XTZ Divine 100.49
274 svar till detta ämne
Postad 05 maj 2010 - 18:20
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1 684 inlägg
Stor eloge till XTZ som bryr sig om sådant som spelar roll och håller ner priset på sånt som är smart att välja billigare varianter av. Sjukt sjukt bra. Känns helt ###### underbart med en tillverkare som faktiskt ser detta. Kungligt XTZ!
Någon skrev att XTZ inte tycker filter är något viktigt. Alltså, denne någon lär ha fått det rätt mycket om bakfoten skulle jag tro. Nu låter jag som ett rabiat XTZ-fan, men det är jag inte. Har inte ens sett en av deras högtalare i verkligheten. Men jag skulle vilja se en hänvisning till var XTZ tycker att filter är något oviktigt.
Följdfråga: Ni som klagar på filtret, vad är det för fel på det? Har ni någon som helst koll på delningsfilter över huvud taget, ja, förutom vilka komponentmärken som är dyra att köpa styckvis förstås...
Postad 05 maj 2010 - 18:22
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
Men snälla rara! ska man behöva byta ut både element och filter på en så pass dyr högtalare. Jag med många är lödkunnig ,kan man inte löda, och det är inom garantintiden så får väl XTZ göra hembesök om deras grejor är så dåliga så att dom ska behöva gå sönder. Om man vill leka med filtret så bör man ju var lödkunnig hur som helst.
Haha, att du vågar jinxa så där  Saker, inte bara högtalarkomponenter går sönder, även om de inte borde (Fråga bagarns kappafilter). Så länge kabelskorna medger fullständig signalkontakt är det good enough tycker jag. Tycker man att silvertennlödningar eller liknande krävs för att höra cymbalerna på ett mer naturtroget sätt kan man ju fixa det själv, speciellt om man är lödkunnig (och kan samtidigt uppgradera internkablaget till nordost). Värre är om kontaktdonen kan snurra när man drar åt eftersom det kan vara direkt skadligt, beroende på hur många varv man sitter och drar.
Redigerat av Rotelköpes, 05 maj 2010 - 18:31.
Postad 05 maj 2010 - 18:28
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Men snälla rara! ska man behöva byta ut både element och filter på en så pass dyr högtalare. Jag med många är lödkunnig ,kan man inte löda, och det är inom garantintiden så får väl XTZ göra hembesök om deras grejor är så dåliga så att dom ska behöva gå sönder. Om man vill leka med filtret så bör man ju var lödkunnig hur som helst.
Snälla rara, du kan ju spela sönder sakerna, de behöver inte gå sönder av sig själva. XTZ gör inte hembesök nej, jag tror lilla du har fått XTZ's ideologi om bakfoten.
Postad 05 maj 2010 - 21:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Stor eloge till XTZ som bryr sig om sådant som spelar roll och håller ner priset på sånt som är smart att välja billigare varianter av. Sjukt sjukt bra. Känns helt ###### underbart med en tillverkare som faktiskt ser detta. Kungligt XTZ!
Va?  Kontakter som inte går att spänna/snurrar är dåligt, och ovanligt på högtalare för 5000kr. Dessa kostar 40000kr. På vilket sätt är det "kungligt"? Om du inte har lyssnat på högtalare från XTZ, hur kan du då veta att de "bryr sig om sådant som spelar roll"?
Redigerat av Ageve, 05 maj 2010 - 21:48.
Postad 06 maj 2010 - 07:32
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1 684 inlägg
Va? 
Kontakter som inte går att spänna/snurrar är dåligt, och ovanligt på högtalare för 5000kr. Dessa kostar 40000kr.
På vilket sätt är det "kungligt"?
Om du inte har lyssnat på högtalare från XTZ, hur kan du då veta att de "bryr sig om sådant som spelar roll"?
Det jag läste var att folk efterlyste mer high end-doftande kontaktdon och in och pilla i delningsfiltret. Släpper kontaktdonen är det riktigt illa däremot. Du verkar inte riktigt ha läst andemeningen i mitt inlägg ändå. Jag blev glad över att de nämner rumsakustiken, istället för att påstå att man behöver den senaste snabeln från Sydväst. Folk klagar på enkla saker de visuellt kan se. "Titta, billig del = dåligt!". Sjukt tröttsamt och tar fokus från sånt som faktiskt spelar roll. Men släpper kontakten, ja, då är det snordåligt vald del. Men det behöver ju inte vara WBT för att fungera.
Redigerat av shifts, 06 maj 2010 - 07:37.
Postad 06 maj 2010 - 09:37
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Vi skickade ett PM till dig för några dagar sedan, har du inte fått det? Självklart kan saker gå sönder även om de är dyra, och vi har förberett även Divine för att kunna servas enkelt. Det är lite svårt att göra hembesök till en kund som tex bor i Sydamerika. Kabelskor används i väldigt många högtalarkonstruktioner och brukar aldrig vålla några problem. Däremot ska ju naturligtvis kontaktdonen inte snurra runt när man drar åt dem. Det ser vi allvarligt på, och gör gärna ett hembesök hos dig för att åtgärda det. När det gäller kabelskorna, menar du på allvar att dessa glappar?? Stor eloge till XTZ som bryr sig om sådant som spelar roll och håller ner priset på sånt som är smart att välja billigare varianter av. Sjukt sjukt bra. Känns helt ###### underbart med en tillverkare som faktiskt ser detta. Kungligt XTZ!
Någon skrev att XTZ inte tycker filter är något viktigt. Alltså, denne någon lär ha fått det rätt mycket om bakfoten skulle jag tro. Nu låter jag som ett rabiat XTZ-fan, men det är jag inte. Har inte ens sett en av deras högtalare i verkligheten. Men jag skulle vilja se en hänvisning till var XTZ tycker att filter är något oviktigt.
Följdfråga: Ni som klagar på filtret, vad är det för fel på det? Har ni någon som helst koll på delningsfilter över huvud taget, ja, förutom vilka komponentmärken som är dyra att köpa styckvis förstås...
Vi har helt klart sagt att kablar och byglar etc inte påverkar ljudkvaliteten alls i jämförelse med vad rumsakustiken och andra problem gör. Det står vi för. Att byta byglarna på ett par Divine kan man ju göra ändå om man trivs med det, men att det skulle påverka ljudet hävdar vi är helt omöjligt. Det är helt klart på gränsen till bedrägeriförsök när någon försöker sälja briljant-beströdda halleluja-kablar/byglar etc dyrt och lovar guld och gröna skogar samtidigt som kunden kanske har en halv sekunds efterklang i lyssningsrummet! Självklart är det extremt viktigt att det inte finns någon glappkontakt eller liknande, och skulle någon ha fått defekta byglar byter vi naturligtvis ut dem. Däremot har vi aldrig sagt att filtrena inte är viktiga! Tvärtom, vi lägger väldigt mycket tid på delningsfilter och utvecklingen av dessa. De är helt avgörande för hur en högtalare låter och uppför sig som elektrisk last mot förstärkaren, och det ligger hundratals utvecklingstimmar bakom filtret i Divine.
Postad 06 maj 2010 - 10:29
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1 684 inlägg
Kul med svar! Elogen står oförändrad kvar, helt underbart.
Postad 06 maj 2010 - 11:43
Unregistered54033492
-
Unregistered54033492
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Alltså, en kontakts främsta och enda uppgift är att sammankoppla två kablar för att föra signalen vidare. Det viktiga här är att det blir en ok kontaktyta mellan dessa och att det inte glappar. Sedan skulle jag säga att denna minimala del av kedjan påverkar ljudet oerhört lite om ens alls (så länge den uppfyller kraven ovan). Om den däremot börjar strula pga glapp, fellödningar etc så är det absolut inte bra och då spelar den ju onekligen mer roll än till och med rummet eftersom det förändrar filtrets karakteristik eller kanske får det att bli helt tyst. I fallet med helt tyst blir det ju ganska uppenbart att något är fel men det är inte helt uppenbart för alla om det är glappkontakt på en komponent i ett filter som är kopplad parallellt med elementen.
Det jag vill ha sagt. Jag tycker det är bra att XTZ lägger tid och pengar på det som är viktigt men så fort det innebär avkall på funktionell kvalíté så är det inte bra. Speciellt inte när högtalaren kostar 40.000kr. Där har man som konsument rätt att kräva att det inte skall glappa.
Redigerat av Unregistered54033492, 06 maj 2010 - 11:46.
Postad 06 maj 2010 - 12:13
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Alltså, en kontakts främsta och enda uppgift är att sammankoppla två kablar för att föra signalen vidare. Det viktiga här är att det blir en ok kontaktyta mellan dessa och att det inte glappar. Sedan skulle jag säga att denna minimala del av kedjan påverkar ljudet oerhört lite om ens alls (så länge den uppfyller kraven ovan). Om den däremot börjar strula pga glapp, fellödningar etc så är det absolut inte bra och då spelar den ju onekligen mer roll än till och med rummet eftersom det förändrar filtrets karakteristik eller kanske får det att bli helt tyst. I fallet med helt tyst blir det ju ganska uppenbart att något är fel men det är inte helt uppenbart för alla om det är glappkontakt på en komponent i ett filter som är kopplad parallellt med elementen.
Det jag vill ha sagt. Jag tycker det är bra att XTZ lägger tid och pengar på det som är viktigt men så fort det innebär avkall på funktionell kvalíté så är det inte bra. Speciellt inte när högtalaren kostar 40.000kr. Där har man som konsument rätt att kräva att det inte skall glappa.
Självklart ska det inte glappa, och vi har ju inte fått svar ännu på om det verklgen gör det? I så fall åtgärdar vi det omedelbart.
Redigerat av XTZ AB, 06 maj 2010 - 12:50.
Postad 06 maj 2010 - 12:52
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Det jag läste var att folk efterlyste mer high end-doftande kontaktdon och in och pilla i delningsfiltret. Släpper kontaktdonen är det riktigt illa däremot.
Nja, jo men kritiken i tråden handlade ju om direkt dåliga kontakter som snurrar när de ska spännas, och det kan man ju knappast kalla för bra. Men det kan ju handla om måndagsex då det knappast är ett vanligt problem med högtalare, oavsett hur dyra eller billiga terminalerna är. Du verkar inte riktigt ha läst andemeningen i mitt inlägg ändå. Jag blev glad över att de nämner rumsakustiken, istället för att påstå att man behöver den senaste snabeln från Sydväst. Folk klagar på enkla saker de visuellt kan se. "Titta, billig del = dåligt!". Sjukt tröttsamt och tar fokus från sånt som faktiskt spelar roll.
Jo, det kan jag hålla med om. Problemet är att akustiken är svår att åtgärda/kräver kunskap, medans en kabel är enkel att byta. Då blir det dessvärre det sistnämnda som folk lägger pengar på. Sen borde det iofs vara mer eller mindre en självklarhet för den som är hifiintresserad, och inte behöva kommenteras av högtalartillverkaren. De som dissar högtalare efter lyssning med dålig akustik, eller som helt enkelt vägrar inse att det påverkar ljudet, de är kanske mer intresserade av prylar än ljudkvalitet.
Postad 06 maj 2010 - 12:58
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
Det jag läste var att folk efterlyste mer high end-doftande kontaktdon och in och pilla i delningsfiltret. Släpper kontaktdonen är det riktigt illa däremot.
Du verkar inte riktigt ha läst andemeningen i mitt inlägg ändå. Jag blev glad över att de nämner rumsakustiken, istället för att påstå att man behöver den senaste snabeln från Sydväst. Folk klagar på enkla saker de visuellt kan se. "Titta, billig del = dåligt!". Sjukt tröttsamt och tar fokus från sånt som faktiskt spelar roll.
Men släpper kontakten, ja, då är det snordåligt vald del. Men det behöver ju inte vara WBT för att fungera.
En bananhona skall inte snurra runt när man drar åt den oavsett vad. En bananhona som andas kvalitet är gedigen och sitter åt riktigt ordentligt så den aldrig kan börja snurra runt. Du förstår antagligen inte vad jag ens menar när jag pratar om kontaktdonen. Ta ett par 99.26 eller .36 och dra åt så blecken verkligen sitter ordentligt så förstår du vad jag menar, bananhonan eller vad det nu kallas snurrar då runt. Undermålig kvalitet och har man valt samma komponent på ett par högtalare för 40 loppor så har man valt fel, så är det bara. Ett par rejäla kontakter kostar inte mycket i sammanhanget, det sitter bra kontakter på högtalare för betydligt mindre pengar än 40.000:- edit. tog bort en onödig rad..
Redigerat av Unregistered1017, 06 maj 2010 - 13:06.
Postad 06 maj 2010 - 13:01
Unregistereda6a64ee8
-
Unregistereda6a64ee8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Självklart ska det inte glappa, och vi har ju inte fått svar ännu på om det verklgen gör det? I så fall åtgärdar vi det omedelbart.
Xtz Ingen fara! kabelskorna glappar inte så att ljudet försvinner men hela konstruktionen med dessa polskruvar som snurrar runt lätt i bakplattan och med kabelskor som inte sitter ordentligt fast i polskruvar och byglar käns inte seriöst för 40 000kr. Jag tycker att polskruvarna bör bytas ut mot den typ som har fasta lödöron inte lösa kabelskofästen som kan lossna (snurra runt) som dessa och kablarna lödas. Det är vad jag kommer att göra efter garatitidens utgång. Med vänliga hälsningar. KRNI
Postad 06 maj 2010 - 13:02
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1 684 inlägg
Ageve: Ja, jag håller med dig.
Postad 06 maj 2010 - 16:38
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Xtz Ingen fara! kabelskorna glappar inte så att ljudet försvinner men hela konstruktionen med dessa polskruvar som snurrar runt lätt i bakplattan och med kabelskor som inte sitter ordentligt fast i polskruvar och byglar käns inte seriöst för 40 000kr. Jag tycker att polskruvarna bör bytas ut mot den typ som har fasta lödöron inte lösa kabelskofästen som kan lossna (snurra runt) som dessa och kablarna lödas. Det är vad jag kommer att göra efter garatitidens utgång.
Med vänliga hälsningar. KRNI
Men hur låter dessa jämnförelsevis med 99 serien som du haft innan? Själv är jag jätte nöjd med 99 serien, och är som sagt lite rädd för att byta.
Postad 06 maj 2010 - 18:54
Unregisteredbda217ff
-
Unregisteredbda217ff
-
Användare
-
-
186 inlägg
Jag vill gärna veta mer om ljudet. Hur låter dem?
Postad 07 maj 2010 - 08:40
HakanBerg
-
HakanBerg
-
Användare
-
-
143 inlägg
KRNI, kan du inte ta några närbilder på kontakterna/delningsfiltret på högtalarna?
Jag har letat men inte hittat någon bra bild på hur de faktiskt ser ut
Postad 07 maj 2010 - 12:09
Unregistereda6a64ee8
-
Unregistereda6a64ee8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
KRNI, kan du inte ta några närbilder på kontakterna/delningsfiltret på högtalarna? Jag har letat men inte hittat någon bra bild på hur de faktiskt ser ut 
Ok lite närbilder kommer framåt kvällen!
Postad 07 maj 2010 - 16:04
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Nyfiken nyfiken nyfiken!!
Postad 07 maj 2010 - 21:33
Unregistereda6a64ee8
-
Unregistereda6a64ee8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag vill gärna veta mer om ljudet. Hur låter dem?
Mycket bättre än 99.26 mera pondus men det är inte så konstigt med 2st 10 tums basar. Men absolut inte bumlig, mycket stram och fin bas går att reglera karaktär mycket lätt med basportarna på baksidan, ljup ,snabb eller rak frekvenskurva Mellanregistret är lite specielt, röster är lite tillbakalutade spelar inte framför högtalare och släpper inte som på dyrare konstruktioner snarare instängda i högtalaren men det kan bero på att dom är inte är inspelade släpper kanske senare. Samtidigt är mellanregistret öppet och kristallklart svårt att bedömma i nuläget om det är bra eller inte. Diskanten är luftig men även lite stickig och påträngande ,gillar nog band diskantbanden bättre i 99.26. Helheten är ganska bra men för 40 000kr nja. Men vi får ge dom minst 100timar att spelas in!
Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 07 maj 2010 - 21:38.
Postad 07 maj 2010 - 22:49
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
inspelning inspelning inspelning
Postad 07 maj 2010 - 23:22
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Ok lite närbilder kommer framåt kvällen!
Hur blir det med bilderna??
Postad 08 maj 2010 - 09:58
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
40kkr för ett par högtalare ifrån en tillverkare som inte anser att det är värt att göra bra högtalare, för rummet kommer ändå att förstöra återgivningen.. blir grymt köpsugen.. vilka fler detaljer har man valt att strunta i.. köp in element, få fram en låda som de får plats i och sälj som high-end.. KÖÖÖÖP!! gå inte misste om detta TV-shop erbjudande.
Postad 08 maj 2010 - 10:22
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
40kkr för ett par högtalare ifrån en tillverkare som inte anser att det är värt att göra bra högtalare, för rummet kommer ändå att förstöra återgivningen.. blir grymt köpsugen.. vilka fler detaljer har man valt att strunta i.. köp in element, få fram en låda som de får plats i och sälj som high-end.. KÖÖÖÖP!! gå inte misste om detta TV-shop erbjudande.
Postad 08 maj 2010 - 13:25
Unregisteredbda217ff
-
Unregisteredbda217ff
-
Användare
-
-
186 inlägg
Mycket bättre än 99.26 mera pondus men det är inte så konstigt med 2st 10 tums basar. Men absolut inte bumlig, mycket stram och fin bas går att reglera karaktär mycket lätt med basportarna på baksidan, ljup ,snabb eller rak frekvenskurva Mellanregistret är lite specielt, röster är lite tillbakalutade spelar inte framför högtalare och släpper inte som på dyrare konstruktioner snarare instängda i högtalaren men det kan bero på att dom är inte är inspelade släpper kanske senare. Samtidigt är mellanregistret öppet och kristallklart svårt att bedömma i nuläget om det är bra eller inte. Diskanten är luftig men även lite stickig och påträngande ,gillar nog band diskantbanden bättre i 99.26. Helheten är ganska bra men för 40 000kr nja. Men vi får ge dom minst 100timar att spelas in!
Hmm, tråkigt det där med diskanten. Älskar själv 99.26 diskant och jag trodde att den på divine skulle vara ljusår bättre, hoppas det blir så efter inspelning.
Postad 08 maj 2010 - 13:40
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Inspelning men framförallt placering. Testa att flytta runt högtalarna så skall du se att det släpper från dem. Diskanten behöver säkert spelas in men även där spelar rummet in. Du har en så pass fin högtalare (utan att ha hört den...) vilket ställer ännu större krav på rummet. Jag har haft bla ett par V.Schveikert DB 99 nypris 170tkr jag fick aldrig riktigt till dem för att jag inte kunde ge dem de förutsättningarna de behövde. Bland det absolut bästa jag någonsin hört men efter att ha sålt dem och lyssnat hos kompisen som köpte dem märkte jag att med hans placering fick han till saker jag aldrig fick, men faktiskt även tvärtom. Han har saknar saker i ljudet som jag hade. Summa sumarum, skall man få till en high-end högtalare utan kompromisser så krävs ett dedikerat lyssningrum.
Postad 08 maj 2010 - 14:01
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Lustigt du tyckte ju att Divine inte låg lång efter Focal för 215 000? Har själv lyssnat på Divinen men var ej så där värst imponerad, saknades saker i det övre registret, lite instängda ljudet släpper liksom inte som du säger. Jag föredrar nog 99 seriens banddiskanten bättre med, men som sagt jag har bara lyssnat på dessa en gång och kanske ej var de bästa förutsättningarna.(Ska lyssna mer på Divinen framöver) Och så tycker vi alla om olika slags sound.
Postad 16 maj 2010 - 16:54
Nellus
-
Nellus
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Krni: Hur går det med högtalarna. Hur låter dom nu, när dom blivit lite mer inspelade.
En uppdaterad åsikt vore trevligt.
Postad 17 maj 2010 - 16:54
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Krni: Hur går det med högtalarna. Hur låter dom nu, när dom blivit lite mer inspelade.
En uppdaterad åsikt vore trevligt.
...och lite bilder på kontakterna som ju utlovats
Postad 17 maj 2010 - 19:18
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Han har nog blivit "tystad" av XTZ efter kritiken i senaste inlägget 
Har varit tyst ett bra tag om dessa nu...
Postad 18 maj 2010 - 07:05
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
aaaah..en konspirationsteori, inte omöjligt...
Postad 18 maj 2010 - 07:56
Unregistereda6a64ee8
-
Unregistereda6a64ee8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
aaaah..en konspirationsteori, inte omöjligt... 
Nä ingen som tystas här. Har bara setat klistrad vid de gudomliga burkarna som bara låter bättre & bättre, desto längre dom spelas. Den lite hårda diskanten har nästan försvunnit ,ljudet börjar släppa från högtalarna, basen är underbar. Det spelas så att det glöder om grejorna!! Burkarna är ganska känsliga för vad du spelar på dom, dålig kvallite på inspelningen = dåligt ljud. Bra inspelningar = underbart ljud! Och så är dom ju så förbenat snygga i verklighet. Polkontakterna är kvar, fortfarande ingenting är rört där. Det får man ta efter garanti tiden eller efter tillåtelse från XTZ. Svalander AB har fina runt 155kr paret. Ska lägga ur lite mera bilder på bakpanel som utlovats. Mvh Nils
Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 19 maj 2010 - 17:24.
Postad 19 maj 2010 - 17:31
Unregistereda6a64ee8
-
Unregistereda6a64ee8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Han har nog blivit "tystad" av XTZ efter kritiken i senaste inlägget  Har varit tyst ett bra tag om dessa nu...
Hej din soffa går jag igång på, får man fråga vad den heter och var har du fått tag på den? Underbar Även din rack ser mycket bra ut är det fyndbörsens? Mvh. Nils
Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 19 maj 2010 - 17:32.
Postad 20 maj 2010 - 07:43
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Hej din soffa går jag igång på, får man fråga vad den heter och var har du fått tag på den? Underbar Även din rack ser mycket bra ut är det fyndbörsens?
Mvh. Nils
Hej! Den är inköpt på Pop interior och heter Infinity. Det går slösa många timmar i den  Racket är precis som du säger från Fyndbörsen.
Postad 25 maj 2010 - 19:11
Meritus Pelangi
-
Meritus Pelangi
-
Rookie
-
2 inlägg
Skön ironisk ton där, men efter ha läst samtliga dina, i dubbel bemärkelse, tvivelaktiga inlägg i denna tråd verkar det som du är den typen som med bestämdhet hävdar att en hifi-produkt automatiskt blir bättre ju dyrare den är! Om det är så, bör du kanske ta chansen att tänka om!! Jag tror jag förstår hur du tänker: Köpa Hifi på Internet? Usch!! Bara 40 000 kr för en High End-högtalare?? Knappast!! Kablarnas kvalitet spelar liten eller ingen roll?? Du skojar!!! Jag förstår att det svider hos konservativa Hifi-nördar när XTZ levererar obehagliga sanningar, men faktum kvarstår att mer prisvärd Hifi är svårt att hitta! Jag erkänner att även jag var mycket skeptisk till alla lovord, både från tidningar (svenska och utländska) och till polare som ivrigt rekommenderade deras högtalare! Jag tänkte nog lite som du! Tillslut kunde jag dock inte motstå trycket utan slog till på ett par 99.26 med tillhörande stativ (som jag sandfyllde) och så småningom blev det även en Sub (99 W10.16) för att få lite extra fyllighet i basen! Måste nog säga att dessa inköp var det som betytt mest för att förbättra ljudet hemma hos mig under mina drygt 30 år som Hifi-nörd!! Maken till detaljerat välljud med både pondus och värme har jag sällan hört från högtalare i denna prisklass! Det är ju detta som gör XTZ så intressanta, att låta dyrare än de är!! Nu har jag inte hört Divine 100.49 än och jag kan mycket väl tänka mig att konkurrensen är stenhård i detta prissegment, men utifrån vissa av deras tidigare produkter hyser jag inga tvivel längre mot att även denna skapelse låter grymt! Sedan håller jag med om att det låter bökigt att bära hem dessa bestar för att provlyssna och sedan skicka tillbaka dem om man mot förmodan skulle vara missnöjd! Å andra sidan är det svårt att göra en objektiv bedömning av hur ett par högtalare låter i en butik som markant skiljer sig mot sin hemmiljö! Ska man man köpa högtalare i denna prisklass måste man ju ändå ta hem dem för att provlyssna eller hur? XTZ kommer nog aldrig uppskattas av alla, men jag och många med mig gillar deras ljudfilosofi att riktigt bra ljud inte behöver kosta skjortan! För mig definierar XTZ begreppet budget High-End!!
Postad 26 maj 2010 - 18:44
Unregistereda6a64ee8
-
Unregistereda6a64ee8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Meritus Pelangi
Skönt att det är en till som förstår XTZ filosofin.
Mycket ljud för the bucks.
Bara dom byter ut högtalar terminalerna på Divine så är lyckan fullständig.
Annars är jag 100% nöjd kund till mitt köp av Divine 100.49
Låter kanon bra!
Nils
Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 26 maj 2010 - 18:45.
Postad 26 maj 2010 - 19:17
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
om man ser till elementen är det absolut inget budget bygge.... resten överlåter jag till dom som hört dom men det sitter fina "high end" element som man hittar i betydligt dyrare konstruktioner...mellanregistret som ett ex, dessa sitter om jag inte är helt ute o cyklar i en svensk högtalare för ca 450k.
Postad 26 maj 2010 - 20:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Bara 40 000 kr för en High End-högtalare?? Knappast!!
Lägger mig i lite här... 40 000 kr är verkligen inte lite pengar för ett par högtalare. Det är långt över vad de flesta är beredda att betala, så det där med "bang for buck" går inte riktigt ihop för XTZ där. Det finns många konkurrenter och jag tycker att det är snudd på naivt att utgå ifrån att XTZ skulle vara bättre än genomsnittet i prisklassen. Kablarnas kvalitet spelar liten eller ingen roll?? Du skojar!!!
Nu vet jag inte vad du menar med det, men bra kvalitet i en kabel har ingenting med flashigt utseende eller hög prislapp att göra. Alla seriösa högtalartillverkare/konstruktörer tar med internkablaget i ekvationen. Det resulterar väldigt sällan i att dyra kablar används. Det kanske kan vara något att fundera över. Jag förstår att det svider hos konservativa Hifi-nördar när XTZ levererar obehagliga sanningar
Sorry, men jag förstår inte vad du menar. Har inte sett en enda "obehaglig sanning" från XTZ, mer än att deras första subbar hade riktigt dålig byggkvalitet, men det må vara förlåtet nu. men faktum kvarstår att mer prisvärd Hifi är svårt att hitta!
Nja, det där låter som något direkt hämtat från reklambladet. Har flera gånger påpekat att XTZ använder sig av suspekt marknadsföring där de mer eller mindre utgår ifrån att konkurrenterna inte tänker. Det är inte ett särskilt smart sätt att sälja till de som har förmågan att se förbi simpel markadsföring, t ex de som är verkligt intresserade av bra ljud. Jag önskar att de försökte framstå som mer seriösa.
Postad 16 juni 2010 - 22:31
Meritus Pelangi
-
Meritus Pelangi
-
Rookie
-
2 inlägg
[quote name='Ageve' date='May 26 2010, 21:04 ' post='2909491'] Lägger mig i lite här... Gör så! Det var liksom det som var meningen med mitt inlägg!! 40 000 kr är verkligen inte lite pengar för ett par högtalare. Det är långt över vad de flesta är beredda att betala, så det där med "bang for buck" går inte riktigt ihop för XTZ där. Det finns många konkurrenter och jag tycker att det är snudd på naivt att utgå ifrån att XTZ skulle vara bättre än genomsnittet i prisklassen. 40 000 kr är inte alls billigt på något vis och jag håller med om att de flesta av oss har inte lust att lägga dessa pengar på ett par nya högtalare! Det jag menar är att XTZ med dessa nya bestar i alla fall har haft ambitionen att konkurrera med betydligt dyrare konstruktioner! Du kan ju i princip lägga ut hur mycket som helst för att få ett par s.k. HIGH END-högtalare och vissa få har ju råd med att lägga dessa pengar! Då är det skönt att XTZs nya Divine kanske låter som en högtalare för 200 000 kr, men "bara" kostar 40 000 kr... Nu vet jag inte vad du menar med det, men bra kvalitet i en kabel har ingenting med flashigt utseende eller hög prislapp att göra. Alla seriösa högtalartillverkare/konstruktörer tar med internkablaget i ekvationen. Det resulterar väldigt sällan i att dyra kablar används. Det kanske kan vara något att fundera över. Personligen tycker jag att kablar är viktiga och ett högkvalitativt kablage invändigt och utvändigt i alla fall ger högtalarna möjlighet att prestera optimalt. Det XTZ menar är att kablarnas kvalitet spelar mindre roll i förhållande till övriga komponenter i en högtalarkonstruktion och framförallt i vilket rum högtalarna skall spela i!! Tror inte på något vis att XTZ väljer SSK (sämsta Sortens Kabel) i sina högtalare, men jag tror de har en lite mer sund syn på hur mycket en kabel påverkar ljudet! Sorry, men jag förstår inte vad du menar. Har inte sett en enda "obehaglig sanning" från XTZ, mer än att deras första subbar hade riktigt dålig byggkvalitet, men det må vara förlåtet nu. Nu känns det som jag kommit alltför nära en öm punkt hos dig, så jag kanske inte använda mig av uttrycket "obehaglig sanning" fler gånger!! Vad gäller XTZs äldre subbar har jag ingen åsikt, utan jag kan bara tala om de subbar som de tillverkar idag och där saknas verkligen inte byggkvalitet! Dessutom låter dessa grymt bra med tanke på vilken prislapp de har!!!! Nja, det där låter som något direkt hämtat från reklambladet. Har flera gånger påpekat att XTZ använder sig av suspekt marknadsföring där de mer eller mindre utgår ifrån att konkurrenterna inte tänker. Det är inte ett särskilt smart sätt att sälja till de som har förmågan att se förbi simpel marknadsföring, t ex de som är verkligt intresserade av bra ljud. Jag önskar att de försökte framstå som mer seriösa. Inget är hämtat från något reklamblad här inte!! Bygger bara mina utlåtanden från egna erfarenheter punkt slut! Har gått från skeptiker till en, om inte fanatiker, så i alla fall trogen anhängare av XTZ och deras lite mer exklusivare produkter! Tror fler företag kommer dyka upp med liknande ljudfilosofi och detta gagnar alla oss konsumenter! Vet inte riktigt vad du menar är simpel marknadsföring!! En bra produkt förtjänar att marknadsföras på vilket sätt som helst anser jag!! Tester visar gång på gång att XTZ inte är fel ute!! En fråga som dyker upp i huvudet är om du någonsin har hört XTZ eller om du bara är allmänt skeptisk till hela grejen? Man kan ju se mellan raderna att du (liksom ABC12345) redan har bestämt er för vad ni ska tycka, men någon objektiv eller konstruktiv kritik till själva ljudet har jag inte läst!!
Postad 15 juli 2010 - 00:40
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Lustigt du tyckte ju att Divine inte låg lång efter Focal för 215 000? Har själv lyssnat på Divinen men var ej så där värst imponerad, saknades saker i det övre registret, lite instängda ljudet släpper liksom inte som du säger. Jag föredrar nog 99 seriens banddiskanten bättre med, men som sagt jag har bara lyssnat på dessa en gång och kanske ej var de bästa förutsättningarna.(Ska lyssna mer på Divinen framöver) Och så tycker vi alla om olika slags sound.
Har lyssnat mer på Divinen i går och jag tyckte det lät riktigt bra denna gång. Möjligen att de är lite ljusa i diskanten till rock ibland, men det beror lite på inspelning. KIanske inte är den optimala allround högtalaren, men det är svårt med allround högtalare på High End nivå. Men jag blev sugen på dessa skapelser igen lät som sagt riktigt bra. Hoppas bara att de låter lika bra hemma?
Postad 27 augusti 2010 - 14:25
eldloppa
-
eldloppa
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Det har varit ganska tyst runt denna spännande högtalare länge nu. Ingen som provat på den på sistone och har något nytt fräscht intryck att dela med sig av?
Postad 27 augusti 2010 - 14:34
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2 307 inlägg
Det har varit ganska tyst runt denna spännande högtalare länge nu. Ingen som provat på den på sistone och har något nytt fräscht intryck att dela med sig av?
+1 Hypad som allt annat xtz? Vill oxå höra mer... Och jag vågar säga hypad för sååååå jäkla bra som många menar, är de inte. (tidigare som tex 99.36) Imponerade väldigt lite på mig... )
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 27 augusti 2010 - 14:34.
Postad 28 augusti 2010 - 08:22
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Konstigt att det inte finns några recensioner.
Postad 28 augusti 2010 - 08:33
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Konstigt att det inte finns några recensioner.
Snart finns det det! H&M har aviserat ett test till oktobernumret.
Postad 28 augusti 2010 - 09:27
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Det ska bli riktigt roligt att läsa:)
Postad 10 september 2010 - 23:54
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Ja det ska bli riktigt kul det! Hoppas att de tycker om den? Skulle inte vara fel att lyssna på dessa på Arken i helgen heller.
Postad 11 september 2010 - 09:36
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Ptja, hade jag haft 40 000 kronor att lägga på ett par nya högtalare hade det då inte blivit ett par från XTZ. De pratar mycket om rummet. Men vilket rum låter deras högtalare bra i? De hemliga rummen som ingen får komma in i?
Postad 11 september 2010 - 21:19
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Postad 12 september 2010 - 09:26
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Nu blev det kanske lite fel i inläggsföljd i och med att en moderator rensat bort lite anlägg i tråden.
Postad 12 september 2010 - 19:32
byterider
-
byterider
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ptja, hade jag haft 40 000 kronor att lägga på ett par nya högtalare hade det då inte blivit ett par från XTZ. De pratar mycket om rummet. Men vilket rum låter deras högtalare bra i? De hemliga rummen som ingen får komma in i? 
Då ändrar jag min formelering. Efter som du sågar divine burkarna så måste du naturligtvis ha lyssnat på dom. SÅ då skulle jag vilja veta vad som var dåligt med dom.. Kassa element eller var det kabinettet som inte höll måttet.. Tycker inte att högtalare med sån bestyckning och vikt kan vara såååå ******** kassa.. Vore kul att veta vad du har i ditt hemliga rum
Redigerat av byterider, 12 september 2010 - 19:42.
Postad 12 september 2010 - 19:44
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1 684 inlägg
Nu tolkar jag mafix, så han får gärna korrigera mig, men jag läser det (och tycker själv) som att det finns väldigt mycket för 40000 kronor som är intressant. Svår prisklass att stångas i helt enkelt. Och jo, det kan verkligen vara dåligt, trots bra element och hög vikt. Ingenting sagt om XTZ Divine 100.49 däremot, för de har jag ej hört.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|