Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya högtalar favoriter.., igen.

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 April 2010 - 09:25

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Hur upplever du puckeln vid 80Hz och hacket vid 2-3kHz som man såg på mätningarna?

Postad 29 April 2010 - 10:05

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Hur upplever du puckeln vid 80Hz och hacket vid 2-3kHz som man såg på mätningarna?

Det är inte så lätt att veta vad som är högtalaren eller rummet, som orsakar pucklar...
Men om jag utgår från vad jag hör, så finns 80Hz puckeln där, men jag har ännu inte försökt räta ut den..
Men det är ingen jättepuckel som jag hade vid 120-150Hz, utan en rätt snäll historia, som inte ska vara några större problem att dämpa, om man tycker den stör.

Den i diskanten kan jag inte hitta alls, iaf ingen höjning som utmärker sig från andra höj/sänkningar, när jag kör en testskiva.

Men eg går det inte att testa sån´t här i ett vanligt rum, det blir ju aldrig rätt, utan rummets akustik kommer såklart att lägga till eller dra ifrån, hela tiden.

Min personliga uppfattning är, att man ska vara lite försiktig att dämpa allt för mycket i ett rum, med en testskiva som referens.
Risken finns att det rent musikaliska inte blir så roligt, om man slaviskt dämpar efter en sån..

Tror mer på att dämpa, så att den musik man gillar ges företräde.
Det är åtminstone för mig, den musikaliska upplevelsen som är intressantast, inte en mätmässigt rak å fin kurva..., nu får jag väl på käften igen ^_^

Redigerat av humlan57, 29 April 2010 - 10:06.

Postad 29 April 2010 - 10:10

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Nädå, inte av mig iaf ^_^
det viktiga är ju att man själv är nöjd!
Trodde faktiskt att dina problem med basen var just denna puckel man såg på mätningen bara.

Postad 29 April 2010 - 10:38

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Nädå, inte av mig iaf ^_^
det viktiga är ju att man själv är nöjd!
Trodde faktiskt att dina problem med basen var just denna puckel man såg på mätningen bara.

Nej, det är enbart rummet som ställer till det.., åtminstone har det överskuggat allt annat..

Nu ska jag inte göra mer i rummet på ett tag, måste låta det gå några veckor å se (höra) om jag kan hitta nåt som går att åtgärda, å framför allt hitta vad som orsakar det, vilket minsan inte är det enklaste.

Nästa grej är att byta till dom allmänt hyllade "Sino 6SN7GT" rören, men dit är det ännu några veckor.
Dom rören ska ha en fastare bas, ett mjukare mellanregister å diskant, men med mer detaljer.., låter nästan för bra för att vara sant, men med rör så kan mycket skilja ljudmässigt..

Påståendena är ju lika, vart helst man läser om dom, så antagligen stämmer det då..
Å det betyder såklart att de toppar/sänkningar som finns idag, kommer att påverkas på nåt sätt, förhopningsvis till det bättre..

Postad 29 April 2010 - 10:41

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Av det man läst att du ändrat o fixat till på dessa högtalare så tycker jag nästan det är du som borde få betalt av tillverkaren istället. Du verkar ju nästan ha mer kompetens än dom som tillverkade denna så skicka en beskrivning över problemen som fanns och hur man fixar till dom.

Postad 29 April 2010 - 12:06

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Av det man läst att du ändrat o fixat till på dessa högtalare så tycker jag nästan det är du som borde få betalt av tillverkaren istället. Du verkar ju nästan ha mer kompetens än dom som tillverkade denna så skicka en beskrivning över problemen som fanns och hur man fixar till dom.

Ha ha ha, det är inte många lådor som jag ägt, som undgått min klåfingrighet.., tror faktiskt det endast är Sperrlings DP3:or..

Nu är det åxå så, att allt jag gör, knappast har nån nämnvärd inverkan på ljudet, utan en hel del ligger på det psykologiska planet.

Ladda ner den här testskivan: http://www.binkster....extras.shtml#cd å kör den med rejält ljudtryck, så kommer de flesta högtalare, troligen även dina, att låta fel nånstans.
Men se upp så du inte bränner eller bottnar nåt element, å var beredd på att dina högtalare låter för dävljigt, å åker upp/ner i ljudtryck...
Det är helt normalt, å kan till största delen tillskrivas rummets akustik, så släng inte ut högtalarna, utan trixa lite med placering å möblering, det kommer att lösa en hel del problem..

Å felen du hittar i högtalaren, är dom som brukar vålla minst problem, vid vanlig lyssning.
Men det förstås roligt att kunna göra nåt åt en slarvig montering, nåt som är en av de vanligaste orsakerna till missljud, oavsett prisklass.

Lite lim på rätt ställen, flytta eller korta av kablar, tunna vibrationshämmande plattor på sidoväggar.., småsaker, som varken kostar några större pengar eller mycket arbete, kan göra stor skillnad.

Sen är förstås en elipisk låda som den här, enklare att ge sig på, den dras ju aldrig med några resonansproblem orsakde av stående vågor.
Den kräver allstå ingen eller väldigt lite dämpning i form av ull eller liknande, utan stagning å lite vibrationshämmande material är allt som behövs

"Fyrkantiga" lådor kan vara betydligt värre att fixa till, oftast för att man inte kommer åt att staga bättre, å mer ull/dämpning förstör ljudet, å resonsdämpning med tunna plattor räcker inte till...
Lösningen brukar vara spännskruvar mellan väggarna, dom brukar det gå att få plats med...

Postad 30 May 2010 - 12:43

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Hur låter det nu när det gått en tid och du spelat in dom ordentligt?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.