Mitsubishi HC3800
265 svar till detta ämne
Postad 29 december 2009 - 20:25
Nopod
-
Nopod
-
Amatör
-
-
60 inlägg
DVDO Edge kanske? Går att få för 600 dollar: http://www.bhphotovi..._DVDO_Edge.html.
Tack KJE, bra förslag, kollade den precis på E-bay. Men det kan vara mig det är fel på, bilden blir så otroligt bra med Blu-ray att jag kanske felaktigt upplever att vissa TV-bilder är sämre än tidigare. Wii fick jag ordning på genom att köpa komponentkabel till den. Så nu får det bli en ny receiver, troligen Onkyo 607. Ber om ursäkt om detta blev lite OT.
Postad 06 januari 2010 - 19:54
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Ja, då har man äntilgen köpt en projektor (HC3800).
Då blir nästa problem att spika upp den i taket! Men vilket fäste tycker ni är hyfsat bra?
Duger Kjell's fäste, eller är det för klent? Finns det andra bra väggfästen ni kan rekomendera?
Tacksam för alla svar!
Postad 06 januari 2010 - 21:22
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Ja, då har man äntilgen köpt en projektor (HC3800). Då blir nästa problem att spika upp den i taket! Men vilket fäste tycker ni är hyfsat bra? Duger Kjell's fäste, eller är det för klent? Finns det andra bra väggfästen ni kan rekomendera? Tacksam för alla svar!
Rent spontant skulle jag vilja påstå att man får vad man betalar för, eller med andra ord: Att köpa en projje för nästan 14.000 kr och sedan köpa billigaste fästet harmonerar lite illa. Jag skulle nog satsa på ett stabilt fäste i en lite högre prisklass. Köpte själv ett fäste från Vogels som funkade bra, EPW 6565 väggfäste. Lär finnas motsvarande för tak.
Postad 06 januari 2010 - 21:37
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
EPW 6565 väggfäste ser ut att vara helt Ok. Tror det blir något åt det hållet.
Postad 07 januari 2010 - 08:27
JLS
-
JLS
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har Kjells väggfäste och det är inget vidare bra byggkvalitet/passning/finish. Dålig passform på delarna. Men som sagt man får vad man betalar för.
Fästet görs sitt jobb, men inte mer. Dock anser jag att det absolut klarar uppgiften att bära projektorn.
Projektorn sitter där den ska ...än så länge ;-)
Redigerat av JLS, 07 januari 2010 - 08:30.
Postad 07 januari 2010 - 12:22
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Rent spontant skulle jag vilja påstå att man får vad man betalar för, eller med andra ord: Att köpa en projje för nästan 14.000 kr och sedan köpa billigaste fästet harmonerar lite illa. Jag skulle nog satsa på ett stabilt fäste i en lite högre prisklass. Köpte själv ett fäste från Vogels som funkade bra, EPW 6565 väggfäste. Lär finnas motsvarande för tak.
Hittade ett liknande fäste som heter Kingpin VPM235W-S. Det fästet finns där jag bor så nu lutar det att bli det + Kingpins CES210 duk! Kanske det blir bra att börja med?
Redigerat av Unregistered859dd881, 08 januari 2010 - 09:08.
Postad 07 januari 2010 - 13:53
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Hittade ett liknande fäste som heter Kingpin VPM235W-S. Det fästet finns där jag bor så nu lutar det att bli det + Kingspins CES210 duk! Kanske det blir bra att börja med?
Tänk bara på att med det där fästet kan du inte justera projje i lodrät riktning vilket funkar med Vogels EPW 6565. (Med anledning av att HC3800 saknar lensshift och har ett fast offsetvärde)
Postad 07 januari 2010 - 17:38
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Ja, då var ett stycke Vogels EPW 6565 beställd!
Sedan är det bara duken kvar så kan jag luta mej tillbaka i soffan å' bara njuta av alla nya prylar.
Prylar är lycka
Postad 07 januari 2010 - 18:50
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Ja, då var ett stycke Vogels EPW 6565 beställd! Sedan är det bara duken kvar så kan jag luta mej tillbaka i soffan å' bara njuta av alla nya prylar. Prylar är lycka 
Tänk så rätt du kan ha
Postad 10 januari 2010 - 21:41
Unregistered50209da3
-
Unregistered50209da3
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Är det någon som sett HC3800 mot grå duk ?
Postad 10 januari 2010 - 21:58
caterpilar
-
caterpilar
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Kör min HC3800 med deltacos ARM-405-fäste, (takfäste) jag tycker det ser precis lika dant ut som Kjells. Och det är väl som sagt: Man får vad man betalar för. Väldigt knepigt att ställa in, och inget sätt att "fixera" projektorn när man är nöjd. Visst, pillar ingen på den så står det väl sig, men så fort man rör sladden så riskerar inställningen att ändras.
Fast jag tycker ändå det är konstigt att ingen kan göra ett vettigt fäste för 500 spänn. Det är ju bara lite plåt!
Eller är det jag som inte begriper hur man ska montera Kjells/Deltacos fäste? Det var ingen manual med, bara ett papper med en bild. Är det manual med på Kjells? Fick ett antal delar över när jag var färdig, man blir ju lite nervös...
Redigerat av caterpilar, 11 januari 2010 - 12:40.
Postad 11 januari 2010 - 01:33
Pill
-
Pill
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Kör min HC3800 med deltacos ARM-450-fäste, jag tycker det ser precis lika dant ut som Kjells. Och det är väl som sagt: Man får vad man betalar för. Väldigt knepigt att ställa in, och inget sätt att "fixera" projektorn när man är nöjd. Visst, pillar ingen på den så står det väl sig, men så fort man rör sladden så riskerar inställningen att ändras.
Fast jag tycker ändå det är konstigt att ingen kan göra ett vettigt fäste för 500 spänn. Det är ju bara lite plåt!
Eller är det jag som inte begriper hur man ska montera Kjells/Deltacos fäste? Det var ingen manual med, bara ett papper med en bild. Är det manual med på Kjells? Fick ett antal delar över när jag var färdig, man blir ju lite nervös...
Man får med massa extraskruvar för att fästet ska passa till många projjar, fast till en del modeller så får man gå till sin lokala järnia eller liknande. Tre skruvar som fäster stommen i taket sedan är det bara tre skruvar med insexhuvud som fäster "armarna" sedan använder jag tre stycken M4 skruvar som är ca 10mm långa som fäster projektorn i "armarna". Kan posta bild senare.
Postad 11 januari 2010 - 09:48
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
På tal om stativ...
Om man köper ett dyrare takfäste (tex Chief KITPD003) är det DÅ möjligt att det passar till alla projjar?
Funderar på att köpa HC3800 för att senare uppgradera till HC6800 alt SonyHW15, och vill köpa ett takfäste som passar utan att köpa till extra fästen.
Vet om att detta fäste har förlängningsrör i olika längder vilket är praktiskt om lens shift inte räcker till.
Finns det andra billigare takstativ som är lika flexibla?
Postad 11 januari 2010 - 12:35
caterpilar
-
caterpilar
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Man får med massa extraskruvar för att fästet ska passa till många projjar, fast till en del modeller så får man gå till sin lokala järnia eller liknande. Tre skruvar som fäster stommen i taket sedan är det bara tre skruvar med insexhuvud som fäster "armarna" sedan använder jag tre stycken M4 skruvar som är ca 10mm långa som fäster projektorn i "armarna". Kan posta bild senare.
Ok, misstänkte det. Har monterat som du beskriver. Dock tyckte jag att de skruvar som fanns med för att fästa i projektorn var för långa för HC3800, så jag bytte till kortare och la på en bricka så att man kunde dra åt dem utan att "bottna". Men problemet är att den är svår att ställa in. Hur gör du för att justera den? Det finns ju skruvar uppe och nere som går koaxiala med röret, antar att man borde lossa dem, passa in och dra åt, men det är ju sjukt svårt att dra åt dem när projektorn sitter monterad. Den översta, närmast taket måste man väl ta ner hela projektorn från taket för att kunna dra åt misstänker jag? Jag ska prova att ta ner och dra åt den ikväll, den kanske blir mindre "sladdrig" då?
Postad 11 januari 2010 - 15:12
Unregisteredf2d015da
-
Unregisteredf2d015da
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har precis monterat min hc-3800 med detta fäste https://www.prisjakt...kt.php?p=496985 funkar ok, är väldigt flexibelt då man kan köpa till förläningsrör, jag kör utan då hc-3800 har ganska mycket offset, 15%. Återkommer med resencion av projjen.
Postad 12 januari 2010 - 09:38
Unregisteredf2d015da
-
Unregisteredf2d015da
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Första filmen avklarad, reaktionen från frun, gud va stor... Jag är väldigt nöjd, tycker mitsun presterar bra, bra svärta, bra färger över lag, fin skärpa direkt ur lådan. Jag kunde se lite RBE om jag provocerade fram det, inget problem dock, är inte så känslig.
Kör mot en multibracket 90" duk, fungerar fint. Det som satte lite sordi på stämningen var att min HK355 börjar tjafsa med bildväxeln, lite blinkande bild, försvann när jag satte hdmi direkt på blueray. Får se om jag kan ladda in senaste firmwire i HK.
Ingen som har några tips på inställningar för att förbättra bilden ytterliggare?
Martin
Postad 12 januari 2010 - 13:13
Pill
-
Pill
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Ok, misstänkte det. Har monterat som du beskriver. Dock tyckte jag att de skruvar som fanns med för att fästa i projektorn var för långa för HC3800, så jag bytte till kortare och la på en bricka så att man kunde dra åt dem utan att "bottna".
Men problemet är att den är svår att ställa in. Hur gör du för att justera den? Det finns ju skruvar uppe och nere som går koaxiala med röret, antar att man borde lossa dem, passa in och dra åt, men det är ju sjukt svårt att dra åt dem när projektorn sitter monterad. Den översta, närmast taket måste man väl ta ner hela projektorn från taket för att kunna dra åt misstänker jag? Jag ska prova att ta ner och dra åt den ikväll, den kanske blir mindre "sladdrig" då?
Du har rätt man får dra åt skruven som sitter längst ner i mitten av röret, så man får helt enkelt ta ner den. Fick göra det hela ett par gånger innan det blev rätt, drog åt för lite varje gång först så dra åt den ordentligt men kom ihåg att du ska kunna ställa in projektorn sedan när den väl sitter uppe.
Postad 12 januari 2010 - 22:15
caterpilar
-
caterpilar
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Du har rätt man får dra åt skruven som sitter längst ner i mitten av röret, så man får helt enkelt ta ner den. Fick göra det hela ett par gånger innan det blev rätt, drog åt för lite varje gång först så dra åt den ordentligt men kom ihåg att du ska kunna ställa in projektorn sedan när den väl sitter uppe.
Det blev lite bättre efter att jag dragit åt den övre skruven i mitten av röret. (Nedre var redan åtdragen) Men fortfarande är det knepigt med "fininställnigen" när det bara är någon cm fel i höjd eller sidled. Man vrider den rätt, och så fjädrar den tillbaka. Svårt att skruva upp skruven, få den perfekt och dra åt utan att förstöra inställningen. Man kan faktiskt skruva på den nedre utan att ta ned projektorn: Man kan hålla i muttern genom hålet med 10:ans fasta nyckel, och få in in-sexnyckeln underifrån och skruva.
Postad 13 januari 2010 - 22:15
Nopod
-
Nopod
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag tycker att denna sida är rätt bra: http://hometheater.a...-HC3800-Photos/Klickar man på menybilderna så går han igenom vad de olika sakerna betyder på ett bra sätt. Det står i och för sig i manualen med, men jag tycker att han ändå berättar lite mera som inte var självklart för mig i alla fall. Sedan kan man via samma sida se test som gjorts på uppskalningsfunktionen, vilket kan vara intressant. Jag gnällde lite tidigare på att jag trodde projektorn skalade upp dåligt (från Wii) men när jag läst i en annan tråd här på forumet så förstår jag att det blir samma problem när den usla Wii ska skalas upp till en full-HD TV. Så jag hoppas att jag inte avskräckt någon från att kolla in denna projektor, som jag är väldigt nöjd med.
Postad 14 januari 2010 - 14:19
Unregistered322fc921
-
Unregistered322fc921
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Var och tittade på den här projektorn igår, men blev bara ännu mer osäker.
Kändes inte som butiken hade lagt så stor möda på att ställa in den korrekt, utan verkade mer intresserade att kränga den dubbelt så dyra PanasonicAE 4000.
Spontant så tyckte jag trots det att svärtan och bilden överlag såg bra ut, men det jag störde mig på var att bilden upplevdes som "orolig", det kändes inte så avslappnade att titta på den.
Jag har inte tittat på nån DLP innan så kan det kanske ha varit RBE som jag störde mig på? Jag kunde se RBE tydligt men inte så själva regnbågen störde jättemycket.
Postad 14 januari 2010 - 20:19
caterpilar
-
caterpilar
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Kändes inte som butiken hade lagt så stor möda på att ställa in den korrekt, utan verkade mer intresserade att kränga den dubbelt så dyra PanasonicAE 4000.
Spontant så tyckte jag trots det att svärtan och bilden överlag såg bra ut, men det jag störde mig på var att bilden upplevdes som "orolig", det kändes inte så avslappnade att titta på den.
Jag har inte tittat på nån DLP innan så kan det kanske ha varit RBE som jag störde mig på? Jag kunde se RBE tydligt men inte så själva regnbågen störde jättemycket.
Orolig, som i brusig? Typ en enfärgad yta, en vägg, som istället för att vara enfärgad liksom "lever", det pågår ett myrornas krig? Om det är det du menar så kan jag iaf säg att optoma hd20 som jag såg demad jämte hc3800 hade MYCKET MYCKET mer brus, och jämfört så såg 3800:an lugn och stabil ut. Det är även något jag sett kommenteras i recensioner, att det är väldigt lite brus i bilden på 3800:an. Men det är väl så att jämte en dubbelt så dyr projektor så ser 3800:an brusig ut...
Postad 14 januari 2010 - 22:41
Unregistered50209da3
-
Unregistered50209da3
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag håller inte med dig RBU, Jag var på TheRock i Lund igår och fick en ordentlig genomgång och visning av HC3800. Jag tyckte inte där fanns något att anmärka på i den prisklassen. Bra svärta, knivskarp bild inget nämnvärt brus vad jag kunde se, tyst. Den var visserligen kalibrerad. Köper man projjen hos dom så kalibrerar dom den enligt D65 för 2500:-spänn hemma hos dig vilket tar 2-4 tim. Mycket pengar men är man kräsen så är man. Jag har sett Benq W1000 som ligger i samma prisklass (något lägre) och den är MYCKET sämre. Jag har bestämt mig för följande och kommer att köpa det om två veckor: Projje HC 3800 13900:- Blu-Ray LG-BD 390 2995 (CDON) 95 tum Grandviewduk 5000:- Snacka om hembio i vinter och OS
Redigerat av Unregistered50209da3, 14 januari 2010 - 22:44.
Postad 15 januari 2010 - 07:27
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
ja både optima20 o benq1000 är klart sämre. Såg regnbågar för första gången med w1000 dessutom, aj då.
Ifjol var HC5500 den "första riktiga" projjen, då klart bättre än de billigare, nu är det 3800 som rular. Snabb utveckling!
Postad 15 januari 2010 - 08:41
Unregistered322fc921
-
Unregistered322fc921
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Som jag skrev, jag upplevde inte att butiken var särskilt intresserade av att visa 3800:an så bra som den kan prestera.
Men jag har ändå valt bort den här pga av placeringssvårigheter och RBE vilket jag tydligen stör mig på. 14k och så irriterar man sig på någonting känns lite jobbigt.
Postad 15 januari 2010 - 11:06
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
vilken butik var du hos och vilka andra projjar demade du?
Ja menar, för inte så mycket mer finns ju HC6800/W6000 som båda är bra men billigare än pannan.
Postad 15 januari 2010 - 11:22
Unregistered322fc921
-
Unregistered322fc921
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
vilken butik var du hos och vilka andra projjar demade du? Ja menar, för inte så mycket mer finns ju HC6800/W6000 som båda är bra men billigare än pannan.
Panasonic AE 4000 och Sony HW15, men det var lite för sent på dagen vid stängning för att verkligen ta sig tid och titta. Jag tyckte inte att HC3800 var särskilt mycket efter dem bildmässigt, men RBE och placeringssvårigheterna får mig nog att sikta på en AE 4000 i stället.
Postad 15 januari 2010 - 16:41
lajbanson
-
lajbanson
-
Användare
-
-
246 inlägg
Sjukt fin projektor det här (var på demo idag). Efter halva demot var jag såld - lugn och fin bild med mycket karaktär! Då bytte vi film til en bluray med höga kontrastskillnader i bilden (Batman begins, inledningen) och fram kom...
...regnbågarna. Snacka om besvikelse. Så nu är HC3800 avskriven för min del (dessvärre måste jag säga). Blir det månne en LCD nu istället - ska försöka få en demo av Sanyo PLV-Z700. Jag är dock mycket undrande till om den når upp till de kvaliteter som Mitsubishin ändå hade, eller om jag måste upp i budget till Epson TW3500.
Postad 15 januari 2010 - 16:58
Mrmanman
-
Mrmanman
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
RBE?
ganska ny på detta med projektorer, har ingen direkt erfarenhet men när jag var inne hos Hembiobutiken häromdagen tittade jag på projjen och tyckte att den såg helt underbar ut. Kungfu Panda på... Bredvid hade de en i prisklass 25000 men kunde alltså inte se skillnad på dem överhuvudtaget... Verkar ju hur bra som helst men blir lite orolig när jag läser om problem med RBE. Hur yttrar sig det och är det bara då i vissa filmer?
Annars är jag mäkta imponerad av ljusstyrkan och färgerna!
Men ska kolla upp skillnader med de som nämnts ovan (tycker ju prisklassen är perfekt för mig som förstagångsprojjare) Kanske inte ens märker av de problemen ni proffs ser?
Tacksam för svar o hjälp,
C.
Postad 15 januari 2010 - 17:14
Unregistered322fc921
-
Unregistered322fc921
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Sjukt fin projektor det här (var på demo idag). Efter halva demot var jag såld - lugn och fin bild med mycket karaktär! Då bytte vi film til en bluray med höga kontrastskillnader i bilden (Batman begins, inledningen) och fram kom...
...regnbågarna. Snacka om besvikelse. Så nu är HC3800 avskriven för min del (dessvärre måste jag säga). Blir det månne en LCD nu istället - ska försöka få en demo av Sanyo PLV-Z700. Jag är dock mycket undrande till om den når upp till de kvaliteter som Mitsubishin ändå hade, eller om jag måste upp i budget till Epson TW3500.
Det var Batman jag också tittade på
Postad 15 januari 2010 - 17:15
Nopod
-
Nopod
-
Amatör
-
-
60 inlägg
RBE har inget med att vara proffs att göra, det har att göra med om hur pass mycket man märker av fenomenet. Sök gärna lite på forumet så finner du mycket om detta. Själv märker jag inte alls RBE. För att vara säker gick både jag och min fru och tittade på projektorn. Och nu har vi hemma sett ett flertal filmer, DVD, Blu-Ray, TV, PS 3 på denna projektor och märker inget alls. Men det är som sagt var helt individuellt, så om ni är flera i familjen, ta med dem men börja inte förklara att ni ska leta fel, för då kan det nog bli så att man fokuserar fel.
Lycka till!
Postad 15 januari 2010 - 17:22
Unregistered50209da3
-
Unregistered50209da3
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
RBE? ganska ny på detta med projektorer, har ingen direkt erfarenhet men när jag var inne hos Hembiobutiken häromdagen tittade jag på projjen och tyckte att den såg helt underbar ut. Kungfu Panda på... Bredvid hade de en i prisklass 25000 men kunde alltså inte se skillnad på dem överhuvudtaget... Verkar ju hur bra som helst men blir lite orolig när jag läser om problem med RBE. Hur yttrar sig det och är det bara då i vissa filmer?
Annars är jag mäkta imponerad av ljusstyrkan och färgerna! Men ska kolla upp skillnader med de som nämnts ovan (tycker ju prisklassen är perfekt för mig som förstagångsprojjare) Kanske inte ens märker av de problemen ni proffs ser?
Tacksam för svar o hjälp, C.
Jag kunde inte se RBE på HC3800. Jag tror att det är vissa som är mer känsliga än andra. Hittade nedanstående tex på nätet..... För att bilder skall kunna återges i färg så sitter det också ett roterande och transparent färghjul framför lampan med (ett eller två) färgfält för rött, för grönt och för blått. Hjulet roterar i en väldigt hög hastighet vilket genererar helbilder i varje grundfärg X-antal gånger per sekund, och ögat uppfattar därigenom bilder i fullfärg. Det mycket skarpsynta ögat kan dock även tyvärr uppfatta en mycket negativ och extremt debatterad biverkning av detta. Fenomenet är ett färgflimmer som kallas ”rainbow-effect” (eller "regnbågseffekt" på svenska). Vi kallar det även RGB-flimmer eftersom det mer beskriver vad som händer. Denna biverkning kan synas när du flackar med blicken över bilden. Speciellt under kontrastrika scener som vit text på svart bakgrund! Detta är naturligtvis en mycket negativ aspekt, men som tur är så är det inte alla som störs av den eller som ser den överhuvud taget. Somliga ser den, andra gör det inte. Undersökningar har visat att det handlar om ungefär cirka 25% av alla tillfrågade som stör sig på detta tråkiga fenomen. Utan det skulle en modern DLP av idag inte ha några direkta svagheter. För de som ser artefakten, så ser det ut ungefär som på vårt försök att illustrera fenomenet nedan... Huruvida man uppfattar RGB-flimmer eller ej beror till stor del på vilken typ av färghjul tillverkaren har valt och rotationshastigheten på denna. De första DLP-modellerna (ursprungligen enbart för data) hade endast tre färgfält. Ett rött, ett grönt och ett blått plus i vissa fall även ett "tomt" vitt fält för att ge mer ljus i bilden, vilket passar bra för presentationsprojektorer som skall köras i ljusare miljöer än hembiorum. Dessa benäms RGBw med "w" för "white"! Men på senare tid, i och med hemmabions utbredning, så har man utvecklat färghjul som passar bättre för video än för data. De senaste modellerna idag har två färgfält per grundfärg (RGBRGB) för mer fyllig färgdynamik och ibland även ett eller till och med två extra fält som är mörka för att bättra på svärtan. Dessa kallar vi (RGBdRGB eller RGBdRGBd) med "d" för "dark". SPIN: Färghjulets "hastighet" relativt den ursprungliga hastigheten på 60 rps samt antal färgfält. Väldigt missvisande eftersom ett hjul med tre fält (RGB) i 120 rps kallas spin x2, medan ett hjul med sex färgfält (RGBRGB) kallas spin x4 bara för att varje färg läggs på en gång extra per hjulcykel. Hastigheten på själva hjulet är dock alltså detsamma med 120 rps. Källa till förvirring med andra ord!!!... RPS: "Revolutions Per Second" = Antal hela hjulvarv per sekund. Detta är den egentliga siffran som talar om hur snabbt hjulet roterar! FPS: "Fields Per Second" = Totalt antal hjulfält per sekund, inkl "white" eller "dark". Hz: Antal gånger som varje enskild grundfärg (Rött, Grönt eller Blått) läggs på per sekund. Man räknar inte "White" (w) eller "Dark" (d) som färgfält, utan ljuspåverkan. Därför påverkas inte Hz-talet av w- eller d-fält... Hoppas detta bringar klarhet / Piddez
Postad 15 januari 2010 - 17:31
Mrmanman
-
Mrmanman
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tack för svaret!
bringar väl lite klarhet även om det fortfarande är ganska krångligt... Jag kan tänka att det man tycker är br, är oftast det också...
Får in i butiken igen o titta närmare på den men den såg väldigt bra ut enligt mina otränade ögon!
Följer tråden med intresse...
Postad 16 januari 2010 - 12:47
Baggelito
-
Baggelito
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Får man fråga vart du var och kollade på den? Jag var och kollade på den igår på hembiobutiken här i sthlm och fick väl lite samma känsla. Ville främst kolla om jag skulle se RBE vilket jag tyvärr gjorde, men blev även besviken på att bilden var hackig. Trodde först att det kanske bara va jag som va ovan, men efter att han bytt till AE 4000 så kunde jag konstatera att skillnad var som dag och natt, trist att denna som sagt ligger på det dubbla i pris. Nu hoppas jag på att TW-3500 kan komma och styra upp. HC3800 var för övrigt inte kalibrerad utan var "out of the box", och kvalitén på bilden var jättebra, inge snack om det. Problemet för min del var som sagt RBE och att den kändes ryckig.
Postad 16 januari 2010 - 14:34
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Får man fråga vart du var och kollade på den? Jag var och kollade på den igår på hembiobutiken här i sthlm och fick väl lite samma känsla. Ville främst kolla om jag skulle se RBE vilket jag tyvärr gjorde, men blev även besviken på att bilden var hackig. Trodde först att det kanske bara va jag som va ovan, men efter att han bytt till AE 4000 så kunde jag konstatera att skillnad var som dag och natt, trist att denna som sagt ligger på det dubbla i pris.
Nu hoppas jag på att TW-3500 kan komma och styra upp.
HC3800 var för övrigt inte kalibrerad utan var "out of the box", och kvalitén på bilden var jättebra, inge snack om det. Problemet för min del var som sagt RBE och att den kändes ryckig.
Jag kan inte riktigt fatta att ni tycker bilden är hackig på HC 3800. I mitt tycke hanterar den rörelse/panoreringar väldigt bra. Var det samma kringutrustning till både HC 3800 och AE 4000?? RBE är ju mindre att göra åt, ser man det så gör man................. Det är alltid svårt att först titta på/lyssna på utrustning i fördubblad prisklass mot man tänkt sig för att sedan kliva ner igen till tänkt budget  Självklart spelar priset roll och AE 4000 är väl bland det bästa som finns därute upp till 30.000 kr. Har man väl smakat kakan så................
Postad 16 januari 2010 - 16:37
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Jo demar man mot panna4000 med påslagen FI (som smetar ut alla ryck på ett konstigt sätt som orsakar andra problem) så visst, men stäng av SKITEN och jämför igen!!
Butikerna brukar ha FI påslaget då det "säljer" projjen. Men jag tycker det är dåligt att dema grejjer utan att ha samma förutsättningar! OBS kolla även lampläget. Har varit med om att höga läget påslaget på den "dyraste" o avslaget på den "billigare"...
Synnerligen tveksamma säljmetoder.
Om man nu vill dema med FI och höga lampläget påslaget, tycker man det vore på sin plats att meddela kunden det.
Demo med samt utan FI är förövrigt synnerligen intressant att göra och visar för/nackdelar.
Postad 16 januari 2010 - 18:22
Baggelito
-
Baggelito
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Bägge projektorerna gick mot samma källa, han switchade mitt i filmen (Batman begins som verkar vara alla butikers favoritfilm?)
Jag frågade även ang lampläget, och han sa att han alltid demade i lågenergiläget.
Jag vet inte vad FI är på panasonicen, jag upplevde inte bilden som smetig iaf, utan bara att den flöt på som fan, vilket han förklarade var 100hz läget som panasonicen hade.
Men jag kan med handen på hjärtat säga att jag redan innan jag kunde jämföra med panasonicen, reagerade på att bilden på mistun var lite hackig, dock inte så det var katastrof. Det kan ju vara nått konfigurationsfel eller nått? Om ingen annan har sett detta så har säkert inte alla enheter det.
Hann bara kolla dessa två mot varandra vilket ju inte är en schysst jämförelse, men såfort de får in TW-3500 ska jag göra ett återbesök och göra lite längre jämförelser.
Men vill bara klargöra att det främst var pga RBE som jag nog tyvärr måste passa på Mitsun, för jag kommer aldrig lägga 30k på en projektor, och jag förväntar mig inte att hitta en med samma kvalitéer som AE-4000 för 15k.
Postad 16 januari 2010 - 20:58
Unregistered50209da3
-
Unregistered50209da3
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Var på hemmabiomässa i Lund idag. Såg HC3800 med både vanlig duk och med reactduk. Jag måste säga att 3800:an gjorde ett riktigt bra jobb både på vanlig vit och med reactduken. Självklart såg man stor skillnad på dukarna då reactduken piskade skiten ur den vanliga. Sicken svärta !!! Men visst ...smakar det så kostar det. Slog till och köpte HC3800 till mässpris 13500:- Svårt att hitta en bättre full-hd projje för dom pengarna. Håler med Spiritwalker om hackning.... upplevde själv inget. Jag tror det är svårt att rekomendera/bedöma utan att ha sett det i verkligheten först. Jag menar att syn / hörsel m.m är individuellt som bara f.. Vill också säga att detta forumet är guld värt när man ska till och köpa nåt eller behöver teknisk hjälp. 100 ggr bättre än vilken support som helst..... Någon som har rekomendation på duk ? Grå eller vit.......... /piddez
Postad 16 januari 2010 - 23:12
Mrmanman
-
Mrmanman
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Var på hemmabiomässa i Lund idag. Såg HC3800 med både vanlig duk och med reactduk. Jag måste säga att 3800:an gjorde ett riktigt bra jobb både på vanlig vit och med reactduken. Självklart såg man stor skillnad på dukarna då reactduken piskade skiten ur den vanliga. Sicken svärta !!! Men visst ...smakar det så kostar det.
Slog till och köpte HC3800 till mässpris 13500:- Svårt att hitta en bättre full-hd projje för dom pengarna.
Håler med Spiritwalker om hackning.... upplevde själv inget. Jag tror det är svårt att rekomendera/bedöma utan att ha sett det i verkligheten först. Jag menar att syn / hörsel m.m är individuellt som bara f..
Vill också säga att detta forumet är guld värt när man ska till och köpa nåt eller behöver teknisk hjälp. 100 ggr bättre än vilken support som helst.....
Någon som har rekomendation på duk ? Grå eller vit..........
/piddez
Jag har tittat på Kingpins 90 tummare med motor, CES-210. Det var HBB som tyckte denna var prisvärd samt hade bra egenskaper. Grå duk har jag inte hört så mycket om men ag trodde att grå duk är att föredra vid dyrare projjar? Men anars är väl en vit duk okej till HCn? Håller med dig om forumet! Detta är helt klart bästa hjälpen och tipsen man kan få! Bra jobbat alla!
Postad 16 januari 2010 - 23:17
Unregistered322fc921
-
Unregistered322fc921
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Grå duk är att föredra vid ljusare förhållanden, tex ett vardagsrum utan fullständig mörkläggning med ljusa väggar.
Vet inte om jag tycker 400:- i mässrabatt var särskilt bra erbjudande, man brukar kunna deala till sig bättre i butik.
Postad 20 januari 2010 - 18:24
Unregistered5360507e
-
Unregistered5360507e
-
Användare
-
-
138 inlägg
HC3800 tycks helt klart vara en intressant projje!
Jag funderar på ljusstyrkan, den är ju relativt lågt specad med sina 1200 ansi men upplever ni att den fungerar i vardagsrumsmiljö?
Jag vill ha så pass ljust i rummet att jag utan problem träffar dipskålen när det är biovisning. Därför är ljustyrkan viktig för mig...
Postad 21 januari 2010 - 13:20
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Tänk bara på att med det där fästet kan du inte justera projje i lodrät riktning vilket funkar med Vogels EPW 6565. (Med anledning av att HC3800 saknar lensshift och har ett fast offsetvärde)
Ja, då hänger projjen i Vogeln och genom en tumtryckning kommer Kingpins CES210 duken nerglidande på väggen Vill tacka Spiritwalker för alla information, det blev bra till slut, men dyrt.
Postad 21 januari 2010 - 13:41
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Ja, då hänger projjen i Vogeln och genom en tumtryckning kommer Kingpins CES210 duken nerglidande på väggen Vill tacka Spiritwalker för alla information, det blev bra till slut, men dyrt.
Strålande  Det ska kosta ha ha. Hoppas du blir lika nöjd som jag är... Är nog redan uppe i 100 timmar, har även kopplat dator via vgakabel till den nu så den används flitigt  Kan tänka mig att efter att nyhetens behag lagt sig lite så kommer användandet att gå ner något. Men nu är det bara att köra på!
Postad 21 januari 2010 - 14:03
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Strålande Det ska kosta ha ha.
Hoppas du blir lika nöjd som jag är... Är nog redan uppe i 100 timmar, har även kopplat dator via vgakabel till den nu så den används flitigt Kan tänka mig att efter att nyhetens behag lagt sig lite så kommer användandet att gå ner något. Men nu är det bara att köra på!
Ja,det kostar att ligga på topp men vem bryr sig när Sandra Bullock "ligger" på väggen i naturlig storlek. Då tänker man inte på pengar
Postad 29 januari 2010 - 19:11
Unregistered50209da3
-
Unregistered50209da3
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Till er som tvivlar på HC3800....... gör inte det.
Jag har nu satt upp min och kör den mot Kingpin 90" motorduk med LG BD390 som källa.
Jag måste säga att jag blev mycket imponerad. Såg både Batman Dark Knight och Casino Royale igår på den och jag är sjukt nöjd.
Jättebra svärta EXTREMT KNIVSKARP BILD. Det är visserligen min första projektor men inte den första jag har sett.
Kan överhuvudtaget inte se RBE men det är kanske bara jag som inte är mottaglig för det. Testade att koppla upp den mot min dator och med Tversity körde jag dixv film trådlöst via LG,n och blev förvånad så bra det ändå blev med tanke på komprimeringen.
Kan än så länge ge dom varmaste rekommendationerna av HC3800
Kan än så länge inte se några nackdelar alls men som sagt det är min första..............
+tyst
+knivskarp bild
+bra svärta
+hyfsad peng (13500:-)
+många inställningsmöjligheter
+5000 tim i low läget ( nåja vi får väl se )
- får inget gjort. Bara film som gäller och frugan som gnäller
Återkommer om det dyker upp fler funderingar kring denna underbara maskin......
Postad 30 januari 2010 - 14:53
Unregistered5360507e
-
Unregistered5360507e
-
Användare
-
-
138 inlägg
Till er som tvivlar på HC3800....... gör inte det.
Jag har nu satt upp min och kör den mot Kingpin 90" motorduk med LG BD390 som källa. Jag måste säga att jag blev mycket imponerad. Såg både Batman Dark Knight och Casino Royale igår på den och jag är sjukt nöjd. Jättebra svärta EXTREMT KNIVSKARP BILD. Det är visserligen min första projektor men inte den första jag har sett. Kan överhuvudtaget inte se RBE men det är kanske bara jag som inte är mottaglig för det. Testade att koppla upp den mot min dator och med Tversity körde jag dixv film trådlöst via LG,n och blev förvånad så bra det ändå blev med tanke på komprimeringen.
Kan än så länge ge dom varmaste rekommendationerna av HC3800 Kan än så länge inte se några nackdelar alls men som sagt det är min första..............
+tyst +knivskarp bild +bra svärta +hyfsad peng (13500:-) +många inställningsmöjligheter +5000 tim i low läget ( nåja vi får väl se )
- får inget gjort. Bara film som gäller och frugan som gnäller
Återkommer om det dyker upp fler funderingar kring denna underbara maskin......
Hur upplever du ljusstyrkan?
Postad 30 januari 2010 - 21:05
Unregistered50209da3
-
Unregistered50209da3
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hur upplever du ljusstyrkan?
Har inte testad att köra projjen i dagsljus ännu faktiskt. Ska göra det........... Jag har var först inne på en Epson 3500 då den är en riktig ljuskanon. Problemet med en för ljusstark projektor är att du får problem med svärtan. Har du möjlighet att mörklägga så är nog HC3800 ett bättre val men om du har ett ljus rum och vill titta mycket under dagtid eller så så kanske en ljusstarkare kandidat hade varit bättre..... Ska testa den i fullt dagsljus i morgon och se vad jag tycker..
Redigerat av Unregistered50209da3, 30 januari 2010 - 21:06.
Postad 03 februari 2010 - 18:20
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Ska testa den i fullt dagsljus i morgon och se vad jag tycker..
Hej är oxå intresserad av detta. Verkar vara en bra projektor detta. /Niklas
Postad 08 februari 2010 - 19:30
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej!
Var och tittade på denna projje idag och tyckte den såg riktigt bra ut för slantarna.
Såg varken RBE eller att bilden hackade.
De jag undrar över är ljudnivån på den, läste här på prisjakt att nivån ligger mellan 25-31 db.
Då ska den väl ligga på ca 25 db i eco läge?
Postad 08 februari 2010 - 20:47
Pebbeman
-
Pebbeman
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
25 db i eco läge på lampan ska det vara. Jag har också bestämt mig för denna projektor. Trodde jag skulle ha optomas hd20 men då jag fick jämföra de två tyckte jag det var så pass stor skillnad på bilden att de 2000:- extra känns väl motiverade.
Postad 08 februari 2010 - 21:51
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
25 db i eco läge på lampan ska det vara. Jag har också bestämt mig för denna projektor. Trodde jag skulle ha optomas hd20 men då jag fick jämföra de två tyckte jag det var så pass stor skillnad på bilden att de 2000:- extra känns väl motiverade.
De är bra och jämnföra ibland. Jag ska beställa denna projektor imorrn, tordes inte göra de idag för jag var lite osäker på vilken storlek på duken jag kan ha. Men nu har jag mätt och får plats men en 90".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|