Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?

392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 maj 2010 - 08:49

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Och problemet här är - för oss som VILL ha Flash då? Vi är ju inte direkt få. Dessutom vidhåller jag till förbannelse, att jag hellre har FLER alternativ än bara ett, som i det här fallet Apple väljer. Låt mig ha valfriheten att VÄLJA, det är nästan det enda jag ber om. Jag avskyr storbrorsfasoner, likväl som jag avskyr att staten ska tala om för mig vad som är bäst för mig. Sånt gör mig förbannad.

Men tack vare Apple kanske vi slipper flash i framtiden :D

Postad 10 maj 2010 - 09:36

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Och problemet här är - för oss som VILL ha Flash då?

Om tillverkaren av produkten kommit fram till att flash inte är bra för hans produkt och att
det försämrar produkten. Då är det väl hans rättighet att spärra för detta.
Det kallas inte storebrorsfasoner. Det är ett sätt att göra produkten bättre.

Likaväl är det din rättighet att välja en produkt som har det du vill ha

Redigerat av cedergren, 10 maj 2010 - 09:36.

Postad 10 maj 2010 - 09:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Om tillverkaren av produkten kommit fram till att flash inte är bra för hans produkt och att
det försämrar produkten. Då är det väl hans rättighet att spärra för detta.
Det kallas inte storebrorsfasoner. Det är ett sätt att göra produkten bättre.

Likaväl är det din rättighet att välja en produkt som har det du vill ha

För det är ju verkligen bättre att ha färre alternativ. Eller?

Återigen, hellre fler flingor att välja på än endast ett märke. Hellre fler bilar än endast en bil. Hellre flera webbläsare än endast en.

Visst är det upp till tillverkaren och mig att välja. Det är därför jag väljer bort Apple och därför jag rekommenderar alla jag diskuterar med, att tänka över om de trivs med att leva i boxen, eller utanför.

EDIT: kort sagt - överlåt till mig - att bestämma om jag tycker min upplevelse blir bra eller dålig.

Redigerat av sean.wiklund, 10 maj 2010 - 09:59.

Postad 10 maj 2010 - 10:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag kan bara instämma med Sean.wiklund till 100%. Det är ju fullständigt skrattretande att hålla på och försvara Apple och sådant som avsaknad av Flashstöd.

Vad blir nästa steg? Att släppa en produkt som inte stödjer YouTube t.ex för att "jag som tillverkare anser YouTube vara skräp - därför förbjuder jag det i min EULA".

Det ÄR storebrorsfasoner att släppa en plattform och kombinera den med uttryckliga begränsningar av vad tredjepartsutvecklarna får lansera - och än värre: vara en allsmäktig härskare som godkänner alla program och på godtyckliga grunder ratar program. Det har t.ex hänt att program portats från AppStore p.g.a "fel ikon" (!) och liknande motiveringar.

Enligt min enkla uppfattning är det användarna och utvecklarna som skall avgöra vilka program som utvecklas och används. Inte nallens tillverkare. Därav ligger även att distribution av program bör ske genom flera källor och att nämnda program kan sideoloadas från minneskortet genom att installationsfilen laddas ned till datorn och förs till nallen.

Jag är fullständigt emot hela konceptet med EN programbutik som till råga på allt censurerar programmen. Förstår man inte att det är motbjudande kan jag bara beklaga.

Det jag kan köpa är konceptet med en programbutik i nallen som medger köp och nedladdning av program direkt. DET är ett utmärkt koncept. Men då skall man kunna ha flera oberoende butiker (butiksappar) i sin nalle och gärna också en prisjämförelseapp (mellan dessa butiker) så man kan välja och vraka fritt.

Det skulle vara väldigt intressant att få en motivering till varför "användarupplevelsen" blir sämre p.g.a att jag har 5 st programbutiker i nallen parat med installationsfiler på minneskortet - parat med möjligheten att ändra utseende etc som jag själv vill.

Jag har nämligen inte förstått hur dåligt jag har det som gör allt detta.;)

Tvärtom tycker jag bättre om en nalle som ser ut som jag vill, inte som tillverkaren vill. Den blir nämligen mer personlig då.

Det där med att "användarupplevelsen" kräver låsning och monopolistisk programbutik uppfattar jag som ett mycket dåligt argument rent ut sagt. Jag menar, det finns ju faktiskt andra UIs än Apples - som dessutom är alldeles utmärkta, körda ovanpå öppna plattformar. Så jag har t.ex svårt att förstå att HTC Sense hade varit bättre om det körts på en låst plattform jämfört med när det körs ovanpå Android eller WM.

Postad 10 maj 2010 - 11:00

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

För det är ju verkligen bättre att ha färre alternativ. Eller?

Vill du tvinga alla tv tillverkare till att ha sina apparater i 100 färger också ?

Så att du kan välja ..

Då hade det varit vettigare med FLAC stöd på alla telefoner

Redigerat av cedergren, 10 maj 2010 - 11:01.

Postad 10 maj 2010 - 11:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Vill du tvinga alla tv tillverkare till att ha sina apparater i 100 färger också ?

Så att du kan välja ..

Jag tycker att det bara behövs stöd för två kanaler i en TV: SVT 1 och 2. Därför släpper jag den nya TVn som enbart tar in dessa två kanaler. Jag förbjuder också anslutning av digitalbox o.dyl i EULA och på sikt släpper jag in fler kanaler men bara om jag godkänt deras innehåll.

Allt detta gör jag för att jag älskar mina kunder mer än allt annat och vill säkerställa en positiv TV-upplevelse - det blir en dålig TV-upplevelse nämligen när man har en digitalbox ansluten och har så många kanaler att zappa mellan.

Postad 10 maj 2010 - 11:09

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Säljer Iphone dåligt pga att något saknas ;)

Så, då var den diskussionen slut

Postad 10 maj 2010 - 11:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Säljer Iphone dåligt pga att något saknas ;)

Så, då var den diskussionen slut

Knappast på långa vägar....men fint försök! :)

Postad 10 maj 2010 - 11:17

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Jag köpte iphone 2007 i NY och var mycket glad över den då även fast den hade stora brister. Det jag irriterar mig på är att iphone släpps med begränsningar. Taskig kamera, utan mms etc.. Apple gör det medvetet för att hela tiden kunna släppa en lite bättre version varje år. Störande är också att den är kontrollerad och låst till Apple via iTunes samtidigt som appstore är riktigt bra och gör att telefonen alltid känns uppdaterad med nya program. Hur som helst är iPhone ändå en riktigt bra telefon och jag ser fram emot den som kommer i år.

Jag är verkligen inget applefan, tvärtom men jag tycker inte det finns någon bättre telefon även om det finns vissa bättre funktioner på andra telefoner som tex kameran. Iphone 4 eller vad den nu kommer heta blir nog riktigt bra och den mest kompletta versionen.

Postad 10 maj 2010 - 11:21

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Knappast på långa vägar....men fint försök! ;)

Nej jag vet

Vissa argument är liasom tagna ur en skolklass som diskuterar vad de skall göra på fredagens roliga halvtimme

Varför kan man inte bara dra fram fördelar med det ena och det andra samt
vad som saknas och som finns på något annan. Det är för det första mycket trevligare och
dessutom mycket mer upplysande och informativt för oss som vill få en inblick i respektive
produkter inför våra framtida köp. Det är så många inlägg som skymmer de med kunskap och information
att dessa trådar blir helt omöjliga att läsa.

Redigerat av cedergren, 10 maj 2010 - 11:22.

Postad 10 maj 2010 - 11:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Bara den här meningen borde ju få alla att inte köpa en Iphone

"EN programbutik som till råga på allt censurerar programmen"

Iphone säljer för att den vänder sig till kunder som förmodligen inte förstår bättre och/eller nöjer sig med det Apple erbjuder..Att telefonen är simpel att använda...Stort utbud program/spel...

Fast de allra flesta inte alls laddas ner för det mesta är skit....Men det låter ju bra iaf..

Har inget emot att folk vill ha/använda en Iphone men det som stör mig är att den anses som den stora frälsaren av många och att alla telefoner oavsett inriktning ofta jämförs med Iphone.

Edit
Förstår bättre ovan var kanske klumpigt uttryckt...
kanske borde stå..förmodligen inte bryr sig

Redigerat av moparman, 10 maj 2010 - 11:24.

Postad 10 maj 2010 - 11:29

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jag kan bara instämma med Sean.wiklund till 100%. Det är ju fullständigt skrattretande att hålla på och försvara Apple och sådant som avsaknad av Flashstöd.

Vad blir nästa steg? Att släppa en produkt som inte stödjer YouTube t.ex för att "jag som tillverkare anser YouTube vara skräp - därför förbjuder jag det i min EULA".

Det ÄR storebrorsfasoner att släppa en plattform och kombinera den med uttryckliga begränsningar av vad tredjepartsutvecklarna får lansera - och än värre: vara en allsmäktig härskare som godkänner alla program och på godtyckliga grunder ratar program. Det har t.ex hänt att program portats från AppStore p.g.a "fel ikon" (!) och liknande motiveringar.

Enligt min enkla uppfattning är det användarna och utvecklarna som skall avgöra vilka program som utvecklas och används. Inte nallens tillverkare. Därav ligger även att distribution av program bör ske genom flera källor och att nämnda program kan sideoloadas från minneskortet genom att installationsfilen laddas ned till datorn och förs till nallen.

Jag är fullständigt emot hela konceptet med EN programbutik som till råga på allt censurerar programmen. Förstår man inte att det är motbjudande kan jag bara beklaga.

Det jag kan köpa är konceptet med en programbutik i nallen som medger köp och nedladdning av program direkt. DET är ett utmärkt koncept. Men då skall man kunna ha flera oberoende butiker (butiksappar) i sin nalle och gärna också en prisjämförelseapp (mellan dessa butiker) så man kan välja och vraka fritt.

Det skulle vara väldigt intressant att få en motivering till varför "användarupplevelsen" blir sämre p.g.a att jag har 5 st programbutiker i nallen parat med installationsfiler på minneskortet - parat med möjligheten att ändra utseende etc som jag själv vill.

Jag har nämligen inte förstått hur dåligt jag har det som gör allt detta.;)

Tvärtom tycker jag bättre om en nalle som ser ut som jag vill, inte som tillverkaren vill. Den blir nämligen mer personlig då.

Det där med att "användarupplevelsen" kräver låsning och monopolistisk programbutik uppfattar jag som ett mycket dåligt argument rent ut sagt. Jag menar, det finns ju faktiskt andra UIs än Apples - som dessutom är alldeles utmärkta, körda ovanpå öppna plattformar. Så jag har t.ex svårt att förstå att HTC Sense hade varit bättre om det körts på en låst plattform jämfört med när det körs ovanpå Android eller WM.

Hahaha, snälla nån...du hyser ju sånt agg mot Apple att du inte kan resonera klart och objektivt.

Om Apple har en strategi upplagt på ett sådant sätt, att de bestämmer vilka applikationer som ska få publiceras samt hur och med vad dessa har producerats, så är ju detta Apples beslut att ta. Det är ju inget som man som potentiell köpare kan hysa sådant agg mot så att man blir så fullkomligt rasande som du blir. Take it or leave it, ingen har någonsin tvingats att köpa en iPhone. Valet är ditt, iPhone och Apples tänk kring sin produkt och AppStore passar bevisligen många men inte dig...bra så. Det är ju då enkelt för dig att istället välja en annan telefon.

Postad 10 maj 2010 - 12:24

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Så att du kan välja ..

Nej, jag vill inte tvinga alla TV-tillverkare att erbjuda 100 olika färger (på "chassit", vilket jag förmodar att du menar som exempel), men i den jämförelsen så uppskattar jag mer TV-tillverkaren som erbjuder 10 färger framför den TV-tillverkaren som erbjuder 2 färger. Just för att min VALFRIHET blir större.

Som snacket om att en telefon skulle bli instabil och bråka med mig om jag kör x antal program på en telefon. Ja, hänger sig telefonen på grund av någon inkompabilitet - låt mig välja det själv då, om jag vill köra det programmet som gör att telefonen kraschar. Jag är vuxen nog att bedöma om jag tycker det är OK att behöva starta om telefonen en gång varje dag/vecka/månad/kvartal eller vad det handlar om.

FLAC-stöd är också något som borde finnas per default ja. Det var också en av de enkla anledningarna till att jag jobbade på Canman eller dåvarande irivernordic, eftersom iriver (med ett par andra märken som iAudio, dåvarande Cowon m.fl.) faktiskt erbjöd både FLAC- och OGG-stöd i sina MP3-spelare. iPod har det fortfarande inte, trots att det är en "fri standard" till skillnad från MP3 som ju företaget måste betala pengar för. Det är ju inte som att en iPod/iPhone blir instabil för att man spelar upp ytterligare ett gratis format? Det är sånt där som gör att jag lackar ur. Det är ju att mjölka mig som konsument. Bättre att ösa på med all kunskap och alla roliga features som finns så att utveckligen går framåt. Det finns massor av idéer. Gillar man inte "expert mode", gör det möjligt att ställa in "novice mode" på en MP3-spelare då, så de som inte uppskattar alla möjliga sätt att tweaka ljud osv., får det lättate möjliga sättet att lyssna och använda MP3-spelaren på. Det är som när tillverkare utvecklar en MP3-spelare med grymma features, och sedan nästa generation, verkar ha börjat om och försökt uppfinna hjulet igen, och då har de tagit bort/glömt bort de grymma features de hade då. Hur ### tänker man då? Det är som Rio Karma, kanske världens bästa MP3-spelare, någonsin. Nej, fler funktioner, alltid, och gör ett "novice mode" och ett "expert mode", till exempel.

Jag har insett att jag som early adopter och älskare av flera funktioner och valfrihet är i minoritet i jämförelse med de som inte tycker antalet smarta funktioner är viktigt, utan endast bryr sig om att trycka på "play". Men jag kommer att fortsätta försöka försöka öppna ögonen på de jag träffar, för de man pratar med, brukar ofta inse att det finns mer än det som det bara talas om (Apple).

Redigerat av sean.wiklund, 10 maj 2010 - 12:27.

Postad 10 maj 2010 - 12:52

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Det är väl tur då att iPhone har så många begränsningar att det öppnar upp marknaden för andra modeller!!

Om man skulle göra alla nöjda (vilket i sig är en omöjlighet då olika användares önskemål står mot varandra) så skulle ju iPhone ta än ännu större marknadsandel i smartphonesegmentet än den har idag (3:a efter Nokia och RIM). Vilket i sin tur leder till ett mindre utbud av produkter. Och det vill väl ingen i denna tråd? Eller?

Postad 10 maj 2010 - 13:13

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
När det gäller invändningar mot iPhone så är läget enkelt:

Hypen skapar problem eftersom Apples låsningar hyllas vilket resulterar i en stor risk att andra tillverkare får för sig att det är en bra väg - vilket leder till fler låsta produkter på marknaden.

Om det enbart handlade om att Apple valt att låsa iPhone och inget mer så vore det helt OK.

Problemet är att låsningarna kombinerat med AppStore som enda programbutik hyllas i så hög grad att fel signaler sänds ut. Microsoft har som exempel tagit låsningståget med Windows Phone 7 som enligt mig är en katastrof men helt OK i en ZunePhone.

Dock är argumenten om varför Apple låst iPhone ihåliga. Apple har låst den av ett enkelt skäl: de tjänar på det. Att inte tillåta andra programbutiker etc är logiskt: de tjänar på att vara den enda kanalen. Att tro att det handlar om användarupplevelse etc är inget annat än naivt.

Jag har full förståelse för Apples val att låsa produkten. Jag hade själv låst min produkt om jag ville tjäna maximalt med pengar på den. Det är rent ut sagt idiotiskt att ha en öppen produkt ur ekonomisk synvinkel eftersom man tjänar mindre på det jämfört med om allt är låst.

Apple tjänar på varje program AppStore säljer. Hade andra butiker funnits hade tjänat mindre - valet att låsa är helt naturligt.

Vad detta handlar om är att Apple maximerar sin vinst genom att låsa iPhone. Det är helt OK om man är medveten om det. Men att försvara det som någonting bra - det är olämpligt. Det är bra för Apple men sämre för konsumenterna.

Postad 10 maj 2010 - 13:22

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Och problemet här är - för oss som VILL ha Flash då? Vi är ju inte direkt få. Dessutom vidhåller jag till förbannelse, att jag hellre har FLER alternativ än bara ett, som i det här fallet Apple väljer. Låt mig ha valfriheten att VÄLJA, det är nästan det enda jag ber om. Jag avskyr storbrorsfasoner, likväl som jag avskyr att staten ska tala om för mig vad som är bäst för mig. Sånt gör mig förbannad.

Har du nånsin funderat över varför Apple valt att inte stödja flash? Tror du dom gör det enbart för att ######s med sina kunder eller Adobe för den delen? Självklart inte. Det finns givetvis anledningar till varför dom inte vill ha flash på iPhonen och det kan man tycka vad man vill om men det har absolut ingenting med storebrorsfasoner att göra.

Postad 10 maj 2010 - 13:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Vore fint med en motivering till varför den inte stödjer Flash. Det är ju inte storebrorsfasoner enligt förespråkarna för frånvaron av stödet.

Alltså ligger något annat bakom: frågan är vad. För det är väl inte så att det är applikationer skapade i Flash som är stötestenen? D.v.s det handlar om ev hot mot AppStore? Nej, så kan det naturligtvis inte vara i den bekymmersfria Applevärlden där Apple älskar sina användare så mycket att de skyddas mot allt ont som t.ex Flash.;)

Apple har ju t.o.m uttryckligen förbjudit Flash i sin EULA. Bara det är tämligen dramatiskt: att förbjuda saker på det viset.

Om vi nu köper förespråkarnas argument att Flash inte stöds av orsaker såsom instabilitet o.dyl: är produkter som stödjer Flash sämre p.g.a stödet? Kraschar de mer p.g.a Flash? Blir systemet krångligt att använda p.g.a Flash?

Istället för att försöka hitta på ologiska argument kring Apples begränsningar så försök tänka. Alla begränsningar Apple inför med iPhone handlar om en sak: pengar. Om den hanterade Flash rakt av skulle det innebära att program gjorda i Flash kunde köras = öppna en dörr för en alternativ distribution av program. T.ex att utvecklare skippat AppStore och använt Flash som kanal.

Postad 10 maj 2010 - 13:55

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Hypen skapar problem eftersom Apples låsningar hyllas vilket resulterar i en stor risk att andra tillverkare får för sig att det är en bra väg - vilket leder till fler låsta produkter på marknaden.

Nu utgår du från att tillverkarna är lika dumma som användarna

Lite väl konspiratoriskt

Vore fint med en motivering till varför den inte stödjer Flash. Det är ju inte storebrorsfasoner enligt förespråkarna för frånvaron av stödet.

Jag skulle vilja ha en motivering till hur du kan kalla det storebrorsfasoner
Apple är ingen stat och har heller inget monopol på mobiler
De har valt att gå sin väg och vill du inte gå samma väg så gå du din väg
Ingen tvingar dig och hur kan du då få in ordet storebrorsfasoner

Förstår det ICKE

Postad 10 maj 2010 - 13:59

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Lite väl konspiratoriskt

Du kanske kan förklara för mig varför Microsoft temporärt lade Windows Mobile 7 "Photon" på is och gav oss Windows Phone 7 istället?

Någonting med Windows Phone 7 gör att jag osökt kommer att tänka på en tillverkare med ett äpple som logga och deras lilla mobila enhet. Eller rättare sagt: hyllningarna av denna mobila enhet.

Apple är sannerligen inte dumma som låser iPhone. Tvärtom är det ett mycket klokt drag - ur deras synvinkel - att låsa den. Tänker man situationen ur Apples synvinkel är allt de gör med iPhone mycket genomtänkt ur ett vinstmaximeringsperspektiv - och även när det gäller att skapa hype. Det är också imponerande bra jobbat att faktiskt få med sig användarna så att de försvarar låsningarna.

Jag hade varit överlycklig som tillverkare om jag satt i den sitsen: släppa en låst nalle med låst programdistribution - och få användarna att hylla och försvara låsningarna. Det kan helt enkelt inte bli bättre för tillverkaren.

Vad vi ser med Apple iPhone är helt enkelt ett utmärkt exempel på hur man kan tjäna maximalt med pengar inom den mobila industrin. Sedan är det en annan fråga om det är lika bra för kunderna och där är min uppfattning klar: kunden tjänar ingenting på låsningarna. Det är Apple som sitter med trumf på hand.

Postad 10 maj 2010 - 14:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Älskar man Apple så är det ju bra.

Självklart är det en väldigt smart företagside, helst om man lyckas med konststycket att sälja in den till massorna..

Släpper en telefon med en enkel design...Skärm osv..Och så uppdaterar man sällan och till och med fortsätter släppa istort sett identiska telefoner under flera år samtidigt som Apple styr sin skapelse med hjärnhand och bestämmer vilka program/spel som ska finnas ...

Synd det inte var jag som kom på den iden bara ;)

Postad 10 maj 2010 - 14:08

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Lite väl konspiratoriskt

Jag skulle vilja ha en motivering till hur du kan kalla det storebrorsfasoner
Apple är ingen stat och har heller inget monopol på mobiler
De har valt att gå sin väg och vill du inte gå samma väg så gå du din väg
Ingen tvingar dig och hur kan du då få in ordet storebrorsfasoner

Förstår det ICKE

Vänligen förklara på vilket sätt Apples agerande INTE är storebrorsfasoner?

Glöm inte att iPhone är en plattform - att det finns andra plattformar hjälper inte. Då kan jag lika gärna säga att Nordkorea är ett fritt land eftersom jag kan välja att flytta till ett annat land om "deras väg" inte passar. De har ju bara valt att gå en annan väg precis som Apple.

*Apple tillåter endast distribution av program till den via AppStore.
*Apple har all rätt att stoppa program från AppStore av godtyckliga skäl.
*Utvecklarna måste få sina program godkända av Apple innan de får säljas via den enda kanalen.
*Apple förbjuder Flash.
*Andra programbutiker är inte tillåtna, Apple tillåter enbart AppStore.
*Apple avviker från standardanslutningar för tillbehör, därav alla dessa iPod Docks.

Ja, Apples agerande är storebrorsfasoner och detsamma gäller Microsofts agerande när det gäller Windows Phone 7.

Att komma dragande med "det finns andra plattformar!" som motivering till varför Apple är ett hyvens företag och låser iPhone av omtanke om användarna (går sin egen väg) är faktiskt underhållande att läsa.

iPhone hade utan tvekan varit en bättre plattform med konkurrerande programbutiker och Flashstöd. Det är totalt pointless att försvara monopol-AppStore och avsaknaden av Flashstöd parat med låsningar som varande bra saker.

Edit: en liten liknelse bara för att resonemangets orimlighet förhoppningsvis skall stå klart.

*Vi betraktar varje land inom EU som en "plattform" på samma vis som förekomsten av Android, Symbian och Windows Mobile gör Apples agerande rätt och riktigt.

*Jag tar makten i Sverige och förbjuder alla andra butiker än ICA. Jag höjer skatterna till 98% av lönen. Jag kräver att alla artiklar skall godkännas av MediaKommisionen före publicering. Jag förbjuder uttryckligen användningen av andra webbläsare än Internet Explorer i landets datorer.

Då borde det innebära att eftersom EU består av fler länder så är mitt agerande fullständigt korrekt. Det är inget som helst fel för "jag går ju min egen väg". Förlåt men motiveringar som "Apple går sin egen väg" som förklaring till varför iPhone är en sådan bra produkt p.g.a alla låsningar är helt enkelt inte hållbara och är enbart ologiska.

Som reflektion måste jag säga att detta är den överlägset roligaste tråden på Minhembio för tillfället. Motiveringarna till Apples förträfflighet eller rättare sagt, fördelen med låsningar är riktigt intressanta och övertygande. Jag gläds ärligt talat med Apple och kan bara gratulera till framgångarna.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 10 maj 2010 - 14:20.

Postad 10 maj 2010 - 14:18

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0
Sedan finns det ju annat som är det Apple-way, tråkigt nog.

- Egen usb-standard (Som Avr4000 tog upp som exempel med olika dockningstationer.)
- Måste använda sig av Itunes
- Ingen Masslagring, går inte att använda som ett usb-minne t.ex.

Redigerat av Unregistered0354d681, 10 maj 2010 - 14:19.

Postad 10 maj 2010 - 14:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Älskar man Apple så är det ju bra.

Självklart är det en väldigt smart företagside, helst om man lyckas med konststycket att sälja in den till massorna..

Släpper en telefon med en enkel design...Skärm osv..Och så uppdaterar man sällan och till och med fortsätter släppa istort sett identiska telefoner under flera år samtidigt som Apple styr sin skapelse med hjärnhand och bestämmer vilka program/spel som ska finnas ...

Synd det inte var jag som kom på den iden bara ;)

Eller att jag kom på den förövrigt. Fast vi kan ju glädjas med Steve Jobs. :)

Postad 10 maj 2010 - 14:39

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
AVR4000:
Bara för att du har en åsikt så betyder inte det att den är rätt. Du menar att det inte är bra att Apples lösning hyllas för det sprider sig till andra plattformar. Men det kanske finns en anledning till att den hyllas? Kan det bero på att det är en bra lösning? Jag menar, användarna gillar den uppenbarligen, utvecklarna verkar gilla den och vad mer kan man begära?

Låt oss göra en återblick. Hur såg det ut innan Appstore? Det fanns portaler eller hemsidor där man kunde hitta program, spel m.m. men det var knappast så smidigt. Oftast var man tvungna att ladda ner programmet till datorn och sedan föra över till telefonen. Jag själv tyckte det var kul i början men det tog för lång tid och det var ett himla sökande mellan olika sidor m.m. Jag tröttnade och slutade söka och installera program.

Apple släppte en lösning där varje telefon hade en snabb och smidig tillgång till alla program på ett och samma ställe. Där kunde man ladda ner programmen direkt utan att behöva koppla in telefonen i datorn. Smidigt? Utan tvekan! Apple var inte först men utan tvekan gjorde dem det bäst.

Det är ingen hemlighet att Apple tjänar pengar på Appstore. Men det du verkar ha glömt är att även utvecklarna tjänar stora pengar på Appstore. Apple tar 30% medans utvecklar får 70%. Då får du tänka på att Apple står för all service. Utvecklarna behöver endast skicka programmet till Apple så sköter de resten. Sedan får utvecklar sina pengar en gång i månaden. Apple förstod att om utvecklarna tjänar pengar så kommer det utvecklas många program och mycket riktigt var det just vad som hände. Ungefär 200 000 program och det som Sean.Wiklund så väldigt gärna ville var ju att ha många alternativ att välja mellan. Sen är det utvecklar som sätter priset på programmen och inte Apple. Så alla program skulle kunna vara gratis och Apple skulle inte tjäna så mycket.

För mig passar Apples lösning perfekt. Det är smidigt, enkelt och det finns hur många program som helst. Jag har fortfarande inte hittat någon bättre telefon som passar mig. Vad ska jag ha fler megapixel till, det blir inte mycket bättre bilder för det. Det var inte hypen som fick mig att köpa en iPhone. Jag gillade inte alls den första iPhonen som kom. Den saknade alldeles för många funktioner men numera saknar jag egentligen ingenting (3GS) förutom blixt kanske. Det är utan tvekan den bästa telefonen jag ägt och med stor sannolikhet kommer jag köpa den nya till sommaren (den sägs ha blixt m.m). Sen har inte jag något problem med Apples låsning av systemet. Vad skulle vara annorlunda för mig om det var en öppen plattform anser du? Upplys mig…

Postad 10 maj 2010 - 14:59

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Apple har låst den av ett enkelt skäl: de tjänar på det. Att inte tillåta andra programbutiker etc är logiskt: de tjänar på att vara den enda kanalen. Att tro att det handlar om användarupplevelse etc är inget annat än naivt.

Jag har full förståelse för Apples val att låsa produkten. Jag hade själv låst min produkt om jag ville tjäna maximalt med pengar på den. Det är rent ut sagt idiotiskt att ha en öppen produkt ur ekonomisk synvinkel eftersom man tjänar mindre på det jämfört med om allt är låst.

Apple tjänar på varje program AppStore säljer. Hade andra butiker funnits hade tjänat mindre - valet att låsa är helt naturligt.

Vad detta handlar om är att Apple maximerar sin vinst genom att låsa iPhone. Det är helt OK om man är medveten om det. Men att försvara det som någonting bra - det är olämpligt. Det är bra för Apple men sämre för konsumenterna.

Här håller jag med dig...förutom en sak.

Det är viktigt att poängtera det faktum du själv tar upp - det är inte konstigt och inte fel heller. Apple vill tjäna pengar, vilket per kotym ogillas i Sverige och av den gemene svensken. Att det nödvändigtvis skulle vara dåligt för konsumenten håller jag dock inte med om. Du må tycka jag och andra har fel men i långa loppet så tjänar konsumenten på det då produkten blir stabilare då risken att den utsätts för "sämre applikationer" minskar. Apple har alltid haft det synsättet i sina produkter och det tycker jag är vettigt.

Istället för att försöka hitta på ologiska argument kring Apples begränsningar så försök tänka. Alla begränsningar Apple inför med iPhone handlar om en sak: pengar. Om den hanterade Flash rakt av skulle det innebära att program gjorda i Flash kunde köras = öppna en dörr för en alternativ distribution av program. T.ex att utvecklare skippat AppStore och använt Flash som kanal.

Här har du också rätt men du ser det som en negativ sak medans jag och många andra ser det som positivt. Att utesluta Flash är kanon då det är löjligt prestandakrävande, helt i onödan. Varför skulle man tillåta en sådan sak? Skulle du då säga att det är bara att sätta i bättre hårdvara håller inte, man ska ju inte bygga runt ett problem och låta det vara kvar utan det ska raderas. Skönt att se när nu fler tillverkare hakar på.

Sedan är det givetvis så att Flash-stöd hade kunnat innebära en ytterligare distributionskanal för apps och det är negativt för Apple - och enligt mig - även för användaren. Detta kan man inte gnälla på Apple på utan vill ha möjlighet för skit som Flash i sin lur så skippar man iPhone, helt enkelt.

Det märkliga är att så många skriker sig hesa över Apples sätt att agera...varför? Gillar man inte det så är ju det hela jätteenkelt - man köper inte iPhone, bra så.

*Jag tar makten i Sverige och förbjuder alla andra butiker än ICA. Jag höjer skatterna till 98% av lönen. Jag kräver att alla artiklar skall godkännas av MediaKommisionen före publicering. Jag förbjuder uttryckligen användningen av andra webbläsare än Internet Explorer i landets datorer.

Jag hoppas att detta inte var en parallell från din sida, det måste i så fall vara det dummaste jag någonsin läst.

Sedan finns det ju annat som är det Apple-way, tråkigt nog.

- Egen usb-standard (Som Avr4000 tog upp som exempel med olika dockningstationer.)
- Måste använda sig av Itunes
- Ingen Masslagring, går inte att använda som ett usb-minne t.ex.

Det är en Apple-produkt. iTunes är en naturlig del av Mac-miljön. Helt naturligt.

Redigerat av zinned78, 10 maj 2010 - 15:03.

Postad 10 maj 2010 - 15:03

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Du kanske kan förklara för mig varför Microsoft temporärt lade Windows Mobile 7 "Photon" på is och gav oss Windows Phone 7 istället?

Nej, det kan jag inte och jag tror inte jag är så värst intresserad av att ta reda på det heller.
Jag väljer lur efter vad som blir bäst för mig och passar inte den ena så kanske den andre passar bättre.

Apple är sannerligen inte dumma som låser iPhone. Tvärtom är det ett mycket klokt drag - ur deras synvinkel - att låsa den.

Nej, de är inte dumma och om kunderna sedan är dumma eller inte, är ju helt upp till kunden själv att avgöra.
Det råder som sagt inget köptvång, på apples produkter. Lika lite som man måste ha Windows.

Vad vi ser med Apple iPhone är helt enkelt ett utmärkt exempel på hur man kan tjäna maximalt med pengar inom den mobila industrin.

Apple är ju ett företag med aktieägare, som vill tjäna pengar. Så det är väl utmärkt att de lyckas för de som varit SMARTA nog att köpa apples aktier. Synd att man inte gjorde det, när de stod i en krona för ett bra tag sedan.

Postad 10 maj 2010 - 15:06

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

"Massor av text"

Vlll inte citera hela din text igen. Den som orkar få gå upp ett par steg och läsa "eländet". ;)

Måste säga, att du har fått allt om bakfoten.

Du jämför äpplen med cocosnötter och elefanter med pissmyror.

Nu får du allt ge dig AVR4000

Tänk på att jag INTE är ett applefan. Har inte en enda produkt från apple
men kan för den delen inte komma på något som får mig att se på apple på det sätt som du gör.
Hatar du dom så mycket ?

Då jag först och främst läste i denna tråden för att få veta något om dagens och framför allt framtidens lurar
så startade jag en ny tråd, där man är välkommen med produktfakta och tips. Inget sådant här tjaffs tack.
https://www.minhembi...howtopic=261835

Redigerat av cedergren, 10 maj 2010 - 15:26.

Postad 10 maj 2010 - 15:10

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Apple har kommit ut med en motivering varför de inte stödjer Flash i sina mobiler. Finns att läsa här.

Postad 10 maj 2010 - 15:15

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Apple har kommit ut med en motivering varför de inte stödjer Flash i sina mobiler. Finns att läsa här.

Det tyckte jag var en bra och godtagbar förklaring
Den förstod till och med "dumma" jag ;)

Postad 10 maj 2010 - 15:21

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Glöm inte att iPhone är en plattform - att det finns andra plattformar hjälper inte. Då kan jag lika gärna säga att Nordkorea är ett fritt land eftersom jag kan välja att flytta till ett annat land om "deras väg" inte passar. De har ju bara valt att gå en annan väg precis som Apple.
Edit: en liten liknelse bara för att resonemangets orimlighet förhoppningsvis skall stå klart.
*Vi betraktar varje land inom EU som en "plattform" på samma vis som förekomsten av Android, Symbian och Windows Mobile gör Apples agerande rätt och riktigt.
Som reflektion måste jag säga att detta är den överlägset roligaste tråden på Minhembio för tillfället. Motiveringarna till Apples förträfflighet eller rättare sagt, fördelen med låsningar är riktigt intressanta och övertygande. Jag gläds ärligt talat med Apple och kan bara gratulera till framgångarna.

(klippte lite i quoten - hoppas det inte gör något)
Kan bara hålla med om att detta är en rolig tråd. Inte alls ur en sarkastik synvinkel utan bara det faktum att jag gillar en bra diskussion. ;)

Sen vill jag bara anmärka på din liknelse mellan operativsystem och statsskick. Vill å de grövsta påpeka att det är MYCKET lättare att byta mobiltelefon än att byta land. Så jag anser att det är helt galet att dra sådana liknelser.

Postad 10 maj 2010 - 15:56

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Rent ut sagt tycker jag inte att det framkommit några BRA argument för Apples modell (låsningsmodellen).

Det jag är emot när det gäller Apple är låsningarna och det faktum att det bara finns en App Store som Apple kontrollerar totalt.

Däremot har jag inga invändningar mot koncept såsom en programbutik i nallen där man laddar ner program. Tvärtom - det är en mycket god idé och den behöver inte försvaras heller - den är nämligen bra.

Jag har alltså inget att klaga på när det gäller konceptet med en integrerad AppStore. Däremot är min uppfattning fortfarande att det bör finnas alternativa AppStores - för de som är intresserade av det.

Detsamma gäller öppenhet. Vanliga användare behöver INTE pilla med nallen om de inte vill. Däremot bör möjligheten finnas för de som vill göra det.

Problemet igen med Apple i detta läge är att iPhone är låst - och ve den som låser upp den med jailbreak. Det korrekta förfarandet ur användarens synvinkel hade varit att iPhone är låst i defaultprofil - men att avancerade användare kan låsa upp den om de vill och "leka".

Det handlar alltså inte om att den vanliga användaren skall "tvingas" hacka och ha sig utan om att möjligheten finns om det önskas.

Jag har ingenting att invända mot att en nalle levereras färdigkonfigurerad med en integrerad programbutik till kunden. Tvärtom är det bra eftersom kunden får en nyckelfärdig lösning. Men när det urartar till låsningar, begränsningar och totalstopp mot alternativa AppStores - då är det helt enkelt inte bra.

Det är också skrattretande att propagera mot sideloading av program o.dyl. Även om man har en AppStore kan jag inte se felet i att ladda ner program på datorn och föra till telefonen för installation som en alternativ väg. Jag menar, det ena behöver inte utesluta det andra.;)

Likaså bör nallen kunna anslutas som ett USB-minne till datorn som alternativ till iTunes och andra synkprogram. Ej heller det är något som bör motargumenteras eftersom det inte medför några nackdelar. De som vill köra allt med t.ex iTunes har ju fortfarande friheten att göra det.

Problemet med iPhone och dess förespråkare här är snarare att istället för att acceptera att öppenhet är något bra och att de användare som vill kunna sideloada program eller skaffa program via annan källa eller hacka systemet bör kunna göra det - försöker man propagera varför dessa möjligheter skall bort. Inga alternativ här inte!

Nej, en iPhone skall användas på ETT sätt: Applevägen. Inga andra vägar. Program SKALL köpas i AppStore - inga andra butiker får förekomma.

När det gäller Flash är min uppfattning enkel: Adobe Flash bör kunna installeras som tredjepartsprogram. De som anser Flash vara dåligt slipper. De som vill ha det installerar. Valfrihet!

Allting handlar om valfrihet här. De som vill köra Applevägen skall självfallet göra det. Inga problem. Men andra vägar behövs också - det finns ingen anledning att låsa dörren för alternativen. Den vanliga användaren som använder sin iPhone enligt Applemetoden har inget att förlora. Dennes iPhone kommer inte att krångla p.g.a att någon annan användare lägger in tredjepartsprogram. Systemet blir ju bara instabilt om man laborerar för mycket - de som inte labbar med det slipper ju problemet. Så det är inget hållbart argument.

Att hylla låsningar och begränsningar, d.v.s att aktivt stoppa andra användningsmetoder - det är och förblir fel. Det är direkt skadligt för utvecklingen att hylla och propagera att nallen skall vara totalt låst och enbart kunna användas på ett sätt - take it or leave it.

Postad 10 maj 2010 - 16:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Förresten apropå att hata Apple.

Jag har en iMac och har kört Mac sedan 90-talet. Deras datorer gillar jag skarpt och likaså Mac OS X desktop.

Jag har ingenting emot produkten iPhone. Däremot har jag något emot att det är en låst enhet, att Apple har monopol på programdistribution till den, att man måste jailbreaka för att få det som andra erbjuder som standard och så att den är hypad.

Egentligen har jag inget emot att Apple av ekonomiska skäl valt att låsa den. Däremot är jag motståndare till att dessa låsningar hyllas/försvaras/motiveras och rent av förs fram som en frälsare, d.v.s att ju mer låst en nalle är - desto bättre. Det är enbart skrattretande att försöka förklara hur bra det är att den är låst.

Hade Apple infört samma sak med Macen, d.v.s program kan enbart köpas via AppStore och totallåst hela OSet - då hade jag skaffat annan dator direkt. Min enkla uppfattning är att det som kan göras med datorn skall gå att göra med nallen, inkl sideloading av program och manuell filhantering.

Postad 10 maj 2010 - 16:05

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Vad du inte förstår AVR, är att det du tycker inte är apples uppfattning.

De gör som de vill och du gör som du vill.

Utvecklingen är inte hämmad bara för att apple gör som de alltid har gjort.
Det kommer nytt hela tiden och bara för att det inte kommer från apple
går inte världen under.

Med det vill jag säga, att jag inte kan förstå, hur du kan lägga så mycket tid och energi
på vad apple gör eller inte gör.

Jag skulle däremot vilja veta vad de gör och se om det är något av det de gör som passar mig ;)

Postad 10 maj 2010 - 16:07

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Vad du inte förstår AVR, är att det du tycker inte är apples uppfattning.

De gör som de vill och du gör som du vill.

Utvecklingen är inte hämmad bara för att apple gör som de alltid har gjort.
Det kommer nytt hela tiden och bara för att det inte kommer från apple
går inte världen under.

Med det vill jag säga, att jag inte kan förstå, hur du kan lägga så mycket tid och energi
på vad apple gör eller inte gör.

Jag skulle däremot vilja veta vad de gör och se om det är något av det de gör som passar mig ;)

De gör utmärkta datorer som passar mig perfekt med ett desktop OS (Mac OS X) som passar mig perfekt - när det gäller datorer är jag Applefan utan tvekan. Å andra sidan har jag aldrig upplevt att en Mac-dator begränsat mitt användande men däremot gör iPhone det.

En Mac avsedd för fickan hade jag köpt direkt. iPhone är inte en dylik utan en iPod Phone med många begränsningar.

Postad 10 maj 2010 - 16:42

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Att låsa produkten i sig är ju som AVR ett smart drag av Apple, att hylla en låst produkt av en enig mediakår å andra sidan, är i mina ögon förskräckligt. AVR talar ju om en ren begränsning för användaren, om det sedan räcker till för dig är en annan sak. Är du nöjd, fine! Men låsningen och begränsandet av plattformen i sig för helt klart inte något positivt med sig, det kan ALDRIG bli något positivt.

Postad 10 maj 2010 - 17:20

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Ingen som sagt att begränsningar är något positivt
Om du läser lite längre upp så kallades det storebrorsfasoner
och det har jag med flera reagerat mot

Redigerat av cedergren, 10 maj 2010 - 17:20.

Postad 10 maj 2010 - 18:02

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Nej, när det är Apple så är begränsningar något bra och absolut inte storebrorsfasoner. Jag har förstått att det skall kallas omtanke om användarna för att ge dessa en bättre användarupplevelse.

Postad 10 maj 2010 - 18:10

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Som att hälla vatten på en GÅS ;)

Postad 10 maj 2010 - 18:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Som att hälla vatten på en GÅS :)

Ja, det är helt riktigt. Jag har ju förstått att låsningarna och begränsningarna är nödvändiga för användarupplevelsen. Förlåt mig att jag sade "storebrorsfasoner". Det var dumt. ;)

Postad 10 maj 2010 - 18:43

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0
http://www.learn-coc...source-feature/

Postad 10 maj 2010 - 18:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Denna mycket talande men ack så roliga bild har postats här förut av andra men passar ypperligt i denna tråd ;)

Bifogad fil  post_6078_1259940637.gif   39,18K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av masse70, 10 maj 2010 - 18:57.

Postad 10 maj 2010 - 22:01

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Jag ser inte problemet, det hade varit ett problem om Apple bara gjort egna "Apple-appar". Nu släpper dom ju in tredjepartstillverkare, däremot gör dom en kvalitetskontroll av programmet. Jag hade velat se Volvo sälja tredjeparts-stötdämpare till deras bilar på deras originalverkstäder och ge tillverkarna hälften av all förtjänst på dom.

Argumenten håller inte, varför låser Microsoft inne sina Xbox-användare till Live?
Låsningar förekommer överallt, och det är helt fel ord för att beskriva vad det egentligen är.

Jag skulle vilja kalla det kvalitetssäkring.

Postad 11 maj 2010 - 05:16

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0
Så får du såklart inte tycka, Apple är onda som inte låter folk få göra allsköns okontrollerade appar som folk kan ladda ner och köra utan att veta om det funkar på telefonen eller om den gör ngt dumt.

Postad 11 maj 2010 - 06:43

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Sorry om detta blir en aning offtopic men jag kan inte hålla mig från lite humor för att lätta upp denna ibland hätska tråd ;) Om inte annat kan ju nån få den borttagen om den nu blev för mycket.

Tycker dock man känner igen scenariot en hel del onekligen :)

Bifogad fil  apple.jpg   62,69K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 maj 2010 - 07:30

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Ingen som sagt att begränsningar är något positivt
Om du läser lite längre upp så kallades det storebrorsfasoner
och det har jag med flera reagerat mot

Kontentan hos Apple kan man teoretiskt kalla storebrorsfasoner, du får inte göra vad du vill och konstant övervakning av applikationer samt utrullande av uppdateringar för att förstöra för jailbreaks. Klockrena storebrorsfasoner. Som företagare kan jag med lätthet förstå Apples affärsplan, det finns en stor genialitet i den form man bygger sin framgång genom att styra sin kunder i en viss riktning.

Postad 11 maj 2010 - 08:03

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Jag tycker bara det är så humoristiskt att det kommer massa gnäll på Apple och deras sätt att hantera sina produkter och detta kommer främst från personer som inte ens har en iPhone men ändå ska det gnällas så in i bomben på Apple...att ni bara orkar lägga ner tid på och agg mot en produkt som ni inte ens vill köpa :blush:

Redigerat av zinned78, 11 maj 2010 - 08:03.

Postad 11 maj 2010 - 08:09

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0
För att nördarna tyvärr fortf regerar på internet, och nördar vägrar se andras åsikter som giltiga...

Postad 11 maj 2010 - 08:25

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Jag tycker bara det är så humoristiskt att det kommer massa gnäll på Apple och deras sätt att hantera sina produkter och detta kommer främst från personer som inte ens har en iPhone men ändå ska det gnällas så in i bomben på Apple...att ni bara orkar lägga ner tid på och agg mot en produkt som ni inte ens vill köpa :blush:

För det kan ju inte vara så att vi som gnäller HAR haft produkterna? Den tanken slog dig inte va?

Postad 11 maj 2010 - 08:25

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 11 maj 2010 - 08:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Bara en liten kommentar: visst har Apple all rätt i världen att göra vad de vill med sin produkt.

Problemet ligger på ett annat plan: nämligen när de begränsningar Apple har infört hyllas som något bra vilket då resulterar i att andra tillverkare får den felaktiga uppfattningen att en bra produkt är en låst produkt.

Windows Phone 7 är ett mycket varnande exempel på vad som kan hända när iPhone-hypen leder in ett annat företag på fel väg.

Dock kan jag inte påstå att jag tycker argumenten om "kvalitetssäkring" etc är giltiga. Jag köper det så långt att Apple kvalitetssäkrar sin AppStore. Jag menar inte på något vis att AppStore borde ersättas, tvärtom.

Däremot bör konkurrerande AppStores tillåtas - för de som vill skaffa program från andra källor. Förbudet mot det är helt enkelt fel. Det handlar inte att Apple i sin egen AppStore skall tillåta alla program - det handlar om att andra AppStores skall få finnas för de som vill ha andra program. En godkänd Cydia enkelt uttryckt t.ex.

Samma med t.ex Flash: istället för att uttryckligen förbjuda det - varför inte låta användaren välja själv om det skall installeras (via en app från AppStore) eller ej?

Jag kan dock säga direkt att hade det inte varit för hypen hade läget varit bättre. Men hypen gör att Apples begränsningar hamnar i ett annat ljus och det är farligt för utvecklingen när andra tillverkare släpper produkter som imiterar låsningarna, Windows Phone 7 igen.:blush:

Som sagt: problemet är HYPEN kring Apple. Produkterna i sig själv är det inget problem med - det är HYPEN som är oerhört skadlig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.