Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vem har dyrast fronthögtalare på hela minhembioforumet?

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2009 - 13:53

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Jag snodde en bild från någon på forumet. Detta är min drömhögtalare om jag bodde lite större.
Postad bild

Fast med elementen i då :lol:

Postad 02 October 2009 - 13:58

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag snodde en bild från någon på forumet. Detta är min drömhögtalare om jag bodde lite större.
Postad bild

Äsch då... Skit i elementen Matte! Det blir ju så mycket luftigare då... :blink:

Postad 02 October 2009 - 14:02

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ahh, mer dipolsound alltså :lol:

Postad 02 October 2009 - 14:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Postad bild

Jag ser ingen bild.. ?!

Postad 02 October 2009 - 14:37

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Jag ser ingen bild.. ?!

Nä, inte jag heller. Han kanske snodde den och har den under huvudkudden.

Postad 02 October 2009 - 14:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nu ser jag plötsligt bilden !!

Det är i64s (enbart lådor) på bild.. :lol:

Postad 02 October 2009 - 15:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Denna har varit uppe ett antal gånger innan,men det vore häftigt att kolla några rullar där. :lol:

Powered by 35 amplifiers with a combined 11,315 watts, the Kipnis system has 3 center-channel speakers, 8 reference towers, 10 super tweeters and 16 subwoofers. The video is projected onto a giant 18-by-10-foot laboratory-grade motion picture screen.

Bifogad fil(er)

Postad 02 October 2009 - 16:04

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Håller inte med. Ser bedrövligt ut och har svårt att tro det låter och ser bra ut. Alla rörslutsteg lyser upp hela rummet, usch.

Postad 02 October 2009 - 16:21

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Håller inte med. Ser bedrövligt ut och har svårt att tro det låter och ser bra ut. Alla rörslutsteg lyser upp hela rummet, usch.

Du har i sanning svårt att ge beröm :blink:. Jantelagen personifierad... Men i detta fall är jag benägen att hålla med dig. Det är inte bra om elektroniken lyser upp rummet. Misstänker dock att det finns någon form av elektronisk mörkläggningsanordning som döljer stärkarna vid filmtittande. :lol: Bra låter det alla gånger.

Postad 02 October 2009 - 16:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo det har dom nog tänkt på + att det går säkert att dimma alla härliga McIntosh steg.
Tror det låter grymt när man kollar film eller en konsert. :lol:

Postad 02 October 2009 - 16:25

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det handlar inte om jantelagen utan bra återgivning av bild och musik, vilket inte är möjligt i det rummet. Jag är mycket mer impad av någon som lägger 30,000 kr och verkligen fixar till rummet så det blir bra återgivning än någon som slänger ut 10 miljoner på massa dyra saker utan någon som helst plan att få till det bra i rummet.
Lite som köpa en Ferrari om du bor i en bergsby med risiga grusvägar. :lol:

Postad 02 October 2009 - 16:30

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Jag har bestämt för mig att jag har läst nåt reportage eller nåt liknande nånstans om den där anläggningen Jonas... riktigt maffig...och dyr...

Jag är mycket mer impad av någon som lägger 30,000 kr och verkligen fixar till rummet så det blir bra återgivning än någon som slänger ut 10 miljoner på massa dyra saker utan någon som helst plan att få till det bra i rummet.

Du tror inte den som byggt/gjort det där rummet lagt ner XXX-antal timmar för att få bästa möjliga återgivning..? Sen att det kanske ser aningen kaosartat ut spelar nog ingen roll när det mörklagts och man kan njuta av en fetbra film..

Postad 02 October 2009 - 16:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Det handlar inte om jantelagen utan bra återgivning av bild och musik, vilket inte är möjligt i det rummet.

Måste fråga hur du vet det, har du varit med o byggt rummet ?
Här kan ni läsa mer om bygget går loss på 6 miljoner dollar.
http://www.hometheat...g.com/208great/

Postad 02 October 2009 - 16:33

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det handlar inte om jantelagen

Jag hör vad du säger... :lol:

Postad 02 October 2009 - 16:33

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Jo det har dom nog tänkt på + att det går säkert att dimma alla härliga McIntosh steg.

Ja, det måste ju gå att dimma dem. Det vore konstigt annars. Man blir nog lätt blåst av stolen i det där rummet eller skall vi säga kommandobryggan i Star Trek Enterprise. Hääääääärligt!

Postad 02 October 2009 - 16:36

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Bifogad fil  show_gall_2_main_img.jpg   50.71K   0 Antal nerladdningar
En annan krallig Mc-rigg...

Postad 02 October 2009 - 16:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Drar en hel del el :lol: there are two mammoth General Electric 13,800-volt/800-amp step-down transformers.

McIntosh är = Underbart,härligt WOOW *dreggel*

Redigerat av jonasprivate, 02 October 2009 - 16:39.

Postad 02 October 2009 - 16:39

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Drar en hel del el :blink: there are two mammoth General Electric 13,800-volt/800-amp step-down transformers.

Det behövs ju en hel reaktor för att driva det :lol:

Postad 02 October 2009 - 17:03

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Hur släcker du ner 9 st rörslutsteg som måste vara PÅ för du ska få ljud? Det kommer ju lysa upp rummet rejält, lovar dig.

Du tror inte den som byggt/gjort det där rummet lagt ner XXX-antal timmar för att få bästa möjliga återgivning..? Sen att det kanske ser aningen kaosartat ut spelar nog ingen roll när det mörklagts och man kan njuta av en fetbra film..

Nja, det finns flera ställen som jag tror skapar problem. Parkettmattan, höjden i rummet bl a ser inte optimalt ut.

Jag hör vad du säger... :blink:

Jäs, men flera av er verkar mest bli impad av prislappen än prestandan :P

Postad 02 October 2009 - 17:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo det är nog skit hela rummet,lika bra att slänga skiten på skroten. :lol:

Postad 02 October 2009 - 17:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Haha,
nä gester funkar inte hos mig, vattnet i ögongloberna vibrerar för mycket, vi slår på varandra i morsekod....

Det är Aurasound element som är special ala Peter Bremen/Steindl www.bremen.se som inte går att få tag på längre tyvärr :lol:

Du vet vad jag tycker du ska göra med de där basarna. fick ju det berömda svaret i kommentarfältet i ditt album för det med... :blink:

Är Aurasound bra skit...? Har en Aurasound NS12-794-4A 12" och ett Hypex DS4.0 på väg hem som jag tänkte göra nåt kul av.. Duger kanske i köket...?

Ja.. Kommer ihåg vad jag skrev.. Hehe..

Redigerat av Bakerman, 02 October 2009 - 17:33.

Postad 02 October 2009 - 17:37

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Inte ska man gömma undan sina fina högtalare.

Håller med ! Jag kan dock förstå att vissa vill gömma sina högtalare om de är fula som stryk :lol:

Postad 02 October 2009 - 17:41

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jo det är nog skit hela rummet,lika bra att slänga skiten på skroten. :lol:

Nejdå, det är flera fina saker där, t ex en grym laserdisc spelare. Men uppställningen och rummet verkar knappast vara optimalt.

Postad 02 October 2009 - 17:47

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Du tror verkligen på fullaste allvar att han har lagt ner 6 mlijoner dollar på det där rummet och INTE planerat för att få ut det mest optimala ur anläggningen....??

Postad 02 October 2009 - 17:48

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Tompasten här på forumet har ju ett par Wilson pupp 6.0. Nypriset på dom var rätt högt, fast kan tänka mig han köpte dom beg, dom är några år nu tror jag?
https://www.minhembio.com/Tompasten/

Du tror verkligen på fullaste allvar att han har lagt ner 6 mlijoner dollar på det där rummet och INTE planerat för att få ut det mest optimala ur anläggningen....??

Ja, knappast något nytt. Finns massa liknande rum. Man ser ju direkt att det finns flera problem i rummet.

Postad 02 October 2009 - 17:53

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Går alltid att hitta något att kritisera bara man vill. :lol:

Postad 02 October 2009 - 18:30

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag trodde det var såna du hade Matte. Ino-floran är stor.
Jag tycker dom såg bra ut på ett brutalt sätt. Dom skulle
jag inte skämmas för, särskilt i den fanéren. Jag har två
drömhögtalare. JBK K2 S9800 och PMC BB5. På tal om
snyggt så måste dom ta priset i motsatsen. Dom finns
förvisso nu i träfanér, men jag skulle lika gärna ta dom
i studiosvart. Men då skulle jag aldrig få en kvinna
att stanna innanför dörrarna. Ett eget rum blir det i nästa
kåk.

BB5 i Metropolis Studio:
(Studiokillen var väl ingen pärla heller.... :lol: )

[attachment=78360:Metrop_20Fanny7.jpg

Bifogad fil(er)

Postad 02 October 2009 - 19:11

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Dom ser ut att kunna flytta "lite" luft. :lol:

Postad 02 October 2009 - 19:28

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jo j*vlar. Det som är intressant är att man kan hitta topparna för
ca 50 - 80 000 kr beggade. Iofs kan det vara studiokörda ex, men vad
tusan. Personligen sättar jag ofta dessa i perspektivet mot tex TAD.
Finns aktiva modeller. (Bryston). Nåväl ett eget hus är prio här.....

Postad 02 October 2009 - 21:20

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Jo, det kostar ju att ligga på topp. Den Ino högtalare jag postade en bild på kostar väl runt 130 000 kr nya (med den fanérn), och då spelar den endast över 80 hz, så man behöver en bunt Ino basmoduler, Z-4 eller Y-8, runt 110,00-120,000 kr (beroende på fanér/lack) + aktiva delningsfiltret 4800 så vi är uppe i 245K-255K och vill vi hellre ha Infra bassystem så snackar vi kanske Infra Y-24 a la 320K så en 450K med topparna + behöver en ******** massa effekt.
(nu går ju alla Ino högtalare att köpa som monteringssats och man kan spara in en 20-30%)

Men, även då så snackar vi runt halva priset som ett par TAD, så visst är det dyrt men det finns alltid något dyrare. :lol:

Postad 02 October 2009 - 22:20

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Är det inte Byzan som ligger på första plats? :lol:
Eller det kanske är någon med ett par Jmlab?

Postad 02 October 2009 - 22:26

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Det var visst Crion om nu det priset på ca: en halv mille stämmer :lol:

Postad 02 October 2009 - 22:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ja, knappast något nytt. Finns massa liknande rum. Man ser ju direkt att det finns flera problem i rummet.

Men vi har ingen aning om hur golf, väggar och tak är utformade... Måste det t.ex. vara 2,4 m till tak för att vara optimalt? Måste alla väggar vara madrasserade? Måste alla högtalare stå upptryckta mot bakre vägg och intill hörn? Måste man ha täcken och handdukar liggande på golvet? Har alla i LTS bockskägg?

Postad 02 October 2009 - 23:45

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Menar du att ljudet färdas annorlunda i USA?
Redan det taffliga felet att du har enorma mängder rör som kommer lysa upp när man ser på film borde få dom flesta att inse detta inte är något optimalt bygge. För vem vill ha massa rör i blickomfånget som förstör svärtan och upplevelsen?

Postad 03 October 2009 - 07:09

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det finns gott om dyra anläggningar man kan beundra, den där är inte en av dem.
Sen förstår jag inte varför förstärkarna skall stå framför högtalarna, på golvet. Det verkar ju bara opraktiskt.

Redigerat av petestone, 03 October 2009 - 07:09.

Postad 03 October 2009 - 09:20

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

LÅNAR folk för att göra hembio...? :lol:

Lånar folk för att köpa bil...? :blink:

Postad 03 October 2009 - 09:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Lånar folk för att köpa bil...? :lol:

Inte jag i alla fall...

Postad 03 October 2009 - 10:23

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Varför är det fel att låna till Hifi?
Nästan allt jag har köpt är på avbetalning,och jag mår lika bra för det.
Allt är betalt nu också.
Om det kommer upp grejer till ett bra pris som man vill ha,men inte har råd med,varför är det då fel att ta ett lån,om man har råd att lägga vad avbetalningen kostar,men inte vad grejen kostar i en smäll?
Förstår inte det resonemanget riktigt...
Om några år när man sparat ihop pengarna så är ju troligen dom grejerna borta,speciellt om man handlar beggade grejer. Vill man ha grejerna så måste man ju låna om man inte har råd.

Bakerman22: Är du rik? Med tanke på dina inlägg ibland så låter det så.
Inga fel att vara rik,men du måste inse att alla har inte lika gott om pengar,men man vill ändå unna sig något.
Jag har lagt runt 50-60 papp för mina grejer(nypris det dubbla o lite till) och det mesta jag lag i en smäll så att säga är 6500. Nu har jag inga skulder på riggen,och jag är nästan nöjd. Helt nöjd blir aldrig jag,jag är sån som person.

hifimatte: Strömmen har visst betydelse,har du klen spänning i väggen tex kan inte slutsteget lämna sin specade effekt,det är en praktisk omöjlighet. Jag har mätt spänningen här hemma och den ligger hela tiden under 230 volt som det ska vara. Ibland bara 210 Volt. Då får man inte ut full kräm. Jo,om steget tillåts dra mer ström än vanligt,men då går ju säkringen istället. Sen om man har klen säkring hindrar den också effektuttaget vid hård belastning på steget,även om proppen inte ryker.

Postad 03 October 2009 - 11:35

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Menar du att ljudet färdas annorlunda i USA?
Redan det taffliga felet att du har enorma mängder rör som kommer lysa upp när man ser på film borde få dom flesta att inse detta inte är något optimalt bygge. För vem vill ha massa rör i blickomfånget som förstör svärtan och upplevelsen?

Nej, det färdas inte annorlunda. Men det behöver inte vara en nackdel med stort rum om man akustikbehandlar efter detta. Och effektrör lyser inte, då är det något fel på dem. Signalrör (de små...) ger emellertid ifrån sig ett svagt, glödande sken, dock inte så att det lyser upp i någon störande omfattning.

Lånar folk för att köpa bil...? :)

Ja, det gör folk oftast. Jag själv är lyckligt förskonad men de flesta av mina vänner lånar upp på huset eller tar billån. Det är allt annat än en bra affär, kan jag säga...

Postad 03 October 2009 - 11:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bakerman22: Är du rik? Med tanke på dina inlägg ibland så låter det så.
Inga fel att vara rik,men du måste inse att alla har inte lika gott om pengar,men man vill ändå unna sig något.
Jag har lagt runt 50-60 papp för mina grejer(nypris det dubbla o lite till) och det mesta jag lag i en smäll så att säga är 6500. Nu har jag inga skulder på riggen,och jag är nästan nöjd. Helt nöjd blir aldrig jag,jag är sån som person.

Defeniera rik.

Postad 03 October 2009 - 12:06

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Defeniera rik.

Att du känner att du har råd att köpa dig det du vill ha utan att ta lån tex en bil. Om man nu vill ha en vettig bil alltså.
Dina basar o prylar kostade väl en del,eller?
Om allt du har är köpt kontant och du inte behövde spara till det så har man väl rätt så gott om pengar eller?
Du skrev tex i din tråd om basbygget att du svängde förbi o köpte en laptop. Någon kommenterade det,då skrev du den kostar ju bara några tusen. Så säger man inte om man har dåligt med pengar,men defeniera rik,det är väl inte så lätt egentligen.. har man en 15-20000 över varje månad när man betalt allting då är man väl ganska rik?
Eller man är inte fattig iaf.

Jag vet inte.. Sjuk diskussion egentligen detta om du är rik eller ej,tycker du inte?
Hoppas du inte tar illa upp bara.

Postad 03 October 2009 - 13:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo om jag nu plötsligt känner för ett par nya B&W 802D så köper jag dom utan att blinka,passar även på att köpa 2 monoblock till dom.
Imorgon får jag för mig att köpa ny bil, då är man rik tycker jag. :)

Postad 03 October 2009 - 13:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Att du känner att du har råd att köpa dig det du vill ha utan att ta lån tex en bil. Om man nu vill ha en vettig bil alltså.
Dina basar o prylar kostade väl en del,eller?
Om allt du har är köpt kontant och du inte behövde spara till det så har man väl rätt så gott om pengar eller?
Du skrev tex i din tråd om basbygget att du svängde förbi o köpte en laptop. Någon kommenterade det,då skrev du den kostar ju bara några tusen. Så säger man inte om man har dåligt med pengar,men defeniera rik,det är väl inte så lätt egentligen.. har man en 15-20000 över varje månad när man betalt allting då är man väl ganska rik?
Eller man är inte fattig iaf.

Jag vet inte.. Sjuk diskussion egentligen detta om du är rik eller ej,tycker du inte?
Hoppas du inte tar illa upp bara.

Jag har väl så jag klarar mej. Däremot äger jag ett par jeans, en jacka, ett par skor, och några t-shirtar..
Bor i en gammal av mej själv renoverad kåk. Kör en bil för typ 80k. Finns säkert massor av folk här som lägger en massa stålar på annat ? Kläder, golf, båtar, bilar, resor mm. mm..
Det handlar väl om att prioritera ? Jag snålar inte på vardagen, men jag har inte heller speciellt många intressen.

Postad 03 October 2009 - 14:59

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Nej, det färdas inte annorlunda. Men det behöver inte vara en nackdel med stort rum om man akustikbehandlar efter detta. Och effektrör lyser inte, då är det något fel på dem. Signalrör (de små...) ger emellertid ifrån sig ett svagt, glödande sken, dock inte så att det lyser upp i någon störande omfattning.

Jo, det är en nackdel för det är stort sett omöjligt att få ner efterklangen i så stora lokaler.
Effektrör lyser visst, jag har haft förstärkare med EL34or och dom lyser upp rejält. Verkar som vi har olika krav här med, jag störs av en LED som lyser när jag ser på film i hemmabion, och se 80 st rör som lyser upp vore riktigt vidrigt.

Postad 03 October 2009 - 15:56

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Top Ten Stunning Ultra-Geeky Home Cinemas

Har iofs varit uppe förut.

Postad 03 October 2009 - 16:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
The Batcave är schyst men frågan är om ljudet blir bra där ? Det lär studsa ganska rejält i rummet.

Postad 03 October 2009 - 16:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Grottväggarna kanske är gjorda som absorbenter på något sätt. :)

Angående att låna till att bygga hembio så är det ingen skillnad mot att låna till att bygga kök eller badrum anser jag. Det viktiga är att man inte lånar mer än man har råd med.

Postad 03 October 2009 - 16:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Faktum är att det är min hemliga grotta som är fotad. :)

Postad 03 October 2009 - 17:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Grottväggarna kanske är gjorda som absorbenter på något sätt. :)

Angående att låna till att bygga hembio så är det ingen skillnad mot att låna till att bygga kök eller badrum anser jag. Det viktiga är att man inte lånar mer än man har råd med.

Nja... En familj nyttjar väl ett kök eller badrum lite mer än ett biorum va....?

Postad 03 October 2009 - 18:46

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det finns familjer som ser på film, ja.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.