Redigerat av lsmod, 14 August 2010 - 01:02.
* Officiell tråd - Mede8er MED500X/MED400X Mini *
Mede8er MED500X
(Mediaspelare)
|
6
|
(17)
|
Inga priser | |
Mede8er MED400X
(Mediaspelare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Mede8er MED500X 1TB
(Mediaspelare)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Mede8er MED500X 2TB
(Mediaspelare)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Mede8er MED500X2
(Mediaspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Mede8er MED400X2
(Mediaspelare)
|
2
|
(4)
|
Inga priser | |
Mede8er MED1000X3D
(Mediaspelare)
|
6
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 05 August 2010 - 21:10
Postad 07 August 2010 - 11:51
Postad 07 August 2010 - 12:01
Jag har ALDRIG haft problem att spela upp en mkv på min Mede8er. Det måste vara något annat knas.Har precis fått min men känner mig besviken då den inte spelar vissa av mina .mkv filer. Det står invalid file på ca hälften. Dessa kommer från "erfarna" rippare och funkar på min mac utan problem. Har provar att muxa om med mkvtoolnix men får då bara ljud och text men inte bild! Någon som haft samma problem och har en lösning?
Är det över nätverk, en intern HDD eller en USB-disk du har problem?
/V-man
Postad 07 August 2010 - 16:59
Update: Jag nedgraderade till en gammal firmware (1.22 a) och då funkar det plötsligt. Sweet men det är då de andra buggarna kvar. Ska maila tillverkaren direkt så får vi se.
Redigerat av moz187, 07 August 2010 - 22:33.
Postad 09 August 2010 - 08:20
Har du inte provat den senaste, ver 3.04 ?Jag kör via extern hdd via usb. Har version 2.1. Har kollat officiella forumet också och verkar inte ensam med problemet men hittar heller ingen lösning där. Väldigt irriterande.
Update: Jag nedgraderade till en gammal firmware (1.22 a) och då funkar det plötsligt. Sweet men det är då de andra buggarna kvar. Ska maila tillverkaren direkt så får vi se.
/V-man
Postad 09 August 2010 - 09:05
Postad 09 August 2010 - 09:22
Tråkigt att det inte funkade, bra att du fick respons från Mede8er, de känns ofta väldigt bra att ha att göra med!
Du skulle kunna testa att köra Mediainfo på dina filer som inte funkar, den visar exakt hur dina filer är kodade. Har du några som funkar så kommer du vad det är som klickar!
Jag har inte heller haft några problem med filer, men det finns oerhört stor variation hur dessa kan vara skapade!!
Postad 09 August 2010 - 18:09
Moz187:
Tråkigt att det inte funkade, bra att du fick respons från Mede8er, de känns ofta väldigt bra att ha att göra med!
Du skulle kunna testa att köra Mediainfo på dina filer som inte funkar, den visar exakt hur dina filer är kodade. Har du några som funkar så kommer du vad det är som klickar!
Jag har inte heller haft några problem med filer, men det finns oerhört stor variation hur dessa kan vara skapade!!
Det har jag gjort, inget uppenbart fel på filerna. De spelar ju också problemfritt i den tidigare firmwaren vilket stödjer att det inte är nåt fel på filerna. Ska bli intressant att testa nästa uppdatering.
Postad 09 August 2010 - 19:12
Hur menar du "klarar DTS-HD Master & Dolby TrueHD". De flesta Mediaspelare som folk refererar till som "klarar HD-audio" klarar ju att skicka vidare signalen för decoding i förstärkare, det gör ju MED500X...?! Sen finns det ju dom som kan köra dom som analog 7.1 signal tex HDi Dune osv
moz187:
Jag menade inte att du skulle hitta direkta "fel", utan hitta vad som bråkar som tex vilken profil som använts osv. Kan du jämföra en fil som funkar med en som inte kan man ju hitta skillnader.
Men självklart så kan man ju skita i det om uppdatering kommer...
Postad 09 August 2010 - 19:15
Kung67:
Hur menar du "klarar DTS-HD Master & Dolby TrueHD". De flesta Mediaspelare som folk refererar till som "klarar HD-audio" klarar ju att skicka vidare signalen för decoding i förstärkare, det gör ju MED500X...?! Sen finns det ju dom som kan köra dom som analog 7.1 signal tex HDi Dune osv
moz187:
Jag menade inte att du skulle hitta direkta "fel", utan hitta vad som bråkar som tex vilken profil som använts osv. Kan du jämföra en fil som funkar med en som inte kan man ju hitta skillnader.
Men självklart så kan man ju skita i det om uppdatering kommer...
Postad 09 August 2010 - 23:07
Ledsen, måste fått totalt hjärnsläpp... självklart har du rätt!! Efter 6 veckors semester så tar så tar det en stund innan hjärnan har kommit igång...
Postad 10 August 2010 - 08:41
Detta kan bero på problem som uppstått sedan Mkvtoolnix/mkvmerge 4.2.0 (kom 28/7), det verkar vara samma problem på samtliga Realtek baserade spelare...
Läs mer om problemet på MPCclub.com
Edit:
Så här kan ni gå run detta problemet:
1) Downgrade to prior MKVtoolnix version 4.1.1 (spara om i en tidigare version av programmet)
2) Use MKVtoolnix 4.2.0, but set "Compression" to "None" for each track (video and audio). This can be found in the "General Options" tab after you load a file and select a track.
Redigerat av Kanelbulle, 10 August 2010 - 08:46.
Postad 11 August 2010 - 13:45
Postad 14 August 2010 - 15:02
Postad 23 August 2010 - 13:11
Då fotona kommer upp i TVn så zoomar fanskapet (mede8ern) in i bilden fast jag vill visa hela bilden och när jag trycker på nästa så visas den i full skala så där håller den på, har provat en massa inställningar men inte löst problemet är det någon här på forumet som känns vida detta problem?
Postad 23 August 2010 - 15:50
Prova att slå av "Ken Burns effect" under Misc menyn.Mitt riktig första problem med Mede8ern det är när jag skall visa foton via en USB-sticka.
Då fotona kommer upp i TVn så zoomar fanskapet (mede8ern) in i bilden fast jag vill visa hela bilden och när jag trycker på nästa så visas den i full skala så där håller den på, har provat en massa inställningar men inte löst problemet är det någon här på forumet som känns vida detta problem?
/V-man
Redigerat av Unregistered7e1dc52c, 23 August 2010 - 15:50.
Postad 23 August 2010 - 18:38
Nu fungerar det precis som jag vill och är åter mycket nöjd med min Mede8er.
Synd bara att den medföljande instruktionsboken är så kortfattad och när kunskaperna inte är dom allra bästa på engelska då förstår du Västman hur tacksam jag är för ditt svar!
Finns det tips på en utökad svensk instruktionsbok till Mede8er, tips tas emot tacksamt.
Kort fråga när har man nytta av denna "Ken Burns effect"?
Redigerat av RedMarathon, 23 August 2010 - 18:39.
Postad 23 August 2010 - 19:23
Det jag vill ha är:
-En mediaspelar som kan spela "allt" out of the box, utan att jag behöver hålla på med codecs och skit.
-Presenterar filmer (och gärna mp3-album) på ett snyggt sätt, med cover art osc.
-Är snabb och smidig i menyer och med laddtider
Är det då en Mede8er MED500X jag ska ha, eller har ni andra tips? Money is no object.
Tacksam för hjälp.
Mvh
Redigerat av Nirre99, 23 August 2010 - 19:27.
Postad 24 August 2010 - 19:28
Jag har endast använt min ps3 som mediaserver förut, nu är det dags att införskaffa en till sovrummet.
Jag har läst lite om dom vanliga ni brukar rekommendera, men fastnade lite för den här, varför vet jag inte riktigt men den verkar vara nice.
Det jag har behov av är en mediaspelare som har inbyggt trådlöst nätverk så jag kommer åt den via trådlösa routern(slippa dra sladdar
Är detta en bra maskin för mina ändamål?
Tack på förhand!
Postad 25 August 2010 - 04:45
Hårddisken är mycket enkel att sätta in behövs inga stora kunskaper för det. Kom bara ihåg att formatera hårddisken vilket görs självklart i spelaren.
Den har inställningar för att fungera trådlöst då får du köpa till Mede8er MED10WF WiFi 802.11N Dongle 395kr men det finns säkert ett billigare annat USB alternativ att köpa till och är kompatibel med Mede8ern. Själv använder jag inte trådlöst. Det kan säkert någon annan här på forumet hjälpa dig med.
För mig har den fungerat mycket stabilt, ingen "lagg" över huvudtaget.
Postad 29 August 2010 - 01:05
Är sugen på en mediaextender och har fastnat mest för denna, försöker få lite koll på detta..Kör nu allt från min bärbara, 720 p och 1080p filer men har tröttnat på det tunga fläktsusandet när man ser film.
Lite frågor..
* Presterar maskinen bättre bildmässigt om man kör med inbyggd hårddisk än en extern via usb?
*För man över filmer till maskinen genom en ethernet kabel från datorn som lättast?
Eller kan man föra över film från datorn trådlöst via routern och ut genom ethernetkabel till maskinen?
*Vad gör MED500X bättre än tex. den billigare TViX HD N1?
*Är ett Xbox 360 slim ett lika bra alternativ som mediacenter? Eller är tex MED500X mycket bättre prestandamässigt?
Tacksam för svar
Postad 29 August 2010 - 06:15
Lite svar:
- Maskinen presterar exakt likadant bildmässigt oberoende av om du kör USB eller intern disk.
- Du för över via "ditt nätverk" enklast, spelar ingen roll om du kör Mede8er-dator eller Mede8er-router, så router är ju smartast, då är det tillgänglig som en NAS disk i ditt nätvkerk. Snabbast går det dock om du kör den via USB mot din dator.
- Tvix N1 är lite mindre och har därför ingen plats för intern disk. Det finns diverse skillnader tex N1 har inget "riktigt NAS" läge med sin USB disk, det är enklare med Mede8er.
-Xbox360 är ett sämre alternativ pga sämre filstöd osv (MKV osv), det är inte prestandan som är så mycket bättre utan en större "öppenhet i format osv".
Du kommer bli väldigt nöjd med Mede8ern, det är en kanonmaskin!
Postad 29 August 2010 - 17:52
Såg att Mede8er och Tvix HD N1 har samma bildprocessor; Realtek RTD1073, så det är väl ingen skillnad i bildkvalitet mellan dessa? De är alltså lika "starka"?
Förstår inte riktigt det här med NAS läge? Jag kan altså inte föra över eller komma åt filer på Tvixens inpluggade USB-disk från min laptop via nätverket?
Medan jag kan detta på Mede8erns inbyggda disk?
Postad 29 August 2010 - 19:01
Japp, det finns idag 2 olika processorer som Mediaspelarna byggs på: SIgma (Popcorn Hour, HDi) & Realtek (Xtreamer, Mede8er, Tvix, AC Ryan osv). De ger mycket snarlik prestanda, oavsett vad du väljer kommer du bli nöjd.
NAS (Networked Attached Storage) är en "Nätverksdisk", du kan klicka på ditt nätverk o du hittar Mede8ern på samma sätt som andra datorer som är utdelade så dom går att komma åt. Detta innebär att du kan använda för tex backup eller andra ändamål. Man ska kunna använda Tvix N1 som NAS men endast via FTP (inte riktigt lika enkelt, kräver specialprotram för att komma åt), de flesta som har full NAS funktion kör med SMB (som är Windows standard).
Postad 31 August 2010 - 16:39
Postad 31 August 2010 - 17:51
Det handlar om stabiliteten i mjukvaran, Mede8er har valt bort Torrent och en massa "smäckfunktioner". Vill du kunna pula en massa är Xtreamer eller Popcorn grejen. Ska du ha en väl fungerande Mediaspelare så kan Mede8er vara "da shit"
Redigerat av Kanelbulle, 31 August 2010 - 17:54.
Postad 31 August 2010 - 18:52
är helt novis men en liten snabb fråga om man skaffa Mede8er går det att köra tex avatar 1080p Mkv fil samt en srt undertext utan större bekymmer?
Postad 01 September 2010 - 12:18
Fick igång min nya Mede8er igår. Tycker jag läst någonstans att den inte klarar att köra filmer direkt från arkivet som vissa mediaspelare gör utan att man måste packa upp filerna först.
Fick igång NASen utan problem och kunde mounta upp hårddisken på min dator enkelt. Men ponera att jag har 50 filmer på hårddisken som jag vill lägga över till mediaspelaren. Måste jag då först packa upp alla och sen lägga över dem? Programmet jag använder för att packa upp filerna skapar korrupta .iso-filer om man försöker packa upp mer än en film åt gången så det betyder att jag måste packa upp dem en och en och sen kopiera över dem.
Detta kommer ta åtskilliga timmar eftersom jag måste sitta där och göra allt manuellt.
Någon som har något tips för hur detta ska bli smidigare? Gärna någon lösning som gör att jag inte behöver sitta vid datorn utan bara kan låta den sköta sig själv.
Tacksam för svar!
Postad 01 September 2010 - 13:42
Prova ExtractNow http://www.extractnow.com/Hej,
Fick igång min nya Mede8er igår. Tycker jag läst någonstans att den inte klarar att köra filmer direkt från arkivet som vissa mediaspelare gör utan att man måste packa upp filerna först.
Fick igång NASen utan problem och kunde mounta upp hårddisken på min dator enkelt. Men ponera att jag har 50 filmer på hårddisken som jag vill lägga över till mediaspelaren. Måste jag då först packa upp alla och sen lägga över dem? Programmet jag använder för att packa upp filerna skapar korrupta .iso-filer om man försöker packa upp mer än en film åt gången så det betyder att jag måste packa upp dem en och en och sen kopiera över dem.
Detta kommer ta åtskilliga timmar eftersom jag måste sitta där och göra allt manuellt.
Någon som har något tips för hur detta ska bli smidigare? Gärna någon lösning som gör att jag inte behöver sitta vid datorn utan bara kan låta den sköta sig själv.
Tacksam för svar!
Det är gjort just för detta.
/V-man
Postad 01 September 2010 - 13:46
Prova ExtractNow http://www.extractnow.com/
Det är gjort just för detta.
/V-man
Ska prova det, tack för tipset
Postad 01 September 2010 - 14:35
Nej, jag undviker filmer uppdelade i småfiler.Ska prova det, tack för tipset
. Har du själv provat?
/V-man
Redigerat av Unregistered7e1dc52c, 01 September 2010 - 14:35.
Postad 01 September 2010 - 21:14
Fått den och kastat in en 1,5 tb wd hdd, funkar prima, internetradio funkar däremot inte....
Redigerat av Unregistered6214acfd, 08 September 2010 - 20:17.
Postad 01 September 2010 - 22:36
Postad 01 September 2010 - 23:00
Tyvärr tror jag att man måste använda Mede8ers egna dongle MED10WF.Duger det med vilken USB-dongel som helst för att kunna köra WLAN? Jag funderar på en sån här: https://www.prisjakt...kt.php?p=175711
https://www.prisjakt...rams=ss=med10wf
/V-man
Postad 08 September 2010 - 16:13
Det har kommit ut info om V4 av Firmwaren till Mede8er! Ser bra ut, de är fortfarande i Alfa-stadiet, så det är ett tag kvar till mål, så räkna inte med att den kommer imorrn!!

I felt it was the right time to share the excitement about out new Mede8er release that we have been working on. Our main goal on V4 was to implement HD Audio support for the DD+ hardware and to do our best to improve the general Mede8er experience.
We have had some huge challenges as we had to change to a new SDK (all the normal issues that come with new SDK's) and we also had no Flash memory space left on the Mede8er hardware. To resolve the Flash memory problem we built in support for HFS file system and now the code can be squashed with the net effect of a 50% space saving in the Mede8er Flash. We recognized that our network performance was not up to the market requirements and we have spend a lot of time optimizing this and squeezing every last drop out of our hardware. The improvement in network performance (streaming) is good and we will possibly have one of the better performing Realtek players in terms of network streaming.
To design a GUI that suits everyone is rather challenging and I can also add that its been a lot of weekend and late night work. I think we have more than achieved our design goals after many months of hard work I am pleased to announce that V4 GUI is really looking good.
The browse by cover art has been the highest requested Mede8er user requirement to date, so we decided to implement this functionality but we took this concept one step further. Firstly we designed the wall to be the right size from a normal viewing distance and secondly we made sure that the operational speed was acceptable even over the home network. The ability to custom map folders and shares and consolidate all of these on the wall has made its functionality rather special. We also added the bonus of being able to apply Genre artwork to each shortcut on the wall. We have even allowed for the ability to add custom Genre art to the wall. All in all a very nice experience and I am sure that most of you will enjoy this new functionality.
V4 is basically complete and just needs to pass the Alpha test stage and then it will be released to the Beta team for further testing. Unless we come across a curve ball we are hoping to be on track for a public release in September.
At this point I would like to thank Insomniac , Maasbommel and Getsko for their time spent and valuable input in getting V4 to this stage.
Highlights of V4
• Support Dolby True HD and DTS MA passthrough - DD+ hardware
• New “Video Wall” with mapped share functionality
• New GUI
• Improved network streaming performance (both Samba & NFS / DD+ and DD hardware)
• Improved and fixed SAMBA NTFS write (NAS Mode)
• Shoutcast Radio API implementation
• New SDK and general improvement and bug fix
• Picture Thumbnail Viewer
• Improved upsampled picture quality SD content
Demo över hur Videowall funktionen ser ut!
Postad 08 September 2010 - 22:30
Upplever f.n ett problem med min Mede8er det är när jag skall flytta filer via USB ingången med t.ex extern hårddisk till Mede8erns hårddisk, allt är frid o fröjd isamband med att man väljer vilka filer som skall flyttas och sedan när man skall få fram kommandot "move" med att trycka på upp och ner pilen samtidigt så är det svårt att få fram detta "move" oavsett hur många ggr man trycker så man får försöka en massa gånger till det till slut kommer kommandot upp, är det något fel på min spelare?
Det är mycket irriterande i allafall.
Redigerat av RedMarathon, 08 September 2010 - 23:08.
Postad 09 September 2010 - 10:14
Bilden mellen fönstren visar nog bara att man kan trycka på höger och vänster pil för att förflytta sig mellan fönstren.Alltid roligt med utökade funktionen i samband med uppdateringar!
Upplever f.n ett problem med min Mede8er det är när jag skall flytta filer via USB ingången med t.ex extern hårddisk till Mede8erns hårddisk, allt är frid o fröjd isamband med att man väljer vilka filer som skall flyttas och sedan när man skall få fram kommandot "move" med att trycka på upp och ner pilen samtidigt så är det svårt att få fram detta "move" oavsett hur många ggr man trycker så man får försöka en massa gånger till det till slut kommer kommandot upp, är det något fel på min spelare?
Det är mycket irriterande i allafall.
När du har valt fil/filer som du ska kopiera (låt säga i vänstra fönstret) så klickar du på höger pil för att komma till destinationsfönstret. Välj mapp där du vill ha filerna och klicka åter på höger pil så får du upp menyn om du vill kopiera eller flytta filerna. Inga samtidiga tryckningar alltså.
/V-man
Postad 09 September 2010 - 14:13
Tydligen ett litet handhavande fel av mig fick intrycket av att när båda pilarna visades (vä o hö) så skulle dessa tryckas ner samtidigt men så var det inte, inte undra på att det fungerade dåligt!
Ibland uppstår det lite hjärnsläpp, tydligen!
Postad 11 September 2010 - 08:29
mvh
tvtittare
Postad 13 September 2010 - 08:58
Har du testat den fina guiden "Så delar du ut mappar i Windows 7" av VBRunner?Får inte min mede8er 500X att gå in på datorn win7 pro, provat en massa, skapat olika konto, delat ut mappar som en visade till Ez, får bara Login failed hela tiden...... åt andra hållet inga problem. Har en router netgear 3700 emellan. Någon som har tips?
mvh
tvtittare
/V-man
Postad 14 September 2010 - 10:03
Fungerar följande:
Kan man spela upp innehållet på Mede8er på en Macmini streamat?
Macmini sitter idag kopplad till vardagsrumsteven och det blir lite kaka på kaka att sätta Mede8er där också, så den tänkte jag sätta in i sovrummet. Då borde man väl kunna spela upp innehållet både i sovrummet och vardagsrummet?
Sedan "ladda" den med innehåll från en nätverksansluten PC.
/Magnus
Postad 14 September 2010 - 18:19
Det går bra ja.Innan jag lägger min beställning...
Fungerar följande:
Kan man spela upp innehållet på Mede8er på en Macmini streamat?
Macmini sitter idag kopplad till vardagsrumsteven och det blir lite kaka på kaka att sätta Mede8er där också, så den tänkte jag sätta in i sovrummet. Då borde man väl kunna spela upp innehållet både i sovrummet och vardagsrummet?
Sedan "ladda" den med innehåll från en nätverksansluten PC.
/Magnus
/V-man
Postad 17 September 2010 - 21:40
Spelar det någon roll om man sätter i en "snabb och dyr" eller "långsam och billig" hårddisk?
Postad 17 September 2010 - 22:07
Nix, ta den som passar bäst. Det är inte fel att ta en "green", "eco" eller motsvarande, dessa är långsammare (normalt 5400 varv) men tystare, vilket inte är helt fel i tex ett vardagsrum!!
Postad 22 September 2010 - 22:17
Tackar.Yavillha:
Nix, ta den som passar bäst. Det är inte fel att ta en "green", "eco" eller motsvarande, dessa är långsammare (normalt 5400 varv) men tystare, vilket inte är helt fel i tex ett vardagsrum!!
Det blev en 2TB Western Digital för 990 kr
Postad 26 September 2010 - 14:08
Postad 26 September 2010 - 19:10
Mede8er har ingen "egen" Upnp server mjukvara... Det finns egentligen ingen anledning att ha det, det finns massor att välja på som är gratis, tex Tversity, självklart kan du även köra MyIhome om du vill.
En nackdel (eller fördel beroende på) är att Upnp servern tar över gränssnitt osv på din maskin... Så tycker man det gränssnitt man har är kanon så kan det vara bra, tycker man inte det är det mindre bra. Men idag kör de flesta istället ren Samba (SMB, Windows standard) eller NFS. Det är standardprotokoll. Har du tex Mede8er så kommer ju "Videowall" i nästa version av Firmware, V4, det blir grejer det o där är nog inte Upnp servrarna lika bra!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Ersätta Mede8er 500x2 med ?
14 bilder
194 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?