Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Boxer lägger om kanaler och inför MPEG4

145 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 February 2010 - 19:24

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Källa för det?

http://www.elektroni...;articleid=6462

Postad 04 February 2010 - 19:27

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
tagit bort tills jag har dubbelkollat.

Redigerat av Beagle five, 04 February 2010 - 20:33.

Postad 04 February 2010 - 19:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
SVT HD är MPEG4.

Postad 04 February 2010 - 20:06

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
trodde jag med tills jag pratade med en man på boxer som berättade att det inte var så.
han kanske har fel, men jag har inget skäl att misstro honom.
har ni annan information så berätta gärna.

Postad 04 February 2010 - 20:25

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Teracom

Den kodning som används i våra hd-tv sändningar är MPEG4 och bildformatet är 720p.

Postad 04 February 2010 - 20:26

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

trodde jag med tills jag pratade med en man på boxer som berättade att det inte var så.
han kanske har fel, men jag har inget skäl att misstro honom.
har ni annan information så berätta gärna.

radio och tv-verket här till exempel (sida 5).
"I marknätet sänds SVT HD i 720p på försök över Mälardalen. Det är marknätets enda HD-kanal och
än så länge den enda kanalen som sänds i MPEG-4.
"
även alla på htpc-forumet som tar mot den, och alla inspelningar jag själv sett av kanalen - som varenda en varit i 720p50 AVC.

EDIT: too late.

Redigerat av outdoor_miner, 04 February 2010 - 20:28.

Postad 04 February 2010 - 20:32

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
det där har jag läst redan, menade mer konkret info än så. typ om någon har en box för marknätet som visar vilken codec som den tar emot t.ex.
men orkar inte tjafsa runt, vi säger att svt hd sänder i mpeg 4 för det spelar liksom noll roll oavsett.

radio och tv-verket här till exempel (sida 5).
"I marknätet sänds SVT HD i 720p på försök över Mälardalen. Det är marknätets enda HD-kanal och
än så länge den enda kanalen som sänds i MPEG-4.
"
även alla på htpc-forumet som tar mot den, och alla inspelningar jag själv sett av kanalen - som varenda en varit i 720p50 AVC.

EDIT: too late.

och dessa tar emot den genom luften då alltså? för i kabelnätet och över parabol kan det ju skilja.

Postad 05 February 2010 - 08:04

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

och dessa tar emot den genom luften då alltså? för i kabelnätet och över parabol kan det ju skilja.

Det står ju t.o.m. här ovan vilka frekvenser Svt HD sänds på, så det torde vara via luft, ja ...

Postad 05 February 2010 - 16:06

hwila
  • hwila
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

I nån annan tråd så snackas det om att nån Registrerade sitt kort på http://boxer, se och sen kunde se de nya MPEG4-kanalerna. Efter 1:a februari krävs registrering för att kunna se MPEG4-kanaler.

Så, har man en Card-splitter så måste man nog först Registrera sitt 'riktiga' kort, och sen göra en helt ny Setup av sin Card-splitter, så all NY info kortet får när man Registrerat det, även den förs över till Klient-korten.

Har man ingen MPEG4-mottagare behöver/SKA man dock INTE registrera sig för MPEG4.

Om man som jag har cardsplitter, mediacenter som klarar mpeg4 och en tv som klarar mpeg2, är det kört då eller kan man registrera kortet för mpeg4 och få båda enheterna att fungera?

Postad 08 February 2010 - 13:31

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
har dubbelkollat nu med en helt annan källa och fått bekräftat att SVT HD faktiskt sänds i MPEG 2 HD.
inte för att det spelar någon roll då men nu vet ni det, och ja det är lite underligt kan tyckas men så är det.

Postad 08 February 2010 - 13:59

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

har dubbelkollat nu med en helt annan källa och fått bekräftat att SVT HD faktiskt sänds i MPEG 2 HD.
inte för att det spelar någon roll då men nu vet ni det, och ja det är lite underligt kan tyckas men så är det.

Då har du tyvärr inte de bästa källorna tror jag, för det är MPEG-4 på SVT HD i marknätet.
T.o.m. Teracom skriver det själva på sin hemsida:
http://www.teracom.se/?page=5013

Postad 08 February 2010 - 14:12

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Då har du tyvärr inte de bästa källorna tror jag, för det är MPEG-4 på SVT HD i marknätet.
T.o.m. Teracom skriver det själva på sin hemsida:
http://www.teracom.se/?page=5013

det är just det denna diskussion här handlar om, men jag tog bort några inlägg för att jag började tvivla på min högst insatta boxer källa och jag vill inte sprida falsk information, men nu är den som sagt bekräftad av teracom själva. så oavsett vad som står på deras hemsida så sänds SVT HD som sagt i MPEG 2 HD.
och det är ju inte så svårt att förstå att dom inte direkt skyltar med det, blir helt enkelt för rörigt för gemeneman att hänga med. och du måste ha en MPEG 4 box/tv för att se det trots allt för det är bara dom som klarar HD signal oavsett codec.

så bekräftat av både boxer och teracom.

Postad 08 February 2010 - 14:26

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

men orkar inte tjafsa runt, vi säger att svt hd sänder i mpeg 4 för det spelar liksom noll roll oavsett.

och vad är det som händer nu?

Postad 08 February 2010 - 15:52

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Vilken är källan? Utan hänvisning är en sådan uppgift inte mycket värd, eller hur?

Postad 08 February 2010 - 16:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Men hur många gånger ska det behöva sägas?
SVT HD sänder med MPEG4 (H.264) och inget annat!!!!

Postad 08 February 2010 - 17:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Men hur många gånger ska det behöva sägas?
SVT HD sänder med MPEG4 (H.264) och inget annat!!!!

Du har väl en "bra" box som kan visa detta? Dvs en screenshot på det kanske kan övertyga de icke troende?

Postad 08 February 2010 - 17:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kan inte visa det då jag inte bor i Mälardalen.

Postad 08 February 2010 - 18:34

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
men ärligt talat grabbar!
ni tvivlade på mig först och det fick mig att tvivla, jag gjorde en liten extra koll för att se om jag pratade i nattmössan trots allt men det visade sig att det gjorde jag inte.
alltså fått bekräftat ifrån 2 olika håll av dom som SÄNDER kanalen att den sänds i MPEG 2 HD.
detta är ju liksom inget som spelar någon roll, det är ju bara en liten kul grej eller vad man ska kalla det och jag tänkte att det kanske skulle vara kul att veta.
så nu vet ni, gör vad ni vill med infon.

Postad 08 February 2010 - 19:13

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0
men du måste ju förstå att vi undrar, när teracom själva skriver på sin hemsida att de sänder i mpeg4 och du bara refererar till en hemlig person som du inte ens säger vad de jobbar med - lär finnas massor av folk på teracom som inte har en aning om vad mpeg ens är...
när vi dessutom vet att de sände i mpeg4 så sent som förra våren (hade själv en inspelning av eurovision song contest, ja, från marknätet) och fram till ungefär samma tid var man iaf tvungen att använda en mpeg4/AVC codec i datorn (finns gott om trådar om det i HTPC-delen) för att avkoda signalen - så varför (och NÄR) skulle de gått bakåt i utveckligen till mpeg2?

så länge dina ENDA källor är mållgan och mållgan får du nog finna dig i att bli ifrågasatt.

Postad 08 February 2010 - 20:20

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

men ärligt talat grabbar!

1. Jag jobbade på SVT som tekniker i sändningsmiljön när SVT HD lanserades - då som mpeg-4.
2. Jag kikade hemma via en USB-sticka på datorn för ca 6 mån sedan, då i mpeg-4. Kanske jag kan fixa en skärmdump med info, men då måste jag leta fram stickan m.m. igen.
3. Jag har sett kodaren in real life under ett besök i Kaknäs, mpeg-4.
4. Teracom skriver det på sin hemsida.
5. En massa forumrävar här hävdar det också.

Jag förstår att du litar på dina källor, särskilt om källorna kommer från Boxer och Teracom, men jag är så pass övertygad om att kanalen går i mpeg-4 att jag vågar säga en gång till att dina källor har fel.

Redigerat av Berkan, 08 February 2010 - 20:23.

Postad 08 February 2010 - 20:32

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

men du måste ju förstå att vi undrar, när teracom själva skriver på sin hemsida att de sänder i mpeg4 och du bara refererar till en hemlig person som du inte ens säger vad de jobbar med - lär finnas massor av folk på teracom som inte har en aning om vad mpeg ens är...
när vi dessutom vet att de sände i mpeg4 så sent som förra våren (hade själv en inspelning av eurovision song contest, ja, från marknätet) och fram till ungefär samma tid var man iaf tvungen att använda en mpeg4/AVC codec i datorn (finns gott om trådar om det i HTPC-delen) för att avkoda signalen - så varför (och NÄR) skulle de gått bakåt i utveckligen till mpeg2?

så länge dina ENDA källor är mållgan och mållgan får du nog finna dig i att bli ifrågasatt.

klart jag förstår att ni undrar, det gör jag ju själv. har inte tidigare hört någonting om att SVT HD skulle sändas i något annat än MPEG 4.
den som berättade att det inte var så för mig var en säljare på boxer ( som jobbar mot återförsäljare) och idag ringde jag direkt till teracom o frågade, konstigare än så är det inte, och jag förväntade mig att dom på teracom skulle säga MPEG 4 på en gång men det sa dom inte inte utan MPEG 2 HD.
och det verkar i alla fallen vara personer som har full koll på MPEG 4 och 2.
och visst verkar det underligt men vad ska jag säga, detta är vad jag har fått reda på.
får väl försöka få tag på en ännu mer insatt person och fråga hur det funkar.

Postad 08 February 2010 - 21:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
På SVT's sida står det också att SVT HD alltid sänder i 5.1 när det inte är så.
Dom sänder alltid med ac3 (DD) ljudspår däremot men det är inte samma som 5.1.
Den som du pratat med vet nog inte vad han pratar om eller trodde antagligen du menade vanliga SVT kanalerna.
Förresten så ser det ut såhär på SVT HD inspelningar i marknätet.

TS file format detected.
VIDEO H264(pid=619) AUDIO A52(pid=617) NO SUBS (yet)! PROGRAM N. 1
FPS seems to be: 50.000000
==========================================================================
Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family
Selected video codec: [ffh264] vfm: ffmpeg (FFmpeg H.264)

Redigerat av Leatherface, 08 February 2010 - 21:46.

Postad 09 February 2010 - 09:26

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

den som berättade att det inte var så för mig var en säljare på boxer ( som jobbar mot återförsäljare) och idag ringde

En försäljare på ett företag som inte har med sändningen i fråga att göra är kanske inte den mest vederhäftiga källa man kan hänvisa till. Inte för att personen nödvändigtvis är okunnig i ämnet, men ändå...

Postad 11 February 2010 - 12:30

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag ser att Boxer nu lagt ut preliminär tidplan för del av utbyggnaden av mux 6:

Södertälje Ragnhildsborg 1/6
Mölnbo/Tallstugan 1/6
Helsingborg Olympia 1/6
Ängelholm Vegeholm 1/6
Hörby/Sallerup 1/6
Ystad/Metallgatan 1/6
Malmö Jägersro 1/6
Trelleborg/Gylle 1/6
Halmstad Oskarström 1/6
Varberg Grimeton 1/6
Karlshamn 1/10
Karlskrona Vämö 1/10

http://www.boxer.se/...ackningskarta1/

Postad 11 February 2010 - 14:21

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Trots att jag kan se dom nya MPEG4 kanalerna, och har anmält mig till Boxer, så kan jag inte se "Showtime". Är den skyddad? ( jag har boxerkort). Inte för att jag är så angelägen att se den, men undrar varför.....
Någon som har märkt samma sak?

Postad 11 February 2010 - 14:29

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Trots att jag kan se dom nya MPEG4 kanalerna, och har anmält mig till Boxer, så kan jag inte se "Showtime". Är den skyddad? ( jag har boxerkort). Inte för att jag är så angelägen att se den, men undrar varför.....

Och det är Boxer Max du har då?

Postad 11 February 2010 - 16:05

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Nej, jag harBoxer Mix. (149 kr)
Just det, den ingår bara i Boxer Max. Tack för förklaringen!

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 11 February 2010 - 16:15.

Postad 18 February 2010 - 19:39

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
(ursäkta dubbelpostningen)
SVT HD upphör i marknätet 1 mars enligt http://www.boxer.se/...-svt-hd-upphor/

"Sveriges Television, som under ett antal år bedrivit testsändningar med en HDTV-kanal över Mälardalen, har meddelat att den kanalen slutar sända den 1 mars 2010. Anledningen, som SVT uppger, är att man vill bereda plats i nätet för HDTV med den nya DVB-T2-tekniken. Sveriges Television kommer hos regeringen att söka tillstånd för två HDTV-kanaler och ambitionen är att dessa efter en tid når större delen av Sverige."

Postad 22 February 2010 - 11:12

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

På SVT's sida står det också att SVT HD alltid sänder i 5.1 när det inte är så.
Dom sänder alltid med ac3 (DD) ljudspår däremot men det är inte samma som 5.1.
Den som du pratat med vet nog inte vad han pratar om eller trodde antagligen du menade vanliga SVT kanalerna.
Förresten så ser det ut såhär på SVT HD inspelningar i marknätet.

TS file format detected.
VIDEO H264(pid=619) AUDIO A52(pid=617) NO SUBS (yet)! PROGRAM N. 1
FPS seems to be: 50.000000
Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family
Selected video codec: [ffh264] vfm: ffmpeg (FFmpeg H.264)

nä ingen som pratade om vanliga kanalerna och inget missförstånd.
men ring gärna teracom och fråga dom vad dom säger.
det finns säkert en förklaring som förklarar allt detta, jag har den dock inte.

men sjutton också att dom slutar sända SVT HD nu i marknätet, har precis kopplat in en HD box till projjen och bilden på OS är OTROLIG!!! ok om dom började sända DVB-T2 i morgon typ men nu är det ju upp till ett år innan det är dags.

Postad 23 February 2010 - 15:45

Acer99
  • Acer99
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Undrar hur det blir med fotbollsvm om svt hd upphör 1 mars?

Postad 23 February 2010 - 16:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Fotbolls VM är ju i sommar och HD kanalerna startar inte igen förrän tidigast slutet av året.
Parabol,Kabel eller IPTV som gäller alltså.

Postad 25 February 2010 - 10:42

pzk
  • pzk
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Ni som kör med boxer modul (den nya "mpeg4") i era tv apparater, har ni stabil funktion på denna ?

Dvs bild och ljud hela tiden eller försvinner det fyra fem sekunder ibland ?

Postad 25 February 2010 - 11:04

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Ni som kör med boxer modul (den nya "mpeg4") i era tv apparater, har ni stabil funktion på denna ?

Jag har stabil funktion med kortet (i en Samsung UE46B7070).

Postad 25 February 2010 - 11:14

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Det finns femtielva olika 'boxermoduler', så tala om vilken Box, CA-Modul och ev. TV med inb. DVB-T mottagare du har, så har du bra chans att få hjälp.

Postad 25 February 2010 - 11:40

pzk
  • pzk
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Det finns femtielva olika 'boxermoduler', så tala om vilken Box, CA-Modul och ev. TV med inb. DVB-T mottagare du har, så har du bra chans att få hjälp.

Problemet uppstår med den nya mpeg4 märkta modulerna, testat både SmIT och Neotion, både med boxer på asken och märkta "mpeg4", dvs de nya de börjat prångla ut.

Det är ingen tv utan en htpc med floppydtv, anledningen att jag frågar er med tv är just för att se om de är stabila där då de inte verkar vara det på htpc sidan.

Jag har stabil funktion med kortet (i en Samsung UE46B7070).

Ok, tack. Och du kan se mpeg4 kanalerna utan problem också ?

Redigerat av pzk, 25 February 2010 - 11:41.

Postad 25 February 2010 - 12:37

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Problemet uppstår med den nya mpeg4 märkta modulerna, testat både SmIT och Neotion, både med boxer på asken och märkta "mpeg4", dvs de nya de börjat prångla ut.

Det är ingen tv utan en htpc med floppydtv, anledningen att jag frågar er med tv är just för att se om de är stabila där då de inte verkar vara det på htpc sidan.

Ok, tack. Och du kan se mpeg4 kanalerna utan problem också ?

Ja. Jag bor förvisso i Skåne (utan sjätte sändarnätet ännu), men de kanaler som börjat sända i MPEG4 (Axess och Canal 7 i femte sändarnätet) är det inga problem med. Får dessutom in en dansk HD-kanal (DR-HD) och ett koppel andra danska kanaler som sänder i MPEG4 utan några problem.

Postad 25 February 2010 - 18:44

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
De danska kanalerna är väl dock Free to Air (FTA) och därför inte relevanta i det här fallet. Axess och Canal 7 är ju det dock eftersom de är krypterade.

Postad 02 March 2010 - 06:20

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Ny preliminär utbyggnadsplan för mux 6:

Södertälje Ragnhildsborg 1/6
Mölnbo/Tallstugan 1/6
Helsingborg Olympia 30/3
Ängelholm Vegeholm 30/3
Hörby/Sallerup 30/3
Ystad/Metallgatan 30/3
Malmö Jägersro 30/3
Trelleborg/Gylle 30/3
Halmstad Oskarström 1/6
Varberg Grimeton 1/6
Karlshamn 1/10
Karlskrona Vämö 1/10

http://www.boxer.se/...ackningskarta1/

Postad 03 March 2010 - 09:42

Bjorge
  • Bjorge
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Gör man en sökning på "boxer + viasat" får man upp resultat från 2007 att viasat stämmer boxer till konkurrensverket.

Är det någon därute som vet hur det har gått? Kommer tex viasat sport någonsin komma att visas via boxer?

Postad 03 March 2010 - 11:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Gissar att ifall deras kanaler kommer till marknätet så blir det nog i eget Viasat paket och inte hos Boxer.

Postad 04 March 2010 - 23:17

lalabobo
  • lalabobo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Måste man ha en Dilog/Boxer ca-modul för att kunna se mpeg4 utsändningarna ?
Själv sitter jag med en Smardtv ca-modul i en ue7070. Jag kan se tex kanal16s (Star) utsänding som säger 'grattis om du kan se detta så har du mpeg-4 mottagare', men om jag tittar på BBC så får jag bara 'kodad kanal'.
Lösning ? Ny ca-modul eller regga på boxer ändå ?

Postad 04 March 2010 - 23:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja du måste ha en ny CA modul för MPEG4 sändningar eller en godkänd MPEG4 box.

Redigerat av Leatherface, 04 March 2010 - 23:44.

Postad 05 March 2010 - 07:58

lalabobo
  • lalabobo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Okej, så även om Smardtv ca-modulen har följande spec: "Video formats : MPEG-2 and MPEG-4 AVC (H.264)", så måste man ha en "boxer-godkänd" ca-modul ? Vilket endast verkar vara Dilog ca-modulen som säljs med Boxer loggan på.
Jag fattar dock inte vad ca-modulen har med kodningen att göra, det borde väl hanteras av kortet och inte ca-modulen ?

Hursomhelst, lysande affär för Boxer.

Postad 05 March 2010 - 08:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nej CA modulen har inget med MPEG4 att göra i sig men Boxer har valt att köra med nyare kryptering på dom kanalerna som inte dom gamla CA modulerna klarar.

Postad 09 March 2010 - 21:25

Unregistered04f04027
  • Unregistered04f04027
  • Forumräv

• 568 inlägg
  • 0
Jag har svårt att begripa varför jag måste köpa ny "mpeg4"-CAM när jag redan har två Mpeg4-specade som redan är boxer-godkända. Misstänker att jag inte kommer få något bra svar av boxersupport

Postad 09 March 2010 - 21:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Om dom redan är det så behöver du självklart inga nya utan räcker med registrera kortet då med kortet i MPEG4 mottagaren eller MPEG4 camen.

Redigerat av Leatherface, 09 March 2010 - 21:39.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.