Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ATC SCM 11

110 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
ATC SCM11 (Surroundhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser

Postad 26 September 2012 - 13:20

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Nytt boende, ny uppställning...men högtalarna består.
Har en klart mindre uppställningstriangel nu, tidigare fönstervägg bakom soffan är numera en ren vägg med akustiktavla.
Senaste månaderna innan flytten körde jag SCM40 och C3 direkt på Pioneer LX83, numera sitter en Emotiva XPA-5 emellan.

Intryck med nytt rum, ny förstärkning och ny uppställning.

Sweetspot minskade ganska rejält med den mindre uppställningstriangeln. Basen blev klart mer fysisk, lika torr och korrekt men det känns i brösthåren när det är signal för det. Tror jag har en snutt mer akustisk förstärkning i rummet runt 50-70Hz...får provmäta senare
Mellanregistret är lika sweet som innan...men uppställningen kräver att man är centrerad i sweetspot för 3D känslan i ljudet.

Skall bli intressant att testa vidare...nätverket är inte i fullfart ännu så åtkomsten till NASén begränsar mitt musikutbud.

Har inga surrar uppe ännu så inga seriösa intryck av surround ännu.

Generellt: rummet ger ett torrare, tightare ljudintryck. i de högre frekvenserna är det ocks klart mer direktstrålat och långt till sidoväggar så ljudbilden är inte lika "bred" som förut.

Postad 01 October 2012 - 13:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Högtalarna skall bli vita, rev ned centern i helgen för att provslipa undersidan, ville se om det gick att slipa fanéren fri från den svarta infärgningen. Det gick inte...ådringen i faneret är så djupt att det inte går att få trärent.
Plan A var att nämligen att vitlasera.
Det blev plan B, två lager grund och sen vit färg. Faktiskt redan klart, tyvärr inga bilder på det färdiga resultatet ännu.

Lite telefonbilder från rivandet finns i mitt galleri.

Postad 09 October 2012 - 12:26

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Rev Frontarna nu i helgen också, allt är målat å klart.
La upp lite bilder på rivningen av ATC SCM 40 också i mitt galleri.
Blir lite "färdiga" bilder sen när jag fått ihop hela systemet, väntar på nya surrarna nu också...mina första In-Wall högtalare.

Så håll till godo med lite telefonbilder på rivning så länge.

Postad 24 October 2012 - 17:37

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Sketen bild men ändå.....numera vita ATC SCM 40 och SCM C3.
Överväger att klä om tygen också....

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   209.26K   61 Antal nerladdningar

Postad 05 November 2012 - 19:52

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Bra jobbat och snyggt! Testa att fota med tv:n släckt (och med annan kamera kanske) Enlitgt erfarenhet får man diffusera MASSOR innan det blir 3D och stor sweetspot. Men klart värt det!

Själv bytte jag lådor men de nya diskanterna från Scanspeak verkar vara trasiga så blir nytt när budgeten tillåter... och tinnitusen som man fick.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 November 2012 - 19:55.

Postad 06 November 2012 - 10:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Hej Jonte, Kul att du utvecklar de stora ATC´n vidare *tummen upp*

Vad det gäller bildern jag lagt upp så är de inte riktigt representativa :) för mitt fotointresse: http://triggerhappy.smugmug.com/, så point taken.

Vad det gäller sweetspot så är det något jag i princip gett upp att förbättra....jag har ca 2,5 meter till ena sidoväggen och nästan 4 meter till den andra och ca 2,7 meter till lyssningsposition = det är omöjligt att få någon vettig tidsdomän på reflexioner vare sig diffuserade eller inte. Jag har i princip bara golv å tak som skulle kunna ge något.
Dessutom sitter jag dikt ann bakvägg och min lärdom från förra huset är att sitter jag dikt ann bakvägg är dämpning att föredra framför diffusering.

Så jag får leva med liten men naggande god sweetspot. Det mer direkta ljudet funkar dessutom rätt bra på pop,rock och rockigare "jazz".
Hade jag vart ett stort fan av klassiskt skulle jag dock tugga fragda nu.

Har lite kvar att göra dock med uppställningen, skall fixa stenplattor under högtalarna och få upp dem på SD kuddar igen.
Hovrar runt tanken att tjacka MiniDSP´s och lite mer Emotiva och köra en helt aktiv lösning på hela ATC systemet (frontar och center), har även funderingar på att skaffa en ATC middome och bygga om centern till 3 vägs också.

Nåja, får se vart det landar...

Hur är det med andra ATC ägare?? ingen som har nått att dela med sig av?

Redigerat av Triggerhappy, 06 November 2012 - 10:58.

Postad 09 January 2013 - 19:25

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Ser att du säljer systemet. Något aktivt på gång?

Har själv fått hörselskada så legat på is ett bra tag med de nya kabinetterna till hobbyversionen av passiv scm 100. Diskanterna jag köpte som uppgradering var helt tysta. Har inte orkat göra mycket åt det hela men kanske en dag när/om hörseln vill igen...
Emotiva har annars släppt sina Stealth 8. Undrar hur de står sig mot ATC 25A.

Postad 10 January 2013 - 09:39

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Oj, jobbigt med hörselskadan.
Var diskanterna trasiga eller hörde du dem inte?...?

Ja jag har lite idéer dock ej aktiva som jag tänker just nu.
Det lutar åt mer 2-kanals lösning med större högtalare, så jag har reciver etc ute också.
Vi får se vart det landar.

Egentligen är hela övningen "onödig" då jag är väldigt nöjd, men jag bejakar förändrings idiotin som trots allt finns i mig :)

Postad 17 January 2013 - 09:26

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
NU är de sålda, blev till en som hört min anläggning förut, villket är bra på så sätt att de finns "inom kretsen" av kontakter...dvs kanske kan köpas tebax en vacker dag.
Har även förmånen att få sitta på dem ett tag till...han har ej plats för dem ännu :)

Postad 28 September 2013 - 09:27

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Ser att nuvarande ägaren av mitt vita ATC kit har sålt av lite
Just nu ligger centern C3 ute på blocket...billigt också....den jäkeln kostade 13'300:- ny.

Se detta som ett tips om du vill ha en rejäl center.

Redigerat av Triggerhappy, 28 September 2013 - 09:27.

Postad 20 March 2014 - 15:03

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Oj! Var ett tag sen jag kikade här. Tack för ett välmenat tips hur som helst!

Japp, tar alltid emot att sälja och har själv sålt till bekanta då man alltid kan hälsa på "familjen" : ) .

Är rejält ljudkänslig och tinnitus har bara blivit högre tråkigt nog. Dock har jag ändå tagit tag i ATC projektet igen nyligen ;)

Jag skruvade ihop allting i nya låder bara för att finna att diskanterna inte fick ljud. Har under tiden suttit med andra högtalare samt att tinnitusen liksom sugit lusten ur hela projektet tidigare. Nu har jag ändå lämnat in dem på
LN Högtalarservice, så projektet får ett lyckligt slut förhoppningsvis. De verkar väldigt kunniga där i alla fall.
Alltid finns det kompisar som uppskattar dem om man resonerar som jag. Ska också studera och då kan de kan de må bra av att stå ett stort rum; dvs om kompisen skaffar gård. Självklart på utlåning på obestämd tid :)

Ser att nuvarande ägaren av mitt vita ATC kit har sålt av lite
Just nu ligger centern C3 ute på blocket...billigt också....den jäkeln kostade 13'300:- ny.

Se detta som ett tips om du vill ha en rejäl center.

Tack åter igen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.