Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

High End Mässan Stockholm 2011

173 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 February 2011 - 11:01

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Vill bara passa på att verkligen tacka alla som lägger upp bilder. Underbart.

En 40-årsfest satte käppar i hjulet för mina planer att närvara på årets mässa, tyvärr. Hade varit kul.

Jag tror att, utav dom jag sett på bilderna och vad jag sett tidigare, så tycker jag Focals High-End är läckrast. De är fruktansvärt grymma, i mitt tycke....rent utseendemässigt alltså.

Postad 14 February 2011 - 11:19

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Bensnake: Har du bilder på det du ska köpa från dem? :blush:

Slutsteget som de hade hette Vindicator. Jag tror att högtalarna hette AN-E/SPe HE model.

Högtalarmodellen är den jag ska ha (se nedan). Förstärkaren blir nog en Meishu Line Silver i stället för Vindicator. Även om det är svårt att klä i ord; vad var det du gillade med ljudet?

Bifogad fil  an_e_makassa.jpg   50.43K   0 Antal nerladdningar

Postad 14 February 2011 - 11:26

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

+/- =: Bremen. Luftigt och fint. Men inte min kopp te. Men ett gott betyg (?) är att jag
fick samma känsla hos AudioConcept med en MBL rigg för över miljonen. Dock tycker jag
det var lite fult att gömma centerhögtalaren bakom gardinerna. :blush:

Här vill jag opponera mig lite. Något lät ruskigt fel med MBL. Mina öron knep ihop sig och det kändes mest... fel. Jag tänker att rummet ställde till det. Bremen å andra sidan var überneutrala och mycket mycket lätta att lyssna till. Var riktigt imponerad över att de höll ihop så väl över hela registret.

Postad 14 February 2011 - 11:44

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Här vill jag opponera mig lite. Något lät ruskigt fel med MBL. Mina öron knep ihop sig och det kändes mest... fel. Jag tänker att rummet ställde till det. Bremen å andra sidan var überneutrala och mycket mycket lätta att lyssna till. Var riktigt imponerad över att de höll ihop så väl över hela registret.

Jag var inte kvar så länge på AudioConcept. Det var fjösjazz som spelade, så ta min jämförelse
med en nypa salt. Tilläggas bör att jag rent allmänt har svårt för system där inte traditionella (stora)
koner står för basknuffen. Det låter bra och rätt på alla sätt, men det slår ej an njutningscentrat
mellan mina öron. Tex har jag aldrig gått igång på Carlsson och allt vad det nu heter.

Postad 14 February 2011 - 14:08

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Bästa upplevelsen; TAD-riggen med försnack och mellansnack av Andrew Jones! :blush:
Största överraskningen; Onkyoelektronik med Klipsch RF62-orna!
Bästa ljudet pris/prestanda; Canton ref 9.2 DC-stativare med Integra 80.2 plus 7-kanalssteget!
Jag ska köpa Canton!!!! ;)

Postad 14 February 2011 - 15:09

Wisenhoff Audio Devices
  • Wisenhoff Audio Devices
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Bosse Bengtssons, Transmission Var där tidigt och fick en pratstund med den trevlige Bosse Bengtsson. Blev imponerad men vet inte om det övre registret (som på plats imponerade mig) och jag skulle kunna leva förevigt.

Ganska så vass diskant, lätt hissad eller något.. ?
Både jag och min far upplevde den lite hm, irriterande på något vis. Vi körde även med egen skiva.

Redigerat av Wisenhoff Audio Devices, 14 February 2011 - 15:25.

Postad 14 February 2011 - 15:26

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
ATC minsta stativare lät gött, även TAD. Men sen var det rätt tunt. TAD hade lätt bästa rummet på mässan så där hade dem tur :blush:

Men....Intelligent Sound.... Hur många var inne där och lyssna? Det är nog det sämsta jag hört HiFi mässigt faktiskt, säljer dem en ända högtalare?

Postad 14 February 2011 - 15:37

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag håller med dig Micke64, Canton Reference 9.2 imponerade stort! Var lite kul när jag kom in i rummet och först trodde dom lirade på de stora Reference 1.2 =). Av de högtalare på mässan som hade ett överkomligt pris så var Canton de överlägset bästa jag lyssnade på i alla fall. Synd bara att stativet till dem kostar som en halvsjyst högtalare, dvs nästan 6000kr! Blir 29000kr allt som allt..

Redigerat av Mikael_80, 14 February 2011 - 17:28.

Postad 14 February 2011 - 16:46

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jag håller med dig Micke64, Canton Reference 9.2 imponerade stort! Var lite kul när jag kom i in rummet och först trodde dom lirade på de stora Referende 1.2 =). Av de högtalare på mässan som hade ett överkomligt pris så var Canton de överlägset bästa jag lyssnade på i alla fall. Synd bara att stativet till dem kostar som en halvsjyst högtalare, dvs nästan 6000kr! Blir 29000kr allt som allt..

Ha ha ha! Ja faan, jag och brorsan måste ha sett ut som två byfånar när vi fattade att dom körde STATIVAREN!
Man satt bara och gapade hur satikens bra det lät! :blush:

Postad 14 February 2011 - 18:59

Mushmahhu
  • Mushmahhu
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
En högtalare som fångade mitt intresse var Usher Mini Dancer II Diamond. jag hade dock gärna hört
dem med kraftigare förstärkning än de 18 watts monoblocken det spelades på, de lät som diskanten gick åt fanders
vid något dynamiskt parti i ett symfoniskt stycke. Tror personligen att de mår bättre med lite mer kraft även om det lät väldigt bra.

En högtalare som verkligen imponerade på mig var Focal Scala utopia, fantastiskt ljud!

TAD var som vanligt en mycket rolig upplevelse, blev mäkta impad av compact reference som jag ej hört tidigare!

Min största besvikelse var faktiskt XTZ, hade mycket större förväntningar på dessa pjäser. Som någon tidigare nämnt så kändes det inte som att allt hängde ihop, samt att bottendraget jag hade förväntat mig saknades. Audio Physic och HECO spöade Divine ledigt enligt min åsikt. Mellanregistret var det starka kortet XTZ hade.

Naim Ovator var en trevlig upplevelse och hamnar nog tillsammans med Usher som en eventuell kandidat för framtida investering.

Postad 14 February 2011 - 19:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

ATC minsta stativare lät gött, även TAD. Men sen var det rätt tunt. TAD hade lätt bästa rummet på mässan så där hade dem tur :blush:

Men....Intelligent Sound.... Hur många var inne där och lyssna? Det är nog det sämsta jag hört HiFi mässigt faktiskt, säljer dem en ända högtalare?

Själv tyckte jag IS lät mycket bra.
Det trots att dom gjort sitt bästa för att placera dom dåligt.

Att man hade nästan samma klang och detaljmängd på fjuttvolym som hög volym gillade jag oxå.

Var hos dom tre gånger under gårdagen för att jämföra med annat jag hört och gillade dom lika mycket varje gång.
Var många andra som även dom uttryckte sitt gillande.

Men givetvis respekterar jag din åsikt, alla kan inte tycka lika och jag hörde även jag mycket som jag tyckte lät apa.

Postad 14 February 2011 - 20:31

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag antar att det är rätt många här som lyssnade på TAD.. jag är lite intresserad av att veta vad det var för musik som spelades. Vet inte om dom körde annan musik vid respektive demning men det var en låt, en kvinnlig sångerska, tror det var en versioin av låten Dixieland som spelades. Den gav mig hur som helst sjuka rysningar, antar att det var TAD's förtjänst men det vore kul och spela den hemma och höra hur det låter. Om någon av er vet vilken låt jag menar får ni gärna hojta till.

Postad 14 February 2011 - 21:23

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Själv tyckte jag IS lät mycket bra.
Det trots att dom gjort sitt bästa för att placera dom dåligt.

Att man hade nästan samma klang och detaljmängd på fjuttvolym som hög volym gillade jag oxå.

Var hos dom tre gånger under gårdagen för att jämföra med annat jag hört och gillade dom lika mycket varje gång.
Var många andra som även dom uttryckte sitt gillande.

Men givetvis respekterar jag din åsikt, alla kan inte tycka lika och jag hörde även jag mycket som jag tyckte lät apa.

JO absolut! Man tycker ju olika helt klart! Därför jag undrade om någon tycke om dem, för att se hur sjukt olika smakerna är :blush:

Man vad lyssnar du på för musik? Samt vad demade dem..?

Postad 14 February 2011 - 21:27

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

JO absolut! Man tycker ju olika helt klart! Därför jag undrade om någon tycke om dem, för att se hur sjukt olika smakerna är :blush:

Man vad lyssnar du på för musik? Samt vad demade dem..?

Hos dom lyssnade jag på körmusik, Mark Knopfler som jag brukar lyssna på, någon svensk artist som jag inte kände igen, dom kallade henne för en Svensk Enya. Lite av varje. Var helt själv där under en stund och fick då lyssna på Mark Knopfler på rätt hög volym. Tyckte det var mycket bra. Så bra att jag funderar på att ta med mina högtalare samt mint förstärkeri och åka över till dom på en heldag.

Lyssna och jämföra med samma drift i samma rum.
Först då vet jag ju vad jag verkligen tycker

Postad 14 February 2011 - 22:02

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Okej det förklarade en del :blush: Rock klara dem inte av alls, kändes som 30st knivar i örnonen. Vara bara som en gröt. För mig som lyssnar på allt så blire svårt på sådana högtalare ;)

Postad 14 February 2011 - 22:10

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Ett gäng av bilderna jag tog:

Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

Kul med "mosaiken" av klickbara bilder.

Postad 14 February 2011 - 22:28

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Okej det förklarade en del :blush: Rock klara dem inte av alls, kändes som 30st knivar i örnonen. Vara bara som en gröt. För mig som lyssnar på allt så blire svårt på sådana högtalare ;)

Vad kallar du Mark Knopfler då?

Är ju lite det som är problemet, orkade inte släpa med egna skivor.
Jag är ju lite av en all-ätare, så jag behöver lyssna rätt mycket för att verkligen se vad som passar mig.

Postad 14 February 2011 - 22:30

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Ett par högtalare jag gärna lyssnat på var B&W Emphasis i HiFiklubbens monter men de var bara ögonfröjd. Jag gillade en del av de stora som t ex Focal Utopia och TAD och Amphion Kryton men inte nog med att de kostar en förmögenhet jag måste ju köpa ett hus också.
Annars var det en hel del högtalare som inte kändes så där jättefantastiska så jag kommer nog att nöja mig med att uppgradera från Amphion Helium3 till nya Argon1.

Postad 14 February 2011 - 22:49

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Högtalarmodellen är den jag ska ha (se nedan). Förstärkaren blir nog en Meishu Line Silver i stället för Vindicator. Även om det är svårt att klä i ord; vad var det du gillade med ljudet?

Bifogad fil  an_e_makassa.jpg   50.43K   0 Antal nerladdningar

Svårt att beskriva som du säger men det är en viss känsla över ljudet som gör att musiken blir lite mer "intressant". Det är inga neutrala högtalare utan mer "musikaliska" som jag själv som hobbymusiker skulle säga och klart bästa rörljudet jag har hört. :blush:

Postad 15 February 2011 - 00:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Var det samma modell dom hade förra mässan?

Postad 15 February 2011 - 00:31

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Var det samma modell dom hade förra mässan?

Denna högtalare var det, fast med aktiv drivning på 400 w per högtalare

Postad 15 February 2011 - 04:36

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jo men visst vare samma förra året?

Postad 15 February 2011 - 10:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Förra året så hade dom en liknande monitor som satt på basar på högkant. Tror dom kosta en bra bit över 100kkr då.

Postad 15 February 2011 - 10:28

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Förra året så hade dom en liknande monitor som satt på basar på högkant. Tror dom kosta en bra bit över 100kkr då.

Det är den större stativaren för 34000 plus basmodul.
Kostar nu tydligen 140 000:-

Postad 15 February 2011 - 10:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ah, tackar :)

Postad 15 February 2011 - 13:43

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ah, tackar :)

Hur lät den då?

Postad 15 February 2011 - 14:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Just den modellen där var jag inte impad av.

Postad 15 February 2011 - 16:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hur lät den då?

FRUKTANSVÄRT dåligt.

Postad 15 February 2011 - 22:27

waxman
  • waxman
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Högst upp på önskelistan: Sonus Faber Amati Futura

Hur i **** lyckades jag klanta till det och missa dessa? Måste ha passerat rummet utan att riktigt tänka... :/
Intryck?

Postad 15 February 2011 - 22:51

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tur att smaken är som baken och att alla får tycka som man vill.. Använder själv IS 8 pro som jag tycker väldigt mycket om. Skulle inte byta ut dom i första taget. Minns när jag skulle testa IS för första gången, hade då ett par B&W 704 som jag nyligen hade köpt. Har ägt en del olika högtalare genom åren. Lånade hem att par is 6 pro för utvärdering. Efter att ha lyssnat någon timme började jag inse att IS var bra för mig. Plötsligt upptäckte jag en massa saker med mina B&W som jag inte tyckte om, tyckte att de spelade pingpong i skallen på mig (fasvridningar) blev trött i huvudet. Var tvungen att kolla om jag hade kopplat in allt rätt. B&W hade inte en chans i upplösning och timing, B&W lät bumlig och grötig. Kändes som IS inte rörde ihop ljudet alls och renheten i ljudet var som att dra av ett duntäcke och att man hade tagit ur öronpropparna i jämförelse. Tycker även att IS har en bra tonal balans och att de inte ändrar karaktär när man ändrar ljudstyrka. Man kan spela på jätte låg volym och höra allt. Hörde en massa nya saker jag aldrig hade hört på skivorna förut. Plötsligt var det jätte kul att lyssna på musik tyckte jag. Lade ut en annons på mina B&W direkt. Efter att nu ha haft IS i många år upplever jag många andra högtalare luddiga och svullna i ljudet med bumlig och sölig bas med taskig timing. Har ni som sågar IS lyssnat på dem i annan miljö än en mässa???, där nästan allt låter dåligt???? Vet vilket skriveri det blev för något år sen när folk och även jag tyckte att tex INO pip lät urkasst på mässan, Då kunde man plötsligt inte dra några slutsatser eftersom det var fel miljö för dem och att det var fel på dem bla bla. Har lyssnat på pip på andra ställen der det har varit ett helt annat ljud. Håller med om att IS inte var lyckad på mässan, tycker att de hade ställt upp dem för tätt mellan högtalarna och att musikvalet var dåligt som ingen knappt hört...

Postad 15 February 2011 - 23:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Intelligent Sound, är de inte de som moddar filtret i apsunkiga Genexxa-högtalare och sedan säljer de dyrt?

Postad 15 February 2011 - 23:17

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Intelligent Sound, är de inte de som moddar filtret i apsunkiga Genexxa-högtalare och sedan säljer de dyrt?

Jovisst är det så :)
http://www.hififorum...;TOPIC_ID=73150

Postad 15 February 2011 - 23:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har ni som sågar IS lyssnat på dem i annan miljö än en mässa???, där nästan allt låter dåligt????

Jag har bara hört dom på mässan förra året. Enligt han som demade dom så lät det mycket bra där, han påstod även att det lät lika bra vart man än satt i rummet.
Jag har tyvärr inte hört dom någon annanstans.

Postad 16 February 2011 - 19:55

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Lite bilder;

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Lite intryck av mässan. Jag var där runt 14 tiden på söndagen vilket gjorde att man kunde gå runt i lugn och ro och verkligen lyssna i rummen.

De hötalare som jag tyckte lät överlägset bäst på hela mässan var Earo med deras modell Eight. Medryckande ljud som inte skämdes på riktigt höga volymer.

Bremen var jag riktigt imponerad över och angående centerhögtalaren så tyckte jag inte att den gjorde så mycket mer skillnad, visst det vart fylligare men det lät riktigt bra utan den också. Kändes precis som att man var mitt i musiken och dynamiken var fenomenal.

På 3:e plats gillade jag Nola som drevs av ett stort Karan steg. En god symbios som spelade fruktansvärt bra med en värme som saknades av många stora högtalare på mässan. Tyckte att många högtalare lät riktigt skrikiga bl a Cantons större och Amphions flaggskepp där man nästan fick ont i öronen av diskanten.

Det jag vart smått överraskad av var Genelecs rum. Deras största monitorer lät riktigt bra och hade en rapp och distink bas.

Annars var det en hel del fina steg och grammofoner att titta på.

Postad 16 February 2011 - 21:23

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Tyckte att många högtalare lät riktigt skrikiga bl a Cantons större och Amphions flaggskepp där man nästan fick ont i öronen av diskanten.

Spelade dom på Cantons 1.2 ? Vad jag förstått av andra spelades det bara på 9.2 stativarna?

Hursomhelst så har hela ref-serien ingen höjd diskant i frekvensgången och har själv 1.2 och de är inte på något sätt skrikiga/överbetonade i diskanten. Då är det nog mer rummet/akustiken som tog fram dom sidorna och ska tillskrivas det.

Postad 16 February 2011 - 21:47

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Tur att smaken är som baken och att alla får tycka som man vill.. Använder själv IS 8 pro som jag tycker väldigt mycket om. Skulle inte byta ut dom i första taget. Minns när jag skulle testa IS för första gången, hade då ett par B&W 704 som jag nyligen hade köpt. Har ägt en del olika högtalare genom åren. Lånade hem att par is 6 pro för utvärdering. Efter att ha lyssnat någon timme började jag inse att IS var bra för mig. Plötsligt upptäckte jag en massa saker med mina B&W som jag inte tyckte om, tyckte att de spelade pingpong i skallen på mig (fasvridningar) blev trött i huvudet. Var tvungen att kolla om jag hade kopplat in allt rätt. B&W hade inte en chans i upplösning och timing, B&W lät bumlig och grötig. Kändes som IS inte rörde ihop ljudet alls och renheten i ljudet var som att dra av ett duntäcke och att man hade tagit ur öronpropparna i jämförelse. Tycker även att IS har en bra tonal balans och att de inte ändrar karaktär när man ändrar ljudstyrka. Man kan spela på jätte låg volym och höra allt. Hörde en massa nya saker jag aldrig hade hört på skivorna förut. Plötsligt var det jätte kul att lyssna på musik tyckte jag. Lade ut en annons på mina B&W direkt. Efter att nu ha haft IS i många år upplever jag många andra högtalare luddiga och svullna i ljudet med bumlig och sölig bas med taskig timing. Har ni som sågar IS lyssnat på dem i annan miljö än en mässa???, där nästan allt låter dåligt???? Vet vilket skriveri det blev för något år sen när folk och även jag tyckte att tex INO pip lät urkasst på mässan, Då kunde man plötsligt inte dra några slutsatser eftersom det var fel miljö för dem och att det var fel på dem bla bla. Har lyssnat på pip på andra ställen der det har varit ett helt annat ljud. Håller med om att IS inte var lyckad på mässan, tycker att de hade ställt upp dem för tätt mellan högtalarna och att musikvalet var dåligt som ingen knappt hört...

Jo men så är det, alla tycker olika :(

Men vad lirar du för musik..? Kan tänka mig att dem låter bra till rätt musik ;) Men testa dra på IN flames på skapligt hög volym, och det ska inte vara en tendens till vasst om de är bra högtalare (enligt mig). För jag lyssnar nämligen på allt ifrån screamcore till jazz :)

Postad 17 February 2011 - 00:49

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jag lyssnar det mesta utom klassisk och dansbands musik, får exem av sånt ;) Tyvärr är IS rätt skoningslösa mot dåliga inspelningar, skit in skit ut. Man kan inte polera en bajskorv som det heter :( Har en del skivor som inte är så kul att spela längre efter att ha bytt till IS eftersom de har en sån hög upplösning och avslöjar den dåliga inspelningen. Testa tex med väldigt komplex musik där det är händer mycket samtidigt, många ljud samtidigt, helst någon bra akustisk låt där det är många instrument som spelar upp i varandra med sång och flera stämmor. Där tycker jag att många högtalare går bet på att hålla isär allt och även höra övertoner, rumsinformation samtidigt och det tycker jag att IS gör det grymt bra. Högtalare med sämre upplösning upplever jag mer skonsamma mot dåliga inspelningar. Mvh

Postad 17 February 2011 - 03:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nja, jag håller inte helt med i resonemanget. Enligt mig så återger en bra och neutral högtalare även sämre inspelningar "bra". Det vill inte säga att en odynamisk röra låter dynamisk eller kraftigt diskanthissad inspelning låter neutral, utan snarare så att själva högtalaren lägger inte till mer problem på inspelningen.
En dålig inspelning = en dålig inspelning med en bra högtalare.
En dålig inspelning + högtalarens fel = förstärkt fel och nya problem.

Så jag vill nog hävda att om en högtalare är väldigt "kinkig" med vad man matar den så är den inte speciellt bra eller neutral. Men såklart så kommer en dålig inspelning återges som den är, men utan förstärkta problem.

Postad 17 February 2011 - 04:21

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Mer detaljerad uppspelning är helt klart inte att föredra till kassa inspelningar. Sådant som är brus från en kass inspelning försvinner som brus på en lågupplöst högtalare men blir välartikulerat och framlyft precis som alla vackra övertoner och resonanser blir i en högupplöst högtalare. Gillar man mycket och varierande musik är en inte allt för högupplöst högtatalre att föredra. Det är faktiskt jävligt svårt att hitta en högtalare som återger all sorts musik på ett bra sätt. Betydligt enklare är det att hitta en högtalare som bara ska återge välinspelad akustisk gitarr och liknande bra.

Redigerat av Unregistered34dbed00, 17 February 2011 - 04:23.

Postad 17 February 2011 - 11:09

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det beror nog på hur man värderar ett sådant störmoment som brus. Det beror även på (här) brusets karaktär. Många äldre inspelningar kan vara rätt brusiga, men samtidigt vara härligt dynamiska, och då stör bruset väldigt lite tycker jag. Det tar liksom inte bort något från upplevelsen. För mig då.

Postad 17 February 2011 - 14:53

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Spelade dom på Cantons 1.2 ? Vad jag förstått av andra spelades det bara på 9.2 stativarna?

Hursomhelst så har hela ref-serien ingen höjd diskant i frekvensgången och har själv 1.2 och de är inte på något sätt skrikiga/överbetonade i diskanten. Då är det nog mer rummet/akustiken som tog fram dom sidorna och ska tillskrivas det.

Dom spelade på stativarna när jag var där. Och min upplevelse var att dom var lite skrikiga (om jag är överkänslig eller ej vet jag inte ;-)). Det jag lärde mig på mässan var att inte alltid störts och dyrast låter bäst. Sedan är ju allt en smaksak. Den gemensamma faktorn var att musik via lagringsstation som dator, i-pad etc var den gemensamma nämnaren i lyssningsrummen. Alla körde olika varianter på strömmad musik. Vilket kanske också inte alltid gjorde rättvisa för ljudet.

Sedan blir man lite halv less på all akustisk musik och lugn musik dom flesta skall envisas att spela. Därför ger jag Earo en extra eloge där man verkligen fick lyssna på varierad musik samt bestämma lite själv.

Postad 17 February 2011 - 15:06

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Dom spelade på stativarna när jag var där. Och min upplevelse var att dom var lite skrikiga (om jag är överkänslig eller ej vet jag inte ;-)). Det jag lärde mig på mässan var att inte alltid störts och dyrast låter bäst. Sedan är ju allt en smaksak. Den gemensamma faktorn var att musik via lagringsstation som dator, i-pad etc var den gemensamma nämnaren i lyssningsrummen. Alla körde olika varianter på strömmad musik. Vilket kanske också inte alltid gjorde rättvisa för ljudet.

Sedan blir man lite halv less på all akustisk musik och lugn musik dom flesta skall envisas att spela. Därför ger jag Earo en extra eloge där man verkligen fick lyssna på varierad musik samt bestämma lite själv.

Ok. Ja, jag läste på nåt annat forum att någon upplevde vissa konstigheter med att det skar sig ibland. Kan väl ha vart så att det spelades över högtalarens kapacitet nivåmässigt, det är ju en stativare. Sen så kan ju källan haft konstigheter för sig, likaså drivningen, var steget tillräckligt för att klara dynamiska passagerna på den volym som spelades... Nåväl, mina låter inte så, därför jag blev förvånad, och många upplever dom som neutrala utan nåt som sticker ut och blir jobbigt :(

Postad 17 February 2011 - 15:07

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Ja, man upplever ju allt ljud olika.. nu vet jag iofs inte vilken musik som spelades när du lyssnade, men jag upplevde dem som allt utom skrikiga, och då körde dom ändå vid ett tillfälle musik som jag tror lätt blir skrikig på en del högtalare. Canton Reference 9.2 DC var för mig mässans överaskning. Att ett par stativare för 23.000kr kan låta så rent, med en grymt fast bas och i ett otroligt vackert paket har fått mig värdera om min budget för Hifi =) Jag måste säga det att så som jag upplevde ljudet för många high end högtalare var att de lät väldigt lika varandra i karaktären, och det är nog egentligen inget konstigt med det, det som är lite konstigt är att jag tyckte Canton ref 9.2 hade ganska mycket av den karaktären för en bråkdel av priset..

Postad 17 February 2011 - 15:39

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ja, man upplever ju allt ljud olika.. nu vet jag iofs inte vilken musik som spelades när du lyssnade, men jag upplevde dem som allt utom skrikiga, och då körde dom ändå vid ett tillfälle musik som jag tror lätt blir skrikig på en del högtalare. Canton Reference 9.2 DC var för mig mässans överaskning. Att ett par stativare för 23.000kr kan låta så rent, med en grymt fast bas och i ett otroligt vackert paket har fått mig värdera om min budget för Hifi =) Jag måste säga det att så som jag upplevde ljudet för många high end högtalare var att de lät väldigt lika varandra i karaktären, och det är nog egentligen inget konstigt med det, det som är lite konstigt är att jag tyckte Canton ref 9.2 hade ganska mycket av den karaktären för en bråkdel av priset..

Jag håller helt med, mjukt, charmigt och inbjudande ljud med värme och rejäl bas.

Postad 17 February 2011 - 17:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

mjukt, charmigt och inbjudande

Är du säker på att du pratar om högtalare och inte om en kvinna? ;)

Postad 17 February 2011 - 23:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag undrade snarare om det var IS han pratade om...? ;)

Postad 17 February 2011 - 23:59

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Det beror nog på hur man värderar ett sådant störmoment som brus. Det beror även på (här) brusets karaktär. Många äldre inspelningar kan vara rätt brusiga, men samtidigt vara härligt dynamiska, och då stör bruset väldigt lite tycker jag. Det tar liksom inte bort något från upplevelsen. För mig då.

Nu var det inte enbart brus som brus jag menade utan även alla andra sorters missljud. Skrap, distande micar, brummande förstärkare, konstigt och burkigt eko och annat skit som kan förekomma på dåliga inspelningar och som man får rakt i ansiktet av en avslöjande högtalare.

Men visst du har helt rätt. Om dynamiken och kännslan är där i musiken och högtalaren levererar rakt av utan att tillföra egna oljud så kan även det låta underbart. Det är en svår balansgång det där, hur mycket man verkligen vill lyfta fram i musiken. För mycket av det goda är inte alltid bra men att en högtalare lyckas lyfta fram dynamiken i varenda litet ljud det är en högtalares bästa egenskap i min mening.

Postad 18 February 2011 - 00:40

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Är du säker på att du pratar om högtalare och inte om en kvinna? ;)

Hehe, beskrivningen passar på både Canton och en kvinna.
Skillnaden är att Canton kan alla ha råd med, kvinnor är det svårare med :P

Postad 18 February 2011 - 08:25

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
rethla: Ah, då är jag med på mer vad du menar. Ja, det är verkligen en balansgång.

Postad 19 February 2011 - 18:08

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Tyckte att högtalaren jag hade innan IS (Anthony Gallo Acoustics Nucleus Reference 3.1) lät SUPER!

Jag släpade dom till IS lokaler och jämförde med deras minsta stativare och det slutade med att jag satte ut dom till försäljning samma dag.

Det var inget snack, dom sög i jämförelse med IS.
Bumliga, spretiga och "mekaniskt" ljud.

Men det är bara och åka dit och gärna ta med sina egna högtalare och jämföra med (det blir lättare att höra skillnad då).

IS kräver kanske lite inlyssning i början då man är van vid fel många högtalare har.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.