Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia E72 *

504 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia E72 128MB RAM (Mobiltelefoner) 1 6,67 (29) Inga priser

Postad 08 oktober 2009 - 09:39

Unregisteredc8967570
  • Unregisteredc8967570
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
När kommer telefonen egentligen!!!! Nu har jag gått o väntat sen i sommras.. Sett att Inwarehouse och komplett får in 10st av varje färg preliminärt den 19 okt. Kan man inte få den tidigare än så? Jag skulle dessutom gärna vilja se färgerna på riktigt innan jag bestämmer mig. Jobbig väntan

Postad 10 oktober 2009 - 19:49

ironjocke
  • ironjocke
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jomen tjohopp tjohej!!!!
Här har man haft en E71 i ca ett år och gillat den skarpt
men är lite sugen på nåt nytt.
har sneglat lite på xperia x2 och blivit sugen
men då dyker detta upp!!!
KÖPLUST!
hur det än är så uppskattas det ju att man kan hantera mobilen med en hand!
och snygg är den också

Postad 11 oktober 2009 - 09:17

ironjocke
  • ironjocke
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jo man undrar ju om det blir den 19de dom kommer!
Inget är som väntans tider...

Redigerat av ironjocke, 11 oktober 2009 - 09:20.

Postad 12 oktober 2009 - 05:54

Autotragisk
  • Autotragisk
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

E72/E71 är gubbe och gubbe regerar.

//O.

Något så djävulskt klockrent skrivet, jag önskar mer "gubbe"-mentalitet på fler grejer. Grejer som ska vara byggda för att hålla. Tänk samma stämpel på kläder, det vore något, vad är närmast skräddarsytt och handgjorda skor som man kan byta sula på? Så ******** trött på dagens köp-och-släng samhälle.

Våga köpa gubbe, våga vara gubbe.

Redigerat av Autotragisk, 12 oktober 2009 - 05:55.

Postad 12 oktober 2009 - 08:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Något så djävulskt klockrent skrivet, jag önskar mer "gubbe"-mentalitet på fler grejer. Grejer som ska vara byggda för att hålla. Tänk samma stämpel på kläder, det vore något, vad är närmast skräddarsytt och handgjorda skor som man kan byta sula på? Så ******** trött på dagens köp-och-släng samhälle.

Våga köpa gubbe, våga vara gubbe.

Kan inte låta bli att småle lite när någon med användarnamnet "Autotragisk" talar sig varm för att allt var bättre förr :unsure:

Kan dock inte säga att jag tycker du har fel, åtminstone inte så långt att jag också gillar saker som faktiskt är skapade med en tydlig bild av vad kunden faktiskt vill ha och använder, och inte bara vad de BORDE vilja ha och använder. Med det sagt är jag ändå den första att erkänna att jag är en "succer for features" trots allt...

Postad 12 oktober 2009 - 14:11

reed81
  • reed81
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Missa inte att N97 mini inte har svenska tecken (iaf hade inte N97an det) på egna knappar, vilket är rätt irriterande i längden tycker jag personligen. Hade en N97a tidigare men kan inte säga att storleken kändes jättebesvärlig, men det är ju en helt personlig åsikt.

Apropå att den saknar svenska tecken - hur fungerar det exakt när du ska skriva åäö? Är det så att du håller inne en "skift"-tangent medan du trycker på t.ex. A, eller trycker du först ner skift tangenten en gång för att aktivera "skift läge", för att sedan trycka på vald tangent?

// Reed

Postad 12 oktober 2009 - 18:05

fredde_
  • fredde_
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Apropå att den saknar svenska tecken - hur fungerar det exakt när du ska skriva åäö? Är det så att du håller inne en "skift"-tangent medan du trycker på t.ex. A, eller trycker du först ner skift tangenten en gång för att aktivera "skift läge", för att sedan trycka på vald tangent?

// Reed

Du kan köra "longpress" på vald knapp eller en gång på "shift" och sen knappen i fråga. Funkar med att hålla in "shift" också på andra nokialurar, men det är nog inget måste.

Postad 12 oktober 2009 - 20:46

Oakleaf
  • Oakleaf
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

// Reed

Det finns en bild på sidan 2 där man ser att åäö finns på egna knappar.

Postad 12 oktober 2009 - 21:37

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Du kan köra "longpress" på vald knapp eller en gång på "shift" och sen knappen i fråga. Funkar med att hålla in "shift" också på andra nokialurar, men det är nog inget måste.

longpress fungerade inte på N97an (ej mini) när jag hade den, men det kan ev ha fixat med senare firmware uppdateringar. Däremot funderar det t.ex. på E75an.

Postad 12 oktober 2009 - 23:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Denna kanske redan postats, men det är iaf en rätt ingående recenssion av E72an:

http://www.allaboutn...1-physical.html

Postad 13 oktober 2009 - 12:14

ironjocke
  • ironjocke
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Denna kanske redan postats, men det är iaf en rätt ingående recenssion av E72an:

http://www.allaboutn...1-physical.html

Skapligt komplett recension det där!
sen att den har accelerometer också det e ju inte fel med lite mer leksaker
man hoppas ju att den är minst lika stabil som E71 för det e ju en av de sakerna som
man har uppskattat mest

Postad 13 oktober 2009 - 17:08

Oakleaf
  • Oakleaf
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag e kluven nu, ska man lägga till 1200:- och få en N900 istället.

Postad 13 oktober 2009 - 20:07

JEwenson
  • JEwenson
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag e kluven nu, ska man lägga till 1200:- och få en N900 istället.

Beror väl på vad du vill ha? För att ta det enkelt, N900 kan allt, ungefär, enkelt sagt. E72 är främst riktat mot e-post/sms, mindre mot webbsurf och dylikt. Däremot har E72 ett grymt batteri, som bör räcka länge, N900 har ett mindre batteri, som skall driva mer.

Allt beror på vad man vill ha..?

Postad 13 oktober 2009 - 22:12

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Ännu en rejäl review av E72an, från Mobile-review.com (tror inte den postats innan men jag är osäker):
http://www.mobile-re...ia-e72-en.shtml

Postad 13 oktober 2009 - 22:29

Unregisteredc8967570
  • Unregisteredc8967570
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Vilken färg ska man ha då? Brun är ju helt klart stekigast, Grå är mest stilren medan svart alltid är svart och kanske den färg man tröttnar minst på i längden... svårt val....

Postad 13 oktober 2009 - 23:59

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Beror väl på vad du vill ha? För att ta det enkelt, N900 kan allt, ungefär, enkelt sagt. E72 är främst riktat mot e-post/sms, mindre mot webbsurf och dylikt. Däremot har E72 ett grymt batteri, som bör räcka länge, N900 har ett mindre batteri, som skall driva mer.

Allt beror på vad man vill ha..?

Jag vill ha allt :D

Men, frågan för mig, som eg inte bryr mig om prisskillnaden....hur väl fungerat tangentbordet på E72an jämfört med ett slideout tangentbord? Jag har haft ett antal enheter med slideouttangentbord och finner att jag lockas av ett tangentbord som alltid är där och en telefon som jag inte måste "öppna" varje gång jag vill dra iväg ett snabbt SMS. Samtidigt funderar jag på hur väl ett sådant tangebord, som är lite hoptryckt, står sig mot ett slideout som ofta är lite större iom att det då är på bredden. E71 ägarna verkar ju grymt nöjda, vilket skulle kunna tyda på att det faktiskt fungerar riktigt bra.

Har för stunden faktiskt lagt min HTC Touch Pro 2 i hyllan och kör med Nokia E75an, inte på något sätt för att TP2 skulle vara dålig, utan för att jag gång på gång tvingas inse att jag använder relativt få av dess funktioner och finesser, och de jag faktiskt använder (ringa, SMS, mail och så ibland musikspelaren och rätt sällan webbläsaren) faktiskt görs bättre av E75an. Dvs E75an (eller snarare, en S60 lur) kan färre saker, men det den kan kan den å andra sidan bättre.

Postad 14 oktober 2009 - 10:37

ironjocke
  • ironjocke
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Vilken färg ska man ha då? Brun är ju helt klart stekigast, Grå är mest stilren medan svart alltid är svart och kanske den färg man tröttnar minst på i längden... svårt val....

Jag blir mest upphetsad av den grå, den ser mest metallig ut!
men det e ju en smaksak såklart

Postad 14 oktober 2009 - 11:23

JEwenson
  • JEwenson
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag var väldigt sugen på en brun en egentligen, men till slut blev en svart bokad, tror som sagt att den är den mest långlivade på nöjdhetskontot! :-)

Postad 14 oktober 2009 - 11:29

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Något som kan vara värt att tänka på är bakgrundsbelysningen på knapparna i halvljusa omgivningar. På min Xperia X1a, med metallknappar, blev man nästan galen när det var halvljus ute och tecknen lystes upp, och då fick nästan exakt samma färg som resten av tangenten hade, och därmed var det snudd på omöjligt att se vilken knapp man skulle trycka på.

Postad 14 oktober 2009 - 11:56

cm_g
  • cm_g
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Då var beställning lagd på en styck svart E72:a... 23/11 har jag fått som prel. leveransdatum av Dustin...

Postad 14 oktober 2009 - 18:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jsg känner mig tvungen stt kommentera Improwise2 angående Nokia E75 vs HTC TP2. Det vore intressant att få en beskrivning av vad som gör samtal, SMS och musikspelare bättre hos den. E75 är tyvärr ett horribelt försök från Nokia att ersätta E90 eller 9500/9300. När den lansersdes talade man om den som en efterföljare till 9300i. E75 är underlägsen 9300i genom ett dumt UI jämfört med S80 och pluttskärm som gör den frustrerande som Communicator. Märk väl att den enligt Nokia är en 9300i-ersättare - därav min jämförelse. Det den slår 9300i med är snabbare processor och kamera. Mjukvarumässigt är den en försämring mot S80 - en bra plattform. Mot E90 är den endast bättre i så mening att VPN-stöd. Men det beror på att Nokia inte släppt nyare FW till E90 - de vill sälja E75 istället. Läser man inlägget om E75 får msn intrycket att den slår Communicators inkl TP2 och det stämmer tyvärr inte. Mot TP2 får man sämre skärm, programvara etc - egenskaper som är vitala i en Communicator/PDA. Det enda en E75 har att komma med är T9-knappsats som ökar telefonkomforten men det hjälper inte. Nokia 9300i och E90 har nämligen också T9 på sina skaltelefoner. Det enda som är sämre hos en TP2 är att skaltelefon saknas. Men då Nokia slirar på rälsen angående Communicator är TP2 idag den bästa Communicatorn sedan E90 lanserades feb 2007. Den har suverän skärm, tangentbord och kraftfulla program för alla Communicatorns områden. Nokia E75 har inget av detta. Dock är E75 i sig ingen dålig produkt - bara felpositionerad. Som smartphone med tillvals-qwerty är den inte alls dum. Som sådan är den mycket bra.

Jag har helt enkelt svårt att se att vare sig E75 eller E72 har något att hämta mot vare sig Nokia 9500/9300/E90/TP2. Dock är jämförelser orättvisa. E72/E75 är bra i sin kategori - E72 är dock mycket bättre positionerad. Den försöker inte ersätta Communicator utan är en E61/E71-ersättare och som sådan är den bra.

Däremot bör man fundera igenom sina köp. Ligger ens användarprofil INTE på Communicatorhållet, alltså Internet, dokument och PIM - utan mot telefoni, SMS och en del mail - då är E72/E75 bra val.

E72 och E75 är alltså bra produkter - men de slår inte en Communicator - tycker man att de gör det har man troligen köpt en Commia-modell av misstag.;)

Postad 14 oktober 2009 - 18:47

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Det faktum att jag uttryckt intresse för både E72 och N900 bör väl ge en signal om att inte jag heller tycker E75an är optimal, eller ens nära, det råkar helt enkelt vara den enda icke Windows Mobile mobil jag har just nu. När det gäller jämförelser mot Nokias communicatorserie så kan jag inte tillföra så mycket (speciellt i denna tråd) i om att jag aldrig själv ägt någon sådan.

Min poäng hade eg ingenting alls att göra med E75an, utan var snarare ett sätt att säga det som du själv sagt i ett antal poster, att ibland kan en telefon som är riktigt bra på ett par saker vara ett bättre alternativ än den som är ganska bra på massor av saker. I detta fall talar jag om Symbian främst då, trist och tråkigt, visst, men samtidigt väl beprövat och utformat med ett klart och tydligt syfte som inte är att vara bäst på allt.

Men jag lär säkert även i framtiden ha mer än en mobil, en "tråktelefon" och en mer häftig leksakstelefon, och säkert byta mellan dem i väntan på den optimala mobilen ;)

Postad 14 oktober 2009 - 19:54

Themaster_82
  • Themaster_82
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är någon som sett bilder på Headsetet WH-601, har letat bilder på nätet men tyvärr inte hittat något alls.
Är nyfiken på hur det ser ut

Postad 15 oktober 2009 - 16:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Det faktum att jag uttryckt intresse för både E72 och N900 bör väl ge en signal om att inte jag heller tycker E75an är optimal, eller ens nära, det råkar helt enkelt vara den enda icke Windows Mobile mobil jag har just nu. När det gäller jämförelser mot Nokias communicatorserie så kan jag inte tillföra så mycket (speciellt i denna tråd) i om att jag aldrig själv ägt någon sådan.

Min poäng hade eg ingenting alls att göra med E75an, utan var snarare ett sätt att säga det som du själv sagt i ett antal poster, att ibland kan en telefon som är riktigt bra på ett par saker vara ett bättre alternativ än den som är ganska bra på massor av saker. I detta fall talar jag om Symbian främst då, trist och tråkigt, visst, men samtidigt väl beprövat och utformat med ett klart och tydligt syfte som inte är att vara bäst på allt.

Men jag lär säkert även i framtiden ha mer än en mobil, en "tråktelefon" och en mer häftig leksakstelefon, och säkert byta mellan dem i väntan på den optimala mobilen :P

Jag personligen ser gärna fram emot modeller med skaltelefon i stil med Communicator. Det är den optimala kombinationen av handdator och T9-komfort. Hade E90 kört S60 på den externa skärmen och S80/S90 på den interna hade jag troligen inte köpt ny nalle än...

Något som Nokia borde göra är att släppa en E900 Communicator, en mindre E800 - båda med Maemo och den datorlika varianten av Hildon (7700/7710/N770/N800/N810) och en S60-baserad E82 med 2,8-tums VGA-skärm - då kan de fånga upp ett brett spektrum av kunder. En E82 vore också en gyllene medelväg - smidigare än en Communicator - men ändå tillräckligt högupplöst och formatmässigt tillräcklig skärm för surf och dokument utan att man försakar för mycket.

E72 är ett bra koncept men liten QVGA-skärm är en stor begränsning som gör att man får ett "titthål" mot omvärlden. För min del som kört QVGA sedan A920s dagar och sedan fortsatt till 9300i med 640 x 200 och sedan till 800 x 352 samt 800 x 480 har jag svårt att förstå Nokias låsning till just QVGA. Framförallt när de varit pionjärer med stora högupplösta skärmar - i färg - ända sedan Nokia 9210 kom.

E61 som jag ägt hade enligt min uppfattning ett optimalt format - med uppdaterad hårdvara och VGA-skärm i form av en E82 hade den varit en killer.

När det gäller E72 eller E75 vs TP2 o.dyl ser jag det som val mellan helt olika koncept. Det är helt enkelt så stor skillnad i lämpliga användningsområden att man noga måste fundera igenom sin användningsprofil.

E72 är mycket bra som telefon/SMS-apparat (meddelandemobilen nr 1). För Internet och dokumenthantering o.dyl är läget tyvärr dåligt. Den har alldeles för liten och lågupplöst skärm samt saknar riktigt kraftfulla program för att konkurrera där. Vill man ha en behändig smartphone med bra samtalshantering och meddelandehantering är E72 super - köp direkt.

Vill man däremot surfa på Internet i hög grad samt hantera dokument etc - då kan jag inte annat än rekommendera modeller med stora och högupplösta skärmar. VGA minst.

Postad 15 oktober 2009 - 22:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

E72 är mycket bra som telefon/SMS-apparat (meddelandemobilen nr 1). För Internet och dokumenthantering o.dyl är läget tyvärr dåligt. Den har alldeles för liten och lågupplöst skärm samt saknar riktigt kraftfulla program för att konkurrera där. Vill man ha en behändig smartphone med bra samtalshantering och meddelandehantering är E72 super - köp direkt.

Vill man däremot surfa på Internet i hög grad samt hantera dokument etc - då kan jag inte annat än rekommendera modeller med stora och högupplösta skärmar. VGA minst.

Måste helt ärligt säga att jag inte kan förstå hur någon frisk människa skulle vilja försöka redigera dokument till och med på en HTC Touch Pro 2. För mig är blotta tanken lätt skrämmande, med tanke på att jag kan irritera mig på att det är jobbigt att hantera SMS och något enstaka mail i det formatet. Möjligtvis i nöd- och undantagsfall, men annars aldrig. Av det kan man nog dra vissa slutsatser om hur stort mitt intresse för att försöka editera dem på en telefon med mindre skärm som E72an :P

Postad 16 oktober 2009 - 07:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det går bra att redigera dokument med SoftMaker Office på en TP2 (eller övriga modeller med motsvarande formfaktor, tangentbord och skärmstorlek). Dock - om man vill ha ökad effektivitet - kan ett externt tangentbord (hopfällbart i stil med Nokia SU-8W) vara en bra investering. Då kan alltså det tangentbordet följa med vid resor, vid kortare utflykter används nallens eget.

Skärmen är fullt tillräcklig för redigering - det är tangentbordet som kan vara en begränsning men ett externt sådant löser det.

Behöver man köra avancerad layout ute på fältet är det en laptop som gäller. Men för mer "vanlig" dokumenthantering o.dyl tar jag utan tvivel min TP2 + tangentbord mycket hellre än packar ned en laptop.

Ytterligare en lösning är en Celio Redfly - då dockar man sin nalle och har en skärm och tangentbord i laptopklass. En mobilterminal helt enkelt.

Fördelen är att man då kan välja om Redfly skall med eller om man klarar sig med bara nallen. Betydligt effektivare i mina ögon än att släpa en laptop hela tiden.

För min del har jag skippat laptop och har bl.a kört E90 under långa perioder som ersättare. Bl.a under tre veckors tid i rad har jag levt med min E90 nere i Prag och kopplat upp mig med T-Mobile. Saknade inte en laptop på den tiden.

TP2 är en än bättre ersättare till en laptop för min del, den har avgjort högre prestanda än E90 då det gäller att hantera dokument och Internet.

I båda fallen värderar jag fickvänligheten och friheten att slippa datorväskor + datorladdare o.dyl. Tycker det är perfekt att hala fram nallen ur fickan och t.ex komma ut på nätet även när man är på språng o.dyl.

När det gäller en E72 har jag som sagt kört E61 och den lever än (fast hos en bekant). Bra nalle men för mina behov idag är skärmen otillräcklig. Att läsa en A4 går inte med komfort utan kräver zoom och scrollning fram och tillbaka. Samma sak med webbsidor. Sedan jag körde 9300i för första gången har stor och bred högupplöst skärm blivit A och O för min del.

Internet är inte E72 starka företräde - ser inga som helst fördelar med någon QVGA-Nokia i det sammanhanget (jämfört med vare sig TP2 eller E90). Det är en smidig mailmobil i första hand. Dokument är inte heller en stark sida p.g.a skärmen. Så prioriterar man dokument och Internet finns det bättre alternativ med stor WVGA-skärm.

Vad E72 är mycket bra på är som jag skrivit meddelanden och snabba anteckningar o.dyl samt högklassig samtalshantering (IVCM eller ACM).

För mitt användande vore det dock en radikal försämring mot både E90 och TP2. På det hela taget ser jag TP2 som närmast perfekt, enda svagheterna den har mot E90 är avsaknad av skaltelefon och att IVCM inte finns till plattformen (kör programmet på E90).

Postad 16 oktober 2009 - 08:32

Sebastiank
  • Sebastiank
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag undrar om det är någon som sett bilder på Headsetet WH-601, har letat bilder på nätet men tyvärr inte hittat något alls.

Har faktiskt också letat utan att finna. Finns inte i Nokia Shoppen heller. Men den borde se ganska lik ut som den som føljer med E71 till skillnad att den som är till E72 har 3,5mm kontakt.

Postad 19 oktober 2009 - 13:36

JEwenson
  • JEwenson
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Så segt, preliminära leveranstiden från komplett är nu framflyttad från 19 oktober till 2 november, jag som ville ha en ny lur den här veckan...

Postad 19 oktober 2009 - 14:21

cm_g
  • cm_g
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
23/11 fick jag som lev- besked från Dustin när jag la min beställning... Rimligtvis så borde Dustin och Komplett få telefonerna samtidigt. Undra vilket datum som stämmer bäst...?

Redigerat av cm_g, 19 oktober 2009 - 14:22.

Postad 19 oktober 2009 - 17:49

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Så segt, preliminära leveranstiden från komplett är nu framflyttad från 19 oktober till 2 november, jag som ville ha en ny lur den här veckan...

Det är nog så enkelt att de sålt slut på batchen som kommer 19e oktober, nästa lev med telefoner som ej är bokade för försäljning är den 2a nov.

Kan vara så iaf....

Postad 19 oktober 2009 - 20:02

Sebastiank
  • Sebastiank
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Nä, Det verkar mer som att dom inte fick in några telefoner idag. För det är samma antal telefoner i lagerstatusen som det var innan den 19 okt.

Postad 19 oktober 2009 - 22:51

Unregisteredc8967570
  • Unregisteredc8967570
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Netonnet påstår ju iaf att dom har den svarta i lager 26/10, frågan är om man kan lita på de?

Postad 21 oktober 2009 - 08:42

JEwenson
  • JEwenson
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Mailade till Nokia Shop om releasedatumet, men dom säger bara Q4... :angry:

Postad 28 oktober 2009 - 19:30

Unregisteredc8967570
  • Unregisteredc8967570
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
skit... netonnet har skjutit upp inleveransen till 16nov från 26okt.... vad är problemet

Postad 29 oktober 2009 - 10:38

garvis
  • garvis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tråkigt med förseningar. Lika bra att sikta in sig på december.

Angående "debatten" här ovan. Jag har sedan E72 lanserades i somras funderat fram och tillbaka på fördelar och nackdelar med 72 vs typ Nokia n900, TP2, div Androidtelefoner osv, och det jag tycker man måste göra är som tidigare nämnts att ÄRLIGT fundera på vilken typ av användare man är och vilket liv man lever. Med liv menar jag hur ens jobb, pendling, fritid etc ser ut på riktigt och vilka tekniska grejer man verkligen skulle använda och ha glädje av.

Det är ganska lätt att falla för mobilskärmar som är nästan 4" och uppleva dem som gigantiska, men frågan är om de verkligen är så stora med tanke på vad det är tänkt att man ska använda dem till. Jag skulle personligen aldrig få för mig att sufra "på allvar" med en 4" mobilskärm, eftersom jag har tillgång till ett par betydligt större och bättre både hemma och på jobbet. Åker jag på en längre trip någonstans hänger en lättare laptop med 12" skärm med. Den har dessutom ett fullstort tangentbord.

Det som måste funka för mig är att läsa kortare dokument på mobilen. Absolut inte redigera, för då har jag planerat så pass att jag har tillgång till dator/laptopen. Samma gäller surf för mig.

Viktigt med en ny telefon för mig är:

-Bra kalender och påminnelsefunktion (kanske bättre på TP2 mfl än E72?)
-Tangentbord (fysiskt) som går att anteckna/smsa/eposta med på ett smidigt sätt. Hatar T9.
-Bra epostklient
-Batteritid
-Gps (mest för träning, men här är den något lågupplösta e72 skärmen inte perfekt givetvis)
-Bra mp3/FM-radio-möjligheter
-Inte för tung och klumpig
-Hållbarhet

Det jag insett att jag inte kommer använda mycket alls, även om det är tråkigt att erkänna för mig själv, är:

-Surfa "seriöst"
-Kolla film (gör jag mer än tillräckligt hemma)
-Redigera dokument (mer än i absoluta nödfall)
-Twitter, Facebook etc

För mig känns E72 perfekt sånär som på något låg upplösning och något högt SAR-värde.

Postad 29 oktober 2009 - 12:16

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Tråkigt med förseningar. Lika bra att sikta in sig på december.

Angående "debatten" här ovan. Jag har sedan E72 lanserades i somras funderat fram och tillbaka på fördelar och nackdelar med 72 vs typ Nokia n900, TP2, div Androidtelefoner osv, och det jag tycker man måste göra är som tidigare nämnts att ÄRLIGT fundera på vilken typ av användare man är och vilket liv man lever. Med liv menar jag hur ens jobb, pendling, fritid etc ser ut på riktigt och vilka tekniska grejer man verkligen skulle använda och ha glädje av.

Det är ganska lätt att falla för mobilskärmar som är nästan 4" och uppleva dem som gigantiska, men frågan är om de verkligen är så stora med tanke på vad det är tänkt att man ska använda dem till. Jag skulle personligen aldrig få för mig att sufra "på allvar" med en 4" mobilskärm, eftersom jag har tillgång till ett par betydligt större och bättre både hemma och på jobbet. Åker jag på en längre trip någonstans hänger en lättare laptop med 12" skärm med. Den har dessutom ett fullstort tangentbord.

Det du säger motsvarar helt mina erfarenheter, som har provat nästan varje topptelefon på marknaden :)

Inte så att det eg är något fel på dem, t.ex. HTC Touch Pro 2 är en kanonfin telefon på många sätt och vis, men i praktiken inser jag att jag använder väldigt få av alla "extra finesserna" mer än någon enstaka gång och upplever då istället att dom nästan mer är i vägen. Dessutom är t.ex. Windows Mobile (Phone) fortfarande klart sämre på typiska telefonsaker enligt mig (har redan diskuterats tidigare i denna tråd). Och precis som du själv säger skulle jag personligen aldrig ens komma på tanken att försöka redigera dokument på telefonen annat än i absoluta nödfall. Sen utklassar dessutom Nokia PC Suite allt annat jag testat i den vägen när det gäller fungerande och smidig synkning osv, vilket är nödvändigt för mig.

Men visst, gränssnittet osv kanske inte alltid är det roligaste, och nog kanske man kommer sakna en del funktioner som man har på nuvarande lurar....men då kan man ju alltid flytta SIM kortet ;)

Postad 29 oktober 2009 - 12:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Viktigt med en ny telefon för mig är:

-Bra kalender och påminnelsefunktion (kanske bättre på TP2 mfl än E72?)
-Tangentbord (fysiskt) som går att anteckna/smsa/eposta med på ett smidigt sätt. Hatar T9.
-Bra epostklient
-Batteritid
-Gps (mest för träning, men här är den något lågupplösta e72 skärmen inte perfekt givetvis)
-Bra mp3/FM-radio-möjligheter
-Inte för tung och klumpig
-Hållbarhet

Det jag insett att jag inte kommer använda mycket alls, även om det är tråkigt att erkänna för mig själv, är:

-Surfa "seriöst"
-Kolla film (gör jag mer än tillräckligt hemma)
-Redigera dokument (mer än i absoluta nödfall)
-Twitter, Facebook etc

För mig känns E72 perfekt sånär som på något låg upplösning och något högt SAR-värde.

För den kravspecifikationen är en qwerty-candybar i stil med E72 perfekt. Formatet är helt enkelt mycket fördelaktigt.

Det kan dock vara värt att även undersöka andra alternativ med samma formfaktor - t.ex Samsung B7330 o.dyl.

Det är helt enkelt mycket viktigt att ställa upp en kravspecifikation och köpa något som passar in på den och användningsprofilen.

Modeller med stora skärmar m.m såsom TP2 köper man när man (som jag) vägrar släpa bärbara datorer med sig. D.v.s laptop replacements.

För de krav som ställts upp i det citerade inlägget är en modell som TP2 inte lämplig eftersom användarprofilen inte stämmer.

Däremot måste jag säga att surf på en 4-tumsskärm fungerar bra, och jag ser inga fördelar att bära omkring på en laptop när det jag behöver göra ute på fältet hanteras utmärkt av en TP2 t.ex som ryms i fickan.

Vad som på sikt kommer att ta död på många laptops (eller den enligt mig hopplösa produkten mini-PC) är handdatorlurar som enkelt kopplas till närmaste större skärm där sådan finns, eller med inbyggd projektor för att förstora skärmbilden och med Canestas virtuella tangentbord projicerat på bordsytan. Tekniken finns redan, dock är den inte implenterad i en produkt än.

Trots att jag provat laptops har jag inte förstått finessen annat än i de fall man behöver köra kraftfulla, prestandakrävande program som enbart finns för Windows eller Mac OS X. Man hamnar då snabbt i en kategori produkter där man behöver snabb CPU m.m och då blir det lätt en "stationär laptop" med t.ex 17-tumsskärm.

S.k minilaptops ser jag mer som ett utslag av konservatism, de saknar prestanda för att klara kraftfulla desktopprogram och blir mer som ett mellanting mellan handdator och dator. Då de inte till fullo kan ersätta en traditionell laptop blir det i mina ögon en produkt som klarar det som en handdator klarar, dock med andra program. Skall man ändå ta med en laptop - då är en normalstor sak ett bättre alternativ. Tycker man att den är klumpig - köp en handdator. TV-ut löser skärmstorleken när det behövs och t.ex Nokia SU-8W o.dyl löser tangentbordet om man vill ha ett större.

Postad 29 oktober 2009 - 13:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har förresten funderat en del på läget på telefonfronten för WM kontra S60 och jag har kommit fram till att det är betydligt mer komplext än enbart att WM-plattformen är "sämre på typiska telefonsaker".

Om vi undantar den skillnad i komfort som hårdvaran ger, alltså fysiskt T9 vs fysiskt qwerty vs slide vs candybar och koncentrerar oss på mjukvaran har jag kommit fram till att läget mycket beror på VAD man vill uppnå.

Vad som är plus för S60 är att profilstöd är integrerat i operativsystemet - men Nokia har haft bättre profilhantering i S80-plattformen med bl.a tidsinställning (kom först till S60 med bl.a E75).

De delar av telefonin som är värda att fundera över är:

*Profilhantering.
*Samtalshantering.
*Kontakthantering.
*Ljudkvalitet vid telefoni respektive högtalartelefoni.

Efter att ha levt med S60v2 och v3 ett antal år och provat olika lösningar har jag kunnat konstatera att det absolut starkaste området för plattformen är samtalshantering. Med samtalshantering avses då möjligheten till lokal telefonsvarare (direkt i nallen, alltså ej operatören), ställa in olika hantering av olika nummer, samtalsprofiler (inte samma sak som vanliga profiler), möjlighet att hantera samtal utifrån position (t.ex automatiskt avvisande av specifika kollegor när man är hemma etc).

När det gäller denna typ av samtalshantering är följande två program det som gör S60 värt att skaffa om man tänkt använda dem:

Interactive Voice Call Master

Advanced Call Manager

Dessa två program är oerhört kraftfulla, dock drar IVCM det längsta strået eftersom det stödjer IVR, alltså möjligheten att låta uppringaren styra händelser med tonval.

Med dessa program har man närmast en telefonväxel i fickan och tar man sig tid att ställa in dem har man fullständig kontroll över alla samtal och kan in i minsta detalj få nallen att uppträda på ett sätt som passar ens liv.

Till WM finns inte dessa program, samtalshanteringen där är mer rudimentär med avvisa samtal eller avvisa med SMS o.dyl. Alltså inte lika avancerat.

Köper man S60 med telefonin som argument bör man dra nytta av något av dessa program. Har man inte tänkt samtalshantera på avancerat vis med dessa program är det dött lopp mellan S60 och WM.

Talar vi profiler däremot är läget annorlunda. S60 har hanteringen som standard, men för riktigt funktionell profilhantering är följande program lämpliga, ett för S60 och det andra för WM:

Best Profiles S60

GSM Locator WM

Möjligheterna för S60 respektive WM får sägas vara likvärdiga här. D.v.s profilhanteringsfunktionerna är samma när man kör med något av dessa program. Jag kan generellt rekommendera en tredjepartsprofilhanterare p.g.a de större möjligheterna. Best Profiles t.ex är ett mycket trevligt program.

Kontakthanteringen hos S60 kontra WM ser jag som relativt likvärdig, dock är WM mer styrt av Outlook medan S60 i vissa avseenden är mer flexibelt. Bl.a är funktionen "Redigera etikett" trevlig, dock med nackdelen att det inte finns synkning av dessa finesser. D.v.s uppdaterar man nallen får man tillbaka standardetiketterna.

Generellt betraktar jag kontakthanteringen som funktionell hos båda plattformarna, dock finns det tredjepartslösningar såsom Pocket Informant för WM om man vill ha utökad funktionalitet. Sådant saknas för S60, däremot har det funnits lösningar för S80.

Ljudkvaliteten vid samtal beror på telefonmodell, de E-serie-Nokior jag använt har alla varit bra på den punkten.

Efter att ha kört olika plattformar har jag kommit fram till att frågan om bästa telefoni är ganska komplex. Det beror som sagt på vilka funktioner man vill åt.

Är man ute efter avancerad samtalshantering vinner S60 tack vare IVCM och ACM hands down, plattformen kör över WM totalt där.

Är man däremot inte ute efter det så finns det som jag ser det inga plattformsmässiga hinder åt ena eller andra hållet, i sådant fall är det snarare hårdvarans utformning som börjar styra. Nämligen om man vill ha T9 för snabb nummerslagning etc med fysiska knappar eller om man mest ringer från telefonboken o.s.v.

S60 har välfungerande röststyrning som standard, Microsoft är inte lika långt framme där även om TellMe är lovande.

Jag har insett att frågan om telefonfunktioner hos WM och S60 helt beror på användarens preferenser, d.v.s vad man vill uppnå och vilka funktioner man vill ha.

Det går alltså inte att rakt av lyfta fram den ena eller andra plattformen utan en kravspecifikation måste ställas upp och val göras utifrån den.

Innan man kan avgöra om WM eller S60 drar längsta strået måste man alltså fastställa behovet. När det är gjort kan man välja plattform.

Det finns alltså ingen anledning att säga att den ena är bättre eller sämre innan behovsanalys är gjord. Däremot är det så att WM Pro sällan finns med T9-knappsats eftersom det är ett handdatorsystem. S60 spelar där i en annan liga som smartphonesystem.

Valet av plattform handlar då i första hand om formfaktor, vill man ha T9-knappsats t.ex är WM Pro direkt ute ur leken.

Postad 29 oktober 2009 - 14:09

garvis
  • garvis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Handdator är säkert bra om man har ett verkligt behov av att exempelvis behöva surfa mycket "på språng" och så. Men för egen del så finns inte de tillfällena i min vardag där det skulle behövas. Finns knappt ens utrymme för det. Behöver heller ingen sk, netbook som bara skulle vara en begränsande liten dator att bära med sig. 12" laptopen känns tillräckligt portabel då jag behöver en dator med mig.

Min poäng är väl lite att jag tror att många har en falsk bild av hur mycket de behöver eller kommer att använda funktioner hos större handenheter som "kan allt". Man vill kanske gärna tro att man kommer ändra på sina surf/kommunikationsvanor bara för att man har en ny fin leksak som i teorin skulle tillåta det. I praktiken skulle det för mig högst sannolikt inte bli så, utan jag skulle bara bära omkring på onödigt mycket, onödigt stor och tung teknik.

Men visst, det finns såklart folk som verkligen behöver och använder mer datorlika telefoner (AVR4000 verkar vara en sån), men de är inte lika många som de som väljer att köpa sagda datorlika telefoner och sen "underanvänder" dem grovt.

Postad 29 oktober 2009 - 15:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Handdator är säkert bra om man har ett verkligt behov av att exempelvis behöva surfa mycket "på språng" och så. Men för egen del så finns inte de tillfällena i min vardag där det skulle behövas. Finns knappt ens utrymme för det. Behöver heller ingen sk, netbook som bara skulle vara en begränsande liten dator att bära med sig. 12" laptopen känns tillräckligt portabel då jag behöver en dator med mig.

Min poäng är väl lite att jag tror att många har en falsk bild av hur mycket de behöver eller kommer att använda funktioner hos större handenheter som "kan allt". Man vill kanske gärna tro att man kommer ändra på sina surf/kommunikationsvanor bara för att man har en ny fin leksak som i teorin skulle tillåta det. I praktiken skulle det för mig högst sannolikt inte bli så, utan jag skulle bara bära omkring på onödigt mycket, onödigt stor och tung teknik.

Men visst, det finns såklart folk som verkligen behöver och använder mer datorlika telefoner (AVR4000 verkar vara en sån), men de är inte lika många som de som väljer att köpa sagda datorlika telefoner och sen "underanvänder" dem grovt.

Håller helt med.

Därför anser jag att man bör fundera igenom ens mobila behov.

Den riktigt strategiska punkten som ändrar allt är: laptop eller inte laptop.

Har man en sådan med sig när man reser behövs ingen handdator ö.h.t. Då räcker det med en smartphone, t.ex en med S60.

Handdatorn har man för att ersätta en laptop, alternativt minska behovet av den (d.v.s laptopen tas enbart med när man behöver köra specifika programvaror).

Det finns alltså ingen anledning att t.ex köpa en HTC TP2 om man ändå har sin laptop med sig. Det kan dock vara en god idé att fundera igenom vilka program man kör på sin laptop och se om det ev kan vara behändigt att övergå till en handdatorlösning.

För min del upplever jag att allt för många köper handdatorer men ändå tror att de får en mobiltelefon - och därefter klagar på än det ena än det andra då det visar sig att t.ex T9-knappsats saknas eller att systemet inte alltid kan enhandsnavigeras etc.

Är man på jakt efter en enhet för telefonbruk i första hand - köp ingen handdator. För min del telefonerar jag max 10% av tiden, övriga 90% går åt till dokument, Internet, e-post etc - därför passar TP2 mig perfekt. Har man omvänd användning, alltså telefoni säg 90% och 10% övrigt - köp en smartphone.

Postad 29 oktober 2009 - 16:11

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Köper resonemanget so far, men en viktig del är kameran tycker jag. Det är faktiskt ganska praktiskt med en bra kamera. Typ ta foto på en whiteboard när man haft ett möte eller scanna visitkort eller whatever :). e72:an har ju en förbättrade kamera jämfört med föregångaren men frågan är om den är tillräckligt bra ändå.
Funderar på n97:an istället som är mer allround, men då får man sämre batteritid iofs..hum.

Postad 29 oktober 2009 - 19:13

garvis
  • garvis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag tror absolut att kameran är tillräcklig för de användningsområdena du nämner. N97:ans kamera tror jag är klart bättre dock, men den mobilen har ju andra nackdelar istället som sagt. En irriterande seghet bl.a har jag hört (ej testat själv).

Tidigare i denna tråd finns en länk till en mycket omfattande recension av E72 där recensenten bl.a fotat med den och ett gäng andra mobiler. Kolla där, jämför och se om det verkar duga för dina ändamål är mitt tips.

Postad 30 oktober 2009 - 11:00

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Kan man synka kalendern med gmails kalender? eller finns det nåt annat bra online alternativ där man kan köra en kalender såväl på web som i tfn och där man även kan dela med sig (typ "share" i gmail)?

//mobilanalfabet

Postad 30 oktober 2009 - 12:13

reed81
  • reed81
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
En liten personlig status-uppdatering från mig.

Har på sistonde kännt mer och mer att jag "måste" hitta en annan telefon än e72, med det enda och enkla skälet att den har för liten skärm. ALLT annat med e72an är tip-topp, eller fullt tillräckligt (kameran tex, HELT ok och inte bara för att fota "information", enligt min åsikt duger den fint som en alltid-redo-kamera i fickan).

Har spanat en hel del på android lurar på sistonde, och de är tilltalande MEN känner helt klart att detta är ett OS som är alldeles för ungt ännu, finns såvitt jag vet inte någon android lur med FULLT divx/xvid support ännu, något som någon föreslog kan bero på att os'et är begränsat i sin nuvarande version.

Jag känner själv att jag "behöver" en större skärm än e72an erbjuder, detta för att jag klart kommer ha användning för att surfa över wlan titt som tätt. Detta är dock den enda riktiga nackdelen med e72an, och det svider lite. Hade nokia satsat lite mer och uppdaterat skärmen till 2.8, eller t.om. 2.6", med aningen högre upplösning och kanske en LED skärm vore luren komplett i mina ögon. Det här med den uppgraderade skärmen förstår jag givetvis att det inte "rimmar" helt med en business-lur, vilket också antagligen är anledningen till att telefonen inte har det.

Slutligen känner jag just nu att det ändå blir e72an, man kan trots allt "surfa" på den även om det blir en hel del zoomin / zoomout. Alternativt lutar jag också åt n97 mini (igen), kan leva med att den saknar svenska tecken, men är lite tveksam till dess klumpighet jämfört med e72. Föredrar egentligen e72an, men frågan är hur mkt jag kommer störa mig på den miniskula skärmen vid de tillfällen jag webbar...

// reeed

Postad 30 oktober 2009 - 12:51

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Alternativt lutar jag också åt n97 mini (igen), kan leva med att den saknar svenska tecken, men är lite tveksam till dess klumpighet jämfört med e72. Föredrar egentligen e72an, men frågan är hur mkt jag kommer störa mig på den miniskula skärmen vid de tillfällen jag webbar...

// reeed

Tjena, läste i n97-tråden att med senaste uppdateringen så funkar det nu bättre med åäö, man får hålla in å/ä/ö på tangentbordet 1 sekund så kommer å/ä/ö fram, utan att man behöver använda specialtangenten.

Postad 30 oktober 2009 - 14:13

Unregistered73b8bac1
  • Unregistered73b8bac1
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Kan man synka kalendern med gmails kalender? eller finns det nåt annat bra online alternativ där man kan köra en kalender såväl på web som i tfn och där man även kan dela med sig (typ "share" i gmail)?

//mobilanalfabet

FGI: s60 gmail sync
http://www.google.co...l#p=nokia_smart

Video å allt...

//O.

Postad 31 oktober 2009 - 00:14

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Tjena, läste i n97-tråden att med senaste uppdateringen så funkar det nu bättre med åäö, man får hålla in å/ä/ö på tangentbordet 1 sekund så kommer å/ä/ö fram, utan att man behöver använda specialtangenten.

Något som dock inte ska underskattas tror jag är skillnaden mellan att ha ett tangentbord direkt på framsidan av telefonen, och ett man måste fälla ut. Det är ett moment extra som måste till, och det lär dessutom kräva 2 händer. Ska man skriva ett längre mail eller så lär det inte spela någon roll, men vill man dra iväg ett snabbt SMS kan jag ibland tycka det känns lite omständigt, speciellt i Windows Mobile / Manilla där det känns som det ehövs ett par extra steg för att få fram och iväg ett SMS (det är dock mer en känsla än något jag verkligen kollat upp)

Postad 31 oktober 2009 - 00:16

Themaster_82
  • Themaster_82
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Har faktiskt också letat utan att finna. Finns inte i Nokia Shoppen heller. Men den borde se ganska lik ut som den som føljer med E71 till skillnad att den som är till E72 har 3,5mm kontakt.

Efter mkt om och men har jag äntligen hittat en bild på headsetet och lite mera info.
Nokia Headset WH-601
Verkar vara ett väldigt bra headset som följer med som grund

Postad 31 oktober 2009 - 19:50

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

En liten personlig status-uppdatering från mig.

Har på sistonde kännt mer och mer att jag "måste" hitta en annan telefon än e72, med det enda och enkla skälet att den har för liten skärm. ALLT annat med e72an är tip-topp, eller fullt tillräckligt (kameran tex, HELT ok och inte bara för att fota "information", enligt min åsikt duger den fint som en alltid-redo-kamera i fickan).

Har spanat en hel del på android lurar på sistonde, och de är tilltalande MEN känner helt klart att detta är ett OS som är alldeles för ungt ännu, finns såvitt jag vet inte någon android lur med FULLT divx/xvid support ännu, något som någon föreslog kan bero på att os'et är begränsat i sin nuvarande version.

Jag känner själv att jag "behöver" en större skärm än e72an erbjuder, detta för att jag klart kommer ha användning för att surfa över wlan titt som tätt. Detta är dock den enda riktiga nackdelen med e72an, och det svider lite. Hade nokia satsat lite mer och uppdaterat skärmen till 2.8, eller t.om. 2.6", med aningen högre upplösning och kanske en LED skärm vore luren komplett i mina ögon. Det här med den uppgraderade skärmen förstår jag givetvis att det inte "rimmar" helt med en business-lur, vilket också antagligen är anledningen till att telefonen inte har det.

Slutligen känner jag just nu att det ändå blir e72an, man kan trots allt "surfa" på den även om det blir en hel del zoomin / zoomout. Alternativt lutar jag också åt n97 mini (igen), kan leva med att den saknar svenska tecken, men är lite tveksam till dess klumpighet jämfört med e72. Föredrar egentligen e72an, men frågan är hur mkt jag kommer störa mig på den miniskula skärmen vid de tillfällen jag webbar...

// reeed

Jag kan säga såhär att om du har planer på att surfa och vill kunna läsa dokument i A4-format (t.ex PDFer) o.dyl - då kommer skärmen att bli tålamodsprövande. Jag vet eftersom jag under lång tid kört med QVGA och irriterat mig på behovet av sidscroll.

Kör man Office är det inte lika farligt eftersom dokumenten formateras om efter skärmen - där är det snarare ett problem att det saknas bra programvara. QuickOffice är ingen höjdare och har t.ex svårt att klara av dokument som sparats i .doc-format med annan programvara än Word. Även s.k roundtripping är inte riktigt bra hos QuickOffice, d.v.s förmågan att t.ex ändra i ett dokument på nallen, spara det och föra tillbaka det till datorn.

För effektiv Office-hantering är ett bättre program en fördel - problemet är att de bättre programmen inte finns för S60. DocumentsToGo som är det bästa programmet för Symbian OS ifråga om Office finns dessvärre bara för UIQ3 eller S80 - alltså bortom räckhåll för E72.

När det gäller högupplöst skärm ser jag inte varför det INTE skulle rimma med s.k "business". För alla "businessanvändning" är en större, högupplöst (VGA minst) skärm en oerhörd fördel. En E82 - alltså E72 i E61-format med VGA-skärm vore perfekt.

När det gäller att surfa är QVGA också frustrerande och ger dålig överblick, hanteringen blir avsevärt bättre med en större och mer högupplöst skärm.

Problemet är att idag finns, mig veterligen, inga produkter med samma formfaktor och högupplöst skärm. För att få en bättre skärm måste man över till enheter med slide-tangentbord. Vill man då ha en candybar är det ett problem....

Jag för min del anser att även om sliden kan diskuteras i vissa lägen så vinner en modell med minst 2,8-tumsskärm och VGA-upplösning överlägset så fort dokument, även läsning och surfning är planerat.

Känner man sig tveksam mot E72s skärm - försök att prova den och jämför med en modell med bättre och större skärm. Att köpa en för liten skärm för användningsområdet kan vara ytterst frustrerande. Jag vet av egen erfarenhet och det kan göra att man vantrivs med en annars bra nalle.

Postad 02 november 2009 - 10:06

reed81
  • reed81
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag kan säga såhär att om du har planer på att surfa och vill kunna läsa dokument i A4-format (t.ex PDFer) o.dyl - då kommer skärmen att bli tålamodsprövande. Jag vet eftersom jag under lång tid kört med QVGA och irriterat mig på behovet av sidscroll.

Kör man Office är det inte lika farligt eftersom dokumenten formateras om efter skärmen - där är det snarare ett problem att det saknas bra programvara. QuickOffice är ingen höjdare och har t.ex svårt att klara av dokument som sparats i .doc-format med annan programvara än Word. Även s.k roundtripping är inte riktigt bra hos QuickOffice, d.v.s förmågan att t.ex ändra i ett dokument på nallen, spara det och föra tillbaka det till datorn.

För effektiv Office-hantering är ett bättre program en fördel - problemet är att de bättre programmen inte finns för S60. DocumentsToGo som är det bästa programmet för Symbian OS ifråga om Office finns dessvärre bara för UIQ3 eller S80 - alltså bortom räckhåll för E72.

När det gäller högupplöst skärm ser jag inte varför det INTE skulle rimma med s.k "business". För alla "businessanvändning" är en större, högupplöst (VGA minst) skärm en oerhörd fördel. En E82 - alltså E72 i E61-format med VGA-skärm vore perfekt.

När det gäller att surfa är QVGA också frustrerande och ger dålig överblick, hanteringen blir avsevärt bättre med en större och mer högupplöst skärm.

Problemet är att idag finns, mig veterligen, inga produkter med samma formfaktor och högupplöst skärm. För att få en bättre skärm måste man över till enheter med slide-tangentbord. Vill man då ha en candybar är det ett problem....

Jag för min del anser att även om sliden kan diskuteras i vissa lägen så vinner en modell med minst 2,8-tumsskärm och VGA-upplösning överlägset så fort dokument, även läsning och surfning är planerat.

Känner man sig tveksam mot E72s skärm - försök att prova den och jämför med en modell med bättre och större skärm. Att köpa en för liten skärm för användningsområdet kan vara ytterst frustrerande. Jag vet av egen erfarenhet och det kan göra att man vantrivs med en annars bra nalle.

Precis den typen av svar jag INTE ville få just nu :wub: Har till 90% bestämt mig för att köpa en e72'a, trots att jag inte är 100% nöjd med skärmstorleken. Faktum är dock att det inte finns någon telefon på marknaden som känns mer lockande för mig just nu.

Apropå formfaktor och display, kan jag nämna att det finns en samsung B7330, med 2.6". Färre antal färger dock, och framförallt kör den windows mobile, något jag inte kan tänka mig.

Personligen behöver jag inte kunna editera office-dokument, bara läsa dem. Även om det nu finns en viss risk att jag hamnar i just den kategori användare du nämner, och själv tillhört, så handlar det i grund och botten för mig om att e72an är den jag är mest intresserad av.

N97 mini i all ära med touchscreen och hippa widgets, som någon nämnde tidigare känns alla dessa touchscreens väldigt mkt som "discolurar". Leksaker, i stil med iphone, medan e71/e72 är mer i klassen verktyg/arbetsredskap. Men det ligger något i vad du säger, finns en risk att jag kommer störa mig på skärmen, för TÄNK vad e72an skulle ägt om den haft en liiite större LED skärm istället.......... *stön* verkar som jag inte bestämt mig helt ännu trots allt :S

// reed

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.