Onkyo TX-SR507
(Förstärkare)
|
4
|
(24)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1610
(Förstärkare)
|
2
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 19 February 2010 - 18:41
Postad 19 February 2010 - 19:03
Nu har ElGiganten kontakt mig, och.. dom kommer alltså ej att uppdatera den. Deras rekommendation är att jag lämnar tillbaka den, och få tebax pengarna. (Nyttjar 30-dagars returrätten.) Får alltså lämna in den i lokala butiken vilket är smidigt.
Hmm suspekt..
Jag pratade med dem i eftermiddags och svaret är att det ligger högt upp i hierarkien hur de ska göra med dem.
Alltså inget klart ännu enligt min kontakt.
Postad 19 February 2010 - 20:35
Nja, problemet är ju då att TVn inte klarar att ta emot något annat än PCM 2 så det blir knas1610:an har ljud igenom på hdmi om den är i stand by vilket gör det fetnice.
OM du har felet så märker du det. Antingen blir det tyst eller extremt låg nivå (se länkar i tidigare inlägg)Ojojoj är det något jag har missat? Jag är knappast en expert på detta, så det kanske är fel med min också?
Köpte den från EG för nån vecka sen, samma gång som falukorv. Tycker den funkar bra men har ju ingenting att gämnföra med direkt, det är min första stärkare.
Vad för problem är det jag ska kolla efter egentligen?
Trejk
Spännande. Du har alltså också ringt in? INte gått in till butik?Hmm suspekt..
Jag pratade med dem i eftermiddags och svaret är att det ligger högt upp i hierarkien hur de ska göra med dem.
Alltså inget klart ännu enligt min kontakt.
Det borde ju vara samma info.
Postad 19 February 2010 - 20:37
4 ohm...160w
6 ohm...130w..
innebär det att jag kan ha mina audiopro black diamond högtalare....(4 ohm)...till den?
står olika på olika sidor....då borde denna passa mig bra,eftersom denon1610 är på 8 ohm..
Postad 19 February 2010 - 21:17
Har länge tänk bli medlem här då jag under flera år läst era recensioner på olika produkter som slutligen lett till flera inköp inklusive detta.
När det gäller denna tråden så har jag följt den då jag under en längre tid tänkt köpa Denon AVR-1610. Har också läst om felet på mjukvaran som förekommer på modeller med serienummer under 91xxxxxxx som gör att HD ljudet inte funkar som det skall. Jag slog ändå till och ringde till Hifi-Klubben (Göteborg) igår och bad dom lägga undan en AVR-1610. När jag hämtade den idag så får jag reda på att den har serinummer 90xxxxxxxx så min första tanke var att detta kommer inte funka men tog hem den ändå. Till min stora glädje så funkar DTS HD MA och Dolby True HD, testade även PCM 5.1 (The Shining) och det funkar också. Undrar lite hur det är med kvalitets kontrollen hos Denon. Min Blu-ray spelare är Sony BDP-350. Hade Pioneer VSX-917V innan och oj vilken skillnad det blev i ljudet i både multikanal och stereo. Jag är verkligen nöjd med detta köpet.
Jag hoppas att ni som fått felaktiga exemplar inte dröjer för länge innan uppgraderingen av mjukvaran är klar hos Hifi-Klubben.
Samtidigt fy skam på Elgiganten att inte ta ansvar för det dom säljer(gråimport). Rätt åt dom att dom blev dömda för tredje gången för falsk marknadsföring.
Redigerat av Ultrarama, 19 February 2010 - 22:51.
Postad 19 February 2010 - 23:27
Och då får man helt enkelt knalla in till HK och lägga slantarna på deras disk istället.
Sedan vet vi ju inte ännu om de tar sitt ansvar eller ej, tydligen pågår det aktivitet hos huvudkontoret i alla fall.
Postad 20 February 2010 - 00:11
Ja fixar inte Eg min 1610 så lär den åka tillbaka med buller och bång
.
Och då får man helt enkelt knalla in till HK och lägga slantarna på deras disk istället.
Sedan vet vi ju inte ännu om de tar sitt ansvar eller ej, tydligen pågår det aktivitet hos huvudkontoret i alla fall.
Läste i ett tidigare inlägg av ted1001 https://www.minhembi...s...t&p=2795604 att han fick till svars att dom inte uppgraderar utan dom (Elgiganten) rådde honom att tillämpa öppet köp 30 dagar för att få tillbaka pengarna.
Jag tycker detta är verkligen dåligt av Elgiganten, undrar var dom fick sina exemplar ifrån sen jag fått veta att Denon inte säljer till dom.
Redigerat av Ultrarama, 20 February 2010 - 00:17.
Postad 20 February 2010 - 01:39
JAg fick som sagt i princip samma svar. Återköp eller utbyte (till en likadan) fanns som möjlighet.Läste i ett tidigare inlägg av ted1001 https://www.minhembi...s...t&p=2795604 att han fick till svars att dom inte uppgraderar utan dom (Elgiganten) rådde honom att tillämpa öppet köp 30 dagar för att få tillbaka pengarna.
Jag tycker detta är verkligen dåligt av Elgiganten, undrar var dom fick sina exemplar ifrån sen jag fått veta att Denon inte säljer till dom.
Nu ska vi inte sänka hela 1610 p.g.a. detta.
Postad 20 February 2010 - 02:23
JAg fick som sagt i princip samma svar. Återköp eller utbyte (till en likadan) fanns som möjlighet.
Nu ska vi inte sänka hela 1610 p.g.a. detta.
Så klart inte, det är inget fel på Denon AVR-1610 den är en helt fantastisk, det är Elgiganten det är fel på som tror dom kan lura kunder till höger och vänster genom att inte ge den service som normalt är berättigad plus att dom inte köpt in produkten från tillverkaren eller auktoriserad grossist.
Har själv precis inhandlat en AVR-1610 från HiFi-Klubben och jag är hur nöjd som helst på alla sätt, helt suverän receiver. Jag rekommenderar denna receiver till alla som gillar hemmabio.
Redigerat av Ultrarama, 20 February 2010 - 02:24.
Postad 20 February 2010 - 14:38
Nu har ElGiganten kontakt mig, och.. dom kommer alltså ej att uppdatera den. Deras rekommendation är att jag lämnar tillbaka den, och få tebax pengarna. (Nyttjar 30-dagars returrätten.) Får alltså lämna in den i lokala butiken vilket är smidigt.
Det var ju precis detta jag och ett några andra sade i en annan idag låst tråd att skulle hända.
EG tar inte ansvar för Denon så som de gör för andra märken, vilket visar på att de inte menade
allvar med någon satsning på Denon utan bara var ute efter att bråka med HK och dumpa priserna
med hjälp av en eller två pallar Denon apparater de kommit över på någon marknad i Okänt land.
Maveric
Postad 20 February 2010 - 14:51
Den andra tråden vart låst pga detta skitsnack, btw du vet inte ett skit om hur de ska göra ännu eftersom de själva inte beslutat det.
När det är klart, och om de inte gör det då fine!!! Då är det bara att lämna tilbaka. OK?
Men nu diskuterar vi 1610 och även Onkyo här så dra inte upp den skiten här, HK vs EG.
Vi vill inte ha denna tråd låst oxå!!
Falukorv
Postad 20 February 2010 - 14:55
Jag säger precis vad jag vill och klarar du inte av sanningen så skall du inte läsa på forum
Frågan kom upp i denna tråden och jag svara på den här ..
Men jag har skapat en ny tråd i ämnet och jag ber dig att inte skriva i den, då du inte
verkar klara av att jag fick rätt ...
https://www.minhembi...howtopic=256835
Det är väl ett förbaskat sätt att lura sina kunder att köpa en Denon när man sedan varken
vill uppdatera eller serva den. Thats it !
Maveric
Postad 20 February 2010 - 16:11
Tack på förhand!
Postad 20 February 2010 - 16:31
Finns det någta testfiler eller liknande som kan spelas upp i datorn ?
tack
Postad 20 February 2010 - 18:05
Jag har också köpt 1610 från EG. Undar hur jag upptäcker felet, för vad jag förstår så handlar det om PCM. Har knappt hunnit testa något men just nu kör jag ljudet från min dator via HDMI. På förstärkaren står det att det är digitalt och "PCM". Inga problem med ljudtrycksnivån. Är det då inget fel? Eller måste man köra HD-ljudformaten? Tror bara min dator skickar 2 - kanals pga att ja inte grejjat drivrutiner..
Tack på förhand!
Felet gäller bara DTS HD MA och Dolby True HD. Du märker det när du försöker spela upp en Blu-ray film med DTS HD MA eller Doby True HD via HDMI genom att det inte kommer nåt ljud eller väldigt lågt ljud.
Du kan läsa om hur felet yttrar sig här. http://www.hifiklubb...e/161019102310/
Redigerat av Ultrarama, 20 February 2010 - 18:16.
Postad 20 February 2010 - 18:22
En dum fråga bara.. Är inte helt inne på allt det här med HD ljud, men har läst igenom en massa trådar för att skaffa sig en uppfattning.
Jag hade tänkt beställa en 1610 nu, därför har jag några frågor.
Jag har ett gammalt ps3 och har då fattat att True Hd och HD DTS inte kommer att skickas direkt till stärkaren utan att de kommer att kodas om innan istället. Men man får fortf ljuden ändå? även om det inte syns på förstärkaren?
Och det här med serienr på stärkarna, om man nu skulle få en med ett lägre nr som det är fel på, då kommer detta inte synas på stärkarens display. Men, när jag nu har ett gammalt ps3, kommer HD ljuden ändå att funka eller vet man då inte om det funkar eller ej eftersom man inte ser det på displayen.. om ni förstår vad jag menar
Mvh Per
Postad 20 February 2010 - 18:37
Ser inte heller det som något jätteproblem, speciellt om man betänker att man tjänat 1500 kr pga priskriget (och så mycket som drygt 5000 kr om man köper 3310:an). Upp till var och en att bedöma utan mästring från andra anser jag.När det är klart, och om de inte gör det då fine!!! Då är det bara att lämna tilbaka. OK?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 February 2010 - 18:37.
Postad 20 February 2010 - 19:34
Problemet med HD ljuden gäller bara bistream, om jag kör via PCM kommer ljuden fungera? Även om det inte kommer stå på displayen på recivern.
Bara det jag ville få reda på
Postad 20 February 2010 - 20:30
Observera att det inte är serienumren som det är fel på utan firmwaren. Om Denon eller HK har uppdaterat dessa receivers i efterhand (vilket man får anta) så är det inga problem. LÄs på länken jag skickat tidigare hur man kollar firmware. Och observera att Hifi-klubbens info är helt fel. De påstår att allt bitstreamat HD-ljud blir fel mot alla spelare, men det gäller alltså mot ett fåtal blu-ray spelare. Hade det varit DTS-HD i allmänhet så hade man naturligtvis hittat det hos Denon från början.När jag hämtade den idag så får jag reda på att den har serinummer 90xxxxxxxx så min första tanke var att detta kommer inte funka men tog hem den ändå. Till min stora glädje så funkar DTS HD MA och Dolby True HD, testade även PCM 5.1 (The Shining) och det funkar också. Undrar lite hur det är med kvalitets kontrollen hos Denon. Min Blu-ray spelare är Sony BDP-350. Hade Pioneer VSX-917V innan och oj vilken skillnad det blev i ljudet i både multikanal och stereo. Jag är verkligen nöjd med detta köpet.
Jag hoppas att ni som fått felaktiga exemplar inte dröjer för länge innan uppgraderingen av mjukvaran är klar hos Hifi-Klubben.
Svar: Ja. Och dessutom är felet sällsynt även på bitstreamFör att förenkla min fråga lite!
Problemet med HD ljuden gäller bara bistream, om jag kör via PCM kommer ljuden fungera? Även om det inte kommer stå på displayen på recivern.
Bara det jag ville få reda på
Så nu är 1610 uppkollad och visst låter det bra. Dock ingen ahaupplevelse mot min 5 år gamla budget-Sony.
Då den inte riktigt får plats i Tv-bänken och har fel färg så får vi se hur det går...
Postad 20 February 2010 - 21:22
Som jag har förstått så när bitstream(icke avkodat ljud) skicka via HDMI i detta fallet DTS HD MA och Dolby True HD för att kodas av med receivern så uppträder felet på VISSA apparater inte alla som har serienummer 90XXXXXXXXX då det är ett fel på mjukvaran på vissa apparater. Apparater som har serienummer 91XXXXXXXXXXX har inte detta mjukvarufelet.
Åter igen detta felet gäller inte alla apparater då jag själv köpte en AVR-1610 med serienummer 90xxxxxxxxx i förrgår hos Hifi-Klubben och den funkar alldeles utmärkt med DTS HD MA och Dolby True HD.
Redigerat av Ultrarama, 20 February 2010 - 21:24.
Postad 21 February 2010 - 10:30
min 10 år gamla HK AVR 4000(8 ohm) klarar av att köra mina audiopro black diamond/pearl/vector subb1:35 (4ohms) högtalare bra..
hk har dessa (värden)
Audio Section
Stereo Mode
Continuous Average Power (FTC)
60 Watts per channel, 20Hz–20kHz,
@ < 0.07% THD, both channels driven into 8 ohms
..............................................
Five-Channel Surround Mode
Power Per Individual Channel
Front L&R channels:
50 Watts per channel,
@ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms
Center channel:
50 Watts, @ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms
Surround channels:
...............................................
50 Watts per channel,
vilket inte säger mig så mycket...=(
vill bara va säker på att den förstärkare jag köper klarar mina högtalare...=)
å jag vill ej betala för mycket..
har i allafall sett att det finns folk på detta forum som har onkeyo 607 å samma högtalare som jag å de verkar funka i allafall..
men vet ej om jag ska behöva betala lite över 4000kr,om man kan få en denon för 2300..
Postad 21 February 2010 - 19:19
Du måste titta på samtliga siffrorDet man får räkna med när man lyssnar i butiken är att receivern inte är optimalt inställd plus att den inte kommer att låta samma hemma hos dig som i butiken.
Som jag har förstått så när bitstream(icke avkodat ljud) skicka via HDMI i detta fallet DTS HD MA och Dolby True HD för att kodas av med receivern så uppträder felet på VISSA apparater inte alla som har serienummer 90XXXXXXXXX då det är ett fel på mjukvaran på vissa apparater. Apparater som har serienummer 91XXXXXXXXXXX har inte detta mjukvarufelet.
Åter igen detta felet gäller inte alla apparater då jag själv köpte en AVR-1610 med serienummer 90xxxxxxxxx i förrgår hos Hifi-Klubben och den funkar alldeles utmärkt med DTS HD MA och Dolby True HD.
9113318411 är den sista 1610an som byggdes med den felaktiga mjukvaran i Denons fabrik.
911=2009 November
910xxxx kan alltså ha problem
Postad 21 February 2010 - 19:33
Som sagt så är det i princip omöjligt att gå efter de där siffrorna.är nu nära å beställa en denon ..1610..eller en onkeyo 507/607 men de är ju 1000-2000 dyrare...=(
min 10 år gamla HK AVR 4000(8 ohm) klarar av att köra mina audiopro black diamond/pearl/vector subb1:35 (4ohms) högtalare bra..
hk har dessa (värden)
Audio Section
Stereo Mode
Continuous Average Power (FTC)
60 Watts per channel, 20Hz–20kHz,
@ < 0.07% THD, both channels driven into 8 ohms
Five-Channel Surround Mode
Power Per Individual Channel
Front L&R channels:
50 Watts per channel,
Center channel:
50 Watts, @ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms
Surround channels:
...............................................
50 Watts per channel,
vilket inte säger mig så mycket...=(
vill bara va säker på att den förstärkare jag köper klarar mina högtalare...=)
å jag vill ej betala för mycket..
har i allafall sett att det finns folk på detta forum som har onkeyo 607 å samma högtalare som jag å de verkar funka i allafall..
men vet ej om jag ska behöva betala lite över 4000kr,om man kan få en denon för 2300..
Tittar man på 8ohm siffrorna:
Denon 1610 är specad till 5x75wattoch den utklassar min gamla Sony som har 5x80watt
Max volym innan det börjar låta illa på Sonyn motsvarar ungefär -10dB på 1610 och jag tror att du kan köra upp den till åtminstone 0dB innan det börjar låta ill (volymvredet går till +18dB har jag för mig). Mycket beror förståss på högtalarna.
Gott om effekt med andra ord till en rejäl förfest.
Marantz är har betydligt mer kraft än vad det ser ut som på pappret.
Jag skulle gissa att dina 5x50watt du sitter med idag är kraftigare än 1610an 5x75watt
Men om du tycker att du har mer än tillräckligt på din Marantz så lär du klara dig.
Sedan har du alltid 30 dagars öppetköp (du får öppna och testa allt) om du handlar på elgiganten så det enda du kan förlora är 59kr i frakt.
Mitt tips om du är osäker är att testa (låna eller öppet köp) den "svagaste" modellen du kan tänka dig först och kör skiten ur den. DUger den så behåller du den. Med största säkerhet så räcker den och du slipper köpa en för dyr maskin i onödan.
Postad 21 February 2010 - 19:56
Det drabbar inte vissa exemplar under ett visst nummer. Det drabbar en viss firmware MEN BARA I KOMBINATION med vissa blu-ray spelare från framförallt LG och Samsung. Med t.ex. en PS3 slim är det inga problem och en gammal PS3 kan inte orsaka problemet.
Postad 21 February 2010 - 20:21
Som sagt så är det i princip omöjligt att gå efter de där siffrorna.
Tittar man på 8ohm siffrorna:
Denon 1610 är specad till 5x75wattoch den utklassar min gamla Sony som har 5x80watt
Max volym innan det börjar låta illa på Sonyn motsvarar ungefär -10dB på 1610 och jag tror att du kan köra upp den till åtminstone 0dB innan det börjar låta ill (volymvredet går till +18dB har jag för mig). Mycket beror förståss på högtalarna.
Gott om effekt med andra ord till en rejäl förfest.
Marantz är har betydligt mer kraft än vad det ser ut som på pappret.
Jag skulle gissa att dina 5x50watt du sitter med idag är kraftigare än 1610an 5x75watt
Men om du tycker att du har mer än tillräckligt på din Marantz så lär du klara dig.
Sedan har du alltid 30 dagars öppetköp (du får öppna och testa allt) om du handlar på elgiganten så det enda du kan förlora är 59kr i frakt.
Mitt tips om du är osäker är att testa (låna eller öppet köp) den "svagaste" modellen du kan tänka dig först och kör skiten ur den. DUger den så behåller du den. Med största säkerhet så räcker den och du slipper köpa en för dyr maskin i onödan.
ja det kanske jag ska göra..
har elgiganten ochså 2 års garanti på 1610:an?
funderar på att lägga till 5års trygghetsförsäkring(535kr)
kan kanske va bra å ha,om nått händer efter 2 år...när den inte riktigt är specad för mina högtalare...
Postad 21 February 2010 - 20:56
När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen. Enligt konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten skall det vara ursprungligt, dvs. att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som konsument som skall påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om det mot förmodan uppstår ett fel i din produkt hjälper vi dig givetvis att få detta åtgärdat. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se.
angående denons oförmåga att avkoda dts-hd från VISSA lg och samsungmodeller.
du kan alltså köra skiten ur förstärkaren i 2,5 år och sen lämna tillbaka den för det ursprungliga felet.
vad gäller övrig garanti t.ex om du bränner slutsteg eller dyligt gäller
För att du som kund skall känna dig extra trygg lämar Elgiganten ett års garanti. Fel som uppkommer under garantitiden anses alltid vara ursprungliga, så till vida att inget annat kan göras sannolik. Garantin omfattar fel som är fabriksrelaterade och som inte är hänförliga till någon yttre åverkan, ex fukt- eller tappskador.
Postad 21 February 2010 - 21:06
köp och njut
ps, hifikit har reservdelselement till dina audio pro om olyckan skulle vara framme. ds
Redigerat av drzap, 21 February 2010 - 21:08.
Postad 21 February 2010 - 22:30
Det är tydligen på sin plats att återigen påpeka att HiFi-Klubbens servicemeddelande är felaktigt.
Det drabbar inte vissa exemplar under ett visst nummer. Det drabbar en viss firmware MEN BARA I KOMBINATION med vissa blu-ray spelare från framförallt LG och Samsung. Med t.ex. en PS3 slim är det inga problem och en gammal PS3 kan inte orsaka problemet.
Jag har problemet, jag har ett PS3 slim som jag såklart kopplar med Hdmi i stärkaren, sätter i en blu ray film som stödjer
dolby true HD.
Får inte den blåa HD symbolen att lysa och displayen säger Dolby Digital.. Är inte riktigt säker på att detta är något fel?
Visst ska den ställa om sig själv till true HD?
Har kollat in menyerna på filmen, finns inget där man kan ställa in ljudet.
Heeelp
Trejk
Postad 21 February 2010 - 22:43
Det är tydligen på sin plats att återigen påpeka att HiFi-Klubbens servicemeddelande är felaktigt.
Undrar vad det är för speciellt med LG och Samsungs Blu-ray spelare, man kopplar ju Blu-ray spelaren med HDMI så det måste ju va nått i protokollet som får felet att uppträda.
PS Ursäkta för felinformation, konstigt att Hifi-Klubben inte ändrar sitt meddelande sen det är fel.
Jag har problemet, jag har ett PS3 slim som jag såklart kopplar med Hdmi i stärkaren, sätter i en blu ray film som stödjer
dolby true HD.
Får inte den blåa HD symbolen att lysa och displayen säger Dolby Digital.. Är inte riktigt säker på att detta är något fel?
Heeelp
Trejk
Ja den blå HD symbolen skall tända sig och det skall stå Dolby HD eller DTS HD MA i displayen och ja den slår själv om till HD-ljud. På vissa filmer kan man välja HD ljud eller det vanliga men på dom flesta filmer slår det om automatiskt då det bara finns ett alternativ för det språk du vill ha. Har du ställt om din PS3 att mata ut Bitstream genom HDMI?
Redigerat av Ultrarama, 21 February 2010 - 23:37.
Postad 21 February 2010 - 23:48
om du har en annan film så prova den också. det borde nog vara så att HDsymbolen tänds men jag är inte alls säker på att det ska stå nåt annat än dolby digital då hela namnet på formatet är (vad jag har sett) Dolby Digital true HDJag har problemet, jag har ett PS3 slim som jag såklart kopplar med Hdmi i stärkaren, sätter i en blu ray film som stödjer
dolby true HD.
Heeelp
Trejk
Postad 22 February 2010 - 00:20
Samsung har alltid varit lite "bökiga" både på TV och blu-ray sidan. Dock tror jag inte det är Samsungsfel.Undrar vad det är för speciellt med LG och Samsungs Blu-ray spelare, man kopplar ju Blu-ray spelaren med HDMI så det måste ju va nått i protokollet som får felet att uppträda.
PS Ursäkta för felinformation, konstigt att Hifi-Klubben inte ändrar sitt meddelande sen det är fel.
Det rör väl sig om ett sånt där hand-shake problem.
OM man råkar ut för problem så ska det enligt uppgift hjälpa att starta om 1610 och låta filmen vara igång när du startar upp 1610an igen. OM felet sedan återkommer eller inte om man t.ex. pausar framgår inte.
Ni som tror er har problemet kan ju testa det trixet...
Angående hifi-klubben som ju ska ha järnkoll på Denon så tycker jag att det är lite pinsamt att komma med denna info i mitten på februari när det var känt i November - dessutom såpass felaktigt info.
Redigerat av e3henri, 22 February 2010 - 00:21.
Postad 22 February 2010 - 01:16
Undrar vad det är för speciellt med LG och Samsungs Blu-ray spelare, man kopplar ju Blu-ray spelaren med HDMI så det måste ju va nått i protokollet som får felet att uppträda.
Ja den blå HD symbolen skall tända sig och det skall stå Dolby HD eller DTS HD MA i displayen och ja den slår själv om till HD-ljud. På vissa filmer kan man välja HD ljud eller det vanliga men på dom flesta filmer slår det om automatiskt då det bara finns ett alternativ för det språk du vill ha. Har du ställt om din PS3 att mata ut Bitstream genom HDMI?
Jo jag har HDMI Audio Output på Bitstream.. ställer bara om sig till dolby digtal och lampan lyser ej..
om du har en annan film så prova den också. det borde nog vara så att HDsymbolen tänds men jag är inte alls säker på att det ska stå nåt annat än dolby digital då hela namnet på formatet är (vad jag har sett) Dolby Digital true HD
Har en till blu-ray jag har testat.. den ska stödja dts-hd och vanlig dtw. Antar att det är lite samma sak, den ska iallfall ställa om sig till någon av dessa?
Trejk
Postad 22 February 2010 - 08:46
om du har en annan film så prova den också. det borde nog vara så att HDsymbolen tänds men jag är inte alls säker på att det ska stå nåt annat än dolby digital då hela namnet på formatet är (vad jag har sett) Dolby Digital true HD
Jag har denna receiver själv AVR-1610 och det står Dolby HD i displayen när det är Dolby TrueHD. Konstigt med namnet då det står Dolby TrueHD både på kartongen och i bruksanvisningen. Och den blå HD symbolen skall lysa när HD format spelas upp.
Postad 22 February 2010 - 09:45
ok, då hade jag fel i min fundering. det skall alltså stå Dolby HD i displayen. noterat. angående namnet kan det ju vara så att jag minns fel då det var ganska länge sen som jag läste om de "nya" formaten då blueray var helt nytt.Jag har denna receiver själv AVR-1610 och det står Dolby HD i displayen när det är Dolby TrueHD. Konstigt med namnet då det står Dolby TrueHD både på kartongen och i bruksanvisningen. Och den blå HD symbolen skall lysa när HD format spelas upp.
Mvh
drzap
Postad 22 February 2010 - 12:06
ok, då hade jag fel i min fundering. det skall alltså stå Dolby HD i displayen. noterat. angående namnet kan det ju vara så att jag minns fel då det var ganska länge sen som jag läste om de "nya" formaten då blueray var helt nytt.
Mvh
drzap
Då kan jag alltså konstatera att det är fel på min. Symbolen lyser inte och det står bara Dolby Digital... Har testat fler gånger. Har som sagt ps3 slim på bitstream.
Får åka över till EG och klaga..
Trejk
Postad 22 February 2010 - 12:11
Postad 22 February 2010 - 12:11
Jag hoppas att du väljer Dolby TrueHD ljudspåret i skivans menyer när du testar?
De filmer jag testat har inget sånt i menyerna.. Har även kollat så att skivan stödjer TrueHD såklart.
Redigerat av trejk, 22 February 2010 - 12:12.
Postad 22 February 2010 - 13:23
Redigerat av Ultrarama, 22 February 2010 - 13:24.
Postad 22 February 2010 - 13:28
De filmer jag testat har inget sånt i menyerna.. Har även kollat så att skivan stödjer TrueHD såklart.
Vad för information får du på On Screen Displayen från din PS3 slim när du spelar upp filmen? Står det Dolby TrueHD eller Dts HD MA?
Redigerat av Ultrarama, 22 February 2010 - 13:29.
Postad 22 February 2010 - 13:35
Vad för information får du på On Screen Displayen från din PS3 slim när du spelar upp filmen? Står det Dolby TrueHD eller Dts HD MA?
På skärmen på 1610 står det "Dolby D" Eller menar du vad det står på ps3:an asså på TVn. Är helt lost, var så inne på att det var fel på den.
Har hört att den ska ställa om sig själv bara, de flesta filmer har inte ens så att man kan välja utan den anpassar sig till det bästa man kan få.. Det är ju inte Dolby Digital för min del..
Trejk
Postad 22 February 2010 - 13:42
På skärmen på 1610 står det "Dolby D" Eller menar du vad det står på ps3:an asså på TVn. Är helt lost, var så inne på att det var fel på den.
Har hört att den ska ställa om sig själv bara, de flesta filmer har inte ens så att man kan välja utan den anpassar sig till det bästa man kan få.. Det är ju inte Dolby Digital för min del..
Trejk
Ja vad för information visar din PS3 slim? Visar den att det är Dolby TrueHD eller DTS HD MA när du spelar upp filmen?
Postad 22 February 2010 - 13:46
Ja vad för information visar din PS3 slim? Visar den att det är Dolby TrueHD eller DTS HD MA när du spelar upp filmen?
Den hävdar också att det är Dolby Digital.. kanske finns meny på filmen då..? ska kolla ännu en gång till
Postad 22 February 2010 - 13:50
Postad 22 February 2010 - 13:56
Den hävdar också att det är Dolby Digital.. kanske finns meny på filmen då..? ska kolla ännu en gång till
Då måste det vara en inställning i din PS3 slim som gör att HD ljudet inte matas ut. I min Blu-ray spelare en Sony BDP-S350 så har jag under inställningar en karegori som heter Ljudinställningar, där i finns en inställning som heter Ljudutmatningsprioritet, jag har ställt in den på HDMI. För om jag väljer koaxial/optisk så kommer inte HDljudet att matas ut genom HDMIkabeln utan bara Dolby Digital eller DTS. Jag vet inte hur meny systemet för inställningar på PS3 slim ser ut men kanske detta är lite till hjälp.
Redigerat av Ultrarama, 22 February 2010 - 13:57.
Postad 22 February 2010 - 13:58
Då måste det vara en inställning i din PS3 slim som gör att HD ljudet inte matas ut. I min Blu-ray spelare en Sony BDP-S350 så har jag under inställningar en karegori som heter Ljudinställningar, där i finns en inställning som heter Ljudutmatningsprioritet, jag har ställt in den på HDMI. För om jag väljer koaxial/optisk eller Analog stereo så kommer inte HDljudet att matas ut genom HDMIkabeln utan bara Dolby Digital eller DTS. Jag vet inte hur meny systemet för inställningar på PS3 slim ser ut men kanske detta är lite till hjälp.
Okej tack så mycket, så då är du säker på att det inte är fel på stärkaren. Ska gå igenom inställningarna.
Tack
Postad 22 February 2010 - 14:05
Nej du, har ingen meny alls som handlar om audio.. (det är I'm Legend btw)
Sitter precis och kollar på I am Legend och om du tar upp Pop Up menyn när du spelar upp filmen så finns där ett val som heter Languages, där kan du välja Dolby TrueHD. Såg det att filmen väljer Dolby Digital som default och inte Dolby TrueHD så det måste du välja själv.
Postad 22 February 2010 - 14:14
Nej du, har ingen meny alls som handlar om audio.. (det är I'm Legend btw)
Som en annan skrev det är en pop up meny,som du får ta fram.
Det finns pop up på ganska många filmer,fixa det så kommer allt fixa sig.
Postad 22 February 2010 - 14:20
Sitter precis och kollar på I am Legend och om du tar upp Pop Up menyn när du spelar upp filmen så finns där ett val som heter Languages, där kan du välja Dolby TrueHD. Såg det att filmen väljer Dolby Digital som default och inte Dolby TrueHD så det måste du välja själv.
Jo precis, skulle precis komma med en nyhet men du hitta det innan
Har på bitstream.
Tack så mycket Ultrarama, är ganska säker på att du fick mig på rätt spår
Trejk
Wooooot !? Jag fick det och funka nu
Postad 22 February 2010 - 14:24
Jo precis, skulle precis komma med en nyhet men du hitta det innan
Men efter den inställningen och massa pill i ps3:an. Matar PS3:an fortfarande bara Dolby Digital. Förstår att inte du kan hjälpa mig men finns det någon annan som kan nämna inställningarna.
Har på bitstream.
Tack så mycket Ultrarama, är ganska säker på att du fick mig på rätt spår
Trejk
Wooooot !? Jag fick det och funka nuFråga mig inte hur
Var så lite, kul att det fixade sig för dig
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
10 filmer