Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surround/stativare

240 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 March 2010 - 10:24

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Väntar på svar ang kondensatorn än...

Nä jag vet inte vad jag pratar om... Just därför, kan låna oss ett par pip tycker jag. Eftersom du tog upp det.

Redigerat av hampe90, 21 March 2010 - 10:26.

Postad 21 March 2010 - 10:24

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

surrar.
Och eftersom du har fått dom varför inte bygga ett par merimac

Jag var inte medveten om att merrimac existerade ;)
Skulle merrimac filtret passa bättre i mina lådor än de jag har då?
De högtalarna är också ganska mycket större än mina, jag vet att volymen på mina inte är optimal, men storleken var av mer betydelse än basen för mig ang dessa :angry:

Postad 21 March 2010 - 10:30

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
jaja hursomhelst är det skitsnyggt hittills iaf :angry:

Postad 21 March 2010 - 10:30

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Väntar på svar ang kondensatorn än...

Nä jag vet inte vad jag pratar om... Just därför, kan låna oss ett par pip tycker jag. Eftersom du tog upp det.

Ta då och håll dig till ett inlägg och ändra inte så mycket som du har gjort i ditt första inlägg för dagen.

Postad 21 March 2010 - 10:32

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Jag ångrar mig att jag inte byggde ett par direkt till min dator i samma storlek! Super häftiga tycker jag :angry:

Postad 21 March 2010 - 10:34

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Ta då och håll dig till ett inlägg och ändra inte så mycket som du har gjort i ditt första inlägg för dagen.

Men det där var väl ändå inget svar på vad som inte stämmer med kondingen? :angry:
Kritik tas gärna emot, så länge den är konstruktiv! ;)

Postad 21 March 2010 - 10:34

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag var inte medveten om att merrimac existerade ;)
Skulle merrimac filtret passa bättre i mina lådor än de jag har då?
De högtalarna är också ganska mycket större än mina, jag vet att volymen på mina inte är optimal, men storleken var av mer betydelse än basen för mig ang dessa :angry:

Tja du fick en filter lösning av mig som funkar bra på den diskanten och det är en 18db kör den själv i centern med samma diskant som du andvänder
sen brukar det inte vara någon skillnad på filter i dom olika konstruktionerna .

Postad 21 March 2010 - 10:35

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

okej ursäkta :angry: Men vart var svaret, jag missa de

Postad 21 March 2010 - 10:38

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Tja du fick en filter lösning av mig som funkar bra på den diskanten och det är en 18db kör den själv i centern med samma diskant som du andvänder
sen brukar det inte vara någon skillnad på filter i dom olika konstruktionerna .

Minns inte alla inlägg, men du menar filterlösningen utan l-pad och eq? Resten skulle duga?

Postad 21 March 2010 - 10:43

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

NO COMMENT!

lr jag har några saker att säga. Har du några pip? Kom över med dom! Sen kan vi gärna snacka.

Ang hur komponenter funkar så... Jag är absolut inte bäst ang högtalar grejer. Inte alls samma saker som jag jobbar med. Men jag har sådär 3 år bakom skolbänken med dessa komponenter Dag in, dag ut. kl 8- 16:00

Tror det är ngn annan som borde plugga serie och parallellkopplingar... Vill gärna höra förklaringen över kondensatorn som satt i serie.

Och varför kunde inte du konstruera ett filter om du har gått 3 år i skolan och lärt dig det finns dom som aldrig lär sig oavsett hur länge dom håller på.

Minns inte alla inlägg, men du menar filterlösningen utan l-pad och eq? Resten skulle duga?

Det sa jag på sidan 1 alle redan

Men det där var väl ändå inget svar på vad som inte stämmer med kondingen? :angry:
Kritik tas gärna emot, så länge den är konstruktiv! ;)

Det är avhandlat i går något mera

Postad 21 March 2010 - 10:48

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
För min skola, inriktade sig knappast 3år på att bygga små högtalarfilter. Det jag villa framhäva var att jag hade lite koll på serie och parallellkopplingar. Men även jag kan ha fel.

Får hoppas att man blir smartare med åren :angry: Har ju några kvar ;)

Redigerat av hampe90, 21 March 2010 - 10:52.

Postad 21 March 2010 - 10:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

För min skola, inriktade sig knappast 3år på att bygga små högtalarfilter. Det jag villa framhäva var att jag hade lite koll på serie och parallellkopplingar. Men även jag hade fel.

Finns fortsätnings kurser på ett par år på kth om man vill fördjupa sig i ämnet.

Postad 21 March 2010 - 10:52

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Det sa jag på sidan 1 alle redan

Det är avhandlat i går något mera

Blev så mkt prat igår att jag glömt mkt.. Men ang kvaliten på komponenterna var det en fågel som viskade i mitt öra att de paralella komponenterna inte behövde ha samma kvalite som de i serie, det var ganska onödigt.

Jag tycker fortfarande jag ser 10µF sitta paralellt med de 5.6ohm och 22µF som sitter i serie..?

Bifogad fil(er)

Postad 21 March 2010 - 10:54

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Finns fortsätnings kurser på ett par år på kth om man vill fördjupa sig i ämnet.

Nej tack! jag klarar mig fint.

Postad 21 March 2010 - 11:03

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Blev så mkt prat igår att jag glömt mkt.. Men ang kvaliten på komponenterna var det en fågel som viskade i mitt öra att de paralella komponenterna inte behövde ha samma kvalite som de i serie, det var ganska onödigt.

Jag tycker fortfarande jag ser 10µF sitta paralellt med de 5.6ohm och 22µF som sitter i serie..?

Det är beroende vad man är ute efter vill man ha konstiga fas vinklar så kan man väl andvända vad man har i lådan men ta och mät lite på högtalaren så förstår du vad som händer fört resistansen i komponenterna på verkar frekvensgången
varför finns det kondningar i silver folie varför finns det spolar i ingen resistans
då hade det räckt med elektrolyter och spolar med 0.3 tråd.
sen funderar jag har du lagg in en diod i filtret se hur du har ritat ström riktningen ser konstigt ut i mina ögon.

Postad 21 March 2010 - 11:09

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Det är beroende vad man är ute efter vill man ha konstiga fas vinklar så kan man väl andvända vad man har i lådan men ta och mät lite på högtalaren så förstår du vad som händer fört resistansen i komponenterna på verkar frekvensgången
varför finns det kondningar i silver folie varför finns det spolar i ingen resistans
då hade det räckt med elektrolyter och spolar med 0.3 tråd.
sen funderar jag har du lagg in en diod i filtret se hur du har ritat ström riktningen ser konstigt ut i mina ögon.

Rita mera! :angry: Om du sdx ritar en också, så kanske vi förstår varandra. Börjar tycka det blir snurrigt nu. Menar du att han har ritat schemasymbolen för en diod, eller är det nå annat tok?

Postad 21 March 2010 - 11:13

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
De där vinklade sakerna i bilden är pilar som jag tillverkat själv i det fantastiska programmet paint, inget annat ;D
Var ser du en diod? :angry:

Redigerat av Beijergard, 21 March 2010 - 11:15.

Postad 21 March 2010 - 11:16

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

de där vinklade sakerna i bilden är pilar som jag tillverkat själv i det fantastiska programmet paint, inget annat ;D

Å rackan måste se om det finns i mitt operativ.

Postad 21 March 2010 - 11:23

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Å rackan måste se om det finns i mitt operativ.

Det bör du ha för allaredan 1985 i Windows 1.0 fanns Windows Paint med och ja tro inte dom tagit bort det :angry:
fast du kanske inte kör Windows som OS *doh*

Redigerat av Ljungby, 21 March 2010 - 11:25.

Postad 21 March 2010 - 11:32

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

De där vinklade sakerna i bilden är pilar som jag tillverkat själv i det fantastiska programmet paint, inget annat ;D
Var ser du en diod? :angry:

finns ingen diod du vet väl vad som sitter i filtret det som ställer till det är l-pad och eq men du kanse inte bryr dig om att du har ett glapp på 1000hz mellan diskant och bas då delnings frekvenserna inte överlappar

Postad 21 March 2010 - 11:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

finns ingen diod du vet väl vad som sitter i filtret det som ställer till det är l-pad och eq men du kanse inte bryr dig om att du har ett glapp på 1000hz mellan diskant och bas då delnings frekvenserna inte överlappar

Kan du förklara varför l-pad och EQ ställer till det?

Postad 21 March 2010 - 12:40

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Kan du förklara varför l-pad och EQ ställer till det?

Varför ens ha det då diskant och bas inte ställer till det något nämn värt om man ser på deras mät värden och hur dom mäter i frekvenskurvan då varken bas eller diskant har några nämn värda resonans peakar
sen finns det att läsa mycket om filter i bassbox x-over rekomenderas.

Postad 21 March 2010 - 12:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Det anser jag inte vara ett bra svar på min fråga, lpaden finns där för att inte diskanten ska bli övermäktig och konjugatlänken ordnar upp fasen lite.

Postad 21 March 2010 - 13:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det anser jag inte vara ett bra svar på min fråga, lpaden finns där för att inte diskanten ska bli övermäktig och konjugatlänken ordnar upp fasen lite.

det räcker med ett 18db filter i diskanten med 2 resistorer i serie för att dämpa den lite eq det behövs om den är orolig i bas registret men då f3 ligger så långt i från vad allt som heter bas så i fråga sätter jag det och hur vet du att konjugaten fixar till fasen har du mät på färdigt resultat hade du satsat på ett filter på 18/12db så hade det varit i hamn utan konjugat eller l-pad du kanse inte har tänkt på att det går fet bra att blanda olika dämp oktaver .

Postad 21 March 2010 - 13:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

det räcker med ett 18db filter i diskanten med 2 resistorer i serie för att dämpa den lite eq det behövs om den är orolig i bas registret men då f3 ligger så långt i från vad allt som heter bas så i fråga sätter jag det och hur vet du att konjugaten fixar till fasen har du mät på färdigt resultat hade du satsat på ett filter på 18/12db så hade det varit i hamn utan konjugat eller l-pad du kanse inte har tänkt på att det går fet bra att blanda olika dämp oktaver .

Jo då nog vet jag att det går bra att blanda olika brantheter bäst man vill, men vad är det som säger att 18/12dB/okt är den bästa lösningen i given applikation?
Sen vad jag ser mellan raderna så har du missat nivåmatchningen helt mellan diskantelement och mellanregister element, det är därför det sitter en L-pad i filtret, inte för att dämpa basregistret som redan tillräckligt dämpat, två konstruktörer, två hjärnor, två olika tankesätt.

Och hur kan du sitta och säga att jag hade använt 18 och 12 i filtret om jag mätt på färdigt resultat? En fin grej med DIY och olika konstruktörer är att alla gör olika, hur skulle det annars vara om alla köpte pIP?

Postad 21 March 2010 - 13:39

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jo då nog vet jag att det går bra att blanda olika brantheter bäst man vill, men vad är det som säger att 18/12dB/okt är den bästa lösningen i given applikation?
Sen vad jag ser mellan raderna så har du missat nivåmatchningen helt mellan diskantelement och mellanregister element, det är därför det sitter en L-pad i filtret, inte för att dämpa basregistret som redan tillräckligt dämpat, två konstruktörer, två hjärnor, två olika tankesätt.

Och hur kan du sitta och säga att jag hade använt 18 och 12 i filtret om jag mätt på färdigt resultat? En fin grej med DIY och olika konstruktörer är att alla gör olika, hur skulle det annars vara om alla köpte pIP?

läs post 124 en gång till sakta så ser du att det finns 2 resistorer i serie sen kan du gå till baka ett par sidor så finns det förslag på ett 18db filter men nivå matchning i serie med kondningarna.
sen har jag byggt ganska mycket med den diskanten och byggt ett otalig många olika filter till den så koll har jag på den och hur den fungerar men sen att ditt filter har ett glapp 1000hz mellan bas och diskant det hör väl inte hit utan det skall väl vara så 2 olika konstruktörer .
Det är många som köper pip och är nöjda .

Postad 21 March 2010 - 13:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

läs post 124 en gång till sakta så ser du att det finns 2 resistorer i serie sen kan du gå till baka ett par sidor så finns det förslag på ett 18db filter men nivå matchning i serie med kondningarna.
sen har jag byggt ganska mycket med den diskanten och byggt ett otalig många olika filter till den så koll har jag på den och hur den fungerar men sen att ditt filter har ett glapp 1000hz mellan bas och diskant det hör väl inte hit utan det skall väl vara så 2 olika konstruktörer .
Det är många som köper pip och är nöjda .

När jag läser post #124 så tolkar jag det som att resistorerna används för att dämpa bort basregistret, inte nivåmatcha.
Kan du visa glappet?

Redigerat av Professor_Kalkyl, 21 March 2010 - 13:45.

Postad 21 March 2010 - 13:45

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
En fråga. När ni konstruerar filter i programmet. Kan ni ställa in vad högtalaren ska ha för impedans då? Typ 4 eller 8 ohm ?

Väldigt mkt snack om piP. Är dom så bra då? Visa sågar ju dom totalt. Och väljer annat för samma pengar.

Redigerat av hampe90, 21 March 2010 - 13:47.

Postad 21 March 2010 - 13:49

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

En fråga. När ni konstruerar filter i programmet. Kan ni ställa in vad högtalaren ska ha för impedans då? Typ 4 eller 8 ohm ?

Väldigt mkt snack om piP. Är dom så bra då? Visa sågar ju dom totalt. Och väljer annat för samma pengar.

nej det kan vi inte, vi anger antingen det som står i spec eller den information vi får ifrån uppmätningar beroende på vilket information vi har att tillgå.

Ang. piP så är varken jag eller vad jag förstått sdx särskilt förtjusta i dem.

Postad 21 March 2010 - 13:55

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

nej det kan vi inte, vi anger antingen det som står i spec eller den information vi får ifrån uppmätningar beroende på vilket information vi har att tillgå.

Jag tog dom som en jämförelse.
jag kör med pk

När jag läser post #124 så tolkar jag det som att resistorerna används för att dämpa bort basregistret, inte nivåmatcha.
Kan du visa glappet?

det är för att nivå matcha diskanten men du har troligen inte gjort på något annat sätt än vad bass box x-over rekomenderar .

Postad 21 March 2010 - 13:58

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Andvänder man matlab så är det skit enkelt att designa ett filter
sen att en del sågar pip beror nog mera på att dom vill fortfarande ha det b fint hemma och inte släpa in en massa dämpning på väggar och golv för att låta högtalarna komma till sin rätt men vilken högtalare gör det om det inte är lite akustik fix på ett lyssnings rum.

Postad 21 March 2010 - 14:02

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Jag tog dom som en jämförelse.
jag kör med pk

det är för att nivå matcha diskanten men du har troligen inte gjort på något annat sätt än vad bass box x-over rekomenderar .

Vad jag har förstått så gillar du i alla fall inte piP :angry:

Jo men det framgick inte så i inlägg #124, men skit samma det var en misstolkning från min sida.
Sen har jag inte gjort som x-over rekommenderar.

Postad 21 March 2010 - 14:03

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

En fin grej med DIY och olika konstruktörer är att alla gör olika, hur skulle det annars vara om alla köpte pIP?

+1

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 21 March 2010 - 14:03.

Postad 21 March 2010 - 14:05

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Vad jag har förstått så gillar du i alla fall inte piP :angry:

Jo men det framgick inte så i inlägg #124, men skit samma det var en misstolkning från min sida.
Sen har jag inte gjort som x-over rekommenderar.

Pip är en mycket trevlig högtalare att lyssna på så den har jag inget i mot men mina pk spelar lika bra och biligare .

Postad 21 March 2010 - 14:11

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

+1

Jo sikkfisk alla skulle vara lyckliga och inga gräl i forum .
alla skulle bli lalande idioter och vara lyckliga över sina högtalare.

Postad 21 March 2010 - 14:13

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Jag var nämligen lite intresserad över hur mycket impedans beijergards högtalare har.

Annars är det väl bara och sätta sig och räkna i huvudet. Skulle vara intressant o veta :angry:

Postad 21 March 2010 - 14:22

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag var nämligen lite intresserad över hur mycket impedans beijergards högtalare har.

Annars är det väl bara och sätta sig och räkna i huvudet. Skulle vara intressant o veta :angry:

Det kan du mäta med arta/limp och där kan du se vad dämpmatrial har för inverkan på impedansen på en högtalare men mät bara på basen ej på diskant .
Och då kan det se ut så här och det är ett svep med skit ludd från hifikit

Redigerat av Unregistered1728, 21 March 2010 - 14:26.

Postad 21 March 2010 - 20:09

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
hehe....

Sdx, din bild på impedansmätningen... Då får nog zooma in området där "skit ullen" påverkar om någon ska ha en susning på vad du vill visa + att kanske lägga upp en bild där du använder dig av "fin" ullen. Eller varför inte lägga båda mätningarna i samma fönster så ser man skillnaden direkt?

(för med den där upplösningen så ser man inte en krusning i impedansen)

Redigerat av rotel2, 21 March 2010 - 20:10.

Postad 21 March 2010 - 20:54

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

hehe....

Sdx, din bild på impedansmätningen... Då får nog zooma in området där "skit ullen" påverkar om någon ska ha en susning på vad du vill visa + att kanske lägga upp en bild där du använder dig av "fin" ullen. Eller varför inte lägga båda mätningarna i samma fönster så ser man skillnaden direkt?

(för med den där upplösningen så ser man inte en krusning i impedansen)

Det är bara för att byggarna skall ha något begrepp om vad mätning betyder och hur viktigt det är att mäta skulle man göra en mätning på det filtret som är konstruerat så kanse man blir mörk rädd över frekvensgången och den stora till tron över program . program i all ära men det är bara en början på något annat och ett litet hjälp medel sen är det mätning och åter mätning som gäller.
själv pluggar jag in mina filter i audio controlen så kan jag se med en gång hur den går i frekvensgången och då är det lätt att göra ändringar .
Det är bara att se vilket glapp dom har i frekvens gången då bas har 1965hz i låg pass och diskant har 2905hz i hög pass och troligen så ligger glappet högre då komponenterna inte är uppmätadå felprocenten är ganska hög på dom delar som andvändes.

Redigerat av Unregistered1728, 21 March 2010 - 21:02.

Postad 21 March 2010 - 21:00

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Jo, simulera och mäta är att veta som även jag har påpekat ett x-antal ggr.
Men det är faktiskt viktigt att inte sparka undan benen för dom som inte har mätutrustning för man kan lära sig mycket av simuleringar. Och även fast man innehar en mätutrustning så är det inte ju inte bara att börja mäta, man ska veta vad och hur man ska gå tillväga.

Tillägg; när ni simulerar med spolar, använd då spolens resistans så hamnar man något så där...

Postad 21 March 2010 - 22:07

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Har fått se lite preliminära mätningar och de är inte alls så oroväckande som sdx får det att låta.

Postad 21 March 2010 - 22:23

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Har fått se lite preliminära mätningar och de är inte alls så oroväckande som sdx får det att låta.

Det gäller att tolka mätningen rätt det kan se bra ut men det är inte bra och var är mätningen

Postad 21 March 2010 - 23:24

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
kasta upp en bild på mätningen då?!!! :)

Postad 22 March 2010 - 05:30

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
6 timmar och inget finns det någon mätning eller ej om det inte finns så är trovärdet =0

Postad 22 March 2010 - 09:37

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Här är mätningen, finns faktiskt folk som sover på nätterna ^^ hehe

Preliminär snabbmätning. Nästa mätning blir i ett totalt tyst rum. Och med en riktig test mic.
Edit. Micen går ej under 100hz som ganska tydligt syns. Sen vågar jag inte säga hur linjär den är i övrigt.

Redigerat av hampe90, 22 March 2010 - 09:39.

Postad 22 March 2010 - 12:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

finns faktiskt folk som sover på nätterna

+1

Postad 22 March 2010 - 13:25

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Men Sdx?!
Det är ju 4 timmar sedan mätningen postades nu..
Har du verkligen ingen åsikt om det?

Postad 22 March 2010 - 17:04

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Men Sdx?!
Det är ju 4 timmar sedan mätningen postades nu..
Har du verkligen ingen åsikt om det?

En annan har ett jobb som skall skötas

Postad 22 March 2010 - 17:12

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Här är mätningen, finns faktiskt folk som sover på nätterna ^^ hehe

Preliminär snabbmätning. Nästa mätning blir i ett totalt tyst rum. Och med en riktig test mic.
Edit. Micen går ej under 100hz som ganska tydligt syns. Sen vågar jag inte säga hur linjär den är i övrigt.

Ojoj den kurvan är inte bra ni har en hisning av diskanten från 1000hz och vid 2000hz så har ni en dip och troligen så är det filtret med 6db i diskanten som ställer till det.
se på denna graf hur det skall se ut .

Redigerat av Unregistered1728, 22 March 2010 - 17:13.

Postad 22 March 2010 - 17:30

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Hoppas du läste att inte micen var någon optimal.

Innan vi börjar prata för mkt, så måste den mätas med en testmic som är linjär.

Är inställningarna rätt?

Sen måste jag säga att dom som har konstruerat pk. Har bara en liiiten gnutta mer erfarenhet ^^ Vi är mer på amatör nivå :)

Men går det att göra bättre av det vi har på bordet, så är tips välkomna!

Redigerat av hampe90, 22 March 2010 - 17:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.