Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iPhone iOS 5

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2011 - 11:58

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det var nog innan de kopplade messages, email osv till apple-id.

Numera är det inte så smart att dela på sitt apple-id då messages, email skickas till samtliga devices som har id't.

Postad 31 October 2011 - 13:01

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Det var nog innan de kopplade messages, email osv till apple-id.

Numera är det inte så smart att dela på sitt apple-id då messages, email skickas till samtliga devices som har id't.

Tacksam om du ville förklara vad du menar med detta!

Postad 31 October 2011 - 13:03

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jag menar att om ngn skickar ett imessage till mig så får jag det till samtliga iphone, ipad, ipod som jag har mitt apple-id på.
Samma sak om ngn skickar email till mitt iCloud konto.
Därför är det inte så bra att dela sitt apple-id med ngn annan då de kan läsa dina mail, imessage.

Postad 31 October 2011 - 13:19

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Skickar iMessage mellan mina iPhones utan problem?

Postad 31 October 2011 - 14:38

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Jag menar att om ngn skickar ett imessage till mig så får jag det till samtliga iphone, ipad, ipod som jag har mitt apple-id på.
Samma sak om ngn skickar email till mitt iCloud konto.
Därför är det inte så bra att dela sitt apple-id med ngn annan då de kan läsa dina mail, imessage.

Det måste väl gå att justera vilka man ska skicka till (trots att man delar på appleid) annars är det ju en tämligen begränsad funktion (eller så borde det ju gå att lösa på annat sätt).
Inom familjen vill man (behöver man inte) köpa alla apps flera ggr så dela på ett konto är ju att föredra.

Hittade nedan som (om det stämmer) löser detta antar jag.

The question has been answered. For families that currently share an Apple ID to purchase content (i.e., iTunes Store account). Will be able to share Apps, Music & Books from the Cloud.

When iCloud goes live, those with current MobileMe address will have them migrated. Those without will have to create an @me.com address.

These @me.com addresses will now become your individual iCloud ID completely separate from your main iTunes Apple ID.

**iTunes Store Purchases**
Within Settings App > Store: Each device will have to determine if they want to manually download all purchased content or not. This setting is defaulted to "OFF" It is currently working now, so you can test it out and see how you like it. For families with different tastes in Music/Apps/Books, you'll want this to be set to "OFF" What does this mean? It means you will have to manually update purchases among all devices (except the device you purchased it on...obviously). Since everyone wants to share Apps/Songs/Books in the family from time to time, everyone will have the ability to "see" this content under the "purchased" tab.

For families concerned about content getting on a child's iDevice. You can go into Settings App > Restrictions and turn off iTunes, etc. and manually manage the content for them. By Restricting iTunes, they will not even be able to see purchased content.

While it might be difficult manually downloading Apps/Songs/Books from the "purchased" tabs, it is no different than what you do now when managing all these devices against an iTunes Library. However, now you can do so without being at the actual computer, and you don't even need to be in the same geographic location.

My plans are to have the main Mac in our house download all content to have a central location for everything incase the data center ever crashes.

**iCloud Account**
Under Settings App > iCloud you'll be able to register your required @me.com address. This will be your unique syncing account. You'll use this account address for all your PERSONAL iDevices and computer! This address will cover calendars, email, contacts, photo stream, find my iPhone, documents in the cloud, etc.

In terms of syncing this content to a computer: As Steve Jobs said, the PC is being demoted to the same status as a device (so think of your computer as a device...not the central hub). Your family will have to determine who's going to sync their iCloud account to the computer. If everyone in your family is planning on using the Cloud, it doesn't really matter, because this is a Post PC world and you don't really need a computer anyway. Why, because all their data will be in the cloud. The computer is no longer necessary.

The main issue is with photos, because Apple will not hold all your photos for you! So, I suggest the person that takes the most photos sets the computer to their @me.com (iCloud account). When you want to migrate other photos into the same computer from a different device (another iPhone OR Cannon camera), you'll have to manually connect it and migrate those photos into iPhoto. Hopefully, Apple will eventually allow users to share photos via photo stream to another @me.com account.

Sorry for the lengthy response, but I promise families will have a solution of some kind. As a previous poster said, each situation may require some sacrifice. However, the sacrifices will not be any more challenging than what you do now.

**Final Thoughts**
iOS5 allows wireless syncing via WiFi to iTunes. Therefore, in a worse case scenario, nothing will change from what you have now except your devices will sync based upon your iTunes preferences just like they do now only without wires...while you sleep at night.

Steve Jobs mentioned in the Keynote, in regards to iCloud, the ability to do both!

Can't wait for the Fall!

Ett annat sätt och kanske det bästa är väl att skaffa Icloud IDs till alla men i Itunes om man vill köpa ngt (eller på telefonen) så loggar man in med det gemensamma applekontot (som har ett kopplat VISAkort) och köper/laddar ned det man vill ha.

Hittade även nedan ang imessage för att kringgå att meddelanden går till alla "anslutna" idevices.

Associate a New Email with iMessage on Your Device

• Everything you need to do lives in the Messages tab of your iPhone, iPad or iPod Touch’s Settings app, so launch Settings and tap on Messages.
  • By default, iMessage will receive messages via your Apple ID email address and, if you have an iPhone, your phone number. That’s why, for example, my wife was getting my iMessages. You can’t remove an email address until you’ve replaced it, so from the Messages setting, tap Receive At > Add Another Email.
  • Type in the new email address you’d like to associate with that device.
  • Once the email’s been entered, Apple will send a verification email to that address. When you receive it, just click the activation link and the new address will now be linked to that device.
  • Finally, you can remove the original association by tapping the email address you want to remove and then tapping Remove This Email.
Pretty simple, right? That took care of my problem (now my wife doesn’t get my iMessages), associates her iMessage with her email address and we can continue blissfully enjoying a shared iTunes account.

Change Your iMessage “Caller ID”
Last, you can adjust what shows up as your iMessage “address” in your recipient’s messages in the Caller ID section. Open Settings > Messages > Receive At > Caller ID. You have the option of setting your Caller ID to any email address you’ve associated with iMessage or, if you have an iPhone, your phone number.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 31 October 2011 - 14:51.

Postad 31 October 2011 - 15:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jo men det hindrar väl inte "frun" i det här fallet att lägga till din email igen om hon nu vill spionera ;)
Jag skulle iaf inte dela på mitt apple id.

Postad 31 October 2011 - 15:37

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Nu när jag läser detta så kommer jag på att jag gick in i meddelanden inställningar och ändrade mailadressen just så. (la upp min egen och tog sedan bort den som är kopplad till Apple-id). Tror jag fick ett meddelande som jag godkände.
"Mycket just nu"

Postad 31 October 2011 - 15:46

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Jo men det hindrar väl inte "frun" i det här fallet att lägga till din email igen om hon nu vill spionera ;)

I så fall måste hon väl in i min och lägga upp sin egen mailadress? Lägger hon upp min i sin iPhone så får jag väl hennes meddelanden?
Självklart delar man inte Apple-id med vem som helst! Orsaken till dessa disk. är väl att få ett så smidigt system som möjligt. Vill man ha allt för sig själv så är det ju bara att låta bli!

Postad 31 October 2011 - 15:47

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Jag personligen skulle iaf inte låta alla i familjen köpa tex angry birds 5ggr eller tomtom 2ggr(fiktiva exempel) när man inte behöver det.

Men separata icloudids och så byter man till "köpa kontot" vid behov är nog det bästa.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 31 October 2011 - 15:48.

Postad 31 October 2011 - 15:48

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jo det är smidigt att använda samma konto för hela familjen på en dator också fast det är inte speciellt smart om man vill hålla ngt för sig själv ;)

Ni gör som ni vill.

Postad 31 October 2011 - 16:00

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Något annat.
Eftersom jag inte får detta med strömmade bilder att fungera vettigt så funderade jag på Dropbox. Har ju detta men bara 2gb. 50 gb kostar ca 700 per år. Då skulle man kunna spara bilder där i full storlek. Läste ngn stans att det inte går att ladda upp video. Vet ni hur det är med detta?

Postad 31 October 2011 - 16:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Box.net har 50GB gratis för IOS annars vet inte hur bra det funkar dock. 50GB bilder låter extremt mycket i mina öron men bilderna är kanske väldigt stora med 4, 4S?

Postad 31 October 2011 - 16:22

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Något annat.
Eftersom jag inte får detta med strömmade bilder att fungera vettigt så funderade jag på Dropbox. Har ju detta men bara 2gb. 50 gb kostar ca 700 per år. Då skulle man kunna spara bilder där i full storlek. Läste ngn stans att det inte går att ladda upp video. Vet ni hur det är med detta?

Vad jag har läst så stöds inte videosynk i molnet.

Postad 31 October 2011 - 16:42

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Snackar ni inte om 2 olika saker nu? Går fint att ladda upp videos till dropbox från min ipad iaf

Redigerat av Unregistereddc471864, 31 October 2011 - 16:44.

Postad 31 October 2011 - 17:09

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Box.net har 50GB gratis för IOS annars vet inte hur bra det funkar dock. 50GB bilder låter extremt mycket i mina öron men bilderna är kanske väldigt stora med 4, 4S?

Nästa steg var tydligen 50 gb hade kanske räckt med 25. Har 4gb bilder på den ena och 5 på den andra + en hel del på datorn. 4S bilder är ju mycket större om jag vill lagra i full storlek. Tidigare videos går ju att spela direkt från Dropbox men på 4S skall det tydligen inte gå pga upplösningen?

Postad 31 October 2011 - 17:14

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Har hört om Box.net men vet inte riktigt hur många "moln" man skall ha? Dropbox fungerar bra med mina dokument och annat. Vet inte om man kan skicka dokument direkt från mina olika appar till Box?

Postad 31 October 2011 - 17:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Snackar ni inte om 2 olika saker nu? Går fint att ladda upp videos till dropbox från min ipad iaf

Jag tänkte på icloud.

Postad 31 October 2011 - 18:24

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Testade med en video från 4:an, en minut lång. Laddade upp den till Dropbox med medelhög upplösning. Den blev ca 5 mb. Provade att ladda upp samma video med originalupplösning. Efter en jäkla tid så kom den upp och blev ca 70 mb! En 10-minuters video från 4S är ju fullständigt uteslutet att kunna skicka till Dropbox!?

Postad 31 October 2011 - 18:44

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ja. 1080p klipp tar självklart mycket plats. En blurayfilm ligger på ca 35-40GB för 2 timmar ;)

Postad 01 November 2011 - 11:05

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Attans jag "löste" inte alls mina WLAN problem genom att slå på SSID-broadcast. Det fungerade bara så länge jag inte stötte på ett annat WLAN. När jag sedan kommer hem igen så får jag manuellt välja mitt WLAN igen ... VARJE GÅNG.
Rejält kasst av Apple som haft WLAN problem sedan födelsen av iPhone. Dom har ju haft X-antal år på sig att åtgärda dessa stora problem. Inget har hänt dock ...

Postad 01 November 2011 - 16:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
har jag blivit knäpp eller finns inte iphone 4s tråden kvar?

Postad 01 November 2011 - 17:58

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

har jag blivit knäpp eller finns inte iphone 4s tråden kvar?

Jag tänkte precis fråga samma sak...

Postad 01 November 2011 - 18:32

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Hmm undrar sasmma sak... den verkar vara bortagen?

Redigerat av Unregistered1232, 01 November 2011 - 18:32.

Postad 01 November 2011 - 18:42

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Hmm undrar sasmma sak... den verkar vara bortagen?

Korrekt. Det jag får upp när jag försöker komma åt den är följande: [#10340] Du har inte tillstånd att visa detta ämne.

Postad 01 November 2011 - 18:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Korrekt. Det jag får upp när jag försöker komma åt den är följande: [#10340] Du har inte tillstånd att visa detta ämne.

samma här.
tur att det verkar ha blivit något fel så det inte bara var jag som hade blivit portad eller nåt :P

Postad 01 November 2011 - 18:48

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Den tråden fick nog och tog semester :D

Postad 01 November 2011 - 19:10

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Kan det vara Samsung som stoppat den?

Postad 01 November 2011 - 19:19

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0

Kan det vara Samsung som stoppat den?

hahaha :D

Postad 01 November 2011 - 21:43

BOLLING3R
  • BOLLING3R
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag får inte bort bildströms bilden även fast jag följer anvisningarna så fort jag slår på det så kommer bilden tillbaka. På icloud.com går det inte återställa då den klagar på server fel.

Ska reklamera min laptop så då synkade jag in några viktiga bilder på telefon. Hur kopierar jag in dem på på datorn sen ?

Postad 01 November 2011 - 22:15

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Koppla in telfonen med kabel till datorn så dyker kamerarujllen upp som en hårddisk. Samma som en vanlig kamera.

Postad 10 November 2011 - 22:20

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Så skall en uppdatering fungera!! 5.0.1

Postad 11 November 2011 - 08:29

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
har de fixat push problemen @me.com mailen i iCloud, någon som vet?

Postad 11 November 2011 - 10:33

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Det verkar finnas en gömd funktion i iOS 5

Postad bild

Samma funktion har funnits i Android sedan tidigare, Apple har programmerat in den i iOS 5 men inte valt att "öppna" upp den ännu. Kanske för att det blir ännu en kopia av android eller något. Men själv tycker jag att det är en användbar funktion, mycket bättre än den nuvarande stavningskontrollen som ersätter automatiskt med fel ord.

För att sätta på detta:

1. Download iBackupBot
2. Backup your iPhone/iPod in iTunes
3. Open iBackupBot and find the backup, then load it.
4. Find Library/Preferences/com.apple.keyboard.plist and open the file. (if your software isn’t registered you’ll have to press cancel and then it will open)
5. Add in the following code: <key>KeyboardAutocorrectionLists</key><string>YES</string>
6. Save your modifications, and then restore from backup from within iBackupbot.

Instruktioner hämtad från 9to5mac.

Redigerat av Unregistered1232, 11 November 2011 - 10:34.

Postad 11 November 2011 - 12:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Det verkar finnas en gömd funktion i iOS 5

Postad bild

Samma funktion har funnits i Android sedan tidigare, Apple har programmerat in den i iOS 5 men inte valt att "öppna" upp den ännu. Kanske för att det blir ännu en kopia av android eller något. Men själv tycker jag att det är en användbar funktion, mycket bättre än den nuvarande stavningskontrollen som ersätter automatiskt med fel ord.

För att sätta på detta:

Instruktioner hämtad från 9to5mac.

Och jag antar att för dom som jailbreakat sina lurar så kan man göra denna ändring direkt via SSH och bara respringa GUIT.

Postad 12 November 2011 - 10:43

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Vad använder ni för sidor för att hålla er uppdaterade om iOS, appar, tweaks m.fl.? Hade blivit tacksam för inspiration! Alla förslag är välkomna.

Postad 12 November 2011 - 15:12

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Jag får 90% av min info via Twitter.. @applespotlight är en bra Apple-twittrare.

Postad 12 November 2011 - 18:22

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Måste kännas surt bara ha en modell när ni redan nu suktar efter en ny?

Postad 13 November 2011 - 21:15

Nopod
  • Nopod
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Måste kännas surt bara ha en modell när ni redan nu suktar efter en ny?

Eh...denna tråd handlar om IOS 5 - är väl knappast någon modell? Måste kännas surt att inte ha något annat att göra en lördagkväll än att sitta och trolla....

Postad 14 November 2011 - 09:47

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Apple erkänner visst att iOS 5.0.1 inte löser alla problem med att batteriet tar slut snabbt.
http://www.idg.se/2....atteriproblemen

Postad 14 November 2011 - 14:04

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Faktiskt inte så dumt! Bra att kunna samla länkar till telefoninställningar på ett ställe. Använder "Touch Icon" istället för appen i artikeln. Bara att klistra in länkarna från artikeln i fältet för URL.
http://iphoneguiden....utan-jailbreak/

Postad 14 November 2011 - 14:17

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Faktiskt inte så dumt! Bra att kunna samla länkar till telefoninställningar på ett ställe. Använder "Touch Icon" istället för appen i artikeln. Bara att klistra in länkarna från artikeln i fältet för URL.

Samma sak men GRATIS:
http://iphoneza.co.za/IconSettings/

Postad 14 November 2011 - 20:08

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0

Faktiskt inte så dumt! Bra att kunna samla länkar till telefoninställningar på ett ställe. Använder "Touch Icon" istället för appen i artikeln. Bara att klistra in länkarna från artikeln i fältet för URL. http://iphoneguiden....utan-jailbreak/

Tusen tack för tipset. Det blev ett köp direkt. Även fast det finns ett gratisalternativ så kan detta vara värt 7:-

Postad 14 November 2011 - 21:51

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Tusen tack för tipset. Det blev ett köp direkt. Även fast det finns ett gratisalternativ så kan detta vara vÄrt 7:-

Gäller att hitta lite trevliga bilder till länkarna bara. Jag kör sök på Google bilder på ledordet så hittar man alltid något lämpligt.

Postad 15 November 2011 - 02:04

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Någon som hunnit testa Itunes Matchning

Är i gång i US nu :)

Postad 15 November 2011 - 10:24

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Tror inte iTunes Match kommer till Sverige! Men är inte säker.

Postad 15 November 2011 - 12:59

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Nice... Blir lätt ett köp!

Postad 15 November 2011 - 22:33

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Ska till London snart och undrar om några av er har tips på gratis London karta till Iphone och kanske även någon gratis wi-fi app som söker och kopplar upp sig mot dessa fria hotspots.

Postad 18 November 2011 - 14:23

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Åkte 6 timmar bort. 4:an ställde om tiden men inte 4S:en? Inställningar samma. Något med 5.0.1?

Postad 18 November 2011 - 14:46

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0

Åkte 6 timmar bort. 4:an ställde om tiden men inte 4S:en? Inställningar samma. Något med 5.0.1?

Du har inte stängt av "ställer in tidszon" under platstjänster -> Systemtjänster ?
Det är ju den de rekommenderat att stänga av för att spara batteri på 4S:en

Postad 19 November 2011 - 04:22

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Nej det är på på båda. Fick ställa in tiden manuellt på 4S:en. Tänkte kanske att funktionen hade kopplats bort på 4S:en med 5.0.1 trots att inställningen är på?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.