Någon som har Asus RT-N56U?
638 svar till detta ämne
Postad 31 maj 2011 - 23:36
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Köpte en RT-N56U och uppdaterade till senaste version, nollställde och började ställa in. När jag äntligen fått den att fungera med mitt ADSL-modem så hade jag världens problem att få den att prata med mina bryggor DLINK DAP-1522 och WN2000RPT. Den senare gick en knapp minut innan den tappade kontakten med routern. DAP-1522 släppte inte igenom gateway-adressen till W7-datorerna bakom.
Ska det vara så här? Är den kass på att prata med andra apparater? Min DIR-825 klarar det men där går det inte att använda nya firmwares för då kopplar Bad Company 2 ner hela tiden. Måste använda fw 2.01 (testade 2.05 idag, samma sak som betan jag fått av dom).
Ville testa något nytt och Asusen har ju fått fantastisk kritik men hos mig står den nersläckt. Finns det något hopp om att lyckas få den att prata (helst 5 GHz) med Dap-1522 och 2.4 GHz med bryggan från Netgear?
/Micke
Postad 01 juni 2011 - 07:38
MrHenke
-
MrHenke
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Verkar som om Asus har problem med mjukvaran för tillfället, senaste versionen försvann för några dagar sedan från deras hemsida. Jaja, hoppas att dom får ordning på det, verkar vara en del som har problem.
/Henke
Postad 01 juni 2011 - 07:47
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Jag bör testa en äldre version av fw alltså? Den finns väl på samma plats som den senaste.
Postad 01 juni 2011 - 07:54
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Är det någon som kör den med Mac?
Skulle vilja ha en disk inkopplad till USB där timemachine kan lägga sin backup plus att det ska delas ut som ett iTunesbibliotek för att kunna strömma till en AppleTV (2 gen), är det möjligt?
Jag kör den med bland annat Mac. Jag har dock INTE fått den att fungera med Time machine. Om den anslutna USB-disken använder FAT32 går det att ansluta till den från Macen via SMB och initiera ett backup-försök från Time machine. Backupen misslyckas dock efter en stund. Antar att det beror på FAT32s filstorleks begränsning på 4GB. Därefter är det dödläge. Macen kan inte skriva till NTFS över SMB och routern har inte stöd för HFS+. Mitt svar blir alltså nej i detta nu. Kan kanske ändras med kommande FWs? Någon med andra erfarenheter? --------- uppdatering --------- NTFS över SMB fungerar på Macen. Dock har jag fortfarande problem. Efter ca 12GB uppbacking säger time macine ifrån. Enligt uppgift klarar routern bara filer upp till 8GB för NTFS. Undrar om det beror på det? /Alex
Redigerat av alexndr, 02 juni 2011 - 07:53.
Postad 01 juni 2011 - 08:16
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Verkar som om Asus har problem med mjukvaran för tillfället, senaste versionen försvann för några dagar sedan från deras hemsida. Jaja, hoppas att dom får ordning på det, verkar vara en del som har problem.
/Henke
Jag gick tillbaks till gamla versionen. Den senaste var katastrof. Vi får vänta.
Postad 03 juni 2011 - 11:00
Splix
-
Splix
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag kör den med bland annat Mac.
Jag har dock INTE fått den att fungera med Time machine. Om den anslutna USB-disken använder FAT32 går det att ansluta till den från Macen via SMB och initiera ett backup-försök från Time machine. Backupen misslyckas dock efter en stund. Antar att det beror på FAT32s filstorleks begränsning på 4GB.
Därefter är det dödläge. Macen kan inte skriva till NTFS över SMB och routern har inte stöd för HFS+. Mitt svar blir alltså nej i detta nu. Kan kanske ändras med kommande FWs?
Någon med andra erfarenheter?
--------- uppdatering ---------
NTFS över SMB fungerar på Macen. Dock har jag fortfarande problem. Efter ca 12GB uppbacking säger time macine ifrån. Enligt uppgift klarar routern bara filer upp till 8GB för NTFS. Undrar om det beror på det?
/Alex
Tack för ditt svar! Har du filer som är större än 8Gb som kan ställa till det? Fungerar det smärtfritt om du kopplar in en hårddisk direkt till datorn? //Splix
Postad 06 juni 2011 - 20:43
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Tack för ditt svar!
Har du filer som är större än 8Gb som kan ställa till det? Fungerar det smärtfritt om du kopplar in en hårddisk direkt till datorn?
//Splix
Jag vet inte riktigt hur Time machine jobbar. Dock verkar det som om allt skrivs i samma fil. Alltså blir den aboslut större än 8GB. Mac:en, eller det OS jag kör Leopard 10.6.?, har inte stöd för att skriva till NTFS diskar så att koppla in disken direkt via USB fungerar inte (går i och fö sig lösa med 3djeparts programvara). Konstigt nog har jag lyckats får Windows 7s backupsystem att fungera mot disken och den skapar också en fil som absolut är större än 8GB. Kanske gäller inte den omtalade matrisen som förklarar vad Asus rt-n56u stöder längre? Den pekar nämligen på en väldigt gammal firmware och kanske har man fixat till så att begränsningen inte finns. Kan det vara så att problemet ligger i Time machine mjukvaran? Det finns antagligen en anledning till varför backup:er över SMB inte supportas av Apple än (vilket i och för sig mycket väl kan bero på att man helre säljer fler "Time capsules". ) /Alex /Alex
Postad 07 juni 2011 - 13:33
StarCog
-
StarCog
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Har kört Asus RT-N56U och hårdvaran är verkligen imponerande i dess lilla format men hade jag fått önska någon förbättring så hade det rört FTP/SMB och media server inställningar.
Det går inte att ha olika åtkomst rättigheter i SMB, FTP och UPnP media servern. i UPnP går det inte ens att ställa in något autentisering för att komma åt allt innehåll.
Har även strul med rättigheter att ta bort filer och kataloger på min 2TBs hårddisk som är formaterad NTFS. Via SMB kan jag inte ta bort filer i en del kataloger, via FTP kan jag inte skriva till alla underkataloger. Jag använde "USB application" fliken för att lägga till nya kataloger till roten av hårddisken.
Märkte även att överföringsprestandan gick ned 2-4MB/s efter jag bytt från EXT3 till NTFS.
Någon som har liknande problem?
Postad 09 juni 2011 - 13:08
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
UPnP går det inte ens att ställa in något autentisering för att komma åt allt innehåll.
Jag har samma problem. Jag har haft routern i snart 6 månader och har inte kunnat använda hdd med ps3 som är kopplad till routern. Ps3 hittar inte hdd. Samma med min samsung galaxy 2. Skulle vara bra om jag kunde hitta hdd och flytta över filer istället för att använda datorn. EDIT Av någon anledning så har det börjat fungera. Vet inte vad som hände. Kan vara det att jag slog av strömmen till routern och hdd. SÅ den har startat om. Därför har det förmodligen börjat fungera.
Redigerat av klauzer, 10 juni 2011 - 11:06.
Postad 13 juni 2011 - 07:45
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Hej,
En av mina enheter inte ser routern alls (wifi)...
Dessutom vill en annan enhet inte ansluta sig.
Men jag har tre andra enheter som funkar fint.
Alla enheter funkar med min gamla router..
Var/hur felsöker man?!
Postad 13 juni 2011 - 15:04
wat
-
wat
-
Rookie
-
3 inlägg
Har även strul med rättigheter att ta bort filer och kataloger på min 2TBs hårddisk som är formaterad NTFS. Via SMB kan jag inte ta bort filer i en del kataloger, via FTP kan jag inte skriva till alla underkataloger. Jag använde "USB application" fliken för att lägga till nya kataloger till roten av hårddisken.
Märkte även att överföringsprestandan gick ned 2-4MB/s efter jag bytt från EXT3 till NTFS.
Någon som har liknande problem?
Ja, jag har liknande problem. Igår kunde jag inte skriva något alls till disken, men efter massor av meckande och rebootande så funkar det bättre. Har dock ett stort problem kvar. Jag kan inte skriva till USB-disken via FlashFXP, uTorrent, men det fungerar när jag kör Filezilla/kopierar filer i Windows. FlashFXP skriver 64 KB och bryter sedan överföringen med frågan "Disk full?". uTorrent skriver 4 eller 8 MB-filer och avbryter efter en stund. Jag kör Windows 7 och en WD 2TB NTFS-disk.
Redigerat av wat, 13 juni 2011 - 15:24.
Postad 13 juni 2011 - 15:05
Unregistered06caee37
-
Unregistered06caee37
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
En av mina enheter inte ser routern alls (wifi)... Dessutom vill en annan enhet inte ansluta sig. Men jag har tre andra enheter som funkar fint.
Alla enheter funkar med min gamla router..
Var/hur felsöker man?!
Vet inte om detta hjälper. Men för bl a min Nexus One var det så att den inte gillade att man valt kanaler över 9. Körde på 13 men då såg Nexus'n inte routern. Under 10 så dök den upp igen.
Postad 13 juni 2011 - 18:23
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Någon som kan rekommendera något nätverkskort för 5ghz?
Postad 16 juni 2011 - 14:59
Palter
-
Palter
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
Är hur nöjd som helst med N56U.
Att koppla en extern hårddisk till den för att använda den som lagring funkade över förväntan. Var inställd på att behöva gå in och manuellt lägga upp den samt öppna upp portar etc etc men det behövdes alltså inte. Både den bärbara och den stationära hittade den direkt.
Redigerat av Palter, 18 juni 2011 - 18:21.
Postad 21 juni 2011 - 22:19
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag vet inte riktigt hur Time machine jobbar. Dock verkar det som om allt skrivs i samma fil. Alltså blir den aboslut större än 8GB. Mac:en, eller det OS jag kör Leopard 10.6.?, har inte stöd för att skriva till NTFS diskar så att koppla in disken direkt via USB fungerar inte (går i och fö sig lösa med 3djeparts programvara).
Konstigt nog har jag lyckats får Windows 7s backupsystem att fungera mot disken och den skapar också en fil som absolut är större än 8GB. Kanske gäller inte den omtalade matrisen som förklarar vad Asus rt-n56u stöder längre? Den pekar nämligen på en väldigt gammal firmware och kanske har man fixat till så att begränsningen inte finns.
Kan det vara så att problemet ligger i Time machine mjukvaran? Det finns antagligen en anledning till varför backup:er över SMB inte supportas av Apple än (vilket i och för sig mycket väl kan bero på att man helre säljer fler "Time capsules". ) /Alex
/Alex
Efter närmare undersökning visar det sig att det är Time machine själv som orsakar detta. Vissa filer verkade ha fel behörighet för att skrivas. Efter att jag korrigerade detta så lyckades jag skapa en backup på usb-disken kopplad till routern. Tumme upp alltså. /Alex
Postad 22 juni 2011 - 13:22
wat
-
wat
-
Rookie
-
3 inlägg
Efter närmare undersökning visar det sig att det är Time machine själv som orsakar detta. Vissa filer verkade ha fel behörighet för att skrivas. Efter att jag korrigerade detta så lyckades jag skapa en backup på usb-disken kopplad till routern. Tumme upp alltså.
/Alex
Hur korrigerade du detta? Jag kan bara skriva 64 KB i taget till en fil via FlashFXP. är filen 128 KB så behöver jag alltså köra en transfer två gånger för att hela filen ska skrivas. Måste testa alla möjliga lösningar, känner jag.
Postad 22 juni 2011 - 22:07
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Hur korrigerade du detta? Jag kan bara skriva 64 KB i taget till en fil via FlashFXP. är filen 128 KB så behöver jag alltså köra en transfer två gånger för att hela filen ska skrivas. Måste testa alla möjliga lösningar, känner jag.
Jag korrigerade behörigheterna på filerna i OSX alltså. Det löser problemet med att vissa av filerna inte kunde backup:as av Time Machine. Jag tror inte det är relaterat till det fel du beskriver eftersom det egentligen inte rör problem som orsakas routern. Dock hade jag tidigare problem att överföra stora filer till USB-diskarna när jag använde FAT32 som filsystem eftersom filsystemet har en max gräns på 4GB stora filer. /Alex
Postad 23 juni 2011 - 17:50
wat
-
wat
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag korrigerade behörigheterna på filerna i OSX alltså. Det löser problemet med att vissa av filerna inte kunde backup:as av Time Machine. Jag tror inte det är relaterat till det fel du beskriver eftersom det egentligen inte rör problem som orsakas routern. Dock hade jag tidigare problem att överföra stora filer till USB-diskarna när jag använde FAT32 som filsystem eftersom filsystemet har en max gräns på 4GB stora filer. /Alex
Då är jag out of luck. Kör Win7 och NTFS. j*vla mysko fel ändå. ASUS supportforum var heller inte så inspirerande.
Postad 28 juni 2011 - 19:47
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Vilka 3G-donglar stödjer enheten? Fick svar av Asus på Facebook: http://tw.asus.com/S...age/3g_support/A
Redigerat av Anaesthisia, 29 juni 2011 - 11:16.
Postad 29 juni 2011 - 21:26
Splix
-
Splix
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nice! Låter ju kanon! Hur korrigerade du behörigheterna? //Splix
Postad 30 juni 2011 - 14:55
velman
-
velman
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag har precis skaffat mig en RT-N56U jag med och jag har ett par frågor angående ftp-funktionen. Finns det något sätt jag kan komma åt filer på hårddisken som är kopplad till routern utan att behöva logga in via ftp? Jag skulle vilja komma åt filerna via ett http://xxxxx.asuscomm.com. Jag skall publicera en video och mp3-filer till ett större sällskap och det vore skönt att slippa använda ftp. Alltså, jag vill att de skall komma åt en mapp helt utan krångel.
Postad 30 juni 2011 - 20:03
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Nice! Låter ju kanon!
Hur korrigerade du behörigheterna?
//Splix
Högerklicka på filen/mappen i Findern, klicka "Visa info". Under "Delning och behörighet" kan man korrigera rättigheterna på filerna. På filerna som krånglade hade min användare behörigheten "Anpassad". Ändrade jag det till "Läsa och skriva" istället så fungerar det. Vill man ändra på alla underliggande objekt i en mapp så kan man klicka på kugghjulet och välja "Använd för inkluderade objekt". Väldigt smidigt om det gäller många filer som behöver korrigeras.
Postad 06 juli 2011 - 21:38
OnkelKostja
-
OnkelKostja
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag har en fråga.
När jag loggar in på min hårddisk som är kopplad till RT-N56U så är jag inloggad som gäst... hur ändrar jag detta? Jag skulle vilja ha lösenord in till hårddisken.
Fråga nummer två... visst måste det ändå vara som så att man måste vara i mitt trådlösa för att ens komma åt hårddisken? Det är inte FTP utan sådan hemma share.
Hmm svårt att förklara för jag är verkligen kass på detta. Vill ni ha mer info så fråga:)
Postad 09 juli 2011 - 12:36
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Vet någon en brygga som fungerar klockrent mot Asus RT-N56U?
Min DAP-1522 ansluter men släpper inte igenom ett smack. Min Netgear WN2000RPT tycks fungera bra ihop med min PS3:a, får väl testa den mot vanliga W7-datorer också, men den måste bootas om varje natt.
Vill hitta en brygga (jag vill koppla fyra trådade grejer mot mitt WLAN) som faktiskt fungerar mot Asus-routern.
Postad 11 juli 2011 - 23:27
OnkyoTomas
-
OnkyoTomas
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej.
Tänkte be om lite hjälp med denna routern då man är helt novis på ämnet :-(
Skall inte trollas med bara vara trådlöst o rellativt säkert, så gott det går.
Har gått igenom snabbstarten mm och tom uppgraderat firmen.
Problemet är bara att datan inte "ser" routern vid trådlöst. Däremot är det inga problem att ansluta via wifi på nallen. Nätverket kommer upp direkt.
Burken är acer 5738zg om det nu är till nån hjälp. Försökte uppdatera nätverkskortet men hade tydligen nyaste.
Är som sagt grönare än grön på detta så... hmm
Tack på förhand.
Har BB fiber in till lgh.
Redigerat av OnkyoTomas, 11 juli 2011 - 23:44.
Postad 26 juli 2011 - 21:24
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej. Tänkte be om lite hjälp med denna routern då man är helt novis på ämnet :-( Skall inte trollas med bara vara trådlöst o rellativt säkert, så gott det går. Har gått igenom snabbstarten mm och tom uppgraderat firmen.
Problemet är bara att datan inte "ser" routern vid trådlöst. Däremot är det inga problem att ansluta via wifi på nallen. Nätverket kommer upp direkt.
Burken är acer 5738zg om det nu är till nån hjälp. Försökte uppdatera nätverkskortet men hade tydligen nyaste.
Är som sagt grönare än grön på detta så... hmm
Tack på förhand.
Har BB fiber in till lgh.
Kan vara idé att testa att ändra kanalnummer på WLAN:et från 'auto' till en lägre kanal. Vissa äldre trådlös kort kan inte använda en del av de högre kanalerna. /Alex
Postad 31 juli 2011 - 14:46
stanger
-
stanger
-
Användare
-
-
107 inlägg
Precis införskaffat mig denna router och har lite problem. Jag kör trådat från min dator och flickvännen kör trådlöst, det funkar bra.
Mitt problem är ist att öppna portar i den, har försökt både inne i routerns inställningar och även med programmet Pfconfig från www.portforward.com, men funkar inte.
Med programmet står det bara timed out när den försöker göra inställningarna i routern, har stängt brandvägg så inte den som spökar. Och när jag ställer in de sj i routern så är dem ändå inte öppna heller.
Någon som har liknande problem? Är utorrent som jag försöker öppna portar till om de gör någon skillnad.
Postad 31 juli 2011 - 18:02
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Har du klickat Ja på "Aktivera virtuell server"? Ligger under avancerade inställningar / WAN / Virtuell server.
Postad 31 juli 2011 - 19:26
stanger
-
stanger
-
Användare
-
-
107 inlägg
Har du klickat Ja på "Aktivera virtuell server"? Ligger under avancerade inställningar / WAN / Virtuell server.
Yes box, står som ja! Kanske nåt som jag missar, hur fyller ni i om ni t.ex. ska öppna en port?
Postad 31 juli 2011 - 19:42
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Jag skriver in porten i Portintervall och lokal port, tex port 49500 i båda dessa fält
ASUS_RT_N56U.JPG 144,38K
7 Antal nerladdningar
Postad 31 juli 2011 - 20:05
stanger
-
stanger
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag skriver in porten i Portintervall och lokal port, tex port 49500 i båda dessa fält
ASUS_RT_N56U.JPG 144,38K
7 Antal nerladdningar
Samma sätt som jag då gör, konstigt att det inte fungerar!
Postad 31 juli 2011 - 20:32
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Ja, det är knepigt. Har du kollat med detta program för att kolla om din port är öppen - PFPortChecker. http://portforward.c...p/portcheck.htmDu har väl tryckt på "Tillämpa" när du har gjort dina inställningar
Postad 31 juli 2011 - 21:49
stanger
-
stanger
-
Användare
-
-
107 inlägg
Ja, det är knepigt. Har du kollat med detta program för att kolla om din port är öppen - PFPortChecker. http://portforward.c...p/portcheck.htm
Du har väl tryckt på "Tillämpa" när du har gjort dina inställningar 
Ja det har jag tryckt:) Jag hittar ej var man kollar det i portchecker. Jag har använt http://www.whatsmyip.org/ports/ för att kolla och den säger att den är stängd. Eftersom min dator ändå ska formateras om imorgon så ska jag se efter det om det funkar. Får göra de och återkomma med besked imorgon. Tack för hjälpen så länge!
Postad 31 juli 2011 - 22:21
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Ok . När jag startar PFPortChecker så får jag upp detta fönster, jag bara skriver in min port som jag vill testa. Men en omformaterad dator kan alltid vara trevligt i vilket fall.
PFPortChecker.JPG 222,05K
3 Antal nerladdningarEdit: Du kanske förstår att du ska ladda ner programmet från sidan, det går inte att testa direkt på hemsidan alltså. http://www.portforwa...PortChecker.exe. En direktlänk till programmet.
Redigerat av Mazak, 31 juli 2011 - 22:42.
Postad 01 augusti 2011 - 06:21
stanger
-
stanger
-
Användare
-
-
107 inlägg
Ok . När jag startar PFPortChecker så får jag upp detta fönster, jag bara skriver in min port som jag vill testa.
Men en omformaterad dator kan alltid vara trevligt i vilket fall.
PFPortChecker.JPG 222,05K
3 Antal nerladdningar
Edit: Du kanske förstår att du ska ladda ner programmet från sidan, det går inte att testa direkt på hemsidan alltså. http://www.portforwa...PortChecker.exe. En direktlänk till programmet.
Var min brandvägg som gjorde att portchecker inte funka som de skulle. Men fungerar nu och där står att porten är öppen  Men när jag gör testet på whatsmyip, http://www.yougetsig...ols/open-ports/ så står det hela tiden att den är stängd! Vet inte vad man ska lita på!
Redigerat av stanger, 01 augusti 2011 - 06:56.
Postad 06 augusti 2011 - 17:02
ogras
-
ogras
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tjena.
Har precis införskaffat mig en RT-N56U och får inte hårddisken i usb att fungera. Kört igenom alla inställningar (kolla nå you tube-klipp). Men sista grejen man gör för att kunna se hårddisken, genom att "kör: \\rt-n56u" funkar inte för mig. "Nätverksfel. Det går inte att komma åt \\rt-n56u."
När jag öppnar utforskaren ser jag den ändå, fast bara som "medieenhet". Så när man öppnar den kör windows media player igång. Och det går inte att lägga över filer och så.
Vad göra? Tacksam för svar.
/Danne
Postad 06 augusti 2011 - 19:13
ogras
-
ogras
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Är hur nöjd som helst med N56U.
Att koppla en extern hårddisk till den för att använda den som lagring funkade över förväntan. Var inställd på att behöva gå in och manuellt lägga upp den samt öppna upp portar etc etc men det behövdes alltså inte. Både den bärbara och den stationära hittade den direkt.
Hur gjorde du? MVH / Danne
Postad 12 augusti 2011 - 13:15
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Funderar på att köpa denna Router, men skulle behöva veta om någon kör den ihop med sitt Sonos system? Inga anslutningsproblem mellan routern och Sonos?
Postad 13 augusti 2011 - 21:54
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Har en fråga ang. HDD somär kopplad till USB i routern. Jag kommer ihåg att innan när jag inte använde hdd så gick den i standby. Nu fast jag inte använder hdd över natten så snurrar den och blir varm, lite onödigt. Hur ska jag göra? Finns det någon inställning för detta?
Postad 13 augusti 2011 - 22:25
Unregistered7dffa157
-
Unregistered7dffa157
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har Sonos med denna routern och det funkar bra. Bytte faktiskt router pga problem med Sonos men som sagt nu flyter det på som det ska. Reservation för att jag mest kör Spotify och radio på Sonosen...
Postad 13 augusti 2011 - 22:28
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Jag har Sonos med denna routern och det funkar bra. Bytte faktiskt router pga problem med Sonos men som sagt nu flyter det på som det ska. Reservation för att jag mest kör Spotify och radio på Sonosen...
Jag kommer också köra Spotify och radio mest. Blir en beställning på den routern.
Postad 14 augusti 2011 - 12:42
egun
-
egun
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Finns det någon vänlig själ som kan berätta till mig hur man går till väga att få fasta lan ip adresser?
Har testat en massa olika sätt, får det inte att fungera.
En snart väldigt frustrerad egun
Edit: Har löst det, var bara jag som var otålig och inte vänta tillräckligt länge att ip adresserna ändrade sig..
Redigerat av egun, 14 augusti 2011 - 15:33.
Postad 14 augusti 2011 - 17:50
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Högerklicka på filen/mappen i Findern, klicka "Visa info". Under "Delning och behörighet" kan man korrigera rättigheterna på filerna. På filerna som krånglade hade min användare behörigheten "Anpassad". Ändrade jag det till "Läsa och skriva" istället så fungerar det.
Vill man ändra på alla underliggande objekt i en mapp så kan man klicka på kugghjulet och välja "Använd för inkluderade objekt". Väldigt smidigt om det gäller många filer som behöver korrigeras.
Tillägg; Efter uppdatering från Snow Leopard OSX till Lion OSX så fungerar det inte att använda routern för Time Machine längre. Time Machine över SMB stöds inte av Lion OSX det verkar inte finnas några planer från Apples sida att fixa det. Återstår att se om Asus kan tänka sig att införa stöd för AFP i routern.. Tillägg 2: Det finns ett experimentellt hack för att "tjuvkoppla" AFP och på så sätt få Time machine att fungera igen: http://msftguy.blogs...ature-bits.htmlAntar att det skall användas på egen risk. /Alex
Redigerat av alexndr, 14 augusti 2011 - 18:34.
Postad 15 augusti 2011 - 19:02
farside
-
farside
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hej,
Har lite problem med mitt lokala nätverk.
Införskaffade idag en ny router (Asus RT-N56U) och har nu fått lite problem med att när jag för över saker ifrån min laptop , som är trådlöst kopplad till nätverket , till min NAS (Seagate Blackarmor NAS 220) som är kopplat trådad till en repeater (netgear WN2000RPT) som sedan då är kopplad emot routern.
Tidigare hade jag en äldre netgear router , som dock var extremt slö , vilket gjorde att jag valde att byta router.
Problemet är att när jag för över något till NAS så avbryts överföringen efter en sväng , och datorn klagar på att nätverksplatsen inte längre är tillgänglig.
Jag har dock fortfarande kontakt med internet och kan starta om överföringen och då drar den igång igen efter typ 5 min.... Spelar ingen roll om jag för över via FTP , SMB eller om jag sätter igång en torrent och väljer att spara den på NAS. samma fel , nätverksplatsen är inte längre tillgänglig...
Största skillnaden på routern antar jag är att den är snabbare.. är det så att min NAS inte hänger med länge? (låter märkligt iofs) Några inställningar jag har missat?
Snälla , hjälp..
Postad 16 augusti 2011 - 19:13
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej,
Har lite problem med mitt lokala nätverk. Införskaffade idag en ny router (Asus RT-N56U) och har nu fått lite problem med att när jag för över saker ifrån min laptop , som är trådlöst kopplad till nätverket , till min NAS (Seagate Blackarmor NAS 220) som är kopplat trådad till en repeater (netgear WN2000RPT) som sedan då är kopplad emot routern.
Tidigare hade jag en äldre netgear router , som dock var extremt slö , vilket gjorde att jag valde att byta router.
Problemet är att när jag för över något till NAS så avbryts överföringen efter en sväng , och datorn klagar på att nätverksplatsen inte längre är tillgänglig. Jag har dock fortfarande kontakt med internet och kan starta om överföringen och då drar den igång igen efter typ 5 min.... Spelar ingen roll om jag för över via FTP , SMB eller om jag sätter igång en torrent och väljer att spara den på NAS. samma fel , nätverksplatsen är inte längre tillgänglig... Största skillnaden på routern antar jag är att den är snabbare.. är det så att min NAS inte hänger med länge? (låter märkligt iofs) Några inställningar jag har missat?
Snälla , hjälp..
Testat att uppdatera routerns firmware? /Alex
Postad 16 augusti 2011 - 21:33
farside
-
farside
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Har senaste mjukvaran installerad , så det är inte problemet tyvärr.
Fler ideér?
Postad 17 augusti 2011 - 08:58
alexndr
-
alexndr
-
Rookie
-
9 inlägg
Har senaste mjukvaran installerad , så det är inte problemet tyvärr. Fler ideér?
Jag har faktiskt också lite problem när jag belastar routern hårt. Får en känsla av att de senaste firmwaren inte är helt stabil. /Alex
Postad 18 augusti 2011 - 20:12
a_Warlock
-
a_Warlock
-
Användare
-
-
248 inlägg
Hej,
Har problem med att köra VPN igenom den, har firmware 1.0.1.4o.
Kan inte hitta vart jag kryssar i för att tillåtta IPsec.
Snälla hjälp då jag ska jobba hemmifrån imorgon...
Det är lugnt nu. Jag hittade och det funkar nu.
MVH
TZ
Redigerat av a_Warlock, 18 augusti 2011 - 22:17.
Postad 19 augusti 2011 - 20:12
Meep
-
Meep
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Fungerar torrent-programmet om man har mac?
Postad 19 augusti 2011 - 20:19
klauzer
-
klauzer
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Detta verkar begränsas av att min dator endast stödjer 2.4ghz och inte 5ghz, vilket som krävs för högre hastigheter.. Detta Nätverkskort borde lösa problemet
Är detta kort bara för laptop.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|