Postad 15 October 2013 - 20:23
Däremot finns det ett antal ofattbart dumma "funktioner". Det värsta är den påtvingade automatiska omstarten. Windows bestämmer att nu är det minsann dags för din dator att starta om, oavsett vad du gör för tillfället, och oavsett vad du tycker om det.
För att stänga av den påtvingade omstarten, kör detta kommandot i kommandoprompten (välj kör som administratör):
reg add "HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU" /v NoAutoRebootWithLoggedOnUsers /t REG_DWORD /d 1 /f
Nu kommer Windows 8 förhoppningsvis att bete sig som Windows 7, dvs uppdateringar kommer att installeras när användaren väljer att stänga av eller starta om datorn.
Att använda Windows 8 innebär att lära sig leva med alla dumheter. Ofta känns det som att de verkligen har ansträngt sig för att man inte ska kunna arbeta effektivt. Det är synd, eftersom operativsystemet annars är utmärkt. Om de bara kunde låta användaren välja bort "idiot" läget som säkert fungerar bra för de som verkligen har noll koll på hur datorer fungerar, och som inte har högre ambitioner än att spela Harpan och läsa sin e-post i helskärmsläge (om de inte inte har ett pop3-konto då, för då kan de glömma det med...).
Och nej, det ÄR inte svårt att återställa Windows Start Button i W8, det borde du om någon veta.
Det är inte enkelt, utan snarare omöjligt att återställa startknappen eftersom den inte finns. Att man kan få en startmeny med tredjepartsprogram är en helt annan sak, och det är helt oacceptabelt att det ska behövas.
Redigerat av Ageve, 15 October 2013 - 20:32.
Postad 24 October 2013 - 15:30
Jag tycker det är grymt att det startar så pass snabbt. Start skärmen stör jag mig inte på, den är ju klart mer överskådlig än startmenyn i 7'an eller Alla Program som var helt meningslös när man hade mycket installerat.
Det jag retar mig på är att det t.ex. finns en IE på Start sidan och en IE på skrivbordet, varför i **** ha två versioner när den från Starten är totalt värdelös? Har ställt om så att den alltid startar den "riktiga"
En annan sak som är lite otydligt är inställningar som kommer frami den högra menyn om man drar dit med musen är inställningar för den sidan man är på, typ Store, skrivbord, Start etc.
Efter 8.1 uppgradering så blev tyvärr Store väldigt rörigt tycker jag.
Startknappen vet jag inte vad jag ska med den till, den gör ju samma sak som innan.
Redigerat av Melmac, 24 October 2013 - 15:32.
Postad 17 November 2013 - 00:20
Nu har jag Windows 8, och en av alla irriterande saker är att fildelning stänger av sig själv. Går man in på nätverk kommer det vanliga gula fältet upp med texten "nätverksidentifiering är inaktiverad...".
Aktiverar man det så fungerar det ibland hela dagen, ibland bara 10-15 minuter innan man får upprepa samma procedur. Har googlat men inte hittat någonting... blir snart galen.
Redigerat av Ageve, 17 November 2013 - 00:22.
Postad 17 November 2013 - 09:06
http://www.classicshell.net/
Postad 17 November 2013 - 21:08
Jag gillar win 8 för att de är snabbt, de enda i min mening man måste ha är start menyn, allt annat är bra.Kanske något för oss som har svårt för den nya. Windows 7 shell for win 8
http://www.classicshell.net/
Postad 19 February 2014 - 09:12
Tex så tog det några minuter att hitta avstängnings-knappen första gången, i w7 så gör man 3 klick ibland bara 2 beroende på inställning på ett ställe nu måste man placera pekaren på ett visst ställe och vänta på att en meny ska komma upp sen klicka på Inställningar(!) och sen utföra 3 klick i den menyn, små detaljer men ändå onödigt bökigt och varför Inställningar, borde ha en egen nedanför Inställningar.
Och varför ta bort startmenyn när det finns en om du högerklickar i nedre hörnet men tråkigt likt en högerklickmeny.
Som arbetsdator så är den rörig, för en privatperson kanske rolig om man gillar att bläddra runt i menyer.
w9 kommer 2015, tror att det kommer bli bättre som w7 var under vista-tiden.
Postad 19 February 2014 - 09:26
Uppgradera till 8.1 så har du avstängning i högerklicksmenyn nere till vänster, snabbare än Win 7 t.o.m.Tex så tog det några minuter att hitta avstängnings-knappen första gången, i w7 så gör man 3 klick ibland bara 2 beroende på inställning på ett ställe nu måste man placera pekaren på ett visst ställe och vänta på att en meny ska komma upp sen klicka på Inställningar(!) och sen utföra 3 klick i den menyn, små detaljer men ändå onödigt bökigt och varför Inställningar, borde ha en egen nedanför Inställningar.
Postad 19 February 2014 - 12:37
Uppgradera till 8.1 så har du avstängning i högerklicksmenyn nere till vänster, snabbare än Win 7 t.o.m.
WTF!!!
Jag tog hem fel version, igen. Jag hämtade 8.1 Industry Enterprise eftersom jag inte hitta enbart Enterprise men när licensen inte fungerade leta lite bättre och hitta Enterprise och körde på men nu när du säger så där inser jag nu att det är 8.0 jag använder.
Gick in nu på MS och började ladda ner 8.1 Enterprise, såg att man kan uppgradera men orkar inte med skapa ett Microsoft-konto.
Postad 19 February 2014 - 13:01
Gör inte det då... Alla Windows-varianter går bra att köra med lokalt konto.Gick in nu på MS och började ladda ner 8.1 Enterprise, såg att man kan uppgradera men orkar inte med skapa ett Microsoft-konto.
Postad 19 February 2014 - 13:06
Gör inte det då... Alla Windows-varianter går bra att köra med lokalt konto.
Alltså för att hämta uppdateringen på MS-store behöver du ett konto, valde istället att installera om till 8.1
Postad 19 February 2014 - 13:17
Sen denna App-hysteri stör mig oerhört mycket, står med stor text "Installerar appar åt dig" som att det skulle vara positivt, ge fan i det! Jag skiter i appar.
Postad 19 February 2014 - 14:41
Ahh, då är jag med på vad du menarAlltså för att hämta uppdateringen på MS-store behöver du ett konto, valde istället att installera om till 8.1
Tvungen är man ju inte, däremot är det ganska förvirrande hur man ska göra för att INTE skapa något MS-konto...Sitter nu och har precis installerat 8.1 på en ny dator, det är rätt fult att man under installationens gång blir tvungen att skapa ett ms-konto, man får inte valet direkt om man endast vill ha ett lokalt.
Fast det är väl egentligen bara att vänja sig, i en Android-telefon är det inte lätt att slippa ett Google-konto, lika jävligt är det väl i en Apple-produkt (rätta mig gärna här, jag vägrar Apple så min erfarenhet är begränsad)?
Postad 19 February 2014 - 14:51
Tvungen är man ju inte, däremot är det ganska förvirrande hur man ska göra för att INTE skapa något MS-konto...
Fast det är väl egentligen bara att vänja sig, i en Android-telefon är det inte lätt att slippa ett Google-konto, lika jävligt är det väl i en Apple-produkt (rätta mig gärna här, jag vägrar Apple så min erfarenhet är begränsad)?
Nä inte tvungen men som du sa förvirrande för att slippa för man måste ju klicka på "skapa ett konto" för att sen slippa undan, borde komma som ett val direkt.
Jag joina domänen men sen när jag gjorde första inlogg med mitt domän-konto så tog det säkert 10 min för w8 att förbereda mitt konto med en massa appar och skit innan jag såg skrivbordet, grymt irriterande.
En positiv sak är att man nu slipper ctrl+alt+del vid inlogg vilket är drygt när man har tex en telefon i ena handen. Vet att det finns ett enhands-trick men min hand är inte så smidig.
Glad att se startknappen igen
Postad 19 February 2014 - 15:50
Hmm, märkligt, tar bara några sekunder efter omstart när jag har anslutit mot min domän, är det en SBS-domän?Jag joina domänen men sen när jag gjorde första inlogg med mitt domän-konto så tog det säkert 10 min för w8 att förbereda mitt konto med en massa appar och skit innan jag såg skrivbordet, grymt irriterande.
Finns ett annat trick annars... ...det kallas för headsetEn positiv sak är att man nu slipper ctrl+alt+del vid inlogg vilket är drygt när man har tex en telefon i ena handen. Vet att det finns ett enhands-trick men min hand är inte så smidig.
Glöm då inte dessa inställningar för att får det ännu mer Win7 likt (om man nu vill det):Glad att se startknappen igen
8.1.png 18.89K
5 Antal nerladdningar
Postad 20 February 2014 - 09:10
Hmm, märkligt, tar bara några sekunder efter omstart när jag har anslutit mot min domän, är det en SBS-domän?
Ett första inlogg med userkonto "Skrivbordet förbereds" tar alltid lång tid, alla GPOer och inställningar hämtas och justeras, tar normalt kanske 3min med w7 men w8 säkert 10 min.
Glöm då inte dessa inställningar för att får det ännu mer Win7 likt (om man nu vill det):
8.1.png 18.89K 5 Antal nerladdningar
Bra tips jag bockade även ur den översta så jag kan klicka på kryssen utan att en jävla meny ska dyka upp.
En annan sak som är störande är den nya bildvisaren, helt värdelös! Finns ingen meny, går inte vrida bilden och går inte kryssa bort den och den är i helskärm. Det kanske är möjligt att göra det jag nämnt med nåt trick som inte är särskilt uppenbart men jag är snabb på att välja windows fotovisare som standard på bildformaten istället. Vet inte vad MS tycker att deras nya bildvisare har för fördel.
Postad 20 February 2014 - 09:52
Det var det jag tänkte på, om du har en SBS-domän så lär du ha en hel del GPO:er per automatik, jag har en vanlig Server 2008:a som DC, i stort sett helt utan GPO:er och för mig tog det max 2 min innan jag hade skrivbordet framme. Du kan förstås ha massor med GPO:er på en Standard Server oxå, vill bara påpeka att skillnaden kan ligga i antalet GPO:Er...Ett första inlogg med userkonto "Skrivbordet förbereds" tar alltid lång tid, alla GPOer och inställningar hämtas och justeras, tar normalt kanske 3min med w7 men w8 säkert 10 min.
Håller med, helt j-vla galen bildvisare! Tur Alt+F4 funkar, det går knappt att komma ur annars (lite överdrivet, men ändå)...En annan sak som är störande är den nya bildvisaren, helt värdelös! Finns ingen meny, går inte vrida bilden och går inte kryssa bort den och den är i helskärm. Det kanske är möjligt att göra det jag nämnt med nåt trick som inte är särskilt uppenbart men jag är snabb på att välja windows fotovisare som standard på bildformaten istället. Vet inte vad MS tycker att deras nya bildvisare har för fördel.
Postad 20 February 2014 - 11:21
Det var det jag tänkte på, om du har en SBS-domän så lär du ha en hel del GPO:er per automatik, jag har en vanlig Server 2008:a som DC, i stort sett helt utan GPO:er och för mig tog det max 2 min innan jag hade skrivbordet framme. Du kan förstås ha massor med GPO:er på en Standard Server oxå, vill bara påpeka att skillnaden kan ligga i antalet GPO:Er...
Vi har 2st Windows Server 2008 R2 som DC, finns en del inställningar som ska göras men det verkar mer som att det w8 som ska envisas med sina appar och annat skräp.
Börjar gilla den nya startmenyn nu när jag städat bort all skit och lagt dit dom program jag vill ha där.
Den där IE appen, använder du den nåt, kanske bara fyller funktion när man kör pekskärm?
Postad 20 February 2014 - 14:25
Använder inte den alls, jag kör nästan enbart i desktop-läge så jag ser inte nyttan direkt... Faktum är att jag inte använder några appar förutom Twitter-appen.Den där IE appen, använder du den nåt, kanske bara fyller funktion när man kör pekskärm?
Postad 20 February 2014 - 14:47
Postad 20 February 2014 - 16:03
Beställde precis win 8.1, det låter som jag kommer få slita mitt hår innan det ser ut som en dator och inte en surfplatta?
Nja efter lite tweakning och städning så ser det faktiskt ut som w7 fast snyggare, börjar bli riktigt nöjd faktiskt.
Tycker kanske att menyn till höger känns onödig, dom hade kunnat bygga in den i stratmenyn.
Postad 20 February 2014 - 16:11
Jag använder inga appar alls, har numera lärt mig hur man stänger skiten och kommer till skrivbordet när något öppnas i misstagAnvänder inte den alls, jag kör nästan enbart i desktop-läge så jag ser inte nyttan direkt... Faktum är att jag inte använder några appar förutom Twitter-appen.
Postad 20 February 2014 - 17:43
Appar känns inte helt naturligt med en dator utan pekskärm och likaså kändes det konstigt att inte stänga applikationer utan enbart "lämna" dem aktiva. Vill dock inte kalla det för skit utan faktiskt ganska bra, inte många hängningar och med kommandot WIN+Q kommer man långt med att starta program man vill använda. Som varande så pass gammal så att jag kört Windows 3.11 och sedan gått över till alla andra OS så tycker jag ändå att Win 8 känns modernt, sen är ju frågan om användaren eller OS:et skall anpassas.Jag använder inga appar alls, har numera lärt mig hur man stänger skiten och kommer till skrivbordet när något öppnas i misstag
Postad 20 February 2014 - 17:43
Får inte alternativet "Visa Start på skärmen jag använder när jag trycker på Windows-knappen" att fungera. Kanske misstolkar det hela, men hoppades att jag INTE skulle komma till den där jävla Start om jag bockade ur alternativet.Glöm då inte dessa inställningar för att får det ännu mer Win7 likt (om man nu vill det):
8.1.png 18.89K 5 Antal nerladdningar
Postad 20 February 2014 - 19:04
tycker jag ändå att Win 8 känns modernt, sen är ju frågan om användaren eller OS:et skall anpassas.
Håller med om att det känns modernt men det är default svårarbetat men med lite ändringar som sagt så blir det lättare att hantera OSet.
Får inte alternativet "Visa Start på skärmen jag använder när jag trycker på Windows-knappen" att fungera. Kanske misstolkar det hela, men hoppades att jag INTE skulle komma till den där jävla Start om jag bockade ur alternativet.
Om den är ikryssad ska startmenyn komma upp när man trycker på winknappen, gjorde det på tidigare windows också.
Menar du att du inte har den kryssad och startmenyn dyker ändå upp när du trycker på knappen?
Postad 20 February 2014 - 21:20
Oavsett om den är kryssad eller ej så kommer UI upp och inte startmenyn.Menar du att du inte har den kryssad och startmenyn dyker ändå upp när du trycker på knappen?
Postad 20 February 2014 - 22:24
Oavsett om den är kryssad eller ej så kommer UI upp och inte startmenyn.
Ja det är väl denna du ser när du trycker på windowsknappen?
Postad 20 February 2014 - 23:26
Postad 21 February 2014 - 08:48
Ja. Jag förstår inte riktigt vad den kryssrutan har för funktion då det sker exakt samma sak, oavsett ikryssad eller ej, om jag trycker på Win-knappen.
Ja det kan man ju undra men å andra sidan så gör det väl inte så mycket att startmenyn dyker upp om man trycker på windoswknappen.
Postad 21 February 2014 - 09:58
Nä, startmenyn har alltid dykt upp när man tryckt på windowsknappen, åtminstone sen XP (kanske i ME oxå, minns inte riktigt).Ja det kan man ju undra men å andra sidan så gör det väl inte så mycket att startmenyn dyker upp om man trycker på windoswknappen.
Postad 21 February 2014 - 10:21
Nä, startmenyn har alltid dykt upp när man tryckt på windowsknappen, åtminstone sen XP (kanske i ME oxå, minns inte riktigt).
Det har jag inte sagt nåt om men det finns tydligen nåt val om man inte vill ha den funktionen i w8 men jag sa också det att det inte spelar så stor roll om funktionen inte går att stänga av vilket verkar vara i Takeos fall, enda gången det kan vara störande imo är när man trycker fel vid Alt eller Ctrl.
Postad 21 February 2014 - 10:35
Jag höll enbart med dig om det inte framgick...Det har jag inte sagt nåt om men det finns tydligen nåt val om man inte vill ha den funktionen i w8 men jag sa också det att det inte spelar så stor roll om funktionen inte går att stänga av vilket verkar vara i Takeos fall, enda gången det kan vara störande imo är när man trycker fel vid Alt eller Ctrl.
Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 21 February 2014 - 10:36.
Postad 21 February 2014 - 11:09
Jag höll enbart med dig om det inte framgick...
Jag reagera på ditt "Nä" som jag läste som "Nej"
Postad 21 February 2014 - 11:24
Det var ett "fotbollspelar-nä"Jag reagera på ditt "Nä" som jag läste som "Nej"
Postad 21 February 2014 - 13:51
Jag tog tog tid idag på både en w7 och w8 att logga in för första gången med ett domänkonto.
W7 20sec
W8 37sec
Jag är helt övertygad om att det tog betydligt längre tid förra gången jag logga in med mitt konto men jag kan även nämna att jag har några installations-GPO:er på mitt konto och dom jag körde tidtagning på har inte det.
Postad 24 February 2014 - 14:10
Det är ett ganska bra lyft med tanke på att W Server 2008 ser ut som win XP och 2008 r2 ser ut som en tråkig 7:a.
Postad 03 March 2014 - 12:02
Gratis operativsystem och tjänster har på allvar tagit upp kampen mot det länge
dominerande Microsoft på konsumentmarknaden. Mjukvarujätten försöker anpassa sig till
den skiftande marknaden med kraftiga subventioneringar av Windows 8.1, men ska
även experimentera med en gratisversion av operativsystemet.
Den nya versionen ska gå under namnet Windows 8.1 with Bing och ska i dagsläget
endast komma med mindre skillnader mot de ordinarie utgåvorna. Namnet antyder även
om att Microsoft istället för licensintäkter ska dra in pengar genom bolagets egna tjänster,
som då är kopplade till operativsystemet.
Någonting annat som inte framgår är om Windows 8.1 with Bing är tänkt som ett alternativ
för Microsofts partnertillverkare, eller om det även ska finnas tillgängligt för hemmabyggare.
Versionen beskrivs i dagsläget som ett experiment och det är således ännu inte känt när eller
om den kommer lanseras.
http://www.sweclocke...n-av-windows-81
Postad 08 April 2014 - 07:56
Startknappen var bra att den kom tillbaka till 8.1 och dom borde snygga till högerklickmenyn på start samt återinföra Aero-tema.
Postad 08 April 2014 - 21:44
Postad 01 May 2014 - 07:42
Postad 02 May 2014 - 17:45
Postad 27 June 2014 - 11:23
Är det nån som har tips på hur jag kan snygga till start-menyn/metro och göra det som en standard så att samtliga användare som loggar in på datorn får samma uppfräschade layout när dom loggar på?
Jag har googlat lite men inte hittat nån direkt bra lösning.
Postad 29 July 2014 - 15:19
Postad 29 July 2014 - 16:08
Apple f a nboy månne?Det är många som går bet på win8. Nu skall win8 skrotas! Nästa win9. Kina har importförbud på win8. Apple kör reklamkampanj där de utnyttjar win8 floppen.
För övrigt vet jag inte hur man kan gå bet på Win 8?
Möjligtvis om man inte har en susning om hur saker och ting funkar.
Win 8 funkar alldeles utmärkt, iaf så länge man tar tillbaka den gamla desktopen och startknappen imo.
Bästa operativ jag haft.
Redigerat av masse70, 29 July 2014 - 16:17.
Postad 29 July 2014 - 16:38
Håller med, reder man inte ut WIndows 8 (eller 8.1) så torde man vara fullkomligt förståndshandikappad...Apple f a nboy månne?
För övrigt vet jag inte hur man kan gå bet på Win 8?
Möjligtvis om man inte har en susning om hur saker och ting funkar.
Win 8 funkar alldeles utmärkt, iaf så länge man tar tillbaka den gamla desktopen och startknappen imo.
Bästa operativ jag haft.
Postad 29 July 2014 - 16:40
Postad 29 July 2014 - 16:51
Håller med, reder man inte ut WIndows 8 (eller 8.1) så torde man vara fullkomligt förståndshandikappad...
Ja, för Win 8/W2K12 där var allt så självklart..., t.ex. en så simpel sak som att logga ut var en utmaning för folk som jobbat +10 år med Windows-drift och det beror inte på att de skulle vara fullkomligt förståndshandikappade.
WIn 8.1 och W2K12 R2 har ju fått vissa förbättringar, men en del saker är fortfarande lite ologiska och andra ordentligt dolda så man får leta sig fram till de, sen ser det ut som det gjort sen W2K när man väl hittat rätt...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
28 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?