ta in det i Sverige. Nu har jag redan hunnit köpa en annan väska men annars hade jag nog köpt det kitet.

Redigerat av Cirkus, 10 mars 2011 - 22:05.

Postad 28 mars 2011 - 13:19

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Fortfarande nöjd
Nu har jag haft min Sony TX5 ett par veckor och är fortfarande mycket nöjd med den lilla krabaten, den är ju faktiskt tillräckligt liten att man kan ha den i framfickan på jeansen utan att den stör.

Är mer imponerad än jag hade trott av finesser som Panorama och Handheld Twilight samt bursten av 10 bilder i en sekund. Tycker att den filmar riktigt bra i 720p, lekande barn på lekplatsen funkade alldeles utmärkt trots att jag gick omkring med kameran lite.

Har nu också testat att den håller tätt under vatten. Blev en mycket avancerad fotosession i handfatet tillsammans med ett drag :)
Bifogad fil  DSC00205_Potentiellt_upplyftande_1024.jpg   605,52K   3 Antal nerladdningar

Postad 29 mars 2011 - 11:34

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Tar en bild till från handfatet...
Tyckte att det blev en rätt kul effekt när jag höll kameran så att objektivet var under vattenytan medan blixten avfyrades ovanför vattnet.
Bifogad fil  DSC00253_1280.JPG   812,19K   3 Antal nerladdningar

Postad 13 maj 2011 - 21:37

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Nu har jag testat Olympus TG-810 men blev helt tokig på den och fick byta ut den mot en Panasonic FT3.

Den senare är visserligen mer bekant för mig då jag har en FT2 sedan tidigare, men TG-810 är verkligen ett missfoster till kamera. Undvik den för allt i världen!

Bra med FT3 (och i stor utsträckning FT2):

- Snabb GPS
- Smart GPS som kan vara standby trots att kameran är av
- Startar snabbt
- Tar bra blixtbilder inomhus
- Ansiktsigenkänning som fungerar
- Bra videoinspelning
- Smidigt handhavande, smarta funktioner
- Extern laddare, mao går det att ladda flera batterier

Postad 17 maj 2011 - 08:54

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0
Vad säger ni om Sony TX5 vs TX10? är det värt 1000 spänn extra för att få TX10:an?

Postad 17 maj 2011 - 09:31

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Vad säger ni om Sony TX5 vs TX10? är det värt 1000 spänn extra för att få TX10:an?

För min del är svaret givet: Nej. Det var ju därför jag köpte TX5 när TX10 kom och 5:ans pris sjönk.
10:an fotar och filmar med högre upplösning, men jag tycker att 10 Mp foton och 720p video är fullt tillräckligt för en kompaktkamera med dess begränsningar i optikväg.
Det som möjligen skulle kunna avgöra till 10:ans fördel är att den är tåligare. Men för mina behov är 5:an tillräckligt tålig.

Mer om skillnader TX5/TX10:
https://www.minhembi...s...t&p=3155085

Postad 18 maj 2011 - 13:54

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Även smarta mobiltelefoner börjar bli tåliga
Lite vid sidan om ämnet för denna tråd... men det är rätt kul att se att det nu dykt upp en smartphone som är vattentålig (om än inte formellt vattentät) och har ett tåligare glas än andra smartphones.

Fast Motorola Defy har i alla fall en kamera på 5 Mp och tål vatten hyfsat, så helt fel i denna tråd är den inte :-)

Postad 24 maj 2011 - 22:05

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Någon som har en uppfattning om FT3 vs WG-1 ännu?

Postad 24 maj 2011 - 23:24

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Är inne på samma fråga..ska använda den under flera månader på resande fot. TX10 Klarar lägre djup vilket är bra om man ska fota under vatten, men har det högre pixelantalet något betydelse i praktiken med tanke på att optiken är så dålig (enligt recensioner) TX5 har fått väldigt bra betyg å andra sidan...

Redigerat av LorenzoLameass, 24 maj 2011 - 23:27.

Postad 26 maj 2011 - 09:10

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0
Jag köpte faktiskt den dyrare TX10:an, tyckte den var snyggare och många ställen hade bara den rosa versionen av TX5. Har inte testat den så mycket ännu men de bilder och filmer jag tagit har blivit bra. Ska resa iväg om en månad och då ska den användas i vatten och annat så jag får se om jag fortfarande är nöjd :unsure:

Skärmen på TX10 är otroligt skarp och tydlig, det var en av de första sakerna jag la märke till och det är även en av sakerna som är bättre gentemot TX5. Pekskärmen är rätt känslig och det rekommenderas att man låser den om man är i närheten av vatten då vattendroppar annars kan aktivera knapparna.

Den har väldigt många olika scen-lägen och det är lite oklart vilket man ska välja vid olika tillfällen, vid kvällsfotografering finns det dels att välja på "hög känslighet", "skymning", "handskymning" (bättre än skymning om man inte har stativ och jag har för mig det även fanns andra som passade. Det finns andra lägen för exempelvis djur men det finns ingen riktig information om vad djurläget verkligen gör (mer än att det passar för djur), om det har kort slutarhastighet för att fota snabba djur eller vad det handlar om. Det finns även ett läge som heter just "kort slutartid" så jag vet inte då vad skillnaderna skulle vara mellan det och djurläget.

Bilderna där jag valt rätt läge har dock blivit bra och jag är nöjd med kvalitén på bilderna, den är betydligt bättre på att ta bilder i mörker än min gamla kamera.

Filmerna tycker jag blir väldigt bra och jag filmade även lite vid skymning där det fortfarande enligt mig var väldigt tydligt. Kan lägga upp en film jag spelade in med några kanadagäss :)

Postad 31 maj 2011 - 00:04

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Var helt inriktad på att inhandla Sony tx5/tx10 tills jag sprang på Pentax Optio WG-1 i den lokala kamerabutiken. Måste säga att den känns robust och skön att hålla i. Fördelen mot Sonyn som jag ser det är att den klarar 10 m vattendjup istället för 5 (tx-10), den optiska zoomen är x5 istället för x4 samt att man kan lägga till några hundralappar och få inbyggd gps för geotagging. Nackdelen på pappret är att den spelar in video i 720p och inte 1080p som Sony. Eftersom den är så pass ny finns det få recensioner så jag undrar om någon här har jämfört Sonyn med Pentaxen?

Postad 06 juni 2011 - 11:50

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej,
Vilket minneskort man ska köpa till Sony TX10?
Tack

Postad 07 juni 2011 - 22:30

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Hej,
Vilket minneskort man ska köpa till Sony TX10?
Tack

SD

Postad 09 juni 2011 - 07:29

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
http://www.dpreview....eviews/ricohpx/
http://www.kamerabil...t-1.473738.html

Ny från Rioch. I mitt tycke riktigt lyckad design.

Edit: För att vara en "tålig" kamera.
Behöver kameran till första veckan i Juli, vänta eller inte vänta, det är frågan :)

Redigerat av jaQoB, 09 juni 2011 - 09:46.

Postad 15 juni 2011 - 11:04

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej,
Vi fick igår Sony DSC-TX10 som vi beställde från http://www.pixmania-pro.se . Vet någon varför internmenyer är bara på fyra språk, svenskan finns inte med?
Tack!

Postad 15 juni 2011 - 11:31

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Hej,
Vi fick igår Sony DSC-TX10 som vi beställde från http://www.pixmania-pro.se . Vet någon varför internmenyer är bara på fyra språk, svenskan finns inte med?
Tack!

Pixmania är väl ett bolag baserat i Frankrike? skitsamma, men Pixmania har alltid sålt parallelimporterade prylar. alltså oftast utan svensk meny eller bruksanvinsningar.

Postad 15 juni 2011 - 11:58

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0

Hej,
Tack!

Varför skriver du både i tråden och skickar PM till mig? räcker det inte med att fråga på ett ställe?

Här är mitt svar jag skickade via PM så att fler kan se om det behövs:
Min har rätt många språk, minns inte exakt men det är fler än fyra och svenska är ett av dem. Jag fick även med svensk manual. Jag antar att Pixmania sålt dig en importerad kamera som inte är avsedd för Sverige, hör med Pixmania så får du säkert svar. Kolla vad du fick med för sorts laddkabel, det kan avslöja om den är för ett annat land.

Den svenska översättningen är dock inte så jättebra, vissa funktioner är väldigt konstigt översatta så jag kör min på engelska så man förstår vad de menar.

Redigerat av SwiftingSpeed, 15 juni 2011 - 12:00.

Postad 15 juni 2011 - 12:05

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Varför skriver du både i tråden och skickar PM till mig? räcker det inte med att fråga på ett ställe?

Här är mitt svar jag skickade via PM så att fler kan se om det behövs:
Min har rätt många språk, minns inte exakt men det är fler än fyra och svenska är ett av dem. Jag fick även med svensk manual. Jag antar att Pixmania sålt dig en importerad kamera som inte är avsedd för Sverige, hör med Pixmania så får du säkert svar. Kolla vad du fick med för sorts laddkabel, det kan avslöja om den är för ett annat land.

Den svenska översättningen är dock inte så jättebra, vissa funktioner är väldigt konstigt översatta så jag kör min på engelska så man förstår vad de menar.

Hej,
Ber om ursäkt för PM. På deras hemsida det står under tekniska specifikationer att menyer ska vara på svenska också.

Postad 15 juni 2011 - 13:53

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0
Har du inte svensk manual eller menyspråk har de isåfall lurat dig och skickat en importerad kamera, det krävs inga specialinställningar för att få fram svenska i menyn.

Postad 15 juni 2011 - 18:04

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Har du inte svensk manual eller menyspråk har de isåfall lurat dig och skickat en importerad kamera, det krävs inga specialinställningar för att få fram svenska i menyn.

Hej,
Fick ingen svensk manual, kan man få svenska i menyn? Har mailat pixmania utan att få någon svar och har försökt att ringa till de men det gick inte att komma fram. Jag fick veta från Sony supporten att pixmania skickar från Frankrike de och att de är inte Nordiska återförsäljare.

Postad 21 juni 2011 - 10:04

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Köpte en TX10 tillslut. Det som fällde avgörandet var den fickvänliga storleken.
Tyvärr är det nog samtidigt kamerans största problem. Har man lite större händer är den riktigt svår att hålla i. Den är hal, så jag har flera gånger varit nära att testa stötskyddet...

Videokvaliten när man filmar i AVCHD 1080p är riktigt bra, men äter löjliga mängder minneskort. Blir inte många minuter per Gb.

Bildkvaliten är väl vad jag förväntade mig. Den duger, men inte sådär jättemycket mer än så.
Att den är 16Mp är rent ut sagt löjligt.

Återkommer med mer åsikter när jag hunnit använda den lite mer.

Postad 22 juni 2011 - 11:45

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

(...)
Att den är 16Mp är rent ut sagt löjligt.
(...)

Håller med där.
Min TX5 har 10 Mp och det tycker jag är fullt tillräckligt i en kompaktkamera. Skulle föredra att sensorutvecklingen koncentrerar sig mer på ljuskänslighet, dynamik och tonalitet än på antalet pixlar.

Postad 23 juni 2011 - 18:15

LorenzoLameass
  • LorenzoLameass
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min tx-5:a i cirka 10 dagar och tänkte lägga upp några undervattensbilder som togs häromdagen. Bilderna är tagna på Rhodos mitt på dagen med starkt solljus och klar sikt. Bilder ner till 1-1,5 meter blir väldigt färggranna och fina, därefter försämras kvalitén. Kameran går i god för ner till 3 meter medan tx-10 ska klara 5 meter. Spontant känns det som att det kvittar för några bilder utan extern blixt djupare än 3 meter tror jag är inte några kompaktkameror fixar vettigt. Bilden på larven och första fisken är tagen på 20 cm avstånd på ca 1 meters djup. Sista fotot är taget med kameran vid vattenytan och fisken på cirka 2,5 meters djup.

Bifogad fil(er)

Postad 09 augusti 2011 - 12:07

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Grupptest med undervattensfokus

Ett grundligt test av kameror med fokus på hur de fungerar vid dykning har gjorts av LensTip.com

Länk till testet: http://www.lenstip.c...dex.php?art=128

Testade kameror:
  • Fujifilm FinePix XP30
  • Olympus Tough TG-810
  • Panasonic Lumix DMC-FT3
  • Pentax Optio WG-1
  • Sony Cyber-shot DSC-TX10
Varje kamera testas ingående och testvinnaren blev Sony DSC-TX10 tätt följd av Panasonic DMC-FT3.
Mest anmärkningsvärt är att Sony vann trots att den är usel att använda under vatten (sämre än TX5 eftersom TX10 inaktiverar den tryckkänsliga skärmen under vattnet). Men den fick tillräckligt bra poäng för sin bildkvalitet, både stillbilder och video, för att ändå ta hem totalseger.

Deras avslutande summering:
"At the end traditionally let’s try to answer the question: „which camera should I buy?” Everything depends on what are you planning to do. If you are going on holiday to Egypt and you like splashing around in the water but you are not so keen on descending to greater depths the Sony TX10 will be a perfect answer. If you like recreational diving the Panasonic FT3 should be hidden in your pocket. If your budget is a bit limited and you are looking for something more all-purpose the Olympus TG-810 will be very helpful. If you have already spent almost all your money on the holiday trip and you reminded yourself at the last possible moment that you didn’t have any device to take your photos with you are left with the Fujifilm XP30. The Pentax WG-1 is an option only for true fans of this brand."

Postad 09 augusti 2011 - 20:55

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Är det inte så att många köper en sån här kamera JUST för att använda under vatten? Ovan land finns det väl betydligt bättre kompakter att köpa? Jag äger en XZ-1 och har nyss varit ute och vandrat i ett dygn varav 17 timmar med regn. Kameran var trots detta framme och tog kort och fungerade precis när jag ville. Jag har inte ens någon väska för den... Den ligger liksom bara i fickan. Det jag vill ha sagt är att förutom just "under vatten" tål kameror betydligt mer än man kan tro och därför ser jag ingen större anledningen att köpa en sådan här kamera om man inte ska använda den till att fota under vatten. Efter att ha läst att Sony kameran är "värdelös" under vatten har jag svårt att se hur den kan bli testvinnare...?

Men jag kanske bara tänker för mig ;>.

Postad 28 augusti 2011 - 14:26

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Grupptest på Dpreview augusti 2011

Testade kameror

• Fujifilm FinePix XP30
  • Olympus Tough TG-810
  • Panasonic Lumix DMC-TS3
  • Pentax Optio WG-1 GPS
  • Ricoh PX
  • Sony Cyber-shot TX10
Testets slutsats

Winners: Panasonic Lumix DMC-TS3 and Sony Cyber-shot TX10

Overall, none of the cameras in this group are disappointing, but as you'll know from looking through this review, some are definitely stronger than others in key respects. If you plan to spend a significant amount of time underwater, or in other types of adverse conditions, the Panasonic TS3 is without a doubt the strongest performer in this group. It is one of the toughest cameras in this group, but crucially, it is also one of the best. We love its chunky controls, simple menu, and excellent still and video image quality.

We have also been very impressed by the Sony Cyber-shot TX10. Although not as rugged as the TS3, in dry conditions the TX10 is a joy to use. It has the smallest body in this group, the sleekest looking design, best display, and sits alongside the TS3 in terms of image quality. In short, it's a great camera in dry conditions. Once it gets wet though, the TX10's touch-sensitive LCD screen becomes completely unusable. If your priorities are image quality, style and responsiveness, and you're not intending to take the camera into the danger zone all that often, the TX10 is definitely worth a look.

Länk: http://www.dpreview....mpactgrouptest/

Postad 26 november 2011 - 19:13

undefined
  • undefined
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
SKIT i dom kamerorna köp en panasonic lumix dmc-ft3 har själv en. Är helt fantstisk!!! :angry:

Postad 28 november 2011 - 22:41

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

SKIT i dom kamerorna köp en panasonic lumix dmc-ft3 har själv en. Är helt fantstisk!!! :angry:

Panasonic DMC-FT3 och DMC-TS3 är samma kamera. De har annan beteckning på den på andra sidan Atlanten. Fråga mig inte varför.

Postad 02 januari 2012 - 13:54

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Tycker att Nikons nya tuffing verkar riktigt trevlig - är det någon av er som har någon praktisk erfarenhet av den?:

Postad 09 januari 2012 - 12:07

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Nya tåliga från Fujifilm

Fujifilm FinePix XP50: http://www.dpreview....s/fujifilm_xp50
Fujifilm FinePix XP100: http://www.dpreview....filmXP150_XP100 (samma som XP150 fast utan GPS, säljs endast i USA)
Fujifilm FinePix XP150: http://www.dpreview..../fujifilm_xp150

Postad 10 januari 2012 - 13:18

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

Tycker att Nikons nya tuffing verkar riktigt trevlig - är det någon av er som har någon praktisk erfarenhet av den?:

Äsch... jag beställde en... återkommer kanske med lite tankar om någon månad då jag hårdtestat den i Egypten...

/Gelmax

Redigerat av Gelmax, 10 januari 2012 - 13:18.

Postad 01 februari 2012 - 14:00

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Nya tåliga på gång från Sony och Panasonic

Från Sony heter nyheterna DSC-TX200V med 18 mp, GPS, 26-130 mm zoomobjektiv uppsnabbad autofokus och vattentät till 5 m samt DSC-TX300 som är som en TX200 med TransferJet (överför bilder och videofiler och ladda batteriet induktivt genom att lägga kameran på en platta) och DLNA-klassat WiFi (koppla ihop kameran med iOS och Android smartphones eller smart tv-apparat och möjliggör överföring av bilder - som dock skalas ned till 2 mp).
http://www.fotosidan...t-fran-sony.htm
http://www.dpreview....C-WX70_DSC-WX50
http://www.dpreview....00V_TransferJet
http://translate.goo...201201/12-0130/

Från Panasonic heter nyheterna DMC-FT4 (12 mp, GPS, kompass, barometer, 28-128 mm zoomobjektiv och vattentät till 12 m) och lillebror DMC-FT20 (16 mp, 25-100 mm zoomobjektiv (att jämföras med föregångaren FT10 som har 35-140 mm) och vattentät till 5m)
http://www.fotosidan...l-pa-vadret.htm
http://www.dpreview....terproof_camera
http://www.dpreview....C-FT20_launched

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.