Revel
409 svar till detta ämne
Postad 27 augusti 2015 - 22:12
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Hoppas att något ställe kan skrapa ihop två st C205 åt dig så att du får testa den lösning du har tänkt.
Blir det inte att en ny kandidat dyker upp imorgon på demoturen, så beställer jag Revel C205 oavkortat, prestandan i seriens diskant och mellan/midbas vet jag redan, högtalarna ska delas mot sub, så jag ser inget hinder.
Jämfört mot tex 105:an så är det ju en likadan högtalare, men med större kavitet och dubbla midbasar. (högre känslighet, mer punch ner till delningen)
Du måste ju få testa vad prylarna går för om man ska kunna leva med inköpet ett tag framöver. Spelar man så starkt så att säljaren blir orolig för prylarna så är det ju antagligen för klena prylar. Tänk dig själv, ifall du köper grejerna. Då blir det ju du själv som sitter och är orolig om prylarna skall hålla när du spelar på den nivån du ville spela i butiken. Den faktorn hade jag inte velat ha i min anläggning. 
Nu var det ju inte Revel det pratades om när jag nämnde att man spelat "överkraftigt" i butik.
Revel hanterade som sagt runt 105db utan att röra en min, och säljaren i den butiken är sund.
Postad 27 augusti 2015 - 22:12
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Nu delar jag visserligen mina F208 vid 80 Hz mot subben så det kanske inte räknas, men ändå.... När jag fått subben injusterad provspelade vi med lite bastung musik. Med låten Warm Swarm med Krumelur uppmättes 105 dB i genomsnitt och 111 dB i topparna. Ljudet var helt fritt från distortion och lät helt avslappnat, golvet skakade i de djupa frekvenssvepen. 
Det var med musik i två kanaler, med film i alla kanaler kan det nog bli några decibel till. Jag är dock inte den som normalt spelar på det sättet, nöjer mig med betydligt svagare.
Nu låter det kanske som att jag är emot Revel när det faktiskt är tvärtom. Jag tycker att dom låter fantastiskt bra. Som sagt, jag hade tagit dom före JBL K2 vilken dag som helst!
Men iaf. Ifall ni mätte med C-vägning (vilket ni bör ha gjort i samband med en intrimning utav basen) så är det i princip uteslutande basen som utgör ljudtryck i just den låten.
Postad 27 augusti 2015 - 22:14
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Vet redan vad Revel går för så att säga.
Nu låter det kanske som att jag är emot Revel när det faktiskt är tvärtom. Jag tycker att dom låter fantastiskt bra. Som sagt, jag hade tagit dom före JBL K2 vilken dag som helst!
Men iaf. Ifall ni mätte med C-vägning (vilket ni bör ha gjort i samband med en intrimning utav basen) så är det i princip uteslutande basen som utgör ljudtryck i just den låten.
A vägt utan subb.
Postad 27 augusti 2015 - 22:17
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Nu var det ju inte Revel det pratades om när jag nämnde att man spelat "överkraftigt" i butik.
Revel hanterade som sagt runt 105db utan att röra en min, och säljaren i den butiken är sund.
Sorry, jag menade generellt. Såg nu att det kunde tolkas som att det enbart var riktat till dig.
A vägt utan subb.
Jag citerade Erik.
Postad 27 augusti 2015 - 22:22
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Ja, troligtvis var mitt inlägg inte relevant för ljudtrycket från F208, men lät bra gjorde det! 
Jag vet inte hur han mätte, men han som gjorde det vet vad han gör och har bra grejer. Kanske någon av bilderna längst ned i mitt galleri säger något om det? 
Jag har spelat en hel del med mina F208 utan sub också, men inte mätt något. För mig räcker ljudtrycket till, men det är förstås en fråga om tycke och smak.
Postad 27 augusti 2015 - 22:27
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ja alla har vi olika ideal.
För mig tex så är själva "trycket/lågbasen" helt ointressant sålänge midbas och uppåt står pall för mitt ideal, iom att jag använder subwofers för just lågbasen.
Det gör ju iofs du med dina F208 också Erik Har du fått dina 208 att svettas mekaniskt och fått dom att komprimera när du lyssnat som absolut starkast, eller har de headroom så det räcker till för dig?
Postad 27 augusti 2015 - 22:31
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Ja, troligtvis var mitt inlägg inte relevant för ljudtrycket från F208, men lät bra gjorde det! 
Jag vet inte hur han mätte, men han som gjorde det vet vad han gör och har bra grejer. Kanske någon av bilderna längst ned i mitt galleri säger något om det? 
Jag har spelat en hel del med mina F208 utan sub också, men inte mätt något. För mig räcker ljudtrycket till, men det är förstås en fråga om tycke och smak.
Att det lät bra är jag helt övertygad om. Vilken trevlig anläggning du har! Den skulle jag gärna vilja lyssna på. 
Det är nog C-vägt då. Det låtvalet tyder på det iom att ni trimmade in bassystemet också. Knepigt låtval om man vill mäta ett delat toppsyatemet på annars.
Postad 27 augusti 2015 - 22:50
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
"Svettas mekaniskt" vet jag inte, jag vågar inte riktigt spela så att de riskerar att gå sönder. Med vissa typer av musik kan det kanske vara kul att vrida upp lite extra under kortare perioder och då kan man kanske närma sig gränsen för vad de klarar av. Sedan jag började dela vid 80 Hz så känns det som att jag inte bör spela sönder dem i första taget, men jag spelar som sagt sällan så starkt att jag riskerar det.
Själv intrimningen av systemet gjordes väl i första hand med testtoner, sedan verifierade vi resultatet med att spela lite olika typer av musik. Warm Swarm var mest för att få testa vad subben gick för, och det var en omskakande upplevelse. 
Med tanke på basförmågan hos F208 hade vi först siktat in oss på en delning runt 50 Hz. Rummet har dock rätt kraftiga pucklar vid 40 resp. 80 Hz och för att komma till rätta med de krävdes både högre delning, pluggade basportar och filter i försteget för sidokanalerna fram. Subben hanteras med separat EQ.
Postad 27 augusti 2015 - 23:04
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
"Svettas mekaniskt" vet jag inte, jag vågar inte riktigt spela så att de riskerar att gå sönder. Med vissa typer av musik kan det kanske vara kul att vrida upp lite extra under kortare perioder och då kan man kanske närma sig gränsen för vad de klarar av. Sedan jag började dela vid 80 Hz så känns det som att jag inte bör spela sönder dem i första taget, men jag spelar som sagt sällan så starkt att jag riskerar det.
Själv intrimningen av systemet gjordes väl i första hand med testtoner, sedan verifierade vi resultatet med att spela lite olika typer av musik. Warm Swarm var mest för att få testa vad subben gick för, och det var en omskakande upplevelse. 
Med tanke på basförmågan hos F208 hade vi först siktat in oss på en delning runt 50 Hz. Rummet har dock rätt kraftiga pucklar vid 40 resp. 80 Hz och för att komma till rätta med de krävdes både högre delning, pluggade basportar och filter i försteget för sidokanalerna fram. Subben hanteras med separat EQ.
Nog förstod jag att ni använde andra metoder för att kalibrera in systemet. Hade ni enbart använt Warm Swarm så hade jag blivit orolig.
Postad 27 augusti 2015 - 23:08
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Luleå? Där är jag ju varje år! Jag ska dit nästa resa
Postad 27 augusti 2015 - 23:28
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Jepp, har lyssnat på 105 och 206 i Luleå.
Postad 27 augusti 2015 - 23:43
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Jepp, har lyssnat på 105 och 206 i Luleå. 
Did you like them?
Postad 28 augusti 2015 - 06:46
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Jodå, tror jag skrev om det då. Det finns fler modeller inne oxå, lyssnade på 206 med lilla centern till film, såg den bautastora centern där oxå nånstans. Det är inte många butiker som har lika mycket högtalare inne som taktoton, varför vet jag dock inte för dom är inte så pigga alltid på att dema annat än deras favoriter, läs Monitor Audio.
Postad 28 augusti 2015 - 07:08
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Jodå, tror jag skrev om det då. Det finns fler modeller inne oxå, lyssnade på 206 med lilla centern till film, såg den bautastora centern där oxå nånstans. Det är inte många butiker som har lika mycket högtalare inne som taktoton, varför vet jag dock inte för dom är inte så pigga alltid på att dema annat än deras favoriter, läs Monitor Audio. 
Monitor Audio? Dom gånger jag har varit dör så har det enbart funnits ett märke som duger till något för dom.:Linn. 
Var dock några år sedan jag var där sist.
Postad 28 augusti 2015 - 08:45
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Det är många år sen, även om dom fortfarande säljer det så har dom väl insett att det inte går att nisha sig så hårt idag om butiken ska överleva. Dom har inte nämnt Linn åt mig på flera år nu.
Postad 28 augusti 2015 - 11:26
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Själv sitter man här med kraftig beslutsångest idag! Jag kan verkligen inte bestämma mig...
Postad 28 augusti 2015 - 11:37
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Själv sitter man här med kraftig beslutsångest idag! Jag kan verkligen inte bestämma mig...
Har du varit iväg och lyssnat?
Postad 28 augusti 2015 - 11:42
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Nej, ska åka nu om en liten stund.
Postad 28 augusti 2015 - 12:08
Unregistered1893
-
Unregistered1893
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Så man borde lyssna på Revel säger ni???
Postad 28 augusti 2015 - 12:15
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Så man borde lyssna på Revel säger ni??? 
Absolut!
Vilka kandidater är det som övervägs? Skall du lyssna på dom igen idag, eller krånglar du till det ytterligare? 
Postad 28 augusti 2015 - 12:38
Unregistered1893
-
Unregistered1893
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Velar om att sälja eller inte sälja mina Klipsch, så jag åker nog in o lyssnar på Revel i helgen. Performa3 M106 kanske?
Har läst lite om Revel, det är ändå lite ljuma betyg. Att tex B&W CM10 skulle vara mer spelglada, det känns väldigt märkligt.
Postad 28 augusti 2015 - 14:21
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Velar om att sälja eller inte sälja mina Klipsch, så jag åker nog in o lyssnar på Revel i helgen. Performa3 M106 kanske?
Har läst lite om Revel, det är ändå lite ljuma betyg. Att tex B&W CM10 skulle vara mer spelglada, det känns väldigt märkligt.
Gör det och meddela sedan av dina intryck.
Lyssnade själv på Revel 208 på mässan i Gbg drivna av Mark Levinson prylar för mycket pengar. Mässor är ju som de är, en del får till sitt ljud andra inte.
Visst lät det bra och visst gick det att spela högt men rent kvalitets mässigt så var det inte något ljudupplevelse som etsade sig fast i minnet. Det fanns många billigare system som lät bättre.
Men det fanns förvisso betydligt dyrare som var sämre, lyssnade bland annat på någon variant av Magico med drivning Devialet kostade väl ca en halv mille eller något i den stilen, men det lät inget vidare i den riggningen.
Redigerat av Blåtand, 28 augusti 2015 - 14:22.
Postad 28 augusti 2015 - 14:46
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Ja det känns så 
När jag lyssnade på 206 sist så spelade vi i 104-106db i peakarna utan att någon utav oss kunde detektera missljud eller hörbar förvrängning, så har lite svårt att tro att diskant och midbas inte mäktar med upp mot 110-115db?
Detta är dock något jag får testa imorgon, förhoppningsvis för ägaren på butiken 
Ja jag har kikat in Tekton som helt klart verkar intressanta/potenta.
Dock känner jag att jag inte orkar med ej "svensk-köpta" denna gången, då jag inte vill skicka saker hit och dit vid eventuellt strul, och smidigt med svensk garantihantering etc.
Har du ngn gång spelat så att dina 206 sagt ifrån pga för hög SPL???
Hej!
Jag har aldrig spelat så högt så det ens disstat ens lite! MEN då är jag inte någon spl jägare visst jag spelar högt men har aldrig mätt med en db mätare så kan inte säga exakt hur högt jag lyssnar.
i detta forum är det farligt att säga att man lyssnar högt fast man kanske inte kommer över 100db!
//Micke
Postad 28 augusti 2015 - 20:49
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Vad har du läst för tester där du tycker att M106 fått ljumma betyg?
Jag har läst ganska många tester av olika modeller i Performa3-serien och min uppfattning är att så gott som alla varit väldigt positiva, nästan så man undrar om de är mutade.... 
När det gäller M106 så är de jag kommer ihåg på rak arm:
Stereophile
Summing Up
Revel's Performa3 M106 is an extraordinary bookshelf loudspeaker. Its strengths impressed me across the board, especially for a speaker of its size and price. And the M106's appearance is elegant and sexy—it exudes quality without taking up much space. I've reviewed several dozen bookshelf speakers since that Mirage in 1985, and I don't think I've enjoyed music of all genres through any of them as much as have through the M106. Kevin Voecks is a genius. No ifs, ands, or buts.
SoundStage
Conclusion
It’s been nine years since I last reviewed a Revel speaker, and it’s been worth the wait. The Performa3 M106 is a speaker of extremely high quality that can compete against any other bookshelf model at or above its price. While $2000 is a lot of money for a pair of minimonitors, the price sounds more reasonable when one considers that one is investing in a product highly accomplished in virtually every aspect of sound reproduction, and that to improve on that performance would require spending much more. For me, the M106 ticked all the right boxes: Its ultraclear sound uncovered plenty of detail while boasting a gorgeous, open midrange that was neutral and natural. Perhaps best of all, it maintained these qualities at any volume at which I played them. Add to this its high quality of fit and finish, and Revel’s Performa3 M106 is a compelling package. I hope only that it won’t be another decade before I review another Revel model. Highly recommended.
The Absolute Sound, som även testar de F206 samtidigt.
The Performa3 F206 and M106 are segment- defining loudspeakers. And by emphasizing the sonic totality of the listening experience, they have more than exceeded my already lofty expectations. I’m often told that there are no bargains anymore in the high end. Well, naysayers haven’t met the F206 and M106. So seek them out. Revel has just given “value-level” a fresh kick in the pants.
Jag har inte läst ett enda test av Performa3 som varit negativt, så det vore intressant att veta var du läst detta ljumma omdöme.
Postad 28 augusti 2015 - 21:05
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Gör det och meddela sedan av dina intryck.
Lyssnade själv på Revel 208 på mässan i Gbg drivna av Mark Levinson prylar för mycket pengar. Mässor är ju som de är, en del får till sitt ljud andra inte.
Visst lät det bra och visst gick det att spela högt men rent kvalitets mässigt så var det inte något ljudupplevelse som etsade sig fast i minnet. Det fanns många billigare system som lät bättre.
Men det fanns förvisso betydligt dyrare som var sämre, lyssnade bland annat på någon variant av Magico med drivning Devialet kostade väl ca en halv mille eller något i den stilen, men det lät inget vidare i den riggningen.
Då var det den här anläggningen du lyssnade på!
DSC05461.JPG 78,53K
1 Antal nerladdningar
Revel Performa3 F208 samt Mark Levinson No 512 och No 585, elektroniken kostar nog fem gånger så mycket som högtalarna....
Jag tyckte det lät OK på mässan och fick uppfattningen att många som var där samtidigt också tyckte det. Jag la dock inte så mycket energi på att lyssna då för medan jag satt där så stod mina F208 och C208 ouppackade hemma i hallen! 
Det drog ut lite på tiden med leveransen eftersom centern inte fanns hemma på lagret i Danmark, sen lyckades de komma samma dag som jag skulle åka på mässan.
Den andra anläggningen du nämner var alltså den här.
DSC05464.JPG 71,44K
1 Antal nerladdningar
Den lyssnade jag inte så noga på, men har hört andra säga att det ska vara riktigt bra grejer.
Postad 28 augusti 2015 - 23:45
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Vilken kväll! 
Kan meddela att Klipsch inte är med på listan längre, trevliga för priset, men inte alls jämförbara mot "riktigt välljud" 
Har under dagen varit på demo i ca 5 timmar och har fått bli varse om vilken kandidat som gäller i min priskategori, och för mitt ändamål, dagen slutade med att välja mellan två olika modeller, nämnda Revel C205 och Martin Logan Motion 35XT.
Vilken det blev?... säger jag imorgon efter beställning är gjord 
Under gårdagen gick jag igenom bl a:
System Audio
ELAC
Klipsch
JBL
Martin Logan
HECO The Statement
Audiovector
Vienna
Dynaudio
Detta är det svåraste valet jag har gjort hittills, men har valt att vara noggrann för att kunna leva med högtalarna länge!
Postad 29 augusti 2015 - 06:57
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1 830 inlägg
Vilken kväll! 
Kan meddela att Klipsch inte är med på listan längre, trevliga för priset, men inte alls jämförbara mot "riktigt välljud" 
Skönt och höra, kanske inte bara var mig det var fel på då!
Postad 29 augusti 2015 - 08:17
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Innan jag köpte mina högtalare lyssnade bl.a. på Dynaudio Focus 360, Klipsch RF-7 II och Martin Logan Theos. Jag föredrog dock F208. De högtalare som låg närmast för mig var Meridian DSP 5200.
Jag har inte lyssnat på varken C205 eller de aktuella högtalarna från ML, så det ska bli spännande att se vad du väljer! 
För att liva upp tråden lite bjuder jag på en nytagen bild utan skydd på mina högtalare, jag brukar dock ha dem på.
DSC06361.jpg 170,95K
1 Antal nerladdningar
Det är alltså Revel Performa3 F208 på sidorna och C208 i mitten, basen kommer ur hålet under bänken... 
Postad 29 augusti 2015 - 09:11
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Vacker bild! 
Valet föll efter mååånga om och men, på Revel! 
Dock måste jag inflika att Martin Logans Motion serie, då främst de tre toppmodellerna (En golvare, en stativare, och en center) med tillägget "XT" i namnet är ruggigt fina och välbyggda högtalare med ett väldigt bra ljud från topp till botten.
Det som gjorde att jag väljer Revel i slutänden är att ljudet är så otroligt välbalanserat, att C205 är en sluten konstruktion, och att min front kan bli en 100% identisk "LCR" konfiguration, vilket innebär ljudmässiga fördelar i sammanhållningen.
Jag skulle dock utan problem kunnat gå på Martin Logan istället, men kan inte ha dubbla system 
Är man i köpartagen och vill lyssna på något, för de flesta, antagligen relativt okända högtalare, så är mitt tips att inte missa Martin Logan XT!
I XT modellerna så får man den större AMT diskanten, och den är riktigt riktigt bra, högtalarna har fina filterkomponenter (precis som Revel, valda med omsorg) och Aluminium mid/basar med väldigt styv upphängning för mellanregistret, högtalarna kan spela förbaskat högt utan någon som helst förvrängning, som grädde på moset så har dom hög känslighet!
Tänkte jag skulle ringa och beställa nu.... hmmm det blev svårt igen 
Postad 29 augusti 2015 - 09:33
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Skönt och höra, kanske inte bara var mig det var fel på då! 
Ne, Klipsch gav jag ca 2 timmar igår, lyssnade på väldigt många olika musikspår, och slutsatsen blev att dom inte håller måttet alls jämfört mot de mer påkostade kandidaterna.
* Lådkonstruktionen håller inte måttet, egenljud och viss resonans i lådan som följd.
* Diskanten är inte vass, men för framfusig över de andra registren, detta märks på lite mer lugn musik.
* Basen är snärtig och hård med god punch, men det finns ingen kvalitativ djupbas.
* Mellanregistret håller inte lika hög klass i närvaro och detalj, och är även för framfusigt jämfört mot neutral återgivning.
Detta är mina tolkningar efter att ha fördjupat mig i Klipsch RP.
Postad 29 augusti 2015 - 10:01
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Idag ska hela familjen iväg på årets kräftskiva, och jag känner att jag faktiskt inte har bestämt mig än, jag får helt sonika avvakta helgen ut innan jag beställer.
Revel Performa3 Vs Martin Logan Motion XT ?!?
Har aldrig tidigare haft så svårt för att välja en utav två...
Postad 29 augusti 2015 - 10:16
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
@WB-Cinema var någonstans lyssnade du på Revel?
Tror det blir en sväng in till Akkelis för att lyssna på 35XT, var på väg att göra detta redan för någon månads sedan efter att ha läst en del intressant om dessa. Är lite sugen på att ha ett stativarpar till att altinera med alternativt ersätta nuvarande med och varför då inte välja en som är helt olik den man har sedan tidigare:-). Men man skall väl lyssna först. Ser att du lyssnade på Vienna A. vilket jag också gjorde igår. Vad tyckte du om dessa? Väldigt behagliga att lyssna på men kanske inte allt vad jag var ute efter, behovet av fri space avskräckte mig lite också. Att jag inte skulle kunna slå till på Vienna utan att prova hemma insåg jag när vi sedan växlade till QLN Signatur 3 som hade en enorm förmåga att försvinna och man uplevde inte att det var fysiska lådor man lyssnade på. Inte en tillstymmelse till lådljud. Låter helt enkelt fantastiskt precis som jag upplevde det på Gbg-mässan.
@Erik_N de system du visar bild på är precis de system jag pratade om.
Men anledningen till att jag var nyfiken på folks uppfattning här om bland annat Revel systemet är att jag tror det är ännu något bättre i praktiken än vad som framgick på demon på mässan. Det är ju så mycket annat som spelar in på hur det låter där så det är väl inte ett isolerat test på hur högtalarna presterar.
Magico vet jag att många är imponerade av men jag tyckte verkligen inte att detta system spelade så som man förväntar sig med tanke på priset.
Om det var det akustiska förutsättningarna som gjorde detta eller okunskap hos demonstratörerna vet jag inte. Är förutsättningarna dåliga så kanske man skulle avböjt istället för att dema en svindyr anläggning som inte alls kommer till sin rätt. Men visst smaken är olika och visst påverkar demos beslut man tar.
Jag lyssnade på detta system då jag var väldigt inne på att köpa Devialet. Men efter detta så lyckades jag bromsa mig i att rusa iväg och handla.
Jag tyckte iofs inte alls att Dynaudios demo var något vidare heller och det är ju ett fabrikat jag annars gillar. Men där satt jag inte i sweet spot och det var ju i en enorm aula med säkert 100 pers så vad kunde man förvänta sig...
För att avslutningsvis nämna några bra högtalarupplevelser man minns från mässan: QLN signature 3, Respons Grand, Blumenhofer Genuin FS1 mk2, Sonus faber Olympica, Acoustic Force, Raidho mfl.
Postad 29 augusti 2015 - 10:49
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
@ Blåtand, Revel lyssnar du på hos HiFi-Stället i GBG, finns extremt trevlig högklass-elektronik i butiken, många alternativ.
Även en hel del andra högtalare, Sonos Faber, Usher, Dynaudio m fl.
http://www.hifistallet.se/
------------------------------------------------------
Ja Martin Logans Motion XT högtalare var enligt mig otroligt trevliga, jag kan inte riktigt släppa dom efter igår.
Väldigt hög finnish också. och även subbarna i Martin Logans sortiment är väldigt bra. Inga monster, men låter väldigt bra, tight, stramt och musikaliskt. Men behöver nog multipla för att få headroom.
Dynamo 1500X tror jag starkt på, efter att ha hört 12" igår, sen har dom en ytterligare mer påkostad subbas-serie, men där sticker priserna iväg lite mer.
Redigerat av WB-Cinema, 29 augusti 2015 - 11:00.
Postad 29 augusti 2015 - 14:12
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
@ Blåtand, Revel lyssnar du på hos HiFi-Stället i GBG, finns extremt trevlig högklass-elektronik i butiken, många alternativ.
Även en hel del andra högtalare, Sonos Faber, Usher, Dynaudio m fl.
http://www.hifistallet.se/
------------------------------------------------------
Ja Martin Logans Motion XT högtalare var enligt mig otroligt trevliga, jag kan inte riktigt släppa dom efter igår.
Väldigt hög finnish också. och även subbarna i Martin Logans sortiment är väldigt bra. Inga monster, men låter väldigt bra, tight, stramt och musikaliskt. Men behöver nog multipla för att få headroom.
Dynamo 1500X tror jag starkt på, efter att ha hört 12" igår, sen har dom en ytterligare mer påkostad subbas-serie, men där sticker priserna iväg lite mer.
Okej HiFi-stället! kanske kan ta den svängen på tisdag...är ju synd att man inte ens nämner fabrikatet bland sina märken på hemsidan.
Annars var jag och lyssnade på 35XT idag och jämförde med Martin Logans minsta hybrid ELM.
Hade äldsta grabben med också och även om hybriden har fantastiskt detaljerat övre register så var vi båda hyfsat eniga om att XT35:an skulle funka väl så bra eller möjligen bättre hemma hos oss. För 15.000:- så är detta en sjutusan till högtalare. Påminner en hel del om hybriderna i soundet men med de konventionella byggprincipens fördel lite mer sansade i diskanten nästan uteslutande på gott enligt vårt omdöme då det ändå var väldigt transparenta. Dessa demades på en förstärkare på ynka 2*30W. Att det går att få en komplett XT hemmabio 5.0 för under 40 gör ju inte saken sämre, vettig rabatt utlovades vid komplett köp. Grabbens främsta argument var att trummor inte bara hördes utan mer fysiskt upplevdes med XT vid denna jämförelse. Det är ju lite svårt att veta hur kräsna högtalarna är för förstärkarkvalite men å andra sidan om man knappt behöver höja volymen alls så lär det flesta förstärkare leverera bra signalkvalite.
Det var inte många watt vid denna demo men ändå spelade det öppet och med stor spridningsvikel vilket då gagnar dem som inte hamnar mitt i Sweetspot, detta är betydligt kinkigare med hybriderna.
Ja du, jag förstår att det inte är helt lätt av avstyra XT oavsett vad man jämför med för det är mycket välljud för pengarna.
Skall göra ett svep hos Hifi-stället & Hembio Consult och gå igenom lite konkurrenter innan jag bestämmer mig för vad som händer här näst.
Redigerat av Blåtand, 29 augusti 2015 - 14:23.
Postad 29 augusti 2015 - 14:56
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Okej HiFi-stället! kanske kan ta den svängen på tisdag...är ju synd att man inte ens nämner fabrikatet bland sina märken på hemsidan.
Annars var jag och lyssnade på 35XT idag och jämförde med Martin Logans minsta hybrid ELM.
Hade äldsta grabben med också och även om hybriden har fantastiskt detaljerat övre register så var vi båda hyfsat eniga om att XT35:an skulle funka väl så bra eller möjligen bättre hemma hos oss. För 15.000:- så är detta en sjutusan till högtalare. Påminner en hel del om hybriderna i soundet men med de konventionella byggprincipens fördel lite mer sansade i diskanten nästan uteslutande på gott enligt vårt omdöme då det ändå var väldigt transparenta. Dessa demades på en förstärkare på ynka 2*30W. Att det går att få en komplett XT hemmabio 5.0 för under 40 gör ju inte saken sämre, vettig rabatt utlovades vid komplett köp. Grabbens främsta argument var att trummor inte bara hördes utan mer fysiskt upplevdes med XT vid denna jämförelse. Det är ju lite svårt att veta hur kräsna högtalarna är för förstärkarkvalite men å andra sidan om man knappt behöver höja volymen alls så lär det flesta förstärkare leverera bra signalkvalite.
Det var inte många watt vid denna demo men ändå spelade det öppet och med stor spridningsvikel vilket då gagnar dem som inte hamnar mitt i Sweetspot, detta är betydligt kinkigare med hybriderna.
Ja du, jag förstår att det inte är helt lätt av avstyra XT oavsett vad man jämför med för det är mycket välljud för pengarna.
Skall göra ett svep hos Hifi-stället & Hembio Consult och gå igenom lite konkurrenter innan jag bestämmer mig för vad som händer här näst.
Trevlig läsning! 
Ja det är väldigt svårt att välja faktiskt , men ska fundera lite mellan varje öl och kräfta ikväll och se om jag kommer fram till ett slutgiltigt beslut.
Ja 92db känslighet på ML 35XT är verkligen bra, speciellt med tanke på att det är en stativare.
Vi hörs mer här i tråden och delar med oss av våra upplevelser...
Trevlig Lördag folket!
Postad 29 augusti 2015 - 23:36
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Kom bara att tänka på en sak när jag läste denna tråd: Helt ärligt, hur många utav er har njutit utav en RIKTIGT RIKTIGT bra akustisk gitarr eller flygel utan förstärkning alls?
Jag tror att denna summa är förskrämmande liten. I alla fall med tanke dom som anser sig höra dessa ENORMA skillnader som ibland verkar uppstå.
Postad 30 augusti 2015 - 01:10
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Kom bara att tänka på en sak när jag läste denna tråd: Helt ärligt, hur många utav er har njutit utav en RIKTIGT RIKTIGT bra akustisk gitarr eller flygel utan förstärkning alls?
Jag tror att denna summa är förskrämmande liten. I alla fall med tanke dom som anser sig höra dessa ENORMA skillnader som ibland verkar uppstå.
Eftersom jag är en av de som skriver i denna tråd så....
För min egen del har jag hört båda delar många gånger live i olika sammanhang och gitarr väldigt mycket eftersom min son spelar. Naturligtvis har man hört det ännu fler gånger på anläggningar av alla de slag men jag anser mig ha hyfsad koll på hur det låter i verkligheten och därmed vad som är eftersträvansvärt i hifi sammanhang, om det var det du avsåg med "oförstärkt". Tur du tog upp ämnet för jag har lovat att köpa nya strängar i nästa vecka..hade nästan förträngt detta.
Sedan det där med enorma skillnader det handlar det ju ganska sällan om när man redan har en anläggning som presterar bra. Då är det ju mest en fråga om små ändringar som får pusselbitarna att ramla mer eller mindre på plats. Den största skillnaden jag personligen varit med om i min anläggning var då jag bytte bort ett par Jamo PRO 150 tror jag det hette mot ett par Polk Audio 7 och upptäckte mellanregistret . Har aldrig fått så mycket gåshud varken före eller efter som då detta inträffade. Men det är väl 25 år sedan. Först månaden efter högtalarbytet lyssnade jag nästan igenom alla mina skivor och upptäckte saker på dessa som jag aldrig hade hört med mina Jamo.
Det finns ju naturligtvis väldigt stora skillnader som om du jämför t.ex. mina gamla Polk Audio eller Rogers med Blumenhofers värstingar.
Den som påstår att dessa inte låter olika är döv och borde ha yttrandeförbud. En del verkar också tro att man visar sig klok och att man förstått det där med fysik genom att påstå att alla upplevda ljudskillnader är inbillade. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att vissa förhållandvis billiga enheter idag kan prestera ett väldigt bra och prisvärt ljud. Ytterst är detta är en fråga om hur starkt brinnande intresse man har för autentiskt ljud vid Hifi lyssnande. Personligen har jag aldrig upplevt något sådant med hemmabioprylar i budget klass. Men det finns det andra som gör och det är ju bara att gratulera, då kan man ju göra annat för pengarna.
När jag sitter i uterummet, lagar mat i köket eller tränar i källaren så klara jag mig med vilken liten Blutooth spelare som helst för då handlar det inte om hifi uplevelse utan att ryckas med av musik till det man för tillfället håller på med, då är själva lyssnadet sekundärt. Jag inbillar mig att många som inte vill höra eller faktisk aldrig hört skillnad inte är tillräckligt intresserade av att ljudet skall återges så perfekt som möjligt bara det svänger om musiken så är allt frid och fröjd. Men då har man ju helt olika utgångspunkt för resonemanget om hifi och kommer heller aldrig att kunna föra en vettig diskussion om ämnet med varandra.
Postad 30 augusti 2015 - 01:21
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Gitarr ja, men inte piano eller flygel, dom låter för högt för min smak
Postad 30 augusti 2015 - 01:43
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1 723 inlägg
Eftersom jag är en av de som skriver i denna tråd så....
För min egen del har jag hört båda delar många gånger live i olika sammanhang och gitarr väldigt mycket eftersom min son spelar. Naturligtvis har man hört det ännu fler gånger på anläggningar av alla de slag men jag anser mig ha hyfsad koll på hur det låter i verkligheten och därmed vad som är eftersträvansvärt i hifi sammanhang, om det var det du avsåg med "oförstärkt". Tur du tog upp ämnet för jag har lovat att köpa nya strängar i nästa vecka..hade nästan förträngt detta.
Sedan det där med enorma skillnader det handlar det ju ganska sällan om när man redan har en anläggning som presterar bra. Då är det ju mest en fråga om små ändringar som får pusselbitarna att ramla mer eller mindre på plats. Den största skillnaden jag personligen varit med om i min anläggning var då jag bytte bort ett par Jamo PRO 150 tror jag det hette mot ett par Polk Audio 7 och upptäckte mellanregistret . Har aldrig fått så mycket gåshud varken före eller efter som då detta inträffade. Men det är väl 25 år sedan. Först månaden efter högtalarbytet lyssnade jag nästan igenom alla mina skivor och upptäckte saker på dessa som jag aldrig hade hört med mina Jamo.
Det finns ju naturligtvis väldigt stora skillnader som om du jämför t.ex. mina gamla Polk Audio eller Rogers med Blumenhofers värstingar.
Den som påstår att dessa inte låter olika är döv och borde ha yttrandeförbud. En del verkar också tro att man visar sig klok och att man förstått det där med fysik genom att påstå att alla upplevda ljudskillnader är inbillade. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att vissa förhållandvis billiga enheter idag kan prestera ett väldigt bra och prisvärt ljud. Ytterst är detta är en fråga om hur starkt brinnande intresse man har för autentiskt ljud vid Hifi lyssnande. Personligen har jag aldrig upplevt något sådant med hemmabioprylar i budget klass. Men det finns det andra som gör och det är ju bara att gratulera, då kan man ju göra annat för pengarna.
När jag sitter i uterummet, lagar mat i köket eller tränar i källaren så klara jag mig med vilken liten Blutooth spelare som helst för då handlar det inte om hifi uplevelse utan att ryckas med av musik till det man för tillfället håller på med, då är själva lyssnadet sekundärt. Jag inbillar mig att många som inte vill höra eller faktisk aldrig hört skillnad inte är tillräckligt intresserade av att ljudet skall återges så perfekt som möjligt bara det svänger om musiken så är allt frid och fröjd. Men då har man ju helt olika utgångspunkt för resonemanget om hifi och kommer heller aldrig att kunna föra en vettig diskussion om ämnet med varandra.
Min favorit när jag höll på lite smått med gitarr var savarez, ja jag vet att de är dyra däremot anser jag det är den bästa investering som finns om man spelar gitarr. Var gång man försöker påstå att det finns skillnader finns det alltid någon som skall hänvisa till det ena och det andra och säger det är noll skillnad. Det stämmer inte, alla högtalare med mera låter helt olika även fast grundprincipen är den samma. Det är bara så att vissa kanske inte vill lyssna på folk som verkligen bryr sig om ett visst intresse och istället kanske borde vara lite mer förstående, fast det är ju inget som ändras över en natt. För min egen del gillar jag det som kan återges utan att varken lägga till eller dra ifrån i ljud utan låter som det är tänkt att göra, överdimensionerad bas är inte min grej. När det gäller högtalare byter jag inte bort det jag har nu på ett bra tag däremot kommer nästa inköp bli ett hembiosteg och några surrar.
Postad 30 augusti 2015 - 17:24
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Klart man hört akustisk gitarr och piano, flygel live! 
Har fått ribba på dessa under dagens baksmälla https://pmc-speakers...al/passive/tb2s
Vad tror folket om dem? fel tråd? 
Postad 01 september 2015 - 14:58
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Har nu varit runt och lyssnat på en hel del av de högtalare jag på förhand har tyckt varit intressanta.
Detta främst utifrån konstruktion, storlek och diverse recensioner och det enda jag kommit till klarhet med är att det blir helt omöjligt att bestämma sig innan hemlån. Det är nog tyvärr så illa att man kommer att behöva släpa hem och tillbaka en hel del högtalare innan man ens kan veta om de är lika bra som de man redan har.
I princip alla högtalare jag lyssnat på låter bra under de förutsättningar de demonstrerats, men frågan är hur de gör jobbet när de väl står i riggen med de förutsättningar som gäller i mitt lyssningsrum. Många pratar om akustik och det är väl viktigt och gör nog sitt om man inte dämpar bort all spelglädje, men efter dessa lyssningsstunder hos diverse handlare så tror jag att det finns något man aldrig kommer åt med akustik fix och det är frånvaron av rätt placering. Då med hänsyn taget till redan givna rumsförutsättningar och lyssningspositionen. På samtliga ställen har det funnits märken utsatta på golvet och i samtliga fall har dessa märken varit långt från alla väggar men då har också högtalarna fått möjlighet att helt "försvinna" ljudmässigt och det har målats upp en väldigt tydlig scen framför sweet spot med varierande men många gånger fantastiskt stereodjup. Ett litet experiment här hemma visade att ju längre från alla väggar jag placerade mina högtalare ju mer började dessa parametrar att öka på skalan även här. Problemet är bara att det inte finns en chans att ställa högtalarna där de förmodligen hade låtit bäst.
Det enda möjliga framtidsscenariot för Hifi-nirvana verkar vara att möblera om så att man kan lyssnar i rummets längdriktning.
Får nog kirra lite längre kablar och se vad som händer vid en sådan manöver. Kanske sitter man redan med bättre grejer än man kunnat ana.
Man har bara inte gett dem chansen att nå sin fulla potential.
Fel tråd jag vet men; Kan flika in med ett för många redan känt tips. Upplever du att interjören börjar svänga med och det uppkommer märkbar distorsion när subben spelar så kan SD-kuddar göra underverk. Kör sedan igår med detta och nu flödar det ren och fin bas utan att fönster, prydnader, krukor och porslin spelar med och lever runt. Upplever som många andra att man kan spela betydligt högre och basen upplevs än mer vältajmad och något fastare/rappare.
Redigerat av Blåtand, 02 september 2015 - 16:51.
Postad 01 september 2015 - 16:27
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Jag kan bara instämma Blåtand.
Själv har man fortfarande en sådan beslutsångest att det bara inte går att komma fram till ett slutgiltligt beslut, puhsst!!
Just nu så ligger iaf Revel C205 bäst till, läste igenom ALLA test på internet igår om Performa3 serien och känslan är väldigt positiv, väldigt!
Väntar dock på offert på en "rökare".. Men sen måste jag slå till känner jag =)
Postad 01 september 2015 - 17:37
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Jag kan bara instämma Blåtand.
Själv har man fortfarande en sådan beslutsångest att det bara inte går att komma fram till ett slutgiltligt beslut, puhsst!!
Just nu så ligger iaf Revel C205 bäst till, läste igenom ALLA test på internet igår om Performa3 serien och känslan är väldigt positiv, väldigt!
Väntar dock på offert på en "rökare".. Men sen måste jag slå till känner jag =)
Såg annars att någon säljer "nya" begagnade 35XT (Cherry) för 10:e på Hifimagasinet. Själv skulle jag vilja ha svarta iofs. om jag skulle ha dessa.
Inte för att Cherry är fula för det är den inte, men de passar inte in hemma hos mig.
Lyssnade på Scansonic och Raidho igår och det kan ha varit ett kostsamt misstag En del griller i huvet blev det.
Har en liten ide om att jag skall hålla mig med två stereopar att växla mellan, sedan byts det svagaste kortet hela tiden mot något bättre.
Tror inte jag helt vill/kan överge Dynaudio så mina Focus blir nog kvar rätt länge oavsett. Skulle väl vara om jag behöver få loss pengar till ett par Raidho möjligen .
Attans vad bra Raidho låter, förmodligen är Scan Sonic MB-2.5 väldigt bra om man jämför med mycket annat man hört för det var verkligen mitt första intryck. Men sedan var det dags för Raidho och det är lite taskigt att jämföra direkt med dessa för det finns ytterligare ett snäpp upp i deras övre register.
Större chans just nu för min del är att det blir Scansonic än något av de andra alternativen. Främst för att det har så härligt anslag i midbasen jämfört med andra smäckra högtalare. Lägger man till en sub så lär det spela mycket större än de fysiska måtten borde tillåta och med en kvalite som många större och dyrare system bara kan drömma om. Även om Raidho är klart bättre i toppen så finns det stora likheter. Öppet och detaljerat men ändå så behagligt.
Redigerat av Blåtand, 01 september 2015 - 17:40.
Postad 01 september 2015 - 17:44
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ja jag såg dessa XT35 på Hifi magasinet, men inget för mig i cherry, samt att dom inte är helt nya. Jag köper helt nya i svart kulör för 13000kr, mindre om jag köper center/pkt samtidigt.
Ja jag har lyssnat lite på dessa hos Lennart, väldigt trevliga, framförallt i musik/hifi, dock kanske inte de mest optimala högtalarna för stark flerkanalsåtergivning..(Scansonic)
Men upplever dom som du gör i övrigt.
Postad 01 september 2015 - 17:48
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Dynaudio gillar jag skarpt, och det är ju väldigt fina priser just nu, men det finns två punkter som jag inte är säker på:
1. Klarar tex Focus serien av att spela så starkt som tex Revel och PMC tro?
2. Deras centrar har mindre element än de största stativmodellerna, själv föredrar jag identisk elementstorlek.
Postad 01 september 2015 - 18:05
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Dynaudio gillar jag skarpt, och det är ju väldigt fina priser just nu, men det finns två punkter som jag inte är säker på:
1. Klarar tex Focus serien av att spela så starkt som tex Revel och PMC tro?
2. Deras centrar har mindre element än de största stativmodellerna, själv föredrar jag identisk elementstorlek.
Förmodligen är jag lite mer stereoinriktad när jag tittar på högtalare men det är för att jag tycker att grunden för både bra stereo och bra hemmabio är den samma (dvs ett bra tvåkanalsystem) och skulle jag tvingas välja mellan stereo och hemmabio så åker hemmabio all världens väg. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar hemmabio.
Första frågan om du överväger Dynaudio är vad du har för drivning för de är inte lättdrivna. För min del skulle jag inte komma på tanken att köra dessa med en receiver. Vilket förmodligen är uteslutet med Scansonic och Raidho också om man inte skall förstöra helheten. Mest för att jag tror att förstegets kvalite sätter gränserna på högtalare som dessa. Men i Dynaudio fallet behövs det dessutom strömstarka watt.
Förmodligen kan du spela högre med Revel och PMC men det vet jag inte egentligen, har aldrig maxat mina Dynaudio och har begränsad erfarenhet av både Revel och PMC. Spontant så skulle jag tippa på att PMC spelar högst men det grundar jag bara på gamla erfarenheter och på vad jag hört.
I Focus serien skulle jag tro att centern har precis samma bas som stativarna (Focus160) och golvarna (Focus 260). Tyvärr fick jag själv inte plats med denna då den var för bred.
Redigerat av Blåtand, 01 september 2015 - 18:10.
Postad 01 september 2015 - 18:40
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Ja Dynadio kräver ström, rejält med ström, som de flesta högtalare med låg känslighet (ofta stativare), dom växer dock väldigt bra med klasselektronik vilket är trevligt...när man kör med sådan.
Jag får också för mig att PMC har ett litet övertag i SPL förmåga här, men enligt de tester på Revel som jag läst så är dessa burkar byggda för att specifikt kunna hantera hög SPL med god dynamik och låg distorsion, detta nämns i flera utav dessa tester. Och jag har testat relativt höga SPL själv på F206 med väldigt bra resultat.
Ne tyvärr så använder Dynaudio mindre element i deras centerhögtalare, iaf i Focus och neråt, kommer inte ihåg hur det är på Contour och uppåt?
Har fått trevliga offerter på både PMC Twenty.22 och TB2S+ nu, och valet är nu ÄNNU svårare...
Postad 01 september 2015 - 19:12
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Ja Dynadio kräver ström, rejält med ström, som de flesta högtalare med låg känslighet (ofta stativare), dom växer dock väldigt bra med klasselektronik vilket är trevligt...när man kör med sådan.
Jag får också för mig att PMC har ett litet övertag i SPL förmåga här, men enligt de tester på Revel som jag läst så är dessa burkar byggda för att specifikt kunna hantera hög SPL med god dynamik och låg distorsion, detta nämns i flera utav dessa tester. Och jag har testat relativt höga SPL själv på F206 med väldigt bra resultat.
Ne tyvärr så använder Dynaudio mindre element i deras centerhögtalare, iaf i Focus och neråt, kommer inte ihåg hur det är på Contour och uppåt?
Har fått trevliga offerter på både PMC Twenty.22 och TB2S+ nu, och valet är nu ÄNNU svårare...
Du har rätt ser jag nu, basarna är ca 6", mer exakt 15cm i centern istället för 17cm som det är i 160 0ch 260. Dock går centern 1 Hz lägre i frekvens än stativarna. Det är väl det jag lurade mig på. Detaljminnet sviker . Kanske inte är något som spelar roll för dig, om det är hemmabio som gäller så kommer du väl att dela högre antar jag. Å andra sidan så tror jag Dynaudio kan spela riktigt högt om man avlastar dem från de allra lägsta frekvenserna. Tror man betalar ett högt pris när det gäller ljudnivå för att få stativarna att spela som små golvare. Kan vara värt att testa om det är så som du tänker. Ganska säker på att det är basen som sätter gränsen när det gäller ljudvolym på dynaudio. Focus är tveklöst prisvärd.
Men det är väl inte F206 du fiskar efter för dessa kan naturligtvis inte de stativare vi pratar om ha en chans emot.
Tror inte stativarna hos Revel heller kan jämföras med dessa.
Redigerat av Blåtand, 01 september 2015 - 19:17.
Postad 01 september 2015 - 20:05
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Personligen så delar jag _alltid_ mina högtalare, även om det är stora golvare (vilket jag inte har mkt för längre).
När jag talar om att spela starkt, så menar jag riktigt starkt, över 110db, och det är i diskanten och mellanregistret detta ska funka, med ytterst låg distorsion, och bibehållen selektivitet i ljudet. Givetvis sitter jag inte och lyssnar så högt för jämnan, utan det är headroom och den låga disten jag är ute efter från 80hz och uppåt.
Angående F206 som du nämnde, så stämmer det att dom (golvarna) är ointressanta för mig, jag föredrar känslan i ljudet som en stativare/monitor (använder ju subwofers för den låga basen) skapar gentemot en golvare, ja iaf vanligtvis, det finns ju såklart undantag åt båda håll.
I tex Revel C205 som det blir för mig (om det blir Revel) så har man i denna 2-vägs konstruktion med slutet kavitet dubbla 5,25" bas/mellan register (delade vid 80hz) jämfört mot tex F206:s ett (1) dedikerat mellanregister.
Du missar ju lite i 2-vägs konstruktionen mot ett dedikerat mellanregister, men vinner på att det är två stycken element, med andra ord: en C205 spelar något högre, och med något mer kropp än vad tex en F206 gör... i diskant och mellanregister.
Plus de fördelarna rent placerings och grundmässigt jag anser finns med stativare/monitorer, ett ljud med mer djup och holografi, än ett ljud som kommer från två stora källor.
Samt identiska högtalare för hela fronten (L/C/R)
Tex. i tester med den mindre 2-vägs Revel M105, med ett 5,25" register så anser flertalet att denna lilla högtalare spelar och hanterar hög SPL väldigt bra, själv har jag dock inte spelat riktigt starkt med denna modell (mer moderata volymer dock) men jag litar på recensenten i dessa fall.
Ska nog ta och lyssna in mig lite på Dynadio Focus faktiskt, om deras center fungerar klanderfritt i vertikalt läge så ser jag det väldigt intressant... sålänge högtalaren kan spela starkt med ovanstående krav.
För Dynaudios ljudkaraktär gillar jag skarpt!
Redigerat av WB-Cinema, 01 september 2015 - 20:13.
Postad 01 september 2015 - 20:38
WB-Cinema
-
WB-Cinema
-
Beroende
-
-
1 312 inlägg
Tillägg: beroende på högtalarmodell och vilka subwofers som används så kan den delningsfrekvensen jag använder skilja lite, men allra vanligast så är det 80hz eller 100hz som jag (och de flesta) delar vid.
Sålänge man pratar om stativare/lcr iaf.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|