ASROCK NETTOP ION330HT
237 svar till detta ämne
Postad 30 January 2010 - 14:18
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Någon som fått asrocken att spela upp 1080p filmer utan lagg och dyligt ? Har testat på både bluray film och mkv filer och det är alltid 1080p som är boven. 720p mkv filer går jättebra flyter på som bara den.
Installerade community codec pack 'cccp' för att köra mkv via windows 7 media center.
Har cccp stöd för dxva? annars är coreavc ett hett tips även om det kostar runt 100-lappen alla codec som inte har stöd för dxva är bara skräp när det gäller 1080 på en ion-dator.
Postad 30 January 2010 - 22:02
croft
-
croft
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Synd bara att man måste starta media center i windoweed mode för att få det att fungera.
Postad 30 January 2010 - 22:14
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Synd bara att man måste starta media center i windoweed mode för att få det att fungera.
För att få vad att funka?
Postad 31 January 2010 - 18:42
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Hur lång tid tar den för att starta upp. Osäker på om jag ska köpa en Asrock eller någon mediaextender.
Vilka fördelar har man med en Asrock ?
Postad 31 January 2010 - 20:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hur lång tid tar den för att starta upp. Osäker på om jag ska köpa en Asrock eller någon mediaextender. Vilka fördelar har man med en Asrock ?
Du måste nog först bestämma dig vad du är ute efter tror jag. En dator eller en mediaextender. Asrock har fördelen att du kan göra vad som helst eftersom det är en dator och ingen extender .. nackdelar... tja, meckande med codecs osv, vanliga htpc-köret.
Postad 31 January 2010 - 21:17
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Du måste nog först bestämma dig vad du är ute efter tror jag. En dator eller en mediaextender. Asrock har fördelen att du kan göra vad som helst eftersom det är en dator och ingen extender .. nackdelar... tja, meckande med codecs osv, vanliga htpc-köret.
Vill ha en så komplett multimedia lösning som det går att få. Läser man i trådarna om mediaextenders så verkar ju alla ha problem av ett eller annat slag. Tänkte att det var mindre sånt med en HTPC
Postad 01 February 2010 - 00:33
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag har både en Tvix 4100 och en 6500. Har aldrig haft problem med dom faktiskt, de få gånger det varit något har det berott på min server / nätverk .. typ att en antivirusscanning på servern satt igång så filmen börjat lagga osv.
Mindre problem med en htpc, nja jag vet inte alltså. Har en som står hemma som jag inte använder alls, orkar inte hålla på och trixa
Men det finns ju många bra guider numera om hur man sätter upp en htpc på bästa sätt. Följer man en sådan ska det nog inte vara några jätteproblem.
Postad 01 February 2010 - 20:06
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag har både en Tvix 4100 och en 6500. Har aldrig haft problem med dom faktiskt, de få gånger det varit något har det berott på min server / nätverk .. typ att en antivirusscanning på servern satt igång så filmen börjat lagga osv.
Mindre problem med en htpc, nja jag vet inte alltså. Har en som står hemma som jag inte använder alls, orkar inte hålla på och trixa 
Men det finns ju många bra guider numera om hur man sätter upp en htpc på bästa sätt. Följer man en sådan ska det nog inte vara några jätteproblem.
Lät ju inte sådär jätte possessivt ang Asrocken. Men vad är det som krånglar då, måste man vara tekniker på NASA för att få grejorna att fungera ?
Postad 01 February 2010 - 20:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Enligt min åsikt.. ja
Men det beror ju på lite hur avancerat du vill ha. Bara sätta igång en film med mus och tangentbord kan ju alla göra.
Postad 01 February 2010 - 21:38
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Enligt min åsikt.. ja 
Men det beror ju på lite hur avancerat du vill ha. Bara sätta igång en film med mus och tangentbord kan ju alla göra.
Hur avancerat är det att få igång Asrock'en så man kan se filmer och tvserier från hårddisk/skiva eller över nätverket då ? och sen styra det med en fjärr. Funderar på en Asrock eller Dune 3.0. Ett alternativ är ju att köpa en billigare mediaextender och koppa in en usbdvd, men hur bra fungerar det ?
Postad 01 February 2010 - 22:50
Unregisteredb2c17384
-
Unregisteredb2c17384
-
Användare
-
-
171 inlägg
Bara få ingång och titta på film tar ingen tid alls. Ladda ner MPC-HC sen är det bara att tuta och köra. Ska du styra med fjärr blir det lite mer jobb, då bör du köra t.ex MediaPortal. Inte direkt komplicerat men kräver lite mer jobb.
Starttid med windows 7
Kallstart: 65 sek från power on till windows färdigladdat. Lägga på 30+ sek för att starta media portal.
Hibernate: 25 sek
Sleep: mindre än 5 sek
I både hibernate och sleep kan du låta media portal vara igång i bakgrunden så ingen extra starttid för det.
Ett annat alternativ är linux med XBMC, inte testat men kräver tydligen lite meckande då standard utförandet inte stödjer gpu avkodning av filmen.
Postad 01 February 2010 - 23:44
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Bara få ingång och titta på film tar ingen tid alls. Ladda ner MPC-HC sen är det bara att tuta och köra. Ska du styra med fjärr blir det lite mer jobb, då bör du köra t.ex MediaPortal. Inte direkt komplicerat men kräver lite mer jobb.
Starttid med windows 7 Kallstart: 65 sek från power on till windows färdigladdat. Lägga på 30+ sek för att starta media portal. Hibernate: 25 sek Sleep: mindre än 5 sek
I både hibernate och sleep kan du låta media portal vara igång i bakgrunden så ingen extra starttid för det.
Ett annat alternativ är linux med XBMC, inte testat men kräver tydligen lite meckande då standard utförandet inte stödjer gpu avkodning av filmen.
Hur svårt är det att få en fjärr och fungera, är det inte en som följer med Asrocken ? Mediaportal fungerar den med alla typer av filer eller måste man ha flera olika spelare ?
Postad 01 February 2010 - 23:59
Unregistered271537fe
-
Unregistered271537fe
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hur svårt är det att få en fjärr och fungera, är det inte en som följer med Asrocken ? Mediaportal fungerar den med alla typer av filer eller måste man ha flera olika spelare ?
Jag kunde inte ett dyft om Linux innan jag skaffade mig min Asrock dock lär man sig och det mesta finns det bra guider för. Min startar på ca 30 sekunder från helt avstängd tills det jag kan navigera i menyn. Fjärren som följer med fungerar. Det enda jag ännu inte fått att lira är Blu-Ray uppspelningen men det scriptet är i alpha stadie ännu. Vad gäller ljudnivå installerade jag en Fanmate 2 i min och vred ner på minimum. Nu är den helt tyst.
Postad 02 February 2010 - 01:00
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Mediaportal bör fungera bra om deu väljer codec som har fullt dxva-stöd, eller stöd för Nvidias Cuda
Postad 02 February 2010 - 17:49
jockeh__
-
jockeh__
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Funderar på att köpa en Asrock ION330HT-BD... Men jag undrar lite hur man delar ut hårddiskar man har på datorn till Asrocken?
Jag har två gbit-nätverkskort i datorn, så tänkte dra en nätverkskabel mellan datorn och asrocken. Hur går man tillväga, på bästa sätt, för att dela ut hårddiskar på "vanliga" datorn till Asrocken via nätverk?
Kör Win7 idag och kommer antagligen köra Ubuntu på asrocken om det har någon betydelse.
Redigerat av jockeh__, 02 February 2010 - 17:50.
Postad 02 February 2010 - 21:04
Unregisteredb2c17384
-
Unregisteredb2c17384
-
Användare
-
-
171 inlägg
Du måste ha en speciella korskopplad kabel om du tänker dra direkt mellan datorerna. Ett annat alternativ är att koppla in båda till en hubb/switch, en sådan kostar inte särskilt mycket. På dustin får du en 5 portars 100mbit switch för 150:- eller en 5 portars gigabit switch för 350:-, så kan du koppla in vid behov senare.
En vanlig windows utdelning bör fungera bra, stöds i unix under namnet samba/smb. Eventuellt får du krångla lite med användarnamn och rättigheter och sånt, fast i fall du bara kör lokalt så behöver du i alla fall inte bry dig om göra det hela säkert.
Postad 02 February 2010 - 22:31
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Mediaportal bör fungera bra om deu väljer codec som har fullt dxva-stöd, eller stöd för Nvidias Cuda
Så svårt och bestämma sig vad man ska köpa. Klara man att sköta allt med fjärren eller måste man hålla på med tangentbord och mus för att ändra och ställa in saker ? Känns ju som en mediaextender är bättre på det området ?
Postad 02 February 2010 - 23:36
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Så svårt och bestämma sig vad man ska köpa. Klara man att sköta allt med fjärren eller måste man hålla på med tangentbord och mus för att ändra och ställa in saker ?
Känns ju som en mediaextender är bättre på det området ?
Just configurering är enligt mig mediaportals starka och svaga sida  Possitivt är att i princip allt går att ändra och ställa in. Negativt är att det mesta ställs in i ett separat configprogram så man måste stänga ner MP starta config ändra det man ska, sen starta mediaportal igen. Men när allt är färdigkonfat så behövs bara fjärren. Mediaextender är kanske bättre, men definitivt inte lika flexibel. Till min Htpc som kör mce har jag nästan aldrig tangentbordet framme och har inte ens sett windows-skrivbordet på över en vecka. Funkar likadant med mediaportal när man väl fått till det.
Postad 03 February 2010 - 13:15
Grovah
-
Grovah
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Starttid med windows 7 Kallstart: 65 sek från power on till windows färdigladdat. Lägga på 30+ sek för att starta media portal. Hibernate: 25 sek Sleep: mindre än 5 sek
Jag använder det medföljande programmet Instant Boot, då startar den upp med ett "rent" OS på ca 5 sekunder. Perfekt om man vill komma igång och se en film eller webb-tv snabbt. En minut är trots allt ganska länge när man har icke-nördar i tv-soffan som inte inser tjusningen med en PC kopplad till TV:n... Tricket är att den gör den faktiska omstarten när man stänger av datorn och "sleepa" den direkt efter omstarten. /Grovah
Postad 03 February 2010 - 16:50
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Just configurering är enligt mig mediaportals starka och svaga sida Possitivt är att i princip allt går att ändra och ställa in. Negativt är att det mesta ställs in i ett separat configprogram så man måste stänga ner MP starta config ändra det man ska, sen starta mediaportal igen. Men när allt är färdigkonfat så behövs bara fjärren.
Mediaextender är kanske bättre, men definitivt inte lika flexibel. Till min Htpc som kör mce har jag nästan aldrig tangentbordet framme och har inte ens sett windows-skrivbordet på över en vecka.
Funkar likadant med mediaportal när man väl fått till det.
Måste man kunna scripta själv eller finns sånt färdigt och ladda ner ? Det är inga problem att växla mellan olika aktiviteter då. Byta från och kolla DVD från skiva till att kolla en fil på nätverket ?
Postad 03 February 2010 - 20:31
Unregistered271537fe
-
Unregistered271537fe
-
Användare
-
-
145 inlägg
Är det någon mer än jag som upplever att ASRocken har ett ganska irriterande fläktljud eller är det bara min dator som det är fel på? Är missljudet tillräcklig orsak till att få den utbytt/åtgärdad? En av huvudanledningarna till att man väljer den här typen av dator är ju att den skall alstra lite värme och därmed vara tyst...
Reklarmera till Asrock. De kommer skicka en ny CPU fläkt. Själv tystade jag min med 1) Sätta fläkten till Ultrasilent i BIOS 2) Ansluta CPU fläkten till en Zalman Fanmate 2 och dra ner varvtalet till lägsta.
Postad 04 February 2010 - 08:00
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Reklarmera till Asrock. De kommer skicka en ny CPU fläkt. Själv tystade jag min med
1) Sätta fläkten till Ultrasilent i BIOS 2) Ansluta CPU fläkten till en Zalman Fanmate 2 och dra ner varvtalet till lägsta.
Jag testade att ändra i BIOS men jag tyckte inte att det gav någon effekt. Detta var dock flera veckor sedan och jag kan mycket väl ha glömt att spara mina ändringar eller klantat mig på något annat sätt. Jag får helt enkelt testa på nytt. Zalman Fanmate 2 kräver att man lödar och har sig, eller har jag missförstått något där? Det skall jag nog hålla mig borta från, tror att det finns risk att jag sabbar något. :-) Jag kontaktade Asrock i förra eller förrförra veckan och har inte hört något från dem än (förutom autosvaret som hänvisar till försäljningsstället). Funderar på att ta Asrocken till Webhallen men jag vill ju inte att de pillar för mycket på datorn. Kan de byta fläkten utan att förstöra något annat så skulle det vara smutt. Får se om jag får ut tummen någon gång... Tack för svaret förresten!
Postad 04 February 2010 - 08:39
Unregistered6f078552
-
Unregistered6f078552
-
Amatör
-
-
61 inlägg
..... Ett annat alternativ är linux med XBMC, inte testat men kräver tydligen lite meckande då standard utförandet inte stödjer gpu avkodning av filmen.
Att sätta igång gpu avkodningen är bara ett val på inställningar. Morsan skulle klara det  Installationen av Linux (Ubuntu) och XBMC är inte heller något speciellt svårt. Det enda stället där jag behövde läsa lite var hur jag skulle partionera hårddisken. Kan man installera Windows kan man i mina ögon installera Linux Ubuntu.
Postad 04 February 2010 - 17:40
croft
-
croft
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Jag avinstallerade win7 på min asrock för jag tycker det är fruktansvärt slött och det spelar inte allt man slänger på den
istället installerade jag xbmc_live och jag har nog alldrig haft ett bättre htpc system....
Rekomenderas starkt plus att det är riktigt riktigt smidigt att installera.
Postad 04 February 2010 - 17:47
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag testade att ändra i BIOS men jag tyckte inte att det gav någon effekt. Detta var dock flera veckor sedan och jag kan mycket väl ha glömt att spara mina ändringar eller klantat mig på något annat sätt. Jag får helt enkelt testa på nytt.
Zalman Fanmate 2 kräver att man lödar och har sig, eller har jag missförstått något där? Det skall jag nog hålla mig borta från, tror att det finns risk att jag sabbar något. :-)
Jag kontaktade Asrock i förra eller förrförra veckan och har inte hört något från dem än (förutom autosvaret som hänvisar till försäljningsstället). Funderar på att ta Asrocken till Webhallen men jag vill ju inte att de pillar för mycket på datorn. Kan de byta fläkten utan att förstöra något annat så skulle det vara smutt. Får se om jag får ut tummen någon gång...
Tack för svaret förresten!
färdiga kontakter på fanmate'n www.zalman.co.kr/eng/product/Product_Read.asp?idx=206
Postad 04 February 2010 - 22:16
oskan
-
oskan
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tjaba!
Går och funderar på ett köp av Ion 330HT modellen. Har dock funderat lite på en grej..
Efter lite pillade med den (vilket jag räknar med), kommer man kunna starta den med fjärren
och starta en dvd skiva eller möjligtvis en film som finns lagrad på en NAS i nätverket -
enbart genom att använda fjärren?
I så fall, vilken kombination av OS och mediacenter program rekommenderas?
Är ute efter en så enkel, men ändå flexibel lösning som möjligt eftersom morsan inte är speciellt
hajj på någon form av elektronik.
Tack på förhand!
Postad 05 February 2010 - 03:36
croft
-
croft
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Tjaba!
Går och funderar på ett köp av Ion 330HT modellen. Har dock funderat lite på en grej..
Efter lite pillade med den (vilket jag räknar med), kommer man kunna starta den med fjärren och starta en dvd skiva eller möjligtvis en film som finns lagrad på en NAS i nätverket - enbart genom att använda fjärren?
I så fall, vilken kombination av OS och mediacenter program rekommenderas?
Är ute efter en så enkel, men ändå flexibel lösning som möjligt eftersom morsan inte är speciellt hajj på någon form av elektronik.
Tack på förhand! 
Svar ja till alla frågor både vad gäller windows 7 och xbmc_live. Andra os vet jag inte. Jag rekomenderar xbmc_live som jag skrev i svaret ovanför. det är i princip ett nerskalat linux system med media center i.
Redigerat av croft, 05 February 2010 - 03:37.
Postad 05 February 2010 - 08:09
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Svar ja till alla frågor både vad gäller windows 7 och xbmc_live. Andra os vet jag inte.
Jag rekomenderar xbmc_live som jag skrev i svaret ovanför. det är i princip ett nerskalat linux system med media center i.
Nackdelen med detta är väl att man inte kan titta på webb-tv (förutom vissa kanaler) såsom tv4-play, eller?
Postad 05 February 2010 - 14:13
croft
-
croft
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Ok webtv vet jag inte. Kollar inte på webtv så det har inte varit någon prioritet för mig alls. Men såg att det fanns rätt så många plugins till linux versionen där man kunde installera lite olika tv plugins.
även film plugins så man kan kolla på streamad film genom internet.
Postad 05 February 2010 - 18:19
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Vill bara varna intressenter att reparationstiden hos asrock verkar vara väldigt lång. Har nu varit utan dator 5 veckor utan minsta uppdatering om vad som händer.
Postad 07 February 2010 - 18:38
jockeh__
-
jockeh__
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Förlorar man mycket (någon alls?) prestanda genom att göra windows instället för linux på Asrocken?
Jag tänkte isf lägga in Win7 på min, istället för att försöka mig på linux som jag inte är så jättebra på...
Postad 08 February 2010 - 16:10
Unregistered30f4bd6c
-
Unregistered30f4bd6c
-
Rookie
-
5 inlägg
Några frågor för en som funderar på att köpa en:
Klarar man att starta ASROCK'en med fjärren om man använder Instant Boot och klarar datorn att gå igång om man satt MediaCenter på inspelning av ett program en viss tid?
Finns det någon lista på vilka kodex som har hårdvarustöd?
/Jan Olofson
Postad 08 February 2010 - 19:40
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
hej,
jag köpte OEM versionen av windows 7
om jag köper en SSD disk, blir det problem om jag installerar om windows 7 på den nya disken?
SSD disk verkar mycket trevligare
Redigerat av perreb, 08 February 2010 - 19:40.
Postad 09 February 2010 - 08:33
Quart
-
Quart
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
hej,
jag köpte OEM versionen av windows 7
om jag köper en SSD disk, blir det problem om jag installerar om windows 7 på den nya disken?
SSD disk verkar mycket trevligare 
Funderar också på att slänga in en SSD disk. Undar hur mycket tystare den blir då ? Jag har bytt 50mm fläkten, det hjälpte lite. Men jag vill ju ha den knäpptyst
Postad 09 February 2010 - 13:11
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Funderar också på att slänga in en SSD disk. Undar hur mycket tystare den blir då ? Jag har bytt 50mm fläkten, det hjälpte lite. Men jag vill ju ha den knäpptyst
Ta först reda på om du verkligen hör hårddisken, en hårddisk hörs mest vid läsning/skrivning, hörs den så gör ju SSD den klart tystare då den inte hörs alls. Hur mycket skillnad det blir i värmeutveckling är däremot mer svårbedömt beroende på vad det sitter för hårddisk i från början, sitter det tex en 5400rpm 2,5" disk så utvecklar den inte mycket värme medans en 3,5" 7200rpm-disk blir rejält varm när den används, antar att även en 7200rpm 2,5" disk blir ganska varm. Bytte själv till en SSD i mitt chassie förra veckan, dock är det ganska stort och har inte några kylproblem eller ljudproblem utan jag bytte för att min 2,5"-disk började få skadade sektorer Det bästa sättet att tysta sin dator är att hitta en bättre cpu-kylare som dels har bättre värmeavledningsförmåga och dels har större fläkt, men det kan ju vara svårt att genomföra i ett litet chassie som asrocks
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 09 February 2010 - 13:25.
Postad 09 February 2010 - 19:51
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Jag vill ha SSD mest pga av prestanda. Har inga ljudproblem alls. Tycker bara att den är seg och eftersom den är "inbakad" så vill jag inte köra OC pga av ökad värme/ljud Nån som vet om det går att installera om OEM vesionen av OS efter att man bytt HD? Ta först reda på om du verkligen hör hårddisken, en hårddisk hörs mest vid läsning/skrivning, hörs den så gör ju SSD den klart tystare då den inte hörs alls. Hur mycket skillnad det blir i värmeutveckling är däremot mer svårbedömt beroende på vad det sitter för hårddisk i från början, sitter det tex en 5400rpm 2,5" disk så utvecklar den inte mycket värme medans en 3,5" 7200rpm-disk blir rejält varm när den används, antar att även en 7200rpm 2,5" disk blir ganska varm.
Bytte själv till en SSD i mitt chassie förra veckan, dock är det ganska stort och har inte några kylproblem eller ljudproblem utan jag bytte för att min 2,5"-disk började få skadade sektorer
Det bästa sättet att tysta sin dator är att hitta en bättre cpu-kylare som dels har bättre värmeavledningsförmåga och dels har större fläkt, men det kan ju vara svårt att genomföra i ett litet chassie som asrocks
Postad 09 February 2010 - 20:03
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Jag vill ha SSD mest pga av prestanda. Har inga ljudproblem alls. Tycker bara att den är seg och eftersom den är "inbakad" så vill jag inte köra OC pga av ökad värme/ljud
Nån som vet om det går att installera om OEM vesionen av OS efter att man bytt HD?
Klart att det går att installera din oem på en ny disk, vanligaste anledningen till ominstall skulle jag tro är hårddiskkrash, eller för liten hårddisk.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 09 February 2010 - 20:03.
Postad 10 February 2010 - 18:41
jockeh__
-
jockeh__
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Förlorar man mycket (någon alls?) prestanda genom att göra windows instället för linux på Asrocken?
Jag tänkte isf lägga in Win7 på min, istället för att försöka mig på linux som jag inte är så jättebra på...
Bump
Postad 10 February 2010 - 22:48
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
**Löste det**
jag kör voddler via asrocken, kopplad via HDMI till en receiver, vidare via hdmi till en proj
enda sättet för mej att få voddler-ljud ut från bak-surr högtalarna är när jag ställer receivern på All Channel Stereo
har jag nåt fel hos mej eller är det så det ska vara?
Redigerat av perreb, 10 February 2010 - 23:02.
Postad 11 February 2010 - 01:33
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
**Löste det**
jag kör voddler via asrocken, kopplad via HDMI till en receiver, vidare via hdmi till en proj
enda sättet för mej att få voddler-ljud ut från bak-surr högtalarna är när jag ställer receivern på All Channel Stereo
har jag nåt fel hos mej eller är det så det ska vara?
Börja spela en film i voddler, gå sen in i ljudinställningarna och välj 5.1 klicka sen längst ner i inställningsmenyn där det står "använd alltid dessa inställningar eller nåt liknande" Där kan diu även ändra till digital ut om du vill använda det som standard. Obs. Givetvis behöver det vara en film som har 5.1 ljud för att göra inställningen när den väl är gjord tillämpas den på alla filmer som har 5.1
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 11 February 2010 - 01:35.
Postad 11 February 2010 - 13:56
rage77
-
rage77
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Funderar på att köra den som kombinerad NAS/HTPC hemma. Nu bor jag ganska litet och det enda jag bekymrar mig om är:
1. Kan den stå igång dygnet runt? (kan kan den väl men vill man det? Tar den stryk?)
2. Sovrummet har ingen dörr och ligger bara kanske två meter ifrån där Asrocken kommer stå. Kommer jag krevera av ljudet eller märks den knappt?
Tack på förhand!
Postad 11 February 2010 - 18:56
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
super! hur går man in ii ljudinställningarna? Börja spela en film i voddler, gå sen in i ljudinställningarna och välj 5.1 klicka sen längst ner i inställningsmenyn där det står "använd alltid dessa inställningar eller nåt liknande" Där kan diu även ändra till digital ut om du vill använda det som standard.
Obs. Givetvis behöver det vara en film som har 5.1 ljud för att göra inställningen när den väl är gjord tillämpas den på alla filmer som har 5.1
Postad 11 February 2010 - 21:50
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Kollade Voddler manualen och hittade svaret där  super! hur går man in ii ljudinställningarna?
Postad 12 February 2010 - 10:27
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
super! hur går man in ii ljudinställningarna?
När du spelar upp filmen så trycker du på Esc sen förflyttar du dig till den lilla högtalaren på högerkanten och trycker Enter så kommer du till ljudinställningar, finns även inställningar för att synka ljudet och hantera subs där
Postad 12 February 2010 - 11:27
Grovah
-
Grovah
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Några frågor för en som funderar på att köpa en: Klarar man att starta ASROCK'en med fjärren om man använder Instant Boot och klarar datorn att gå igång om man satt MediaCenter på inspelning av ett program en viss tid?
Finns det någon lista på vilka kodex som har hårdvarustöd? /Jan Olofson
Att starta från fjärren går utmärkt med instant boot, är uppe på ca 5 sekunder. Vet inte om den kan gå ingång med en programmerad inspelning men det tvivlar jag på. /Grovah
Postad 12 February 2010 - 17:00
jockeh__
-
jockeh__
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Någon annan som upplever fjärren som väldigt känslig? Ibland när jag ska trycka på OK så skickas knapptryckningen två gånger, vilket resulterar att man går ur menyer igen om man ska in i en.... Man måste verkligen trycka lätt på knappen.
Postad 12 February 2010 - 17:12
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Ni som har versionen med BD. Skulle det vara ett alternativ till att köpa denna med BD för drygt 1000:- mer än vad en BD-spelare kostar och på så sätt både få en HTPC samt en BD-spelare?
Hur står sig denna BD-spelare mot t.ex. LG 390 eller Pioneer 320.
Låter den mycket mer (både BD och själva datorn) eller skulle det vara acceptabelt i ett litet biorum där projektorm på 23db är det enda som hörs? Kör ju TViX 6500 idag men vill åt en BD-spelare också. Troligen kommer jag nog alltid köra BD-filmer från disk via nätverket rippade m.h.a. AnyDVDRipper HD.
Har idag en ASRock ION 330 hemma som ena sonen har som dator och den är tyst.
Så mina funderingar för att få till bra BD via projjen.
- TViX 6500 är för dålig på detta och jag vill inte satsa på 6600 som har kommit ut
- En ren BD spelare runt 3000:-
- PS3 skulle kunna vara ok men det verkar vara många som har problem med ljudnivån och vi har redan XBOX, XBOX360, Nintendo Wii och DS..... känns inte som en ny konsol är vad vi behöver
- En ASRock ION 330 HT-BD
Tacksam för synpunkter :-)
Redigerat av tuppen, 12 February 2010 - 17:13.
Postad 12 February 2010 - 18:44
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Om vi bortser från piratkopior så måste man betala ytterligare 1000 sek bara för att kunna spela BD filmer. Suger fett! Power DVD8 ingår men man måste ladda hem PowerDVD9 för att kunna spela BD. Sen laddar den inte BD filmen lika snabbt som min dedicerade Samsung-BD. Jag har min asrock i en stereobänk, så det enda surr som hörs är projje-fläkten Ni som har versionen med BD. Skulle det vara ett alternativ till att köpa denna med BD för drygt 1000:- mer än vad en BD-spelare kostar och på så sätt både få en HTPC samt en BD-spelare? Hur står sig denna BD-spelare mot t.ex. LG 390 eller Pioneer 320. Låter den mycket mer (både BD och själva datorn) eller skulle det vara acceptabelt i ett litet biorum där projektorm på 23db är det enda som hörs? Kör ju TViX 6500 idag men vill åt en BD-spelare också. Troligen kommer jag nog alltid köra BD-filmer från disk via nätverket rippade m.h.a. AnyDVDRipper HD. Har idag en ASRock ION 330 hemma som ena sonen har som dator och den är tyst.
Så mina funderingar för att få till bra BD via projjen. - TViX 6500 är för dålig på detta och jag vill inte satsa på 6600 som har kommit ut - En ren BD spelare runt 3000:- - PS3 skulle kunna vara ok men det verkar vara många som har problem med ljudnivån och vi har redan XBOX, XBOX360, Nintendo Wii och DS..... känns inte som en ny konsol är vad vi behöver - En ASRock ION 330 HT-BD
Tacksam för synpunkter :-)
Postad 12 February 2010 - 19:50
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Om vi bortser från piratkopior så måste man betala ytterligare 1000 sek bara för att kunna spela BD filmer. Suger fett! Power DVD8 ingår men man måste ladda hem PowerDVD9 för att kunna spela BD. Sen laddar den inte BD filmen lika snabbt som min dedicerade Samsung-BD.
Jag har min asrock i en stereobänk, så det enda surr som hörs är projje-fläkten
Ok! Jag har köpt PoverDVD9 sedan tidigare och använder den på min nuvarande ASRock så det är inget problem. men jag tolkar dig att det blir bildmässigt lika bra om du kör BD i ASRock släden som i din Samsung-BD och ljudet överröstar inte din projje-fläkt?
Redigerat av tuppen, 12 February 2010 - 19:52.
Postad 22 February 2010 - 08:44
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Fick hem en sådan här burk i fredags, och är i stort sätt nöjd.
Dock irriterar fläktljudet. Det är inte särskilt högljutt, men extremt högfrekvent.
Ni som bytt fläkt, till vad har ni bytt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|