Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börjar om från scratch...!

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 September 2010 - 14:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

När ni ändå är inne på subbar, asteroider osv...

Hur många som kör med delade system har rak frekvensgång ner i basen?

Vanliga golvare klarar ju det ner till en bit under 30Hz för det mesta, och därunder är det kanske 5 av 100 inspelningar som har någon värdefull ljudinformation.

Så förutom när man är på bank/jordbävningshumör, hur står det egentligen till med transparensen / finliret?

Ifrågasätter inte att det är kul med bas, och att det framförallt på lägre ljudnivåer ger en extra "dimension" åt ljudet. Kör själv ofta med subben igång (obs: ansluten till front preout då, inte med dubbla delningsfilter som 99/100 hembioentusiaster verkar göra).

Hembio är en annan sak, då är sub ett krav (sub då, inte en liten låda som mullrar vid 50Hz).

Som svar på detta så duger egentligen Hasses och shift's svar.... men jag måste liksom instämma :)

Det lät inte så Ino-igt det där. :)

Nehe... hur menar du då ?! :P

De flesta golvare börjar väl falla av en bit innan 30Hz?

Jag kör med delat system och fyra basmoduler. Jag har en ganska rak frekvenskurva ned till en bit under 20Hz. Jag vill inte ha överdriven bas så mitt system är avsiktligt kalibrerat så.
Fördelen för mig är att jag kan se filmerna på rejält hög ljudnivå utan att det blir en massa dist eller att högtalarna riskerar att gå sönder.
Många nyare filmer har en hel del basinformation mellan 10 och 30Hz. Den basen tillför en helt annan känsla till ljudet. Det ger lufttrycksförändringar som känns i kroppen och som ger en helt annan realism när det smäller eller bara när en lastbil startar motorn på duken.
En annan viktig del för mig är att jag har bra basakustik med ett par stora basabsorbenter samt sänkt tak för gynnsam rumsform. Avsaknaden av överdrivet baseko gör att basen låter oerhört mycket renare och detaljerad än vad man brukar uppleva i ett vanligt rum med dålig basabsorbtion.
Baskvaliteten förbättras ytterligare av att jag har fyra bashögtalare i stället för en.
Om jag kan klaga på något så är det att mitt rum är lite för litet för optimal akustik.

Det låter kanske lite skrytsamt men jag kan ärligt säga att jag aldrig hört så bra bas någon annanstans än hemma hos mig själv. Då har jag också lagt massor av jobb och pengar på att få det bra. ;)

+1 igen B)

Postad 02 September 2010 - 16:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

När ni ändå är inne på subbar, asteroider osv...

Hur många som kör med delade system har rak frekvensgång ner i basen?

Vanliga golvare klarar ju det ner till en bit under 30Hz för det mesta, och därunder är det kanske 5 av 100 inspelningar som har någon värdefull ljudinformation.

Så förutom när man är på bank/jordbävningshumör, hur står det egentligen till med transparensen / finliret?

Mitt system så är basen faktiskt lite lägre ställd i primärområdet (40-80) än rakt på grund av rumsresonansen kring 34 hz. Runt 20 hz så är det lite högre. Dock så har inte det så mycket med saken att göra för oavsett vilken fronthögtalare man har så har ALLA rejäla begränsningar i basen. Detta gäller både film och musik.

Postad 02 September 2010 - 17:02

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Karlsson: Förut brukade jag drämma till med PMC som exempel på frontare.
Men insåg sen att de de facto är delade system. En topp + basmodul + externt
delningsfilter. Dyrt men i jämförelse med annan "high-end" inte så farligt.
200 000 kr bara. :) x1000.

Postad 02 September 2010 - 18:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Sant, men ännu bättre är ju om man kan dela på dom helt fysiskt, så vinner man massa dB när man ställer basarna i ett hörn eller en vägg. :)

Postad 02 September 2010 - 18:15

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jo, och skulle jag ställa in ett par PMC as i rummet skulle det bli katastrof
där basen dominerade allt. Man måste ha möjligheten att reglera nivån
också på de nedre registren.

Trådskaparn: Nog har det väl spårat ur lite med väl mkt bassnack?
Hur går dina tankar?

Postad 02 September 2010 - 18:20

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag puschar för PMC i tid och otid. Men jag tycker det är
en engelsk kommersiell variant av Ino i rätt mycket.
Inte i konstruktionerna men lite i filosofin. Hur som helst
ett bra märke som förtjänar lite mer hype.

Postad 02 September 2010 - 18:33

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Rummet verkar ju inte vara jättestort men högt i tak.
Jag måste ge dig ett tips om att ersätta stora golvare med stativare för samma peng istället. Tror att du kommer bli lyckligare då! Dynaudio är ett bra alternativ. Kör med dem själv och valde mellan dem och den högtalarserie från B&W som du nämnt. Det var ett självklart val för mig men kanske inte för dig. Provlyssna.
Jag kör med en Marantz-stärkare som dock inte ensamt gillar att driva mina stativare. Den får hjälp av en Hegel H1 och det låter mycket bra. Mer bas än vad jag vill ha egentligen och då har jag ingen subba.

Postad 02 September 2010 - 20:54

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag puschar för PMC i tid och otid. Men jag tycker det är
en engelsk kommersiell variant av Ino i rätt mycket.
Inte i konstruktionerna men lite i filosofin. Hur som helst
ett bra märke som förtjänar lite mer hype.

Bara man kan hitta dem i sthlm för demo så är de potentiella. Någon speciell elektronik

Jag måste ge dig ett tips om att ersätta stora golvare med stativare för samma peng istället. Tror att du kommer bli lyckligare då! Dynaudio är ett bra alternativ. Kör med dem själv och valde mellan dem och den högtalarserie från B&W som du nämnt. Det var ett självklart val för mig men kanske inte för dig. Provlyssna.
Jag kör med en Marantz-stärkare som dock inte ensamt gillar att driva mina stativare. Den får hjälp av en Hegel H1 och det låter mycket bra. Mer bas än vad jag vill ha egentligen och då har jag ingen subba.

Gällande storlek så har jag fortfarande inte exakta uppgifter på rummet men räknas inte 20 - 25kvm som hyfsat stort iaf? Har sett bilder på B&W 8XX:or i vad som ser ut som garderober i jämförelse :rolleyes:

Borde inte volymen i rummet tala emot små högtalare? Det är ändå 1,30m högre än vanliga rumshöjden (jag antar att) man räknar på.

Jo, och skulle jag ställa in ett par PMC as i rummet skulle det bli katastrof
där basen dominerade allt. Man måste ha möjligheten att reglera nivån
också på de nedre registren.

Trådskaparn: Nog har det väl spårat ur lite med väl mkt bassnack?
Hur går dina tankar?

Ja jo jag klarar mig på basfronten :unsure: Har fortfarande inte bokat in något ytterligare tillfälle men jag har ett som kommer upp hos HK snart bara de får hem nya CM9:or(nån hade tyckt att det var en bra ide att trycka in diskanten...). Om det lugnar ner sig på jobbet så kommer det bli en tur till RA och Ljudkällarn nästa tor/fre. Summa av tankarna, och vad jag kommer be dem dema, är riktigt kraftfulla golvare upp mot 30.000:-. Om det blir PMC, Dynaudio, Monitor Audio eller what not får vi se. Bakhögtalare ser jag som komplement och det får bli i märket frontarna är. Gällande sub har man väl fått tänka om. Har legat vaken och surfat(hejja iPad för sovrumsurfning!) mig snurrig bland recentioner, guider och kommentarer mest hela nätterna sista veckan och SVS verkar vara ett riktigt bra och uppskattat märke(även utanför den här tråden ;)) samt att jag tycker deras stående basmodell är riktigt cool. Reciever blir Denon/Marantz om det inte dyker upp någon väldigt bra anledning att ge upp det valet. Jag gillar funktionalitet och det har dom.

...men vi får se. Bollar tankar med en audiofil av den högreskolan och hans system från Linn är lite mer ambigöst än mitt - men det smittar av sig :blink:

Har idag precis en månad kvar till flytt och det dröjer ytterligare någon vecka innan jag behöver ersätta nuvarande system så det är fortfarande gott om tid att läsa, lyssna och grubbla. Appropå det så är det nog precis vad jag ska göra nu...:wub:

Postad 02 September 2010 - 21:13

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Dynaudio tillverkare väldigt kompetenta stativhögtalare. Detta är ett mycket trevligt alternativ:

Postad 03 September 2010 - 09:04

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Dynaudio tillverkare väldigt kompetenta stativhögtalare. Detta är ett mycket trevligt alternativ:

Kan bara instämma, 1.4 med 2st melodiösa subbor är inte fyskam!

En otroligt väjudande kombination.

Postad 03 September 2010 - 09:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kan bara instämma, 1.4 med 2st melodiösa subbor är inte fyskam!

En otroligt väjudande kombination.

+1

2st SVS PB12Ultra till dessa och dela vid 80Hz så händer det grejer, väljudande och spelar på alla sätt och vis övertygande :wub:

får min stämpel "GODKÄND" i pannan en sådan setupp :unsure:

Postad 03 September 2010 - 09:44

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

+1

2st SVS PB12Ultra till dessa och dela vid 80Hz så händer det grejer, väljudande och spelar på alla sätt och vis övertygande :wub:

får min stämpel "GODKÄND" i pannan en sådan setupp :unsure:

+1.

Mumma! :rolleyes:

Då har vi löst detta åt karln. Vad ska han ha för elektronik och högtalare runtom? :blink:

Redigerat av Unregistered1254, 03 September 2010 - 09:51.

Postad 03 September 2010 - 09:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ska han ha en center så är det ju passande att ta samam serie, surrar är mindre kritiskt, han "bör" ha 4st (elelr 6st om han vill/kan!) surrar och dom behöver inte kosta en förmögenhet...
viktigare med mängd (spridning) när man pratar surrar faktiskt...

surrarna kan vara ett helt annat märke, jag skulle vilja slå ett slag för Mirage, deras bredspridande surrar som dessutom är ganska små och nätta. köp 6st av dom och placera uterfter rekommentationer som han kan få om han seriöst överväger att genomför detta.

4-6st av dessa mirage + dessa Dynaudio frontar/center + 2s SVS pB12Ultra subbar och han har en stereo/hembio som på alla sätt och vis har alal förutsättnignar att prestera otroligt bra ur alla avsenden. Ingen tydlig svaghet och bra genomtänkt och fördelat på resurserna.

Han skulle kunna driva detta med en Marantz 6004 (har gott om kraft och låter dessutom mycket bra ! (INTE DYRAST PÅ MARKNADEN HELLER :wub:)

Dela 80Hz i recivern och koppla bort SVS subbarnas filterfungtion, ställ in fas och Q fungtioner i SVS subbarna så att subbar + frontar spelar harmonisserat. Sedan kallibrera in center och surrar.

Tadaaa! en komplett och slagkraftig hembio settupp !
bland dom bättre på forumet om jag får säga det själv :unsure:
man ska lägga resurserna på "rätt" ställen !

Edit: Det underbara är att om man skulel vilja he mer kräm till frontarna (eller center/surrar för den delen) så är det ju helt möjligt att slänga på extra slutsteg !
i alla fall frontarna/topparna kan man ju tjäna ganska mycket på att slänga på ett ordentligt slutsteg senare (elelr på en gång)
Och låta recivern driva center/ surrar, fördelen är att när man avlsatar recivern från att driva frontarna så presterar den oftast ytterligare lite bättre till övriga högtalare också. två flugor i en smäll :blink:

Postad 03 September 2010 - 10:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Låter som en kanonanläggning.

Center skulle kunna vara en från Dynaudio DM-serien. Den har exakt samma ljudkaraktär. Det finns även billiga små högtalare i DM-serien att använda som surround.

Kommer Marantz-receivern att klara av ett par Contour S1.4? Även om de är delade vid 80Hz? :wub:

Postad 03 September 2010 - 10:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja, den kommer att driva dom bra, Marantz'en är väldigt bra :wub:

Samtidigt så kan man ju köpa till slutsteg om man vill också...

Men där ordentligt mycket vinst på att avlasta recivern helt från att <80hz området, det gör jobbet mycket lättare då väldigt mycket av energin ligger under just 80Hz.
Men klart, för att få bästa möjliga resultat så vore det ju inte "fel" med ett slutsteg till i alla fall frontarna, typ ett par Emotiva UPA-1 eller ett XPA-2 :blink: vill man även ha slutstge till centern så varför inte ett XPA-3

Men man ska komma ihåg att avlasta från <80Hz området kan (om man ska göra en tumregel..;)) resultera i ca 4-6dB bättre headroom :rolleyes:
anlednignen och tekniska förklaringen till detta har jag dragit i en tråd nyrligen, mins inte vilken dock... ska leta upp och länka för dom intresserade :unsure:

Postad 03 September 2010 - 11:43

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ja, den kommer att driva dom bra, Marantz'en är väldigt bra :wub:

Samtidigt så kan man ju köpa till slutsteg om man vill också...

Men där ordentligt mycket vinst på att avlasta recivern helt från att <80hz området, det gör jobbet mycket lättare då väldigt mycket av energin ligger under just 80Hz.
Men klart, för att få bästa möjliga resultat så vore det ju inte "fel" med ett slutsteg till i alla fall frontarna, typ ett par Emotiva UPA-1 eller ett XPA-2 :rolleyes: vill man även ha slutstge till centern så varför inte ett XPA-3

Men man ska komma ihåg att avlasta från <80Hz området kan (om man ska göra en tumregel.. :lol: ) resultera i ca 4-6dB bättre headroom ;)
anlednignen och tekniska förklaringen till detta har jag dragit i en tråd nyrligen, mins inte vilken dock... ska leta upp och länka för dom intresserade :unsure:

Leta på. :blink:

Postad 03 September 2010 - 14:46

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Japp, detta låter som en mycket bra lösning på ett fint system, med lagda pengar på rätt ställe, dock är (enligt mig) inte Marantzen kapabel att ge s1.4:orna det dom är värda i form av kvalitet i mellanregistret.

Annars klockrent som sagt!

Postad 03 September 2010 - 15:09

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Nu snackar vi! (om rätt saker :wub:)

Blir jävligt nyfiken! Kan lätt tänka mig den setupen, de var snygga och antagligen(duh) välljudande. Dubbla svs är doable, gärna nån av deras stående modeller.

Gällande kräm; ska man blamda in en rotel för frontarna och köpa billigare variant an någon funktionsfokuserad reciever; isf, förslag på kombo? Max 25k för elektonik, ska ha råd med projje, duk och kablar också...totalt exl mac mini får det inte kosta mkt mer än den magiska sexsiffergränsen...

Tacksam för er hjälp

Postad 03 September 2010 - 15:09

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Ska han ha en center så är det ju passande att ta samam serie, surrar är mindre kritiskt, han "bör" ha 4st (elelr 6st om han vill/kan!) surrar och dom behöver inte kosta en förmögenhet...

surrarna kan vara ett helt annat märke, jag skulle vilja slå ett slag för Mirage, deras bredspridande surrar som dessutom är ganska små och nätta. köp 6st av dom och placera uterfter rekommentationer som han kan få om han seriöst överväger att genomför detta.

4-6st av dessa mirage + dessa Dynaudio frontar/center + 2s SVS pB12Ultra subbar och han har en stereo/hembio som på alla sätt och vis har alal förutsättnignar att prestera otroligt bra ur alla avsenden. Ingen tydlig svaghet och bra genomtänkt och fördelat på resurserna.

Han skulle kunna driva detta med en Marantz 6004 (har gott om kraft och låter dessutom mycket bra ! (INTE DYRAST PÅ MARKNADEN HELLER :wub:)

Dela 80Hz i recivern och koppla bort SVS subbarnas filterfungtion, ställ in fas och Q fungtioner i SVS subbarna så att subbar + frontar spelar harmonisserat. Sedan kallibrera in center och surrar.

bland dom bättre på forumet om jag får säga det själv :unsure:

Edit: Det underbara är att om man skulel vilja he mer kräm till frontarna (eller center/surrar för den delen) så är det ju helt möjligt att slänga på extra slutsteg !
i alla fall frontarna/topparna kan man ju tjäna ganska mycket på att slänga på ett ordentligt slutsteg senare (elelr på en gång)
Och låta recivern driva center/ surrar, fördelen är att när man avlsatar recivern från att driva frontarna så presterar den oftast ytterligare lite bättre till övriga högtalare också. två flugor i en smäll :blink:

David, när du skriver SVS pB12Ultra, menar du verkligen "Ultra" det för jag finner bara SVS PB12 PLUS och NSD på L-sounds hemsida.

/Heron

Postad 03 September 2010 - 15:49

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
....Kanske inte att alla "små" högtalare klarar av att fylla ditt rum men det finns ju många storlekar på "små" högtalare.
Dynaudio gillar att spela högt så jag garanterar att de inte gör bort sig.
Som sagt kör jag själv med deras Excite 16 och de fyller hela lägenheten med välljud. Lyssna på dem hos Reference audio så får du höra själv. Jag tappade hakan när jag hörde dem första gången. Trodde inte heller att "små" högtalare klarade av vad de faktiskt gör.

Postad 03 September 2010 - 15:50

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

David, när du skriver SVS pB12Ultra, menar du verkligen "Ultra" det för jag finner bara SVS PB12 PLUS och NSD på L-sounds hemsida.

/Heron

Menar nog SVS pb12 plus. SVS pb13 Ultra finns men kostar 500€ mer http://www.svsound.c...pcultra_new.cfm

Postad 03 September 2010 - 18:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Mitt tips är att köp väldigt billig elektronik (där är skillnaderna noll och nästan ingen ting) och lägg kraften på högtalarna (och rummet om man kan). Jag skulle hellre köpa ett par bra frontar + subbarna än en liten stativare som kommer vara ENORMT mycket sämre, ljudtrycksmässigt, än dubbla SVS 12. Svårt att se fördelen med 20-30 dB mer headroom i basen faktiskt.

Postad 03 September 2010 - 18:20

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Mitt tips är att köp väldigt billig elektronik (där är skillnaderna noll och nästan ingen ting) och lägg kraften på högtalarna (och rummet om man kan). Jag skulle hellre köpa ett par bra frontar + subbarna än en liten stativare som kommer vara ENORMT mycket sämre, ljudtrycksmässigt, än dubbla SVS 12. Svårt att se fördelen med 20-30 dB mer headroom i basen faktiskt.

Ja EN liten stativare ger ju inte ens något bra stereoperspektiv....... Men TVÅ lagom STORA stativare plus subbar lär räcka mer än väl.
Man behöver inte vara klok för att förstå att det blir mer ljudtryck med subbar + vilka högtalare man än köper än med BARA stativare.

Till TS!
Köp elektronik som orkar med de högtalare du ska köpa annars låter det inget vidare vilka högtalare du än köper.
Priset har kanske mindre betydelse men orkar inte förstärkaren med den eventuella lasten så......
Men framför allt det som gäller vid köp av sådant som handlar om personlig smak - Lyssna på olika konfigurationer innan du bestämmer dig! Låna hem och lyssna om det är möjligt! Det låter aldrig likadant i butiken som hemma.
Här kan du få tips på vad vi gillar men vad du gillar måste du bestämma dig för själv!

Postad 03 September 2010 - 18:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jo, men poängen är varför man har en sådan ojämn balans i systemet? Som att köpa dyra racerdäck till en lupo som fixar 120 km/h i medvind. Med ett par frontar så kanske vi snackar om 10 dB, eller mer, högre ljudtrycksförmåga kring delningen (80 hz) än stativaren. Om man inte ska spela så högt så är mitt tips att hellre köpa mindre subbar men 4 istället för 2 st. Det ger desto mer skulle jag tro.

Postad 03 September 2010 - 19:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Japp, detta låter som en mycket bra lösning på ett fint system, med lagda pengar på rätt ställe, dock är (enligt mig) inte Marantzen kapabel att ge s1.4:orna det dom är värda i form av kvalitet i mellanregistret.

Annars klockrent som sagt!

Absolut, bättre kan högtalarna prestera, men inte framförallt i just mellanregistret utan gällande kontroll vid höga ljudnivåer skulle jag vilja påstå :)

Nu snackar vi! (om rätt saker :P )

Blir jävligt nyfiken! Kan lätt tänka mig den setupen, de var snygga och antagligen(duh) välljudande. Dubbla svs är doable, gärna nån av deras stående modeller.

Gällande kräm; ska man blamda in en rotel för frontarna och köpa billigare variant an någon funktionsfokuserad reciever; isf, förslag på kombo? Max 25k för elektonik, ska ha råd med projje, duk och kablar också...totalt exl mac mini får det inte kosta mkt mer än den magiska sexsiffergränsen...

Tacksam för er hjälp

Jo, komerm att bli ett mycket väljudande system !

och det är naturligtvis PB12Plus jag menar, fattar inte varför jag alltid skriver ultra... :blush:

ett extra steg till frontarna gör såklart nytta på flera sätt, klart värt att kolla upp :blink:
Emotiva är MYCKET bra grejer, men även Rotel är prima ;)

/Heron

Menar nog SVS pb12 plus. SVS pb13 Ultra finns men kostar 500€ mer http://www.svsound.c...pcultra_new.cfm

Jepp, PLUS är det som menas, har liksom bara fått något låsning och skriver alltid alltid fel på denna...

..........................................................

Edit: MKarlsson.

Men 4st subbar tar mycket plats + att det blir svårt att hitta plats för 4st... dessutom så blir det ju subbar som inte klarar av att prestera lika djup bas heller...

Sedan så är det ju så att man måste ju alltid lägga en kompromiss någonstans... men om han aldrig kommer att spela över högtalarnas förmåga så gör det ju inget att subbarna "kan klara mer än frontarna"

Jag förstår vad du menar men tycker inte att det nödvändigtvis är något problem... skulle han vilja någon gång så kan han ju byta till fetare frontar och få den extra prestandan som subbarna medger :D

Redigerat av DVD-ai, 03 September 2010 - 19:50.

Postad 03 September 2010 - 19:56

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Hittade detta. Texten är på Danska.
Jag fick dessutom ett pris på den i veckan 13.999:- och den går att beställa från och med nu.
http://www.nomono.dk...er-fra-dynaudio

Det kommer nya högtalare i DM-serien när som helst. Ska tydligen vara ett par maffiga pjäser. :)

Redigerat av Unregistered2141, 03 September 2010 - 20:00.

Postad 03 September 2010 - 20:03

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Han skulle kunna driva detta med en Marantz 6004 (har gott om kraft och låter dessutom mycket bra ! (INTE DYRAST PÅ MARKNADEN HELLER :))

bland dom bättre på forumet om jag får säga det själv ;)

Och låta recivern driva center/ surrar, fördelen är att när man avlsatar recivern från att driva frontarna så presterar den oftast ytterligare lite bättre till övriga högtalare också. två flugor i en smäll :D

Intressant läsning :blink: Jag tror det skulle bli svårt med så många surrar pga att nästan en hel vägg är täckt av fönster. Men utifall man skulle kunna ställa dem på fönsterbräde eller liknande; måste inte recievern klara av uppsättningen? dvs 9.2 för att kunna spela Dynaudio frontar/center + 6st mirage + 2 svs subbar. Tror jag kan kosta på mig något större än 6004 för att få 9.2 så det är inte något problem, vill mest förstå tanken bakom. Själv gillar jag också ideén på att köpa feta frontar, avlasta med bra sub(ar!) och komplettera med billigare surround. Osäker på vilken nivå man ska lägga sig på. Har aldrig haft någon center och tänker mest på estetiken där; antingen hålla den i skymundan(helsvart och liten) eller matcha frontarna.

Ska ringa RA imorgon och se om de har tid för demo redan senare på dan. Ivf kika förbi för både anläggning och möbel

Postad 03 September 2010 - 20:11

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Sonus Fabers nya serie kan det vara något?

Toy serien, den skall ju finnas i vitt läder nu också som känns lite modernare :)

http://www.audionord.se/?page_id=1140+

http://www.sonusfaber.com/

Postad 03 September 2010 - 20:16

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Fast det är väl kanske inte riktigt vad du sökte men jag hittade ändå det här klippet.
http://www.youtube.c...h?v=CevyrnoYHOc

Postad 03 September 2010 - 20:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Intressant läsning :) Jag tror det skulle bli svårt med så många surrar pga att nästan en hel vägg är täckt av fönster. Men utifall man skulle kunna ställa dem på fönsterbräde eller liknande; måste inte recievern klara av uppsättningen? dvs 9.2 för att kunna spela Dynaudio frontar/center + 6st mirage + 2 svs subbar. Tror jag kan kosta på mig något större än 6004 för att få 9.2 så det är inte något problem, vill mest förstå tanken bakom. Själv gillar jag också ideén på att köpa feta frontar, avlasta med bra sub(ar!) och komplettera med billigare surround. Osäker på vilken nivå man ska lägga sig på. Har aldrig haft någon center och tänker mest på estetiken där; antingen hålla den i skymundan(helsvart och liten) eller matcha frontarna.

Ska ringa RA imorgon och se om de har tid för demo redan senare på dan. Ivf kika förbi för både anläggning och möbel

högtalarna kan du serie/parallell koppla på var sin surr kanal :D
du behöver absolut inte ha en receiver med jätte många surra kanaler...

Saken är den att om du har ett par stativare och delar dom så vinner du väldigt mycket i ljudtryck mot om du inte delade dom vid 80Hz. Sedan så är det så (tycker jag!) att det som ger upp först är diskanterna på Dynaudios större högtalare, delar du dessa stativare till subbar så kommer du få så pass mycket kapacitet i lägre området att du antagligen kommer att kunna spela nästan som dom större golvarna innan stativarnas 6,5" sätter stopp. och då har dina diskanter redan börjat "hårdna" i karaktären och du vill helt enkelt inte spela så högt :blink:
Nu är dock detta väldigt "höftat" och inget jag tar gift på, men jag har ganska bra koll på Dynuadios högtalare då jag lyssnat mycket på dom :P

alternativet är ju att du tar någon större modell (mer pengar och jag tror det kommer att vara onödigt... och dom tar ju upp mer plats (blir inte lika "smutt;)) )

Gällande center så rekommenderar jag dig att testa utan, se om du "behöver någon" och bestäm dig sedan... det beror mycket på rummet och högtalarn a i sig hur det fungerar med eller utan center i just en viss situation.

Surrarna ska du som sagt koppla i alla fall 2st på höger och 2st vänster Surrokanal, sedan så kan du koppla dom andra 2st på var sin "surr back" kanal. det är dock så att "surr back" kanalerna sällan används i någon större utsträckning. Så det kan vara smartare att koppla 3st på varje surr kanal i stället. Men jag har faktiskt för mig att Marantz'en har en funktion där du kan ställa in surr back kanalerna som "extra surr kanaler" och att dom alltså inte arbetar som surr back längre :blush:

Hur som... 3st surrar/ sida är väll vad som jag anser vara gränsen för vad som har möjlighet att på riktigt ge ett bra om omslutande filmljud med hög närvarokänsla.
sedan skadar det inte med fler, men allt beror ju på hur stort rummet är, hur lyssningsplatserna är fördelade, kravet på "lika bra ljud överallt" och även ljudtrycksförmåga. Men med 6st av dessa mirage så ska du klara dig tycker jag, och du kommer att få ett äkta sorrund ljud och inte något "standard, från satteliter kasst/ lätt att peka ut källan/ avsaknad av närvora ljud" som typ alla andra anläggningar mäktar med... ;)

Edit: Du skulle inte kunna slänga upp en simpel skiss på rummet så kannske vi kan komma med tipps om bästa placering m.m. ;)

Edit2: surr högtalarna gör sig bäst på vägg, jag kan skissa upp "ca" hur du bör placera dom för bästa resultat. Men det blir knivigt då du har fönster där....

Har du någon utrymme ovanför fönster till tak ?
finns det några "reglar" mellan fönstren som man kan hänga något på ?

Postad 03 September 2010 - 20:48

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Så Dynaudio Contour S1.4 är en dålig högtalare? Ja, du kan ju allting så det stämmer nog. Är det Ino som gäller kanske? Undrar varför det finns andra tillverkare än Ino egentligen.

Postad 03 September 2010 - 21:14

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

högtalarna kan du serie/parallell koppla på var sin surr kanal :P
du behöver absolut inte ha en receiver med jätte många surra kanaler...

Saken är den att om du har ett par stativare och delar dom så vinner du väldigt mycket i ljudtryck mot om du inte delade dom vid 80Hz. Sedan så är det så (tycker jag!) att det som ger upp först är diskanterna på Dynaudios större högtalare, delar du dessa stativare till subbar så kommer du få så pass mycket kapacitet i lägre området att du antagligen kommer att kunna spela nästan som dom större golvarna innan stativarnas 6,5" sätter stopp. och då har dina diskanter redan börjat "hårdna" i karaktären och du vill helt enkelt inte spela så högt :)
Nu är dock detta väldigt "höftat" och inget jag tar gift på, men jag har ganska bra koll på Dynuadios högtalare då jag lyssnat mycket på dom :blush:

alternativet är ju att du tar någon större modell (mer pengar och jag tror det kommer att vara onödigt... och dom tar ju upp mer plats (blir inte lika "smutt;)) )

Gällande center så rekommenderar jag dig att testa utan, se om du "behöver någon" och bestäm dig sedan... det beror mycket på rummet och högtalarn a i sig hur det fungerar med eller utan center i just en viss situation.

Surrarna ska du som sagt koppla i alla fall 2st på höger och 2st vänster Surrokanal, sedan så kan du koppla dom andra 2st på var sin "surr back" kanal. det är dock så att "surr back" kanalerna sällan används i någon större utsträckning. Så det kan vara smartare att koppla 3st på varje surr kanal i stället. Men jag har faktiskt för mig att Marantz'en har en funktion där du kan ställa in surr back kanalerna som "extra surr kanaler" och att dom alltså inte arbetar som surr back längre ;)

Hur som... 3st surrar/ sida är väll vad som jag anser vara gränsen för vad som har möjlighet att på riktigt ge ett bra om omslutande filmljud med hög närvarokänsla.
sedan skadar det inte med fler, men allt beror ju på hur stort rummet är, hur lyssningsplatserna är fördelade, kravet på "lika bra ljud överallt" och även ljudtrycksförmåga. Men med 6st av dessa mirage så ska du klara dig tycker jag, och du kommer att få ett äkta sorrund ljud och inte något "standard, från satteliter kasst/ lätt att peka ut källan/ avsaknad av närvora ljud" som typ alla andra anläggningar mäktar med... ;)

Edit: Du skulle inte kunna slänga upp en simpel skiss på rummet så kannske vi kan komma med tipps om bästa placering m.m. :blink:

Edit2: surr högtalarna gör sig bäst på vägg, jag kan skissa upp "ca" hur du bör placera dom för bästa resultat. Men det blir knivigt då du har fönster där....

Har du någon utrymme ovanför fönster till tak ?
finns det några "reglar" mellan fönstren som man kan hänga något på ?

Aha! Ja jag är helt novis på surround så det uppskattas verkligen med så genomgående förklaringar ;)

Som vanligt kommer minnet inte alltid ihåg saker och ting perfekt...och när jag kollar på bilderna nu igenom så är det för det bättre :D Skulle uppskatta ytan på rummet till 24-28kvm(skitsvårt att se)

Laddar upp en lite bild på planskissen av vardagsrummet. Det stora svarta området är där soffan/bord ska vara och den långsmala till vänster är för mediamöbel/duk. Andra bilden är från hur det såg ut på visningsbilderna...ser lite större ut än det är. Som synes är fönstret gigantiskt men det finns en "pelare mellan fönster och dörr där högtalare kan hänga. så det borde nog gå att köra iaf 2st surr på varje sida och 2 där bak. Frågan är bara hur man ska lösa det med mörkläggning om man ska bry sig om surrar, hade tänkt att dra någon slags skena i taket utanför vanliga gardinerna och köra på heltäckande mörkläggningsgardiner som skulle täcka både dörr och fönster. Går kanske klämma in varsin istället, får se...det gör jag ändå inte dag1, vissa saker får ta tid

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  vrum.jpg   37.95K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  vrum2.jpg   352.03K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av wEctro, 03 September 2010 - 21:16.

Postad 03 September 2010 - 21:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Fan... Du har rätt... Tänker sälja min Z11.. Varför ha en sån ?? Vill du köpa ??! 500 spänn.

https://www.prisjakt...kt.php?p=600609
https://www.prisjakt...kt.php?p=232614

Postad 03 September 2010 - 21:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Så Dynaudio Contour S1.4 är en dålig högtalare? Ja, du kan ju allting så det stämmer nog. Är det Ino som gäller kanske? Undrar varför det finns andra tillverkare än Ino egentligen.

Citera mig vart jag sa det eller ta tillbaka ditt påhittade påstående tack.

Postad 03 September 2010 - 22:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Mitt då ? Jag kan citera.

Postad 03 September 2010 - 22:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Aha! Ja jag är helt novis på surround så det uppskattas verkligen med så genomgående förklaringar :)

Som vanligt kommer minnet inte alltid ihåg saker och ting perfekt...och när jag kollar på bilderna nu igenom så är det för det bättre :blink: Skulle uppskatta ytan på rummet till 24-28kvm(skitsvårt att se)

Laddar upp en lite bild på planskissen av vardagsrummet. Det stora svarta området är där soffan/bord ska vara och den långsmala till vänster är för mediamöbel/duk. Andra bilden är från hur det såg ut på visningsbilderna...ser lite större ut än det är. Som synes är fönstret gigantiskt men det finns en "pelare mellan fönster och dörr där högtalare kan hänga. så det borde nog gå att köra iaf 2st surr på varje sida och 2 där bak. Frågan är bara hur man ska lösa det med mörkläggning om man ska bry sig om surrar, hade tänkt att dra någon slags skena i taket utanför vanliga gardinerna och köra på heltäckande mörkläggningsgardiner som skulle täcka både dörr och fönster. Går kanske klämma in varsin istället, får se...det gör jag ändå inte dag1, vissa saker får ta tid

Det blir dessvärre lite väl långt fram att ha en av surrarna sittandes där mellan fönster och dörr... :P

väldigt speciellt lösning, ställer lite märkliga krav då du inte har några sittplatser i mitten. Du kommer med nästan 100% säkerhet att behöva en center till din settupp !
placeringen för 5av surrarna är ju helt problem fri med den 5e skulle jag vilja ha nästan mitt i fönstret för optimal prestanda. Men en variant är att köra såhär som på bilden jag gjort om lite ;)

det blå är frontar, det svarta är subbar och det gröna är surrar, dom 2st bakre i mitten kan få sitta på ca 190cm höjd, dom ut yttre ca 175cm och dom "främre" runt 160cm, räknat från undersidan på högtalarna. Sitter din TV centrerad ovanför bänken, stämmer måtten eller är det väldigt ungefärligt ?
måttet mellan frontarna är något som blir lite knepigare på grund av öppningen på "fel plats" men det jag anger är bara att förslag :D

surrarna placeras lämpligen på just det sättet som jag tipsar om här, det borde ge ett mycket övertygande resultat !

Bifogad fil(er)

Redigerat av DVD-ai, 03 September 2010 - 22:57.

Postad 04 September 2010 - 07:53

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Det blir dessvärre lite väl långt fram att ha en av surrarna sittandes där mellan fönster och dörr... ;)

väldigt speciellt lösning, ställer lite märkliga krav då du inte har några sittplatser i mitten. Du kommer med nästan 100% säkerhet att behöva en center till din settupp !
placeringen för 5av surrarna är ju helt problem fri med den 5e skulle jag vilja ha nästan mitt i fönstret för optimal prestanda. Men en variant är att köra såhär som på bilden jag gjort om lite :)

det blå är frontar, det svarta är subbar och det gröna är surrar, dom 2st bakre i mitten kan få sitta på ca 190cm höjd, dom ut yttre ca 175cm och dom "främre" runt 160cm, räknat från undersidan på högtalarna. Sitter din TV centrerad ovanför bänken, stämmer måtten eller är det väldigt ungefärligt ?
måttet mellan frontarna är något som blir lite knepigare på grund av öppningen på "fel plats" men det jag anger är bara att förslag :blink:

surrarna placeras lämpligen på just det sättet som jag tipsar om här, det borde ge ett mycket övertygande resultat !

Ja det är ju inte ett rum som är byggt med hembio i åtanke men samtidigt har jag sett mkt värre med dyrare utrustning. Gällande högtalarnas placering så hade jag väl hoppats att inte ha något placerat sådär från en dörr, känns som det är gjort för att vältas någon vinglig natt. Surrarna ser ut att sitta bra där de gör, bara skönt om man kan slippa fönsterbräde. Om det visar sig att de måste flyttas fram så får man ta smällen då. Rummet är ungefärligt så som de flesta mäklarbilder är. Skulle varit hos nuvarande ägarna och mätt i veckan men får göra det nästkommande istället.

Måste subbarna vara placerade rakt framför? Skulle hellre ställa högtalarna där och subborna vid sidan, i höjd med utrymmet mellan dörr/fönster eller kanske rent av jämte soffan. Ett annat alternativ vore att ställa dem jämte högtalarna och köpa en mindre media möbel för att få plats med allting på frontväggen utan att störa förbipassagen...fast då blir liksom hela väggen helt fylld av högtalare, har svårt att föreställa mig att det blir snyggt, iaf inte med 2st stående svs...

Mycket att tänka på - men det är bra att gå igenom det på förhand

Postad 04 September 2010 - 08:17

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag behöver inte citera dig två gånger.

Postad 04 September 2010 - 09:36

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Måste få isär fronthögtalarna för att få en stereo-bild samt gärna rätt förhållande mellan dem och lyssningspositionen, iaf i närheten.
http://www.lts.a.se/...09/Default.aspx - En bit ner där på sidan.

Sen finns det en del föredrag på samma sida att lyssna på Länk

Redigerat av Purre, 04 September 2010 - 09:36.

Postad 04 September 2010 - 10:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag behöver inte citera dig två gånger.

Ah, du hitta inget. Sluta hitta på saker då tack!

Postad 04 September 2010 - 10:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja det är ju inte ett rum som är byggt med hembio i åtanke men samtidigt har jag sett mkt värre med dyrare utrustning. Gällande högtalarnas placering så hade jag väl hoppats att inte ha något placerat sådär från en dörr, känns som det är gjort för att vältas någon vinglig natt. Surrarna ser ut att sitta bra där de gör, bara skönt om man kan slippa fönsterbräde. Om det visar sig att de måste flyttas fram så får man ta smällen då. Rummet är ungefärligt så som de flesta mäklarbilder är. Skulle varit hos nuvarande ägarna och mätt i veckan men får göra det nästkommande istället.

Måste subbarna vara placerade rakt framför? Skulle hellre ställa högtalarna där och subborna vid sidan, i höjd med utrymmet mellan dörr/fönster eller kanske rent av jämte soffan. Ett annat alternativ vore att ställa dem jämte högtalarna och köpa en mindre media möbel för att få plats med allting på frontväggen utan att störa förbipassagen...fast då blir liksom hela väggen helt fylld av högtalare, har svårt att föreställa mig att det blir snyggt, iaf inte med 2st stående svs...

Mycket att tänka på - men det är bra att gå igenom det på förhand

jo, du får testa dig fram til vart di vill ha högtalarna, prova att byta plats på stativare och subbor om du vill :blink:

Och det sköna med att ha surrar på väggarna är som sagt att man "slipper dom" :)

Postad 04 September 2010 - 10:56

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
fick ett hjärn släpp i sommras o sålde av min rigg för att "börja om" på ett billigare plan.
min förra rigg kostade alldelles för mkt och visst det lät helt klart tokbra men det kändes lite overkill just pga pengarna som var inblandade och saken blev inte heller lättare när jag gjorde en intressekoll o fick ett väldigt bra bud på grejerna.

skaffade istället klart billigare grejer: pioneer lx60 och ett par oldtimers b&o penta...visst prestandan var väl inte riktigt på samma nivå men väldigt nära (om man räknar bort basen)....sen kom det hem 2st lts b1 moduler och nu skulle jag inte gå tillbaks även om jag fick pengar för det... skillnaden är markant.... basen lyfte hela riggen till en helt annan nivå och basen gör att man sitter o flinar hela filmen igenom (även musik)...inte bara för trycket utan tigheten o renheten i basen som jag faktiskt bara hört ett fåtal gånger innan och svs pb-13ultra är inblandat där :blink:

kontenta: ljudet är bättre idag och för mellanskillnaden fick jag köpt en helt ny sony led 52" samt en resa för mig o sambon samt kläder/köksredskap/möbler mm till familjen och så ett nintendo wii med ett par spel :)

nu skall det dock inhandlas andra frontar.... så sjukdomen är inte botad "riktigt än"

Postad 04 September 2010 - 12:44

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ah, du hitta inget. Sluta hitta på saker då tack!

Det handlar väl knappast om att inte hitta saker. Såg det som väldigt onödigt att citera samma inlägg en gång till, men här ovan har du tre stycken citat där jag på olika sätt har markerat att du anser att Dynaudio Contour S1.4 är ENORMT mycket sämre än en golvhögtalare. Du menar även att elektroniken spelar absolut noll roll i sammanhanget och att man därför ska köpa det billigaste som går att hitta.

Varför påstår du att du inte skrivit det och att jag hittar på? Du tycker ju att det är så och skriver det ju själv. Står du inte för det du skriver?

Postad 04 September 2010 - 14:44

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Nu har jag varit på Reference Audio.

Klev in där utan att ringa eller boka demo men fick bra hjälp ändå och vi pratade på om precis allt;front, center, surround, sub, reciever, slutsteg, projektor, duk, mediabänk, ir-system, installation - rubbet - på en övergripande nivå.

Berättade direkt om att det var Dynaudio Contour S1.4 som jag blivit tipsad av och efter ett tag fick jag även en stund i demorummet. Wow! Vilken dynamik och tyngd de små rackarna hade! Kanonbra klang, ordentligt tryck - kändes inte som små stativare direkt - och de kändes superba till det mesta

Men när jag drämde på Meshuggah - Bleed så lät det inte sådär jättebra; det var som att mellanregistret som mycket av oväsendet ville ut i inte fick riktigt plats. Jämför jag med hemmauppsättningen så är det inte någon klar vinst. Mustasch - Bring me everyone lät däremot kanonbra och husets electronica(dunno namn) var också bra.

Nu ska sägas att de spelades med ett extra slutsteg(tror det var ett Cyrus X Power) och en riktig CD-spelare; hemmasetupen nu är bara reciever + Spotify, CM7:orna kan nog bättre - det var en ojämn jämnförelse mot nuvarande uppsättning - men nog inte lika bra.

Ska blir riktigt kul att lyssna på dem vs golvare i 20-30k klassen, ser ut att bli redan nu till veckan bara jag kan komma bort från jobbet. Förhoppningsvis får jag till en demo av HK's utbud också nära inpå så man har ljudbilden färsk i huvet

Postad 04 September 2010 - 15:35

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Kul att följa din väg mot välljud! :)

Ta en sväng förbi Audio Concept på Kungsholmen också. Det dräller
av olika högtalare där.

Postad 04 September 2010 - 16:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det handlar väl knappast om att inte hitta saker. Såg det som väldigt onödigt att citera samma inlägg en gång till, men här ovan har du tre stycken citat där jag på olika sätt har markerat att du anser att Dynaudio Contour S1.4 är ENORMT mycket sämre än en golvhögtalare. Du menar även att elektroniken spelar absolut noll roll i sammanhanget och att man därför ska köpa det billigaste som går att hitta.

Varför påstår du att du inte skrivit det och att jag hittar på? Du tycker ju att det är så och skriver det ju själv. Står du inte för det du skriver?

Din läsförståelse är rätt bristfällig ser jag. Exakt VART skrev jag att just dom dynaudio högtalarna var dåliga?
Jag skrev om och om igen om stativare vs golvare med tanke på ljudtrycksförmågan. Så mitt tips är att läs vad som skrivs.

Postad 04 September 2010 - 17:14

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Din läsförståelse är rätt bristfällig ser jag. Exakt VART skrev jag att just dom dynaudio högtalarna var dåliga?
Jag skrev om och om igen om stativare vs golvare med tanke på ljudtrycksförmågan. Så mitt tips är att läs vad som skrivs.

Det är alltså extremt ljudtryck som är viktigt och inte välljud. Dåså. Din tes angående elektronik faller ganska snabbt i och med din ståndpunkt kring ljudtryck.

Det krävs en himlarns massa kraft för att spela vid sådana volymer att ett par Dynaudio Contour S1.4 inte räcker till. Och då blir knappast elektroniken "värd noll". Men om målet är att kunna spela högre än ett par bra stativhögtalare så förstår jag dig. Då behövs ju självklart ett par golvhögtalare. Ju större desto bättre.

Postad 05 September 2010 - 08:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Klev in där utan att ringa eller boka demo men fick bra hjälp ändå och vi pratade på om precis allt;front, center, surround, sub, reciever, slutsteg, projektor, duk, mediabänk, ir-system, installation - rubbet - på en övergripande nivå.

Berättade direkt om att det var Dynaudio Contour S1.4 som jag blivit tipsad av och efter ett tag fick jag även en stund i demorummet. Wow! Vilken dynamik och tyngd de små rackarna hade! Kanonbra klang, ordentligt tryck - kändes inte som små stativare direkt - och de kändes superba till det mesta

Men när jag drämde på Meshuggah - Bleed så lät det inte sådär jättebra; det var som att mellanregistret som mycket av oväsendet ville ut i inte fick riktigt plats. Jämför jag med hemmauppsättningen så är det inte någon klar vinst. Mustasch - Bring me everyone lät däremot kanonbra och husets electronica(dunno namn) var också bra.

Nu ska sägas att de spelades med ett extra slutsteg(tror det var ett Cyrus X Power) och en riktig CD-spelare; hemmasetupen nu är bara reciever + Spotify, CM7:orna kan nog bättre - det var en ojämn jämnförelse mot nuvarande uppsättning - men nog inte lika bra.

Ska blir riktigt kul att lyssna på dem vs golvare i 20-30k klassen, ser ut att bli redan nu till veckan bara jag kan komma bort från jobbet. Förhoppningsvis får jag till en demo av HK's utbud också nära inpå så man har ljudbilden färsk i huvet

Men på vilket sätt lät det dåligt ?!

du har inte funderat på att det är inspelnignen som är så dålig, finns det ingen dynamik i spåret så blir det ingen dynamik vid uppspelningen heller.. :lol:
Jag har (trots möjlighet till VÄLDIGT mycket dynamiskt frispel) samm problem med viss låtar, att låtarna är så löjligt "trasiga" at tdet liksom inte spelar någon roll.
det är oftast musikens fel om det låter "platt". och i detat fallet så vet jag att det är musikens fel så högtalarna absolut inte har dom egenheter som du upplevde med den låten :)

Edit: det e ju så att musik utan dynamik låter ju like "odynamiskt" på dåliga och bra högtalare, medan dynamisk musik låter bättre på dom bra högtalarna.
Lite som att det spelar ignen roll om du har en ferrari eller en smart car, sätter du dom på isen så är båda värdelösa...
sätter du dom på en bana så är det ingen match längre....

Postad 05 September 2010 - 09:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag har märkt att även dåliga inspelningar går att lyssna på med B&W. Särskilt "skrikig" musik som Lamb of God etc. Kan det inte vara så att B&W är en otroligt förlåtande högtalare rent generellt?

Sådan musik låter nästan alltid dåligt på Dynaudio, Revel, Elac, System Audio, DALI och så vidare.

Postad 05 September 2010 - 09:46

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Varför tror du att Spotify som källa skulle vara sämre? Jag använder oftast Spotify som källa. Om man använder high bitrate så kan då inte jag skilja det från så kallad CD-kvalitet. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.