Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino audio pIP - tips på förstärkare?

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2009 - 15:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
skiljer det mkt mellan pi60 och pi60s rent ljudmässigt?

Postad 21 November 2009 - 16:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

skiljer det mkt mellan pi60 och pi60s rent ljudmässigt?

Det brukar beskrivas som att det bara är några procents skillnad. Det är dyrt att flytta gränsen den sista biten.

Postad 21 November 2009 - 16:44

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ok så om jag till en förmodan blir såpass imponerad att jag beslutar mig för att byta till ino kan jag med gott samvete införskaffa ett par pi60 i byggsats med andra ord....

skulle vara dö kul att ställa upp mina chameleon bredvid då de har liknande bestyckning....men men får hoppas min hörsel är på topp på onsdag....mkt vila....mkt pasta....2km löpning...vätske kontroll .....vitaminer och rejäla örontops fram tills onsdag.... :)

Postad 21 November 2009 - 17:20

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Haha, Nej det är stärgården... :(

Nepp, jag bor inte i Finland.. :)

nä men fjoll träsk

Postad 21 November 2009 - 18:29

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja :( vågar jag skriva mer här :) .....!!!!!incomming!!!!...... :P

ähhh jag är modig: :P

skall även provlyssna pip med sls moduler me i veckan.....folk på faktiskt.se är riktigt trevliga...fick 2 provlyssnings napp på under 3timmar.... :) alla i göteborg...

åka bakhjulet: jag är en av dom som sitter på dyra högtalare som jag faktiskt haft äran att a-b köra mot pioneer s1ex som varenda kotte känner till.... vi var 5st som lyssnade alla föredrog mina.... och jag skall för första gången lyssna på ino,s produkter inkl pip i veckan...jag kommer att granska kritiskt.... kommer med kommentarer om detta efteråt och ni ser ju även om det står ett par pi60s här hemma sen :P .....och...f.. sluta klanka ner på dvd:ai han är ju noga uttryckt att han tycker detta....sen är han inte ensam om att tycka detta....finns fler än han som tycker pip med moduler/pi60 mfl låter bra mkt bättre än focal mfl som kostar betydligt mer....

sen att han har dom stående på kassetter....spela roll....det kan låta bra för det...har du varit i en studio någongång med närfältsmonitorer....samma sak...föutom kassetterna då....

Postad 21 November 2009 - 20:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
.....ja det går lite hett till på ino trådarna :)

tycker alla skall ta sig tid till en provlyssning...lätt.... skriv provlyssning efterlyses på faktiskt....plopp så har du goa mäniskor som ställer upp bara sådär....

Postad 21 November 2009 - 20:46

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Rensat lite onödiga inlägg och förundras över INO trådarnas tendens att urarta...

Ödmjukhet, öppenhet och acceptans uppmuntras.
Skitsnack och barnsliga påhopp undanbedes.

Postad 22 November 2009 - 15:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

nä men fjoll träsk

Jo dom säger så... dom bittra lappgubbarna och grottmänniskorna... :)

Rensat lite onödiga inlägg och förundras över INO trådarnas tendens att urarta...

Ödmjukhet, öppenhet och acceptans uppmuntras.
Skitsnack och barnsliga påhopp undanbedes.

kul att jag slapp läsa dom inlägg som nu raderats, har sina fördelar att ha ett liv utanför forumet som kräver sin tid ibland... :P

Redigerat av DVD-ai, 22 November 2009 - 15:25.

Postad 22 November 2009 - 19:33

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
jaha då alla ino nördar :)

nu har jag precis kommit hem efter en 2 timmar lång pip lyssning med och utan sls moduller...
dom stod där på en stereobänk/ vita små klossar på sina små söta fötter...de var så gulliga att jag ville bara ta med mig en bara för att de va så söta...ohhh sen hade han faktiskt en ännu mindre som center...gaaah va söt :P

hade med mig egen referens musik och en hel del krävande sådan(ushers reklamskiva bla)

ja vad fick jag för intryck av dessa små gulliga saker : jag är förnördad....de lät bra...för priset sanslöst bra...
rappa- djupa- bra stereoperspektiv och till sistdetaljrika och hängde utan problem med i krävande musik....
allt satt där det skulle och de klarade sig faktiskt riktigt bra utan modulerna då de spelar både stort och högt med bibehållet stereoperspektiv...jag är faktiskt lite förvånad över dessa och deras prestanda kontra pris...
tror inte jag hört någon stativare som låter så bra...möjligtvis dynaudio contour 1.3...men annars är dessa kungen på täppan...eller dvärgen på täppan rättare sagt....

är dessa världens bästa högtalare: nej...mina låter bättre :D men dom kostar som typ 18 par pip också....
men de är absolut bland toppen av stativare jag hört och detta för 4800kr i byggsats....sanslöst.
tvivlar starkt på att det finns något under 20k som har en chans oavsett vad man har för smak.

nu längtar jag tills onsdag då blir det pi60s i studio..... :)

vem vet...det kanske åker in ett par pip i sovrummet senare :P

Postad 22 November 2009 - 20:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

nu längtar jag tills onsdag då blir det pi60s i studio..... :)

Då blir det åka av! Ta med njurbälte och tandskydd :P

Postad 22 November 2009 - 20:54

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
skivor...check....tops....check.....redbull...check....koffeinpiller....check...
.saft...check...kaka...check....är redan redo!

Postad 23 November 2009 - 09:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jaha då alla ino nördar :P

nu har jag precis kommit hem efter en 2 timmar lång pip lyssning med och utan sls moduller...
dom stod där på en stereobänk/ vita små klossar på sina små söta fötter...de var så gulliga att jag ville bara ta med mig en bara för att de va så söta...ohhh sen hade han faktiskt en ännu mindre som center...gaaah va söt :lol:

hade med mig egen referens musik och en hel del krävande sådan(ushers reklamskiva bla)

ja vad fick jag för intryck av dessa små gulliga saker : jag är förnördad....de lät bra...för priset sanslöst bra...
rappa- djupa- bra stereoperspektiv och till sistdetaljrika och hängde utan problem med i krävande musik....
allt satt där det skulle och de klarade sig faktiskt riktigt bra utan modulerna då de spelar både stort och högt med bibehållet stereoperspektiv...jag är faktiskt lite förvånad över dessa och deras prestanda kontra pris...
tror inte jag hört någon stativare som låter så bra...möjligtvis dynaudio contour 1.3...men annars är dessa kungen på täppan...eller dvärgen på täppan rättare sagt....

är dessa världens bästa högtalare: nej...mina låter bättre B) men dom kostar som typ 18 par pip också....
men de är absolut bland toppen av stativare jag hört och detta för 4800kr i byggsats....sanslöst.
tvivlar starkt på att det finns något under 20k som har en chans oavsett vad man har för smak.

nu längtar jag tills onsdag då blir det pi60s i studio..... ;)

vem vet...det kanske åker in ett par pip i sovrummet senare :D

Va kul att du gillade dom :(
Jo dom är inte bäst i världen, men otroligt bra för priset ! :P

PI60s + bs60 va det du skulle lyssna på i veckan va ?
Det är "lite" annorlunda.... det är basen i PI60s som begrännsar där, om man delar PI60s vid 80Hz så kan man spela fruktansvärt högt då diskanten har en i det närmaste löjlig överkapacitet...
samma diskant sitter i i64s som i Pi60s så...

Då blir det åka av! Ta med njurbälte och tandskydd :D

haha, Neee nu överdriver du väll... det är ju "bara" PI60s + bs60... :P

skivor...check....tops....check.....redbull...check....koffeinpiller....check...
.saft...check...kaka...check....är redan redo!

Förväntansfull...check... ! :D

Redigerat av DVD-ai, 23 November 2009 - 09:48.

Postad 23 November 2009 - 11:42

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja för priset i byggsats är dom rent av löjligt bra....

ja bs60 men jag är mer intresserad av att höra enbart pi60s då jag har mina med likadan bestyckning som referens.
har hört ifrån en hel del att det ej skiljer särskilt mkt pi60 och signature modellen... rent ljudmässigt...

funderar starkt på ett par pip i byggsats...borde kunna bli riktigt bra bakhögtalare.
eller kanske dom du har dvd-ai: då dom är mindre . är det stor skillnad på dom du har och pip?

Postad 23 November 2009 - 11:43

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

funderar starkt på ett par pip i byggsats...borde kunna bli riktigt bra bakhögtalare.
eller kanske dom du har dvd-ai: då dom är mindre . är det stor skillnad på dom du har och pip?

Stoppa den funderingen! Kommer fungera uselt som bakhögtalare då spridningen är på tok för snäv. Sex stycken a1:or däremot, lär sitta riktigt fint!

Postad 23 November 2009 - 11:52

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har 4st canton cd-10 som funkar ypperligt som bak i mitt rum då jag har soffan slickat mot väggen...tänkte på pip då man kan köra dom som front då o då...nä blir väl att ha dom i sovrummet med en bra dvd reciver typ denon.

a1:or vad betingar dom i pris?

Postad 23 November 2009 - 12:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ja för priset i byggsats är dom rent av löjligt bra....

ja bs60 men jag är mer intresserad av att höra enbart pi60s då jag har mina med likadan bestyckning som referens.
har hört ifrån en hel del att det ej skiljer särskilt mkt pi60 och signature modellen... rent ljudmässigt...

piP är fullragne det är inte iP så om du "bara" ska ha ett per högtalare så är piP att föredra på alla sätt ljudmässigt! :(

PI60s + bs60 låter väldigt likt endast PI60s, bara det att du får ett bättre headroom i basen ;)
Det blir lite omkopplande om dom ska koppla ut bs60, vi får se vad dom tycker om den saken, förhoppningsvis så har dom inget mot att göra det. :D

har 4st canton cd-10 som funkar ypperligt som bak i mitt rum då jag har soffan slickat mot väggen...tänkte på pip då man kan köra dom som front då o då...nä blir väl att ha dom i sovrummet med en bra dvd reciver typ denon.

a1:or vad betingar dom i pris?

Monteringsattser:
ambiens1: 1 600:-st (5 700:- för 4, 7 900:-/6 st)
ambiens2: 3 700:-st (18 000:- för 6, 23 000:-/8 st)

Färdigmonterade:
ambiens1: 2 900:- (/st) (finns endast i lack)

ambiens2: 6 200:- (/st) (finns endast i lack)

Redigerat av DVD-ai, 24 November 2009 - 08:13.

Postad 23 November 2009 - 20:28

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Det är väl byggsatspriser? Kanske bra att tillägga om så.

Postad 24 November 2009 - 08:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja, absolut !

eftersom jag är DIY'are själv så automatiskt så koller jag alltid på byggsatspriset överallt när jag spanar på högtalare m.m. så det går av bara farten... B)

Edit: ändrat nu !

Postad 25 November 2009 - 16:38

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
nu har man lyssnat på pi60s med bs60..... inte lika imponerad som med pip faktiskt....lät fruktansvärt bra men det kostar ju lite me...dock blev jag besviken på basen...hade räknat med mer djup bas information trots moduler...men det kan också varit pga dämpningen i rummet(studio)....

för priset om nu pi60 är i närheten av signature är även dom väldigt prisvärda och det kan bli väldigt svårt eller rent av omöjligt att hitta något under 30k som är likvärdigt....men för min del föredrar jag faktiskt mina chameleon så det blir bara pip i sovrummet :blink: för min del...

Postad 25 November 2009 - 22:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Den utgången förvånar mig en smula, djupbasen är ju något som knappast är någon svaghet hos denna kombination om man säger så...
ganska rakt ner till 19Hz ska det vara i rum och stämmer för det mesta väldigt bra och dte är ju bättre än dom flesta dedikerade subbar så...

Jag skulel tippa på att du är ovan vid ett inte ha någon jätte puckel någonstans i området 30-50Hz som förstärker upplevelsen av att man har kraftig "djupbas"
det är min "tes" i alla fall, för som sagt just djupet på basen är ju absolut inget som jag skulle vilja klaga på hos pi60s eller pi60s + bs60.

Edit: hemma hos SunfireTHX här på forumet så blir hela rummet som en tryckkammare ibland när man ser på film, man liksom bara känner ett statiskt tryck i hela rummet och hur luften liksom sakta rör sig. Och det är runt 20Hz som det inträffar i hans rum och då med ganska kraftig amplitud.

Men, det är din subjektiva upplevelse :blink: Men jag blir naturligtvis lite frågande till just att djupbasen skulle saknas.. ?! :lol:

Edit2: klart att piP/iP är dom mest prisvärda !!! dom är ju små, smidiga och ger otroligt mycket välljud för pengarna :(

Postad 26 November 2009 - 07:58

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
robert 293 var bor du ?

Postad 26 November 2009 - 11:17

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja alltså det var ju inget fel på djupbasen...den fanns och den var ren...är dock van vid en lite fetare bas...rundare bas hos mig som tack vare resonanskammaren ger en illusion av enorm bredd-djup...neutralt? knappast men det låter väldigt maffigt och snyggt....det gör enligt mig att närvaron blir väldigt mysig och fin vilket jag föredrar...alltså jag...
de gör även komplex bas som soundet ifrån en kontrabas.... det låter verkligen som om den stod i rummet...har själv spelat bas och det är väldigt nära just klangen då högtalarna är uppbyggda på samma sett som en kontrabas....

alltså pi60s är en fruktansvärt fin högtalare...inget snack om den saken....mkt bättre än dubbelt så dyrare jag var och lyssnade på igår...(hade stor lyssningsrunda igår)
de gör det mesta rätt och som folk brukar säga: de tar fram det som finns på skivan...men jag lyssnade bara lite snabbt i en halvtimma eller nått....

gillar soundet ifrån mina och de har det jag gillar hos en högtalare...värme-mjukhet och en redig portion pondus även på de lägsta volymerna....

Postad 26 November 2009 - 11:24

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag förstår vad du menar, jag gillar också lite extra bas på många skivor.
Jag kör med pi60 och pX-2 samtidigt utan att dela pi60 och gillar det verkligen : )

Dock är det en tillfällig lösning i väntan på nya slutsteg, förmodligen kommer jag dela pi60 och spela som det är tänkt när stegen kommer.

Postad 26 November 2009 - 11:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ja alltså det var ju inget fel på djupbasen...den fanns och den var ren...är dock van vid en lite fetare bas...rundare bas hos mig som tack vare resonanskammaren ger en illusion av enorm bredd-djup...neutralt? knappast men det låter väldigt maffigt och snyggt....det gör enligt mig att närvaron blir väldigt mysig och fin vilket jag föredrar...alltså jag...
de gör även komplex bas som soundet ifrån en kontrabas.... det låter verkligen som om den stod i rummet...har själv spelat bas och det är väldigt nära just klangen då högtalarna är uppbyggda på samma sett som en kontrabas....

alltså pi60s är en fruktansvärt fin högtalare...inget snack om den saken....mkt bättre än dubbelt så dyrare jag var och lyssnade på igår...(hade stor lyssningsrunda igår)
de gör det mesta rätt och som folk brukar säga: de tar fram det som finns på skivan...men jag lyssnade bara lite snabbt i en halvtimma eller nått....

gillar soundet ifrån mina och de har det jag gillar hos en högtalare...värme-mjukhet och en redig portion pondus även på de lägsta volymerna....

haha, jo men självklart får du gilla dina nuvarande bättre än pi60(s)... ! ;)

jag blev bara väldigt fundersam själv på det du skrev efter som jag upplever pi60(s) som allt annat än "klena" i basen och med bs60 så blir det ju knappast tvärt om.
Det beror ju på rummet i detta fallet och att han som har studion har kallibrerat in allt mot "live" så att det ska vara 100% Neutralt (skriver han själv i alla fall...) och jag är väldigt säker på att det är just det som gör att du upplever det du gör.
För i ett "normalt" rum så upplevs dom naturligtvis annorlunda... :lol:

jag själv föredrar en liten höjning i basen, men det rör sig om någon (1-2) dB...

Till tung musik så kan det ibland vara kul med +6dB vippan, men det är bara till viss musik och ibland... :(

Redigerat av DVD-ai, 26 November 2009 - 11:37.

Postad 26 November 2009 - 12:26

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja...ljud är ju verkligen skit svårt att förklara...
pip imponerade mer för ljudet hemma hos killen med pip var nästan lätt likvärdigt med pi60s+bs60....klart han hade ju mindre rum men jag tyckte det var ganska nära...så för 4800kr imponerade dom STORT.....
självklart kunde pi60s spela högre men ändå....dom kostar ju faktiskt en hel del även som byggsats..sen moduler på det...

så ett par pip kommer snart att finnas hos en robert293.

är mitt uppe i mitt center bygge....kolla in mitt galleri :lol:

Redigerat av robert293, 26 November 2009 - 12:54.

Postad 26 November 2009 - 12:53

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

robert 293 var bor du ?

kungsbacka

Postad 26 November 2009 - 14:29

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Jag har nu fått ett erbjudande om att köpa en XTZ class A 100 d2 till ett bra pris.

MVH // Kristofer

Jag har lyssnat på denna förstärkaren tillsammans med mina piP och det lät ljuvligt.

MVH Kribban

Redigerat av kribban, 26 November 2009 - 15:16.

Postad 26 November 2009 - 14:34

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Vilken förstärkare blev det till piP?

Redigerat av Mr_Empa, 26 November 2009 - 14:34.

Postad 26 November 2009 - 18:56

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

ja...ljud är ju verkligen skit svårt att förklara...
pip imponerade mer för ljudet hemma hos killen med pip var nästan lätt likvärdigt med pi60s+bs60....klart han hade ju mindre rum men jag tyckte det var ganska nära...så för 4800kr imponerade dom STORT.....
självklart kunde pi60s spela högre men ändå....dom kostar ju faktiskt en hel del även som byggsats..sen moduler på det...

så ett par pip kommer snart att finnas hos en robert293.

är mitt uppe i mitt center bygge....kolla in mitt galleri :(

piP kostar 10.000 kr. Men man kan även köpa en byggsats för 4.800kr olackade, och för 6.000 kr i lack. :lol:

Postad 27 November 2009 - 08:34

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

kungsbacka

Det var ju inte nästgårds till mig direkt för en provlyssning . . .

Jag ser ni utrönat rätt fint skillnaderna/egenskaperna på detta
innan.

Det finns ju även en "kontrolllåda" till bs60 + pi60 för att öka basen
men detta antar jag att du uppmärksammade vid provlyssningen.

Redigerat av SunfireTHX, 27 November 2009 - 08:34.

Postad 27 November 2009 - 14:40

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja det såg jag....killen påpekade detta...

dock var det inte flytta luft egenskaperna jag menade utan nyanserna i basen...tyckte det lät lite som att frekvens omfånget var ja hur skall man säga....lite samma bas hela tiden...den ändrades inte i svängarna som jag är van vid...skit svårt att förklara...

mina ger fler bas nyanser(eko effekt typ)...kanske mkt pga resonanskammaren i sig men det var detta jag menade...jämför jag pi60s med ex mina forna b&w cdm7nt så kör ino 8or runt dessa när det gäller spela starkt och även renheten i röster mm är till pi60s fördel....utan jag syftar nu på nyanser framför allt i basen...men som sagt de stod i en studio med massa dämpning så det kan ha varit det som gjorde att jag saknade lite av den musikalitet jag föredrar....

allt hänger inte bara på att få en högtalare som är hyper linjär och blir ren i alla register så det nästan blir sterilt på nått sett....ska man ha musikalitet som vissa föredrar typ mig själv krävs det nästan en konstruktion som lägger till....till skillnad mot de flesta "perfekta " högtalare så låter det mesta i skivsammlingen bra på mina....tack vare att de lägger till en illusion av musikalitet och eko resonans....fattar ni :D bra isdf för jag tappade nästan bort mig själv i det här inlägget :D

allt är ju en smaksak och jag föredrar mina just pga de lägger till musikalitet...dock har detta också sina dåliga sidor själklart....mina låter inte lika bra som pi60s om man spelar ex infected mushroom på mega hög volym och inte heller om man är mastrare och måste ha perfekta register för att arbeta.... mina är nästan uteslutande byggda för att återge sträng instrument på ett rätt häftigt sett då mina är uppbyggda likadant som en kontrabas typ....
sen en annan nackdel med mina är att du måste stämma in dom i rummet....10timmar och ändå är det inte helt perfekt än...mina akustik kunskaper är inte såpass bra....flyttar jag högtalarna så är det samma visa igen..stämma..stämma...

mina högtalare är inte bättre än pi60s på nått sett om man föredrar neutralitet utan dom är snarare gjorda helt tvärt om än vad som är tanken men ino konseptet...mina skall lägga till sådant som en skiva inte kan återge...men verligheten i en stor sal kan detta....sen vilken man föredrar är en smaksak där ens egna smak spelar in....
detta jag skriver nu är en liten tolkning på vad michael green skrev till mig på ett mejl...en lätt tolkning... fattade hälften om vad han skrev typ..

michael green är akustiker och sträng instruments byggare i grunden....högtalarna är typ en hobby som han gör vid sidan om....

hoppas att ni fattar något om vad jag skrev för det gör knappt jag :( ...jag klankar inte ner på ino utan jag vill bara förklara varför jag föredrar mina högtalare.

men...ska man jämnföra vilken som är mest prisvärd...michael green-ino...självklart pi60s....mina kostar det dubbla.

Postad 27 November 2009 - 15:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det är absolut helt ok att tycka som du gör :D , inget jag tänker/skulle tänka mig att ifrågasätta utan jag va som sagt bara fundersam för egen del hur någon kunde dra den slutsattsen eftersom jag själv upplevde dom som klart kompetenta i basen.
Men nu förstår jag lite mer vad du menar och det va ju inte riktigt det som jag uppfattade det som att du menade :(

Och mitt svar på det som du egentligen menade blir:

Jag tycker att det finns exakt alla detaljer i basen som borde finnas där och med väldigt tydlig skärpa, både hemma hos SunfireTHX och hemma hos mig.
Han kör ju med PI60s och bs60, jag kör med profondusP-4 och jag kan inte uppfatta att basen på något sätt skulle kunna vandra mot att bli "monoton" utan snarare raka motsattsen, det är ofta så att man blir förvånad över hur jäkla varierande basen är.
Händer att ibland när man kollar på film eller liknande så undrar man nästan om basarna/ steget eller något har pajat för det låter så märkligt om basen, låter liksom trasigt och "spretigt" i basen. men så testar man och så kommer man fram tiill att det är ett sådant dynamiskt och "sprucket" ljud i informationen på filmen just här i den sekvensen som man inte tänkt på tidigare.
Men jag har ju inte hört dina högtalare så kan omöjligt utala mig om dom, jag vet bara vad jag tycker och har upplevt med Pi60(s).

Det e kul sådant här hur man upplever saker olika tycker jag :D

Det är ju ritkigt kul att du verkar ha hittat högtalarna för dig, spännande konstruktion (dock inte riktigt något som tilltalar mig till utsendet..)
Vore kul att höra, men det va ju en bit i mellan.. ;)

Edit: Men det ska kommas ihåg att du (detta gäller ju alltid) föredrog dina högtalare, i ditt rum framför dom andra högtalare i ett annat rum.
Kanske hade du tyckt helt anorlunda i ett annat rum, och om båda hade lyssnats på i ditt rum kanske det blir jämt lopp.. ?! elelr så hade du i alla fall föredragit dina, eller föredragit pi60(s). eller så visar det sig att någon helt annan högtalare är det du föredrar trots allt... I just ditt rum, mne i ett annat rum så kanske... osv. osv..... :lol: :rolleyes: :unsure: ;) :blink:
Det går ju inte att veta, det är därför det är väldigt knepigt att testa, man skulle behöva testa varje högtalare i ett antal olika rum för att verkligen få en bild av hur dom låter/ presterar... :rolleyes:
Annars vet man inte vad man "egentligen" tycker om dom, bara vad man tyc ker om högtalaren i fråga + rummet som just den spelade i...

Varför ska det vara så knepigt... ?! :P

Redigerat av DVD-ai, 27 November 2009 - 15:25.

Postad 27 November 2009 - 15:17

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
robert293: Du ska inte behöva bortförklara det du ogillade med pi60s och särskilt inte hänvisa till att du skulle gilla felen hos dina egna.

Postad 27 November 2009 - 15:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

robert293: Du ska inte behöva bortförklara det du ogillade med pi60s för det är ingen som tar illa upp av det och du ska inte heller behöva hänvisa till att du skulle gilla "felen" hos dina egna.

Jag tog mig friheten att skriva om lite i citatet av din text, för att ge min formulering på det som du sa, och alltså visa på att jag håller med till 100% :D

Redigerat av DVD-ai, 27 November 2009 - 15:29.

Postad 27 November 2009 - 15:48

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

...då mina är uppbyggda likadant som en kontrabas typ....
sen en annan nackdel med mina är att du måste stämma in dom i rummet....10timmar och ändå är det inte helt perfekt än...mina akustik kunskaper är inte såpass bra....flyttar jag högtalarna så är det samma visa igen..stämma..stämma...

Stämma, spännande :D Hur gör du då, finns det stämskruvar eller fyller du resonanskammaren med sand eller hur gör du? Hur är resonanskammaren "ihopkopplad" till resten av högtalaren?

Postad 27 November 2009 - 15:54

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag tog mig friheten att skriva om lite i citatet av din text, för att ge min formulering på det som du sa, och alltså visa på att jag håller med till 100% :D

Ja, jag skrev det jag skrev inte som en reaktion på din post, utan bara på det robert293 skrev. Hade inte läst din post innan jag postade. Så du inte känner dig påhoppad alltså. :(

Redigerat av shifts, 27 November 2009 - 15:55.

Postad 27 November 2009 - 17:09

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Stämma, spännande :lol: Hur gör du då, finns det stämskruvar eller fyller du resonanskammaren med sand eller hur gör du? Hur är resonanskammaren "ihopkopplad" till resten av högtalaren?

lådan är gjord i samma matrial som man använder till ex kontrabasar(tror det hette music ply wood) fast tjockare sandwitch konstruktion typ som qln använde på sina lådor.

övre delen är en stativare och har inget med nedre delen att göra utan hela nedre delen är en resonanskammare med en öppning på baksidan....inne i lådan sitter det speciella alu stag i olika utformningar som justeras med hjälp av skruvar på utsidan....det är uträknat så att du skall kunna stämma pitchen på mellan/diskant med de övre skuruvarna och nedre sktionen stämmer du i stort sett hela grund klangen i basen o mellanregister...

är denna fel justerad låter det kattskit rent ut sagt för så var det för mig när jag fick dom (de var injusterade för ett annat rum)....så basen påverkas en hel del genom att stämma in resonanskammaren....från slö och subwoofer djup till snabb-tight...tack vare detta justerar du in högtalaren efter din akustik i rummet och du kan även välja vilken sorts bas som passar dig...

fiffigt och användbart men det krävs enorm kunskap om akustik och instrument tillverkning för att ens ge sig på en sån här grej...många större tillverkare har försökt men det har blivit antingen för dåligt resultat men framförallt har det blivit på tok för dyrt då man måste bygga den helt för hand o stämma o hålla på o då måste dom anställa en snubbe som hållt på med instrument tillverkning....därav nypriset på dom..man får ju ändå tänka på att det är en 2vägare med element för ca 6000kr+filter per styck....9500 dollar är ju rätt mkt pengar...men vad kostar å andra sidan inte en kontrabas?

dock i mitt fall fick jag dom till ett bra pris.

Postad 27 November 2009 - 17:19

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
angående pi60s...jag gillade dom...hade dom stått i mitt rum så hade jag nog kanske gillat dom ännu mer....jag drog bara en jämnförelse av vad jag hörde i studion gentemot hur mina spelar här hemma.
man kan aldrig veta hur bra en högtalare är innan man har satt upp dom bredvid sina egna....

Postad 27 November 2009 - 17:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja, jag skrev det jag skrev inte som en reaktion på din post, utan bara på det robert293 skrev. Hade inte läst din post innan jag postade. Så du inte känner dig påhoppad alltså. :lol:

Nej jag tog det inte som att jag skulle blivit påhoppad... :)
jag ville helt enkelt säga samma sak som dig, till Robert, men med lite andra ord bara.. :P

angående pi60s...jag gillade dom...hade dom stått i mitt rum så hade jag nog kanske gillat dom ännu mer....jag drog bara en jämnförelse av vad jag hörde i studion gentemot hur mina spelar här hemma.
man kan aldrig veta hur bra en högtalare är innan man har satt upp dom bredvid sina egna....

Läste du mina och shifts inlägg.. ?! :lol:

Postad 27 November 2009 - 17:53

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja har ni tid o ork är ni jättevälkommna att komma lyssna på mina välljudande fel :P
vad är rätt-vad är fel....inte ens konstruktörerna av världens finaste högtalare är överens :lol: hus skall vi konsumenter då avgöra vad som är rätt :)

Postad 27 November 2009 - 18:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ja har ni tid o ork är ni jättevälkommna att komma lyssna på mina välljudande fel :lol:
vad är rätt-vad är fel....inte ens konstruktörerna av världens finaste högtalare är överens :) hus skall vi konsumenter då avgöra vad som är rätt :P

Men, va ju just det som inte va grejen... :P finns inget rätt och inget fel och dina högtalare är inte fel, dom är som dom är precis som PI60 är som dom är.
Olika smak och olika tycke, finns inget mer att säga och som sagt inget att försvara :lol:

Då utgår jag från att du inte läst (tagit till dig) våra inlägg då alltså... ;)

Postad 27 November 2009 - 19:00

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
jaha ok tror jag missuppfattade lite där....
nja jag försvarar inget försöker bara ge en bild på hur jag upplevde skillnaderna....
nog om detta...

skall ge pi60s en chans till...i veckan skall jag hem till en som har pi60s tillsammans med rör grejer...i ett vanligt vardagsrum...

Postad 28 November 2009 - 15:48

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Verkligen intressant konstruktion :) Tackar för det fina svaret Robert!

Postad 28 November 2009 - 17:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

är denna fel justerad låter det kattskit rent ut sagt för så var det för mig när jag fick dom (de var injusterade för ett annat rum)....så basen påverkas en hel del genom att stämma in resonanskammaren....från slö och subwoofer djup till snabb-tight...tack vare detta justerar du in högtalaren efter din akustik i rummet och du kan även välja vilken sorts bas som passar dig...

Är du helt säker på att det inte bara är delning eller liknande man justerar?

Att justera lådans akustiska egenskaper låter konstigt. De resonanser som skapas (och klangen det ger) spelas ju in från instrumenten. Därefter ska det inte finnas resonanser eftersom de redan finns registrerade på inspelningen.

Därför är det ett krav med så få (eller rättare sagt så "snälla" resonanser) som möjligt om högtalarna ska kunna återge den naturliga klangen på instrumenten. Lägger man till ännu en resonans i efterhand så blir resultatet något helt annat än det som spelades in.

Nu har jag ingen aning om hur dina högtalare är konstruerade, men om de fungerar som du beskrev så är det en minst sagt ovanlig lösning.

Kan också tillägga att jag inte uppfattade basen i pi60 (har inte lyssnat på signatur-modellen) som bristande i djup. De hade, precis som jag tycker att B&Ws högtalare i 800-serien har, en torr och precis bas som inte "bullrar ut" och låter fet eller bumlig. Är man van vid lite mer färgning i basen så kan de nog uppfattas som väl torra iofs.

Upplevde lite av en sådan färgning med pIP, men det kan ha berott på rummet med.

Postad 28 November 2009 - 21:04

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja det är verkligen en ovanlig konstruktion....jag kan inte ingående tala om exakt tanken bakom bygget....michael green är på ett lite annat plan än mig...ni skulle läsa mailet där jag bad han beskriva konstruktionen....

y+zx10 poi-123=+10587_1048 fattar du typ? :)

men en enkel förklaring är: du kan tuna in dom efter din rådande akustik och du får även små element att låta större.

Postad 28 November 2009 - 21:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

ja det är verkligen en ovanlig konstruktion....jag kan inte ingående tala om exakt tanken bakom bygget....michael green är på ett lite annat plan än mig...ni skulle läsa mailet där jag bad han beskriva konstruktionen....

y+zx10 poi-123=+10587_1048 fattar du typ? ;)

men en enkel förklaring är: du kan tuna in dom efter din rådande akustik och du får även små element att låta större.

Om man ska underdriva så är det VÄLDIGT intressanta högtalare... Inte min smak "färgmässigt", men jag kan tänka mej att dom låter riktigt, riktigt bra... :)

Postad 28 November 2009 - 22:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Om man ska underdriva så är det VÄLDIGT intressanta högtalare... Inte min smak "färgmässigt", men jag kan tänka mej att dom låter riktigt, riktigt bra... :)

Det tror jag med, det är i alla fall några av dom bättre scan-speak elementen i dom och om dom nu harmoniserar bra ihopp och med ett bra filter + en välfungerande låda då är det inget snack om att dom måste låta prima ;)

Postad 29 November 2009 - 18:36

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
hehe..ja dom är lite fulsnygga...lite coolare i verkligheten och framför allt större när man ser dom i vardagsrummet än på bild...en annan fördel med denna färg är repor-slag mm det syns inte för 5öre då dom ser ut som sten..men är lika till ytan som sten..dvs väldigt sträva.....perfekt när man har 3katter o en klåfingrig 2åring på bärsärkagång :)

har funderat lite på att lacka dom i halvmatt svart...(riktig lackering) får se vad framtiden bär med sig....dock är det en självklarhet att jag behåller dom...reservdelar ifall olyckan är framme ex... ja det bara kryllar om dom....letade efter en uppsättning identiska element för mitt centerbygge..tog inte särskilt lång tid tills det dök upp å begagnat marknaden....så det blev exakt samma element till centern...räknar med att den blir klar nästa vecka...dock blir det en vanlig dämpad konstruktion med 12db filter med intertechnik spolar samt poly kondningar...kablage blir supra....

chameleons filter består av 2st ganska maffiga spolar (luftlindade) samt 3 kondningar av poly typ...3motstånd...det är väl ett 12db då???? är inte så jätte insatt i filter uppbyggnad...
kablaget är lite väl överdrivet: wireworld soltice med 8st massiva ledare...ett rent helv... att löda kan tilläggas då jag hade elementen på omkantning för ett tag sen......

ja det roligaste med dom är att man är ensam om att sitta på ett par.... i norden återminstånde...finns 49 andra par ,de flesta i usa och canada o några i europa, men mina är dom enda i denna special beställda färg...

Postad 29 November 2009 - 22:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

ja det roligaste med dom är att man är ensam om att sitta på ett par.... i norden återminstånde...finns 49 andra par ,de flesta i usa och canada o några i europa, men mina är dom enda i denna special beställda färg...

Då tycker jag INTE att du ska lacka om dom... Finns entusiaster över hela jorden.. Dom kan bli värda en stor hög pengar med bara 50 par gjorda, och dina helt unika med den färgen.. :)

Postad 30 November 2009 - 07:12

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja...jo du har kanske rätt.... ;)
lägger det på hyllan en tid....första prio nu är att få ihop centern...sen skall jag skaffa/bygga styggare subb (funderar starkt på svs ultra)....sen bättre bakhögtalare o till sist sovrumsanläggning med pip....ja det är mkt roligt på gång :) ...jo större tv 50" står även en sådan på önske listan...hoppas tomten har cash i år :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.