Tänk om man skulle bygga eget ändå, hur bra kan det bli?
227 svar till detta ämne
Postad 28 October 2012 - 21:21
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
O jag tror att dina Viennor spelar helt underbart vid moderata nivåer. Är man dock en sån starkspelande snubbe som jag Är så skulle dom dock inte rÄcka långt... 
dom spelar magiskt i volymer du blott vill kalla en viskning *asg* Du har dock helt rätt i att dom inte trivs att plågas. inte för att jag hört det (vid 90db) men recensenter har skrivit det och jag litar hårt på det. men som sagt, 90 db är ju blott en viskning i sammanhanget
Postad 28 October 2012 - 21:22
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1156 inlägg
Det finns minst två Ino-ägare i tråden som argumenterar mot en som inte äger Ino. Jag tycker mest det verkar som att den som inte äger Ino hatar på Ino och inte tvärt om.
Motsägelsefull situation, tycker jag.
Postad 28 October 2012 - 21:23
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Bagarn: Valfri Proson högtalare!
Redigerat av Unregistered95265801, 28 October 2012 - 21:24.
Postad 28 October 2012 - 21:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
dom spelar magiskt i volymer du blott vill kalla en viskning *asg* Du har dock helt rätt i att dom inte trivs att plågas. inte för att jag hört det (vid 90db) men recensenter har skrivit det och jag litar hårt på det. men som sagt, 90 db är ju blott en viskning i sammanhanget 
Jag ligger inte helt sällan 20-30 dB över det. Visserligen dBC med en "hyfsat" hög basboost.  Har som hastigast lyssnat på MatsE:s Sonus Faber. Lät helt magiskt, även att han kanske spelade lite starkare än vad dom gillade... Då var det ändå inte speciellt starkt....
Postad 28 October 2012 - 21:28
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag var tvungen att ta bort blocken tillfälligt för att se alla dumheter du skriver. Om det finns VÄLDIGT många högtalare som kan spela lika starkt med samma låga dist så kan du väl nämna EN ? Ta den första du kommer att tänka på.
Kan meddela att TAD R1 eller Focal Grande Utopia inte är i närheten.
EDIT: För sakens skulle kan vi ta med priset också. Jag är inte miljonär. Sätt ett tak på hundra lök.
' Canton Reference 3.2 och uppåt tex. Och det du påstår om TAD och Focal ska jag kolla upp, eftersom det inte lär stämma. Flertalet av alla seriöst byggda fullrange golvare klarar detta, så även dina Ino. Monitor Audio, PMC, Paradigm, Quadrals tre största golvare i Aurum serien mfl mfl. Edit: så vi släpper TAD och Focal då dom är för dyra. (100tkr är en bra gräns) Tror du att diskanten i dina Ino är av extrem karaktär som andra högklass golvare inte klarar av att bräcka i dist och db kapacitet så tror du FEL!
Postad 28 October 2012 - 21:29
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Om man är beredd att betala lite extra så varför inte kolla på guru? http://www.studiokon...emid=94&lang=svAldrig lyssnat på dem men gillar pi60. Kan väl inte vara så stor skillnad? Dock ingen sub och sjukt ot kanske?
Postad 28 October 2012 - 21:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
' Canton Reference 3.2 och uppåt tex.
Tror du att diskanten i dina Ino är av extrem karaktär som andra högklass golvare inte klarar av att bräcka i dist och db kapacitet så tror du FEL!
Min diskant klarar ungefär 30 watt innan den brinner. Hur mycket klarar Cantons Ref 3.2 ?
Postad 28 October 2012 - 21:30
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Om man är beredd att betala lite extra så varför inte kolla på guru?
http://www.studiokon...emid=94&lang=sv
Aldrig lyssnat på dem men gillar pi60. Kan väl inte vara så stor skillnad? Dock ingen sub och sjukt ot kanske?
Jag har kollat in dessa, här får man ju iaf finnishen som "krävs", så inte fel för dom som gillar Ino.
Postad 28 October 2012 - 21:31
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
' Canton Reference 3.2 och uppåt tex.
Och det du påstår om TAD och Focal ska jag kolla upp, eftersom det inte lär stämma.
Flertalet av alla seriöst byggda fullrange golvare klarar detta, så även dina Ino.
Monitor Audio, PMC, Paradigm, Quadrals tre största golvare i Aurum serien mfl mfl.
Edit: så vi släpper TAD och Focal då dom är för dyra. (100tkr är en bra gräns)
Jag har lyssnat på canton reference 1.2 och dom kommer inte i närheten kan jag säga:)
Postad 28 October 2012 - 21:34
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Min diskant klarar ungefär 30 watt innan den brinner. Hur mycket klarar Cantons Ref 3.2 ?
Ska jag ta reda på allt exakt så behöver jag ringa samtal till ett par företag, ett för varje högtalare. Men det behövs inte Baker, jag kan LOVA dig att nästan alla högklass golvare på marknaden innehåller diskant och mid/bas element som klarar samma db-nivå som i64, vissa med mindre, vissa med mer dist, annars väldigt likadan prestanda. Jag har lyssnat på canton reference 1.2 och dom kommer inte i närheten kan jag säga:)
Enligt dina öron, eller vad?
Postad 28 October 2012 - 21:36
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ja fy fan vilken dålig finish det är på Ino som inte är köpta i byggsats... Men det behövs inte Baker, jag kan LOVA dig att nästan alla högklass golvare på marknaden innehåller diskant och mid/bas element som klarar samma db-nivå som i64, vissa med mindre, vissa med mer dist, annars väldigt likadan prestanda.
Du lovar mycket mer än du kan hålla.... Du har ingen aning. Du gissar bara.
Postad 28 October 2012 - 21:38
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Ok vi får väl göra såhär. Bevisa för mig att din diskant klarar det d påstår, så får jag ringa runt när jag har tid och bevisa mitt. Så får vi redovisa det senare här på forumet. Jag har lyssnat på canton reference 1.2 och dom kommer inte i närheten kan jag säga:)
Så vad säger du? låt oss höra.
Postad 28 October 2012 - 21:39
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tänker inte bevisa ett skit för dej. Bryr mej inte ett dugg.
Du får tro precis vad du vill.
Förhoppningsvis ser alla andra mellan raderna.
Postad 28 October 2012 - 21:41
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Hur många db klarar i64 att spela enligt dig Baker???
Postad 28 October 2012 - 21:44
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Tänker inte bevisa ett skit för dej. Bryr mej inte ett dugg. Du får tro precis vad du vill. Förhoppningsvis ser alla andra mellan raderna.
Hahaha, för att du VET att jag har rätt. Jag tror att dom flesta förstår att väldigt många andra fullrange golvare givetvis klarar av att spela lika högt eller högre än just Inos i64. Eller tror du att diskanten i i64 är av extrem speciell art?, det är den inte!
Postad 28 October 2012 - 21:44
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ska jag ta reda på allt exakt så behöver jag ringa samtal till ett par företag, ett för varje högtalare.
Men det behövs inte Baker, jag kan LOVA dig att nästan alla högklass golvare på marknaden innehåller diskant och mid/bas element som klarar samma db-nivå som i64, vissa med mindre, vissa med mer dist, annars väldigt likadan prestanda.
Enligt dina öron, eller vad?
Självfallet var det enligt mina öron, det är inte direkt så att det är någon marginell skillnad.
Postad 28 October 2012 - 21:47
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Kom på ett par andra märken vars högtalare klarar av extrema ljud nivåer:
Klipsch THX och Palladium..
JBL i passande serie.
Postad 28 October 2012 - 21:48
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Jag har sett dem slå 50mm utan att det låtit distat.
Det är skillnad på xmexch o xmax, när de slog 5cm så låg de nog väldigt nära gränsen. xmax är enl vissa def den punkt där motorstyrkan fallit till 70%. Det distar mer o mer även om det inte hörs direkt så jobbar knappast elementet optimalt, inget konstigt.
Postad 28 October 2012 - 21:49
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Självfallet var det enligt mina öron, det är inte direkt så att det är någon marginell skillnad.
Ne givetvis inte, enligt mätningar och på papper så kan det lika gärna vara så att Ref 1.2 klarar av att spela lika högt eller högre än i64. Jag har för mig att just så är fallet, att jag läst detta på avs-forum, som sagt detta går att ta reda på för att veta 100%.
Postad 28 October 2012 - 21:51
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Hursomhellst så kan jag lova att inte Ino i64 är den högtalaren som klarar av att spela högst av alla golvare på marknaden under 100 000 svenska kronor!
Postad 28 October 2012 - 21:52
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Jag ligger inte helt sällan 20-30 dB över det. Visserligen dBC med en "hyfsat" hög basboost. 
Har som hastigast lyssnat på MatsE:s Sonus Faber. Lät helt magiskt, även att han kanske spelade lite starkare än vad dom gillade... Då var det ändå inte speciellt starkt....
Skulle du vilja mäta A-vägt o posta resultatet med vilken låt du spelar? hade varit intressant, då ditt rum verkar vara helt galet.
Postad 28 October 2012 - 21:57
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Bakerman: (eller kommer snart "haha jag har blockat han igen för jag pallar inte trycket")
Kan du visa mig där jag kan läsa att TAD reference och Focals största utopia inte klarar av att spela lika starkt som i64.
För detta visste du ju, så fakta måste ju finnas att läsa.
Postad 28 October 2012 - 22:00
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Mycket märklig tråd, från att fråga om hur bra det blir om man bygger själv till att dissa ino och det mesta som folk bygger själva (väldigt stor del är iofs skit). Hur många db klarar i64 att spela enligt dig Baker???
Det behöver väl du inte fråga, du vet ju redan det. Men det behövs inte Baker, jag kan LOVA dig att nästan alla högklass golvare på marknaden innehåller diskant och mid/bas element som klarar samma db-nivå som i64, vissa med mindre, vissa med mer dist, annars väldigt likadan prestanda.
Hursomhellst så kan jag lova att inte Ino i64 är den högtalaren som klarar av att spela högst av alla golvare på marknaden under 100 000 svenska kronor!
Vilka gör det då?
Postad 28 October 2012 - 22:04
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Läs i tråden och välj att förstå, så har du redan en massa svar. Eller är alla nu helt plötsligt på hela forumet i stånd att hålla med/tro att Ino i64 spelar starkast av alla golvare på marknaden???
Ärligt talat, tror ni alla detta???
Är det så att ni ser upp till Bakerman? och tror på allt som sägs..
Postad 28 October 2012 - 22:05
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Tyvärr inte ett enda av alla ord du kastar ur dig.
Postad 28 October 2012 - 22:08
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Läs i tråden och välj att förstå, så har du redan en massa svar.
Eller är alla nu helt plötsligt på hela forumet i stånd att hålla med/tro att Ino i64 spelar starkast av alla golvare på marknaden???
Ärligt talat, tror ni alla detta???

Är det så att ni ser upp till Bakerman? och tror på allt som sägs..
Eftersom tråden verkar helt destroyad.. Du nämner bakerman men det är ett flertal i tråden bortsett från bagaren som velat lägga fram data och sina egna åsikter. Du underminerar dina påståenden rätt rejält genom att hänvisa till att du ska ringa telefonsamtal medan de övriga istället säger vad de själva upplever i sin egna anläggning de faktiskt har hemma. Vilkas åsikter tror du slår hårdast på ett forum?
Postad 28 October 2012 - 22:11
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Som ex kan jag nämna ett par billiga små-högtalare (SMÅ) som alla klarar bd nivåer med ej hörbar dist på 110 plus. -Monitor Audio Apex. -Sunfire SAT4 -Sunfire CRS3 (117db) I dom största och välbyggda fullrange golvarna på marknaden så kan man spela ännu högre, detta är ingen nyhet för er eller? Tyvärr inte ett enda av alla ord du kastar ur dig.
Ok, vi pratar inte mer jag och du. Eftersom tråden verkar helt destroyad..
Du nämner bakerman men det är ett flertal i tråden bortsett från bagaren som velat lägga fram data och sina egna åsikter. Du underminerar dina påståenden rätt rejält genom att hänvisa till att du ska ringa telefonsamtal medan de övriga istället säger vad de själva upplever i sin egna anläggning de faktiskt har hemma.
Vilkas åsikter tror du slår hårdast på ett forum?
Ja inte subjektiva iaf, just därför jag kräver bevis av Bakerman tex. Och samtidigt säger att jag själv ska ta fram bevis för att sedan demonstrera dom här. Så vad menar du sa du?
Postad 28 October 2012 - 22:14
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag vill nog lova att högtalarna jag visade i post #114 kan spela högre än dessa Ino och dom går på under 100k.
Postad 28 October 2012 - 22:14
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
själv vet jag inte vilken högtalare som spelar starkast då jag inte sprungit runt och lyssnat på högtalare i 100k kr klassen, finns bättre saker att lägga pengar på.
men det vore märkligt om någon som baker som verkligen sökte efter något som spelar högt/bra gick och köpte nåt som är sämre än fördig byggda grejor.
Postad 28 October 2012 - 22:15
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
För att vi ska få in något seriöst alternativ: Geddes Summa Cum Laude Bör inte göra bort sig  Och Varför diskuteras det golvare för 100k mot ett par satelliter som kostar mer? i64 lär kosta bra mer än 100 lock eller? Särskilt färdigbyggda då det är så man köper nästan alla andra högtalare, dock inte geddes, där man också kan blanda. edit: Sen finns det ju massor med hornsystem som bör kunna piska upp ino det mesta. Men då är frågan om man har plats istället..
Redigerat av gsson, 28 October 2012 - 22:17.
Postad 28 October 2012 - 22:21
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Diskanten i Ino i64 är inte alls ngt speciellt bygge, som presterar bättre än alla andra diskanter på marknaden, snarare tvärtom, jag ska bara ta fram bevis för det och visa det här. Jag kan faktiskt inte förstå hur så många på forumet verkar dyrka i detta fallet Bakerman och tro på allt som han påstår, förstår ni inte själva? Eller är det bara folk ur "gänget" som är inne i tråden, tröttsamt! Ska kolla film nu innan läggdags  Vi hörs pojkar  Jag vill nog lova att högtalarna jag visade i post #114 kan spela högre än dessa Ino och dom går på under 100k.
"Tack" Trevligt att se att det inte ENBART är jag som förstår och vet om att det finns många andra högtalare på marknaden som klarar av likadana eller ännu högre nivå än Ino i64. Ibland undrar man om "gänget" här på forumet håller ihop i vått och torrt bara för att, skittråkigt är det.  själv vet jag inte vilken högtalare som spelar starkast då jag inte sprungit runt och lyssnat på högtalare i 100k kr klassen, finns bättre saker att lägga pengar på.
men det vore märkligt om någon som baker som verkligen sökte efter något som spelar högt/bra gick och köpte nåt som är sämre än fördig byggda grejor.
Inte riktigt det vi pratar om nu, utan enbart det att det finns högtalare som klarar av att spela lika starkt eller högre än Bakers i64. Skulle vi däremot enbart snacka ljudkvalitet så har dom inte en chans (Ino i64) mot många andra, oxå betydligt billigare högtalare (min personliga åsikt)
Redigerat av EtageMedia, 28 October 2012 - 22:23.
Postad 28 October 2012 - 22:25
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Alltså, min åsikt om Ino är att det låter säkert bra, säkert bättre än många andra färdiga högtalare i samma prisklass, typ B&W och sådant skräp. Men att det har blivit en sådan sekt kring Ino kan jag inte förstå.
Jag ser Ino som DIY-högtalare, eftersom det inte är utvecklat av något företag, alla pengar är inte lagda på finish osv och det är inte en massa mellanhänder överallt. Och jag tror att dom som pratar så gott om Ino och är med i Ino-sekten bara haft köpehögtalare förut från t.ex Hifiklubben och när dom gick över till ett par DIY högtalare så insåg dom hur mycket bättre grejor man kan få för pengarna. Dock gäller inte detta bara Ino utan även andra "märken" som Geddes, Pispeaker, Halland Audio Design osv.
Kan ju tillägga att högtalarna jag köpt hem och håller på och bygger nu, från Halland Audio Design, gick lös på runt 11000kr och dom spelar skiten ur allt man hittar i en affär för samma prisklass, och troligen upp till dubbla summan också utan problem.
Ni Ino-människor, har ni någon gång lyssnat på några andra seriösa DIY-högtalare? Om inte, så tycker jag ni borde testa det. Bor ni i Göteborg så finns ju Halland Audio Design när (Kungsbacka).
Postad 28 October 2012 - 23:02
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1156 inlägg
En tanke, utan att stå på någon sida eller veta särskilt mycket om någon.
Men kan det inte vara så att Bakerman har förtjänat respekt för sin kunskap? Det kan jag inte se något problem eller konstigt i. Sedan är det klart att EtageMedia tar en väldigt defensiv ställning eftersom det är många som är emot honom (varför, det struntar jag i. Det blir ju lätt så att man gärna klankar ned på andra när man är i en sådan situation.
Nåväl. Off topic. För övrigt tycker jag tråden ser mer ut som en sandlåda där man bråkar om vilken spade som gräver bäst.
Postad 28 October 2012 - 23:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Om jag skriver så här så blir det kanske lättare för herrarna att förstå..
Ino i56/i64s/i68 har en känslighet på 92dB.
Komorok har två slutsteg (RS2000) som ger 2kW stycket som han kan driva till klippning utan att det börjar låta illa.
Jag har två slutsteg (DP PA-402) som ger ca 2,5kW stycket som jag kan driva till klippning utan att det börjar låta illa.
Med vanlig enkel kunskap om effekt och känslighet så kan man ganska lätt räkna fram hur starkt man kan spela med en högtalare en meter ifrån högtalaren baserat på dess känslighet och instoppad effekt.
Sen är det bara att räkna av antal deciBell för antalet meter från högtalaren man har lyssningsposition.
Det är basic.
Om man gillar soundet som kommer ur högtalarna eller inte är rent subjektivt. Alla tycker olika.
När diskussionen nu går runt vilken högtalare som spelar starkt eller inte så är det ganska enkelt att gå på den specen då man inte behöver räkna med förstärkning av rum på samma sätt när det handlar om frekvenser över 80Hz.
Så nu är frågan. En väldigt enkel sådan. Kom med en högtalare som spelar starkare än en högtalare som utan protester tar emot 2500 watt och har en känslighet på 92dB/ en meter.
Observera att vi pratar om hifi och inte PA.
Postad 28 October 2012 - 23:38
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Om jag skriver så här så blir det kanske lättare för herrarna att förstå..
Ino i56/i64s/i68 har en känslighet på 92dB. Komorok har två slutsteg (RS2000) som ger 2kW stycket som han kan driva till klippning utan att det börjar låta illa. Jag har två slutsteg (DP PA-402) som ger ca 2,5kW stycket som jag kan driva till klippning utan att det börjar låta illa.
Med vanlig enkel kunskap om effekt och känslighet så kan man ganska lätt räkna fram hur starkt man kan spela med en högtalare en meter ifrån högtalaren baserat på dess känslighet och instoppad effekt. Sen är det bara att räkna av antal deciBell för antalet meter från högtalaren man har lyssningsposition.
Det är basic.
Om man gillar soundet som kommer ur högtalarna eller inte är rent subjektivt. Alla tycker olika.
När diskussionen nu går runt vilken högtalare som spelar starkt eller inte så är det ganska enkelt att gå på den specen då man inte behöver räkna med förstärkning av rum på samma sätt när det handlar om frekvenser över 80Hz.
Så nu är frågan. En väldigt enkel sådan. Kom med en högtalare som spelar starkare än en högtalare som utan protester tar emot 2500 watt och har en känslighet på 92dB/ en meter.
Observera att vi pratar om hifi och inte PA.
HAD RLK. Visst, vill man prompt använda små fjuttiga "hifi-element" för att spela så högt som du vill så får man väl göra det men det är klart att det krävs jävligt många då och diskanten kommer få jobba rätt hårt. Bättre att gå på kompressionsdiskant och bakladdat horn med PA-element som låter minst lika bra som dessa hi-fi element. Dessutom så är det rätt trevligt med så hög känslighet som möjligt om man spelar skithögt som du påstår dig göra. Men 2.5KW effekt in i högtalare så uppstår något som på engelska kallas power compression. Har du en högtalare med t.ex 100dB så kan du spela väldigt mycket högre innan du börjar få power compression. Varför är 2500 watt ett måste? Spelar det någon roll hur mycket effekt man putar in i högtalaren? Låter det bättre ju mer effekt man stoppar in? Nä, ska man spela skithögt så står jag fast vid att det är så hög känslighet som möjligt man ska sträva efter, inte använda traditionella hifielement och pressa dom mer än det är tänkt. Bygg istället en MTM med ett par högkvalitativa 12" PA-element och en hornladdad kompressionsdiskant på det så har du en känslighet på en bit över 100dB och redig effekttålighet.
Postad 28 October 2012 - 23:52
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Alltså, min åsikt om Ino är att det låter säkert bra, säkert bättre än många andra färdiga högtalare i samma prisklass, typ B&W och sådant skräp. Men att det har blivit en sådan sekt kring Ino kan jag inte förstå.
Jag ser Ino som DIY-högtalare, eftersom det inte är utvecklat av något företag, alla pengar är inte lagda på finish osv och det är inte en massa mellanhänder överallt. Och jag tror att dom som pratar så gott om Ino och är med i Ino-sekten bara haft köpehögtalare förut från t.ex Hifiklubben och när dom gick över till ett par DIY högtalare så insåg dom hur mycket bättre grejor man kan få för pengarna. Dock gäller inte detta bara Ino utan även andra "märken" som Geddes, Pispeaker, Halland Audio Design osv.
Kan ju tillägga att högtalarna jag köpt hem och håller på och bygger nu, från Halland Audio Design, gick lös på runt 11000kr och dom spelar skiten ur allt man hittar i en affär för samma prisklass, och troligen upp till dubbla summan också utan problem.
Ni Ino-människor, har ni någon gång lyssnat på några andra seriösa DIY-högtalare? Om inte, så tycker jag ni borde testa det. Bor ni i Göteborg så finns ju Halland Audio Design när (Kungsbacka).
Du verkar ha missat post #111. Den högtalaren är levererad så från fabrik. Är det dålig finish på den tycker du ? Är det dålig finish på denna ?
i64.jpg 27.17K
0 Antal nerladdningarEller denna ?
pip1.jpg 59.01K
piPs640.jpg 282.76K
i64s2.JPG 547.35K
pi60s1.jpg 16.11K
pi60s_big.jpg 63.08K
0 Antal nerladdningarListan kan göras hur lång som helst på fabrikslevererade Ino med finish i världsklass. Ino är hundra gånger duktigare på finish än vad dom allra flesta leverantörerna av högtalare är, då finishen på Inos högtalare är HELT valfria. Du kan få högtalaren i precis vilken finish som helst. Du kan tom få den i valfri STEN. Du kan få högtalarna med precis vilken lack du vill. Både ytan på lacken och kulören är helt valfri. Du kan få lacken med precis vilken Fanér du vill. Om du vill så kan du få dom fanérade i valnötsrot eller 70-talsjakaranda. Inga problem. Det blir dyrt, men du kan få det om du vill. Dessa lådor och ytskikt görs av professionella finsnickare och lackerare som jobbar med det på daglig basis. DESSUTOM är det så fiffigt att om man vill så kan man välja att köpa en elementsats och bygga lådorna själv för att spara pengar. Känner man inte att man har koll på lådbygge så kan man DESSUTOM få dom i rå MDF och bara lacka dom själv. Alla dessa alternativ för att kunden ska ha möjligheter att göra som den själv vill. Hur många andra tillverkare lämnar en sån valfrihet ? Har man inte stenhårda krav på finish, om grejerna t.ex ska stå i ett kolsvart rum där dom knappt syns, kan man alltså spara pengar. Dessa pengar kan läggas på något annat. Dom kan kanske läggas på att man har möjlighet att gå upp till ett snäpp bättre högtalare än vad man hade haft råd med om man skulle ha köpt en färdig. Annars kan man lägga dom pengarna på fil och musik. Allt enligt kundens ändamål och önskemål.
Postad 28 October 2012 - 23:55
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
DESSUTOM är det så fiffigt att om man vill så kan man välja att köpa en elementsats och bygga lådorna själv för att spara pengar. Känner man inte att man har koll på lådbygge så kan man DESSUTOM få dom i rå MDF och bara lacka dom själv. Alla dessa alternativ för att kunden ska ha möjligheter att göra som den själv vill. Hur många andra tillverkare lämnar en sån valfrihet ?
HAD gör det. Sedan MDF, vafan. Det är väl high end vi pratar om, varför då envisas med MDF? Björkplywood är ju överlägset MDF. Valfri finish kan man ju fixa själv, bara att kontakta någon firma som sysslar med sådant och få dom att göra det åt en. Men visst, jag håller med dig angående finish. Att betala multum för finishen känns bortkastat. Tror du mig inte så kolla mitt galleri
Postad 28 October 2012 - 23:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
HAD RLK.
Visst, vill man prompt använda små fjuttiga "hifi-element" för att spela så högt som du vill så får man väl göra det men det är klart att det krävs jävligt många då och diskanten kommer få jobba rätt hårt. Bättre att gå på kompressionsdiskant och bakladdat horn med PA-element som låter minst lika bra som dessa hi-fi element.
Dessutom så är det rätt trevligt med så hög känslighet som möjligt om man spelar skithögt som du påstår dig göra. Men 2.5KW effekt in i högtalare så uppstår något som på engelska kallas power compression. Har du en högtalare med t.ex 100dB så kan du spela väldigt mycket högre innan du börjar få power compression.
Varför är 2500 watt ett måste? Spelar det någon roll hur mycket effekt man putar in i högtalaren? Låter det bättre ju mer effekt man stoppar in? Nä, ska man spela skithögt så står jag fast vid att det är så hög känslighet som möjligt man ska sträva efter, inte använda traditionella hifielement och pressa dom mer än det är tänkt. Bygg istället en MTM med ett par högkvalitativa 12" PA-element och en hornladdad kompressionsdiskant på det så har du en känslighet på en bit över 100dB och redig effekttålighet.
Jag var också en grabb med ett pojkrum hemma hos mamma och pappa en gång i tiden. Då hade jag ett par Genexxa. Jag tyckte att dom var skithäftiga. PA är också skithäftigt, men PA går inte att jämföra med hifi. Inte ens dom allra bästa och dyraste PA-riggarna låter som hifi. Det kommer du också komma på en vacker dag. HAD gör det. Sedan MDF, vafan. Det är väl high end vi pratar om, varför då envisas med MDF? Björkplywood är ju överlägset MDF.
Valfri finish kan man ju fixa själv, bara att kontakta någon firma som sysslar med sådant och få dom att göra det åt en.
Men visst, jag håller med dig angående finish. Att betala multum för finishen känns bortkastat. Tror du mig inte så kolla mitt galleri 
På vilket sätt skulle björkplyfa vara överlägset menar du ? Plyfa är uselt att både lacka och fanéra. Om du tänker på styvheten är plyfa något styvare, men den skillnaden i styvhet är helt försumbar eftersom kabinetten stagas. Finns inte speciellt många tillverkare som kör med plyfa...
Postad 29 October 2012 - 00:01
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag var också en grabb med ett pojkrum hemma hos mamma och pappa en gång i tiden. Då hade jag ett par Genexxa. Jag tyckte att dom var skithäftiga. PA är också skithäftigt, men PA går inte att jämföra med hifi. Inte ens dom allra bästa och dyraste PA-riggarna låter som hifi. Det kommer du också komma på en vacker dag.
Nu pratar jag inte PA så som http://www.kjell.com...15-pa-hogtalareUtan snarare som http://i872.photobuc...berg/pm210d.jpgDet beror på vad man designar högtalaren till att göra. Vill man spela med brutalt transientsvar, högt och distorsionfritt osv så är det PA-element som gäller, inte att pressa "hifi" element till gränsen med flera kilowatt effekt. Själv valde jag att använda "hifi" element för jag spelar inte så pass högt att jag verkligen behöver PA-element och eftersom jag sitter så pass nära högtalarna så lämpar det sig bättre med lite mindre element istället för en MTM med 12" element...
Postad 29 October 2012 - 00:07
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
På vilket sätt skulle björkplyfa vara överlägset menar du ? Plyfa är uselt att både lacka och fanéra. Om du tänker på styvheten är plyfa något styvare, men den skillnaden i styvhet är helt försumbar eftersom kabinetten stagas. Finns inte speciellt många tillverkare som kör med plyfa...
Finns en lång diskussion om detta på www.diyaudio.com som troligen är världens största diyforum, betydligt större än de plutteforum vi svenskar har. Visst, det är säkert värdelöst att lacka och fanera men var det inte du som nyss sade att finish spelade ingen roll för man hade en kolsvart manslya? Och det går ju alltid att olja/betsa björkplywooden rätt fint. Visst stagas kabinetten, men MDF lagrar betydligt mer energi än MDF samt att MDF har en lägre resonansfrekvens än björkplywood. Få tillverkare använder björkplywood, ja det håller jag med om. Men det är inte för att björkplywood är värdelöst utan det är för att MDF är så billigt, lättarbetat och lätt att få hög finish på. Björkplywood är betydligt mer svårarbetat men det ger ett bättre resultat. T.ex så används en del 35mm plywood i B&Ws 800-serie.
Postad 29 October 2012 - 00:08
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det blir lite svårt att diskutera när du inte kan grunderna...
Det är ungefär som folk som ska bygga baslådor för hemmet med en bilbas..
En bilbas är speciellt designad för att spela relativt hög bas i en liten låda i en liten bilkupé.
Precis på samma sätt är PA-element designade för att kasta ljudet långt och spela extremt starkt.
Det finns inget behov av microdynamik i en PA-rigg, därför har dom inte tagit det i beaktande när dom har konstruerat elementen.
Precis på samma sätt som att man inte spelar djup bas med PA-element.
Det finns ingen anledning att återge bas under 30Hz på en scen, och det är därför alla PA-baselement har så väldigt kort slaglängd. Det behövs inte svepas en massa luft, för man har ingen behållning av det när det handlar om en stor scen.
Det spelar ingen roll hur "fina" PA-element du väljer, eller om du bygger en MTM med horn.
Det kommer ändå inte att spela hifi.
Postad 29 October 2012 - 06:56
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Jag letade länge och väl. Sökte av hela marknaden efter högtalare som kunde spela riktigt starkt. Efter mycket letande så stod det klart att det fanns Ino eller PA och välja mellan. Jag ville dock ha hifi, så då fanns det inte så mycket att välja på... 
Mina Canton 1.2 kan också spela riktigt starkt som toppar.
Postad 29 October 2012 - 07:01
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Sitter samma i mina 1.2 som i 3.2. Den klarar en hel del. Jag har spelat rejält starkt och med skråliga inspelningar och de lever än. Det är helt klart en mycket tålig diskant. Dina Ino spelade väl du sönder säkringar på en hel del i början? Fick du någon ordning på det till slut? Jag har lyssnat på canton reference 1.2 och dom kommer inte i närheten kan jag säga:)
Kommer i närheten av vad?
Postad 29 October 2012 - 07:02
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det är skillnad på xmexch o xmax, när de slog 5cm så låg de nog väldigt nära gränsen. xmax är enl vissa def den punkt där motorstyrkan fallit till 70%. Det distar mer o mer även om det inte hörs direkt så jobbar knappast elementet optimalt, inget konstigt.
Korrekt. Elementet har inte en mm till att ge, men ändå låter det ok. Men som jag skrev ovan så har denna diskussionen redan tagits en gång. Konstruktören av elementet i fråga har delgett sin syn på detta.
Postad 29 October 2012 - 08:14
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Bakerman:
Som sagt, kolla in Klipsch palladium och JBLs diton.
Höööög känslighet, extrema diskanter, och en finnish utöver INOs.
Postad 29 October 2012 - 08:28
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Att påstå att tex INO i64 är ensamma om att klara av att spela högt (så högt) är löjligt.
Redigerat av EtageMedia, 29 October 2012 - 08:31.
Postad 29 October 2012 - 08:33
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Sen att INOs högtalare betingar ett så väldigt högt pris är för mig en gåta.
Postad 29 October 2012 - 08:37
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Korrekt. Elementet har inte en mm till att ge, men ändå låter det ok.
Men som jag skrev ovan så har denna diskussionen redan tagits en gång. Konstruktören av elementet i fråga har delgett sin syn på detta.
Vill oxå bara påpeka att exakt lika lite som ino-folket litar på andra fabrikats konstruktörer, lika lite litar "oss andra" på inos konstruktör. Givetvis.
Postad 29 October 2012 - 09:30
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Hittills ser jag bara att siffror av något slag redovisats om ino-högtalare. Jag har mätt upp ett ljudtryck på 130.6dB i mitt rum utan att slutsteg har klippt eller att någon har anmärkt på distorsion.
Har någon annan några mätningar att jämföra med från något Hifi-system eller går denna tråd nu bara ut på att kasta skit i Inos generella riktning?
Postad 29 October 2012 - 09:42
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men det är väl busenkelt, hade alla tyckt samma så hade det väl enbart vart ett märke på marknaden eller hur.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|