Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TBS5880 USB DVB-T2/T/C CI TV Box

301 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 December 2012 - 21:56

Jare
  • Jare
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Det fungerar inte bra med två tbs5880 i win 7 media center och tbs mce ci tool programet. Det låser sig om man kör två betalkanaler samtidigt, avkodningarna stannar. Det funkar med en tbs5880 eller två tbs5880 och då en betalkanal och en fri sammtidigt. Jag har mejlat tbs om det och tror att dom skulle kolla om det gick att fixa med en ny drivrutin. Det var en annan som hade ett liknande problem som dom fixa. http://www.tbsdtv.co...php?f=55&t=7816

Postad 09 December 2012 - 09:59

dsd
  • dsd
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ni som har öppnat upp TBS5880, vilken typ av skruvmejsel använde ni?
Ingen av de elektronikmejslar som jag har passade till de skruvar som sitter på TBS5880.
Efter att ha kollat runt lite så verkar det vara en Triiwing-mejsel som bl.a. finns till Nintendo Wii mfl.

EDIT: Mejseln heter Triwing och säljs bl.a. av Kjell&Co:
http://www.kjell.com...cialbits-p40136

Redigerat av dsd, 09 December 2012 - 10:06.

Postad 09 December 2012 - 21:48

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Det fungerar inte bra med två tbs5880 i win 7 media center och tbs mce ci tool programet. Det låser sig om man kör två betalkanaler samtidigt, avkodningarna stannar. Det funkar med en tbs5880 eller två tbs5880 och då en betalkanal och en fri sammtidigt. Jag har mejlat tbs om det och tror att dom skulle kolla om det gick att fixa med en ny drivrutin. Det var en annan som hade ett liknande problem som dom fixa. http://www.tbsdtv.co...php?f=55&t=7816

Har inte riktigt förstått var TBS MCE CI tool programmet är till för. Körde igång en TBS5880 med Windows 7 MCE och det fungerade bra utan att ha igång detta program. Men eftersom jag inte hade någon CI+ modul kunde jag inte testa de kodade HD-kanalerna. Behöver man köra programmet för att få kodade HD kanaler att fungera?

Har precis beställt min andra box och också en CI+ modul. Återstår och att se om jag också får problem då.

Postad 11 December 2012 - 17:10

dsd
  • dsd
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Någon som har provat TBS5880 som DVB-C och ComHem?

Postad 13 December 2012 - 16:44

waf
  • waf
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har samma problem i win7 32 bit mediacenter. Slutade med att jag kopplade in min gamla fireDTV igen. MCECITool är riktigt dåligt! Tror inte det är drivisarna. Det verkar som om CITool lyssnar på fel saker i Mediacenter. Om man t.ex. tar upp programguiden för att kolla vad som finns byter CITool kanal bara man scrollar i guiden. Det gör inte fireDtv. Samma fenomen finns i en CITool plug-in från Technotrend, förmodligen samma mjukvara i grunden.

Jag har haft min TBS inkopplad ett tag med den MCECITool igång separat som altså ger CI-funktionalitet för program som inte har stöd för det internt. Men jag fick slumpvisa hängningar i det programmet (NPVR) som bara gick att lösa genom att boota om maskinen, lyckades inte ens döda processen via aktivitetshanteraren.

Nån annan som upplevt detta? Är det ett problem i drivrutinerna eller i MCECITool? Ni som kör via Mediaportal eller DVBLink. Stabilt därifrån?

Postad 13 December 2012 - 17:04

dsd
  • dsd
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Jag har tröttnat på min TBS5880 och skaffat en Anysee T2C istället...
Flera butiker skall få in Anysee i lager denna eller nästa vecka.

Eventuellt får jag använda TBS5880 till Com Hem istället om nu det fungerar bättre...

Postad 13 December 2012 - 18:14

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Jag har tröttnat på min TBS5880 och skaffat en Anysee T2C istället...

Fungerar TBSen bra med MP 1.3.0beta (som ska komma vilken dag som helst) så byter jag gärna min Anysee mot din TBS. :)

Postad 13 December 2012 - 18:22

dsd
  • dsd
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Fungerar TBSen bra med MP 1.3.0beta (som ska komma vilken dag som helst) så byter jag gärna min Anysee mot din TBS. :)

Javisst det går bra, hör av dig om du vill byta.

Postad 15 December 2012 - 15:05

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag har samma problem i win7 32 bit mediacenter. Slutade med att jag kopplade in min gamla fireDTV igen. MCECITool är riktigt dåligt! Tror inte det är drivisarna. Det verkar som om CITool lyssnar på fel saker i Mediacenter. Om man t.ex. tar upp programguiden för att kolla vad som finns byter CITool kanal bara man scrollar i guiden. Det gör inte fireDtv. Samma fenomen finns i en CITool plug-in från Technotrend, förmodligen samma mjukvara i grunden.

Köpte en TBS5880 som verkade lovande. Körde upp den på min Windows 7 MediaCenter och fick igång allt utom kodade HD-kanaler. Även vanliga kodade fungerade med min gamla modul och kort. Insåg att jag behövde uppgradera kort och modul, och fick nytt från Boxer. Utan MCECiTool fungerar de okodade kanalerna (även HD) men inget annat. Startar jag MCECiTool, så kan jag titta på okodade HD-kanaler en kortare stund, men sedan hänger sig hela datorn och jag får döda burken. Det går inte att stoppa MCECiTool processen. Har inte lyckas med några kodade kanaler alls med CI+ modulen.

MCECITool verkar vara väldigt skakigt. Någon nämnde om en ny version av programmet. Vet någon om denna är släppt och var man får tag på den?

Just nu verkar det som att man ska köra med en gammal modul utan MCECITool. Då fungerar okodade HD-kanaler och kodade vanliga.Hoppas att en uppgradering av MCECITool löser problemet.

[EDIT] Kontaktade supporten på TBS. Beskedet jag fick är att TBS5880 inte fungerar med CI+ moduler och DVB-T2. Detta pga. kravet att man inte får spela in dekrypterat matrial. Misstänker att det är så de flesta HTPC-lösningar fungerar. TV-apparater med inbyggd DVB-T2 spelar förmodligen in den krypterade versionen och dekrypterar vid uppspelning. Däremot hävdar supporten att det ska fungera med en UniCom-modul och fick en länkt till Amazon. http://www.amazon.de...U/dp/B003OPZ6PC

Någon som har testat en sådan?

Suck, DVB-T2 (krypterat) på en HTPC verkar vara som fögjort att få till!

Redigerat av bengtner, 18 December 2012 - 08:00.

Postad 17 December 2012 - 14:36

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Hade jag sökt lite mera innan hade jag sluppit vänta på 1.3b. Med hjälp av en patch så fungerar TBS5880 utmärkt i MediaPortal 1.2.3. I och med det har jag en Anysee E7 T2C över som jag gärna byter mot en TBS 5880, skicka ett PM om du fortfarande är intresserad.

Postad 18 December 2012 - 08:02

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Hade jag sökt lite mera innan hade jag sluppit vänta på 1.3b. Med hjälp av en patch så fungerar TBS5880 utmärkt i MediaPortal 1.2.3. I och med det har jag en Anysee E7 T2C över som jag gärna byter mot en TBS 5880, skicka ett PM om du fortfarande är intresserad.

När du säger "fungerar utmärkt", menar du för krypterade HD-kanaler också över DVB-T2? Se mitt inlägg en bit upp. Kan inte få till detta med Windows Mediacenter med CI+ module och DVB-T2.

Postad 18 December 2012 - 10:53

Jare
  • Jare
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Vilken cam använder du bengtner, Smit eller Neotion ? Det funkar för mig i windows 7 64bit wmc med tbs mce ci tool, och drivrutin v1.0.0.4 till TBS5880. Kanal 5 HD och tv 4 HD med Neotion cam. Jag kör engelsk version av win 7. Finns en annan drivrutin till TBS 5880 här https://hotfile.com/...p-1206.zip.html v1.0.0.5 tror det är beta. Vet inte vad dom har ändrat men den funkade inte för mig med betalkanaler.

Postad 18 December 2012 - 13:08

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

När du säger "fungerar utmärkt", menar du för krypterade HD-kanaler också över DVB-T2?

Jajamen, alla kanaler fungerar. En utvecklare på MediaPortal har fått bra hjälp av TBS, inklusive mottagare att testa med, och har byggt in stöd för dem. Man behöver alltså inte något MCE CI Tool eller liknande utan anger bara i MediaPortal att man har en CA-modul istoppad. Då Boxers CI+-CAM bara stöder avkodning av en kanal i taget är det bäst att ange även det i MediaPortal, jag har fått lite krascher när jag stressat systemet och försökt koda av flera kanaler samtidigt med en mottagare...

Mig veterligen har inte Boxer CI+ påslaget, den dagen de aktiverar det lär vi få problem. Däremot använder DVB-T2-kanalerna en uppdaterad kryptering, det är därför man måste ha en ny CAM för dem.

Redigerat av RElofsson, 18 December 2012 - 13:10.

Postad 18 December 2012 - 13:13

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Förutom kombinationen TBS5880 och MediaPortal 1.2.3 med tillhörande patch vet jag av egen erfarenhet att Anysee E7 T2C med DVBLink fungerar. Om jag förstått det hela rätt ska TBS5880 även fungera med DVBLink från version 4.5.2 och Anysee E7 T2C med MediaPortal med samma patch som för TBS5880 men det är inget jag provat. I båda fallen måste man, som du vet, ha Boxers CI+-CAM och v4 av deras programkort - samt lämpliga abonnemang.

Postad 18 December 2012 - 13:41

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Vilken version av drivrutinen du har är viktigt. Den som fungerar med HD är v 1.0.0.4. Ska finnas nån senare också, men jag har inte testat.
Finns att hämta på deras download-sajt.

Som redan nämnt så har varken TBS-tunern eller AnySee-tunern stöd för CI+. Det är pga licensproblematik bl.a. Men så länge som Boxer inte aktiverar fullt CI+ så är det grönt. Dock så behöver du en CI+ CAM från Boxer samt ett Boxer version 4.0-programkort för att det ska lira.

Om du kör MCE så behöver du ha igång MCECITool för att se kodade kanaler. Kör du Mediaportal eller deras egen TBSViewer (bra att testa med!) så är CI-stödet inbyggt.

Själv har jag upplevt hängningar och krascher med MCECITool så jag väntar på nativestöd i NextPVR som jag kör. Eller så får man konvertera till Mediaportal...

Postad 19 December 2012 - 12:19

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Själv har jag upplevt hängningar och krascher med MCECITool så jag väntar på nativestöd i NextPVR som jag kör. Eller så får man konvertera till Mediaportal...

Tack för alla goda råd. Jag tolkar det som att det ev. finns lösningar på problemen. Men jag har gett upp. Skickar tillbaka boxarna och har beställt ett DVB-S2 kort (TBS6891 tror jag det heter). Ja, nu blir det till att skruva upp en parabol och skaffa ett CD abonnemang i stället. Verkar som att det är betydligt lättare att få till en stabil lösning den vägen, peppar, peppar.....

Postad 23 December 2012 - 19:30

Jare
  • Jare
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Det finns en ny drivrutin på Tbs sida att laddaner ver 1.0.0.5 om någon vill prova.

Postad 27 December 2012 - 12:33

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Det finns en ny drivrutin på Tbs sida att laddaner ver 1.0.0.5 om någon vill prova.

Fungerar bra här tillsammans med TbsCIapi.dll från senaste TBSViewer och patchen för MediaPortal 1.2.3.

Postad 27 December 2012 - 16:26

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Nån som fått de att fungera med mediaportal 1,3beta?

Postad 28 December 2012 - 07:58

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Nån som fått de att fungera med mediaportal 1,3beta?

Det finns inget stöd i den officiella 1.3b, du får i så fall kompilera en egen version.

Postad 13 January 2013 - 13:59

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Hmm, var? Hittar inga drivisar alls...

Postad 14 January 2013 - 08:33

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hmm, var? Hittar inga drivisar alls...

http://www.tbsdtv.com/download/#tbs5880

Postad 14 January 2013 - 09:13

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Ok!

Jag var inne här och fumlade: http://www.buydvb.ne...oad_center.html
Snarlik sida, men med många döda länkar och ingen TBS5880.

Förvirrande...

Testade nya 1.0.0.5 drivern med MCECITool och det fungerade bra. Fick in alla HD-kanaler och mpeg4-kanaler även i NextPVR den vägen!

MEN! Min softcamlösning som fungerar via MDAPI med en AD Teknik Phoenix-läsare för övriga DVB-tuners slutade samtidigt fungera. Det var som om kommunikationen i MDAPI stördes av MCECITool. Måste utreda detta närmare dock...

Den interna nativelösningen för CI-ingången i TBS5880 i NextPVR funkar dock fortfarande inte. Vi får ingen hjälp från TBS med den buggen trots flera påstötningar. Trist.

Redigerat av Barsk, 14 January 2013 - 09:20.

Postad 06 February 2013 - 12:13

sepetdav
  • sepetdav
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej! Fundrerar på att köpa en TBS5880 till min MCE för att ta in Boxers kodade HD kanaler. Lirar det bra för er nu med 1.0.0.5 eller NextPVR?

Postad 15 February 2013 - 12:57

tinman
  • tinman
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej, sitter på comhem just nu och detta verkar vara ett intressant alternativ, fungerar det med comhem och HDkanaler?

Postad 02 April 2013 - 08:07

sepetdav
  • sepetdav
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 1
Så här ser min fungerande installation ut från Antenn till TV.

En UHF antenn som stödjer HD (DVB-T2) hade jag på taket och kompletterade med en VHF antenn från Clas Ohlsson, finns även att köpa på Kjell Co där jag köpte en Combiner för att koppla ihop antennerna till en och samma antennkabel. (tänk på att välja en UHF antenn som överstämmer med avståndet till din antenn, jag återkommer till detta senare)

För att sprida antenn signalen i huset med bibehållen kvallite använde jag en antennförstärkare, valet föll på denna för att den hade F-anslutningar. (Observera att en utgång på denna är inte förstärkt, vilket jag först missade)

När du riktar in din antenn rekommenderar jag att titta på Teracom hemsidan för att hitta kompassriktningen för din antenn. Här kan du även se vilka frekvenser och MUXar du hittar dina kanaler. Här kommer valet att rätt antenn in för mig, jag fick väldigt många kanaler som visades flera gånger vid min kanalsökning, efter ett tips från killen på Kjell Co så konstaterade vi att jag hade lite för bra antenn. Jag fick inte bara in den antennen jag riktade mot utan en 45 grader åt vänster och en 30 grader åt höger, detta resulterade i att jag fick alla kanaler 3 ggr på olika frekvenser och MUXar, lite förvirrande i början då alla inte syntes varje gång vid kanalsökningarna.

Hårdvara:
IBM ThinkCentre A58
Processor: Dual-Core Processor E5400
Minne: 2 GB (ska utökas)
Hårddisk: 320GB 7200RPM S-ATA (ska bytas mot SSD eller Hybrid SSD/HDD)
Grafikkort: Gigabyte HD5450 (med stöd för H.264 (full) för att avlasta processorn från att decoda
http://www.inet.se/p...n-hd5450-1024mb
https://www.prisjakt...kmoms#prodlista
Tuner:
3 stycken TBS5880 (inköp från buydvb med DHL leverans på 3-5 dagar)
http://www.buydvb.ne...tv-box_p78.html
Strömkontakten på denna box är allt annat än optimal då den väldigt lätt ramlar ur, jag funderar på att limma fast den eller borra som några har gjort, kanske blir det att bygga en lite special rigg för att håla fast dem. I övrigt funkar boxen klockrent!
Moduler:
3 stycken Boxer TV Module HD CI+
http://www.webhallen...dul_cam_ci_hdtv
Priserna på dessa moduler verkar precis ha gått upp, jag köpte i början av mars för 249 kr på NetOnNet som sedan chock höjde till 449 kr.

Datorn kommer troligen att kompletteras med en fjärde tuner och hårddisken orkar att spela in 4 kanaler samtidigt i HD.

Operativ/Mjukvara:
Operativ: Window 7 x64

Windows Media Center

TBSviewer (används under test fasen för att söka kanaler, gör sökningarna med sortering på frekvens så är det lätt att jämför med teracom sidan. Sökningarna sorteras efter datum och det går lätt att ta bort sökningen och göra en ny genom att höger klicka på sökningen och redigera och sedan ta bort alla kanaler för att söka igen om du behöver justera något)
http://www.tbsdtv.co...r_v20121130.zip

Remote Potato:
Används för att programmera inspelningar och titta på inspelat via ipad/iphone

AirVideo server:
Program för att streama film, har använd denna på min media server länga, funkar perfekt att streama film till ipad/iphone, nyare version ska tydligen stödja Media Center Inspelningar också. Har inte testat ännu.

MediaPortal:
Jag installerade även under testerna MediaPortal som kan ha hjälpt mig med något kodec för att få igång HD kanlerna, jag återkommer till detta när jag under närmsta månaden ska installera om datorn.

Drivrutiner:
TBS5880 Windows Driver V1.0.0.5
http://www.tbsdtv.co...er_v1.0.0.5.zip

Övrig hårdvara:
Smart-Wi Card Sharing Ver 8 och Master enhet med 3 kort. Smart-Wi inköptes 2007 och har uppgraderas med ny programvara och funkar perfekt med CI+ modulerna.

Lite länkar som passar bra in på ämnet:
http://www.pcper.com...rt-1-Assessment
Har för övrigt en mycket intressant PodCast för dator nördar som mig själv.
http://www.htguys.com/
Har också en mycket bra PodCast för hemmabio nördar som mig själv.

Postad 19 April 2013 - 10:17

sepetdav
  • sepetdav
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 1
Då var det dags för en liten uppföljning, datorn har blivit ominstallerad.
Några små tillägg blir det, med program och utils som jag hade missat

TBS MCE CI Tool Version 1.0.0.7
Programmet är för att Media Center ska kunna läsa boxer korten i CA modulerna. Programmet finns på CD skivan som levereras med TBS5880.

My Channel Logos
Perfekt program för att lägga till Logo på alla program i TV guiden.
Saknar du några logos i programmet så är det bara att kopiera på Boxers hemsida.

Inspelning av HD kanaler
När det gäller inspelning av HD kanalerna så blir det va 3-4 GB/timme inspelat beroende på programmets innehåll.
Det innebär ca 1,1 MB/s för hårddisken / kanal som spelas in och det bör inte vara några problem för en vanlig SATA disk.
Har testat att spela in 2 kanaler samtidigt med HD och det fungerade fint, ska testa med 3 nu när jag installerat min tredje TBS5880 tuner.

Front end
Nu börjar arbetet med att hitta en bra front end lösning.
Som det ser ut i dagsläget så är det bara xbox 360 och Ceton Echo att välja på.
Mitt val föl på Echo för att den drar endast 5W jämfört med xbox 360 som använder 70-200W
Tyvärr finns inte Echo att köpa i Sverige ännu, så jag har precis köpt en begagnad på ebay och väntar leverans i nästa vecka.
Det går även att köpa den på amazon.com och newegg.
Ett problem är att de inte levererar till Sverige, men det löser man enkelt med ShipItTo.com

Mer uppföljning kommer när jag testa min Ceton Echo

Postad 14 May 2013 - 10:37

sepetdav
  • sepetdav
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 1
Då var det dags för uppföljning igen

Min Ceton Echo har anlänt från USA, köpte en Beta enhet från ebay.com. Beta enheterna är exakt lika som de nya som säljs. Har själv fått det bekräftat från Ceton ”The beta and released hardware are exactly the same. ”The difference in the beta was the software, which can be updated online”.
Köpte den för 152 $ på ebay.com och till det kommer kostnaden för frakt och moms (moms/tull till Sverige).

Echo är precis som Apple TV kompatibel med både NTSC och PAL, bara en inställning i menyerna. Var lite svårare att hitta den på Echo tack vare att man var tvungen att installera en plugin på din Media Center dator http://cetoncorp.com/product-support/, se filmen längst ner och ladda ner plugin programmet på http://update-echo.c.../echo/w7/latest.

Kan även rekommendera http://cetoncorp.com...ucts/companion/ tilläggs programmet till datorn för att styra allt från in SmartPhone.

Har testat att titta lite på LiveTV och lite inspelat jag hade på datorn, funkade perfekt. HD kanalerna på ser mycket bra ut på TVn J. Processorn på datorn belastas inget vad jag kunde se, all avkodning av inspelningar sker med processorn i Echo.

Är ni sugna på att få Echo och TBS produkter till Sverige, gör som jag, fyll i kontakt formuläret på Ceton sidan och fråga när de tänker lansera i Sverige http://cetoncorp.com...any/contact-us/.
Skicka gärna ett meddelande till Dustin, Webbhallen och NetOnNet och fråga om det tänker börja ta in TBS-5880 och Echo till Sverige.

Postad 14 May 2013 - 10:53

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det låter som du har fått till det exakt som jag vill ha det...
Sitter fortfarande med 3 FireDTV och CL+ med SmartWi V8. Det fungerar med någon enstaka omstart av Smartwi. Men utan HD förståss...

Kom tillbaka med rapport hur stabilt du fått till det.

Postad 14 May 2013 - 11:09

sepetdav
  • sepetdav
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med lösningen, allt fungerar nu precis som jag vill ha det, hoppas bara inte Boxer ställer till det med att slå på CI+. Då får vi bearbeta TBS så att de fixar till det igen.
Datorn har varit igång sedan den 19e April då jag skrev mitt senaste inlägg, den har under den tiden bara spelat in och jag har tittat lite via Remote Potato på min iPad. Så en månad utan några problem, startade om igår pga. installationen av Ceton programmen fick live TV att stanna. Nu rullar allt igen. Nu kommer den fortsätta rulla orörd. På min mig om ett tag igen så kan jag rapportera mer.

Postad 15 May 2013 - 08:17

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med lösningen, allt fungerar nu precis som jag vill ha det, hoppas bara inte Boxer ställer till det med att slå på CI+. Då får vi bearbeta TBS så att de fixar till det igen.

Jag tror inte det är något tekniskt problem att supporta CI+ på ett tunerkort. Däremot så lär det inte gå att supporta på en PC-plattform pga licensproblematiken. CI+ kräver att det inte ska gå att spara datat okrypterat på en hårddisk av upphovsrättskäl. Det är därför de hd-baserade lösningarna med digitalboxar med CI+ innehåller krypterad data som inte går att extrahera. Alla PC-lösningar som jag sett hittills dekrypterar ju all data från tunern innan det lagras på HD och iom det så uppfylls inte CI+-licensreglerna.

Rätta mig om jag har fel, men det är såhär jag förstått det hela. Så vi får VERKLIGEN hoppas att Boxer inte aktiverar CI+ fullt ut för då är det kört med HTPC.

Postad 15 July 2013 - 08:59

MartenKL
  • MartenKL
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag tror inte det är något tekniskt problem att supporta CI+ på ett tunerkort. Däremot så lär det inte gå att supporta på en PC-plattform pga licensproblematiken. CI+ kräver att det inte ska gå att spara datat okrypterat på en hårddisk av upphovsrättskäl. Det är därför de hd-baserade lösningarna med digitalboxar med CI+ innehåller krypterad data som inte går att extrahera. Alla PC-lösningar som jag sett hittills dekrypterar ju all data från tunern innan det lagras på HD och iom det så uppfylls inte CI+-licensreglerna.

Rätta mig om jag har fel, men det är såhär jag förstått det hela. Så vi får VERKLIGEN hoppas att Boxer inte aktiverar CI+ fullt ut för då är det kört med HTPC.

Så verkar det vara, här är ett svar från Digital Devices Angående stöd för T2 och CI+;

Hallo,
dvb-t2 comes in about 8 weeks, CI + it will not be for PC solutions, for that you get no certification.

mit freundlichen Grüßen
with best regards
Norbert Auge

Unternehmensinformationen:
Digital Devices Distribution UG (haftungsbeschränkt)
An der Geis 67
47228 Duisburg
Tel. +49 (2065) 69899-30
Fax. +49 (2065) 69899-99
Geschäftsführer: Norbert Auge

Men vad innebär certifikation? En stämpel från boxer att det fungerar eller en nyckel för kryperingen?
Tekniskt, bryter inte därmed Boxer svenskarnas rätt till privatkopiering? Vi betalar ju en massa pengar för det på all inspelningsbar media vi köper.

Postad 15 July 2013 - 10:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Men vad innebär certifikation? En stämpel från boxer att det fungerar eller en nyckel för kryperingen?

Gissningsvis det senare .... iom att enheten inte kan anses vara "säker" från piratkopiering, så väljer man att inte
ge rätten att nyttja CI+.

Tekniskt, bryter inte därmed Boxer svenskarnas rätt till privatkopiering?

Den finns väl inte längre?

Finns väl iofs några "öppna" digitalboxar som klarar CI+ och ger dig access till det inspelade innehållet, men då är vi utanför
PC-världen.
Tex Humax Freeview FOX-T2.

Redigerat av frollic, 15 July 2013 - 10:04.

Postad 08 August 2013 - 09:38

Unregistereda73b99af
  • Unregistereda73b99af
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kan någon vänlig själ hjälpa mig? Jag har införskaffat en TBS5880 för att komplettera mina två FireDTV-kort som ju inte kan ta emot HD-kanaler. Har skaffat nytt Extrakort från Boxer och en ny CI+ modul. Sätter jag kortet och modulen direkt i TV:n så fungerar det och jag kan se samtliga kanaler inklusive HD så de verkar fungera. Använder jag DVBDream så kan jag bara se gratiskanalerna (både SD och HD). Krävs det att jag gör något för att "sparka igång" CI-modulen? Har tänkt att lägga in dessa i min befintliga DVBLink-lösning men vill se att de fungerar i DVBDream först. Någon annan som kör DVBLink som har något tips om vad man ska tänka på så tar jag tacksamt emot detta.

Postad 11 August 2013 - 16:09

BlueFruit
  • BlueFruit
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Tekniskt, bryter inte därmed Boxer svenskarnas rätt till privatkopiering? Vi betalar ju en massa pengar för det på all inspelningsbar media vi köper.

Den finns väl inte längre?

Rätten att privatkopiera eller avgiften? För avgiften finns fortfarande, och utökas ständigt till allt fler lagringsmedia. Senaste är att Copyswede vill ta ut en avgift för smartphones. http://www.nordichar...3-miljoner.html

Postad 29 October 2013 - 20:22

Unregistered33753
  • Unregistered33753
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej alla, jag funderar på att uppgradera min HTPC med stöd för HD-kanaler och fler MPEG4 kanaler (i synnerhet nu när Boxer ska ändra Mix utbudet). Jag har kört Fire DTV i många år och kompletterat med ett Blackgold för att få SVT?HD.

Så jag undrar alltså i all enkelhet om ni fortfarande rekommenderar TBS5880 för kombinationen Mediaportal / Boxer?

Postad 30 October 2013 - 08:47

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

CI+ har krypterat kommunikationen från CA modulen.
För att få tillgång till nycklar så att man dekryptera detta så måste utrustning bli certfiererad.
Då kollas att man inte på något sätt kan få tillgång till nycklar eller videoströmmen.
Detta innebär att inga öppna boxar eller pc lösningar kommer att få CI+ stöd.

Postad 30 October 2013 - 15:49

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Fast det är väl fortfarande så att Boxer inte använder denna kryptering? Det är ju det som gör att det faktiskt fungerar med TBS5880 och andra liknande. Om Boxer skulle köra på med all kryptering CI+ stödjer skulle det dock vara kört.
Jag kör just nu inte med TBS5880 på min HTPC så jag har faktiskt inte svaren på om nåt har ändrats sen tidigare. Tror inte det dock...

Postad 30 October 2013 - 18:34

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det är väl dags att berätta hur ni löst detta då? Vad har du i din HTPC nu då Barsk?

Postad 30 October 2013 - 21:26

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Boxer har inte slagit på CI+ så det fungerar bra med att komma åt alla HD kanaler med deras CAM.
De enda som kör med CI+ är Com Hem.
Canal Digital kan vara på väg mot CI+, lite oklart där än så länge.

Jag kör med Hauppauge PCTV nanoStick T2 och deras lösa CI ihop med Mediaportal.
Fungerar men inget jag kan rekommendera.

Redigerat av prelatur, 30 October 2013 - 21:26.

Postad 31 October 2013 - 09:27

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Det är väl dags att berätta hur ni löst detta då? Vad har du i din HTPC nu då Barsk?

Jag har inte löst detta f.n. Den programvaran jag kör - NextPVR fungerar inte med TBS5880. Varför vete tusan då TBS5880 inte gör som den ska trots att programvaran hanterar den enligt spec. När vi försökt få hjälp av tillverkaren har de inte svarat. Så tyvärr kan jag bara ta emot SVT 1 och 2 i HD i min HTPC med en annan dvbt2-tuner som inte stödjer CI. De andra MPEG4- och HD-kanalerna ser jag direkt med min Panasonics-TV:s DVBT2-mottagare med påhängd hårddisk för enklare inspelningar. Så min lösning f.n. är lite stympad. Får nog ta tag i det snart då det ska in en ny projektor med duk framför TV'n för riktig bio! Och den kan man ju inte mata från TV'ns inspelning som ju är krypterad på hårddisken.

Antingen så får vi försöka skaka liv i kombinationen NextPVR + TBS5880, eller köpa annan tuner som fungerar med NextPVR, eller gå över till Mediaportal.

Neverending hobby...

EDIT: Rättade felaktig fomulering ovan.

Redigerat av Barsk, 01 November 2013 - 09:31.

Postad 31 October 2013 - 13:28

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Själv så kör jag med den gamla standardlösningen för mark-tv (Boxer)... Tre FireDTV som med CA+ moduler och Smartwi lirar bäst och ger alla kanaler utom DVB-T2 som jag ser direkt via TV om det mot förmodan skulle krävas. Till det Microsoft Mediacenter som jag tycker är den enda lösningen som fungerar för hela familjen.

Lite kul att den lösningen är inne på sitt åttonde år med ändring av moderkort/Cpu/Grafik på vägen. Samt ständig påfyllnad av Hårddiskar förstås... Nu sitter det fyra stycken 3 TB diskar bara för inspelat material... Börjar kännas som man får sluta jobba för att få tid att titta också!

Men det vore kul om det kom ett kort eller om någon kunde bekräfta att en alternativ lösning fungerar lika stabilt?

Postad 31 October 2013 - 14:09

sepetdav
  • sepetdav
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag kör med tre stycken TBS5880 och WMCE, har lite problem med låsningar av tuner, WMCE säger att det inte finns någon ledig tuner med den kanalen. Har inte efterforskat mer i problemet. I övrigt fungerar det med alla HD kanaler som ingår i Boxer Mix (SVT1HD, SVT2HD, TV4HD och Kanal5HD)

Postad 31 October 2013 - 20:41

Unregistered33753
  • Unregistered33753
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Då så nu har jag beställt tre TBS5880... nu funderar jag mest på vilken Cardsplitter jag ska slå till på. Jag har version 2.0 på mitt Boxer-kort och de ville inte skicka ett nytt kort till mig (pratade med dem nyss). Clone+ vill ha minst 4.0 har jag sett, vet ni hur det är med Splitworks Cardcaster och Boxer etc?

Postad 01 November 2013 - 13:42

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Clone+ rekommenderas varmt. Ring och säg att kortet slutat fungera och du behöver ett nytt. Eller att du haft med det till landet och sen tappade du bort det. Jag fick dock ett nytt kort utan problem sa bara att jag hade köpt ny tv och att kortet inte funkar i den tvn

Postad 01 November 2013 - 14:27

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Kan också rekommendera Clone+. Har fungerat utan problem sen jag startade det...
Håll ögonen på Dustinhome.se. Dom kör kampanjer titt som tätt på Clone+ med rejäla rabatter.

Postad 04 November 2013 - 08:50

sepetdav
  • sepetdav
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag kör med tre stycken TBS5880 och WMCE, har lite problem med låsningar av tuner, WMCE säger att det inte finns någon ledig tuner med den kanalen. Har inte efterforskat mer i problemet. I övrigt fungerar det med alla HD kanaler som ingår i Boxer Mix (SVT1HD, SVT2HD, TV4HD och Kanal5HD)

Vid lite närmare efterforskning är det just bara ett meddelande, allt spelas in som det ska men ett litet meddelande visas på min Ceton echo att kanal inte hade någon signal. Ett mindre problem...

Postad 04 November 2013 - 18:58

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Hmm så detta kort är det som kan rekommenderas? Var köper man då det bäst och billigast... :)

Postad 04 November 2013 - 21:07

Unregistered33753
  • Unregistered33753
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Hmm så detta kort är det som kan rekommenderas? Var köper man då det bäst och billigast... :)

Billigast vet jag inte men jag köpte mina från http://www.buydvb.ne...v-box-p-78.html

De är packade och just nu på väg via DHL... får se om de kommer denna vecka.

Postad 04 November 2013 - 22:04

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Någon som kör flera kort med mediaportal?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.