Men testa du först med bara 0 och kör vidare på y splitt där ifrån, behövs det en till så tryck i en till vetja.
Nu vill jag höra vad du tycker när du har tryckt på "calibrate" och kan jämföra före och efter.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer
Startad av
ThePreToriaN
, Sep 15 2010 11:29
629 svar till detta ämne
5 relaterade trådar
Postad 30 September 2010 - 19:57
Har inte en aning om hur du har kopplat med dina steg osv, hade du haft ett stereo steg till alla fyra rören så hade det väl vart läge att köra med 0 och 180.
Men testa du först med bara 0 och kör vidare på y splitt där ifrån, behövs det en till så tryck i en till vetja. Nu vill jag höra vad du tycker när du har tryckt på "calibrate" och kan jämföra före och efter. Postad 30 September 2010 - 20:04 Nu skall gubben lära ungtuppen hur det fungerar du har på apparaten antingen 0grader eller 180 grader och du kan inte andvända båda samtidigt Har du förståt eller läs manualen i stället för att smeka dig själv. Postad 30 September 2010 - 20:12
haha, denna lilla pryl har jag också uppmärksammat nu
2 subbar från receiver med 2 sub utgångar = 2 st anti-mode 2 subbar från receiver med y-splitt = 1 st anti-mode då kommer ju frågan, jag kör en onky 1007:a och använder båda utgångarna, ska jag köpa 1 eller 2? eller köpa en y-splitt, eller ska jag handla en sms-1 eller svs motsvarighet, eller rent av en berhinger peq? //Micke Postad 30 September 2010 - 20:15
Jag kör med en Onkyo 5007, alltså en förstärkare med .2 Använder bara en utav dom utgångarna och sedan kör jag med en Y splitt ifrån Antimoden. Postad 30 September 2010 - 20:39 Jag skulle koppla bara en av stärkarens sub out kanalerna till Anti-Mode in och tar Anti-Mode out 0 med "Y-splitter" till både sub grupper. Postad 30 September 2010 - 20:45
Håller inte med dej... Jag använder ju endast en kanal från min Z11. Därifrån går det vidare till två steg. Dom främre får ett steg, och dom bakre får ett steg. Om jag kopplar dom bakre via 180 och dom främre via 0 borde det betyda att dom bakre blir fasvända. Alla fyra får ju allså samma signal, fast via två steg. Det står ju klart och tydligt: "OUT 180 connector: Outofphase RCA out". Vad skulle det annars betyda ? Sen, OM MAN VILL, kan man nyttja båda till en ensam subba, för att få starkare signal. Jag kan inte tolka det på något annat sätt ? Redigerat av Bakerman, 30 September 2010 - 20:45. Postad 30 September 2010 - 21:02 Lfe ut till anti mode sen från anti mode splitar du signalen till 2steg och du kör dom säker i stereo så vad du behöver är 3st y splitar för att det skall fungera sen andvänder du antingen 0 ut eller 180ut du kan inte andvänada båda samtidigt då den ena vänder fasen 180 grader och efter som apparaten inte har elektronisk fas försjutning så har dom gjort så här för att hålla kostnaden nere Postad 30 September 2010 - 21:10
Det är ju precis som jag har kopplat till s-convertern idag. Det enda som behövs är en enkel rca mellan 8033 och s-convertern.. Elektronisk fasförskjutning...? Postad 30 September 2010 - 21:16
Men koppla nu in och tryck på Calibrate så du får höra, den gör 4 svep sen är det klart. Sen lyssnar du och skriver ner ett par rader här så vi får höra vad du tyckte.
Postad 30 September 2010 - 21:24
Hinner inte idag. KANSKE imorrn... Postad 30 September 2010 - 21:36
Jag gav tjejen denna blicken nu
2005_07_21_shrek_cat.jpg 34.87K
1 Antal nerladdningarKanske kanske kaaaanske att jag får behålla den Redigerat av Evil Homer, 30 September 2010 - 21:57. Postad 01 October 2010 - 08:36
Utan antimode men går via antimoden, med andra ord Bypass
xtz_x2_utan_antimode.jpg 90.9K
10 Antal nerladdningarMed antimoden, inte så konstigt att jag tycker det känns lite tightare !! Kolla in hur efterklangen har ändrats.
xtz_x2_med_antimode.jpg 89.08K
16 Antal nerladdningarHär testar jag lyftet på 25Hz
xtz_x2_med_antimode_lift_25hz.jpg 89.54K
15 Antal nerladdningarHär testar jag lyftet på 35hz
xtz_x2_med_antimode_lift_35hz.jpg 89.91K
9 Antal nerladdningar
Postad 01 October 2010 - 08:54
Nu är inte jag någon expert på kurvor, men det där såg ju riktigt bra ut! Det ser även ut som att du har det riktigt bra redan från början? Hur funkar boosten? Låter det bra/bättre/distat?
Postad 01 October 2010 - 09:00
Jo det mäter faktiskt bättre om jag kör med .1 och Y splitt via antimoden i bypass, än om jag kör .2 via förstärkaren.
Lite konstigt, med den kurvan jag har när jag kör utan lyften så låter det så ###### bra, så tänker inte köra på några lyft alls, lyften tror jag mest är till för dom som har mindre subbar som egentligen inte orkar men att man tvingar dom. Jag är bassnörd ut i fingerspetsarna, och jag känner INGET behov för lyft alls. Fy fan vad underbart att mina öron inte lurade mig, så gott som jag snackade om den innan mätningarna var gjorda Postad 01 October 2010 - 09:35
Ser riktigt bra ut
Ska bli kul att höra hur det blir i mitt rum med mina två XTZ 99 W12.18 P. Postad 01 October 2010 - 09:38
Aha, båda ni två är här inne
Då behöver jag ju inte posta där borta, intresset verkar ganska svalt "over there" så postar vidare här tills andra visar intresse där . Postad 01 October 2010 - 09:44
Då kör vi här...
Har du testa den med enbart en sub? Vore kul att se mätningar på skillnad mellan en och två subbar med och utan anti mode. Postad 01 October 2010 - 09:59
Nu har jag inte kört kalibrering med bara en subb inkopplad.
Så detta är kalibering gjord med 2st subbar, men mätt med bara en inkopplad. Så det går mao att få det bättre än såhär. Utan
Utan_antimode_h_ger_subb.jpg 92.37K
6 Antal nerladdningarMed
Med_antimode_h_ger_subb.jpg 89.95K
7 Antal nerladdningar
Postad 01 October 2010 - 10:10
Grymt!
Ser otroligt bra ut. Nu ska jag köpa en jag med och testa vad den gör för magi hemma hos mig. /Luli Postad 01 October 2010 - 12:22
Nyss kopplat in den och kalibrerat, kollade lite War of the Worls och vilken skillnad det är
Postad 01 October 2010 - 12:30
Vad har du för sub/subbar? Postad 01 October 2010 - 14:55
Har du möjlighet att mäta så vore det skoj att se Postad 01 October 2010 - 15:46
Vad tror ni, skall jag testa att köra med lite PEQ på detta med, eller kommer det bara att bli pannkaka då?
Eller PEQ först kanske?? Postad 01 October 2010 - 16:50
Klart att man skulle vilja ha den än flatare, men ser du inte att den har fått ner peaken med nästan 10db och fått ner efterklangen ifrån 150 till 50? Det är ynka 5db den skall ner till för att man skall få den nästintill perfekt egentligen. Kan man sätta ett Q på lite bredare och sätta den på 32Hz och försöka sänka ner den med PEQ´n på subbarna tror du?
Starta gärna en tråden ang den, eller varför inte en tråd Behringer vs Antimode vs miniDSP. Men inte här, det blir så jäkla rörigt. Redigerat av Evil Homer, 01 October 2010 - 16:54. Postad 01 October 2010 - 17:25
Finns det något bra mätprogram som är gratis så kan jag testa om det funka med kalibrerings micken...
Postad 01 October 2010 - 17:51 Kommer inte att fungera med den miken och skall du mäta så rekomenderas tombstone Postad 01 October 2010 - 17:56
vad ska man köra för mic då ? Kurvan lär ju vara jävligt beroende på vad man har för mic, liksom... Postad 01 October 2010 - 17:56 Måste fråga om Q värdet kan du stänga av Q värdet som är satt på 3 vilket gör att mätningen inte blir rätt. Hade det varit en eq som man kan ställa Q värdet elektroniskt hade jag köpt det men inte i ett mät program. Postad 01 October 2010 - 18:00 I regel så andvänder man behringer ecm 8000 och en fantom matning som matar mellan 12-24 volt till miken och sen en dator. Postad 01 October 2010 - 18:09
Nej nej, jag har ju en PEQ på subbarna som jag inte har använt ännu, min fråga är om jag kan köra med PEQ OCH Antimoden eller om det blir helt hajkontajkon då?! Och isåfall om jag skall köra PEQ före eller efter? Jag gissar på före om jag nu skall använda den alls. Postad 01 October 2010 - 18:52 kör peq först sen antimoden. Postad 01 October 2010 - 20:10
Nu kan jag inte förbereda mer inför morgondagen..
Inte helt omöjligt att det blir ett test med 8033an ikväll... Postad 02 October 2010 - 06:25
Här blir jag förvirrad. Efterklang mäts i tid. Inte som Hertz. Menar du att manicken verkligen kan sänka tiden på efterklangen? Postad 02 October 2010 - 06:55 manicken i sig tar bort en peak/peakar som ligger i rummet och rullar, tar man bort den så får man även ner det andra på köpet. Så har jag uppfattat det iaf, det är bara att titta på mina mätningar så ser man tydlig skillnad. Du ser det ganska tydligt när jag sätter på 25/35 lyften med, ser du hur efterklangen i rummet höjs när jag gör en boost. 150 och 50 som jag nämner är inte Hz, utan Ms. Såg att jag hade missat att skriva ut det. Skall redigera det sen, men lite pilligt att göra via mobilen Redigerat av Evil Homer, 02 October 2010 - 07:02. Postad 02 October 2010 - 07:05 Eko i rum = med efterklang Eller om man har lång våglängd och då måste man ha gjort akustik fix av väggar golv tak för att ta bort dom ohälsosamma efter klangs tiderna. Rum som har mjuka matrial har en lägre efter klang medans hårda rum har en högre efter klang. och det du ser på kurvorna är inte efter klangen utan hur antimoden boostar vissa frekvenser och då höjer den antalet db ut på dessa frekvenser . Postad 02 October 2010 - 07:34
om det inte är efterklangen i rummet som visas, varför står det isf i Ms?? Kolla på högersidan så är du med på hur jag menar, om du boostar en viss frekvens så ligger denna och rullar i rummet. Tar du bort peaken så finns inte det kvar, därför uppfattas/är basen som mycket tydligare. Du kan själv jämföra med enbart PEQ justering av subbarna, hur förklarar du detta då?? ( kurvan är ju egentligen bättre, men kolla som basen ligger och rullar i rummet jämfört med mina mätningar med antimoden, så det blir test med PEQ+Antimode för att se om man kan få det bästa av två världar. )
bildCAQBQI1I.jpg 44.47K
4 Antal nerladdningar
Redigerat av Evil Homer, 02 October 2010 - 09:41. Postad 02 October 2010 - 09:38
Piken man får är avstämings frekvensen på rören
Men man kan tänka så här Om man sätter en bas i en tom lokal så ekar det något kollosalt så även om man kör med diverse elektronik så kommer man aldrig i från ekot i lokalen och det är efterklangen och den måste man dämpa bort. Postad 02 October 2010 - 09:55
Mina är tunade till 15Hz så det där stämmer ju inte alls!? Hur förklarar du att det har sänkts ifrån 150ms ner till 50ms ? Postad 02 October 2010 - 10:17 nu har du helt fel vad har bagarn på sina jo 15hz men vad ligger f3db på vid bagarn jo 21hz så du skall inte tro att du får ut 15hz med full styrka och spelar han en ton på 15 så står konorna stilla men går han under 15hz så slår konorna fullt och sen kommer röret att protestera med det vildaste pipresonanser Man jämnar ut en frekvens kurva som är orolig med att stämma av lådan djupare och då slipper man att lådan blir boomig = för högt Q värde för det idealiskaste Q värdet är 0.7 och över det så börjar boomigheten på lådan . Postad 02 October 2010 - 11:33
Om man inte vet, så kan man ju erkänna det istället
Mina burkar ÄR tunade till 15Hz, Kan tuna dom i 10Hz eller 20Hz med om jag vill. Du svarade inte heller på vad det kommer sig att Ms sänks så otroligt mycket med Antimoden. Postad 02 October 2010 - 11:45
Efterklangen är kvar i rummet. Det apparaten gör, antar jag, är att den sänker dom problemområden man har så dom inte står ut lika mycket.
Postad 02 October 2010 - 11:47
Men vad är det som XTZ´n visar på högersidan om det inte är just efterklangen då, Vad jag missat?? Här alltså, så det inte kan missuppfattas nu.
miniatyr.jpg 40.76K
6 Antal nerladdningarÄr inte detta hur länge tonen ligger kvar i rummet?? Redigerat av Evil Homer, 02 October 2010 - 11:52. Postad 02 October 2010 - 12:21
Ja, och den tar du inte bort. Ställer du in en annan stereo och spelar så kommer efterklangen ligga kvar.
Postad 02 October 2010 - 12:33
Så detta är mätt i ett helt annat rum då?
miniatyr2.jpg 37.07K
0 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |