Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 10 July 2012 - 19:42

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Det finns flera på forumet som gjort blinda tester mellan DACar/Spelare och de lär inte hålla med dig. :)

Det får stå för dem i så fall. :) Jag har vid tillfällen lånat hem ett gäng DAC:ar och jämfört innan jag slagit till, och det är absolut inget placebo. Senast när jag bestämde mig för min Hegel HD20 hade jag bl.a. en fyra gånger dyrare DAC från Chord hemma (QBD76 som vid tillfället kostade 45'000 kr) och hade det varit inbillning hade jag troligen tyckt att den lät bäst. ;) Vilket den inte gjorde! Men som jag skrev ovan, man ska inte överdriva dessa skillnader i förhållande till rumsakustiken och högtalarna. Men det är inget konstigt att DAC:ar låter olika med tanke på att de innehåller olika D/A-omvandlare, analogdelar, strömförsörjning o.s.v. Inte konstigare än att olika CD-spelare låter olika, det är ju i princip en CD-spelare utan transport vi talar om. Men man lär ha hyffsad akustik och anläggning innan det börjar bli en väsentlig skillnad, och givetvis ett tränat öra. Men det senare utgår jag från att de flesta hifi-entusiaster har. För de med enkel anläggning som t.ex. vill spela upp från en dator eller nätverksspelare är det troligen vettigast att köpa något i moderat prisklass som gör jobbet på ett bra vis så att man undviker det risiga datorljudet. Där har vi tveklöst det största hoppet.

Postad 10 July 2012 - 20:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Är det någon som överhuvudtaget ens har antytt att ECC83/12AX7 skulle vara slutrör? Inte jag i alla fall....

...I princip går det för övrigt att använda dessa som slutrör, men det görs inte, helt enkelt för att andra modeller är bättre lämpade.

Skitsnack som vanligt

Det finns förstärkare med endast 12AX7 och inget annat slutsteg bara så att du vet. Sen finns det rörhybrider med 12AX7 i försteget och transistorer i slutsteget och till sist så finns det finns även rörhybrider med 12AX7 utan att det sitter i varken försteget eller slutsteget.

Så nej, jag menade inte endast starttiden för ett rent försteg. Mitt tips är att kolla upp det du pratar om innan du säger att någon har fel.

Först säger du att det finns stärkare med ecc83/12ax7, sen att det inte finns, och nu igen att det finns.

Hur skall du ha det? :)

Jag är väl förtrogen med både rörhäckar, hybrider och en hel del till, och mina invändningar mot ditt resonemang handlar om att du har fel när det gäller uppvärmningstiden, baserad på felaktiga generaliseringar angående bl a uteffekt.

Lägg ned tack, eller byt åtminstone inte ämne.

Postad 10 July 2012 - 20:23

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
12AX7 är inga slutrör, det betyder inte att de inte används som det. Vad är det som du har så stora problem med att förstå?

Mina generaliseringar är baserade på de rörförstärkare jag har testat. Förstegsrör (effektsvaga) brukar vakna mycket snabbare än förstärkare med slutstegsrör, därav mina generaliseringar. Från det du har skrivit hittills så har du till synes noll koll på rörförstärkare.

Jag hoppas du är medveten att du citerade dig själv där, hur hittar du på allting egentligen? Påstår hela tiden saker som jag aldrig ens pratat om, hur står det till i hjärnkontoret?

Redigerat av Veckans, 10 July 2012 - 20:39.

Postad 10 July 2012 - 20:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...visst går det att höra skillnader mellan olika DAC:ar, det kan vara ganska stora skillnader. Men i förhållande till bidraget från högtalare, rummet m.m. så är de på en helt annan nivå. En sak som skiljer mellan olika DAC:ar är mängder jitter, d.v.s. tidsfel i den digitala överföringen, och det är en bidragande faktor.

...pratar om olika skillnader här, i DAC:ens fall kanske det skiljer i upplösning, perspektiv m.m...

Jag kan tillägga att en ändring av högtalarnas eller lyssningsplatsens position kan ge förändringar i frekvensåtergivningen på 10-20 dB. Vi snackar extrema skillnader jämfört med skillnader mellan olika elektronik. Alla som mätt sitt lyssningsrum och flyttat runt grejerna vet jag vad menar. Kurvan man får för ett normalt vardagsrum som inte är akustikreglerat är skrämmande och allt annat än rak.

Jitter hos en dac spelar ingen som helst roll så länge det inte ger upphov till bitfel, men det kanske du redan visste?

Snackar vi dac blir det extremt fel att prata "upplösning", såvida man inte avser 16 bitar / 44.1kHz (eller en multipel därav)

Vikten av lyssnings- och högtalarposition går knappast att överskatta. Instämmer absolut!

Postad 10 July 2012 - 20:34

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Jitter hos en dac spelar ingen som helst roll så länge det inte ger upphov till bitfel, men det kanske du redan visste?

Snackar vi dac blir det extremt fel att prata "upplösning", såvida man inte avser 16 bitar / 44.1kHz (eller en multipel därav)

Vikten av lyssnings- och högtalarposition går knappast att överskatta. Instämmer absolut!

Jitter har det tvistats mycket om och jag nöjer mig med att konstatera att DAC:ar låter olika och att jitter troligen är en av orsakerna. Men visst ska det mycket till innan det blir rena bitfel i signalen. Det finns mycket att läsa om det och bl.a. denna artikel i Stereophile tar upp det:
http://www.stereophi...nce/1290jitter/

När det gäller upplösning så håller jag med dig om att det kan misstolkas, det jag menar är givetvis detaljrikedom i det slutgiltiga ljudet från högtalaren. Vilket man ofta kallar upplösning. ;)

Postad 10 July 2012 - 20:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

12AX7 är inga slutrör, det betyder inte att de inte används som det. Vad är det som du har så stora problem med att förstå?

Mina generaliseringar är baserade på de rörförstärkare jag har testat. Förstegsrör (effektsvaga) brukar vakna mycket snabbare än förstärkare med slutstegsrör, därav mina generaliseringar. Från det du har skrivit hittills så har du till synes noll koll på rörförstärkare.

Jag hoppas du är medveten att du citerade dig själv där, hur står det till i hjärnkontoret?

Tramsputte där.

Jag har som du väldigt väl är medveten om redan påpekat att det visserligen går att köra dessa typer i slutsteg, men att man oftast väljer andra typer, (t ex 12at7 om vi snackar samma serie) med lägre förstärkning men "kraftigare" output.

Givetvis är jag medveten om att jag för tydlighetens skull citerade mig själv. Förstod du inte varför?

"Förstegsrör" kan visserligen "vakna" snabbare, men det är en ganska osäker generalisering och ett lite tveksamt argument som jag inte håller med om, särskilt eftersom det blir en jäkla skillnad med rör i nätdelen.

Ganska fjantigt av dig att påstå att jag har "noll koll på rörförstärkare". Det har du helt enkelt inga belägg för.

Redigerat av Unregistered277056c3, 10 July 2012 - 21:02.
Editerat bort citerade inlägg som dolts

Postad 10 July 2012 - 20:46

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Tramsputte där.

Jag har som du väldigt väl är medveten om redan påpekat att det visserligen går att köra dessa typer i slutsteg, men att man oftast väljer andra typer, (t ex 12at7 om vi snackar samma serie) med lägre förstärkning men "kraftigare" output.

Givetvis är jag medveten om att jag för tydlighetens skull citerade mig själv. Förstod du inte varför?

"Förstegsrör" kan visserligen "vakna" snabbare, men det är en ganska osäker generalisering och ett lite tveksamt argument som jag inte håller med om, särskilt eftersom det blir en jäkla skillnad med rör i nätdelen.

Ganska fjantigt av dig att påstå att jag har "noll koll på rörförstärkare". Det har du helt enkelt inga belägg för.

När du gång på gång säger att jag har fel utan någonsomhelst sakligt grund tycker jag det blir löjligt. Jag menar, jag har en rörförstärkare 2m ifrån mig, jag vet att det tar längre att starta den än vad du och herr karlsson skriver. Jag vet att jag har generaliserat, men jag har heller inte sagt att det inte finns någon modell som kan starta på 5-6 sekunder. Jag har dock aldrig någonsin sett en sådan själv utan alla jag har sett ligger ungefär inom det spann jag uppgav tidigare.

Redigerat av Dreadlock, 10 July 2012 - 21:01.
Raderat citerade inlägg som dolts

Postad 10 July 2012 - 21:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 3
Inlägg dolda och redigerade.

Varningar utdelade. Nu räcker det. Ni vet vilka jag menar. Nästa gång blir det sommarlov för er.

Postad 10 July 2012 - 21:07

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Hungrig ska testa en sak... H2O jupp funka :)

Så vad är topic? Myter innom hifi var det ja. Stämmer det att äldre vintage förstärkare har mer effekt än nya? Jag har fått detta sagt av en del vänner som har 2kanals förstärkare från 70talet i de högre klasserna... Någon som vet?

Postad 10 July 2012 - 21:14

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Hungrig ska testa en sak... H2O jupp funka :)

Så vad är topic? Myter innom hifi var det ja. Stämmer det att äldre vintage förstärkare har mer effekt än nya? Jag har fått detta sagt av en del vänner som har 2kanals förstärkare från 70talet i de högre klasserna... Någon som vet?

Det känns som en myt. ;)

Postad 10 July 2012 - 21:16

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Nja kanske inte mer effekt men att de mätte på ett annat sätt är vad de påstår. Att effekten idag är mest skryt medan den var äkta på den tiden och derför specad lägre. Jag vet ju inte själv svaret... Om det är så eller inte.

Postad 10 July 2012 - 21:17

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Ja jag har också en myt.
Det ska visst bli bättre ljud om man svarvar om sina cd-skivor eller målar med speciell touch runt kanten.
Stämmer dessa?

Postad 10 July 2012 - 21:19

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Ja jag har också en myt.
Det ska visst bli bättre ljud om man svarvar om sina cd-skivor eller målar med speciell touch runt kanten.
Stämmer dessa?

Hifiklubben sålde sådana gröna tuschpennor i början av 90-talet vill jag minnas. :)

Postad 10 July 2012 - 21:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Hifiklubben sålde sådana gröna tuschpennor i början av 90-talet vill jag minnas. :)

Fungerade det?

Postad 10 July 2012 - 21:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Ja jag har också en myt.
Stämmer dessa?

Nä men utan att ljuga så har jag gjort diverse test med just cd skivor! Jag har testat hur mycket man kan förstöra en skiva innan den blir oläsbar. Första skivan jag testade med var en Spice girls skiva! Den borrade jag ett extra hål i och brände lite försiktigt med en tändare på. Det gick att spela samtliga spår. Men när jag hade borrat ett hål till ville den inte längre... Sen av misstag så fick min brors hund tag i en annan skiva jag hade, med Twisted sisters! Han bet av så den blev tja inte rund! Men nog fan fixade den att spelas upp av de flesta cd spelarna för det...

Postad 10 July 2012 - 21:24

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Nja kanske inte mer effekt men att de mätte på ett annat sätt är vad de påstår. Att effekten idag är mest skryt medan den var äkta på den tiden och derför specad lägre. Jag vet ju inte själv svaret... Om det är så eller inte.

Vet inte hur praxis var då när det gäller mätningar faktiskt, men hysterimätningar har man sett ganska många år. På Hobbex storhetstid (80-talet) angav man ofta effekten i Watt PMPO t.ex. :)

Däremot kan jag skriva under på att det finns en hel del gamla förstärkare som låter riktigt bra, i alla fall de jag testat. Problemet idag är nog att det är så mycket saker instoppade i hemmabioreceivers (vilket ju är det folk köper mest) och det kostar pengar att klämma in 7 slutsteg, transformator, DSP-grejer o.s.v. Om då snittsvensken betalar ungefär lika mycket idag som de betalade för en ren stereoförstärkare på 70-talet så inser man att det troligen kompromissas en del. Trots det så är det väl ändå rätt imponerande hur mycket teknik man får för pengarna i budgetklassen.

Fungerade det?

Ehrm... *host host* Jag har för mig att jag och polaren testade men vi hade för dåliga grejer och otränade öron för att höra skillnad på den tiden. Men även om vi haft det så är jag högst tveksam. ;)

Postad 10 July 2012 - 21:25

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Bland det senaste är väl stenarna som placeras på elektroniken. Vad är de för fördel med de tro?

Postad 10 July 2012 - 21:26

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Stenar? Får jag bättre ljud med då av att min förstärkare står på betongblock?
:D :D :D

Postad 10 July 2012 - 21:28

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Bland det senaste är väl stenarna som placeras på elektroniken. Vad är de för fördel med de tro?

Om vi pratar om "stenplattor"...

Tanken är väl att minska vibrationerna i chassiet och därmed ge bättre arbetsförhållanden för komponenterna i apparaten? Gissar att det är av samma skäl som bättre hifigrejer kommer i rejäla lådor med tjocka väggar. Om sen stenarna gör någon skillnad eller inte vet jag inte men jag kan nog komma på några bättre punkter att lägga sina surt förvärvade slantar på...

Stenar? Får jag bättre ljud med då av att min förstärkare står på betongblock?
:D :D :D

Kanske, testa och berätta. :)

Postad 10 July 2012 - 21:30

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
En sak till, alla de här bilderna som jag sett med sandfyllda lädermöss som står på högtalarna.
Hmm

Redigerat av Leif B, 10 July 2012 - 21:31.

Postad 10 July 2012 - 21:31

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Om vi pratar om "stenplattor"...

Tanken är väl att minska vibrationerna i chassiet och därmed ge bättre arbetsförhållanden för komponenterna i apparaten? Gissar att det är av samma skäl som bättre hifigrejer kommer i rejäla lådor med tjocka väggar. Om sen stenarna gör någon skillnad eller inte vet jag inte men jag kan nog komma på några bättre punkter att lägga sina surt förvärvade slantar på...

Kanske, testa och berätta. :)

Dom är ju tunga orkar inte flytta dem hur som hellst. hehe Nä tror inte det gör någon skillnad om jag lyfter bort dem o testar, o sätter tillbax dem igen o testar. Blir nog bara en massa styrke träning av de hela isåfall ;)

Mvh

Postad 10 July 2012 - 21:34

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Dom är ju tunga orkar inte flytta dem hur som hellst. hehe Nä tror inte det gör någon skillnad om jag lyfter bort dem o testar, o sätter tillbax dem igen o testar. Blir nog bara en massa styrke träning av de hela isåfall ;)

Mvh

:)

Skulle väl kanske vara om man har känslig CD-spelare eller vinylspelare då. Jag hade en CD-spelare nån gång i början av 90-talet som var väldigt känslig, man kunde få den att hoppa om man drog på tillräckligt högt. I det fallet hade det nog varit bra att isolera den från vibrationer, man kan ju ana att innan den började hoppa så jobbade felkorrigeringen en hel del.

Postad 10 July 2012 - 21:36

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Hur är de med att jorda högtalarchassi då?

Postad 10 July 2012 - 21:39

mathias85
  • mathias85
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Guldplätterade kontakter på optisk kabel måste väll ändå va topp tio på bullshit listan??

Postad 10 July 2012 - 21:40

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Guldplätterade kontakter på optisk kabel måste väll ändå va topp tio på bullshit listan??

Aldrig tänkt på men det känns ju jäkligt onödigt... ;)

Postad 10 July 2012 - 21:42

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Ja där går väl gränsen för dumdristigt.

Postad 10 July 2012 - 21:45

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

:)

Skulle väl kanske vara om man har känslig CD-spelare eller vinylspelare då. Jag hade en CD-spelare nån gång i början av 90-talet som var väldigt känslig, man kunde få den att hoppa om man drog på tillräckligt högt. I det fallet hade det nog varit bra att isolera den från vibrationer, man kan ju ana att innan den började hoppa så jobbade felkorrigeringen en hel del.

Som när man i unga år var på disco och inte fick hoppa för nära "dj'n" och cd var något nytt. Skål!

Postad 10 July 2012 - 21:48

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Är det en myt att vinyl fortfarande låter bäst?

Postad 10 July 2012 - 22:00

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Ja. Alla vet att saker låter bättre ju digitalare dom är. Viktigast av allt är megapixlar. Så mp3 med stora inbäddade album-covers är det allra bästa.

Postad 10 July 2012 - 22:04

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Uppenbarligen finns det ju folk som tycker det. Det vore dock intressant med ett blindtest där man använde en bra skivspelare, samplade signalen när en skiva spelades upp (säg med 96 kHz, 24 bitar), slumpmässigt spelade upp antingen från skivspelaren eller den samplade signalen och bad vinylälskande lyssnare att blint avgöra vilken källa som använts. Skulle bli högst förvånad om efter ett stort antal försök lyssnarna gissar rätt i signifikant fler än hälften av fallen.

Postad 10 July 2012 - 22:07

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Kanske hörs lite knaster;-)

Postad 10 July 2012 - 22:08

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Kabellyftare med kristaller o skit inuti?
http://www.acoustic-...i3/rci3_01.html

Någon som testat? <_<

Postad 10 July 2012 - 22:15

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
hmm "You can expect a dramatic sound quality improvement by using the RCI-3 Cable Insulator." vett inte om jag kan lite på detta.. men vist kanske det kan göra skillnad i ljudet men dramatiskt lite

Postad 10 July 2012 - 22:19

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

hmm "You can expect a dramatic sound quality improvement by using the RCI-3 Cable Insulator." vett inte om jag kan lite på detta.. men vist kanske det kan göra skillnad i ljudet men dramatiskt lite

"De första lyssnarna rapporterar stora förbättringar redan efter att två st RCI-3 är placerade under nätkablar till CD och försteg! Känsla av ökad dynamik och ett större lugn är bland de tydligaste hörbara skillnaderna."

men shiiiit....

Edit: 1200 spänn styck....

Redigerat av squiz, 10 July 2012 - 22:20.

Postad 10 July 2012 - 22:21

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Allt som har med ström har resonanser och pulser magnetiska fält mm över allt.. desto mer man kan isolera bort desto bättre enligt mig tillbakaströmen från högtalarn från förstärkarn osv
det handlar vell om att kunna evakuera strömen så bra som möjligt så att den in stör inkommande ström/ljud?

Postad 10 July 2012 - 22:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

När du gång på gång säger att jag har fel utan någonsomhelst sakligt grund tycker jag det blir löjligt. Jag menar, jag har en rörförstärkare 2m ifrån mig, jag vet att det tar längre att starta den än vad du och herr karlsson skriver. Jag vet att jag har generaliserat, men jag har heller inte sagt att det inte finns någon modell som kan starta på 5-6 sekunder. Jag har dock aldrig någonsin sett en sådan själv utan alla jag har sett ligger ungefär inom det spann jag uppgav tidigare.

Att starttiden på något sätt skulle stå i proportion till uteffekten kan vi nog vara överens om inte stämmer, men typ av rör och om nätdelen har rörlikriktare kan göra en viss skillnad. Viss saklig grund finns det nog tycker jag.

Jag har ett antal rörhäckar i huset, men ingen som kommer igång på under 20 sekunder eller så, och jag vet med säkerhet att en del äldre mobila militärradios fjuttar igång på några få sekunder, med batteridrift t o m.

Själv har jag aldrig nämnt något om starttider på 5-7 sekunder, det kanske var karlsson?

Vi är uppenbarligen inte helt oense, men retoriken kunde nog varit lite smidigare i bägge riktningarna. :)

Postad 10 July 2012 - 22:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Allt som har med ström har resonanser och pulser magnetiska fält mm över allt.. desto mer man kan isolera bort desto bättre enligt mig tillbakaströmen från högtalarn från förstärkarn osv
det handlar vell om att kunna evakuera strömen så bra som möjligt så att den in stör inkommande ström/ljud?

Men, detta förutsätter väl rimligtvis att högtalarchassit är ledande, eller? :)

Postad 10 July 2012 - 22:31

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
kanske inte chassit men du har juh resonans i chassit därav sand fyllda, spikes mm

Redigerat av MuZe, 10 July 2012 - 22:32.

Postad 10 July 2012 - 22:50

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Stämmer det att äldre vintage förstärkare har mer effekt än nya? Jag har fått detta sagt av en del vänner som har 2kanals förstärkare från 70talet i de högre klasserna... Någon som vet?

Mätningarna var lite enklare förr, och fusket mindre. Man körde tills det klippte rejält, sänkte tills disten låg på nån procent (eller tio) och mätte strömmen vid 8 ohms last (och ev 4 / 16). Ungefär så. Förmodligen körde man oftast bägge kanalerna också.

Idag är det vanligt att mångkanalsförstärkare är specade till t ex 7 x 100W, men egentligen bara testade med en eller möjligtvis två kanaler samtidigt. Nuffrorna idag är därför ofta "upp till" pga fler kanaler.

Vet inte hur praxis var då när det gäller mätningar faktiskt, men hysterimätningar har man sett ganska många år. På Hobbex storhetstid (80-talet) angav man ofta effekten i Watt PMPO t.ex. :)

PMPO är ganska vanligt fortfarande på mobila ljudburkar, aktiva datorhögtalare och liknande.

Om du menar skärmning är det ofta bra, men behövs inte på högtalarkablar pga låg impedans och relativt hög nivå. Lågnivåkablar är alltid skärmade, och man kör ju knappast med dem lindade runt högtalarkablarna några längre sträckor hur som helst... :)

"Tillbakaström från högtalare" är ett lite märkligt koncept. Det är faktiskt exakt samma ström "till och från", dvs "flödet av elektroner" genom kabeln. Ingen skillnad alls.

Postad 10 July 2012 - 23:12

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
hmm ska se om jag kan få till någorlunda hur jag menar.. du har juh en förstärkt signal till högtalarn men inget annat än högtalarns tillbaka slag som hjälper strömen ut igen vilket kan påverka ljudet negativt om man inte fått evakuerat den gamla tillräckligt fort. om jag nu inte är helt ute och cyklar.
Va juh ett tag sen jag satt i skolbänken och höll på med el och billjud

Redigerat av MuZe, 10 July 2012 - 23:17.

Postad 10 July 2012 - 23:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

hmm ska se om jag kan få till någorlunda hur jag menar.. du har juh en förstärkt signal till högtalarn men inget annat än högtalarns tillbaka slag som hjälper strömen ut igen vilket kan påverka ljudet negativt om man inte fått evakuerat den gamla tillräckligt fort. om jag nu inte är helt ute och cyklar.

Ledsen, men det där låter faktiskt en smula märkligt.
Skillnaden i spänning mellan polerna på förstärkarens högtalarutgång ger upphov till en ström som bestäms av högtalarens motstånd vid varje enskild frekvens (impedans), och eftersom denna är mycket större än kabelns utvecklas den allra största delen av effekten i högtalarens talspole. En liten del av effekten utvecklas i kabeln pga motståndet, men det skall ganska mycket kräm till för att kabeln skall bli varm eller egentligen generera så mycket elektromagnetisk strålning att det stör något annat. I hemmaanläggningar är det inget problem alls.

Postad 10 July 2012 - 23:49

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
jo sant men problemet ligger vell inte i kabeln utan från talspolen och förstärkaren. tex när du får en puls till talspolen som ska trycka ut högtalarn får du en tillbaka puls från talspolen samma händer i slutsteget. jag får nog ta och kolla upp mina påståenden en del, knappt huvet funkar nue =)

jag har nämligen extra jordat mina chasin och högtalar kablar för att få bort så mycket strömar som möjligt. funderar även på att dra en egen matning till anläggningen med en 2.5" kabel samt någon sort ström stabilisator för att få bort eventuela spikningar mm från anlägningen

Redigerat av MuZe, 10 July 2012 - 23:54.

Postad 11 July 2012 - 10:18

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Jitter har det tvistats mycket om och jag nöjer mig med att konstatera att DAC:ar låter olika och att jitter troligen är en av orsakerna. Men visst ska det mycket till innan det blir rena bitfel i signalen. Det finns mycket att läsa om det och bl.a. denna artikel i Stereophile tar upp det:
http://www.stereophi...nce/1290jitter/

Att hävda att jitter som inte orsakar bitfel påverkar en digital signal i slutänden tyder bara på att man inte förstår grundläggande digitalteknik. Tyvärr. En av de fina grejerna med digitala signaler är att de inte påverkas av störningar som inte genererar bitfel. Alls.

Fungerade det?

Självklart inte.

Högtalare brukar vara tillverkade i trä. Man kan inte jorda trä. Trä leder inte ström.

Ledsen, men det där var ren gallimatias. "Tillbakaströmmen" (om man nu kan hävda att det finns någon) går i den andra ledaren. Därav två ledare.

Jo, du är helt ute och cyklar. Sorry. :) El funkar inte så. Man behöver inte evakuera något gammalt.

jo sant men problemet ligger vell inte i kabeln utan från talspolen och förstärkaren. tex när du får en puls till talspolen som ska trycka ut högtalarn får du en tillbaka puls från talspolen samma händer i slutsteget. jag får nog ta och kolla upp mina påståenden en del, knappt huvet funkar nue =)

Njae. Nu håller jag nog inte riktigt med. Den puls du talar om är en differens i spänning mellan + och - i högtalarkabeln. Den ger upphov till rörelse i elmentet p.g.a. det elektromagnetiska fält som uppstår i spolen när spänningsdifferensen ger upphov till en ström genom spolen. När spänningen minskar igen återvänder elementet mot mittläget igen. Så jag vet inte riktigt vad du menar med "tillbakapuls". Visst, systemets tröghet påverkar signalen så att den troligen inte blir identisk med den signal du hade haft utan last, men det är ju lite poänglöst att gräva i (man vill ju ha högtalare), och inget man kan "åtgärda" genom att jorda något.

Redigerat av BitterMelon, 11 July 2012 - 10:24.

Postad 11 July 2012 - 10:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Det tycker jag absolut. Det hänger på inspelningskvaliteten och på den som mastrar på hur bra det ska låta i slutändan. Möjligen låter vinyl annorlunda, istället för bättre.

Postad 11 July 2012 - 10:36

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Det tycker jag absolut. Det hänger på inspelningskvaliteten och på den som mastrar på hur bra det ska låta i slutändan. Möjligen låter vinyl annorlunda, istället för bättre.

PÅ något sätt känns det som att den som mastrar har bättre möjligheter att få det att låta "som han/hon vill" på en CD(digitalt) - då mastringen antagligen sker digitalt. Att överföra till vinyl som är ett analogt och ömtåligt material borde skada "tanken" mer än det gynnar. Men vad vet jag - oavsett så är vinyl coolt :)

Postad 11 July 2012 - 11:32

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Att hävda att jitter som inte orsakar bitfel påverkar en digital signal i slutänden tyder bara på att man inte förstår grundläggande digitalteknik. Tyvärr. En av de fina grejerna med digitala signaler är att de inte påverkas av störningar som inte genererar bitfel. Alls.

Jag är med på det du säger (får man inga bitfel borde det inte vara några problem), även jag har läst digitalteknik... ;) Men är ändå inte tillräckligt insatt för att debattera det på en djupt teknisk nivå, för det finns folk som hävdar att jittret har annan inverkan. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns bättre och sämre DAC:ar och att det beror på olika faktorer. Och jag har hittat en som jag gillar bland det marknaden erbjuder med hjälp av min hörsel snarare än teorin bakom.

Postad 11 July 2012 - 11:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1
En stor myt inom hifi är "källan är viktigast". Ja, visst stämmer det till en viss del, att inspelningen är av stor viktigt. Men om vi snackar källan som i CD-spelare/DACar så är det ett galet påstående av den enkla anledningen att de flesta DACar idag är så bra att de flesta kommer inte kunna skilja dem åt under kontrollerade former.

Postad 11 July 2012 - 12:06

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag är dock av den tron att högtalarna spelar mest roll för det slutgiltiga ljudet, det är i alla fall min egen erfarenhet och det står jag för. En förstärkare/slutsteg som lämnar tillräckligt med effekt är för mig också viktigt då jag gillar att lyssna hyffsat högt ibland och momentant kan det gå åt väldigt mycket effekt. Samtidigt vet jag att det inte går åt speciellt mycket effekt kontinuerligt, man kan förundras över hur långt man kommer med 2x15 watt. Men en av vägarna till mitt ljudnirvana har varit att förse högtalarna med tillräckligt mycket effekt.

Dagens DAC:ar är sannerligen mycket bra generellt. När jag investerade i en DAC till min hifianläggning förra året var det för att ersätta en Primare D30.2 från 2002, och visst har det hänt en del sen dess. Chansen att jag får för mig att byta ut DAC:en jag till sist valde i framtiden är mycket liten såvida den inte går sönder.

Postad 11 July 2012 - 12:35

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

En sak till, alla de här bilderna som jag sett med sandfyllda lädermöss som står på högtalarna.Hmm

De skånska mössen ger nog mer än att byta kablar i vart fall, enligt mig. Men testen nedan är lite "too much", men förbannat rolig läsning. :D

http://www.entreq.co...asp?PageId=1924

Och här är ett underbart "test" fullt av en massa floskler, säljsnack och annat godis...
http://www.waljefors...och-elektronik/

Ett par sköna citat tagna ur mängden:
"

Vi fortsatte med att lyssna till (och titta på) lite Bluray-film. Nu kom vi snabbt till insikten att det behövs mer än två vibb-eaters för att detta skulle bli riktigt bra.

När vi satte en mus även på centern så lyfte även det ljudet ordentligt.

Så tre vibb-eaters till en hembioanläggning är sannerligen inte fel det heller. "

" På CD-spelaren hörde jag som sagt inte så stora skillnader, men de fanns där och alla förbättringar är bra. "

Redigerat av Falcy, 11 July 2012 - 12:36.

Postad 11 July 2012 - 12:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Personligen mår jag direkt illa när jag ser folk med dessa fåniga och anskrämligt fula hifi-möss på högtalarna.

Fattas bara ett par matchande shakti-stenar på cd-spelaren då....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.