![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 13 december 2009 - 21:24
Postad 13 december 2009 - 22:04
Postad 15 december 2009 - 11:17
Det fungerar dock med omvandling från både komponent och komposit till HDMI. Jag testade att koppla in en PS2:a både via komponent och komposit, omvandla till HDMI (1080p) i försteget, och sedan via en 15m Supra HDMI-kabel till en Panasonic AE4000. HDMI (Main), Both, Both(Main) ger bild, men inte Both(Sub) (men jag har heller inget kopplat till HDMI-Sub-utgången).
Prova temporärt att koppla bort vad du nu har kopplat till HDMI-Sub-utgången och kör med HDMI (Main).Någon som har någon idé på något jag skulle kunna prova?
Postad 15 december 2009 - 12:00
Jag skall i vilket fall skaffa ny digitalbox idag så förhoppningsvis slippr jag problemen sen.
En sak du kan prova är att koppla något i 720p.
Dator eller Xbox360 till reseivern och sen vidare till projektorn.
Det funkar inte alls för mig, 1080 funkar bra med 720 blir det ingen bild alls på.
Verkar inte som att projektorn vill ta 720 signal från receivern om den är satt till auto, source eller through.
Det gör inte så mycket eftersom jag inte behöver köra in något i 720 men det är ändå konstigt.
Postad 15 december 2009 - 17:58
Enda slutsatsen jag kan dra är att PR-SC5507 inte klarar att skala upp en analog komposit signal till HDMI och sen skicka den till en projektor, men det fungerar till tv:n???
Jo det klarar den galant
Kollade filmer från min videokamera på projjen
composit in i fronten och sedan hdmi till projjen
Postad 15 december 2009 - 18:02
Men det finns en skruv för att jorda en skivspelare
Var skall den jorden ta vägen om inte onkyon är jordad
Någon som har en lösning på hur man kan jorda onkyon ?
Postad 27 december 2009 - 19:41

Postad 29 december 2009 - 15:09
Jag ser bara den som släpptes 19 nov. på deras sida.
I den firmware är det ju bara "- Improves display of Chinese menus." som uppdateras, inte speciellt intressant för min del.
Har du fått några bra funktioner/ändringar i dina 3 uppdateringar?
Kan man se vilken firmware som är installerad på något sätt?
Postad 29 december 2009 - 17:49
Det var lite förbättringar på olika saker i den versionen. Inte bara menyer som den som står nu

Postad 29 december 2009 - 17:57
Synd att dom inte har någon historik på deras firmware så man kan se vad dom olika versionerna gör.
Postad 29 december 2009 - 22:29
Undrar just detsamma... jorden som används till PHONO samt XLR bör ju vara samma som jordstiftet från 230 kontakten, men eftersom 5507 inte verkar ha ngn jord kopplad till sig så kan man ju fråga sig hur det är tänkt?En sak som jag kan tycka vara lite tokigt, är att det inte finns jord in
Men det finns en skruv för att jorda en skivspelare
Var skall den jorden ta vägen om inte onkyon är jordad
Någon som har en lösning på hur man kan jorda onkyon ?
Postad 29 december 2009 - 22:36
Undrar just detsamma... jorden som används till PHONO samt XLR bör ju vara samma som jordstiftet från 230 kontakten, men eftersom 5507 inte verkar ha ngn jord kopplad till sig så kan man ju fråga sig hur det är tänkt?
Framför allt som man kopplar så mycket som bär jord med sig
tex 8 st HDMI kontakter
Det kan bli rena "jordbrumskoncerten" om man har otur
Någon på Onkyo som läser här ?
-Nej, kunde tänka mig det

Maveric
Ps. har ni frågor som vi inte får svar på här
Maila [email protected] " Dieter Strecke" så svarar han på dom
Ni får gärna publicera svaren här sedan ( engelska eller tyska är det som gäller )
Redigerat av Unregistered1103, 29 december 2009 - 22:39.
Postad 30 december 2009 - 19:36
Nätet ja, in med nätverkskabel och sen är det bara och köra!
Sagt och gjort!
Inte för jag vet vad uppdateringen gjorde men uppdaterat är det nu iaf.
När jag ändå släpat fram nätverkskabeln så testade jag internetradion, måste man verkligen gå in i datorn för att spara sina stationer?
Jag lyckades inte spara stationerna med hjälp av fjärren iaf.
Postad 31 december 2009 - 00:47
sedan kan du göra en egen lista på Vtune
Du hittar adressen dit i manualen
Maveric
Postad 31 december 2009 - 15:05
Jag du går genom datorn för att spara och lägga till egna kanaler
sedan kan du göra en egen lista på Vtune
Du hittar adressen dit i manualen
Maveric
Först när jag skulle "logga" in i stärkaren via ipnr så fick jag det inte att funka som det ska, jag kunde inte se nätverksinställningarna.
Var tvungen att nollställa stärkaren för att få det funka.
Efter det kom jag att tänka på att det är blandade svenska och engelska menyer i Vtuner menyn, tänkte faktiskt inte om jag hade det innan nollställningen, hur är det i din stärkare?
Har bara lagt till 2 stationer för att testa, Bandit Stockholm och Bandit Göteborg.
Det funkar bra när jag gjorde det på Vtuners hemsida, det jobbiga är att man måste rota i fler mappar för att hitta dom stationerna (måste ju lägga till en mapp för att kunna lägga till stationerna, Vtuner/bokmärken/favoriter/Bandit Stockholm), som om det inte är nog med bläddrande i mappar ändå!
Men det funkade inte lika bra när jag la till dom 2 stationerna i stärkarens snabbval (via datorn), då funkar bara Bandit Stockholm, Göteborg får 2 stationer som heter #1 och #2 konstigt nog. Adressen funkar när jag lägger till dom via Vtuner.

Tycker det är väldigt dumt att man inte kan lägga till en station med fjärrkontrollen när man hittat någon station man gillar när man går igenom stationerna som ligger lagrade i Vtuner.
Allt blir så mycket omständigare!
Först sitta i soffan och gå igenom stationerna, skriva upp dom man gillar, gå till datorn och leta upp dom på Vtuner för att kunna lägga till dom i Favoriter.
Men hur gör jag för att hitta adressen för att lägga till den i stärkarens snabbval?
Detta är första gången jag håller på med internetradio, tycker det är bra men är jävligt omständigt måste jag tyvärr säga.
Inget man sätter på med ett knapptryck direkt!
Finns det någon bra sida där man kan hitta adresser till olika stationer? Behöver inte bara vara svenska stationer om dom bara lirar musik utan massa snack.
Postad 01 januari 2010 - 20:30
En av dom saker dom driver mig till vansinne ibland på min onkyo 875 är just handskakningen som tar alldeles för lång tid för det mesta, signalbyten från min HTPC där jag bara byter från 23.xx Hz till 60Hz osv osv tar ju evigheter.
Upplever ni ägare av detta försteg detta bekymmer ni också eller har Onkyo fått till HDMIn att funka klockrent?
Postad 01 januari 2010 - 20:39
Vet inte hur lång tid du tycker är acceptabelt?
Postad 01 januari 2010 - 21:36
Det tar ju någon sekund innan bilden visas igen när man byter.
Vet inte hur lång tid du tycker är acceptabelt?
Någon sekund är helt okej om vi pratar någon som i 2-3. På 875 så tar det över 10s att göra en omskakning vilket är bedrövligt dåligt.
Postad 01 januari 2010 - 22:23
Postad 02 januari 2010 - 01:09
När jag byter mellan digitalbox oxh htpc (båda via hdmi) så blir det bild igen efter kanske 1 sekund. Absolut inga 10 sekunder.
Najs

Postad 02 januari 2010 - 23:42
Jag har ingen manual tillgänglig, men jag har för mig att problemet med de "lägre" signal kablarna är att de inte kan skala upp bilden till HDMI utan bara till Component. Själv kör jag HDMI in från Dator, Boxer,Bluray och Dvd och HDMI ut till TV och Proj. Då funkar det.Jag har fortfarande inte löst problemet med att bilden blinkar när jag tittar på tv på projektorn.
Jag har testat följande
Digitalbox -> komposit -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = Blinkar
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = Blinkar
Digitalbox -> RGB -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = Blinkar
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 15m HDMI -> AE4000 = Blinkar
HTPC -> 2m HDMI -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = OK
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 15m komponent -> AE4000 = OK
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 2m HDMI -> Zepto A42 = OK
Inställningar:
Both:
Both (Main): Auto, through, source, 480p, 720p, 1080p = Blinkar
Both (Sub): Auto, through, source, 480p, 720p, 1080p = Blinkar
Analog: Auto, through, source, 480p, 720p, 1080p = OK
Enda slutsatsen jag kan dra är att PR-SC5507 inte klarar att skala upp en analog komposit eller s-vhs signal till HDMI och sen skicka den till en projektor, men det fungerar till tv:n???
Med analog monitor out via komponentkabel funkar det men det gjorde det på min gamla denon receiver också och tanken var ju att allt nu skulle funka via HDMI. Att det skulle vara ett kabelproblem har jag helt gett upp, antagligen funkar alla kablar jag hittills provat med, det är något annat som strular.
Jag är ganska säker på att det inte är projektorn som strular heller neb jag kan såklart inte vara 100% säker.
Men HTPC via 12m HDMI direkt till projektorn funkar bra.
Någon som har någon idé på något jag skulle kunna prova?
Enda alternativen jag har just nu är antingen att skaffa en ny digitalbox med HDMI ut eller lämna tillbaka processorn och gå tillbaka till min gamka Denon receiver.
(Kör även XLR ut direkt till aktiva högtalare (Front+Center) och RCA till bakhögt. funkar oxå. Det var stor skillnad mellan XLR o RCA inte bara i siganalstyrka utan även i dynamik och detaljrikedom,men de var kanske inte du som undrade det.)
Postad 03 januari 2010 - 01:16
Men jag är ändå nöjd, även SD kanalerna ser bra mycket bättre ut med nya boxen nu med hdmi istället för scart och HD kanalerna är väldigt bra kvalité på.
Har nu kopplat in sista högtalarna och provar 9.2 med front high i PLIIz. Har inte märkt av dom så mycket än, men det kanske är en bra grej, dom skall ju inte göra så mycket, bara ge lite extra höjd åt ljudbilden.
Postad 04 januari 2010 - 07:55
För film tror jag mycket väl att Front high kan ge lite mer än ett par bakhögtalare om man har
surrarna ganska långt bak
Men för SACD och DVDA musik tror jag på ett rent 5:1 och att man lägger ett par kronor
mer på surrarna som skall sitta ganska långt fram i förhållande till var man sitter
minst 1 meter framför och ca 1,5 m högt
Det är vad jag kommit fram till i mitt rum.
Maveric
Postad 04 januari 2010 - 12:09
Funkar för film men blir inte så bra vid koncerter, där funkar Direct bättre för mig (5 kanaler DTS).
Postad 10 januari 2010 - 13:03
Har idagsläget Denon 3808A kommer det bli märkbar skillnad att byta upp mig till denna prossesorn?
Hur varm blir den?, Denon blir ganska varm även att jag bara kör center från den idagsläget, kommer stå i en Hifi bänk ganska trångt. Kolla mitt galleri.
Mvh
Redigerat av Meller, 10 januari 2010 - 13:25.
Postad 10 januari 2010 - 16:00
Tyvärr kan jag inte jämföra den med Denon 3808.Hej,
Har idagsläget Denon 3808A kommer det bli märkbar skillnad att byta upp mig till denna prossesorn?
Hur varm blir den?, Denon blir ganska varm även att jag bara kör center från den idagsläget, kommer stå i en Hifi bänk ganska trångt. Kolla mitt galleri.
Mvh
Min 5507 står just nu fritt på golvet och då blir den ca 40 grader (23 grader i rummet) när jag använder den som 2-kanalare.
Vet inte om den blir varmare om den ska bearbeta bild eftersom jag inte använt den så än.
Hoppas du har ett flerkanalsslutsteg om du ska köra center, för den kan du inte koppla till denna, men det vet du säkert redan.
Postad 10 januari 2010 - 19:56
Stänga in den skulle jag inte rekomendera.
Postad 10 januari 2010 - 20:48
Ja, jag blev förvånad att den ska behöva bli lika varm som mitt slutsteg.Måste säga att den blir ganska varm med tanke på att den inte driver några högtalare.
Stänga in den skulle jag inte rekomendera.
Det är mitt första försteg så jag har inga andra att jämföra värmen med så jag kan inte säga att det är normalt eller ej.
Postad 11 januari 2010 - 09:57
Njäe, jag behåller nog Emotiva stegen.
Onkyo specas med drivning av 1 kanal, någon som vet vad den ger med alla kanaler drivna?
Det hade ju varit snyggt med matchande prylar : P
Redigerat av Nahaz, 11 januari 2010 - 09:57.
Postad 11 januari 2010 - 10:06

Postad 11 januari 2010 - 10:26
Postad 11 januari 2010 - 18:12
Det var min första tanke också, vikten! Tycker den verkar vara väldigt lätt för alla dom watten, så frågan e hur kraftfull den är.26 kilo för 9x220w i 6 ohm, klass A/B...
Njäe, jag behåller nog Emotiva stegen.
Onkyo specas med drivning av 1 kanal, någon som vet vad den ger med alla kanaler drivna?
Det hade ju varit snyggt med matchande prylar : P
Allt handlar ju inte om watt, ampere har STOR betydelse också. Ampere brukar väga mycket för det kräver rejäla saker.
Men nu kan inte jag mycket om förstärkarkonstruktion, så jag vet inte om dom kan ha nån annan teknik än den vanliga traditionella tekniken som används i dom flesta förstärkare. Som då gör att den inte behöver väga så mycket.
2x22000 μF var inte så mycket att skryta med tanke på att det ska delas på 9 kanaler.
Skulle vara intressant att veta hur kraftig trafon är som sitter i.
Varför mäter dom i 6 ohm?? Är det för att dom flesta mäter i 4 och 8 ohm så det inte bli lika lätt att jämföra?
Och som sagt, vad ger den med alla kanaler drivna, för vem lyssnar bara på en kanal?
Jag tycker Emotivorna går bra i hop med Onkyon när det gäller utseendet, så jag känner inte att jag velat ha Onkyo i stället för Emotiva slutsteg.
Lägger hellre pengarna på Emotiva, Tror man får mer förstärkare för pengen!
För samma peng som vad Onkyon kostar så fick jag Emotiva xpa-2 + xpa-5.
Visserligen "bara" 7 kanaler då, men mer kraftfulla watt.
Men om man inte bara tittar på hur strömstarka dom olika stegen är så vore det intressant att veta hur dom låter ljudmässigt i en jämförelse?
En annan sak som inte tilltalar mig riktigt med Onkyon är måttet som är groteskt stort

Den håller ju inga standardmått med sina 594 x 337 x 576.
Tycker ju att mina Emotiva är stora, men dom är ju små i jämförelse.
Ska väl inte slå ner för mycket på den eftersom jag inte har lyssnat på den, men med den specen blir jag lite skeptisk!
Edit:
Läste just detta på Onkyos sida: "at full tilt the amplifier draws more than a kilowatt of power from the mains supply".
Antar att det är i 120V, har jag inte helt fel blir väl det 500-600watt i vårat 230v nät?
Redigerat av THomaX, 11 januari 2010 - 18:25.
Postad 11 januari 2010 - 22:14
Nu tror jag att du har läst kartongmåtten. Läs igen så får du mer humana mått...En annan sak som inte tilltalar mig riktigt med Onkyon är måttet som är groteskt stort
![]()
Den håller ju inga standardmått med sina 594 x 337 x 576.
Tycker ju att mina Emotiva är stora, men dom är ju små i jämförelse.
Postad 11 januari 2010 - 23:29
Jag hoppas du har rätt!Nu tror jag att du har läst kartongmåtten. Läs igen så får du mer humana mått...
Läste bara på Hembiobutikens sida och där står det bara mått, står inte vad måttet gäller så jag antog att det var apparaten det gällde fast det lät sjukt stort.
Varför skriva emballaget storlek om man inte skriver att det är emballagets mått? Hm!
Har du hittat riktiga specar någonstans?
Tillverkare: Onkyo
Modell: PA-MC5500
Typ: Slutsteg
Effekt: 9 x 220 watt (6 ohm)
Analoga ingångar: 9st XLR, 9st RCA
Högtalaranslutningar: Skruv, tar bananer
Mått: 594 x 337 x 576
Vikt: 26 Kg
Lite pinsamt att jag inte tänkte på att det måste vara emballagets mått

Tänkte inte riktigt på hur stort det egentligen är! Hehe
Redigerat av THomaX, 11 januari 2010 - 23:34.
Postad 12 januari 2010 - 07:42
Utan att egentligen veta så skulle jag gissa att den är 435 x 198,5 x 463,5 mm då alla Onkyos större stärkare sitter i samma chassi, då det bara är innehållet som ändras. Måtten du anget är exakt de som är "carton dimensions" på alla större Onkyostärkare...Jag hoppas du har rätt!
Läste bara på Hembiobutikens sida och där står det bara mått, står inte vad måttet gäller så jag antog att det var apparaten det gällde fast det lät sjukt stort.
Varför skriva emballaget storlek om man inte skriver att det är emballagets mått? Hm!
Har du hittat riktiga specar någonstans?
Tillverkare: Onkyo
Modell: PA-MC5500
Typ: Slutsteg
Effekt: 9 x 220 watt (6 ohm)
Analoga ingångar: 9st XLR, 9st RCA
Högtalaranslutningar: Skruv, tar bananer
Mått: 594 x 337 x 576
Vikt: 26 Kg
Lite pinsamt att jag inte tänkte på att det måste vara emballagets mått![]()
Tänkte inte riktigt på hur stort det egentligen är! Hehe
Postad 12 januari 2010 - 08:40

Lite av vad Onkyo tillverkat tidigare....(under deras high end märke Integra Research förvisso)
LAS VEGAS, (1/8/04) -- Integra Research has introduced its RDA-7.1 THX Ultra2 seven-channel power amplifier delivering the ultimate in sound quality for home theater and multichannel music. This large, solidly built amplifier is conservatively rated at 150 watts per channel into an 8-ohm load. With a total combined output power exceeding 1000 watts, it is ideal for driving high-performance loudspeakers in a THX Surround EX system. The RDA-7.1 is a highly refined version of the original RDA-7, and it features THX Ultra2 certification, a new power supply bus-bar design for improved energy distribution, higher quality speaker connections, and new stabilization feet.
The RDA-7.1 is based on technology developed as a result of a collaborative effort between Integra Research and Balanced Audio Technology (BAT) of Wilmington, Delaware, and its co-founder and chief designer, Victor Khomenko.
The success of this combination is evident in the BAT-designed Integra Research RDA-7.1 amplifier. It boasts over 600 joules of energy storage in a beautifully direct, low-feedback, symmetrical circuit with only three gain stages, and it incorporates Wide Range Amplifier Technology (WRAT), as well as professional grade balanced inputs and outputs.
Balanced Audio Technology, which was founded in 1995, is known in the industry for producing a high-end line of superbly engineered, meticulously crafted audio products that recreate music with unmatched fidelity and accuracy. Its success is the result of its clear mission: to reproduce music faithfully and precisely, with arresting presence and without extraneous coloration. Their trademark audio designs feature uncommonly robust power supplies, coupled with elegantly straightforward signal paths, which proved to be very compatible with Integra’s design philosophies.
Even before the arrival of the new wide bandwidth digital audio formats DVD-Audio and SACD, Integra Research’s engineers were absolute believers in the need for wide bandwidth in amplifiers. These formats require an amplifier with a frequency response that covers this range--ideally out to 100 kHz. While achieving this bandwidth figure presents no particular problem, doing so while maintaining optimum values for other critical performance criteria is a serious design challenge, particularly with regard to the dynamic signal-to-noise ratio. Integra Research’s solution to this issue is a set of three refinements in amplifier circuit design that they collectively refer to as WRAT (Wide Range Amplifier Technology).
Victor Khomenko’s first goal was to reduce the amount of negative feedback (NFB) to an absolute minimum and thereby eliminate the effects of counter electromagnetic force from the speakers. The second was to eliminate fluctuations in ground potential through careful layout of the components and by designing the printed circuit boards to avoid open earth loops. The third was to improve the ability of the amplifier to supply high levels of instantaneous current to the load.
The RDA-7.1 architecture is completely based on bipolar transistors and achieves a bandwidth of over 200 kHz. BAT determined that this was the most direct and efficient way of achieving the robust performance required for home theater application.
Another design goal for the RDA-7.1 was to provide balanced inputs. Indeed, within high-end audio, balanced signal transmission has become the de-facto standard for achieving the finest sound reproduction. As the complexity of a system increases, the benefits of balanced signal transmission are even more apparent. Not only does balanced signal transmission provide audibly superior performance, but problems associated with spurious hum/buzz components are usually eliminated.
Of course, for ultimate system versatility, Integra Research RDA-7.1 also has switch-selectable RCA inputs for each channel. There are also 12Volt trigger input and output jacks for remote turn-on. The amplifier chassis features extremely solid construction with rigid aluminum panels, and solid aluminum feet with an integrated stabilizer network.
THX Ultra certification ensures that the RDA-7.1 meets LucasFilm's rigorous requirements for the reproduction of the full theater experience at home. This made the development of the RDA-7.1 even more challenging. Usually, a large amount of feedback is necessary to meet the THX requirement for low distortion. Integra Research took the more difficult approach of simplifying the circuit path of the RDA-7.1 using minimum feedback, while still offering full compliance to the THX specifications.
Balanced Audio Technology worked very closely with the Integra Research engineering team to ensure that the RDA-7.1 would meet the highest standards for industrial design and stunning external beauty. Internally, it has the BAT trademark execution with a perfectly symmetrical layout and impeccable industrial design, with every item is positioned in a way that contributes to a design internal beauty.
The Integra Research RDA-7.1 will be available in April with a suggested retail price of $5000.
Continuous average power output (2 channels driven)
Front L/R
8 ohms
150 Watts
4 ohms
300 Watts
Center
8 ohms
150 Watts
4 ohms
300 Watts
Surround L/R
8 ohms
150 Watts
4 ohms
300 Watts
Surround Back
8 ohms
150 Watts
4 ohms
300 Watts
Total Harmonic Distortion 0.03% all channels
Frequency Response 3.5 Hz to 250 kHz : +1 dB/ –3 dB (8 ohms)
Signal to Noise Ratio
Damping Factor 40 at 8 ohms 1 kHz
INPUTS
Terminals
Sensitivity and Impedance
Unbalanced
Balanced
Control
12V DC trigger
OUTPUTS
Analog outputs
GENERAL
Power Supply
AC 120 V, 60 Hz
Power Consumption
5.3 A
Dimensions (W x H x D)
17-11/16" x 7-3/4" x 23-11/16"
Weight
115.7 lbs. (52.5kg)
Redigerat av Unregistered76636631, 12 januari 2010 - 08:44.
Postad 12 januari 2010 - 11:48
Postad 12 januari 2010 - 12:14
Postad 12 januari 2010 - 12:57
En anledning kan vara att det ser mer imponerande ut i racketMen varför köpa 5507 + slutsteget för lika mycket pengar till när den integrerade förstärkaren 5007 har samma effektspec. 9x220W? Vad jag förstått är det samma försteg i 5507 och 5007 och om det är samma slutsteg också faller ju anledningen att separera?

Dock är det nog så att de flesta som köper försteg redan har slutsteg som man är nöjd med. Så var det i varje fall för min del när jag körde med hemmabioförsteg.
Postad 12 januari 2010 - 14:09
Integra grejerna är ju high end elektronik, hur bra den än är då säger det inget om detta nya Onkyo steg. Integra steget väger ju dessutom dubbelt så mycket.
Skrev exakt det du påstår i kursiv stil och la dit vikten själv i kg.

Poängen är att kompentensen finns i korridoren, även om nya steget är hälften så bra (den är också niokanalig) så är det 1/3 del av ursprungliga priset på en Integra R RDA 7.1.
Postad 12 januari 2010 - 16:51

Vad jag saknar i den här tråden är hur onkyo 5507 låter egentligen jämfört med vad ni haft tidigare samt vad har ni haft tidigare för försteg,slutsteg receivers ?
Postad 13 januari 2010 - 19:25
Maveric
Postad 15 januari 2010 - 17:25
Utan att egentligen veta så skulle jag gissa att den är 435 x 198,5 x 463,5 mm då alla Onkyos större stärkare sitter i samma chassi, då det bara är innehållet som ändras. Måtten du anget är exakt de som är "carton dimensions" på alla större Onkyostärkare...
Jag mailade Hembiobutiken om en annan sak och passade på att säga att det stog fel mått på deras sida, så nu har dom ändrat.
Mått: 435 x 198.5 x 458.5
Blev en viss skillnad.

Postad 16 januari 2010 - 20:18
Undrar just detsamma... jorden som används till PHONO samt XLR bör ju vara samma som jordstiftet från 230 kontakten, men eftersom 5507 inte verkar ha ngn jord kopplad till sig så kan man ju fråga sig hur det är tänkt?
Fick ett svar kring jordningsbiten från hembiobutiken.Framför allt som man kopplar så mycket som bär jord med sig
tex 8 st HDMI kontakter
Det kan bli rena "jordbrumskoncerten" om man har otur
Det kallas att apparaten har "flytande jord" vilket innebär att jordpunkten ligger i chassit och inte i elnätets jord. Du behöver alltså inte göra något speciellt utan det är bara att "tuta och köra".
Redigerat av arcticblue, 16 januari 2010 - 20:19.
Postad 20 januari 2010 - 12:29
men nu gör det inte det. När jag kör de analoga utgångarna och direktläget så funkar det med subb.
( ja, jag har satt subb PÅ i inställningara under ljudinställningar/direkt )
Någon annan som vill testa hur det ser ut hos er ?
Maveric
Postad 23 januari 2010 - 01:15
Jag har testat lite nu, analogt i Direkt läget så matas sub-signal ut som du säger.Jag har bestämt ett minne av att jag fått subben att funka i Direktläge 2 kanal när jag kör över HDMI
men nu gör det inte det. När jag kör de analoga utgångarna och direktläget så funkar det med subb.
( ja, jag har satt subb PÅ i inställningara under ljudinställningar/direkt )
Någon annan som vill testa hur det ser ut hos er ?
Maveric
Kör man över HDMI i Direkt läget så får jag inte ut någon sub-signal, inte ens om jag delar frekvensen till frontarna vilket jag tycker är konstigt.
Testade även med optiskkabel, funkar inte heller.
Läser man manualen så tycker jag att det står lite luddigt.
All of the source’s audio channels are output as they are. Det kan man tolka att man inte ska ha någon sub-signal eftersom det inte finns det på en CD, men varför får man det när man kör via analogt då?? Skumt!
Antar att det är CD du har som källa eftersom du pratar om 2-kanal?!
Några rader ur manualen:
Direct
In this mode, audio from the input source is output
directly with minimal processing, providing high-fidelity
reproduction. All of the source’s audio channels are
output as they are.
Stereo
Sound is output by the front left and right speakers and
subwoofer.
Postad 24 januari 2010 - 10:03

Edit:
Läste just detta på Onkyos sida: "at full tilt the amplifier draws more than a kilowatt of power from the mains supply".
Antar att det är i 120V, har jag inte helt fel blir väl det 500-600watt i vårat 230v nät?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Bing (1)