En 10-tums eller två 8-tums?
136 svar till detta ämne
Postad 22 August 2012 - 14:04
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har jag sagt det?
Så din jämförelse består i att man letar upp två helt olika element. Ett element som har en känslighet på exakt 90dB vid 20Hz och ett som har en känslighet på exakt 90dB vid 80Hz. Om man matar båda med samma effekt så kommer båda spela exakt lika starkt ?
Postad 22 August 2012 - 17:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Min poäng är att det finns mycket myter om bas. T ex brukar man läsa att stora element kräver mer effekt. Det har nog med att folk, rent intuitiv tänker att något stort behöver mkt kraft för att röra på sig. Samma brukar man läsa om att basen behöver så mkt effekt än t ex mellanregistret, även om det ofta inte alls är så. Vid "vanlig" dynamisk musik så kan det vara vid mellanregistret som det går åt mest effekt. Det jag vill lyfta upp är helt enkelt att effekten hänger ihop med bl a känsligheten och inte storleken.
Postad 22 August 2012 - 17:21
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Postad 23 August 2012 - 12:31
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Då kan man konstatera att det räcker gott med steget i en Rumble 8a och en 15" bas med alla parametrar rätt för att lyckas komma ned till exempelvis 16hz för infra! . Eller har jag helt fel nu?
Men en liten slint av ironi över det!
Postad 23 August 2012 - 13:17
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Då kan man konstatera att det räcker gott med steget i en Rumble 8a och en 15" bas med alla parametrar rätt för att lyckas komma ned till exempelvis 16hz för infra! . Eller har jag helt fel nu?
Men en liten slint av ironi över det!
Det beror ju på vad du använder. Jag använder inte många watt när jag spelar mina basar som går ner till runt 16 hz, t ex. De har väldigt hög känslighet + att jag använder 4 st.
Postad 23 August 2012 - 13:39
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Måste bara få ställa en fråga lite som hastigast. Mina går ned visserligen bara till 25hz men av att jag har två går de ned lägre då? Alltså typ ca med 1hz- 2hz lägre?
Postad 23 August 2012 - 14:14
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nej, jag försöker inte prata bort alls. Utan exakt det jag svarat på innan när påståendet "Låga frekvenser kräver mer kraft." kom.
Precis. Där påstod du att det är oväsentligt vilken frekvens som spelas. Att det går åt lika mycket effekt vid alla frekvenser för en given SPL. Måste bara få ställa en fråga lite som hastigast. Mina går ned visserligen bara till 25hz men av att jag har två går de ned lägre då? Alltså typ ca med 1hz- 2hz lägre?
Förmodligen inte. Det är ju basreflex. Sitter förmodligen ett högpassfilter.
Postad 23 August 2012 - 15:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Precis. Där påstod du att det är oväsentligt vilken frekvens som spelas. Att det går åt lika mycket effekt vid alla frekvenser för en given SPL.
Ja om känsligheten är lika (och som sagt, att vi bortser från rummets påverkan).
Postad 23 August 2012 - 15:12
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Måste bara få ställa en fråga lite som hastigast. Mina går ned visserligen bara till 25hz men av att jag har två går de ned lägre då? Alltså typ ca med 1hz- 2hz lägre?
Jag förstår hur du tänker, men tyvärr går de inte lägre.
Postad 23 August 2012 - 16:34
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Precis. Där påstod du att det är oväsentligt vilken frekvens som spelas. Att det går åt lika mycket effekt vid alla frekvenser för en given SPL.
Ja om känsligheten är lika (och som sagt, att vi bortser från rummets påverkan).
Begreppen känslighet/verkningsgrad är idag (för högtalare) oftast relaterade till spänning (mot tidigare effekt), och om man blandar in impedansvariationer i soppan blir effektförbrukningen i högsta grad varierande, men någon automatisk koppling till frekvens finns inte. I den här diskussionen är det därför mer rimligt att prata om förhållandet Spänning / Frekvens.
Postad 23 August 2012 - 17:04
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Förmodligen inte. Det är ju basreflex. Sitter förmodligen ett högpassfilter.
Om du menar högpass/subsonic så är de av! Kör med eq1 av, eq2 av, samt higpass subsonic av. Kör just nu höger port pluggad. Kan plugga båda om jag vill. Mvh
Postad 23 August 2012 - 17:18
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Om du menar högpass/subsonic så är de av! Kör med eq1 av, eq2 av, samt higpass subsonic av. Kör just nu höger port pluggad. Kan plugga båda om jag vill. Mvh
Då kan du kanske vinna något, lite. Tror dock inte att det är värt det. Du behöver ha så väldigt mycket output för att få någon behållning av infran. Tycker att det är bättre att du slår på högpasset så blir det säkrare. Du vill ju inte spela sönder grejerna.
Redigerat av par-joha, 27 August 2012 - 06:31.
Delar av inlägg off-topic
Postad 23 August 2012 - 17:28
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Output?
De håller bra  Och har skrämt halvt ihjäl mina vänner av och till, i mitt lilla rum vid film
Nu vet jag inte hur högt på spl jag spelar vid film men brukar bli volym 82 av 100 på stärkaren eller som det så fint står på skärmen thx referens nivå...  Vet inte vad de menar med det låter väldigt bra och starkt samtidigt som det inte blir skrikigt som det är hos en del vänner när de ska dra på tyvärr...
Redigerat av film-fanatiker, 23 August 2012 - 17:31.
Postad 24 August 2012 - 01:19
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
-90 dB 2,83 V (8ohm) är samma oavsett om det är 8 tums eller 18 tums element, om det är en bas eller en diskant.
-Det finns en myt att "stora" element per automatik behöver mer effekt för att funka bra.
Redigerat av par-joha, 27 August 2012 - 06:31.
Postad 24 August 2012 - 11:57
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Tyvärr tänker ni HELT fel nu grabbar.. Effekten minskar med frekvensen. När du kommit ner i djupbasen är det VÄLDIGT lite effekt som behövs.
...Vad som har diskuteras är om en låg ton (spelas tex på en 12" bas) kräver mer energi än en hög ton (spelas tex på en 2.5" diskant). Den låga tonen kräver mer energi.
Så du menar att om du kan mata in 2000 watt i ett element vid 40Hz utan att det går sönder så kan du helt säkert mata in minst lika mycket eller mer vid 10Hz utan att det går sönder ?
Lycka till med det.
När det gäller sakfrågan har både Bakerman och Putte 10 fel, och Buffalo Karlsson rätt (med viss reservation). Med konstant verkningsgrad/känslighet får man givetvis samma ljudnivå ut ur elementet oavsett frekvens om insignalens nivå är lika. Men, e ffekten är som vanligt inspänningen i kvadrat delat med impedansen vid aktuell frekvens, vilket gör att effektutvecklingen varierar med impedansen, och element har givetvis inte heller konstant verkningsgrad oavsett frekvens.
Redigerat av Unregistered277056c3, 27 August 2012 - 06:33.
Postad 24 August 2012 - 16:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ingen förutom DU har snackat om vid vilken effekt element går sönder, så det där är ganska ointressant.
Då tycker jag att du ska läsa tråden från början. Det här är en tråd som handlar om en 10" bas eller två 8". Alltså är det en tråd som handlar om bas. Dom allra flesta delar sin bas vid 80Hz, så då kan vi anta att tråden handlar om registret mellan 80Hz och neråt. Vad du finner ointressant förstår jag inte hur det är relevant med tanke på att det har varit en diskussion runt just detta där du inte har deltagit. Vi tycker kanske att det är intressant ?
Redigerat av par-joha, 27 August 2012 - 06:34.
Postad 24 August 2012 - 20:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
På vilket sätt är det relevant när det inte är så i verkligheten ?
Vad av "Med konstant verkningsgrad/känslighet får man givetvis samma ljudnivå ut ur elementet oavsett frekvens om insignalens nivå är lika." är något som inte är så verkligheten?
Postad 25 August 2012 - 09:41
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Men för fan, varför ska alla trådar bli såhär? Finns det inga gränser för vissa av er här inne? Måste det in och daltas i varenda tråd ända in på molekylnivå? Jag tycker synd om trådskaparen som förmodligen inte fick överdrivet mycket hjälp. Nu är det åter till topic eller så kommer jag rensa tråden ända tillbaks till sida 1 och dela ut varningar!
Postad 25 August 2012 - 21:51
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Som Alexander var inne på tidigare, ta det lugnt nu mina vänner. Annars kan det bli ett tidigt höstlov.
Postad 26 August 2012 - 01:26
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Hur har de gått för TS? Har du köpt nån sub än?
Postad 26 August 2012 - 01:35
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Som sagt... Du fortsätter att undvika att svara på min enkla fråga...
Är det någon enkel fråga framställd i vänlig ton jag missat att svara på så får jag nog be dig upprepa den är jag rädd.
Postad 26 August 2012 - 01:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Är det någon enkel fråga framställd i vänlig ton jag missat att svara på så får jag nog be dig upprepa den är jag rädd.
Så du menar att om du kan mata in 2000 watt i ett element vid 40Hz utan att det går sönder så kan du helt säkert mata in minst lika mycket eller mer vid 10Hz utan att det går sönder ?
Postad 26 August 2012 - 04:50
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vem har sagt det? "Med konstant verkningsgrad/känslighet får man givetvis samma ljudnivå ut ur elementet oavsett frekvens om insignalens nivå är lika"
Postad 26 August 2012 - 08:17
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Bakerman talar praktik. Finns det element som har en konstant verkningsgrad/känslighet?
Postad 26 August 2012 - 10:44
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Förstår jag dig rätt är det effekttålighet i relation till frekvens och ev verkningsgrad du menar, och där finns det absolut inget automatiskt samband.
Om ett specifikt element lättare skramlar sönder vid någon specifik frekvens än ett annat så är det helt enkelt så och har ingenting med ditt exempel att göra (där du vill påstå generellt att lägre frekvenser per automatik lättare pajar en högtalare), och dessutom har det inte heller någon relevans i den pågående diskussionen eller med ditt och putte10:s påståenden att göra...
Som du tydligt kan se är frågan knappast "enkel" men redan besvarad av mig, men om man skall fördjupa sig i ditt resonemang får man nog säga att "helt säkert mata in minst lika mycket eller mer vid 10Hz" inte är sannolikt. SAMMA nivå in vid 10Hz bör det dock klara. Talspolen lär inte brinna upp för att frekvensen är en annan, och huruvida elementet skramlar sönder eller inte beror på den mekaniska konstruktionen och går knappast att förutsäga generellt, men menar du att slitage, värmeutveckling, kraft eller något ditåt per automatik skulle öka med fallande frekvens så håller jag inte med alls. Vad ditt påstående om att "effekten minskar med frekvensen" har med ovanstående att göra begriper inte jag, men du kanske kan utveckla det där?
Postad 26 August 2012 - 10:56
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Bakerman talar praktik. Finns det element som har en konstant verkningsgrad/känslighet?
Nej, det finns inte element med spikrak frekvensgång/verkningsgrad/känslighet, och Bakerman talar visserligen praktik NU, men de kommentarer han invänder emot var faktiskt helt korrekta svar på följande kategoriska påstående: Bakerman: "Tyvärr tänker ni HELT fel nu grabbar.. Effekten minskar med frekvensen. När du kommit ner i djupbasen är det VÄLDIGT lite effekt som behövs"
Postad 26 August 2012 - 12:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det är inget jag talar om. Jag talar om att känsligheten betyder samma oavsett om det är lågbas eller högre upp.
Postad 26 August 2012 - 14:29
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Har någon påståt att känslighet är annorlunda vid lägre frekvenser än höga frekvenser?
Postad 26 August 2012 - 14:56
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nej, det finns inte element med spikrak frekvensgång/verkningsgrad/känslighet, och Bakerman talar visserligen praktik NU, men de kommentarer han invänder emot var faktiskt helt korrekta svar på följande kategoriska påstående:
Bakerman: "Tyvärr tänker ni HELT fel nu grabbar.. Effekten minskar med frekvensen. När du kommit ner i djupbasen är det VÄLDIGT lite effekt som behövs"
Jag skulle kanske skrivit "effektbehovet" istället. När man kommer så långt ner i frekvens kommer slaglängden att begränsa. Det finns mej veterligen inget element i världen som kan hantera lika mycket effekt nere vid 10Hz som det kan hantera max vid 40Hz. Men du kan kanske länka till ett sådant så kan vi komma överens ?
Postad 26 August 2012 - 16:13
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Jag skulle kanske skrivit "effektbehovet" istället. När man kommer så långt ner i frekvens kommer slaglängden att begränsa. Det finns mej veterligen inget element i världen som kan hantera lika mycket effekt nere vid 10Hz som det kan hantera max vid 40Hz. Men du kan kanske länka till ett sådant så kan vi komma överens ?
Nej. Inte effektbehovet heller minskar per automatik med fallande frekvens. Du menar kanske något helt annat, men jag vet inte vad i så fall. Om du är helt övertygad om att alla element pajar bara man kör en given signal vid max spec @ 40Hz och sen sänker till 10 så är det väl rimligt att du berättar varför du tror det och kanske t o m redovisar något exempel. Sälv är jag inte särskilt intresserad av frågan, men om du vill luska i den så står det dig givetvis fritt...
Postad 26 August 2012 - 17:39
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Om du är helt övertygad om att alla element pajar bara man kör en given signal vid max spec @ 40Hz och sen sänker till 10 så är det väl rimligt att du berättar varför du tror det och kanske t o m redovisar något exempel.
För att slaglängden tar slut ? För att ta ett exempel då.. Att kunna spela 120dB vid 40Hz är ju inga som helst problem. Det kan man göra med i princip valfritt PA-element. Att kunna spela 120dB vid 10Hz är jättesvårt. Det räcker helt enkelt inte att ta samma PA-element och sänka frekvensen till 10Hz eftersom slaglängden begränsar. Vid 40Hz kan man stoppa in jättemycket effekt, men eftersom slaglängden begränsar längre ner i frekvens så kan man inte stoppa in lika mycket effekt. Om man nu ändå vill nå dom där 120dB vid 10Hz så har man inget annat alternativ än att öka pumpförmågan, d.v.s skaffa fler och/eller mer långslagiga element. Man får då en överkapacitet vid 40Hz. Det är väl inget konstigt ?
Postad 26 August 2012 - 17:55
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
För att slaglängden tar slut ?
Det jag upplever konstigt är hur du verkar blanda ihop begreppen slaglängd, verkningsgrad, effekttålighet osv på ett sätt som gör att det faktiskt blir oklart vad du försöker komma fram till och varför.
Postad 26 August 2012 - 17:59
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det jag upplever konstigt är hur du verkar blanda ihop begreppen slaglängd, verkningsgrad, effekttålighet osv på ett sätt som gör att det faktiskt blir oklart vad du försöker komma fram till och varför.
Sjunker inte effekttåligheten i takt med att slaglängden ökar ? Om du har en portad låda avstämd till 25Hz, kan du då stoppa in lika mycket effekt vid 15Hz som vid 35Hz ?
Redigerat av Bakerman, 26 August 2012 - 18:00.
Postad 26 August 2012 - 18:13
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Sjunker inte effekttåligheten i takt med att slaglängden ökar ? Om du har en portad låda avstämd till 25Hz, kan du då stoppa in lika mycket effekt vid 15Hz som vid 35Hz ?
Ett elements slaglängd har ingen automatisk koppling till effekttålighet, och jag tycker nog generellt att dina resonemang i tråden saknar motiv och framstår som en smula märkliga.
Redigerat av Unregistered277056c3, 27 August 2012 - 06:38.
Postad 26 August 2012 - 19:15
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Vad sägs om ödmjukhet från båda håll? Ni båda är rätt otrevliga mot varandra, och det leder ingen vart. Så vad säger ni? Kan ni nu diskutera det här på ett prefesionellt plan, så sådana som jag exempelvis kan lära oss något om ljud och bas etc etc!
Postad 26 August 2012 - 19:36
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Vad sägs om ödmjukhet från båda håll? Ni båda är rätt otrevliga mot varandra, och det leder ingen vart. Så vad säger ni? Kan ni nu diskutera det här på ett prefesionellt plan, så sådana som jag exempelvis kan lära oss något om ljud och bas etc etc!
Gärna för mig. Jag tycker det är viktigt att vara tydlig med vad man menar och att ha koll på grunderna. Slaglängd t ex är helt enkelt ett mått på hur långt konen i ett högtalarelement kan röra sig obehindrat, och har ingen som helst direkt koppling till effekttålighet, verkningsgrad eller frekvensgång. Stoppar man in begrepp man inte riktigt behärskar i exempel eller frågeställningar blir det kattskit av alltihop, ingen begriper vad man menar och alla inblandade tappar lätt humöret...
Postad 27 August 2012 - 07:29
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Stänger tråden då den urartat helt. Trådskaparen har sedan länge slutat svara (och gissningvis även slutat läsa).
/ Pär
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|