Ja, det är lättare och dessutom rimligt, även om en jämförelse alltid är relevant. Jag beslutade mig för att vänta på den nya versionen, eftersom det hade känts tråkigt att upptäcka att denna gav bättre återgivning än den gamla. Rimligen är den nya kabeln förbättrad i något/några avseenden. Ungefär som att inte köpa en Onkyo 806 när 807:an var på g. Detta är det dock få som skulle ifrågasätta...Ja, jag tycker att det känns rimligt att jämföra produkter. Fast det är ju lättare att utgå från att senaste versionen alltid är bättre än den tidigare.
PS Audio Power Plant Premier beställd!
PS Audio Power Plant Premier
(Övrigt)
|
0
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 18 December 2009 - 11:10
Postad 18 December 2009 - 17:27
Går det alltid att förbättra en kabel mao, och vad menar du mer exakt med att de då i detta fall kan "förbättra"? Har de ändrat något så kan det ju lika gärna (om det nu är hörbart) innebära att du tycker att den låter sämre.Rimligen är den nya kabeln förbättrad i något/några avseenden.
Nu är väl en jämförelse mellan en kabel och en flerkanalsreceiver inte dirket klockren imo...Ungefär som att inte köpa en Onkyo 806 när 807:an var på g. Detta är det dock få som skulle ifrågasätta...
Är det något som verkligen ändrats och utvecklats de senast ca 5-6 åren så är det på flerkanalssidan.
Hade du jämfört med t.ex. en ordinär tvåkanalare eller cd-spelare så hade det kännst mer relevant tycker jag. Där är jag också ibland mycket förvånad över hur en ofta otroligt hyllad pjäs, när nästa version kommer, ändå påstås låta ytterligare lite bättre (enligt en del kanske främst säljare och t.ex. Hifi&Musik). Kommer det sedan ytterligare en ny version så är "konstigt nog" den också förbättrad, osv, osv. Men det förstås... Hur skall de annars överleva om det inte finns de som känner att de måste uppgradera med jämna mellanrum.
Postad 18 December 2009 - 19:36

kom igen nu, ni måste lyckas övertala den andra sidan, ge inte upp !
Postad 19 December 2009 - 17:50
Du har förvisso en poäng här... En ny version måste inte per definition uppfattas som bättre i allas öron. Mark 2-versionen av mina monoblock låter i mitt tycke sämre (lite för "brilliga" i toppen), därför fanns det ingen som helst anledning att fundera på ett byte. Vad gäller kabeln, så är min erfarenhet av just Purist Audio att deras uppgraderingar hittills alltid lett till en förbättring av ljudåtergivningen. Vet i fan vad de gör och hur de gör det men faktum kvarstår. Sett historiskt är det dock ingen paradox att saker och ting blir bättre och bättre. Jämför en tvåkanalare från 80-talet med motsvarande idag. Eller en cd-spelare från -85 med dagens. Eller en Volvo V70 från -97 med dagens modell. Givetvis är de senare versionerna av samtliga dessa exempel avgjort bättre än sina föregångare. Är inte detta resonemang applicerbart i just hifi-svängen, menar du?Går det alltid att förbättra en kabel mao, och vad menar du mer exakt med att de då i detta fall kan "förbättra"? Har de ändrat något så kan det ju lika gärna (om det nu är hörbart) innebära att du tycker att den låter sämre.
Nu är väl en jämförelse mellan en kabel och en flerkanalsreceiver inte dirket klockren imo...![]()
Är det något som verkligen ändrats och utvecklats de senast ca 5-6 åren så är det på flerkanalssidan.
Hade du jämfört med t.ex. en ordinär tvåkanalare eller cd-spelare så hade det kännst mer relevant tycker jag. Där är jag också ibland mycket förvånad över hur en ofta otroligt hyllad pjäs, när nästa version kommer, ändå påstås låta ytterligare lite bättre (enligt en del kanske främst säljare och t.ex. Hifi&Musik). Kommer det sedan ytterligare en ny version så är "konstigt nog" den också förbättrad, osv, osv. Men det förstås... Hur skall de annars överleva om det inte finns de som känner att de måste uppgradera med jämna mellanrum.
Postad 19 December 2009 - 18:34
Men nu trillar ni in på ett område som ingen av er kommer att kunna övertyga den andre om vad som är rätt eller fel, då ni båda två har olika ståndpunkter om kablars inverkan på ljud.
Jag tror inte på den magiska effekten av kablar och möss etc, därför kan jag inte köpa jämförelsen då det skulle strida mot min ståndpunkt om deras egentliga inverkan. Vilket mittiprick inte heller kan köpa eftersom att han då medger till att kablar har en annan effekt på ljudet mot för vad han och andra har argumenterat för i andra trådar.
Att jag sedan tycker att PAD ser förbannat bra ut och att jag använder de själv just pga utseendet beror dock på en svaghet för det estetiska.
För att svara på det egentliga inlägget som startade tråden av dig bensnake så tycker jag att alla som har möjlighet att köpa vad de vill ha till sin anläggning ska få göra det oavsett min eller andras åsikt om produkternas vara eller icke vara. Så grattis till ditt nya inköp, hoppas att det fungerar som du tänkt dig.
Postad 19 December 2009 - 19:02
För att svara på det egentliga inlägget som startade tråden av dig bensnake så tycker jag att alla som har möjlighet att köpa vad de vill ha till sin anläggning ska få göra det oavsett min eller andras åsikt om produkternas vara eller icke vara. Så grattis till ditt nya inköp, hoppas att det fungerar som du tänkt dig.
Det tycker jag också, verkligen. Men samtidigt så tror jag bensnake var på det klara med att det skulle bli lite diskussion kring hans inköp och att han helt enkelt var beredd på det när han postade tråden. Så ser det ju ut här också, bensnake verkar mest mysa.
Redigerat av shifts, 19 December 2009 - 19:05.
Postad 19 December 2009 - 23:09
Det tycker jag också, verkligen. Men samtidigt så tror jag bensnake var på det klara med att det skulle bli lite diskussion kring hans inköp och att han helt enkelt var beredd på det när han postade tråden. Så ser det ju ut här också, bensnake verkar mest mysa.
Tråden håller ju dessutom god ton och skötts snyggt av alla inblandade so far tycker jag.
Postad 19 December 2009 - 23:17
Så rätt... Och tack för dina avslutande ord. När det gäller PAD; köpte du dem BARA för utseendet? Jag testade kablar till förbannelse utan att tycka att merpriset för de dyrare var motiverat. Tills jag satte ett par PAD i systemet. För första gången upplevde jag att kablar verkligen påverkade ljudet. Detta var 1993. Sedan dess använder jag PAD rakt igenom (med något undantag under åren). Tycker att de låter så förbannat bra! Många av kabelskeptikerna borde ge detta märke en chans: Hör man ingen skillnad, är det bara att gratulera. Man sparar ju en slant, onekligen...Jag kan tycka att det är en applicerbar jämförelse i mångt och mycket även inom hifi produkter till viss del.
Men nu trillar ni in på ett område som ingen av er kommer att kunna övertyga den andre om vad som är rätt eller fel, då ni båda två har olika ståndpunkter om kablars inverkan på ljud.
Jag tror inte på den magiska effekten av kablar och möss etc, därför kan jag inte köpa jämförelsen då det skulle strida mot min ståndpunkt om deras egentliga inverkan. Vilket mittiprick inte heller kan köpa eftersom att han då medger till att kablar har en annan effekt på ljudet mot för vad han och andra har argumenterat för i andra trådar.
Att jag sedan tycker att PAD ser förbannat bra ut och att jag använder de själv just pga utseendet beror dock på en svaghet för det estetiska.
Redigerat av bensnake, 19 December 2009 - 23:19.
Postad 20 December 2009 - 08:39
Tycker det skulle vara svårt att kunna bedöma deras alla uppgraderingar (du har ju omöjligt genom åren kunnat jämföra dessa under samma förutsättningar avseende t.ex. rum, högtalare och elektronik) men upplevelser kan man aldrig ta ifrån någon. Men då är det imo just upplevt inte ett faktum.Vad gäller kabeln, så är min erfarenhet av just Purist Audio att deras uppgraderingar hittills alltid lett till en förbättring av ljudåtergivningen. Vet i fan vad de gör och hur de gör det men faktum kvarstår.
Sett historiskt är det dock ingen paradox att saker och ting blir bättre och bättre. Jämför en tvåkanalare från 80-talet med motsvarande idag. Eller en cd-spelare från -85 med dagens.
Men där har man ju även historiskt sett många som upplever tvärtom. att äldre stärkare är bättre. Man visst ser du på ett så långt tdsperspektiv så är säkert nyare elektronik mätbart bättre (även om det inte alltid är något som lyssnaren märker eller uppskattar)
Den nyare är säkert mycket bättre än den äldre på många punkter (även mätbart). Fast vi har en Volvo med ganska många år på nacken och en några månader gammal Ford. Gissa vilken som har haft startproblem och även behövts bärgas..Eller en Volvo V70 från -97 med dagens modell.
Behöver ju inte vara så, främst eftersom det hänger på hur användaren upplever det. Inte ens när det gäller bilar (har hört folk säga att den gamla var bätre).Givetvis är de senare versionerna av samtliga dessa exempel avgjort bättre än sina föregångare.
Man kan inte utgå från att det är så. Trots att du använt grova exempel som bilar och dessutom med ett tidsperspektiv på decennier så finns det många fall där folk upplever att det gamla var bättre. Här pratar vi om en uppgradering av en mycket mindre komplicerad sak - en kabel. Vad finns att uppgradera som verkligen ger märkbar skillnad?Är inte detta resonemang applicerbart i just hifi-svängen, menar du?
Det är ju självklart. Att man diskuterar produkters verkan eller eventuella "ickeverkan" har inte att göra med om folk skall få eller inte få köpa vad som helst.För att svara på det egentliga inlägget som startade tråden av dig bensnake så tycker jag att alla som har möjlighet att köpa vad de vill ha till sin anläggning ska få göra det oavsett min eller andras åsikt om produkternas vara eller icke vara.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 December 2009 - 09:01.
Postad 20 December 2009 - 17:24
Tycker det skulle vara svårt att kunna bedöma deras alla uppgraderingar (du har ju omöjligt genom åren kunnat jämföra dessa under samma förutsättningar avseende t.ex. rum, högtalare och elektronik) men upplevelser kan man aldrig ta ifrån någon. Men då är det imo just upplevt inte ett faktum.
Men där har man ju även historiskt sett många som upplever tvärtom. att äldre stärkare är bättre. Man visst ser du på ett så långt tdsperspektiv så är säkert nyare elektronik mätbart bättre (även om det inte alltid är något som lyssnaren märker eller uppskattar)
Den nyare är säkert mycket bättre än den äldre på många punkter (även mätbart). Fast vi har en Volvo med ganska många år på nacken och en några månader gammal Ford. Gissa vilken som har haft startproblem och även behövts bärgas..![]()
Behöver ju inte vara så, främst eftersom det hänger på hur användaren upplever det. Inte ens när det gäller bilar (har hört folk säga att den gamla var bätre).
Man kan inte utgå från att det är så. Trots att du använt grova exempel som bilar och dessutom med ett tidsperspektiv på decennier så finns det många fall där folk upplever att det gamla var bättre. Här pratar vi om en uppgradering av en mycket mindre komplicerad sak - en kabel. Vad finns att uppgradera som verkligen ger märkbar skillnad?
Det är ju självklart. Att man diskuterar produkters verkan eller eventuella "ickeverkan" har inte att göra med om folk skall få eller inte få köpa vad som helst.
Postad 20 December 2009 - 17:31
Postad 20 December 2009 - 18:47
Jo då, jag var rätt nöjd med svaret på din fråga men otrolig vet jag inte...
Du är otrolig!
Postad 20 December 2009 - 22:36
Som orkar hålla på då alltså...
Det är ju inget jag döljer att jag "till hör ena laget" (har den uppfattningen om saker och ting), så jag är inte "o-partisk" i frågan... Men jag känner inte att jag vinner något på att gå in och diskutera med folk som jag inser har en viss uppfattning fastrotad och inte vill ge upp den. Det är inget som jag känner att jag får ut något av eller behöver ens bry mig om...
Dom gånger som jag numera är i diskussioner som dessa, då är det nästan uteslutande sådana där något har ställt en fråga om detta och jag svarat med "min" sanning för att personen i fråga (som ville ha hjälp) inte ska köpa något onödigt...
Sedan att någon/ några tycker att det som jag säger är precis lika fel, som jag tycker om det dom säger. Det kan jag ju inte hjälpa och inte heller göra någonting åt har jag insett.
Alltså, jag går sällan in i diskussioner av denna karaktären då dom inte leder någonstans.
Så, fortsätt nu, låt inte mig störa... ganska roande läsning är det ju trots allt för oss som inte orkar demonstrera själva..
Postad 20 December 2009 - 23:18
Angående bilar så har de blivit enormt mycket bättre på de flesta punkter genom åren. Krocksäkerhet, rostskydd, komfort osv.
Att fransmännen fortfarande inte kan bygga bilar som håller är en annan sak
Postad 21 December 2009 - 07:48
Grattis till inköpet Bensnake! Funderar själv på något liknande inom snar framtid.
Ni som påstår att alla apparater ska klara övertoner, spänningsfall, osv. Har ni aldrig själva hört jordbrum, knäppningar i högtalare då någon lampa tänds/släcks på olämpligt ställe (samma fas), etc.? Det är kanske bara jag som haft otur och bott i hem med taskigt dragna elledningar, eller så kanske mina monosteg har för små trafos möjligen...
Postad 21 December 2009 - 14:14
Den har anlänt! 43 cm bred, 10 cm hög, 17 kg tung. Och snygg som få. Nylukt från kartong är som balsam för själen, för övrigt… Jag har dock inte fått mina nätkablar än, så de gamla snörena fick duga inledningsvis.Har du fått hem dina grejer än? Har inte följt denna tråden på ett tag, du kanske förstår varför
Det första jag gjorde var att koppla in grejerna och kolla med faspennan att allt var ”rättvänt” i kontakterna. Hur märkligt det än må låta, hade jag i princip alla hushållsmaskiner igång samtidigt, inklusive hårtorken, för att kolla att de problem med trafobrum jag hade tidigare var försvunna. Mycket riktigt; inte tillstymmelse till missljud. Knäpp tyst, såväl från förstärkarna som i högtalarna. Då detta var mitt primära syfte med inköpet, kändes det skönt att konstatera att Power Planten gjorde sitt erforderliga jobb med den äran.
Jag kunde också konstatera att inkommande spänning från vägguttaget ligger någonstans mellan 222 och 228 volt, lite beroende på tid på dygnet, så det handlar inte om några större avvikelser från de ”idealiska” 230 volt som Power Planten ger kontinuerligt. Strömmens harmoniska distorsion ligger i intervallet 2,3 – 3,9 % direkt från vägguttaget, med PP:n är den nere på 0,3 %. Även här verkar det alltså som att den gör sitt jobb enligt order.
Hur låter det, då? Det första jag kan konstatera är att återgivningen blir ”lugnare”, allt känns renare med en tystnad mellan tonerna (en konsekvens av lägre brus, probably) som är påtaglig i första testlåten ”Don’t Get Hung Up In Your Soul” med Richard Hawley från utmärkta plattan ”True Loves’ Gutter” (köp!). Rösten känns mer fokuserad och ”nära” än tidigare, instrumentens separation är större och det är lättare att förnimma placering både i höjd, bredd och djup. Jag upplever inga som helst dynamikförsämringar, vilket jag var lite orolig för då detta problem kan uppstå med strömfilter av mer konventionell modell. Jag kan å andra sidan inte heller säga att dynamiken förbättrades vid ett första intryck.
Byte av skiva; in med Tina Dicos’ ”Room with a view”, spår 9 från hennes internationella debut ”In the red”. Rösten är oerhört torrt och ”nära” mixad, utan effekter och med mycket mellanregister, avrullad diskant. Hon är i rummet! Vilket jag i.o.f.s. upplevde redan innan PP:ns intåg men även här upplever jag en lugnare återgivning och större punktformighet än tidigare.
Jag bestämde mig för att koppla ur prylarna ur PP:n och ansluta dem i gamla grendosan. På med Hawley-låten ånyo; det låter fortfarande som jag minns det, d.v.s. mycket bra. Men ljudet ”spretar” mer, återgivningen känns mer ”orolig” än via PP:n. Det handlar dock om så små skillnader att jag inte kan ta gift på att jag skulle kunna detektera dem vid en blindtest, vilket säkert gläder en del skeptiker här i tråden. Mig spelar det emellertid mindre roll, då de upplevda skillnaderna är de väsentliga.
Efter en första testrunda står det alltså klart att:
1. Problemen jag hade med störningar från andra apparater är som bortblåsta.
2. Jag upplever även ljudmässiga förbättringar, dock av subtil karaktär.
Återkommer med bilder och ytterligare utvärdering.
Postad 21 December 2009 - 15:27
Som sagt, har man problem med störnignar i nätet så kan ett sådant filter göra nytta, och det gjorde det ju uppenberligen i ditt fall, grattis !
Edit: men nätkablarna hade du kunnat skita i !!!!
Postad 21 December 2009 - 15:41
Ja, det vore konstigt om den gjorde något annat än det förväntade... Koka kaffe, kanske. Nätkablarna fick jag på köpet, kan man säga... En bonus är ju att de bra mycket snygare än de svarta, sladdriga snörena som följer med. Det är heller inga superduperkablar, ligger prismässigt strax över Supra. Snygga och gedigna, helt enkelt.Spännande, den gjorde alltså exakt det som den kan förväntas gör
![]()
Som sagt, har man problem med störnignar i nätet så kan ett sådant filter göra nytta, och det gjorde det ju uppenberligen i ditt fall, grattis !![]()
Edit: men nätkablarna hade du kunnat skita i !!!!![]()
JU!
Redigerat av bensnake, 21 December 2009 - 15:47.
Postad 21 December 2009 - 16:16
Kan inte påstå att jag blir gladare av att höra detta, ej heller förvånad.Det handlar dock om så små skillnader att jag inte kan ta gift på att jag skulle kunna detektera dem vid en blindtest, vilket säkert gläder en del skeptiker här i tråden.
Precis, värdet får var och en bedöma.Mig spelar det emellertid mindre roll, då de upplevda skillnaderna är de väsentliga.
Nej har faktiskt inte haft några problem med sådant alls. Kör iofs med grendosor av olika märken som kanske ordnar en del sådant...? Har lite olika typer (någon med garanti om man registrerade sig) för ca 100-200 kr st.Ni som påstår att alla apparater ska klara övertoner, spänningsfall, osv. Har ni aldrig själva hört jordbrum, knäppningar i högtalare då någon lampa tänds/släcks på olämpligt ställe (samma fas), etc.? Det är kanske bara jag som haft otur och bott i hem med taskigt dragna elledningar, eller så kanske mina monosteg har för små trafos möjligen...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 December 2009 - 16:27.
Postad 21 December 2009 - 19:27
Det är få saker som slår känslan av att öppna kartonger med nya prylar
Postad 21 December 2009 - 19:47
Tack! Visst är det som du skriver...Bensnake: Kul att du blev nöjd.
Det är få saker som slår känslan av att öppna kartonger med nya prylar
Postad 21 December 2009 - 21:32
Ja, det vore konstigt om den gjorde något annat än det förväntade... Koka kaffe, kanske. Nätkablarna fick jag på köpet, kan man säga... En bonus är ju att de bra mycket snygare än de svarta, sladdriga snörena som följer med. Det är heller inga superduperkablar, ligger prismässigt strax över Supra. Snygga och gedigna, helt enkelt.
VA!!!... kokar den inte kaffe... ?!
Hehe jag bara drev lite med dig ju...
Måste man ju får göra, klart du ska ha snygga nätkablar, det tycker jag också om !
Edit: hade du "spikar" förut också och har dom försvunnit ?
Postad 21 December 2009 - 22:54
Jag var med på det, det är mycket lätt att läsa mellan raderna...VA!!!... kokar den inte kaffe... ?!
då är det ju ett helt värdelöst köp, bottennapp helt enkelt...
Hehe jag bara drev lite med dig ju...![]()
Måste man ju får göra, klart du ska ha snygga nätkablar, det tycker jag också om !
Edit: hade du "spikar" förut också och har dom försvunnit ?
Postad 22 December 2009 - 08:09
Det borde den skydda mot, och det e ju bra om man har problem med det
Någor jag skulle behöva... men inte orkat köpa än...
Köper jag något så blir det en installtions-variant, som man använder inom telecom branchen, ca 1500kr
Postad 24 December 2009 - 08:10
Ok, jo men sådanna "kneppningar" som kan bli om kylskåpet startar, eller kaffebryggaren m.m.
Det borde den skydda mot, och det e ju bra om man har problem med det
Jag har för mig att vissa av dessa kneppningar från kylskåp är luftburna (Radiovågor) och kan därför inte avhjälpas med en power plant. Jag har haft min så länge nu (Snart 8 år) och minns inte om jag hadde problem med kneppningar från kylskåpet innan. Jag har i alla fall inga nu.
Thomas
Postad 24 December 2009 - 09:06
Jag har för mig att vissa av dessa kneppningar från kylskåp är luftburna (Radiovågor) och kan därför inte avhjälpas med en power plant. Jag har haft min så länge nu (Snart 8 år) och minns inte om jag hadde problem med kneppningar från kylskåpet innan. Jag har i alla fall inga nu.
Thomas
Nej, det är "pikar" i ditt elnät
Postad 25 December 2009 - 14:23
Din klarar ju bara 1500 watt,det är ju lite klent,iaf i mitt fall med 3 st slutsteg.
Vågar inte brassa på fullt,för då ryker nog proppen.
Lamporna i gillestugan blinkar om jag drar på,och då är det ganska långt från max.
+Att jag har undermålig El överhuvudtaget här,har mätt upp låga 208 Volt i väggen.
Brukar ligga på 215-218 Ungefär,vilket är dåligt också ju.
En sån där powerplant som klarar minst 6 kw skulle jag behöva.
Hur blir det om man kopplar ihop flera stycken powerplants eller motsvarande?
För att få ut max av ett slutsteg av grövre kaliber så måste spänningen i väggen vara konstant,man tappar jättemkt effekt annars.
Någon som har något förslag på hur mitt problem kan avhjälpas?
Postad 25 December 2009 - 14:27
Det finns de som kör med flera... Man kopplar inte ihop dem utan ansluter dem bara till olika vägguttag. Se till att vara "uppsäkrad" i centralen bara, så är det inga problem. Dessutom så har Power Planten en "reservfunktion" som innebär att tillfälliga effekturladdningar som överstiger 1500 W hämtas direkt från vägguttaget så att Power Planten aldrig överbelastas. Hur effektkrävande är dina steg?Finns det inga större såna där powerplant?
Din klarar ju bara 1500 watt,det är ju lite klent,iaf i mitt fall med 3 st slutsteg.
Vågar inte brassa på fullt,för då ryker nog proppen.
Lamporna i gillestugan blinkar om jag drar på,och då är det ganska långt från max.
+Att jag har undermålig El överhuvudtaget här,har mätt upp låga 208 Volt i väggen.
Brukar ligga på 215-218 Ungefär,vilket är dåligt också ju.
En sån där powerplant som klarar minst 6 kw skulle jag behöva.
Hur blir det om man kopplar ihop flera stycken powerplants eller motsvarande?
För att få ut max av ett slutsteg av grövre kaliber så måste spänningen i väggen vara konstant,man tappar jättemkt effekt annars.
Någon som har något förslag på hur mitt problem kan avhjälpas?
Redigerat av bensnake, 25 December 2009 - 14:34.
Postad 25 December 2009 - 20:03
Summan av kardemumman blir ju då att jag aldrig kommer få ut den fulla potentialen från mina steg.
För med en 10 A propp kan man ju bara få ut 2300 watt (230 volt X 10 A) detta då fördelat på 3 steg,så det blir inte mkt per steg inte. Dom ska kunna lämna 2x2100 watt i 4 ohm,men jag får väl ut en 6-700 eller nåt om man räknar på det. inte ens det. Så.. Ja,hur gör jag? Nån som har några ideér?
Postad 25 December 2009 - 20:21
Du får väl köra 3-fas och säkra upp som fan nere i centralen. Vad är det för monstersteg du kör med?Ja,på maxeffekt så vill dom tillsammans ha ungefär 10 kw,vilket ju är omöjligt att få ur ett vanligt vägguttag. Så 6 kw som jag skrev förut var lite i underkant. Läste lite i manualen.
Summan av kardemumman blir ju då att jag aldrig kommer få ut den fulla potentialen från mina steg.
För med en 10 A propp kan man ju bara få ut 2300 watt (230 volt X 10 A) detta då fördelat på 3 steg,så det blir inte mkt per steg inte. Dom ska kunna lämna 2x2100 watt i 4 ohm,men jag får väl ut en 6-700 eller nåt om man räknar på det. inte ens det. Så.. Ja,hur gör jag? Nån som har några ideér?
Postad 25 December 2009 - 22:10
Att köp på typ clas ohlson Länk....Art.nr....32-3760 en liten dosa som mäter effekten som du anväder från väggen, sedan ett slutsteg i dosan den mäter den riktiga effekten som används just nu,den är inte dyr.Ja,på maxeffekt så vill dom tillsammans ha ungefär 10 kw,vilket ju är omöjligt att få ur ett vanligt vägguttag. Så 6 kw som jag skrev förut var lite i underkant. Läste lite i manualen.
Sen driver du ett slutsteg hårt då får du fram vad du använder,men kom ihåg om du har spelare m.m måste också mätas men den är enkelt och går fort.
Där får du ett resultat som visar hur mycke (POWER) du behöver....
Jag har prövat hemma och jag vart förvånad att det gick så lite effekt KRP-600A,Susano Biampat,PS3 den tog mest av mina spelare,DD-18,jag spelade så högt som jag aldrig gör med en konser-DVD.
Det gick aldrig över 880 watt.
Även om steget kan ge ut 2x2100 i 4 ohm så tar inte steget det från uttaget för att producera den effekten.
Men har du någon manual där brukar det stå hur mycket han max förbrukar.
Men drar du två separata 2,5 kvadrats jordad kabel med avsäkrad med 16 A =ca3500watt per ledning kan aldrig tänka mig att det inte skulle räcka!
Mvh
Roger
Redigerat av cobra-427, 25 December 2009 - 22:56.
Postad 26 December 2009 - 02:13
.
Även om steget kan ge ut 2x2100 i 4 ohm så tar inte steget det från uttaget för att producera den effekten.
Mvh
Roger
Ifall att den ska lämna 2x2100 cont så måste den dra 4200W ifrån väggutaget. 2100W peak kan den dock lämna tackvare kondensatorbank utan att behöva dra 4200W ifrån väggen.
Redigerat av Timpolanen, 26 December 2009 - 02:13.
Postad 26 December 2009 - 12:19
Ta tex SC-LX90 SUSANO som jag har det är taget från manualen.Ifall att den ska lämna 2x2100 cont så måste den dra 4200W ifrån väggutaget. 2100W peak kan den dock lämna tackvare kondensatorbank utan att behöva dra 4200W ifrån väggen.
Effektförbrukning 550 W = som mest.
Den kan leverera 200 W x 7 (8Ω), 140 W x 10 (8Ω) och den levererar det dubbla i 4Ω
Typ ++400w x 7 (4Ω),++280w x 10 (4Ω) det finns en länk på kuben..Länk ..Effektkub
En bit ner på sidan,när man lastar ner slutsteget typ till 4Ω så tar den säkert mer ström men hur mycket..?
Jag hoppas att han testar Corpsegrindern med en mätare och skriver så vi får svar på vad dom tar för effekt från
väggen.....
Läs det jag skrev om hur mycket effekt det gick för mig 60 tums plasma m.m hur många har gissat på endast 880w.
Redigerat av cobra-427, 26 December 2009 - 12:29.
Postad 26 December 2009 - 12:38
Läste lite fel i manualen igen,hur nu det kan gå till.. Men exakt såhär står det:
At 1/3 Power, 4 ohm Mains input power= 2300 watt
Full power Sine wave 4 ohm mains input power= 6000 Watt.
Står även att den mäste vara säkrad till 16 A minst.
Dessa siffror är för ETT Lab4000,jag har 2 + ett Lab 1600..
Postad 26 December 2009 - 12:45
Du får väl köra 3-fas och säkra upp som fan nere i centralen.
Men då får ju stegen 400 Volt,det är ju inte så jägarns bra..
Men om man tar bort en fas,då blir det väl 230 Volt,eller är jag helt ute o cyklar?
För det blir ju fortfarande 16 A uppsäkrat ändå väl?
Postad 26 December 2009 - 13:04
Hehhhe ska ni ha fest...eller...?Jag kör med 2 st Lab4000 och ett Lab1600.
Läste lite fel i manualen igen,hur nu det kan gå till.. Men exakt såhär står det:
Det var många svarta "BIGGLES" det där..!!!
Skulle jag vara du så skulle jag köpa en mätare testa fullt ut en Lab4000 för att se vad den tar,då kan du summer och veta hur mycket du behöver.
Du måste kolla vad dina huvdsäkringarna är troligt vis 20A men du kan säkra up till 25A men det blir betydligt dyrare per år.
Ta två eller tre separatsäkringar om du har ledigt i din huvudcentral med 20A säkring och 4 kvadrats jordadkabel det blir 2 eller3 gånger ca 4400w det vore väll f_n om det inte skulle räcka..hehhe..
Mvh
Roger
Postad 26 December 2009 - 13:10
Ifall att den ska lämna 2x2100 cont så måste den dra 4200W ifrån väggutaget. 2100W peak kan den dock lämna tackvare kondensatorbank utan att behöva dra 4200W ifrån väggen.
Detta stämmer väl om steget är 100% effektivt bara?
Ett sånt steg har väl knappt uppfunnits ens?
För om steget är 80% effektivt tex,går det ju åt mer effekt än vad det ger ut.
Läste på ett forum om PA grejer att när dom testar sådana steg så har dom uppsäkrat över 30 A i 230 volt,ändå så blir det spänningsfall så man inte får ut max effekt.
Postad 26 December 2009 - 13:17
Hehhhe ska ni ha fest...eller...?
Det var många svarta "BIGGLES" det där..!!!
Skulle jag vara du så skulle jag köpa en mätare testa fullt ut en Lab4000 för att se vad den tar,då kan du summer och veta hur mycket du behöver.
Du måste kolla vad dina huvdsäkringarna är troligt vis 20A men du kan säkra up till 25A men det blir betydligt dyrare per år.
Ta två eller tre separatsäkringar om du har ledigt i din huvudcentral med 20A säkring och 4 kvadrats jordadkabel det blir 2 eller3 gånger ca 4400w det vore väll f_n om det inte skulle räcka..hehhe..![]()
Mvh
Roger
Alltid fest
Jag kan lyssna på Live musik när jag vill HEHE
Jag har bara 16A huvudsäkring...
Vet att det blir dyrare om man säkrar upp mera,men frågan är hur mycket?
Elen är tillräckligt dyr som det är redan.
Sådana kabeldragningar måste väl en Elektriker med behörighet göra,annars blir det inte kul om nåt skulle hända tex brand. Eller har jag fel?
Postad 26 December 2009 - 13:18
Tar mindre från väggen och ger mer ut,det går att läsa på nätet om ICEpower.
Postad 26 December 2009 - 13:24
Prisskillnaden mellan 16A och 20A är inte så stor men jag tror att mellan 20A och 25A är det betydligt större.
Ja tyvärr så måste det till en Elektriker...
Redigerat av cobra-427, 26 December 2009 - 13:34.
Postad 26 December 2009 - 13:32
Ta Susanon den använder ICEpower som är flera gånger effektivare än ett traditionellt slutsteg.
Tar mindre från väggen och ger mer ut,det går att läsa på nätet om ICEpower.
Den är fortfarande inte 100% effektiv.
Den tar mindre och ger mer ut än ett vanligt steg,det stämmer men den är inte 100% ig.
Effektivaste jag hört talas om är Powersoft som ska ligga på 95% eller nåt sånt.
Men även om den är 100% ig så kan den ju inte ge ut mer än vad väggen kan ge,det är ju omöjligt.
Om vi inte snackar Ultrapeakar på nån tusendels sekund,det kan den ju ta från kondingarna.
Postad 26 December 2009 - 13:45
Är en lögn, tidningar och andra företag har testat den och det är pioneer egna uppgifter att det skulle vara helt åt helsiket..?
Postad 26 December 2009 - 13:49
Vad kör du med för högtalare som behöver dessa effekter?Jag kör med 2 st Lab4000 och ett Lab1600.
Postad 26 December 2009 - 13:51
Vad kör du med för högtalare som behöver dessa effekter?
Kolla mitt galleri..
Och ja,jag gillar att spela högt.
Postad 26 December 2009 - 13:59
Om jag tolkar dig rätt så den Effektförbrukning 550 W dom anger plus den effekt som går att få ut i tex 4Ω.
Är en lögn, tidningar och andra företag har testat den och det är pioneer egna uppgifter att det skulle vara helt åt helsiket..?
Dom kanske har lyckats uppfinna ett steg som ger ut mer än det får,det kan jag inte svara på.
MEN om det gör det så är det sjusärdeles korta peakar,vart ska den annars få strömmen ifrån,om inte vägguttaget?
Ganska logiskt tycker jag.
Visst,har den extrema konding reserver så går det väl få ut mkt,men har denna det?
Icepower används väl till steg som ska vara små o lätta?
Då kan man ju inte ha en kondingbank på några fahrad,då är ju inte steget så litet längre.
Men dom kanske har lyckats med den bedriften nu,coolt isåfall.
Postad 26 December 2009 - 14:17
Men tekniken har varit för dyr,men det verkar som dom har löst det.
Jag läste ganska mycket om det där men förklaringen ska finnas på nätet men jag måste slutat och sitta här...
Jag måste ut och slava med Cobran så jag eventuellt får köra den efter 20 års byggandet...det är sant...
Psss.... Gå in på Bilstereo och sök Cobra-ljudbygge om ni är intresserade av sånt..
Mvh
Roger
Redigerat av cobra-427, 26 December 2009 - 14:24.
Postad 29 December 2009 - 14:35
powerplant2.jpg 119.68K
1 Antal nerladdningar
powerplant.jpg 132.91K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av bensnake, 30 December 2009 - 00:07.
Postad 29 December 2009 - 15:04
Men visst har du bara lånat PS Audio Power Plant Premier...?
För det är väl en svart du ska ha så det passar som en hand i handsken ....med allt det svarta du har...eller...?
Redigerat av cobra-427, 29 December 2009 - 15:06.
Postad 29 December 2009 - 15:29
Tyvärr... Den svarta gick inte att beställa. Hade utgått, tydligen, så det fick bli en i silver. Monoblocken och försteget är ju kromade, så lite silver har jag ju redan... Dessutom står den ju bakom den svarta glasluckan när jag inte spelar. Men jag håller med dig; det hade varit snyggare med en svart.Det var trevliga bilder...
![]()
Men visst har du bara lånat PS Audio Power Plant Premier...?
För det är väl en svart du ska ha så det passar som en hand i handsken ....med allt det svarta du har...eller...?
Postad 29 December 2009 - 15:43
+ för att det är riktigt snyggt hemma hos dig också.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
16 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?