Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem CA-Modul HD

459 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Com Hem TV Module HD CI+ (CA-moduler) 4 8.899998 (9) 448:-
1 relaterade trådar

Postad 13 December 2010 - 16:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Mörker...

Vet inte om det beror på CA-modulen eller om det är tekniskt fel hos comhem, har ringt och felanmält två gånger dock.

Köpte den nya CA-modulen för HD samma dag som den fanns ute i butik. Betalade 150 kronor mer för att få den direkt istället för att vänta 3 dagar på postgången. Allt fungerade finfint första kvällen, sedan kom problemen. Dagen efter försvann Viasat Premium, jag kom inte alls åt det och det hjälpte inte om jag följde instruktionerna för att få kortet aktiverat igen. Så idag försvann även Large-paketet så nu har jag bara de fria kanalerna. Inte alls kul.

Har en Samsung UE40C8705 så det ska fungera.

Prova söka på ditt postnummer här
http://www.comhem.se...76/-/index.html

Kontakta Comhem annars

Postad 13 December 2010 - 16:47

Alphahanne
  • Alphahanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Prova söka på ditt postnummer här
http://www.comhem.se...76/-/index.html

Kontakta Comhem annars

Hade det varit något lokalt fel hade de antagligen sagt det när jag ringde dem. De hade ingen information alls och skulle återkomma när de visste något. Problemen började dock efter jag köpte och installerade den nya CA-modulen.

Postad 13 December 2010 - 17:14

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Kollade på Prisjakt, o det verkar finnas bara en apparat, en Sharp, som har både inbyggd hårddisk samt stöd för CI+. För alla med andra apparater så är det väl Humaxboxen som gäller om an vill kunna spela in program i HD...

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 13 December 2010 - 17:16.

Postad 13 December 2010 - 17:33

Alphahanne
  • Alphahanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Kollade på Prisjakt, o det verkar finnas bara en apparat, en Sharp, som har både inbyggd hårddisk samt stöd för CI+. För alla med andra apparater så är det väl Humaxboxen som gäller om an vill kunna spela in program i HD...

Nja, du kan ju koppla in en extern hårddisk via USB på Samsungs apparater. På min går det åtminstone.

Postad 13 December 2010 - 17:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Du kan itne gå efter informationen på prisjakt. Enligt LGs support så stödjer deras PK-serie CI+.

Postad 13 December 2010 - 18:07

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hmm så om jag fattat det rätt så är inte modulen till för hdkanalerna? Sitter idag på digitala kanalerna. Men har planer på att ta hd kanalerna istället, Men de e ju surt om modulen inte funkar hdkanalerna isåfall.

Edit: Läste just på comhems sida att modulen är till för just hd. så min undran är inget att svara på. :)

Redigerat av Flash78, 13 December 2010 - 18:10.

Postad 13 December 2010 - 18:16

Alphahanne
  • Alphahanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hmm så om jag fattat det rätt så är inte modulen till för hdkanalerna? Sitter idag på digitala kanalerna. Men har planer på att ta hd kanalerna istället, Men de e ju surt om modulen inte funkar hdkanalerna isåfall.

Edit: Läste just på comhems sida att modulen är till för just hd. så min undran är inget att svara på. :)

Den nya CA-modulen som comhem släppte i mitten av förra veckan klarar alla HD-kanaler, det är det som är poängen med den.

Det problem jag har beror nog på något annat för alla kanaler, inklusive HD-kanalerna, fungerade direkt efter jag pluggade in den.

Postad 13 December 2010 - 18:26

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Mycket skumt. Får väl se vad som funkar hos mig senare i veckan då. Förhoppningsvis hinner jag få grejjerna denna veckan. Jag beställde inga extra HD kanaler innan jag vet om det funkar eller ej så det blir bara SVT HD till en början isf.

Postad 13 December 2010 - 18:37

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Jag beställde min i lördags, så jag borde ha den imorrn eller på onsdag, Återkommer när jag fått den och testat lite.

Edit: Nu har dom lagt på kodning igen på alla kanalerna igen.

Redigerat av Flash78, 13 December 2010 - 18:40.

Postad 13 December 2010 - 18:51

HemmaKocken
  • HemmaKocken
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Mycket skumt. Får väl se vad som funkar hos mig senare i veckan då. Förhoppningsvis hinner jag få grejjerna denna veckan. Jag beställde inga extra HD kanaler innan jag vet om det funkar eller ej så det blir bara SVT HD till en början isf.

Svt HD har funkat utan problem hela tiden i min LG 50PK550N, med min gamla Ca-modul som inte var förberedd för HD. Nu när jag skaffat HD-modulen så fungerar alla mina tidigare kanaler utan problem och jag får även in Canal+HD som jag haft tidigare men inte kunnat se.

Bilden på Canal+HD är vad man kan förvänta sig av HD kanaler, men jag har fortfarande inte fått in ljudet via förstärkaren (Yamaha RX- v461) utan måste använda mig av ljudet från tv-högtalarna. Mycket irriterande :) !

Förstärkaren visar att den får in en stereo-signal men jag antar att Canal+ sänder i 5.1.
Kan det vara något i avkodningen mellan ca-kortet och tvn av ljudet som ställer till det hela?
Får ta o skicka ett mail till Com hem!

Postad 13 December 2010 - 20:26

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Mjo det tror jag säkert. Jag har dock ingen modul alls så därför får jag inte in några HD-kanaler alls.
Fick bara in dem nu i helgen när Comhem hade strul med uppdateringen av korten. Ingen förlust för comhem jag antar att de fick massa nya HD-kunder på köpet :)

Postad 13 December 2010 - 21:23

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Kan det vara något i avkodningen mellan ca-kortet och tvn av ljudet som ställer till det hela?

Jag testade att koppla in min TV optiskt till förstärkaren och efter lite inställningar fick jag ut 5.1 ljud både på Canal+ Film HD och andra kanaler.

Skulle alltså gissa på att det är inställningarna i din TV som måste ändras.

Jag fick ställa in att ljudet ska skickas som Dolby Digital istället för PCM via Spdif i inställningarna samt ställa in rätt ljudkanal när jag hade Canal+ Film HD på TV:n

Postad 13 December 2010 - 21:56

HemmaKocken
  • HemmaKocken
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Svt HD har funkat utan problem hela tiden i min LG 50PK550N, med min gamla Ca-modul som inte var förberedd för HD. Nu när jag skaffat HD-modulen så fungerar alla mina tidigare kanaler utan problem och jag får även in Canal+HD som jag haft tidigare men inte kunnat se.

Bilden på Canal+HD är vad man kan förvänta sig av HD kanaler, men jag har fortfarande inte fått in ljudet via förstärkaren (Yamaha RX- v461) utan måste använda mig av ljudet från tv-högtalarna. Mycket irriterande :) !

Förstärkaren visar att den får in en stereo-signal men jag antar att Canal+ sänder i 5.1.
Får ta o skicka ett mail till Com hem!

Uppdatering
Av någon outgrundlig anledning så funkar ljudet via förstärkaren nu, inte gjort några ändringar.
Men det kanske hänger ihop med att comhem har fått ordning på sina uppdateringar. Men hur som helst så funkar det utmärkt nu! :)

Postad 13 December 2010 - 21:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Uppdatering
Av någon outgrundlig anledning så funkar ljudet via förstärkaren nu, inte gjort några ändringar.
Men det kanske hänger ihop med att comhem har fått ordning på sina uppdateringar. Men hur som helst så funkar det utmärkt nu! :)

Låter ju strålande. Finns ingen anledning till att det inte kommer funka på min LG då tycker jag :)

Postad 14 December 2010 - 09:59

Unregistered5ed9ef49
  • Unregistered5ed9ef49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Nu har jag med kodning på kanalerna... Lite OT: Hur går man dtv på sovrumstvn igen när den digitalbox man har är inbyggd på tvn i vardagsrummet utan å behöva beställa ett"syskonabb" till den som är inbyggd i sovrumstvn?

Postad 14 December 2010 - 10:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Du pairar kortet till en till CA modul som du sätter i sovrumstvn alternatvit flyttar hela CA modulen till den TVn då du ska se där.
Finns andra sätt också i form cardsplitters + pairar korten till alla CA modulerna så slipper man flytta mellan TV apparaterna men det bryter mot avtalen.
Helt otroligt att dom fortfarande vill ha betalt flera gånger om för samma hushåll och tror dom förlorar mycke på alla som tecknar syskonabb genom vänner och släktingar som börjar bli vanligt.

Redigerat av Leatherface, 14 December 2010 - 10:07.

Postad 14 December 2010 - 10:03

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Nu har jag med kodning på kanalerna... Lite OT: Hur går man dtv på sovrumstvn igen när den digitalbox man har är inbyggd på tvn i vardagsrummet utan å behöva beställa ett"syskonabb" till den som är inbyggd i sovrumstvn?

Man ringer comhem och frågar hur man gör :)

Postad 14 December 2010 - 10:21

Unregistered5ed9ef49
  • Unregistered5ed9ef49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Du pairar kortet till en till CA modul som du sätter i sovrumstvn alternatvit flyttar hela CA modulen till den TVn då du ska se där.
Finns andra sätt också i form cardsplitters + pairar korten till alla CA modulerna så slipper man flytta mellan TV apparaterna men det bryter mot avtalen.
Helt otroligt att dom fortfarande vill ha betalt flera gånger om för samma hushåll och tror dom förlorar mycke på alla som tecknar syskonabb genom vänner och släktingar som börjar bli vanligt.

dom e duktiga på ta betalt ja. Dröjjer nog inte länge tills staten vill ha betalt för hur många tv mottagare man har i hemmet...

Postad 14 December 2010 - 20:17

HemmaKocken
  • HemmaKocken
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Var lite för snabb i bedömningen att ca-modulen funkar med LG50PF550N. Bilden funkar, men jag får inte ljudet att fungera till en förstärkare, men funkar om man sätter på tv-ljudet. :)

Får se om comhem svara på mitt mail.

Postad 14 December 2010 - 20:41

HemmaKocken
  • HemmaKocken
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag testade att koppla in min TV optiskt till förstärkaren och efter lite inställningar fick jag ut 5.1 ljud både på Canal+ Film HD och andra kanaler.

Skulle alltså gissa på att det är inställningarna i din TV som måste ändras.

Jag fick ställa in att ljudet ska skickas som Dolby Digital istället för PCM via Spdif i inställningarna samt ställa in rätt ljudkanal när jag hade Canal+ Film HD på TV:n

Tack för tipset men jag kan bara välja mellan PCM eller Auto som inställning på den digitala ljudutgången på TV:n. Kan välja mellan dolby och mpeg på kanalinställningen men det gör inte heller någon skillnad. Har kopplat via optiska utgången.

Har du, Pulver en LG?

Postad 14 December 2010 - 21:14

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Nej, jag testar CI+ modulen på en liten 24" Samsung (Innan jag köpt en ny vardagsrums-TV)

Jag var även tvungen att aktivt välja att ljudet skulle skickas ut via spdif istället för TV-högtalarna.

I ditt fall skulle jag ställa in på Auto och Dolby och sedan leta efter inställningarna för ljud-utgång.

Det har i vilket fall antagligen ingenting med CI + att göra.

Postad 14 December 2010 - 21:28

HemmaKocken
  • HemmaKocken
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
De enda kanaler som jag har problem med ljudet är Canal+HD kanaler. Discovery, vanliga canal+ funkar fint via förstärkaren. Nu i veckan när comhem hade problem, och sände övriga HD-kanaler utan kodning så funkade även ljudet där. De är bara de HD kanaler som jag prenumerera på och har kodning som det är problem med.

Kan det vara så att comhem har godkänt/testat Samsung och Sony modeller, och det är därför det funkar för dig. På hemsidan lovar inte comhem full funktionalitet på ej godkända modeller.

Rättat stavfel

Redigerat av HemmaKocken, 14 December 2010 - 21:29.

Postad 14 December 2010 - 23:10

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Tur jag är totalt ointresserad av canal+ då :)

Postad 14 December 2010 - 23:22

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Du ska antagligen vara glad att du överhuvudtaget får Canal+ på syskon-kortet - fram tills nyligen var det endast bas-paketet (medium/large) som fungerade.

De andra leveratörerna (Boxer, Canal Digital) har vad jag vet liknande avtal - Canal+ fungerar, men inte Viasat.

" men inte Viasat ".........opps, men här fick jag en överraskning... :) myser

Redigerat av Stagger Lee, 14 December 2010 - 23:23.

Postad 15 December 2010 - 00:29

boven
  • boven
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag funderar på att skaffa Comhems hd-paket och har en tv som funkar med CI+, men jag fattar inte alting. Vad är det som är nytt med den nya modulen? Om jag läser på Comhems sida så står det att CI+ stöder pairing. Men har inte Comhem kört med pairing förut också, med CI på de vanliga sd-kanalerna?

Vad är skillnaden mellan CI och CI+? Alltså, vad är det som är nytt? Har det funnits moduler förut med hd-stöd men ej pairingstöd, eller har det funnits moduler med pairingstöd fast ej hd-stöd?

Postad 15 December 2010 - 01:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
CA moduler har bara till uppgift att avkoda kanalerna medans det är TV apparaten som sköter om HD stödet.
Så CI+ har egentligen inget med HD att göra utan är bara en uppdaterad CI som är säkrare med kryptering för att hindra avlyssning.
CI+ är bakåtkompatibelt med CI och det går köra med vanliga CI modulerna men du kommer inte få bild på HD kanalerna utan en CA modul som stöder CI+ och som är Comhem godkänd.

Redigerat av Leatherface, 15 December 2010 - 01:54.

Postad 15 December 2010 - 15:44

boven
  • boven
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Okej. Jag är ju troligtvis dum i huvudet nu, men om det nu är så att CI+ inte har något med hd att göra som du säger, varför krävs det då en modul med CI+ för att se dem? Är det ett krav från programbolagen för att öka säkerheten?

Postad 15 December 2010 - 15:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Okej. Jag är ju troligtvis dum i huvudet nu, men om det nu är så att CI+ inte har något med hd att göra som du säger, varför krävs det då en modul med CI+ för att se dem? Är det ett krav från programbolagen för att öka säkerheten?

Ja. Comhem vill helt enkelt göra det svårare att se "gratis"

Postad 15 December 2010 - 19:23

mula
  • mula
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Ja. Comhem vill helt enkelt göra det svårare att se "gratis"

Jo, men samtidigt så gör det att jag inte blir kund. Skulle det funka på min tv så skulle jag köpa HD-paket utan vidare. När de frisände i helgen så fungerade det perfekt med HD-kanalerna. Det är både onödigt och väldigt dåligt för miljön att jag ska behöva köpa en box som egentligen inte behövs. Då får det vara.

Postad 15 December 2010 - 19:40

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Fick modulen idag. Har satt in den i tvn nu, men jag är tydligen tvugnen och vänta på att den och tvn ska *hitta varandra* för på dom kanalerna jag har abb på står det kodad signal på nu.

Postad 15 December 2010 - 20:21

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jo, men samtidigt så gör det att jag inte blir kund. Skulle det funka på min tv så skulle jag köpa HD-paket utan vidare. När de frisände i helgen så fungerade det perfekt med HD-kanalerna. Det är både onödigt och väldigt dåligt för miljön att jag ska behöva köpa en box som egentligen inte behövs. Då får det vara.

Precis så tycker jag också. Jag är ganska övertygad om att dom skulle få många flera kunder och befintliga kunder skulle välja dyrare kanalpaket om dom körde utan pairing. Jag skulle iallafall föra det men som det är nu så hoppar jagöver det.

Postad 15 December 2010 - 21:10

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Har suttit och pratat med comhem över 1timme, fortfarande ingen bild på de kanaler jag betalar för. Testar just nu att stå på kanalplats 20 som dom rekomenderar. Det ska tydligen dyka upp något meddelande på tvn vilket inte hänt. Har även vart inne och kollat på inställningar i tvn och där visas modulen som grå, Vilket inte verkar stämma. Nån som har modulen som har vart med om lika lång väntetid på bild?

Nu ringde dom tillbax och konstaterade att det kanske är fel på modulen och att jag måste skicka tillbax den till dom för en utvärdering, sen får jag en ny om de visar sig att den är trasig, Om den inte är det så skickar dom samma modul igen.

Vart en redigering till för jag har ett par frågor jag måste ha svar på. satt och läste min instruktionsbok till tvn. Där står det följande. CI (CI+card stöds inte i vissa länder,regioner och sändingsstationer. så kontrollera med din återförsäljare. Om den inte stödjer CI+ då borde jag väll inte få bild på de fria kanalerna överhuvudtaget. Eller är jag helt ute och cycklar? Tvn det rör sig om är en samsung UE B46B8050

Redigerat av Flash78, 15 December 2010 - 22:04.

Postad 15 December 2010 - 22:09

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

CI (CI+card stöds inte i vissa länder,regioner och sändingsstationer. så kontrollera med din återförsäljare. Om den inte stödjer CI+ då borde jag väll inte få bild på de fria kanalerna överhuvudtaget. Eller är jag helt ute och cycklar? Tvn det rör sig om är en samsung UE B46B8050

Jo du kommer att få bild med CI+ modulen på de fria kanalerna även om TV'n inte stödjer CI+.
Det är bara dom "pairade" kanalerna som du inte kommer att få någon bild på.

Postad 15 December 2010 - 22:11

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hmm, Tvn står ju som godkänd på comhems sida för modulen. och tvn är ju köpt här i sverige. Börjar bli orolig att den inte stödjer Cl+ iallfall =(

Postad 15 December 2010 - 23:08

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Hej,
Hur har ni kopplat för att få ljudet till förstärkaren?
Funderar på att skaffa en ci-modul men är lite osäker på ljudet. Med en digitalbox skickar man ju ljudet från den till stärkaren och vidare med bild till TV'n. Men hur gör man med en Ci-modul?

Postad 15 December 2010 - 23:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
På samma sätt fast från TV istället sen vad TV stöder för format är en annan sak det kan ju variera.
Har inget med CA modulen att göra.

Postad 15 December 2010 - 23:30

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

På samma sätt fast från TV istället sen vad TV stöder för format är en annan sak det kan ju variera.
Har inget med CA modulen att göra.

Ok så det krävs alltså två HDMI-kablar om man har t.ex. ett PS3 inkopplat via stärkaren också. Har en LG60PK250N och jag gissar att man behöver en 3D-TV för HDMI 1.4 support eller kan det funka ändå?

Postad 16 December 2010 - 00:21

Alphahanne
  • Alphahanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hmm, Tvn står ju som godkänd på comhems sida för modulen. och tvn är ju köpt här i sverige. Börjar bli orolig att den inte stödjer Cl+ iallfall =(

Du har råkat ut för samma problem som jag då. Det fungerar inte alls med den nya modulen, kan bara se de fria kanalerna. Har pratat med supporten på comhem 3 ggr och inget hjälper. Har haft tvn på alla möjliga kanaler i flera timmar utan resultat. Satte in den gamla modulen ikväll och alla kanaler, utom HD då, fungerar med den.

Så, det är modulen som inte fungerar.

Har också en TV som det ska fungera på, en Samsung UE40C8705

Så, det blir till att lämna tillbaka skräpet verkar det som.

Postad 16 December 2010 - 00:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Finns en hel del butiker och lågpris kedjor som importerar TV apparater och har ofta inte helt samma specs.
Kan mycket väl ha råkat ut för en TV som helt enkelt saknar CI+ för att den är importerad.

Postad 16 December 2010 - 05:29

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Alphahanne: Såg att din tv låg med i listan för godkända apparater för modulen iallfalll. Det gör inte min, tänkte börja med att höra av mej till samsung idag och kolla om min tv har CI+ stöd. Undrar om det kommer fungera om dom byter ut min modul som dom funderar på att göra.

Har forskat lite i de här idag. Pratade med Samsung och dom sa på rakarm att samsung UE B46B8050 och äldre modeler inte stödjer modulen från Comhem. Ifall man ska ha en tv från Samsung som stödjer modulen så ska man satsa på C modellen från dom. Jag själv kommer nu att skicka tillbax modulen till comhem och få tillbax en hdbox istället.

Redigerat av Flash78, 16 December 2010 - 18:01.

Postad 16 December 2010 - 18:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Ok så det krävs alltså två HDMI-kablar om man har t.ex. ett PS3 inkopplat via stärkaren också. Har en LG60PK250N och jag gissar att man behöver en 3D-TV för HDMI 1.4 support eller kan det funka ändå?

Du använder en optisk kabel för att skicka ljudet från din tv till din förstärkare. Jag har en LG 60PK250N och fick min CA-modul idag. Det funkar fint förutom att det inte är ngt ljud på canal+HD av ngn anledning. Skumt.

Öhh för 3D behöver du såklart en TV som stödjer 3D eller det var inte det du menade?

Redigerat av Unregistereddc471864, 16 December 2010 - 18:19.

Postad 16 December 2010 - 18:45

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Illa jag får bara ljud på SVT1 och SVT2 HD. De andra HD kanalerna får jag inte ut ngt ljud till förstärkaren.
Ngn annan som har samma problem med LG PK?

Postad 16 December 2010 - 19:03

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Öhh för 3D behöver du såklart en TV som stödjer 3D eller det var inte det du menade?

Jag antar att han menar Audio Return signalen som finns i HDMI 1.4. Man behöver alltså ingen extra kabel mellan TV'n och förstärkaren. Det räcker med 1st HDMI kabel. För detta måste dock både TV och förstärkare stödja just 1.4. Idag är det bara 3D tv apparater som gör det. Men bara för att TV'n har 1.4 behöver den inte stödja Audio Return. TV'n kan alltså ha 1.4 utan att ha Audio Return.

Postad 16 December 2010 - 19:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Jag antar att han menar Audio Return signalen som finns i HDMI 1.4. Man behöver alltså ingen extra kabel mellan TV'n och förstärkaren. Det räcker med 1st HDMI kabel. För detta måste dock både TV och förstärkare stödja just 1.4. Idag är det bara 3D tv apparater som gör det. Men bara för att TV'n har 1.4 behöver den inte stödja Audio Return. TV'n kan alltså ha 1.4 utan att ha Audio Return.

Jaha han menade så. Nej det går inte att skicka ut ljud med hdmi på PK250N

Postad 16 December 2010 - 19:56

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jaha han menade så. Nej det går inte att skicka ut ljud med hdmi på PK250N

Det var Audio return jag menade med HDMI 1.4. Det räcker alltså inte att stärkaren (En Onkyo 608) har 3D stöd alltså?
Jag får helt enkelt testa om jag kan få ut TV ljud direkt till stärkaren annars får jag helt sonika köpa en lång optisk kabel i samband med CA-modulen.

Postad 16 December 2010 - 20:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Det var Audio return jag menade med HDMI 1.4. Det räcker alltså inte att stärkaren (En Onkyo 608) har 3D stöd alltså?
Jag får helt enkelt testa om jag kan få ut TV ljud direkt till stärkaren annars får jag helt sonika köpa en lång optisk kabel i samband med CA-modulen.

Det är optisk som gäller. Du kan inte få ut ljud ur HDMi med den tvn. Det är jag 100% säker på.

Skickat ett supportärende till Comhem nu. Ska bli intressant att höra vad de har att säga om ljudproblemen jag har med HD-kanalerna på min LG 60PK250N.

Postad 16 December 2010 - 20:19

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Verkar ju onekligen inte bättre än att det är problem med kombinationen LG-TV och ComHem:s CI+ Modul.

Att det fungerar på SVT-HD 1 och 2 för radiozo bekräftar det.

På Samsung-TV fungerar det som sagt fint.

Postad 16 December 2010 - 20:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Verkar ju onekligen inte bättre än att det är problem med kombinationen LG-TV och ComHem:s CI+ Modul.

Att det fungerar på SVT-HD 1 och 2 för radiozo bekräftar det.

På Samsung-TV fungerar det som sagt fint.

Jo ngt skumt är det. Jag får ljudet till tvn för tvns högtalare får jag ljud i men det skickas inte vidare till förstärkaren. Man får en symbol när man kollar infon på kanalen som jag tror ska föreställa en kabel som inte är inkopplad. En del kanaler kräver kanske HDMI för att få ut digitalt ljud?
No big deal för min del då jag bara kommer använda SVT HD men det skulle vara intressant att få reda på varför det inte fungerar.

Redigerat av Unregistereddc471864, 16 December 2010 - 20:25.

Postad 16 December 2010 - 20:49

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det har inget med 3D stöd att göra. Både förstärkare och TV måste HDMI 1.4 och TV'n måste dessutom ha stöd för audio return. Som om dom har 3d är ointressant. Dock är det ju så att 3d Tv apparater måste ha 1.4. Men jag tror nog att vi kommer att få se tv apparater med 1.4 som inte är 3d. Så som sagt Audio return har inget med 3d att göra utan bara med HDMI 1.4 standarden.

Postad 16 December 2010 - 21:42

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jo ngt skumt är det. Jag får ljudet till tvn för tvns högtalare får jag ljud i men det skickas inte vidare till förstärkaren. Man får en symbol när man kollar infon på kanalen som jag tror ska föreställa en kabel som inte är inkopplad. En del kanaler kräver kanske HDMI för att få ut digitalt ljud?
No big deal för min del då jag bara kommer använda SVT HD men det skulle vara intressant att få reda på varför det inte fungerar.

Märkligt att det inte fungerar på alla kanaler. Det vore toppen om du kan meddela när det kommit en lösning framöver. Känns som jag avvaktar med min CA-modul tills ljudet fungerar till alla kanaler.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.