PS3 Slim med oljud i fläkten
354 svar till detta ämne
Postad 06 oktober 2009 - 18:43
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Köpte mig en ps3 slim 250gb och tycker inte alls att min gör det oljudet som ni beskriver. Får återkomma efter hårdare test. Köpte min med nfs shift för 3490:-
har du haft en 120 gb innan ? svårt då att jämföra annars dom flesta som klagar gör det över en 120gb
Postad 06 oktober 2009 - 21:10
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
Nope, men min bror samt en kamrat har 60gb modellen. Efter 40min spel med nfs shift stående i tv-bänken så tycker jag att den låter likvärdigt med 60gb konsolen. Fläkten låter men inte så att man stör sig på den.
Postad 06 oktober 2009 - 21:15
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Nope, men min bror samt en kamrat har 60gb modellen. Efter 40min spel med nfs shift stående i tv-bänken så tycker jag att den låter likvärdigt med 60gb konsolen. Fläkten låter men inte så att man stör sig på den.
ok, tycker samma, 60gb har ett mer susande ljud vilket inte är lika störande som det monotoma som 120gb har
Postad 06 oktober 2009 - 21:46
Muyfa666
-
Muyfa666
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Ärligt talat, är ni nöjda med era maskiner så är det ingen mening att leta fel. Vi är några gnälliga typer som inte är nöjda, men alla är ju olika.
Jag testade idag min 80-giggare precis bredvid 250-giggaren jag tog hem. Det är väldigt stor skillnad på ljudet.
Synd att jag inte tänkte på att spela in båda maskinerna samtidigt, under precis samma förhållanden. :-(
Postad 06 oktober 2009 - 23:03
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
gnälliga tycker jag inte, rättare sagt missnöjda
då den nya är (sämre) mer högljud än föregående
tekniken går ju framåt så varför ska den låta mer ?
så gnälliga, nej. inte enligt mig
Postad 07 oktober 2009 - 09:52
tigerstrom
-
tigerstrom
-
Rookie
-
1 inlägg
köpte en slim 120 GB för ett par veckor sedan. Hör den knappt. Absolut tystare än mitt Wii. Så jag antar att jag fick en tyst?
Postad 07 oktober 2009 - 14:44
Muyfa666
-
Muyfa666
-
Amatör
-
-
93 inlägg
tigerstrom : Du fick nog en tyst... eller så har du en riktigt högludd Wii. ;-p
Postad 07 oktober 2009 - 15:10
RACKARD
-
RACKARD
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Snabb fråga.sitter 3 meter från maskinen och spelar med normal ljudnivå får verkligen anstränga mig för att höra ett litet litet sus.är det en normal maskin  .har en ps3 slim 120gb.
Postad 07 oktober 2009 - 15:18
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
gnälliga tycker jag inte, rättare sagt missnöjda då den nya är (sämre) mer högljud än föregående tekniken går ju framåt så varför ska den låta mer ?
Meningen med PS3 Slim är ju att sänka produktionskostnaden och därmed få en billigare konsol. Övriga saker som t.ex. sänkt effektförbrukning är ju snarare en bieffekt  . Därför är det ju inte helt osannolikt att man även sparar på fläkten. Det är ju inte en ny highend-modell det handlar om.
Postad 07 oktober 2009 - 18:23
RoberthE
-
RoberthE
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Meningen med PS3 Slim är ju att sänka produktionskostnaden och därmed få en billigare konsol. Övriga saker som t.ex. sänkt effektförbrukning är ju snarare en bieffekt . Därför är det ju inte helt osannolikt att man även sparar på fläkten. Det är ju inte en ny highend-modell det handlar om.
Diskussionen gäller att silm'en låter mer än PS3Old, mycket riktigt - men även nu också att det skiljer mellan olika versioner av slim's - pga olika leverantörer av fläkten. Inget nytt ännu...
Postad 07 oktober 2009 - 19:48
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Meningen med PS3 Slim är ju att sänka produktionskostnaden och därmed få en billigare konsol. Övriga saker som t.ex. sänkt effektförbrukning är ju snarare en bieffekt . Därför är det ju inte helt osannolikt att man även sparar på fläkten. Det är ju inte en ny highend-modell det handlar om.
att dom sänker kostnaderna på maskinen är jag med om men varför som ex fläkt, dom har redan tagit bort annat som bakåtkompatibel och mindre anslutningar att skära ner på fläkten om så är fallet är bara dumt eftersom det märks så tydligt och folk kommer störa sig på
Postad 07 oktober 2009 - 21:26
RACKARD
-
RACKARD
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Snabb fråga.sitter 3 meter från maskinen och spelar med normal ljudnivå får verkligen anstränga mig för att höra ett litet litet sus.är det en normal maskin .har en ps3 slim 120gb.
skulle bli väldigt tacksam om nån skulle vilja besvara min fråga:)
Postad 07 oktober 2009 - 21:53
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
skulle bli väldigt tacksam om nån skulle vilja besvara min fråga:)
om du inte hör den borde du vara nöjd det skulle jag vara
Postad 07 oktober 2009 - 22:11
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
om du inte hör den borde du vara nöjd det skulle jag vara
Snarare att man inte STÖRS av den. Bara för att man hör den så kan man ju vara nöjd ändå bara den inte stör. Att inte höra den alls kan man bara glömma. För en sådan konsol existerar inte.
Postad 07 oktober 2009 - 22:44
RACKARD
-
RACKARD
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Snarare att man inte STÖRS av den. Bara för att man hör den så kan man ju vara nöjd ändå bara den inte stör.
Att inte höra den alls kan man bara glömma. För en sådan konsol existerar inte.
Då är jag supernöjd  .tackar för svaren
Postad 08 oktober 2009 - 08:13
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Att inte höra den alls kan man bara glömma. För en sådan konsol existerar inte.
Wii, PS2 Slim etc.
Postad 08 oktober 2009 - 13:16
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
min vän som också beställde ifrån england som mig har med fått en tyst =)
simplygames verkar ha bra grejer
Redigerat av ESAFESA, 08 oktober 2009 - 13:16.
Postad 08 oktober 2009 - 13:18
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3 008 inlägg
Wii, PS2 Slim etc.
Mitt NES är rätt tyst med
Postad 08 oktober 2009 - 13:22
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Mitt NES är rätt tyst med 
samt PsOne, SNES, Sega 16 Bit, N64 och alla andra konsoler innan 1996
Postad 08 oktober 2009 - 13:29
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3 008 inlägg
Mja PSX`n har ju oxå optisk läsare med en skiva som snurrar som kan låta lite 
Iaf jämnfört med de gamla Cartridge konsollerna.
Postad 08 oktober 2009 - 14:30
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Wii, PS2 Slim etc.
Men du kan ju inte jämföra dessa med PS3 som är en mycket mycket mer avancerad konsol.
Postad 08 oktober 2009 - 16:41
reflux
-
reflux
-
Användare
-
-
162 inlägg
Men du kan ju inte jämföra dessa med PS3 som är en mycket mycket mer avancerad konsol.
Kan man väl visst. PS2 var minst lika avancerad för sin tid när den kom och lät som fan. När sen PS2 Slim kom ut var den ljudlös. Visst, de hade då bantat elektroniken mer än vad Sony har gjort den här gången, men den springande punkten är att Sony har sparat in för mycket på fläktsystemet i nya Slim. Det visar inte minst alla missnöjda kunder runt om i världens forum. Kan man kyla en modern dator så att den knappt hörs kan man fan också bygga fästen i hemelektronik som ser till att fläkten inte vibrerar.
Postad 08 oktober 2009 - 16:54
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1 113 inlägg
Kan man väl visst. PS2 var minst lika avancerad för sin tid när den kom och lät som fan. När sen PS2 Slim kom ut var den ljudlös. Visst, de hade då bantat elektroniken mer än vad Sony har gjort den här gången, men den springande punkten är att Sony har sparat in för mycket på fläktsystemet i nya Slim. Det visar inte minst alla missnöjda kunder runt om i världens forum. Kan man kyla en modern dator så att den knappt hörs kan man fan också bygga fästen i hemelektronik som ser till att fläkten inte vibrerar.
Tyvärr du har fel... En modern dator med ett avancerat grafikkort låter så är det bara. Ifall man vill "modda" datorn eller grafikkortet så kostar det ett antal kronor. PS3:an har fått ett sänkt pris och man kan inte förvänta sig att den också ska var tyst. Ifall man ser på film och störs av fläktljudet så är det bara att köpa sig en dedikerad Blu-ray eller DVD-spelare.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 08 oktober 2009 - 16:56.
Postad 08 oktober 2009 - 17:03
adude
-
adude
-
Forumräv
-
-
654 inlägg
Det blir ju så när folk gnäller om att det är dyrt med Ps3. Nu har vi fått ett billigt ps3 i form av slim. Någonstans måste det sparas in om dem ska tjäna ngt alls. Och som i ditt fall med vibrerande fläkt så lär det inte vara några problem & byta ut den. Ni måste ju första att man inte kan få världens bästa elektronikpryl för 3000:- som är helt felfri.. Nej dags & vakna upp
Postad 08 oktober 2009 - 20:56
Muyfa666
-
Muyfa666
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Vill verkligen ha en tyst version av slim. Kan inte släppa det. I morgon ska jag till den lokala spelbutiken och prova maskiner tills jag hittar en tyst. Att det ska vara så himla svårt.
Postad 08 oktober 2009 - 21:49
RACKARD
-
RACKARD
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Då har jag verkligen haft tur
Postad 08 oktober 2009 - 23:51
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Här kommer jag med ett litet gratistips till alla er som har "problem" med ljudet:
Postad 09 oktober 2009 - 00:04
reflux
-
reflux
-
Användare
-
-
162 inlägg
Tyvärr du har fel... En modern dator med ett avancerat grafikkort låter så är det bara. Ifall man vill "modda" datorn eller grafikkortet så kostar det ett antal kronor. PS3:an har fått ett sänkt pris och man kan inte förvänta sig att den också ska var tyst. Ifall man ser på film och störs av fläktljudet så är det bara att köpa sig en dedikerad Blu-ray eller DVD-spelare.
Jag tror fortfarande inte att DU fattar. Moderna grafikkort har fortfarande effektiva kylare och skillnaden mellan olika exemplar är inte särskilt stor. Sony har uppenbarligen STORA kvalitétsproblem med Slimens kylsystem eftersom det kommer väldigt varierande rapporter om ljudnivåer, icke fungerande spindown på fläkten och vibrationer som bara kan förklaras med dålig montering/konstruktion. Ska man behöva acceptera det? Nej. Det ska man inte. De som kommer in hit och klagar på klagandet med att "ni måste ALLA ha fel för MIN låter" bör istället vara glada över att de fått ett bra exemplar, alla andra har faktiskt rätt att förvänta sig högre kvalitét från Sony. Det handlar inte om att den ska vara TYST, det handlar om att det inte ska vara sån extrem variation och sånt lotteri när man köper marknaden dyraste spelkonsoll.
Postad 09 oktober 2009 - 04:46
gockelinus
-
gockelinus
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Här kommer jag med ett litet gratistips till alla er som har "problem" med ljudet:

HI HI HI.......
Postad 09 oktober 2009 - 10:26
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Självfallet så har sony en högsta ljudnivå's garanti från sina leverantörer för att garantera att inte konsollen låter FÖR mycket, men du menar att de även inkluderar en garanti mot för låg ljudnivå också - just för att man inte skulle kunna identifiera skillnad mellan fläktmärken. Ja, det är möjligt.
Och det är just därför denna tråd existerar, för att fösöka finna ut OM det finns någon speciell fläkt som låter mindre - oberoende om det är inom Sony's gränsvärdena i garantin från underleverantörerna. Mycket talar ju för att det är så.
/R
Naturligtvis är det bara så han säger. Tror du att Sonys distributör skulle gå ut och säga att "ja det finns olika fläktar, och ja det kan finnas olika ljudnivåer på konsolerna. Det är lite som ett lotteri när du köper". Knappast va..
Han drar såklart bara till en standardfras om att Sony har krav på sina komponenter. För det låter ju bra utåt. Och visst har dom krav på en max ljudnivå. Men bara man inte passerar den så är jag övertygad om att det kan skilja en del mellan olika fläktar.
Jag ville bara påpeka att man inte kan dra de slutsatser som RoberthE gjorde baserat på NFs uttalande. Det är så ofta sådant blir till fakta i förlängningen. Det enda NF bekräftade var att det finns olika leverantörer av fläktar till PS3 som tillverkas efter samma kriterier. RoberthE: Har du någon mer info om IDG/NF? /Bäckman
Postad 09 oktober 2009 - 10:40
Plowk
-
Plowk
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har de senaste dagarna tyckt att cd-läsaren börjat låta mer och mer. Låter som att den har problem att läsa skivor och läser om och om igen. Någon annan som har liknande problem? Tycker även att ljudet ibland följs av ett litet lagg..
Postad 09 oktober 2009 - 10:54
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1 832 inlägg
Min ville inte läsa av simpsons- the movie igår... barnen blev besvikna
Ja, min läsare låter väldigt mycket med alla sorters skivor och konsolen vibrerar rejält.
Postad 09 oktober 2009 - 12:06
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Min läsare låter också lagom mycket.. grk, grk.. sen när man ska ta ut skivan.. så får man ett ljud som att något krockar där inne först innan den slänger ut.. såg ett videoklipp på youtube.. tydligen är det normallt :/
Postad 09 oktober 2009 - 23:06
Plowk
-
Plowk
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag blev tidigare lite förvånad över lagg som uppkom när jag spelade Killzone2 och t.ex. gick till en ny del av nivån där ny data behövdes laddas från skivan, en gång stannade spelet helt. Har även märkt lite skillnad i uppstarten ( lagg i bild och ljud) på FIFA 10 jämfört med en gammal PS3 modell. Har läst någonstans att läsaren på den nya är lite lite lite långsammare, frågan är om det är därför eller om jag har en defekt läsare... Tycker den låter lite väl mycket ibland :S Några fler som haft liknande problem?
Postad 09 oktober 2009 - 23:25
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
är det bara jag eller men ...
jag borde behållt min 60GB
den var tyst och fin
Postad 10 oktober 2009 - 00:26
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
är det bara jag eller men ... jag borde behållt min 60GB den var tyst och fin 
ps3 60 GB e den bästa konsolen =)
Postad 12 oktober 2009 - 08:54
RoberthE
-
RoberthE
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
PS3:an har fått ett sänkt pris och man kan inte förvänta sig att den också ska var tyst. Ifall man ser på film och störs av fläktljudet så är det bara att köpa sig en dedikerad Blu-ray eller DVD-spelare.
Inte tyst, men tystare än sin föregångare, vilket var så Slim'en marknadsfördes. Och, den skall jämföras med Blur-ray och DVD spelare - eftersom det är det segmentet som den är "på väg in i" - om man synar RoadMap'en. IDG verkar för övrigt ha lagt ned. De går på importörens ord att det inte finns några skillnader och att de inte har tid/resurser att utreda det närmare. Vi får väl se om detta "case" slutar här... /R
Postad 12 oktober 2009 - 13:44
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
nu är jag hemma igen skall visa er min sedan! då youtube inte tillåter klipp längre än 10 minuter kommer jag att klippa det.. men håll tillgodo
Postad 12 oktober 2009 - 14:03
DMuzik
-
DMuzik
-
Användare
-
-
174 inlägg
*Snyft* Fick min 250-gigare från Simply Games i fredags och den låter betydligt mer än min gamla 40-gigare. Hade tänkt använda Slim:en som allt-i-allo i tvbänken men det är nog bara att slå ur hågen... står helt enkelt inte ut med oljudet.
Postad 12 oktober 2009 - 14:44
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
*Snyft* Fick min 250-gigare från Simply Games i fredags och den låter betydligt mer än min gamla 40-gigare. Hade tänkt använda Slim:en som allt-i-allo i tvbänken men det är nog bara att slå ur hågen... står helt enkelt inte ut med oljudet. 
jag tycker synd om dig :S Nu är ju jag nöjd som har en tyst maskin , men det krävdes totalt 6 testade PS3or för att få den. SONY borde lägga mer vikt i en tyst konsol... hellre en PS3 MEGAFAT BUT QUITE istället för en SLIM BUT MAYBE QUIET. De lär sig kanske av sina misstag och fattar vad folk vill ha.
Postad 12 oktober 2009 - 14:54
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
jag tycker synd om dig :S
Nu är ju jag nöjd som har en tyst maskin , men det krävdes totalt 6 testade PS3or för att få den. SONY borde lägga mer vikt i en tyst konsol... hellre en PS3 MEGAFAT BUT QUITE istället för en SLIM BUT MAYBE QUIET.
De lär sig kanske av sina misstag och fattar vad folk vill ha.
hur definerar du din "tysta" maskin? Om du sätter på maskinen och låter den stå på i ca 30 min, stänger av allt ljud rund omkring och står 30cm från maskinen,,, Låter den då verkligen INGET eller hör du den surra?
Redigerat av tomas_we, 12 oktober 2009 - 14:55.
Postad 12 oktober 2009 - 14:58
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
hur definerar du din "tysta" maskin? Om du sätter på maskinen och låter den stå på i ca 30 min, stänger av allt ljud rund omkring och står 30cm från maskinen,,, Låter den då verkligen INGET eller hör du den surra?
den låter men inte alls som dem innan.. jag skall spela in sedan =) idag alltså så skall ni få se . nu sitter jag ca 3.5 meter ifrån när jag tittar om jag sätter mig 1 meter ifrån ps3an hör jag den om det är tyst i rummet som ett sus.. men längre bort tonas den av snabbt.. i tysta scener nu när jag sitter i soffan hör jag den inte, tex i scener där det inte är musik utan skådespelarna pratar endast . man kan säga att den går till läge 2 de innan gick till läge 4 och 5
Postad 12 oktober 2009 - 14:58
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
Samt spelar i 30min med den så man belastar den också...
Postad 12 oktober 2009 - 15:07
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Oki. Skönt. Då har jag nog oxå en tyst maskin..
Nu (tillfälligt) har jag den i sovrummet. Står ca 2,5 meter från huvudet där mina öron är placerade...
Och är det då tyst i filmen eller spelet hör jag ett brus.. dessvärre med ganska hög frekvens... men antar då att de kommer försvinna bort när vi flyttar och får in Ps3an i vardagsrummet i en mediabänk..
Postad 12 oktober 2009 - 15:14
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Oki. Skönt. Då har jag nog oxå en tyst maskin..
Nu (tillfälligt) har jag den i sovrummet. Står ca 2,5 meter från huvudet där mina öron är placerade...
Och är det då tyst i filmen eller spelet hör jag ett brus.. dessvärre med ganska hög frekvens... men antar då att de kommer försvinna bort när vi flyttar och får in Ps3an i vardagsrummet i en mediabänk..
ja den är nog tyst.. men kom ihåg i mediabänkar kan de låta mer då ljudet studsar runt i väggarna samt att vibrationer låter mer om den är i något, så det måste inte bli tystare i en mediabänk =)
Postad 12 oktober 2009 - 17:04
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
sådär nu har ni länken http://www.youtube.c...h?v=X6kl9QiBn2Qspelade in efter 15 minuter. och sedan 30 minuter . ni hör den när man är nära ps3an men inte långt ifrån =) mycket nöje btw det är en 2003B modell
Postad 12 oktober 2009 - 19:04
Muyfa666
-
Muyfa666
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Off-topic här, ESAFESA, men vilken bonnig röst du har! x-D
EDIT: Sten i glashus. Lyssnade på mina gamla inspelningar och kom på att jag låter ganska illa själv...
Redigerat av Muyfa666, 12 oktober 2009 - 19:09.
Postad 12 oktober 2009 - 19:54
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
sådär nu har ni länken
http://www.youtube.c...h?v=X6kl9QiBn2Q
spelade in efter 15 minuter. och sedan 30 minuter .
ni hör den när man är nära ps3an men inte långt ifrån =) mycket nöje
btw det är en 2003B modell
fan min är en 2004A din låter inte ens hälften vad min låter
Postad 12 oktober 2009 - 20:02
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Off-topic här, ESAFESA, men vilken bonnig röst du har! x-D
EDIT: Sten i glashus. Lyssnade på mina gamla inspelningar och kom på att jag låter ganska illa själv...
jag tycker min röst låter konstigt när jag spelar in den... men jag är göteborgare. men men så äre.. tur vissa gillar göteborgskan iaf =)
Postad 12 oktober 2009 - 21:48
RACKARD
-
RACKARD
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
fan min är en 2004A din låter inte ens hälften vad min låter
Har också en 2004A som jag är nöjd med  sitter mellan 2.5-3 meter ifrån när jag spelar med normal ljudnivå får verkligen anstränga mig för att höra ett svagt litet sus,antar att min ps3 är helt okej..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|