QLN har återuppstått med ny hemsida :)
151 svar till detta ämne
Postad 09 April 2015 - 08:10
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1836 inlägg
Håller till viss del med i Mats argument, men mätningar är ju både roligt och intressant, speciellt när man hör något och vill veta vad det är man hör.
Jag har QRS Callisto, lite samma problem där, spridningen varierar kraftigt över frekvens och är tämligen rundstrålande. Detta gör det nästintill omöjligt att motverka interferens inklusive hitta ett fokus i ljudbilden, men värre är att olika ljud får olika fokus.
Förvisso lider många högtalare av samma problem t.ex. Guru Audio, som presterar ännu sämre vad gäller ljudbild, skillnaden är att guru audio uppvisar samma ljudbild över frekvens, dvs olika ljud hamnar närmare varandra i fokus. Tyvärr saknas fokus över hela frekvensomfånget (bortsett basen då givetvis, då den inte går att riktningsbestämma). Under Ingvars demo var det dock ett ljud som presterade mycket bra, nämligen en i vanliga fall inspelad saxofon med fasfel. Guru led även av en vrong frekvensgång, där diskanten i mycket hög omfattning verkade stråla uppåt i taket.
QRS Callisto är trotsallt mycket frekvensraka och återger en god dynamik med hög upplösning, samtidigt en bra bas. Anledningen till att jag köpte QRS Callisto var just att jag ville återge mitt piano korrekt, vilket hittills ingen annan högtalare lyckats med, mitt piano är rundstrålande så där är det bara en fördel. Det är lättare att få till en rak frekvensgång med mer rundstrålande källor, jämfört med riktade.
Till slut blev jag så desperat att jag köpte Audiovector och frekvenskorrigerar deras topp runt 7kHz med -6dB. Audiovector har verkligen lyckats bra, tyvärr verkar dom aldrig vilja åtgärda deras överdrivna diskant och något underdimensionerande bas, visst dom levererar tryck (i förhållande till dimensionering) men jag har lite mer kvar att önska, skall kanske skaffa golvarna ki3, tyvärr har dom en impedansdipp runt 300Hz.
Redigerat av Isaac, 09 April 2015 - 08:18.
Postad 09 April 2015 - 08:20
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Det var bättre grejer på Olle Mårtenssons tid iaf när det gäller QRS 
Postad 09 April 2015 - 08:29
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1836 inlägg
Det var bättre grejer på Olle Mårtenssons tid iaf när det gäller QRS 
Framförallt i basen. 
Har du hört QRS Jupiter?
Postad 09 April 2015 - 09:42
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Framförallt i basen. 
Har du hört QRS Jupiter?
Nej, jag har bara hört dom i stort sett som jag har varit ägare av: QRS Merkurius 2 och QRS Cirrus. Cirrusarna brukar jag lyssna på när jag hälsar på farsan Sen tror jag att jag lyssnade på Neptunus och Saturnus en gång för längesedan men jag känner väl till Olle och Sladd givetvis också 
Postad 09 April 2015 - 09:47
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Den här bilden som var med i Hifi & Musik minns man ju 

Postad 09 April 2015 - 11:01
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Om konstruktören tror på kablar, hade du kör det svaret också? Om du har en högtalare med dåligt impulssvar så blir hela ljudbilden luddig. Om du har ett högre mellanregister så blir högtalaren detaljerad osv.
En kabel har högre motstånd ju längre den är. Väldigt märkligt att en konstruktör inte vet om det. Du kan passa på att fråga konstruktören om hen kan ta fram två element som mätte exakt likadant men har olika material och få dom att låta olika. Det är omöjligt. Mätningen är det objektiva, det som inte kan förnekas.
Skicka iväg ett till mail nu. Fråga honom hur det kommer sig att klang inte går att mäta. Är det något som våra öron magiskt uppfattar men som hyperkänsliga mikrofoner inte hör?
Kortfattat, en konstruktör tjänar pengar på det den gör. Får du till den så frågar du ju efter ett partiskt svar
Postad 12 April 2015 - 21:39
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Nu är QRS:erna sålda. Det var ju för väl det J..kla bra högtalare om ni frågar mig. Kan tänka mig att dom där Tellusarna som ligger ute på Hifi-Consulternas hemsida inte är så mycket sämre om man ser till priset 
Säkert riktigt prisvärda...
Postad 12 April 2015 - 21:43
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Jag syftade på Merkurius 2:orna på Hifi Consults hemsida givetvis 
Postad 12 April 2015 - 22:01
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
qrs... var det dom du snodde från far din och målade vita? eller var det några andra högtalare? fan, minns inte 
Postad 12 April 2015 - 22:17
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Snodde och snodde. Det var jag som köpte dom från början. Han fick låna dom lite och sen målade jag dom vita ja men det blev lite halvdant så jag lämnade tillbaka dom. Det var Cirrus det. Han behöll dom sen iom att han sa att han ville ha dom tillbaka för att han uppskattade ljudet i dom och det kan jag hålla med om. Ljudet var som en dröm kan man säga. Inget Burk tjoong där inte. Merkuriusarna däremot bytte jag in 2009 på Balance. Dom var med på skivmässan i Huskvarna 2009 som visnings högtalare för bra ljud tydligen. Sen såldes dom till nån tjomme jag inte har en aning om vem det var. Dessa som byttes in hos Consulterna kanske var just dom. Vad vet jag....
Postad 12 April 2015 - 22:29
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Det ska ju bara ha tillverkats runt 20 par av den modellen.
Merkurius 2 alltså.
Postad 12 April 2015 - 23:08
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Du skulle starta en tråd med historik över dina högtalare, det lär vara en imponerande samling
Postad 13 April 2015 - 00:22
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Jag hade en sån i mitt galleri några hundra gånger men knappt ingen som vill se den längre. Den är passé kan man säga. Har visat min galleri tråd ett 20 tal gånger redan med alla bilder och ju fler gånger jag visar den desto färre besökare får jag Jag lägger bara upp det där galleriet nuförtiden om det är nån ny polare som vill se bilder från förr. Annars har jag lagt det där bakom mig kan man säga....Det roliga är ju det som ligger i framtiden...och Palladium om jag får som jag vill om dom inte hinner utgå innan dess 
Postad 13 April 2015 - 00:32
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Har ingen lust med det där riktigt längre. Framtiden är det som gäller numera.
Redigerat av Unregistered2294, 13 April 2015 - 00:41.
Postad 13 April 2015 - 05:10
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Varför inte bara lägga upp en bild och låta den vara?
Postad 13 April 2015 - 05:15
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Vi kan väl fokusera på Qln i denna tråd eller?
Postad 13 April 2015 - 05:31
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Finns några Neptunus på blocket. Det är väl inte bara jag som tycker att det är bland dom fulaste högtalarna på planeten?
Postad 13 April 2015 - 13:23
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Finns några Neptunus på blocket. Det är väl inte bara jag som tycker att det är bland dom fulaste högtalarna på planeten? 
Japp, tills någon visar nå't fulare, herre på täppan.
QLN:s små stativare är en smula lättare att stå ut med.
Postad 13 April 2015 - 15:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag såg ett par rauna på blocket här i Västerbotten. Dom är slitna och chockrosa. Inte så vackra dom heller. Men dom är ju inte medvetet formgivna med ett breddat huvud typ
Postad 13 April 2015 - 16:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag såg ett par rauna på blocket här i Västerbotten. Dom är slitna och chockrosa. Inte så vackra dom heller. Men dom är ju inte medvetet formgivna med ett breddat huvud typ 
Rauna var jävligt fula. Däremot ville jag ha ett par vita Opus 3. Lät magiskt dessa, men "liknade en j*vla ikeamöbel" tyckte hustrun då detta var innan allt skulle vara vitt och svart.
Postad 13 April 2015 - 17:27
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Varför inte bara lägga upp en bild och låta den vara?
Nej. Det är som att vara ständigt uppkopplad och det vill jag inte.
Postad 13 April 2015 - 17:34
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Har Hifi_Perra, laddie15 och/eller Zartok hört nya Qln Signature 3?
Postad 13 April 2015 - 17:36
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Nej, jag har bara hört DLS och QRS 
Postad 13 April 2015 - 17:41
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Inte jag. Kommer dom att flytta sig längre norrut? Har gärna hört 3d8 också, men dom kommer inte hitåt
Postad 13 April 2015 - 18:13
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har Hifi_Perra, laddie15 och/eller Zartok hört nya Qln Signature 3?
Nej, förlagan för uppåt 20 år sedan däremot. Skulle vara kul om han har båda tillhands vid någon mässa så man får höra vad man får för de rätt häftiga belopp de nu betingar. Finge jag välja ville jag ha kvar de asfräcka gula basarna. Men nu är jag förvisso ingen spekulant vare sig i pris eller storleksklassen. För de pengarna blev det en större högtalare. Men kommer att ta första tillfälle att lyssna på dem. Coolt med Svenska prylar i finklassen.
Postad 16 October 2015 - 08:00
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Missa inte ett tillfälle att höra Qln Signature 3 på den kommande helgens ljud- och bildmässa i Malmö.
Qln utlovar även världspremiär för en helt ny högtalare.
Postad 16 October 2015 - 08:58
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Missa inte ett tillfälle att höra Qln Signature 3 på den kommande helgens ljud- och bildmässa i Malmö.
Qln utlovar även världspremiär för en helt ny högtalare.
Skall bli spännande.
Postad 16 October 2015 - 14:52
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Inte jag. Kommer dom att flytta sig längre norrut? Har gärna hört 3d8 också, men dom kommer inte hitåt 
Malmö nu i helgen är väl lite tätt inpå men du får väl planera in Gbg mässan nästa år om den blir av.
Se bara till att boka in hela helgen i så fall för det behövs, om den är lika stor som förra gången.
Då kan du lyssna på allt mellan himmel och jord, men även några lokala favoriter som Respons och Qln som brukar vara med.
Båda dessa presterade i absoluta toppen på förra mässan. Visserligen skiljer sig kvalitén på lokalerna en hel del. Om man skall generalisera så var hotel park aveny bättre än de övriga lokalerna inkluderat Martens som var i deras butik vilket faktiskt var förvånade.
Redigerat av Blåtand, 16 October 2015 - 14:52.
Postad 17 October 2015 - 17:21
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hmm, om dessa 40000kr. dyra högtalare inte har som uppgift att skjära sönder trumhinnor har jag nog missat poängen? Den anskrämliga 70-talsburken som möjligen var världsnyheten var då väsentligt trevligare. Men märkvärdig var den inte med sin rätt spinkiga presentation.
Nä, om inte rummet QLN hade på Malmömässan var särdeles uselt, så är QLN inte min kopp te. Bara Canton Reference(?) fick grabben och mig att, rörande överens, lämna rummet fortare.
Postad 17 October 2015 - 17:25
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Hmm, om dessa 40000kr. dyra högtalare inte har som uppgift att skjära sönder trumhinnor har jag nog missat poängen? Den anskrämliga 70-talsburken som möjligen var världsnyheten var då väsentligt trevligare. Men märkvärdig var den inte med sin rätt spinkiga presentation.
Nä, om inte rummet QLN hade på Malmömässan var särdeles uselt, så är QLN inte min kopp te. Bara Canton Reference(?) fick grabben och mig att, rörande överens, lämna rummet fortare.
Antar att du försöker beskriva Signature 3 för 50.000:-, inte nya Q2 för 25.000:-?
Om det är Signature 3 du säger, så skulle jag säga de spelar bättre hemma hos mig.
Rummet var ju rätt stort och lite "bumligt".
Skära sönder trumhinnor är det sista denna högtalare (Signature 3) gör. 
Postad 17 October 2015 - 17:38
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Antar att du försöker beskriva Signature 3 för 50.000:-, inte nya Q2 för 25.000:-?
Om det är Signature 3 du säger, så skulle jag säga de spelar bättre hemma hos mig.
Rummet var ju rätt stort och lite "bumligt".
Skära sönder trumhinnor är det sista denna högtalare (Signature 3) gör. 
Man hade en "trekantig" högtalare, viken jag förmodar är Signature 3, och en fyrkantig brun hemsking som väl då kanske är dessa Q2.
Signaturen var visst detaljerad och så, men lät överlag spinkigt och med hemskt vass topp. Försökte ge det en stund, då ju både duboch Hifi&Musik lovordat den så. Men varken jag eller grabben hittade direkt något att förtjusas över. Men döremot som sagt obehag av diskanten.
Såg att en representant från dedär "Gyllene örat" var där. Såg dock inte om han såg positiv eller negativ ut. 
Nåväl, smaken är som baken. Hade jag 50000kr. länade jag 30000 till och köpte världens bästa högtalare, System Audio Pandion 30.
Postad 17 October 2015 - 18:41
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
@laddie15: Jag signaturen är den med lutande sidor "pyramidform utan topp typ".
Var ju tyvärr lite för långt att åka men jag måste säga att jag har svårt att se någon annan förklaring än att det har varit problem med rummet i så fall.
Jag har hört denna högtalare i två helt olika miljöer och de har inte visat någon sådan tendens överhuvudtaget. Mjuk men detaljerad diskant återgivning och trevlig rytmisk men inte särskilt djupgående bas. Både SA Pandion och Canton Reference har normalt betydligt mer skarp diskant och jag personligen är väldigt känslig för just detta. Har faktisk svårt att förstå vad ni blivit utsatta för, det du säger dig ha hört är för mig en helt verklighetsfrämmande beskrivning av dessa .
Redigerat av Blåtand, 17 October 2015 - 18:53.
Postad 17 October 2015 - 19:14
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
@laddie15: Jag signaturen är den med lutande sidor "pyramidform utan topp typ".
Var ju tyvärr lite för långt att åka men jag måste säga att jag har svårt att se någon annan förklaring än att det har varit problem med rummet i så fall.
Jag har hört denna högtalare i två helt olika miljöer och de har inte visat någon sådan tendens överhuvudtaget. Mjuk men detaljerad diskant återgivning och trevlig rytmisk men inte särskilt djupgående bas. Både SA Pandion och Canton Reference har normalt betydligt mer skarp diskant och jag personligen är väldigt känslig för just detta. Har faktisk svårt att förstå vad ni blivit utsatta för, det du säger dig ha hört är för mig en helt verklighetsfrämmande beskrivning av dessa .
Ja, inte vet.jag. Kanske var musiken, men då den billigare modellen led av liknande tendenser tolkade vi två som lyssnade det nog som märkets karaktär.
System Audio känner jag som homogen och neutral. Har aldrig hört en SA med påstridig topp.
Pandion 30 låter som jag känner igen SA, bara så mycket bättre på alla punkter, och fortfarande helt utan att bli jobbiga.
Nä här, under dessa förutsättngarna, var 50000kr. QLN en stor besvikelse
Postad 22 October 2015 - 21:59
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Jag hörde signaturen på mässan i malmö och skulle säga att den låter helt okej för en stativare och kände att de inte va helt åt **** i de högre frekvenserna men kanske lite väl energiska men det tycker jag alla "stativare är" skulle alltid välja en golvare istället.
Kan tilläggas att jag kom från canton reference före som lät förskräkligt instängt i mellanregistert och överlag dåligt och det kan ha påverkat lite också varför qln uoolevdes lite energiska i toppen
Postad 22 October 2015 - 22:11
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Canton Ref som instängda 
Postad 23 October 2015 - 19:37
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
?
Postad 23 October 2015 - 20:59
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Jag tror perra vill komma till att Canton Reference rent allmänt upplevs som väldigt "öppna" i just de övre registren och kan instämma med det....Mellanregistret är enl mig cantons starka sida snarare oavsett modell.
Men på mässa har jag hört en av mina favorit högtalare låta klockradio så inget är ju omöjligt i akustikens värld.
Postad 24 October 2015 - 00:30
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Postad 24 October 2015 - 03:07
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Just så jag menar. Nåt måste ju ha vart fel på akustiken eller uppställningen. Inte ska Reference låta instängt med tanke på andras lyssningsintryck. Det tror jag inte heller är tanken med en så pass dyr serie eller konstruktörens tanke med högtalaren. Inte ens högtalare för bråkdelen av pengarna brukar låta instängt. Isf är dom ju felkonstruerade kan man lugnt säga för dom pengarna. Bra akustik och uppställning är lite A o O när det gäller hifi.
Även val av elektronik.
Postad 24 October 2015 - 08:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Just så jag menar. Nåt måste ju ha vart fel på akustiken eller uppställningen. Inte ska Reference låta instängt med tanke på andras lyssningsintryck. Det tror jag inte heller är tanken med en så pass dyr serie eller konstruktörens tanke med högtalaren. Inte ens högtalare för bråkdelen av pengarna brukar låta instängt. Isf är dom ju felkonstruerade kan man lugnt säga för dom pengarna. Bra akustik och uppställning är lite A o O när det gäller hifi.
Även val av elektronik.
Det är fullt möjligt att de lät instängda. Diskanten var dock allt annat sä jag hann inte bilda mig en uppfattning om resten innan mina öron tvingade mig lämna rummet. Dock upplever även jag normalt Canton som öppna och klara i klangen.
Postad 24 October 2015 - 08:26
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Canton ska sänkas lite i diskanten, helt klart
Postad 24 October 2015 - 10:36
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Skall till QLN:s försvar säga att jag har lite svårt att ta till mig en ljudåtergivning som saknar för mycket, varför jag sällan faller för.små stativare. Vi lyssnar ju på lite olika sätt, och jag vill snarare omslutas av en, i min värld, realistisk ljudbild än sitta och dissekera detaljer med en smalbandig högtalare som instrument. Jag har haft ett alldeles ypperligt sådant instrument i Audiovector MI1SE. Det är visst en tjusning i den realism sådana instrument förmår ta fram i det lilla. Men för mig funkar det inte när storleken på ljudbilden är så begränsad, och basanslag såpass saknar både djup och pondus. Både och går visst att få, men då kostar det som tex. SA Pandion 30.
Redigerat av laddie15, 24 October 2015 - 10:37.
Postad 20 November 2015 - 02:29
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Jag såg nu att QLN precis har blivit klara med en ny modell som var med på bild i senaste numret av Hifi & Musik.
Här är ett foto på dessa 
Postad 20 November 2015 - 08:51
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag såg nu att QLN precis har blivit klara med en ny modell som var med på bild i senaste numret av Hifi & Musik.
Här är ett foto på dessa 
Detta är så vitt vi vet nu den nya Qube Q2.
Till stort baserad på Signature 3, men med framförallt ett enklare och mer traditionellt industriellt kabinett och samma diskant som sitter i Signature upgraden.
Prisindikationen är runt 25.000:-.
Jag, som Signature 3 ägare och Qln fan sedan början på 90-talet, lyssnade länge på denna på Malmömässan härförleden, och mycket av kvaliteterna i Signature 3 hördes, men inte riktigt samma ljudbild och 3D. Ljudbilden i Signature 3 känns större i alla led, viket nog till stor del får tillskrivas Signature 3 kabinettet som i sin designtekniska form löser mycket av de problem som ett högtalarkabinett skapar både sett till stående vågor, time alignment och eliminering av vibrationer.
Tips: följ gärna Qln här.
12066069_1373373909386363_5216418167853802209_n.jpg 65.23K
1 Antal nerladdningar
Postad 03 January 2016 - 00:18
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Kommer det en golvmodell av denna Qube så ska jag ha ett par om det inte görs nån annan snyggare liknande golvmodell från QLN vill säga 
En tvåvägare hade varit trevligt likt Audio Physic Yara Evolution 
Redigerat av Unregistered2294, 03 January 2016 - 00:17.
Postad 17 November 2017 - 10:06
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Som gammalt Qln-fan sedan början på 90-talet, så tänkte jag blåsa lite liv i denna tråden med förhoppning om diskussioner och delande av erfarenheter kring detta fabrikat.
Just nu är det också ganska mycket aktivitet kring märket med butiksaktiviteter (nu i helgen i Göteborg och Umeå) och fin respons från senaste Rocky Mountain Audio Fest i USA där Qln Signature 3 hade världspremiär.
Om man inte har hittat Qlns hemsida redan, så finns Qln nu också på facebook där aktuella händelser och aktiviteter också postas.
Postad 19 November 2017 - 12:10
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Gillar man högtalarna så gör man. Då är vare sig 25 eller 50k något att diskutera.
Men skippa gärna hemsidan, för maken till BS har jag inte läst på länge. Unika är de minsann, följer inte trender, och kompromissar minsann inte med estetiken heller. Som sagt, unikt.
Postad 19 November 2017 - 17:08
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Är man Hifi intresserad så skall man absolut ta tillfället att lyssna på signatur modellen om man befinner sig i närheten av en demo.
En produkt som var enastående redan på tidigt 90-tal nu förädlad ytterligare av samma konstruktör. Kan varmt rekommenderas, ett sound som förmodligen passar de flesta. Vad man tycker om design och pris är en annan fråga. Jag minns när föregångaren kostade 15-20% av dagens pris på 50.000:- så det känns lite främmande att hosta upp dessa pengar då de ser i princip likadana ut nu.
Postad 19 November 2017 - 19:17
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Är man Hifi intresserad så skall man absolut ta tillfället att lyssna på signatur modellen om man befinner sig i närheten av en demo.
En produkt som var enastående redan på tidigt 90-tal nu förädlad ytterligare av samma konstruktör. Kan varmt rekommenderas, ett sound som förmodligen passar de flesta. Vad man tycker om design och pris är en annan fråga. Jag minns när föregångaren kostade 15-20% av dagens pris på 50.000:- så det känns lite främmande att hosta upp dessa pengar då de ser i princip likadana ut nu.
Jag minns deras basmodeller på sent 80-tal. Mycket trevliga och prisvärda burkar. Minns också de första av den dyra modellen, innan den hette Signatur tror jag. Rosens ljudcenter i Malmö demade den med Copland CSA 14. En riktigt delikat finsmakarsetup, men ett par B&W Matrix var vid den tiden betydligt mer valuta för pengarna i min smak.
Hade ju inte de pengarna då, så fick bli Mission 782 istället.
Postad 19 November 2017 - 21:00
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
@Laddie: Där ser man, tyckte väl som dig ungefär men drog en helt annan slutsats. Dvs. QLN och B&W lät inte alls likt varandra men QLN var lättare att tycka om. Förmodligen den högtalare som jag hört mest av alla högtalare jag inte själv ägt. Dels hade folk i bekantskapskretsen dem, men jag var också en flitig besökare på Radiolagret och där spelades dessa alltid.
Den senaste versionen av 805:an är iofs. avsevärt bättre än tidigare modeller men tveksamt att den spöar den nya betydligt billigare Signatur 3:an.
De stativare jag tyckte var starkast konkurrenter till QLN på 90-talet var Respons Baby Grand och AE1 reference.
Själv var jag på 90-talet inne i en period där jag visst kunde tycka att små högtalare lät bra, men det var inget för mig, måste vara riktiga fullregister burkar. Ganska dumt resonemang och tur att man kan ändra uppfattning . För min del var det huvudsakligen golvare från Infinity, JBL, Polk Audio och Mirage som gällde just då. Hade någon sagt till mig då att jag skulle sitta och lyssna på stativare med 4,5" bas/mellan register 25 år senare skulle jag utan att tveka slagit vad om att äta upp en hatt om så blev fallet.
Redigerat av Blåtand, 19 November 2017 - 21:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|