Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Clarke-Tech ET9000 Enigma2 Twin PVR box

293 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Xtrend ET 9000 (Digitalboxar) 1 6,6 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 26 juli 2011 - 10:30

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Jag ligger i en helt egen division av nybörjare. Förstår inte mycket av erat snack. Hoppas verkligen att jag klarar av att få igång boxen när den dyker upp. Finns det något forum för dom största gröngölingarna så man kan läsa på från grunden?

I den här tråden om clarke tech står nog det mesta du behöver veta för att få igång boxen.
Annars får du fråga.

beson

Postad 26 juli 2011 - 13:35

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Nu vill jag inte va nån glädjedödare, men jag tror inte cccam kan göra EMM updates.
Så det är risk för svart skärm vid nästa månadsuppdatering.

Jag tycker nog att du ska försöka få igång oscam iaf.
Det är inte alls svårt. Jag skickar med de 3 configfilerna som behövs, så byter du bara ut dom som finns i /etc/tuxbox/config
Sen går du in i menyn och väljer oscam som aktiv cam, och gör en restart med grön knapp.

beson

Tack riktigt snällt.

Men vad använder du för program för att komma åt oscam filen i boxen? antar att man ska ladda ner oscam från boxen och sen gå in i boxen... in i /etc/tuxbox/config och sen byta ut dom mot dom du skickade?

mvh johan

Postad 26 juli 2011 - 16:25

Unregistered1669805e
  • Unregistered1669805e
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Använd filzilla (FTP-Program) som är gratis att ladda ner på nätet, sen för att logga in på boxen så skall du ange ip-adress på boxen, namn och lösenord. (om man har en dreambox så är det i default--> användarnamn : root lösenord : dreambox)

Skall man editera oscamfilerna så använder jag ett gratisprogram som heter notepad++ som också är gratis att ladda ner.
(finns säkert andra program som går precis lika bra som dom jag har nämnt här.)

Vet inte vad det är för lösen och användarnamn på en et-9000 :)

/Magnus

Redigerat av Unregistered1669805e, 26 juli 2011 - 16:27.

Postad 26 juli 2011 - 17:20

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Tack riktigt snällt.

Men vad använder du för program för att komma åt oscam filen i boxen? antar att man ska ladda ner oscam från boxen och sen gå in i boxen... in i /etc/tuxbox/config och sen byta ut dom mot dom du skickade?

mvh johan

Oscamen, binären hade du ju redan laddat ner, så den ligger tryggt i /usr/bin och du behöver inte bry dig om den (iaf inte nu)

Configfilerna för oscam finns i /etc/tuxbox/config
3 configfiler behövs för att få en fungerande oscam server.
Det är oscam.conf, oscam.user och oscam.server. Det finns några fler där också, men strunta i dom.

Du behöver ett ftp program för att kunna flytta filer mellan datorn och boxen.
Filezilla är ett sånt prog. Googla så hittar du en download.
När du startar upp filezilla behöver du fylla ipnummer till boxen. Gör det där det står "värd" (längst upp till vänster)
Vid "användarnamn" skriver du root
Klicka på "snabbanslut" och du blir uppkopplad till boxen. På höger sida är boxen, och på vänster sida har du datorn.
Nästa gång du vill använda filezilla klickar du bara på pilen bredvid snabbanslut, och får fram en snabbmeny med anslutningen.
Bläddra dig fram till configfilerna på datorn (vänster sida)
Bläddra dig fram till mappen på boxen där configfilerna finns (/etc/tuxbox/config)
Dra sedan filerna (en och en) från datorn till boxen.
Du får då en fråga om du vill byta ut filen. Klicka OK.
För att få oscam som aktiv cam går du in i meny->installation->softcam/CI->softcam setup
Välj oscam på övre raden (mha v-h pilknappar)
Gå ner till nästa rad (restart) och tryck grön knapp.
Du kanske får boota om boxen efter detta.

Om du vill byta ut binären (oscam) mot en nyare version använder du också filezilla för att ftp:a den nya versionen till boxen. Kom ihåg att den ska heta oscam-mips-tuxbox (kan också heta mipsel istf mips)
Ladda ner nya binären till datorn och rename den till oscam
Oscam ligger i mappen /usr/bin på boxen
Om det ligger en symlink i /usr/bin som heter oscam. Ta bort den först. I filezilla (högerklicka på filen och välj ta bort)
Dra över nya binären till mappen /usr/bin
Här kommer en viktig sak. Glöm inte bort den. För att göra nya binären körbar måste du ändra filrättigheterna på binären.
Högerklicka på binären och välj filrättigheter i snabbmenyn.
I rutan efter "numeriskt värde" står det troligtvis 644. Ändra detta till 755 och klicka ok.

beson

Postad 26 juli 2011 - 17:55

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Om ni tycker att boxen blir för varm, köp en sån här istf att krångla med fläktinstallation i boxen.
http://www.jula.se/s...q=laptop kylare

Den finns också på Kjell&Company, men är 120 kr dyrare där.

Jag har köpt en sån cooler, och den fungerar fantastiskt bra. Boxen är i stort sett kall nu.
Fläktarna hörs knappt heller.

beson

Postad 27 juli 2011 - 15:37

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hur gör ni när ni ska spela in ett program på säg tv4 nästa dag?

jag måste se på tv4..trycka på guide.. singel EGP.. lägg till timer. skulle vara skönare om det fanns ett smidigare sätt.

Finns det bättre EGP typ som canal digitals i HD PVR boxen?

mvh johan

Redigerat av belarus_84, 27 juli 2011 - 19:35.

Postad 27 juli 2011 - 15:41

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Tack Besom.
Ska testa det.

Postad 27 juli 2011 - 15:49

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Ett tips till er som vill ha T.ex TV6

Köp en USB DVB-T stick, funkar klockrent.

Jag köpte denna: http://www.dustinhom...duct/5010095158

mvh johan

Postad 27 juli 2011 - 17:44

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Nu vill jag inte va nån glädjedödare, men jag tror inte cccam kan göra EMM updates.
Så det är risk för svart skärm vid nästa månadsuppdatering.

Om man bara kör CCcam med kortet i boxen så skickas uppdateringar (EMM)

Det är om man kör CCcam mot NewCS som inte CCcam kan uppdatera kort.

Postad 27 juli 2011 - 18:22

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Om man bara kör CCcam med kortet i boxen så skickas uppdateringar (EMM)

Det är om man kör CCcam mot NewCS som inte CCcam kan uppdatera kort.

Ok bpl, då är den frågan utredd.

beson

Postad 28 juli 2011 - 14:42

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Har just hämtat mitt paket fån nettosat och det finns bara namnet Xtrend ET9000 på mottagaren och emballaget. Trodde att den skulle heta Clarke-Tech.
Det är väl samma mottagare?

Postad 28 juli 2011 - 16:12

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Har just hämtat mitt paket fån nettosat och det finns bara namnet Xtrend ET9000 på mottagaren och emballaget. Trodde att den skulle heta Clarke-Tech.
Det är väl samma mottagare?

Det är samma box.

Postad 28 juli 2011 - 17:52

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Hur gör ni när ni ska spela in ett program på säg tv4 nästa dag?

jag måste se på tv4..trycka på guide.. singel EGP.. lägg till timer. skulle vara skönare om det fanns ett smidigare sätt.

Finns det bättre EGP typ som canal digitals i HD PVR boxen?

mvh johan

Med CrossEPG får du 6-8 dagars EPG på dom flesta kanaler.

Ladda ner pluginet CrossEPG Downloader

Meny->installation->Cross EPG->XMLTV Providers
Aktivera "Rytec Sweden XMLTV"

Under configure->storage device väljer du var epg filen ska sparas. T.ex. hårddisken.
Du kan schemalägga nerladdningen, så den laddas ner en gång/dygn på ett visst klockslag.
Under blå knapp->CrossEPG ->ok kan du göra manuell nerladdning av EPG

Tryck i eller guide på rcu, och du kan välja singel (gul knapp) lr multi (blå knapp) EPG

beson

Postad 28 juli 2011 - 18:24

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Med CrossEPG får du 6-8 dagars EPG på dom flesta kanaler.

Ladda ner pluginet CrossEPG Downloader

Meny->installation->Cross EPG->XMLTV Providers
Aktivera "Rytec Sweden XMLTV"

Under configure->storage device väljer du var epg filen ska sparas. T.ex. hårddisken.
Du kan schemalägga nerladdningen, så den laddas ner en gång/dygn på ett visst klockslag.
Under blå knapp->CrossEPG ->ok kan du göra manuell nerladdning av EPG

Tryck i eller guide på rcu, och du kan välja singel (gul knapp) lr multi (blå knapp) EPG

beson

tack

Postad 02 augusti 2011 - 17:51

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jag har hittat 603 kanaler vid kanalsökningen av Thor med ett quad LNB med 2st kablar direkt till boxen. Ingen DiSEqC. Låter det rimligt?

Jag har sökt det sk KU bandet och det är väl okej? C bandet läste jag nånstans att man ej skulle söka. Jag abonnerar på Canal Digital.

Så här är min tunerkonfiguration, hoppas att den oxå är korrekt? Alltså samma konfig på både tuner A och B.
A:
Konfigurationsläge: Enkelt.
Läge: Singel.
Satellit 0.8W Intelsat 10-02. Thor 5/6 Ku band.
Skicka DiSEqC: Nej.

B:

Behöver man söka både Tuner A och B när man har 1st quad LNB?

Jag verkar kunna spela in 1st kanal och titta på en annan. Men det går ej att spela in två kanaler och titta på en tredje. Då kommer det fram meddelandet ingen ledig tuner.

Hoppas nån kan rätta mig om jag gjort någon inställning fel. Tack på förhand.

Postad 02 augusti 2011 - 21:06

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Kör du med en ca modul eller cccam gör att kunna se på Canal digital ?

Känner en som kör genom en ca modul och han kan också bara spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt, och det är ca modulen som bara klarar av en inspelning sa han.

Sj har jag laddat ner cccam genom boxen och jag kan spela in 2 program samtidigt. Har också Canal digital. Använder boxens egna kortläsare.

Mvh Johan

Jag har hittat 603 kanaler vid kanalsökningen av Thor med ett quad LNB med 2st kablar direkt till boxen. Ingen DiSEqC. Låter det rimligt?

Jag har sökt det sk KU bandet och det är väl okej? C bandet läste jag nånstans att man ej skulle söka. Jag abonnerar på Canal Digital.

Så här är min tunerkonfiguration, hoppas att den oxå är korrekt? Alltså samma konfig på både tuner A och B.
A:

B:

Jag verkar kunna spela in 1st kanal och titta på en annan. Men det går ej att spela in två kanaler och titta på en tredje. Då kommer det fram meddelandet ingen ledig tuner.

Redigerat av belarus_84, 02 augusti 2011 - 21:09.

Postad 02 augusti 2011 - 21:53

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Kör du med en ca modul eller cccam gör att kunna se på Canal digital ?

Känner en som kör genom en ca modul och han kan också bara spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt, och det är ca modulen som bara klarar av en inspelning sa han.

Sj har jag laddat ner cccam genom boxen och jag kan spela in 2 program samtidigt. Har också Canal digital. Använder boxens egna kortläsare.

Mvh Johan

Jag kör med CCcam 2.2.1, inte CA modul.
Jag kan alltså spela in två program samtidigt, men jag kan inte samtidigt titta på en tredje kanal.
Kör med ViX Teams senaste image 2.2.100

Såg du någon felinställning i min tunerkonfiguration?

Postad 03 augusti 2011 - 08:27

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Jag kör med CCcam 2.2.1, inte CA modul.
Jag kan alltså spela in två program samtidigt, men jag kan inte samtidigt titta på en tredje kanal.
Kör med ViX Teams senaste image 2.2.100

Såg du någon felinställning i min tunerkonfiguration?

Du har två tuners i boxen som är upptagna av två inspelningar. I den mån du samtidigt vill titta på en annan kanal så måste den vara på samma transponder som någon av de du spelar in på. Tuners tar in en transponder i taget som kan innehålla en handfull olika kanaler. För att få full frihet att se ytterligare kanal samtidigt som du bandar två andra på olika transponders så behöver du ytterligare tuner.

Postad 03 augusti 2011 - 08:38

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Okej. Jag läste i VU+ tråden att Duo kunde spela in en massa kanaler samtidigt enligt någon där. Men det förutsätter att dom ligger på olika transpondrar då alltså.

En fråga till: Jag är van att kunna backa tillbaka en sändning upp till en timme. Det fungerade på min cd hd box. Alltså att trycka på spolningsknapp bakåt om man missat något på en inställd kanal. Det fungerar då inte på min ET9000.

Redigerat av LFN, 03 augusti 2011 - 08:41.

Postad 03 augusti 2011 - 11:37

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Okej. Jag läste i VU+ tråden att Duo kunde spela in en massa kanaler samtidigt enligt någon där. Men det förutsätter att dom ligger på olika transpondrar då alltså.

En fråga till: Jag är van att kunna backa tillbaka en sändning upp till en timme. Det fungerade på min cd hd box. Alltså att trycka på spolningsknapp bakåt om man missat något på en inställd kanal. Det fungerar då inte på min ET9000.

Avseende inspelning, om du har två tuners så kan du spela in och titta på flera kanaler samtidigt (mer än två) om dessa kanaler finns på någon av de två transponders som dina tuners står på.

Du får aktivera löpande inspelning i boxen. Nu sitter jag inte vid boxen så jag kommer inte ihåg den exakta menyvägen till inställningen, men browsa runt lite i boxinställningarna så hittar du dit.

Redigerat av kenta2, 03 augusti 2011 - 11:41.

Postad 03 augusti 2011 - 11:59

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Som kenta2 säger måste du aktivera "permanent timeshift"

Så här är det på OpenPli, men det borde va lika med vix.
Kolla i meny->installation->system om det finns "timeshift settings" där.
Finns det inte så ladda ner ett plugin som heter "permanent timeshift"

beson

Postad 03 augusti 2011 - 12:04

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

A:

B:

Jag har 684 tv kanaler på thor.
Saknar du nån kanal får du ladda ner en ny satellites.xml och göra ny kanalsökning.
http://satellites-xml.eu/

beson

Postad 09 augusti 2011 - 14:13

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Vad händer om man gör en FACTORY RESET? Återställs den då till exakt det läge/utseende den var i när man startade den första gången? Raderas hårddisken? Raderas hela imagen?

Om man vill byta image, måste man avinstallera den gamla då eller är det bara att köra på med den nya önskade imagen via USB sticka så raderar man den gamla automatiskt?

Postad 09 augusti 2011 - 18:18

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
@LFN, lättast är att flasha om boxen då försvinner den gamla imagen och man kan börja om från början. Hårddisken raderas inte. Flasha om boxen som du gjorde första gången du flashade.

Factory reset raderar inte hårddisken/imagen, inställningarna återställs bara till original...

Postad 09 augusti 2011 - 18:49

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

@LFN, lättast är att flasha om boxen då försvinner den gamla imagen och man kan börja om från början. Hårddisken raderas inte. Flasha om boxen som du gjorde första gången du flashade.

Factory reset raderar inte hårddisken/imagen, inställningarna återställs bara till original...

Tack!

Postad 10 augusti 2011 - 17:54

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Nån som fått clarken att spela upp filmer i iso eller img format?
Jag har inte lyckats, men enl polarna på OpenPli forumet ska det gå.

beson

Postad 05 september 2011 - 18:20

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hej
Jag har fått ett konstigt fel på min fjärrkontroll.
trycker jag på t.ex + volym knappen lyser STB knappen en gång, men inget händer ingenting, men håller jag t.ex in + volym knappen i några sekunder så blinkar STB knappen snabbt och efter ett tag så blinkar STB knappen starkare och boxen höjer volymen.

och efter det så funkar fjärren ett tag, och efter några min samma grej, den funkar inte utan måste trycka många gånger eller hålla in en knapp för att den ska funka!

jätte konstigt, har funkat hur bra som hälst innan.

mvh johan

Postad 05 september 2011 - 20:15

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Hej
Jag har fått ett konstigt fel på min fjärrkontroll.
trycker jag på t.ex + volym knappen lyser STB knappen en gång, men inget händer ingenting, men håller jag t.ex in + volym knappen i några sekunder så blinkar STB knappen snabbt och efter ett tag så blinkar STB knappen starkare och boxen höjer volymen.

och efter det så funkar fjärren ett tag, och efter några min samma grej, den funkar inte utan måste trycka många gånger eller hålla in en knapp för att den ska funka!

jätte konstigt, har funkat hur bra som hälst innan.

mvh johan

Kolla så att inte en av knapparna på fjärren fastnat i "intryckt" läge, alt ta ut batterierna och sätt i dom igen.

Postad 11 september 2011 - 18:41

Piratdjinn
  • Piratdjinn
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara skillnaden på ET9000 och ET9100?

Postad 12 september 2011 - 05:38

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

100... är vad jag hört som ska vara skillnaden.

Postad 12 september 2011 - 13:53

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Samma fast dyrare påstås här.

Postad 02 oktober 2011 - 13:47

Piratdjinn
  • Piratdjinn
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Köpte mig en ET9000 från Comtech och fick en ET9100, så det är samma box antar jag. Reflekterade inte ens över det när jag fick den utan upptäckte det först idag, en vecka efter att jag fått den.
Dock kvarstår problemen med PiP på tuner B och loopthrought funkar inte alls oavsett tuner.

Postad 30 oktober 2011 - 21:30

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Finns det en möjlighet att göra en kanalsökning där man endast får eventuella nya kanaler sparade i boxen, alltså utan att radera den befintliga kanallistan?

Det tar ju ett antal timmar att skapa sig en bra favoritlista och den vill man ju inte tappa om man vill testa att söka efter nya kanaler.

Det blir ju betydligt enklare att lägga till nya kanaler i favoritlistan om man bara kan söka just dom ev nya kanalerna.

Postad 03 november 2011 - 20:48

Freco
  • Freco
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det möjligt att använda Viasat on demand via boxen?

Postad 05 november 2011 - 09:43

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
Hur fungerar pip på denna box? på miraclebox kan du endast kolla på kanaler under samma transponder vilket suger.

Media spelaren klarar den av att skicka ljudet passtrough till receivern för att kunna spela upp mkv filer med dts ljud osv.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 05 november 2011 - 09:47.

Postad 18 november 2011 - 12:11

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej gott folk! Har både Viasat och Canal Digital via satelit, och vill nu slippa dubbla boxar. Har tittat lite på Miraclebox 9, och hittade nu denna av en slump.

Nån som kan berätta lite enkelt för en rookie som mig vilken box jag bör välja av dessa? Är det någon större skillnad?

Postad 19 november 2011 - 17:07

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Jag har ingen erfarenhet av Miraclebox, men jag har däremot två st CT ET 9000HD.
Väljer du CT kan jag garantera att du inte blir besviken.
Allt fungerar utan problem. Enkla att konfigurera. Bra HW och SW (Enigma2). Fantastiskt bra bildkvalitet på både SD och HD kanaler.

beson

Postad 21 november 2011 - 11:57

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tack för svaret beson! =)

Såg nu att CT ET "endast" klarar 1080i, och inte 1080P?
Är det något ni har stört er på? HD sändningarna är väl ändå bara i 1080i såvitt jag förstår?

Redigerat av Unregistereda0120fe7, 21 november 2011 - 11:58.

Postad 21 november 2011 - 17:19

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Detta spelar inte så stor roll.
Via satellit sänds all HD på 1080i utom SVT som sänder på 720p.

Om du sätter att den alltid skall köra 1080i ut så missar du en del av flytet på 720p.
Sedan kan du sätta att köra 1080i ut på allt utom 720p där du sätter 720p.
Nu tappar du inget men det tar i allmänhet ett par sekunder för teven att ställa om vilket kan vara lite irriterande.

Postad 21 november 2011 - 22:28

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Lutar mer och mer mot denna boxen. Ska sova på det tills imorgon.
Läste nånstans att man PLi verkar var det man ska köra med?

Finns det någon bra guide nånstans för en rookie som mig?
Jag vill sätta upp den, så det funkar med både Viasat och CD, och helst så ska grabben kunna surfa in på den ifrån sitt rum.

Nätverksbiten borde jag greja. Däremot har jag ingen aning om ifall det behövs "softcams" och alla andra "grekiska" ord för att få det att fungera. Så vore oerhört tacksam om någon kunde länka till en lätt nybörjarguide, eller förklara för mig som om jag vore en 9åring, hur jag ska gå till väga :)

Postad 22 november 2011 - 18:01

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Tack för svaren!

Lutar mer och mer mot denna boxen. Ska sova på det tills imorgon.
Läste nånstans att man PLi verkar var det man ska köra med?

Finns det någon bra guide nånstans för en rookie som mig?
Jag vill sätta upp den, så det funkar med både Viasat och CD, och helst så ska grabben kunna surfa in på den ifrån sitt rum.

Nätverksbiten borde jag greja. Däremot har jag ingen aning om ifall det behövs "softcams" och alla andra "grekiska" ord för att få det att fungera. Så vore oerhört tacksam om någon kunde länka till en lätt nybörjarguide, eller förklara för mig som om jag vore en 9åring, hur jag ska gå till väga :)

Om du läser denna tråd från start så får du det närmsta du kan komma en handledning. Om du vill köra OpenPLi så tänk på att den senaste varianten för ET9000 bygger på den senaste Linuxkärnan. Det finns bitar som gör att man därefter måste hålla sig på den nivån. Den image som är mest anpassad för ET9000 är dock kanske VIX, där en rad extra bitar finns customizade, men de är petigare med krav på stabilitet och anpassning, så de har inte släppt någon version just nu med senaste Linuxkärnan. Vidare har VIX inte nedladdning av softcams som Oscam som du behöver för att köra Viasat och CD, det kan man dock hämta separat. Se tidigare del i denna tråd för mer om det och för färdiga configfiler för att kunna köra CD och Viasat på Oscam.

Det är dock inte något som är helt plug and play. Det ser du om du följer tråden, men det blir riktigt bra när man fått till det. SD bilden är ungefär som Canal Digitals HD bild på deras egna boxar och HDn är som om man skaffat ny TV.

Redigerat av kenta2, 22 november 2011 - 18:02.

Postad 23 november 2011 - 15:12

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Beställde en idag! :) Hoppas den kommer snart, så jag har helgen att försöka få allt att fungera! Räkna med att det kommer dyka upp lite frågor här, hehe.

Redigerat av Unregistereda0120fe7, 23 november 2011 - 15:15.

Postad 26 november 2011 - 12:13

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Går sådär för mig kan man tycka.

Den hittar inga mjukvaruuppdateringar, inga plugins. Nätverket fungerar, så jag fattar inte varför den inte hittar något?

EDIT: Flashade om den till VIX, och då fungerar det helt plötsligt. Väldigt mysko!

Redigerat av Unregistereda0120fe7, 26 november 2011 - 13:21.

Postad 26 november 2011 - 12:53

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Går sådär för mig kan man tycka.

Den hittar inga mjukvaruuppdateringar, inga plugins. Nätverket fungerar, så jag fattar inte varför den inte hittar något?

Om du bara har tagit boxen ur kartongen och pluggat in den så har du nog den version av mjukvara som boxen levereras med. Då måste du byta SW ( till tex OpenPLi eller VIX) och bootloada via USB stick i tex fronten för att få få en version som du kan ladda på plugins på.

Googla på SW namnen och eller boxnamn/modell och du kommer till deras supportsidor. Tanka rätt version, ladda på på USB stick exakt enligt instruktioner på supportsidor. Läs även inlägg för inlägg i denna tråd. Enigma-baserde boxar är inte plug and play som jag nämnde, men det blir bra när man tagit sig igenom dessa steg. Det är dock lite som att konfigurera en PC från scratch ( men med Linux).

Postad 26 november 2011 - 16:14

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hade inga problem att flasha till VIX via USB. Fungerade prima. Men däremot så försökte jag gå tillbaka till pli, och det gick inte alls. Den flashar, och sedan stannar den på "Booting". Så nu har jag flashat tillbaka till VIX igen.

På PLI (direkt ur boxen, så fungerande ingen mjukvaruppdatering alls, därför jag bytte image) och det fungerar nu utmärkt.

Nu ska jag "bara" försöka läsa mig till vad jag behöver för "camar" för att få CD och Viasat att lira, samt vart på boxen dom ska ligga etc..

Hoppas ni har tålamod med lite fler frågor från en novis som mig :)

Postad 28 november 2011 - 19:18

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag blir tokig!! Inget fungerar! Jag ger upp!
Nån som vill köpa en ET9000 billigt?

Eller förbarma sig över mig och styra upp det här. Jag betalar gladeligen för att få det att fungera!

Problem just nu:

Ingen bild till att börja med... Varken på CD eller Viasat.
Kan inte SSHa, (testat med root, och blankt lösen men får access denied)

Postad 30 november 2011 - 20:06

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Det går helt klart framåt! Började om helst från början.

Flashade med VIX, lyckades installera Oscam, och editerat boxid i konfigfilen. fört över dessa. Hittade en del kanaler. men fortfarande ingen bild alls!

Postad 30 november 2011 - 21:42

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Kolla om oscam verkligen körs.
Filrättigheter på oscam: 755
Telnet till boxen. Inloggning: root
Skriv: ps
Då ska du hitta oscam bland processerna i listan du får upp.

Har du korten i rätt läsare?
/dev/sci0 är nedre läsaren
/dev/sci1 är övre läsaren

Vad visar webif?

beson

Redigerat av beson, 30 november 2011 - 21:46.

Postad 30 november 2011 - 22:52

Unregistereda0120fe7
  • Unregistereda0120fe7
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Ska kika när jag kommer hem igen.

Vad ska tunerkonfigen stå på? Finns ju en hel uppsjö olika alternativ att välja på.

Jag har 2 Lnb, som via en switch går med en kabel till boxen.

Postad 01 december 2011 - 19:02

beson
  • beson
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Konfigurationsläge: enkelt
Läge: DISEqC A/B
Port A: Thor 5/6 0.8W
Port B: Astra 1E/4A 4.8E
Ange volt och 22 KHz: ja
Skicka enbart DISEqC vid ändrad satellit: nej

beson

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.