Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 7 - Är det värt det?

157 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows 7 Home Premium Sve (Mjukvara) 1 7.749998 (3) Inga priser
Microsoft Windows 7 Professional Sve (Mjukvara) 1 8.333332 (2) Inga priser
Microsoft Windows 7 Ultimate Sve (Mjukvara) 1 9.444444 (8) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 22 October 2009 - 05:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Hmm, hur var det nu igen om man köper Home Premium från låt säga Amazon UK finns det då nåt sätt att få det på svenska? Eller är det bara Ultimate som kan byta språkpaket oavsett om du köper eng el svenskt osv?

Postad 22 October 2009 - 06:28

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Har inte hört nått sådant från Umeå, nån som vet om det stämmer här med?
Drog annars XP via "pelle" och vista då det går nog bra :rolleyes:

Tjejen går på Uppsala Universitet, hon fixade W7 för flera veckor sedan, gratis från skolan.

Postad 22 October 2009 - 08:16

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på en Windows 7 Home Premium N Sve och en Windows 7 Home Premium Sve?

Har sett att det finns för alla verioner...

/TZ

Postad 22 October 2009 - 08:29

Unregistered5e1e3058
  • Unregistered5e1e3058
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på en Windows 7 Home Premium N Sve och en Windows 7 Home Premium Sve?

Har sett att det finns för alla verioner...

/TZ

N-versionerna kommer utan Windows Media Player (Det kan dock givetvis laddas ner och installeras från Microsoft om man så vill).

Postad 22 October 2009 - 08:30

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

N-versionerna kommer utan Windows Media Player (Det kan dock givetvis laddas ner och installeras från Microsoft om man så vill).

Okej tack, såg att N-versionen här hemma var dyrare...

Postad 22 October 2009 - 08:32

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Hmm, hur var det nu igen om man köper Home Premium från låt säga Amazon UK finns det då nåt sätt att få det på svenska? Eller är det bara Ultimate som kan byta språkpaket oavsett om du köper eng el svenskt osv?

Vad jag fattat och vad som står på nätet är det bara Ultimate man kan byta språk på.

Postad 22 October 2009 - 11:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Vad jag fattat och vad som står på nätet är det bara Ultimate man kan byta språk på.

Det är bara på ultimate och enterprise som det finns språkpaket.

Postad 22 October 2009 - 11:08

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Det går att ändra språk i övriga versioner, iaf i Proffesional, om det även fungerar i Home Premium vet jag inte.

Då alternativet att ändra språk inte finns under språkinställningar så får man göra det genom kommandotolken. Man laddar in .cab filen som administratör i cmd, anropar 3 kommandon, tar bort engelska som språk regedit och sen bootar. Fungerar klockrent i Proffesional och klart på 5 minuter, så länge man använder rätt 32/64-bit språkfil. Vet som sagt inte om det fungerar i Home Premium.

Kan posta hur man gör om det finns intresse (har inte intstruktionerna nära just nu), annars går det säkert att googla fram det också.

Postad 22 October 2009 - 13:06

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Det går att ändra språk i övriga versioner, iaf i Proffesional, om det även fungerar i Home Premium vet jag inte.

Då alternativet att ändra språk inte finns under språkinställningar så får man göra det genom kommandotolken. Man laddar in .cab filen som administratör i cmd, anropar 3 kommandon, tar bort engelska som språk regedit och sen bootar. Fungerar klockrent i Proffesional och klart på 5 minuter, så länge man använder rätt 32/64-bit språkfil. Vet som sagt inte om det fungerar i Home Premium.

Kan posta hur man gör om det finns intresse (har inte intstruktionerna nära just nu), annars går det säkert att googla fram det också.

Gör gärna det

Postad 22 October 2009 - 16:17

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Info om installation av språkpaket: http://www.sweclocke...390#post9424390

Postad 24 October 2009 - 08:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Har Vista på en dator och den är lite svajig, så funderar att uppgradera till Windows 7. Datorn är en HP där jag gjort ett antal back-up skivor.

1. Om jag nu skaffar en uppgraderingsversion av W7, kan man då i installationen välja om man ska lägga den ovanpå Vista eller starta med en omformatering av HDD'n?

2. Om man lägger den ovanpå så får man behålla sina användarfiler men allt som man har som egna installationer måste väl installeras om på nytt, gissar jag, så det är väl lika bra att starta med en formatering?

3. Om man nu gör en formatering och installerar W7, och man då senare vill göra en ominstallation, hur gör man då? måste man då börja om med att installera recoverskivorna till Vista och sedan W7, eftersom den Vista jag har är en OEM version så har jag ingen nyckel till den

Postad 24 October 2009 - 11:40

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Gör gärna det

Stegen finns i sweclockers-länken ovan, men kan posta här också för enkelhetens skull:

Starta kommandotolken (CMD) som administratör, skriv in följande rader... 'c:\lp.cab' på första raden är sökvägen till språkfilen och 'sv-se' är det språk du lagt till. Jag hämtade min språkfil från MSDNAA, men har sett länkar till språkfilerna på diverse bloggar om det nu inte går att ladda ner direkt från Microsofts nedladdningssida.

1: (tar 2-3 minuter)
DISM /Online /Add-Package /PackagePath:c:\lp.cab

2:
bcdedit /set {current} locale sv-se

3:
bcdboot %WinDir% /l sv-se

4: starta regedit, och ta bort 'en-us' från:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\MUI\UILanguages\

Efter omstart så är språket på svenska. Får man upp felmeddelande vid första steget så är sökvägen til .cab-filen fel eller så har man fel fil, t.ex. språkfil för 64-bitars när man kör 32-bitars Windows.

Är man student vid Umeå universitet så har man tillgång till samtliga Windows-versioner då universitetet är med i MSDNAA, är bara att ansöka konto via UMDAC som tar en dag eller två. Det gäller nog samtliga universitet i Sverige skulle jag gissa då jag inte ser någon anledning till varför ett universitet inte skulle vara med i MSDNAA

Redigerat av martin_h, 24 October 2009 - 11:44.

Postad 24 October 2009 - 16:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Har Vista på en dator och den är lite svajig, så funderar att uppgradera till Windows 7. Datorn är en HP där jag gjort ett antal back-up skivor.

1. Om jag nu skaffar en uppgraderingsversion av W7, kan man då i installationen välja om man ska lägga den ovanpå Vista eller starta med en omformatering av HDD'n?

2. Om man lägger den ovanpå så får man behålla sina användarfiler men allt som man har som egna installationer måste väl installeras om på nytt, gissar jag, så det är väl lika bra att starta med en formatering?

3. Om man nu gör en formatering och installerar W7, och man då senare vill göra en ominstallation, hur gör man då? måste man då börja om med att installera recoverskivorna till Vista och sedan W7, eftersom den Vista jag har är en OEM version så har jag ingen nyckel till den

1. Vet inte men så har det ju varit på tidigare uppdateringar att man kunnat välja.
2. Rekomenderar skarpt formatering av hårddieken annars är risken stor att de ligger en massa gammalt skräp kvar. Ju cleanare installation desto enklare att felsöka om nått går snett.
3. Även om du har en oem så ska du ha en nyckel och denna ska enligt oemlicensen sitta klistard på datorn som windows levereras med. Har man byggt datorn själv så ska man klistar på detta lilla märke som man får med när man köper oem. Om så många verkligen gör det är jag iofs skeptisk till då det är enklare att slå in nyckeln om man håller lappen i handen :)

Postad 24 October 2009 - 23:25

Manks
  • Manks
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Fick min licens från högskolan i borås, till win 7 pro i går, precis installerat det. Känns som ett steg framåt från det något dammiga XP, hoppas det lever upp till det sköna yttre bara :) Men än så länge helt klart nöjd.

Postad 29 October 2009 - 12:01

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Nån som fått sin win 7 från amazon UK än? 29 okt och den kom inte med posten i dag heller... har fan fått grejjer från USA snabbare..

Postad 30 October 2009 - 17:44

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Nån som fått sin win 7 från amazon UK än? 29 okt och den kom inte med posten i dag heller... har fan fått grejjer från USA snabbare..

Jag fick mitt idag, hade också en ETA den 29:e Okt.
879:- för en Home Prem Retail, sjukt billigt :P

Postad 30 October 2009 - 17:50

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Jag älskar win 7. Har kört RC klienten länge nu och längtar efter att få installera riktiga versionen. Håller en uppgraderingsskiva i min hand. Kör Vista ananrs på arbetsdatorn och den ska också bytas till win 7. tycker att det är värt att uppgradera även från win vista.

Postad 30 October 2009 - 17:50

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag fick mitt idag, hade också en ETA den 29:e Okt.
879:- för en Home Prem Retail, sjukt billigt :P

Japp fick den osså idag mycket nöjd hittils , ska försöka slänga in svenska på den nu(home premium).

Postad 30 October 2009 - 17:52

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Sitter man med Vista kan det vara värt att uppgradera.
Siter man med XP kan man vara lite försiktigare med uppgradering, förutsatt att man inte vill ha ett flashigt OP med mass grejer på skrivbordet osv...
För övrigt är XP kanon och supporten kommer att hålla på fram till 2014, bara så att ni vet. Har man inte köpt ngt ny dator till dess kanske man ska fundera på det istället...

G

Postad 30 October 2009 - 18:15

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Sitter man med Vista kan det vara värt att uppgradera.
Siter man med XP kan man vara lite försiktigare med uppgradering, förutsatt att man inte vill ha ett flashigt OP med mass grejer på skrivbordet osv...

G

Flashigt OS med massa grejer på skrivbordet osv? ;)

Jag har inte sett ett så här "rent" OS från MS någon gång.
Det må vara flashigt och snyggare, men det är trots det rappare, på precis allting.

Postad 30 October 2009 - 18:26

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Flashigt, trampade jag ngn känslig på foten, oj oj oj...

Microsoft är inte direkt kända för att komma med bra OP vid varje släpp. Snarare varannan gång. Senaste gången de hade ett bra släpp var just vid XP. Nu när 7an kommit kan det vara värt att uppgradera, men som jag skrev, inte om man har en äldre dator, vilken man säkerligen ändå kommer att behöva byta snart.
Däremot, sitter man med det otroligt dåliga Vista, då kan det vara lönt...
Vidare kan man vänta tills dess att SP1 släppts, då har säkerligen flertalet buggar reparerats...

Annars, byt till 7an när du byter dator nästa gång, vilket ändå sker med automatik. Det får bli mina rekommendationer tills vidare...

G

Postad 30 October 2009 - 21:50

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Efter massa jäkla strul har jag upptäckt att min bärbara Fujitsu Simens Amilo 3650 inte funkar med Win7 förrän Bios blivit uppdaterat. Detta verkar bli 27/11, ofattbart dynga Microsoft släpper jämt.

Skulle knappast hända med apple.

Postad 30 October 2009 - 21:53

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Efter massa jäkla strul har jag upptäckt att min bärbara Fujitsu Simens Amilo 3650 inte funkar med Win7 förrän Bios blivit uppdaterat. Detta verkar bli 27/11, ofattbart dynga Microsoft släpper jämt.

Såg din Avatar.
Se till att spöa DIF på söndag!!!!! Själv kommer jag att befinna mig långt upp i landet på söndag, närmare bestämt Gävle av alla ställen, ha ha ha. Hoppas verkligen på fin fina resultat på scorebordet under eftermiddagen, he he.

G

Postad 30 October 2009 - 22:00

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Såg din Avatar.
Se till att spöa DIF på söndag!!!!! Själv kommer jag att befinna mig långt upp i landet på söndag, närmare bestämt Gävle av alla ställen, ha ha ha. Hoppas verkligen på fin fina resultat på scorebordet under eftermiddagen, he he.

G

Rättelse. GeFle, ursäkta alla Gävlebor!!!

G

Postad 31 October 2009 - 06:30

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Alla testare verkar vara ense om att Windows 7 har bättre stöd för hårdvara än någon annan Windowsversion. Kanske Fujitsu som gjort en groda? Jag har uppdaterat ett 10-tal datorer med helt olika hårdvara och det har funkat kanonbra.

Och jo saker går fel med OSX också..

Postad 31 October 2009 - 11:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan Apple och Microsoft är att Apple utvecklar både datorn och OSet = oerhört enkelt.
Microsoft utvecklar ett OS till miljontals olika datorer som alla har olika komponenter.

Att Fujitsu inte är redo för W7 är knappast Microsoft fel, en BETA har funnits ute under ett års tid(eller mer?).
En BETA släpps för att konsumenter ska komma med feedback och hitta fel. En BETA släpps också för att tillverkare av komponenter och/eller kompletta system ska kunna anpassa sina saker för det nya operativet.

Att kalla W7 för ofattbar dynga är lite roligt, då det faktiskt är det bästa de någonsin har gjort.
Ofattbar dynga var inte ens Vista. Windows ME var riktig dynga däremot.

Redigerat av Falcy, 31 October 2009 - 11:26.

Postad 01 November 2009 - 09:32

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
Jag har en Sony Vaio (Vista Home) som köptes för ca ett år sedan, har planer att byta min nuvarande Vista till W7 men har några frågor som hoppas att någon kan svara på.
När jag installerar W7 hur hämtar jag mina program som följde med datorn?

Postad 02 November 2009 - 20:25

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Är det nån som har testat att uppgradera en Compaq 615 med antingen Win 7 eller Win XP Pro? Original är ju Vista Home Basic och jag kan ju säga att datorn har hängt sig några gånger...

Hade´

Postad 03 November 2009 - 10:49

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Är det nån som har testat att uppgradera en Compaq 615 med antingen Win 7 eller Win XP Pro? Original är ju Vista Home Basic och jag kan ju säga att datorn har hängt sig några gånger...

Hade´

Vad säger "Microsoft Windows 7 Upgrade Advisor" ?

http://www.microsoft...;displaylang=sv

Postad 03 November 2009 - 10:57

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

När jag installerar W7 hur hämtar jag mina program som följde med datorn?

Sony´s hemsida?

Postad 04 November 2009 - 00:30

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Vad har ni för erfarenheter på följande
Ska man välja 32 eller 64 bitars? Är det samma problematik som med vista att det var svårare att få hårdvara att funka med 64 bitars OS?
Och hur är det med äldre programvaror. Jag har t.ex. några gamla barnspel som det skulle vara problematiskt om de inte gick att köra på win 7, anki+pytte mm. De är nog framtagna på win XP-tiden. Fattar Win 7 hur man ska köra äldre programvaror?

Postad 04 November 2009 - 07:38

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

Vad har ni för erfarenheter på följande
Ska man välja 32 eller 64 bitars? Är det samma problematik som med vista att det var svårare att få hårdvara att funka med 64 bitars OS?
Och hur är det med äldre programvaror. Jag har t.ex. några gamla barnspel som det skulle vara problematiskt om de inte gick att köra på win 7, anki+pytte mm. De är nog framtagna på win XP-tiden. Fattar Win 7 hur man ska köra äldre programvaror?

Köper du Win 7 Pro eller Ultimate får du ju WinXP-mode. Funkade för mig när utorrent inte ville installera av någon anledning...

64-bit körde jag av den enkla anledning att min dator stöder det, jag har inte upplevt några problem. Snarare tvärtom faktiskt, t.ex. så funkar pekplattan utan tillkommande programvara från Synapsis, ljudkortet funkar utan tillkommande program från IDT etc etc, Dvs man sparar en hel del minne pga Windows vet hur det mesta av hårdvaran fungerar..
Personligen hatar jag hårdvara som kräver extra mjukvara för att fungera (förutom en enkel drivrutin).

Just nu stör jag mig mest på Lexmarks otroligt fula och dålgt kodade skrivar-mjukvara. Tydligen går det inte att kommnicera med en Lexmark-skrivare över trådlöst nätverk utan detta program...

Postad 05 November 2009 - 13:38

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Vet att jag frågat tidigare utan svar men någon kanske kan ge mig ett nu. W7 Ultimate hemma för installation. Kan man göra en "uppdateringsinstallation" så man slipper allt med drivrutiner , lägga in alla program osv.?

Vet att det är bättre att rensa men tycker mig inte ha tid till det nu och ett tag framöver, snart nybliven pappa och har förstått att det kommer vara lite annorlunda med prio ett tag framöver. Nu är det renovering och barnsäkrings projekt som tar all min lediga tid som jag är vaken.

Hoppas någon har ett bra svar

Vänliga hälsningar
MikaelJ

Postad 05 November 2009 - 14:20

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Vet att jag frågat tidigare utan svar men någon kanske kan ge mig ett nu. W7 Ultimate hemma för installation. Kan man göra en "uppdateringsinstallation" så man slipper allt med drivrutiner , lägga in alla program osv.?

Vet att det är bättre att rensa men tycker mig inte ha tid till det nu och ett tag framöver, snart nybliven pappa och har förstått att det kommer vara lite annorlunda med prio ett tag framöver. Nu är det renovering och barnsäkrings projekt som tar all min lediga tid som jag är vaken.

Hoppas någon har ett bra svar

Vänliga hälsningar
MikaelJ

Jag lyckades inte hitta "uppdatering" när jag gick från XP till Windows 7.
Utan det fick bli en ren nyinstallation.....

Postad 05 November 2009 - 16:02

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Jag lyckades inte hitta "uppdatering" när jag gick från XP till Windows 7.
Utan det fick bli en ren nyinstallation.....

Tack Jonasn
Nu har jag Vista om det kan göra någon skillnad?

Hälsningar
MikaelJ

Postad 05 November 2009 - 18:53

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Tack Jonasn
Nu har jag Vista om det kan göra någon skillnad?

Hälsningar
MikaelJ

Jag uppgraderade från Vista Ultimate utan några problem. Alla gamla program fungerar fortfarande.
Det tog ett antal timmar dock. Sedan kan du inte uppgradera från eng till svensk eller vice versa. Du kan heller inte uppgradera från 32 till 64 bitars.

Postad 05 November 2009 - 19:14

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Jag uppgraderade från Vista Ultimate utan några problem. Alla gamla program fungerar fortfarande.
Det tog ett antal timmar dock. Sedan kan du inte uppgradera från eng till svensk eller vice versa. Du kan heller inte uppgradera från 32 till 64 bitars.

Tack Prylbögen
Då ska jag sätta mig ner när jag får lite tid över eller när jag kan göra det samtidigt som något annat:)
Tack för infon :) :lol:

Hälsningar
Mikaelj

Postad 12 November 2009 - 20:24

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
En fråga.

Sätt på tradera att man kan köpa nycklar för Win 7 Ultimate full.
Man måste bara ladda ner det sen från Microsoft

Kan man bränna ut det på skiva eller måste man jämt ladda ner det?

Postad 12 November 2009 - 23:07

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
har någon fått google chrome att funka? Jag la in windows 7 idag men får inte chrome att funka. Surfa utan chrome skulle vara ett bottennapp.

Postad 13 November 2009 - 17:40

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

har någon fått google chrome att funka? Jag la in windows 7 idag men får inte chrome att funka. Surfa utan chrome skulle vara ett bottennapp.

Jo jag har visserligen bara Windows 7 Starter men på den modellen fungerar det!

Nu har jag en fråga att ställa. Tänkte uppdatera min win 7 starter till home edition eller vad det nu heter på min netbook och undrar nu ifall det kommer flyta på lika fint som starter versionen gör?
Inte för att jag tror att jag kommer att utnyttja alla grejor som home edition har att erbjuda, men jag känner att jag vill kunna byta bakgrundsbilder på skrivbordet ibland för att göra datorn mer personlig. Att denna funktion är låst på starter versionen känns jävligt snålt utav microsoft. Men som sagt så är jag beredd att pröjsa för detta.

Min netbook är följande en Acer Aspire One 531h med en intel atom N270 1,6Ghz och 2GB i ramminne.

Postad 13 November 2009 - 19:00

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jo jag har visserligen bara Windows 7 Starter men på den modellen fungerar det!

Nu har jag en fråga att ställa. Tänkte uppdatera min win 7 starter till home edition eller vad det nu heter på min netbook och undrar nu ifall det kommer flyta på lika fint som starter versionen gör?
Inte för att jag tror att jag kommer att utnyttja alla grejor som home edition har att erbjuda, men jag känner att jag vill kunna byta bakgrundsbilder på skrivbordet ibland för att göra datorn mer personlig. Att denna funktion är låst på starter versionen känns jävligt snålt utav microsoft. Men som sagt så är jag beredd att pröjsa för detta.

Min netbook är följande en Acer Aspire One 531h med en intel atom N270 1,6Ghz och 2GB i ramminne.

Jag kör Windows 7 Proffesional på en LG X110 med Atom N270 och 1gB.
Det fungerar utmärkt, har inte märkt något som den inte orkar med, i W7.
Dock så har jag inte installerat Windows Media Center.

Postad 13 November 2009 - 21:13

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Nu när Windows 7 är släppt (och vissa kört RTM sen i somras) så känns denna tråd lite obsolete
Skapa nya trådar?

Postad 14 November 2009 - 00:23

bosse_bus
  • bosse_bus
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är här jag skall fråga eller varthän. Jag är ingen datanörd utan en vanlig dataanvändare. Jag har köpt en 3-4 år gamal laptop (HP) från jobbet utan operativ system. Borde jag kunna instalera Windows 7 på den, eller är det bättre med XO?

Postad 14 November 2009 - 09:51

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det är här jag skall fråga eller varthän. Jag är ingen datanörd utan en vanlig dataanvändare. Jag har köpt en 3-4 år gamal laptop (HP) från jobbet utan operativ system. Borde jag kunna instalera Windows 7 på den, eller är det bättre med XO?

Prova med att köra "Microsoft Windows 7 Upgrade Advisor" så berättar Microsoft vad de tycker....
Länk finns tidigare i tråden

Jepp ! Svårt att prova med "Upgrade Advisor" utan operativ installerat :-)
Då hade jag provat att köra in W7

Redigerat av jonasn, 14 November 2009 - 10:29.

Postad 14 November 2009 - 10:19

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Prova med att köra "Microsoft Windows 7 Upgrade Advisor" så berättar Microsoft vad de tycker....
Länk finns tidigare i tråden

Kan ju vara lite svårt då OS saknas, som det stod i inlägget...

Jag kör (bla) Win7 på en Dell X300 som i princip är en PIII med 768 mb ram. Det var en del strul om man vill ha optimerad grafik (i mitt fall funkade inte sleep utan driver som ej ingick i W7) men annars hittades all hårdvara.

Har du en Win7 lic. och datorn har minst 1gb ram är det bara att prova. Du behöver ju inte aktivera licensen/datorn om det inte funkar.
Min gamla X300 gick som sagt igång direkt, Windows 7 har mkt bra stöd för drivers..

Postad 14 November 2009 - 12:43

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Bara jag som fick tupp juck för att det ej gick att lägga över mail o adressbok kontakter till Windows Live mail på ett bra sätt?

Men det fixa sig efter lite manuell inläggning

Postad 15 November 2009 - 17:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Sony´s hemsida?

Lycka till! ;)

Sen förstår jag inte alla som uppgraderar sitt Windows!?
Allt skit, alla fel etc. följer ju med till nya versionen. Gör man en ren installation från början så slipper man allt sånt. Nackdelen är väl att man får installera om alla program, men den nackdelen får man ta. Då får man sammtidigt bortrensat alla skräpprogram man haft och aldrig använt.

Grundfrågan i tråden om det är värt att köpa Windows 7....

Svaret är inte helt enkelt.
Jag kör XP och det funkar alldeles ypperligt och stabilt. Nu är det vältestat och det mesta fungerar. Dock så blir det mer och mer omodernt och snart kommer även Microsoft sluta supportera XP.
Vi är nog i en brytpunkt nu när fler och fler utvecklare kommer koncentrera sig på Win 7 och kanske inte bry sig lika mycket om buggar som uppkommer i XP-miljön. Så Köper man en ny dator idag så skulle jag påstå att det är värt att välja Win 7. Men annars, om allt funkar, så tuta och kör ett tag till och spar pengarna. Det blir nog inte dyrare med tiden.

Postad 16 November 2009 - 09:03

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Inga problem med Chrome här, kör Windows 7 ultimate..

Postad 17 November 2009 - 13:59

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Inga problem med Chrome här, kör Windows 7 ultimate..

När jag först försökte installera Chrome fick jag ett felmeddelande men det löste sig genom att radera en rad i registryt. Sedan rullade det på bra!

Postad 18 November 2009 - 13:56

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Sony´s hemsida?

Lycka till! :blush:

Ja efter en titt på Sony's hemsida förstår jag svaret :)
Lenovo kom ut med drivare och programvara till min tre år gamla X60 väldigt tidigt (Augusti).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.