Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W PV1D

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2012 - 04:10

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Man kan lugnt säga att de kräver sitt rum!

Inte helt oväntad respons för övrigt.Jag vill nog säga samma sak när jag tittar i era gallerier. Smaken är som baken :)

tråkigt respons du fick

personligen skulle nog inte välja just den där varianten, eller om jag ville ha just dom Elac-högtalarna och prisskillnaden inte var allt för stor mot andra utföranden, så skulle jag nog faktiskt välja den varianten.
Ibland är det bästa sättet att dölja saker genom att låta dom ta plats...
Och helt klart finns det sätt att inreda med dom... dom skulle passa riktigt bra bredvid vissa picasso-tavlor, mycket bättre än om dom var pianolackade. Sen om man hade en picasso, så skulle man nog ha råd med mer exklusiva högtalare och helt enkelt valt något annat, men det är en helt annan sak.

Postad 30 October 2012 - 20:53

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Trist att så många skjuter ner denna nya sub när de endast kollar på grafer från den äldre modellen och inte ens lyssnat på den nya. Har iallafall lyssnat på den nya och visst man får inte den djupaste eller kraftigaste basen med 2x8tum i en "snygg" bas, men fan spelar den rappt och tajt. Den spelade väldigt bra och kompletterade de stativare jag lyssnade på den tillsammans med grymt bra.

Denna kanske inte är första valet för någon som vill ha fläskig eller extremt djup(som man f.ö. blir illamående av(läs under 10hz)

Men för någon som vill ha en rapp och snygg baslåda som presterar grymt till musik och schysst till film skulle ja alla gånger rekommendera en provlyssning.

Sen kan era grafer säga vad dom vill, subben fick toppbetyg av whathifi och fått bra recensioner på andra håll

Postad 30 October 2012 - 21:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Denna kanske inte är första valet för någon som vill ha fläskig eller extremt djup(som man f.ö. blir illamående av(läs under 10hz)

Du skrev fel där. Du skrev "man" istället för "jag".

Postad 30 October 2012 - 22:02

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Trist att så många skjuter ner denna nya sub när de endast kollar på grafer från den äldre modellen och inte ens lyssnat på den nya. Har iallafall lyssnat på den nya och visst man får inte den djupaste eller kraftigaste basen med 2x8tum i en "snygg" bas, men fan spelar den rappt och tajt. Den spelade väldigt bra och kompletterade de stativare jag lyssnade på den tillsammans med grymt bra.

Men för någon som vill ha en rapp och snygg baslåda som presterar grymt till musik och schysst till film skulle ja alla gånger rekommendera en provlyssning.

Sen kan era grafer säga vad dom vill, subben fick toppbetyg av whathifi och fått bra recensioner på andra håll

Och bara för att whathifi skrivit att den är bra så skall man springa och spendera dessa pengar på en boll som presterar sämre än en xtz:a 12a.
Jo jag har hört bollen och nej den presterar absolut inte bra enl mig o vad jag hörde då (tillsammans med b&w 805d)

Men självklart kan jag tänka mig att man köper denna för att få lite bas i en mkt snygg förpackning, speciellt för de designmedvetna....men att sen att kalla det för bra bas för pengarna är att ta i, men som sagt det är ett bra val om man har design som prio för den är ju väldigt snygg.

Redigerat av robert293, 31 October 2012 - 11:29.

Postad 11 July 2013 - 16:38

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
I brist på annat tänkte jag boosta tråden lite, i förra vändan blev det ingen subwoofer för min del (Tog mig an en center istället! :D ). Letar efter en bra baslåda för systemet hemma, CM9 golvhögtalare och Center 2 från B&W. Min första tanke var just PV1D som blivit slaktad här på forumet (delvis pga föregångarens dåliga testkurva). Ska man lyssna på HifiKlubben så är det PV1D som gäller för mitt system. Delvis för att behålla samma ljudmönster, "klang", i alla högtalare så rekommendera de att man håller sig till samma tillverkare. Vet inte om det stämmer eller ej men givetvis finns det betydelse eftersom man knappast blandar olika högtalare hej vilt.

Finns det något alternativ, runt samma prisklass, kan tänka mig lägga 10-15 k om woofern visar var skåpet skall stå. Och utan att den måste ha påse på huvudet när kompisarna är på besök.

Postad 11 July 2013 - 17:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det var det dummaste jag hört.. Om dom har klang i sin baslåda så måste den spela riktigt illa...

Postad 11 July 2013 - 17:08

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=163120

Postad 11 July 2013 - 20:08

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 2

Det var det dummaste jag hört.. Om dom har klang i sin baslåda så måste den spela riktigt illa...

Inte bara otrevlig, utan helt utan poäng också. Svara på frågan eller var tyst är du snäll.

Postad 11 July 2013 - 20:42

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Kolla länken i inlägg 107! Där har du en sub som du inte behöver täcka över ,och du kommer garanterat få mer av allt än med den fina söta lilla pv-1d. Men prioriterar du liten, söt osv framför kvalitet, prestanda och prisvärdhet så köp pv-1d.

Postad 11 July 2013 - 20:57

Legion20xx
  • Legion20xx
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Hifi klubben kan vara lite speciella ibland. Man får ta med det stora saltkaret när man pratar med dom. Det är så att hifi klubben ska ha ensamrätt att sälja vissa märken om jag inte missminner mig, b&w är ett utav dem. För att hjälpa dig, så kan jag säga att klang matcha en subb för att det är samma märke stämmer inte alls. Du kan köpa i princip vilken subb som helst med vilka högtalare som helst och få det att lira sömnlöst ihop. Kan precis som många andra på detta forum inte rekommendera pv1d. Den är ingen bra för pengarna du lägger ut. För 15000kr kan du hitta till exempel subben i länken ovan. Passa på och köp den om den duger utseendemässigt, menas de har någon kvar som du kan köpa i Sverige.

Jag håller med bakerman för övrigt, en själv hade ju garvat ihjäl mig om de sa något sånt till mig. Inte för att det handlar om just den subben(det bidrar ganska rejält dock) utan snarare att det är bevis på deras okunskap eller så är det bara ett sälja argument.

Redigerat av Legion20xx, 11 July 2013 - 20:58.

Postad 11 July 2013 - 22:39

msjoho
  • msjoho
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 1
"Klang" var mitt ord, försökte hitta något som jag kunde göra mig förstådd med, men tack alla som idiotförklarar mig på detta vänliga forum. När vi nu har satt tonen för vidare diskussion så är jag dock givetvis intresserad av de av er som har något konstruktivt att tillföra.

SVS:en kan mycket väl vara en kandidat. Hur står sig den mot exempelvis denna som jag tyckte såg läcker ut och en snabb titt på recensioner verkar tyda på lite bra punsh: https://www.prisjakt...kt.php?p=251842

Postad 11 July 2013 - 22:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Inte bara otrevlig, utan helt utan poäng också. Svara på frågan eller var tyst är du snäll.

Inte ett dugg otrevlig. Det var det dummaste jag har hört.
"Klang" är frekvenskurva. Hur ett baselement, en diskant och ett delningsfilter spelar ihop med lådan.
Om det är tokigheter i frontarna så kan det vara bra att ha samma tokigheter i centern.
En baslåda spelar ett helt eget frekvensspann och kan således inte klangmatchas med frontar och center.

Grundkunskap som dom på Klubben borde veta om. Säkerligen gör dom det också, men givetvis måste dom ju försöka hitta argument för att få sälja en så fullkomligt genomrutten och överprissatt baslåda.

Jag håller med bakerman för övrigt, en själv hade ju garvat ihjäl mig om de sa något sånt till mig. Inte för att det handlar om just den subben(det bidrar ganska rejält dock) utan snarare att det är bevis på deras okunskap eller så är det bara ett sälja argument.

Precis. Är nästan lite sugen på att gå in och spela spekulant..
Dom kan ju lura vilken okunnig människa som helst. Om man bara har grundkunskaper så skulle man ju dock kunna prata omkull dom hur lätt som helst.

Postad 12 July 2013 - 09:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
"Klang är frekvenskurva" ok, så om två olika konstruktioner mäter rakt så låter dom även likadant?
Du kanske vill omformulera dig lite? ;)

Postad 12 July 2013 - 15:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

"Klang är frekvenskurva" ok, så om två olika konstruktioner mäter rakt så låter dom även likadant?
Du kanske vill omformulera dig lite? ;)

Visa gärna en högtalare som mäter rakt. Man kallar det att det mäter "rakt", men inte en enda högtalare i hela världen kan visa en mätning on och off axis som mäter som ett rakt streck kan jag lova. ;)

Det finns alltid något hyss i en högtalare. Antingen i bas, mellan eller diskantregistret.
En dipp på bara ett par dB är trots allt en dipp, även om den är väldigt liten.

Seså farbror tjockis. Ta fram en närfältsmätning on och off axis på en högtalare mätt i frirymd som mäter som ett skottrakt streck över hela registret tack. ;)

Postad 14 July 2013 - 09:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Offaxis har jag inte nämnt det är du som blandade in det, det finns väl x antal högtalare som mäter rakt iom ett visst register menar du då att dom låter likadant där?
Ne det tror jag inte heller att du menar, mer att det kom ut fel när du skrev det, vi vet ju alla om att du skriver snabbt som en vessla så det är ju inte konstigt att det blir fel ibland ;)

Redigerat av Evil Homer, 14 July 2013 - 09:24.

Postad 14 July 2013 - 11:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Vi vänder på det istället blötfet.
Kan inte du förklara vad "klang" innebär? Vad det är som gör att en högtalare har en viss "klang"? ;)

Postad 20 July 2013 - 20:13

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Nå vad tror du bakerman, kommer mina två W7-element ta två PV1:or? :D

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 20 July 2013 - 20:14.

Postad 20 July 2013 - 22:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
fet chans. discobollen gör 7.5 hz!

Postad 21 July 2013 - 01:04

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Gisses! Då är det lika bra att ge upp redan nu...

7,5hz, det gör väll knappt bakermans subbar :D

Postad 21 July 2013 - 01:21

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
lol :D :lol:

Postad 26 July 2013 - 21:00

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

fet chans. discobollen gör 7.5 hz!

:lol: :lol: :lol:

Postad 16 August 2013 - 16:33

Bolander
  • Bolander
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Första inlägget på forumet....

Jag är ju inte säker på att bara för att en produkt är designad(är inte alla högtalare det?) skulle låta sämre än en mer traditionell låda. Jag är inte heller så säker på att en aluminiumkonstruktion blir så mycket dyrare än vackert fanerade lådor. Ok lådvolym och storlek på element står väl i proportion till kvantitet när det gäller lågbas och basfrekvenser överlag men frågan är hur mycket man behöver? Det här är ju ett hemmabioforum och jag har förstått att man gjärna vill lägga till extra tunggung på bioljudet och lämna det frekvenslinjära inget fel det, alla har sin smak. Jag lyssnar bara på 2-kanal och har knappt 20 kvadrat att spela på(gäller nog många av oss) och min erfarenhet säger att det oftast fungerar bättre med mindre lådor och element. Detta gäller definitivt för "stereohögtalare" men även subar enligt min erfarenhet. Undantag finns säkert och inget motsatsförhållande men... Väljud eller (för)mycket bas? Ja jag vet ju vad jag väljer. För att återgå till PV1d:an... kanske... men bara kanske är det en riktigt bra högtalare i sin prisklass... till det den är avsedd för.

Tack för ordet

Redigerat av Bolander, 16 August 2013 - 17:42.

Postad 16 August 2013 - 20:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Välkommen :) men... gud nej. Har du hört den? Hörde den tillsammans med 803d och subben hördes inte alls. Den gick tydligen inte att höja mer i volym heller, så att man skulle höra den. Det är 12000 riktigt bortkastade pengar, lovar att du kan få 10 gånger så bra för det priset :) även snygga subbar. Kolla rel.

Postad 16 August 2013 - 22:16

Bolander
  • Bolander
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag måste ju lyssna för att få en uppfattning. What hifi har testat och hade inga invändningar, nämde dom inte till och med tryck och punch i sammanhanget och jag vet att föregångaren fick lovord i HiFi&Musik. Jag misstror inte din upplevelse :) men mycket kan ju påverka hur ett test faller ut. Nu vet jag ju inte hur långt ner i frekvens 803:orna gick i testrummet, rummets storlek och hur lämplig en sådan uppställningen med golvhögtalare egentligen är. Jag tror ju suben i första hand är tänkt för mindre rum att komplettera stativhögtalare.

Postad 16 August 2013 - 22:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
what hifis recension är ett stort skämt. det som säger det mesta om discosubben enligt mig är hur den är specad. den är specad mellan 7.5 och 400hz! det är ett register som du inte hittar hos köpessubbar för sexsiffriga belopp. det finns bara en sub i världen som jag känner till som spelar så djupt, och det är en stor industrifläkt som du har i ett rum intill ditt biorum :D

upp till 400 säger ju sig självt det med, en sub brukar delas betydligt lägre. högtalarna jag lyssnade på gick ner till typ höga 30 tror jag, eller om det tom var låga 40. dom är extremt basiga, men subben kunde ställas in digitalt att spela tillsammans med just dom högtalarna, och jag hörde inte att den var på ens. det var därför jag frågade om den gick att höja och fick svaret att den inte gjorde det. jag tappade hakan då. 12.000 för någonting som du inte ens märker spelar *asg*

nej, fy tusan. kolla istället på CV's 18". den hade jag en audio pro och bassbattlade mot. visst, den går inte djupt, men hela hela hela butiken hoppade. folk på gatan stannade och kollade in i butiken. i ren spl var den abnormalt extrem och vilken vansinnig punch det var i den. kostar 9000. och inte ens den mest basknarkande individen här inne (bakerman) skulle säga att ren spl inte hade räckt till *asg*

Postad 16 August 2013 - 23:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag lyssnar bara på 2-kanal och har knappt 20 kvadrat att spela på(gäller nog många av oss) och min erfarenhet säger att det oftast fungerar bättre med mindre lådor och element. Detta gäller definitivt för "stereohögtalare" men även subar enligt min erfarenhet. Undantag finns säkert och inget motsatsförhållande men... Väljud eller (för)mycket bas? Ja jag vet ju vad jag väljer.

Jag vill hävda att det är en myt. Det finns inget, vad jag vet, som säger att små lådor och element passar bättre i "mindre" rum. Jag har ca 19 kvm och där har jag 4 st 12 tums basar, bara under 80 hz. Funkar fin fint.

Postad 16 August 2013 - 23:31

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

what hifis recension är ett stort skämt. det som säger det mesta om discosubben enligt mig är hur den är specad. den är specad mellan 7.5 och 400hz! det är ett register som du inte hittar hos köpessubbar för sexsiffriga belopp. det finns bara en sub i världen som jag känner till som spelar så djupt, och det är en stor industrifläkt som du har i ett rum intill ditt biorum :D

upp till 400 säger ju sig självt det med, en sub brukar delas betydligt lägre. högtalarna jag lyssnade på gick ner till typ höga 30 tror jag, eller om det tom var låga 40. dom är extremt basiga, men subben kunde ställas in digitalt att spela tillsammans med just dom högtalarna, och jag hörde inte att den var på ens. det var därför jag frågade om den gick att höja och fick svaret att den inte gjorde det. jag tappade hakan då. 12.000 för någonting som du inte ens märker spelar *asg*

nej, fy tusan. kolla istället på CV's 18". den hade jag en audio pro och bassbattlade mot. visst, den går inte djupt, men hela hela hela butiken hoppade. folk på gatan stannade och kollade in i butiken. i ren spl var den abnormalt extrem och vilken vansinnig punch det var i den. kostar 9000. och inte ens den mest basknarkande individen här inne (bakerman) skulle säga att ren spl inte hade räckt till *asg*

En sub skall ju iofs integreras med de andra högtalarna och inte sticka ut/höras specifikt som sådan, men jag förstår vad du menar. Det är en liiiiiten sub.

Redigerat av Unregistered95265801, 16 August 2013 - 23:33.

Postad 16 August 2013 - 23:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Absolut, men vill du testa subben som kostar 12 papp så vrider du på den så att den sticker ut. Och det gör pv1d absolut inte. Åk till närmsta klubb och skratta :)

Postad 17 August 2013 - 10:38

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Lyssnade på pv1 med ett par pm1, och inte vart det bättre i mina öron med den. Skärpan i pm1's bas försvann helt.

Postad 23 August 2013 - 10:38

Bolander
  • Bolander
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag testkör PV1d:an nu... Jag har low pass inställd på omkring 40-45hz(testar lite olika) och jag får ställa volymen ganska lågt för att inte suben ska ta överhand. Högtalarna är ett par stativare Elac 330.3 jet(330ce:s föregångare) och rummet ca 19 kvadrat. Suben är rapp och rent subjektivt verkar den gå ganska djupt utan den där kroppsnära känslan. Så till musik funkar den fint, men visst är den dyr.

Postad 23 August 2013 - 17:18

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag testkör PV1d:an nu... Jag har low pass inställd på omkring 40-45hz(testar lite olika) och jag får ställa volymen ganska lågt för att inte suben ska ta överhand. Högtalarna är ett par stativare Elac 330.3 jet(330ce:s föregångare) och rummet ca 19 kvadrat. Suben är rapp och rent subjektivt verkar den gå ganska djupt utan den där kroppsnära känslan. Så till musik funkar den fint, men visst är den dyr.

Dela gärna med dig av lite mer intryck och synpunkter när du kört den ett tag. Är själv väldigt nyfiken på denna sub som komplement till mina CM9.
Dom som äger denna sub verkar ju onekligen mer än nöjda med den så något speciellt måste det ju vara som gör att folk slänger ut ca 13k på denna pryl.
Ska dock ta tummen ur någon dag när tid finnes och åka och provlyssna den.

Postad 23 August 2013 - 18:22

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Kan ju få provlyssna här någongång om ni vill. Säger inte att den är lika bra eller ens i närheten av riktiga subbor men men för en design bas som frugan tillåter så änden bra. Har 2st och det funkar.. Har haft 2velodyne SPL 1200 R innan och det går inte att jämföra. Men dom är stora och fyrkantiga också... Vad föredrar man i ett vardagsrum?

Postad 23 August 2013 - 19:16

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Kan ju få provlyssna här någongång om ni vill. Säger inte att den är lika bra eller ens i närheten av riktiga subbor men men för en design bas som frugan tillåter så änden bra. Har 2st och det funkar.. Har haft 2velodyne SPL 1200 R innan och det går inte att jämföra. Men dom är stora och fyrkantiga också... Vad föredrar man i ett vardagsrum?

Utveckla gärna skillnaden.

Postad 30 August 2013 - 12:53

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Att ange 7,5Hz-450Hz +-3dB på den här subben är ju så nära rent bedrägeri man kan komma.

Däremot verkar den inte mäta så kasst ändå (enligt Sound+Vision magasin) :
Bass output, subwoofer (CEA-2010A standard)
Ultra-low bass (20-31.5 Hz) average: 95.1 dB
  • 20 Hz: 91.4 dB
  • 25 Hz: 94.6 dB
  • 31.5 Hz: 98.1 dB
Low bass (40-63 Hz) average: 114.3 dB
  • 40 Hz: 111.1 dB L
  • 50 Hz: 114.7 dB L
  • 63 Hz: 116.3 dB L
Postad bild
+-3dB verkar den klara ca 23Hz och det är inte illa för storleken (fortfarande dyr för den prestandan dock)

Redigerat av Unregistered4b026b86, 30 August 2013 - 12:59.

Postad 31 August 2013 - 08:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Inte en chans att den gör 85db i 10 hz. Finns inte på planeten.

Postad 01 September 2013 - 07:35

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 1
Har haft kanonkulan hemma sen igår och måste säga att efter kalibrering i audyssey och sen lite egna justeringar i subbens egna menyer så spelar den riktigt snyggt ihop med mina cm9:or. Har aldrig hört en sub blanda sig så bra och diskret med ett par golvare och i början trodde jag inte ens att den spelade alls. Men när man sedan stänger av den efter ett tags lyssning så märks det direkt att det är något som saknas.
Den färgar inte och den "mullrar" inte och den lyfter inte fram något som inte finns när man lyssnar på musik utan det känns verkligen som att den enbart spelar det som verkligen ska finnas i musiken och den gör det riktigt bra. Testade att dela den på 60, 70 och 80Hz, till musik med mitt system så tyckte jag 70Hz delningen lät bäst.

"Nackdelen" var dock att när jag stängt av subben så tog det inte många minuter innan jag vant mig att bara köra med golvarna igen och kände att, "jag kan nog lika gärna köra utan sub". Det är också detta som gör att jag inte känner det värt att slänga ut 13k på denna sub. Men den spelar något oerhört snyggt måste jag ändå säga.

Till film spelar den också mycket bra men då är man ju nere på så låga frekvenser att implementeringen i golvhögtalarna spelar mindre roll känner jag. På låga volymer så känner man att den finns där men det är på högre volymer som den verkligen börjar bli rolig. Den blir nämligen fysisk men utan att sätta sakerna i rummet i skakning vilket uppskattas av mig. Den liksom känns men ändå inte tycker jag (svårt att förklara med ord).
En mycket kompetent, rolig och annorlunda sub enligt mitt tycke.

Till musik så kommer jag att överleva utan sub känner jag då jag tydligen stör mig på att lägga till en 3:e dimension (subben) i musiken, det känns på något vis störande, jobbigt och onaturligt i mina öron. PV1D blandar sig dock oerhört fint tycker jag, men det känns för mig inte värt att lägga 13k på den nyansen.
Till film däremot så bara måste jag införskaffa en sub nu då jag varit utan 1 år snart.
En asw610 står nu på tur att testas då den känns mer prisvärd för mitt användningsområde och med tanke på priset, 6k, och även omdömena som den fått så går tankarna åt att kanske införskaffa 2st sådana istället.

Postad 01 September 2013 - 08:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Där har vi en ägare med samma upplevelse som mig :) sen så ska det ju även tryckas på att jag inte lyssnade med "lilla" cm9, utan 804D, ett par högtalare med vansinnigt stark bas. Då försvann även den där nyanseringen. Cm9, om den har samma sorts basljud som cm7, är inte överdrivet basig som 804d och därför kan det förklara varför ovanstående märkte av nyansen i musiken medans jag hörde squat. Sen så kollade vi inte på film, därav att jag inte kan bedöma den för det :)

Kul att en ägare är ärlig med sin bas :) men vi håller nog alla med om att den är vansinnigt snygg, speciellt med displayen :D
Edit: whops, såg inte tiden för innehavet :)
Kan du lämna tillbaka mot något annat så är det nog ett intressant alternativ om du känner att den inte spelade så mycket som du tycker att den kostade så att säga.

Redigerat av Zartok, 01 September 2013 - 08:53.

Postad 01 September 2013 - 16:29

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Hade den till låns bara för att testa den då jag blev rekommenderad denna sub till min anläggning. Ska testa den igen mot en asw10cm senare. PV1D verkar vara lite känslig vid kalibreringen så jag ska testa båda mot varandra i butik, inställda efter konstens regler hoppas jag.
Den spelar ju helt sanslöst rent så skulle man lyckas ge den en extra spark i ars**t så skulle det vara trevligt (men jag är tveksam till detta). Lite trist att DB1 är nästa steg bara, skulle finnas något däremellan.

Postad 01 September 2013 - 20:12

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 1
Här om dagen var jag inne på Hifi klubben. Dom hade PV1D uppställd för provlyssning tillsammans med B&W P1 och B&W 805 Diamond. När jag såg uppställning så kom jag att tänka på PV1D fått en del kritik här på forumet så jag bestämde mej för att sitta ner och lyssna på anläggningen. Jag växlade mellen stativhögtalarns P1 och 805 några gånger. Ljudet "hängde ihop" så pass bra att jag blev tvungen att stänga av suben för att försäkra mej om att den faktiskt spelade och det gjordes den. Den var en rejäl skilnad att spela med suben och utan.

Tillsammans med någon av dessa stativhögtalare så presterade PV1D riktigt bra men jag tror inte den har så mycket att tillföra om man försöker sig på att para den med ett par golvhögtalare.

Edit, det ska naturligtvis stå PV1D i texten och nu är det fixat.

Redigerat av Arngrim, 01 September 2013 - 23:47.

Postad 01 September 2013 - 21:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Pv1 eller pv1d?

Postad 02 September 2013 - 12:10

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 1

Här om dagen var jag inne på Hifi klubben. Dom hade PV1D uppställd för provlyssning tillsammans med B&W P1 och B&W 805 Diamond. När jag såg uppställning så kom jag att tänka på PV1D fått en del kritik här på forumet så jag bestämde mej för att sitta ner och lyssna på anläggningen. Jag växlade mellen stativhögtalarns P1 och 805 några gånger. Ljudet "hängde ihop" så pass bra att jag blev tvungen att stänga av suben för att försäkra mej om att den faktiskt spelade och det gjordes den. Den var en rejäl skilnad att spela med suben och utan.

Tillsammans med någon av dessa stativhögtalare så presterade PV1D riktigt bra men jag tror inte den har så mycket att tillföra om man försöker sig på att para den med ett par golvhögtalare.

Edit, det ska naturligtvis stå PV1D i texten och nu är det fixat.

Golvhögtalare kan man väl para den med, men inte golvhögtalare som spelar djupt med hög effektivitet.
Man måste nog se den här subwoofern för vad den är. Den kommer inte vara en partysub, så den kommer inte spela ihop med stora golvhögtalare på extrem volym.
Den kommer inte att överdriva djupa bastoner, för att kompensera för att man inte är van att höra dom och på så vis tydligt lyfta fram något i musik som man inte är van att höra.
Den kommer inte skaka sönder rummet.

Har man högtalare som går rätt djupt och är rätt effektiva, så kommer den lilla frekvensökningen man får inte kännas värd pengarna. Musiken man lyssnar på måste ju dessutom innehålla dom frekvenserna.
Det finns andra subbar, till och med billigare som tydligare markerar det utökade frekvensomfånget, men om den inte är väldigt mycket billigare, så tror jag att man skulle kunna leva utan den subben lika gärna som man kan leva utan den här (och sen får man fundera på om det markerade utökade frekvensomfånget egentligen är balanserat). Om det inte är för sub-effekter i film, men det är inte vad den här subben är avsedd för.

Det är en bra musiksub, förutsatt att man har högtalare som den fyller någon funktion med. Och med musiksub menas inte partysub, som orkar skaka hela huset i house-tempo.
Det finns andra musikaliska subbar, som kan utmana denna och kanske till och med slå denna för mindre summa pengar, men då går man miste om designen.
Vill man ha en designad partysub, så är detta inte det, vet inte om det direkt finns någon.
Vill man ha en designad sub för att leverera en kraftfull filmupplevelse, så vet jag heller inte vad man ska köpa.

Bara för att det här råkar vara en av väldigt få designade subwoofers, så är detta inte en som passar alla ändamål. Folk får nog ta och bortse från sin besvikelse över att detta inte var den partysub, eller filmsub med hög Waf, som dom drömmer om, och istället bedöma den utifrån vad den är. Prisvärdet känns inte klockrent, men väger man in att man betalar för designen också så är den inte så dyr för vad den är. Är man ute efter något den inte kan leverera till fullo, då kan 13k vara riktigt dyrt, men om man ser sig om i högtalarvärlden så finns det många exempel på högtalare som kostar betydlig pengar och som inte uppfyller allas önskemål, som ändå kan vara bra på just det dom är.

Postad 08 September 2013 - 18:11

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
När jag nu lyssnat en hel del på mina cm10 så blir jag nyfiken på hur det skulle låta med en pv1d. Förstår tänker mer nu, och det är nog som skrivet ovan så att säga.

Korrekt kort och gott, och ingen party-subb alls.

Mina svs funkar inte alls till cm10.

Postad 08 September 2013 - 18:19

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Varför inte testa en REL :-)

Postad 08 September 2013 - 20:29

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

När jag nu lyssnat en hel del på mina cm10 så blir jag nyfiken på hur det skulle låta med en pv1d. Förstår tänker mer nu, och det är nog som skrivet ovan så att säga.

Korrekt kort och gott, och ingen party-subb alls.

Mina svs funkar inte alls till cm10.

Vilken svs-modell använder du?
Jag blev själv rekommenderad deras SB13-Ultra till mina cm9.

Postad 08 September 2013 - 20:34

vad ska man skriva 123
  • vad ska man skriva 123
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ursäkta! Hur skapar jag en ny tråd i minhembio!? Vet att det inte har nån ting att gör här, har kollat min hittar inget!
Sorry skulle behöva hjälp

Postad 16 September 2013 - 21:43

Bolander
  • Bolander
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 1
Tja... när det gäller priser på olika HiFi-produkter, kablar, strömrenare och allsköns tweeks så har väl HiFin gått bananas för länge sedan men prisvärdhet kan man ju fortfarande diskutera någorlunda förnuftigt. En del hävdar kanske till och med att man kan mäta sig till den. När det gäller pv1d:an så gör den ett riktigt bra jobb tillsammans med mina stativare som är specade ner till 40hz. Högtalaren i sig andas kvalite, den är lätt att integrera, kvaliten på ljudet känns hög, går den ner till 20hz i hörbara nivåer, antagligen inte. Men det finns mycket information mellan 40 och tex 25hz och mindre och mindre hörbart ner mot 20hz och under. När det gäller subbar och prisvärdhet så pratar man ofta mer om kvantitet än kvalite och 20hz är som ett mantra i debatten. Med detta sagt så hade vi antagligen inte änns diskuterat den här högtalaren om den varit fyrkantig och andrahandsvärdet hade definitivt varit lägre. Det är klart att den säljer för att den sticker ut från mängden och kanske är designen till och med en försäljningsstrategi... men snygg är den :)

ps

och 8hz måste man väl ändå säga är en horibel marknadsföring i stil med dom där 200w högtalarna alla skulle ha på det glada 80-talet. En sådan marknadsföring är ju till för att lura den stora massan som inte förstår bättre.

Postad 29 July 2017 - 12:46

sashy
  • sashy
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

edit

Redigerat av sashy, 27 October 2018 - 17:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.