Tillgängliga DVB-T2 produkter
165 svar till detta ämne
Postad 18 oktober 2010 - 11:26
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Min teori om den snålt tilltagna HDn i den lanserade boxen är att detta är ett överskottslager från UK som blivit över när man lanserat boxar med större kap där.
tyvärr är sverige ett av få länder där sagems boxar har nån marknad öht de fanns inte alls i uk innan i år finns inte alls i tyskland heller ingen annan än svenskar tar sån skit pvr jämförelse
Postad 18 oktober 2010 - 12:18
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
tyvärr är sverige ett av få länder där sagems boxar har nån marknad öht de fanns inte alls i uk innan i år finns inte alls i tyskland heller ingen annan än svenskar tar sån skit
pvr jämförelse
Japp, som Canal Digital kund med deras HDTV PVR kan man inte göra annat än bara hålla med dig.
Postad 18 oktober 2010 - 12:35
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
tyvärr är sverige ett av få länder där sagems boxar har nån marknad öht de fanns inte alls i uk innan i år finns inte alls i tyskland heller ingen annan än svenskar tar sån skit
pvr jämförelse
Varför finns inte alla dessa ia Sverige? Har Boxer nåt sorts samarbete med Sagem? Har en Sagem box med hårddisk idag till mitt boxer abb. och jag är nöjd, men det är ALLTID positivt att ha mycket att välja på...
Postad 18 oktober 2010 - 13:28
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Varför finns inte alla dessa ia Sverige?
Dels är det sannolikt få eller rent av ingen av boxarna på listan som rakt av fungerar med Boxer, många av dem har öht ingen kortplats, och finns modellen i utförande anpassat för nordiska marknaden så har man väl inte brytt sig om att börja marknadsföra innan sändningarna startar.
Postad 18 oktober 2010 - 13:34
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Dels är det sannolikt få eller rent av ingen av boxarna på listan som rakt av fungerar med Boxer, många av dem har öht ingen kortplats, och finns modellen i utförande anpassat för nordiska marknaden så har man väl inte brytt sig om att börja marknadsföra innan sändningarna startar.
Nej säkerligen är det så att de inte fungerar i Sverige rakt av. Men borde inte en "konvertering" till svensk std. vara en ganska enkel sak? Och om leverantörerna vore smarta så skulle de väl haka på och ha boxar klara när de första tekniknördarna handlar, för vi vet ju alla här att vissa av oss handlar alltid direkt när det finns nya leksaker!!
Postad 18 oktober 2010 - 13:45
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Har Boxer nåt sorts samarbete med Sagem?
garanterat har de det, men om det är ett samarbete som gagnar kunderna(=vi), är det bra, om det inte gör det, är det sämre tycker det verkar udda, att både canaldigital och boxer samarbetar så intimt med sagem, vill de andra inte eller ?
Postad 18 oktober 2010 - 13:49
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
garanterat har de det, men om det är ett samarbete som gagnar kunderna(=vi), är det bra, om det inte gör det, är det sämre
tycker det verkar udda, att både canaldigital och boxer samarbetar så intimt med sagem, vill de andra inte eller ?
Undrar om inte boxarna tom är moddade på boxers begäran/krav
Postad 18 oktober 2010 - 13:58
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men borde inte en "konvertering" till svensk std. vara en ganska enkel sak?
Kanske, beror på hur seriös man är. NorDig specen har varit känd en tid så de vet vad de skall bygga mot, man behöver en tuner som klarar VHF och mjukvara som hanterar detta, sedan är det säkert lättare att sälja en box i Sverige om den är Boxer-godkänd vilket tar lite tid och sannolikt kostar en slant. Men det är är tekniken, sedan skall det till översättningar av boxens menyer, handböcker och försäljningsmaterial och man bör lämpligen ha support och reparationskompetens i landet. Tror man skall ha förståelse för att inte alla vill ligga ute med dessa investeringar innan det finns en marknad, i synnerhet som marknaden troligen är rätt liten (Av den andel som kör marksänt finns en andel som kan ta emot HD och av dessa finns en andel som är intresserade nog att köpa en box för att ta emot de få kanaler det är frågan om f n). Givetvis surt om man måste köpa ny TV alt. box just nu. Lagade nyligen brorsans box så de slapp köpa ny box utan stöd för DVB-T2.
Postad 18 oktober 2010 - 15:24
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Mux 6 kommer att ha högre bandbredd än mux 7, då mux 7 måste köra VHF på valda delar i Sverige och VHF har en mindre bandbredd.
Fel. Bandbredden har inget med frekvensbandet att göra. Det är 8 MHz i bandbredd som gäller på båda banden om jag fattat rätt.
Postad 18 oktober 2010 - 15:55
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Fel. Bandbredden har inget med frekvensbandet att göra. Det är 8 MHz i bandbredd som gäller på båda banden om jag fattat rätt.
Kan de verkligen byta till 8 MHz i VHF? Det är väl 7 MHz som gäller där i Europa vad jag vet.
Postad 18 oktober 2010 - 15:57
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja det stämmer VHF kör med 7Mhz och rymmer inte lika mycket.
Postad 18 oktober 2010 - 16:12
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
En del om sändningsteknik (bl a bandbredder), krav på boxar samt även skillnader mot sändningarna i UK finner hugade i detta dokument från Teracom.
Postad 18 oktober 2010 - 17:45
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
I Borås kommer de köra med endast UHF. Då kan man väll beställa från utlandet så man slipper en buggig Sagem?
Postad 19 oktober 2010 - 09:28
reslfj
-
reslfj
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Fel. Bandbredden har inget med frekvensbandet att göra. Det är 8 MHz i bandbredd som gäller på båda banden om jag fattat rätt. Kan de verkligen byta till 8 MHz i VHF? Det är väl 7 MHz som gäller där i Europa vad jag vet.
VHF bånd III kanaler (k5-12) er 7 MHz, medens UHF kanaler (k21-60) er 8 MHz. Dette er et resultat af den store frekvensaftale i Geneve 2006 (GE06), som dækker fra Norge til Sydafrika, fra Irland til Vladivostok. alfista har ovenfor en link 'detta dokument' til Teracom, hvor sidste side angiver de forventede mux parametre. I Borås kommer de köra med endast UHF. Då kan man väll beställa från utlandet så man slipper en buggig Sagem?
Nej, mulige problemer med svensk (Nordig) kompatibilitet kan meget let være i firmware. Især England har særlige krav, som typisk ikke er krav i det øvrige Europa. Lars
Postad 19 oktober 2010 - 10:46
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Någon som vet något om andra produkter än sagemcom's RT90 på väg? Och då menar jag andra DVR-boxar.
Testade den igår och blev avskräckt...
Postad 19 oktober 2010 - 11:21
reslfj
-
reslfj
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Någon som vet något om andra produkter än sagemcom's RT90 på väg? Och då menar jag andra DVR-boxar. Testade den igår och blev avskräckt...
Ja det er der ganske sikkert. Men hvilke og hvornår de er blevet Boxergodkendt, er mig ikke bekendt. Vent til omkring 1 november. Lars
Postad 19 oktober 2010 - 11:44
Unregistered92cfc93c
-
Unregistered92cfc93c
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Någon som vet något om andra produkter än sagemcom's RT90 på väg? Och då menar jag andra DVR-boxar. Testade den igår och blev avskräckt...
Vad var det som fick dig avskräckt?
Postad 19 oktober 2010 - 13:30
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Vad var det som fick dig avskräckt?
Dels den generella kvalitetskänslan på UI:t. Och då menar jag inte grafiken utan valmöjligheter, inställningsmöjligheter, osv. Kunde t.ex. inte välja ljudström på SVT. Sen dess seghet. 4-5 sekunder för att bläddra en sida i EPG:n är inte ok. ca 2 sekunder för ett kanalbyte (okrypterad SD -> okrypterad SD) inom samma mux är inte heller ok. Grafikritning av felmeddelanderutor (t.ex. att det inte sitter något programkort i) var så långsam att det gick att se utritningsordningen. Summan är ett inte helt stabilt kvalitetsintryck. Men allt är fixbart med en mjukvaruuppgradering. Sen har jag i annan tråd läst om hdmi-problem med receivers. Det kunde jag såklart inte testa i butik men det avskräcker då jag hdmi-mässigt har en ganska avancerad setup hemma (mottagare->videoprocessor->receiver->tv).
Postad 19 oktober 2010 - 17:44
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Nu finns den omtalade Sagem DVB-T2 boxen i Boxers erbjudande:
Boxer.jpg 242,62K
1 Antal nerladdningarhttp://www.boxer.se/...j-24-september/Men det är ju fortfarande den enda T2-Boxen de har, klart svagt!
Postad 21 oktober 2010 - 23:29
thomashu
-
thomashu
-
Rookie
-
3 inlägg
Den här verkar ju bäst: HUMAX HDR-FOX T2 http://www.humaxdigi...l_hdrfoxt2.aspx500Gb HDD, USB, Ethernet o.s.v Vem kan tänkas ta in den till Sverige och se till att EPG funkar här?
Redigerat av thomashu, 21 oktober 2010 - 23:29.
Postad 22 oktober 2010 - 04:34
Unregisterede08ae2cf
-
Unregisterede08ae2cf
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Det där är ett något skönmålande sätt att se på saken. Teracom/Boxer tänker inte i de banorna.
Vill man ha paket med betalkanaler är boxen subventionerad. Vill man inte ha betalkanaler får man betala så mycket extra att det på kort sikt nästan "lönar sig" att skaffa abonnemang. SÅ tänker Teracom/Boxer...
Boxer (och dom andra) vill hyper- gärna att folk binder upp sig- helst 24 månader. Är du villig att skriva på ett kontrakt så kan du få ett fint lockbete. En box eller dito. Är lockbetet tillräckligt stort så är folk villiga att svälja kroken med hull och hår. Denna kamp pågår varje dag.
Postad 22 oktober 2010 - 13:07
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Den här verkar ju bäst: HUMAX HDR-FOX T2
http://www.humaxdigi...l_hdrfoxt2.aspx
500Gb HDD, USB, Ethernet o.s.v Vem kan tänkas ta in den till Sverige och se till att EPG funkar här?
Ja en sån vore trevlig. 310 pund med 500 GB HDD...
Postad 22 oktober 2010 - 13:09
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Ja en sån vore trevlig. 310 pund med 500 GB HDD... 
Var försiktig, inte säkert den klarar de svenska sändningarna!
Postad 22 oktober 2010 - 13:25
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Var försiktig, inte säkert den klarar de svenska sändningarna!
Jag menar att en sverige-anpassad (nordig egentligen) vore trevligt. Men det lär väl inte hända.
Postad 22 oktober 2010 - 13:53
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag menar att en sverige-anpassad (nordig egentligen) vore trevligt. Men det lär väl inte hända. :(
Tvivlar. Humax har väl hittills inte satsat på försäljning via butiker i norden, varken i egen regi eller genom generalagent. Här har det mest handlat om "brandade" produkter sålda via operatörer.
Postad 23 oktober 2010 - 00:00
thomashu
-
thomashu
-
Rookie
-
3 inlägg
Tvivlar. Humax har väl hittills inte satsat på försäljning via butiker i norden, varken i egen regi eller genom generalagent. Här har det mest handlat om "brandade" produkter sålda via operatörer.
Jag fick en Humax VA-TOX T när det var dags att gå över till digital-TV. Det var en antennkille som fixade vår takantenn som sålde den. Den har funkat bra med marksänt utan Boxerabonnemang.
Postad 23 oktober 2010 - 15:23
JoHi
-
JoHi
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Boxer (och dom andra) vill hyper- gärna att folk binder upp sig- helst 24 månader. Är du villig att skriva på ett kontrakt så kan du få ett fint lockbete. En box eller dito.
Är lockbetet tillräckligt stort så är folk villiga att svälja kroken med hull och hår. Denna kamp pågår varje dag.
Beg to differ, fick inte förlänga 24 månader Boxer Max idag. Box finns på lager men ej priset fōr 24 m. Förra veckan hade dom inga boxar men priset var 1650 kr. Visst kan man skylla på "kundorienterad" kundtjänst men i konsumentbransch är det rentav dumt. Tack Robert!
Postad 25 oktober 2010 - 10:54
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag fick en Humax VA-TOX T när det var dags att gå över till digital-TV. Det var en antennkille som fixade vår takantenn som sålde den. Den har funkat bra med marksänt utan Boxerabonnemang.
Ja. Men vill man ha abbonemang så funkar det inget vidare...  Inget stöd för kortet...
Postad 25 oktober 2010 - 13:14
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hmm Humax HDR-FOXT2 har CI+ plats enligt denna sida.... http://www.humaxdire...P...95&cat=stb#Chans att få det att funka i sverige med en ca-modul från boxer? Någon som har koll på sändningstekniken och om den skiljer här mot UK?
Postad 25 oktober 2010 - 13:46
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Humax HDR-FOXT2 har CI+ plats enligt denna sida.... http://www.humaxdire...P...95&cat=stb# Chans att få det att funka i sverige med en ca-modul från boxer? Någon som har koll på sändningstekniken och om den skiljer här mot UK?
Produkten är helt klart intressant. Jag postade en länk om sändningstekniken i ett tidigare inlägg i denna tråd. Lite svårt att jämföra tvärsäkert då specen för UK inte är öppen. Största skillnaden är nog att vi i delar av landet kommer att använda VHF-bandet och det klarar denna box i UK-utförande inte av efter vad jag kan se.
Postad 25 oktober 2010 - 13:51
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Produkten är helt klart intressant. Jag postade en länk om sändningstekniken i ett tidigare inlägg i denna tråd. Lite svårt att jämföra tvärsäkert då specen för UK inte är öppen. Största skillnaden är nog att vi i delar av landet kommer att använda VHF-bandet och det klarar denna box i UK-utförande inte av efter vad jag kan se.
Hos mig (linköping) är det bara UHF. Enligt wikipedia kör UK följande: 256-QAM, 32k, coding rate 3/5, guard interval 1/128 Och enligt humaxens manual klarar den de flesta moderna... Det som jag är tveksam till är EPG och om boxer inför pairing på icke-fria HD-kanaler.
Postad 25 oktober 2010 - 17:18
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Har den CI plats för en Viaccess modul då?
Annars kommer du bara få in fria kanaler ifall den nu skulle fungera.
Redigerat av Leatherface, 25 oktober 2010 - 17:18.
Postad 25 oktober 2010 - 17:24
boborg
-
boborg
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Combo DVB-T2 / DVB-S2 från producenten FaVal. http://digitalt.tv/f...t-2200-cx-ci-t2
Postad 25 oktober 2010 - 20:48
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hmm
Humax HDR-FOXT2 har CI+ plats enligt denna sida.... http://www.humaxdire...P...95&cat=stb# Chans att få det att funka i sverige med en ca-modul från boxer? Någon som har koll på sändningstekniken och om den skiljer här mot UK?
Har den CI plats för en Viaccess modul då? Annars kommer du bara få in fria kanaler ifall den nu skulle fungera.
Jo det var ju det jag upptäckte att den har. Och skrev i mitt inlägg... Fast efter lite studerande av dokument så tror jag det är för mycket som skiljer för att en UK-box ska funka bra här. Ta emot kanaler går nog bra. Men EPG och sånt vet jag inte.
Postad 29 oktober 2010 - 23:06
Peter i Falkenberg
-
Peter i Falkenberg
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Humax har en DVB-T2 mottagare som är anpassad för den svenska marknaden som heter "Humax BXR-HD", har skapat en egen tråd för denna mottagare.
/ Peter
Postad 29 oktober 2010 - 23:46
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Humax har en DVB-T2 mottagare som är anpassad för den svenska marknaden som heter "Humax BXR-HD", har skapat en egen tråd för denna mottagare.
Häpp, vilken tur att jag hade fel. Boxen är dock inte lika kompetent som den Humax som länkats till i denna tråd.
Postad 05 december 2010 - 11:24
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Tycks som om Hauppage nu har kommit med en DVB-T2 mottagare: http://www.webhallen...nanostick_t2_hdHauppauge PCTV Nanostick T2 HD Men jag hittar den inte på Hauppage hemsida, trots att Webhallen länkar dit ... http://www.hauppauge.se/Inte heller verkar den finnas här: http://www.hauppauge.comMen det borde ju vara samma som nämns här: http://www.ditii.com...2-tuner-for-pc/
Redigerat av anderswillhelmsson, 05 december 2010 - 11:30.
Postad 05 december 2010 - 14:08
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Glöm inte bort att man måste ha CI+ för dom kodade HD kanalerna så har man inte det så kan man bara se SVT1 HD och SVT2 HD.
Postad 05 december 2010 - 18:48
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Glöm inte bort att man måste ha CI+ för dom kodade HD kanalerna så har man inte det så kan man bara se SVT1 HD och SVT2 HD.
Jaså? Kräver de nya viaccess-camarna från boxer CI+ alltså? Sen finns ju softcams om man bara har en kortläsare... Eller?
Postad 05 december 2010 - 18:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Du kan använda CI+ CA modulerna med CI då det är bakåtkompatibelt men HD kanalerna kräver CI+ och dom nya CI+ CA modulerna.
HD kanalerna kommer inte funka med softcams tyvärr.
Softcams funkar inte med MPEG4 kanaler överhuvudtaget för den delen förutom nån enstaka pga annan kryptering.
Det finns en som stöder det iofs och det är nya oscam men det kräver att man läser ur en nyckel ur godkänd box/ca modul och det är inget för vanligt folk.
CI+ har tagits fram för att kryptera trafiken bla och på så sätt hindra avlyssning för att t.ex skapa softcams.
Redigerat av Leatherface, 05 december 2010 - 19:02.
Postad 06 december 2010 - 17:11
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Du kan använda CI+ CA modulerna med CI då det är bakåtkompatibelt men HD kanalerna kräver CI+ och dom nya CI+ CA modulerna. HD kanalerna kommer inte funka med softcams tyvärr. Softcams funkar inte med MPEG4 kanaler överhuvudtaget för den delen förutom nån enstaka pga annan kryptering. Det finns en som stöder det iofs och det är nya oscam men det kräver att man läser ur en nyckel ur godkänd box/ca modul och det är inget för vanligt folk. CI+ har tagits fram för att kryptera trafiken bla och på så sätt hindra avlyssning för att t.ex skapa softcams.
Det blandas ihop en del här tror jag. Krypteringen är fortfarande DVB-CSA. CSA3 används inte än. Softcams har inget med mpeg-4 eller inte att göra, de funkar t.ex. utmärkt med canal digitals satelit-sändningar (inkl HD) om jag inte missat något. För nyckelhanteringen så ger CI+ möjlighet till pairing, d.v.s. att knyta kortet till en viss box och då även kryptera trafiken mellan kort och box. Comhem har det påslaget, viasat har det påslaget, canal digital har det inte påslaget. Skulle boxer slagit på för HD-kanalerna menar du? Jag är ytterst tveksam.
Redigerat av matbl, 06 december 2010 - 17:15.
Postad 06 december 2010 - 18:39
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
MPEG4 kanalerna funkar inte med softcams eftersom dom använder en annan kryptering och HD kanalerna kräver dessutom CI+. Sen har det självklart inte med själva MPEG4 egentligen att göra men det är det dom kör just på dom kanalerna. Ännu en gång http://www.hansa-ele...ms.asp#viaccessSen på Boxers egen sida har du rätt bild på deras CA modul för HD kanalerna http://www.boxer.se/...nda-ca-moduler/
Redigerat av Leatherface, 06 december 2010 - 18:43.
Postad 07 december 2010 - 07:06
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Om ni nu ändå ska grotta ner i tekniska termer, så se då till att använda CI+ rätt. CI+ är endast akutellt när vi snackar CA-moduler och boxar/idtv som kräver sådana. Boxar med inbyggt krypteringssystem (som alltså inte har plats för CAM) har inte CI+.
EDIT: Det här är inte ett hundforum...
Redigerat av Berkan, 07 december 2010 - 12:14.
Postad 07 december 2010 - 11:02
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
CI+ är endast akutellt när vi snackar CA-moduler och boxrar/idtv som kräver sådana.
VOFF! Stackars voffsar som måste gå omkring med en CA-Modul hela tiden! Box = Låda -- En Box, flera Boxar. Boxer = Hundras - en Boxer, flera Boxrar. Fast eg. är det tvärtom med CI+ . Det är ju utsändande instans (t ex Comhem eller Boxer/Teracom) som bestämt sig för att låsa mottagarna så att ett visst Programkort bara kan användas till en viss Mottagare. Det är inte Mottagaren i sig som kräver CI+, den kan ju ta emot även icke-CI+ sändningar. Boxar med inbyggt krypteringssystem (som alltså inte har plats för CAM) har inte CI+.
Men då har de väl istället plats för en CA-Modul, som i sin tur har CI+.
Postad 07 december 2010 - 11:15
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Det är inte Mottagaren i sig som kräver CI+, den kan ju ta emot även icke-CI+ sändningar.
Du rör nog ihop olika saker. Mottagaren kräver inte något, CI+ är en gränssnittsstandard som boxen kan vara utrustad med. Men då har de väl istället plats för en CA-Modul, som i sin tur har CI+.
CAM = CA-Modul. Har de inte plats för CAM har de med andra ord inte plats för CA-Modul och därmed inget behov av varken CI eller CI+. (CI är alltså det interface en CA-Modul kopplas till) Ofta placeras ju programkortet direkt i boxen (utan CA-modul emellan) och då är krypteringsalgoritmen implementerad i själva boxen i stället för i CA-modulen.
Postad 07 december 2010 - 11:57
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Det är inte Mottagaren i sig som kräver CI+, den kan ju ta emot även icke-CI+ sändningar.
Du rör nog ihop olika saker. Mottagaren kräver inte något, CI+ är en gränssnittsstandard som boxen kan vara utrustad med.
Men men ... det är ju exakt det jag skriver ovan; "Det är inte Mottagaren i sig som kräver CI+". Sen skriver du samma sak igen; att mottagaren inte kräver något ... QUE? Utan det är som jag också skriver, att UTSÄNDAREN är den som kräver CI+ funktionalitet! Ofta placeras ju programkortet direkt i boxen (utan CA-modul emellan) och då är krypteringsalgoritmen implementerad i själva boxen i stället för i CA-modulen.
Och då har Boxen själv en 'CA-Modul' inbyggd, annars skulle inte Programkortet passa ens rent fysiskt!
Redigerat av anderswillhelmsson, 07 december 2010 - 11:59.
Postad 07 december 2010 - 12:05
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jaja, vi överlåter det som en övning åt läsaren att avgöra hur bra koll du har.
Postad 07 december 2010 - 12:13
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
VOFF!
Hoppsan, ett r smög sig in, undrar vad det kom ifrån?  Får skylla på min pågående kräksjuka. Och då har Boxen själv en 'CA-Modul' inbyggd, annars skulle inte Programkortet passa ens rent fysiskt!
Nej, själva definitionen på en CA-modul är ju att man stoppar in den i en ledig modulplats. Däremot har såväl en CA-modul som en digitalbox med integrerad dekrypteringsfunktionalitet en kortläsare där du rent fysiskt kan passa in programkortet.
Redigerat av Berkan, 07 december 2010 - 12:21.
Postad 07 december 2010 - 12:50
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Däremot har såväl en CA-modul som en digitalbox med integrerad dekrypteringsfunktionalitet en kortläsare där du rent fysiskt kan passa in programkortet.
Det här är ju bara semantik! En CA-Modul har ju en inbyggd Kortläsare, alltså har då även en Box med inbyggd Kortläsare en "CA-Modul" = Nånting som Dekrypterar, ÄVEN om den sen inte rent Fysiskt SER UT som en LÖS CA-Modul gör. Men eftersom funktionaliteten är densamma, kan man gott säga att Boxar har inbyggd CA-Modul, OM man nu inte ska ägna sig åt Semantik...
Clipboard02.jpg 107,81K
1 Antal nerladdningar
http://www.ne.se/semantik
Redigerat av anderswillhelmsson, 07 december 2010 - 12:50.
Postad 07 december 2010 - 13:01
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men eftersom funktionaliteten är densamma, kan man gott säga att Boxar har inbyggd CA-Modul, OM man nu inte ska ägna sig åt Semantik...
Öm punkt tydligen, men CI eller CI+ har de lik förbenat inte.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|