Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gÀller alla hifi-kablar!

2043 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2015 - 22:00

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlĂ€gg
  • 1

kylmander, om du hade sagt att du testade dessa tvÄ kablar i blindtest med kontrollanter dÀr inte högtalarna eller andra saker i rummet rörts en milimeter vid kabelbyte sÄ skulle jag börja tror dig.

Jag undrar vad du har för förmĂ„ga till skillnad frĂ„n alla andra hifi-mĂ€nnsikor som i det 47 olika blindtester i lĂ€nken nedan har, för de som Ă€r med i dessa tester resonerar och pĂ„stĂ„r precis som dig att de hör skillnad. ÄndĂ„ klarar de inte av blindtesterna.

Folk har i flera decennium hĂ€vdat att de hör skillnad pĂ„ kablar, men ingen klarar sig igenom testerna. Du tycker inte det Ă€r konstigt?

Ă„r det inte kanske sĂ„ att du skulle kunna vara lite mer ödmjuk och tĂ€nka i stil med "men vĂ€nta nu, bör jag inte lita mer pĂ„ studier om placebo som vetenskapsmĂ€n har gjort(vetenskapsmĂ€n som har Ă„r av utbildning och erfarenhet) Ă€n att lite pĂ„ mina egna sk upplevelser." ?

För vad har du till skillnad frÄn alla hifi-entusiaster som inte klarat blindtesterna(och som hÀvdar att de hör skillnad)?

Du skriver att du inte vill vara med i en tÀvling, men jag kÀnner ingen mÀnniska som tackar nej till 1 000 000 dollar, för det Àr precis det du gör, för hör du skillnad och vara sÀker pÄ det sÄ skulle du aldrig tveka att Äka till Usa och kamma hem de 1 000 000 dollar som du vinner om du kan visa att du hör skillnad...

Postad 01 May 2015 - 22:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlĂ€gg
  • 0

Om du Àr i BorÄs nÄgon gÄng masse hör gÀrna av dig hade varit kul att köra en demo för dig.
Och för sakens skull jag anser mig definitivt inte som nÄgon martyr om nu nÄgon trodde det.

DessvÀrre Àr jag inte det, men om jag skulle sÄ tackar jag för din inbjudan!
Men hoppas du förstÄr vad jag och andra försökt framföra i diverse trÄdar?

Alla fÄr tycka och uppleva exakt det dom vill.
Men de bör ocksÄ vara beredda pÄ att backa upp det med lite sakliga argument.

Postad 02 May 2015 - 01:18

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlĂ€gg
  • 1

Jag Àr inte intresserad av nÄgon tÀvling, jag vet hur det lÄter hos mig hemma och har till och med erbjudit folk hem för att göra ett test, men bara för att 15 stycken sÀger en sak sÄ Àr det den enda sanningen och alla andra pÄ jorden har fel dÄ fÄr det vÀl vara sÄ, jag trodde i min enfald att man kunde ha olika Äsikter och bli respekterad för det men sÄ fel jag hade, sÄ jag fÄr vÀl göra som du sÀger masse70 jag skall shut up men dÄ Àr det oerhört mÄnga pÄ forumet som Àr lika grundlurade som jag enligt er Äsikt, jag förstÄr bara inte varför man inte kan respektera varandras Äsikt.

Men du skriver i Zartoks utmaningstrÄd nu, dÄ fÄr du ta att du fÄr mothugg nÀr du inte vÄgar ta utmaningen.

Postad 02 May 2015 - 02:13

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 0
Ja jag accepterar mothugg, men jag kan bara sÀga vad jag upplevt hemma och som sagt har jag ocksÄ bjudit hem dom som inte tror pÄ mig, men ingen ville komma, hur kommer det sig.

Postad 02 May 2015 - 03:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle inte pÄstÄ att största skillnaden beror pÄ kabeln utan pÄ vÄran hörselgÄng och hur den Àr utformad. Alla Àr vi olika och alla uppfattar vi ljud olika. SÄ var det problemet löst :D

Postad 02 May 2015 - 03:19

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 0

Var fasen var det jag lÀste det dÀr om att vissa mÀnniskor aldrig kommer att höra nÄgon skillnad pÄ kablar och andra alltid hör skillnad. Det skulle tydligen vara vetenskapligt bevisat ocksÄ har jag för mig :)

UngefÀr som vissa utav oss Àr tondöva frÄn födseln och vissa andra inte. Plocka fram detta nÄgon. GÀrna!!!! ;)

Redigerat av Unregistered2294, 02 May 2015 - 03:57.

Postad 02 May 2015 - 03:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 0

Det skulle i sÄ fall förklara hela saken ;)

Dom enda tidningarna / programmen jag kan ha lĂ€st eller sett det i Ă€r Vetenskapens VĂ€rld, Hifi & Musik eller pĂ„ ljudochbild.se. Nyheten ska vara rĂ€tt fĂ€rsk. Max 1-2 Ă„r gammal :)

Jag har för mig att det var Lasse Svendsen pÄ ljudochbild som skrev om detta, kan ha fel dÀr :)

Redigerat av Unregistered2294, 02 May 2015 - 03:53.

Postad 02 May 2015 - 07:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

men jag kan bara sĂ€ga vad jag upplevt hemma och som sagt har jag ocksĂ„ bjudit hem dom som inte tror pĂ„ mig, men ingen ville komma, hur kommer det sig.

Din upplevelse kan ingen ta ifrÄn dig, starta en egen trÄd vett ja. Hur kan man förresten mÀta en upplevelse gÀller det bara hifi, har inte lyckats med det under mina xx Är inom pa vÀrlden? Kylis jag ska neröver framöver, kommer gÀrna förbi vid dig dÄ :)

Redigerat av mcmike, 02 May 2015 - 07:18.

Postad 02 May 2015 - 17:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 1

Är det ingen mer Ă€n jag som tycker det skulle vara kul om nĂ„gon antog utmaningen, och VANN :) ?

Postad 02 May 2015 - 19:24

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

• 344 inlĂ€gg
  • 0

Jo men detta Àmne Àr ju lite kÀnsligt, för skulle det vara sÄ att nÄgon antar utmaningen och sedan inte kan sÀga nÄgon skillnad blir det ju jÀvligt svettigt i sjÀlen dÄ man förstÄr att man slÀngt ut flera tusentals kronor pÄ luft.

Postad 02 May 2015 - 19:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 3

Jo men detta Àmne Àr ju lite kÀnsligt, för skulle det vara sÄ att nÄgon antar utmaningen och sedan inte kan sÀga nÄgon skillnad blir det ju jÀvligt svettigt i sjÀlen dÄ man förstÄr att man slÀngt ut flera tusentals kronor pÄ luft.

Just dÀrför det kommer sÄ mycket bortförklaringar frÄn kabeltroende ;)

Postad 02 May 2015 - 20:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 2

Man kan se det pÄ mÄnga olika sÀtt. Men tÀnk lite mera vetenskapligt pÄ det hela. Om nÄgon antar utmaningen och förlorar, vad har det tillfört egentligen?

Zartok vinner 30 000 och det Àr bra för Zartoks plÄnbok men har det tillfört nÄgot mera?

Rent vetenskapligt: "You can't prove a negative". Det finns varianter pÄ uttrycket men idén Àr densamma. Vi gör 199 tester som inte hittar nÄgon skillnad och ett test som pÄvisar en skillnad. DÄ finns skillnaden och dÄ blir det intressant.

Denna eviga diskussion kommer ju inte att ta slut eftersom "You can't prove a negative". Men bevisar vi skillnaden sÄ Àr det klart. Som en av mina lÀrare pÄ Chalmers sa, det intressanta Àr inte alla försök som gÄr som vÀntat. Det intressanta Àr det ovÀntade, dÀr finns ny kunskap.

Lite OT men ni kanske förstÄr min poÀng. Om jag tror det finns skillnader Àr en annan sak men jag tÀnker inte utmana nÄgon :) .

Postad 02 May 2015 - 20:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlĂ€gg
  • 1

Lite OT men ni kanske förstĂ„r min poĂ€ng. 

NĂ€ faktiskt inte det minsta.

Postad 02 May 2015 - 20:41

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 1
Enligt Takeo sÄ Àr jag kabeltroende, dÄ fÄr han gÀrna komma hem till mig sÄ skall jag skifta mellan kablar och bevisa min stÄndpunkt, och vill han inte det sÄ fÄr jag vÀl anvÀnda samma ord han anvÀnde mot mig, knip igen kaköppningen.

Och detta Àr ju ingen bortförklaring, upp till bevis.

Postad 02 May 2015 - 20:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlĂ€gg
  • 3

Och detta Àr ju ingen bortförklaring, upp till bevis.

Eller sÄ stÀller du upp i de kabelutmaningar som finns dÀrute, bla Zartoks?

SÄ upp till bevis sjÀlv?

Gör du inte det blir det verkligen en bortförklaring.

SÄ om det Àr nÄgons kaköppning som bör knipas Àr det din kÀra vÀn.

Redigerat av masse70, 02 May 2015 - 20:57.

Postad 02 May 2015 - 21:13

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

• 344 inlĂ€gg
  • 1

Man kan se det pÄ mÄnga olika sÀtt. Men tÀnk lite mera vetenskapligt pÄ det hela. Om nÄgon antar utmaningen och förlorar, vad har det tillfört egentligen?

Zartok vinner 30 000 och det Àr bra för Zartoks plÄnbok men har det tillfört nÄgot mera?

Rent vetenskapligt: "You can't prove a negative". Det finns varianter pÄ uttrycket men idén Àr densamma. Vi gör 199 tester som inte hittar nÄgon skillnad och ett test som pÄvisar en skillnad. DÄ finns skillnaden och dÄ blir det intressant.

Denna eviga diskussion kommer ju inte att ta slut eftersom "You can't prove a negative". Men bevisar vi skillnaden sÄ Àr det klart. Som en av mina lÀrare pÄ Chalmers sa, det intressanta Àr inte alla försök som gÄr som vÀntat. Det intressanta Àr det ovÀntade, dÀr finns ny kunskap.

Lite OT men ni kanske förstÄr min poÀng. Om jag tror det finns skillnader Àr en annan sak men jag tÀnker inte utmana nÄgon :) .

Ja eller sÄ blir du 30 000kr rikare om du vinner och Zartok blir kabeltroende om han blir motbevisad, vilket leder till att de kabeltroende fÄr Ànnu en anhÀngare.

Som jag har sagt innan, jag har tvÄ olika kablar hemma, ett par pÄ som Àr 7 meter sammanlagt och som kostade 13 000kr och ett par som ocksÄ Àr 7 meter som kanske kostade 200kr och mellan dessa hör jag ingen skillnad alls.

Postad 02 May 2015 - 21:17

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 1
Nej jag tÀnker inte anta nÄgon utmaning för att bevisa nÄgot för andra,det jag tycker Àr konstigt Àr det faktum att man sÄ konsekvent hÀvdar att det inte finns skillnader nÀr jag VET att det finns folk som hör skillnad, och jag har sagt det innan och kan sÀga det igen, om vi nu tar dig masse, du tror inte pÄ detta, och det har jag full respekt för, men varför kan dÄ inte du respektera att det faktiskt finns folk som hör skillnad, eller har alla i hela vÀrlden exakt samma hörsel.

Och som en slutklÀm, vad Àr det som sÀger att just du har rÀtt, har du sett dig runt pÄ forumets alla album det finns en oerhört massa folk som inte kör med telefon kabel och det Àr förmodligen av en mycket god orsak eller vad tror du.

Postad 02 May 2015 - 21:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlĂ€gg
  • 1

Nej jag tÀnker inte anta nÄgon utmaning för att bevisa nÄgot för andra,det jag tycker Àr konstigt Àr det faktum att man sÄ konsekvent hÀvdar att det inte finns skillnader nÀr jag VET att det finns folk som hör skillnad

Återigen, du Ă€r medveten att du postar detta i en trĂ„d som handlar just om kabelutmaning va?

SÄ om du nu inte vÄgar anta denna utmaning eller ens Àr villig att försöka bevisa nÄt, varför skriver du ens ditt dravel i denna trÄd?

Hoppas du inser att du gör dig sjÀlv till Ätlöje.

Snarare att det Àr dags att anmÀla dig för OT i denna trÄd om nÄgot.

Redigerat av masse70, 02 May 2015 - 21:28.

Postad 02 May 2015 - 21:38

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 1
Skrev jag inte nyss att jag Àr villig till ett kabelbyte hÀr hemma, det mÄste vÀl klassas som att jag vill bevisa nÄgot, men du kan vara lugn, det hÀr blir det sista jag skriver hÀr, och vill du anmÀla mig sÄ fÄr du vÀl göra det, och om du tycker det Àr dravel sÄ fÄr det stÄ för dig, det Àr 2 lÀger har alltid varit och kommer alltid att vara, men du fÄr ha en trevlig helg i alla fall.

Postad 03 May 2015 - 07:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 1

Ingen sÀger att du inte upplever skillnad. Det Àr en mycket viktig skillnad i det vi sÀger. Vi sÀger att din upplevda skillnad beror pÄ att du helt enkelt inbillar dig den. Det finns en anledning till varför ingen har klarat utmaningen pÄ en miljon kr. Det finns en anledning till varför mÀnniskor inte antar min utmaning.

Rent blint, för att bevisa en vetenskaplig skillnad, sÄ tror jag att det tom kan vara svÄrt att skilja pÄ olika högtalare faktiskt. Ta dina och mina högtalare i sweetspot, det vete fan om jag hade hört sÄ stor skillnad för att stÀlla upp med mina pengar i ett blindtest ska jag sÀga.

Om du skulle komma hit har du varit varmt vÀlkommen att göra testet, hör du skillnad dÄ har du ju fÄtt din semester betald. Du har dessutom möjlighet att ta egna kablar, det enda vi behöver göra pÄ strömkablar Àr att kontrollera fasen.

Personligen hade jag aldrig tackat nej till 30.000. Om nÄgon sa att jag fick 30.000 om jag kunde bevisa att jag kunde bÀnka 100 kilo sÄ skulle jag Äka dit pÄ en gÄng och göra det.

Det Àr helt enkelt mÀrkligt att mÄnga hÀr skillnad, men ingen sÀtter pengarna dÀr kakgluggen finns. Och det riktat mot dig kylis, det gÀller alla kabeltroende.

Redigerat av Zartok, 03 May 2015 - 09:31.

Postad 03 May 2015 - 09:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 2

ja, sjÀlva poÀngen med trÄden Àr just att det Àr fÀrdigdiskuterat. poÀngen Àr: "hör du skillnad? Àr du villig att slÄ vad om det?".

det Àr vÀldigt mycket snack, men aldrig nÄgon verkstad. det hjÀlper inte att prata om sin övernaturliga förmÄga, det gÀller att kunna visa den. det finns ingen i hela vÀrlden som lyckats med det Ànnu.

Postad 03 May 2015 - 12:56

GĂ€st_982jan_*
  • GĂ€st_982jan_*
  • 0

HÀr finns en artikel om just vad experter och vetenskapen sÀger om kablar http://www.audioholi...-cable-science. Man gÄr hÄrt fram mot olika snake-oil-pÄstÄenden men det finns en referens i artikeln dÀr man försökt mÀta fram skillnader och INTE lyckats hitta hörbara sÄdana. Men det gÀllde enbart kablarna i sig.

Slutsatsen man drar Àr att kablar aldrig kan lÀgga till nÄgot, enbart förvrÀnga. SjÀlvklarheter kan tyckas, men inte om man ser en del reklam.

Den andra slutsatsen som gör att denna vadslagning inte kommer att ge nÄgot, oavsett utfall, Àr att man kan aldrig testa en kabel isolerat - ljudmÀssigt. Man testar en kabel i ett system - som i sin tur pÄverkas av kabelns egenskaper (kolla artikeln igen). SÄ visst skulle man kunna plocka ihop ett system med halvt instabila förstÀrkare som pÄverkas av olika laster och högtalare vars delningsfilter fÄr andra egenskaper nÀr en kabels egenskaper plöstligt Àr med i ekvationen. Och, hur ska man veta detta pÄ förhand? Enligt artikeln finns det en del audiofil-förstÀrkare som Àr uppenbart dÄligt tekniskt konstruerade och dÀrmed kÀnsliga för lasten. Sedan kanske dom lÄter bra med rÀtt grejer kopplade till sig (min anm.).

SĂ„ om ingen skillnad hörs, dĂ„ kan man dra slutsaten att det Ă€r (tekniskt) vĂ€ldesignade nĂ€t/slutstegsdelar i förstĂ€rkaren och motsvarande lastimmuna kretsar i högtalaren. Om en skillnad skulle höras sĂ„ sĂ€ger det INGENTING om enbart kabeln utan om det totala ljudsystemet (Ă„tminstone förstĂ€rkare/högtalare). Dvs. i ett annat system skulle förmodligen ingen skillnad höras alls. 

SĂ„ vad bevisar denna vadslagning? Absolut ingenting generellt - oavsett utfall. Kablar lĂ„ter inte men de kan pĂ„verka och ibland, i synergi med svagheter i vissa system, pĂ„ en hörbar nivĂ„. Man kan INTE generalisera och sĂ€ga att kablar ALDRIG gör skillnad eller ALLTID gör skillnad. Finns inga belĂ€gg för endera stĂ„ndpunkten vetenskapligt. 

Postad 03 May 2015 - 13:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 1
Jag har vÀldigt stor respekt för ditt kunnande, men lasten bör vÀl pÄverkas ytterst minimalt av en kabel, dÄ dessa har ganska lite motstÄnd, stÀmmer inte det? Ageve har ju mÀtt upp skillnader, men att dessa Àr lÄngt under det hörbara.

Sen sÄ finns det ju mÀngder med belÀgg för att det inte Àr skillnad, det har ju genomförts mÀngder av tester blint. SÄ lÀnge ingen hört skillnad Àr det vÀl det nÀrmsta ett konstaterande man kan komma? Det gÄr inte att bevisa att det inte finns skillnad men det gÄr att bevisa att det finns skillnad. Ingen har kunnat bevisa att det finns en (hörbar) skillnad Ànnu, och det Àr hÀr den utmaningen ligger sÄ att sÀga. Bevisa att du hör det du pÄstÄr och vin massa pengar.

Till kylis, som inte Àr intresserad av pengar kan jag sÀtta mina canton reference 1.2 in i vadslagningen.

Redigerat av Zartok, 03 May 2015 - 13:42.

Postad 03 May 2015 - 14:29

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Ingen har vÀl pÄstÄtt att det inte Àr skillnad mellan kablar? DÀremot ska man vÀl ha klart för sig vad skillnaderna kan vara. Vi pratar lÄg resistans och lÄga frekvenser, som krÀver vÀldigt lÄnga lÀngder eller högt motstÄnd innan skillnaderna ska kunna mÀrkas.

Och skillnaden som blir Àr inte sÄ mycket mer Àn att ljudtrycket minskar. SjÀlvklart Àr det tekniskt möjligt, men har ni nÄgonsin sett en anlÀggning som har sÄ tunna eller lÄnga kablar att det ens vore misstÀnkbart att kabeln vore problemet till en sÀmre Ätergivning?

SÄ om nÄgon frÄgar mig om det Àr skillnad pÄ kablar sÄ svarar jag nej, trots att svaret egentligen Àr ja. Anledningen till att jag svarar nej Àr för att jag förstÄr att de i sjÀlva verket frÄgar om en viss kabel lÄter bÀttre Àn en annan, och dÄ det ska till sÄ pass sÀrskilda kombinationer för att skillnader ska uppsÄ (ffa i konsumentsammanhang) sÄ kan man lika gÀrna sÀga nej om man inte har tid med ett mer utförligt svar.

Postad 04 May 2015 - 20:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 1

Ännu en kabeldiskussion som inte kom i mĂ„l, i varje fal inte Ă€nnu. Ett nytt grepp av Zartok men det vanliga resultatet, Ă„tminstone pĂ„ ett ungefĂ€r. Men Ă€r det ingen som funderat över varför dom hĂ€r diskussionerna aldrig kommer till en slutsats?

Jag skrev i mitt förra inlÀgg "You can't prove a negative" men ingen tog den bollen. Nu skall jag försöka förklara lite bÀttre vad jag menade. Googlar ni uttrycket sÄ kan ni hitta en del heta diskussioner i Àmnet men jag struntar i det just nu. Och nu blir dett off-topic men kanske ÀndÄ inte.

Om jag sÀger att jultomten inte finns, sÄ Àr det vÀl inte speciellt kontroversiellt. Det kan nog majoriteten acceptera utan större eftertanke. Det "vet" ju alla. Men om jag sÀger att du skall bevisa att jultomten inte finns, dÄ blir det vÀrre. Om han fanns vore det ju enkelt, det Àr bara att ta fram honom. Men det omvÀnda blir vÀrre. Att bevisa bortom rimligt tvivel det gÄr vÀl beroende pÄ var man lÀgger grÀnsen för "rimligt" men ett bevis bortom allt tvivel, det blir vÀrre. "You can't prove a negative" kallas ibland en logisk lag och den har ungefÀr det beskrivna betydelsen. Man pratar om jultomtar, enhörningar, snömannen och annat men poÀngen Àr att det Àr svÄrt att bevisa att nÄgot inte finns. Men det finns diskussioner kring det ocksÄ.

Vad kar du detta med kabeldiskussioonerna att göra? Min lilla hypotes, antag att det inte finns skillnader mellan kablar. DÄ Àr det tvÄ grupper som diskuterar.

Grupp 1: "Det finns inga skillnader". Eftersom man inte kan bevisa att nÄgot (skillnader) inte finns sÄ kan dom inter bevisa sin tes.

Grupp 2: "Det finns skillnader mellan kablar". Dom kan inte bevisa sin tes eftersom den Àr felaktig.

Hela diskussionen blir en oÀndlig loop.

Och diskussionen kommer att fortsĂ€tta. Även efter detta, kanske totalt menigslösa inlĂ€gg :) :) . Om jag trampat pĂ„ nĂ„gon tĂ„ med detta OT inlĂ€gg sĂ„ ber jag om ursĂ€kt.

Min personliga syn pÄ kablar. Det gör stor skillnad om man har dom eller ej. Men vilken kabel man anvÀnder tror jag inte har nÄgon större betydelse mer Àn för ögat.

Redigerat av Mr_Tom, 04 May 2015 - 20:03.

Postad 04 May 2015 - 20:08

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • MĂ€stare

• 3166 inlĂ€gg
  • 5

Grupp 1: "Det finns inga skillnader". Eftersom man inte kan bevisa att nÄgot (skillnader) inte finns sÄ kan dom inter bevisa sin tes.

Grupp 2: "Det finns skillnader mellan kablar". Dom kan inte bevisa sin tes eftersom den Àr felaktig.

Hela diskussionen blir en oÀndlig loop.

Äh det behöver inte vara sĂ„ svĂ„rt för en kabeltroende att övertyga en som Ă€r skeptiskt, det Ă€r ju bara ta fram tvĂ„ kablar man tycker lĂ„ter olika sen utsĂ€tta sig för ett blindtest, hur svĂ„rt kan det vara?

Den enda anledningen till att en troende inte gör detta Àr för att dom innerst inne vet att dom snackar en massa skit.

Postad 04 May 2015 - 20:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Jag tog inte bollen eftersom det Àr det mest grundlÀggande i all vetenskap. Poppers falsifieringsteori. Du kan aldrig bevisa nÄgot, bara motbevisa det. Jag gör den hÀr tÀvlingen för att jag kan motbevisa att individer hör skillnad. Individer som vill tjÀna pengar och som hör skillnad kan enkelt motbevisa mig genom att utföra ett lyckat kontrollerat blindtest med ett alphavÀrde pÄ 5 (standard inom humanvetenskaplig testmetod).

Det enda vi kan göra Àr att motbevisa en teori. NÀr vi motbevisat en teori flera gÄnger sÄ kan dock en allmÀn uppfattning bli att det Àr bevisat att det inte Àr nÄgon skillnad, och den tesen stÄr sig tills nÄgon istÀllet motbevisar den.

Postad 04 May 2015 - 20:42

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 1

Äh det behöver inte vara sĂ„ svĂ„rt för en kabeltroende att övertyga en som Ă€r skeptiskt, det Ă€r ju bara ta fram tvĂ„ kablar man tycker lĂ„ter olika sen utsĂ€tta sig för ett blindtest, hur svĂ„rt kan det vara?

Den enda anledningen till att en troende inte gör detta Àr för att dom innerst inne vet att dom snackar en massa skit.

DÄ Àr det en vÀldigt massa medlemmar pÄ detta forum som snackar skit.

Postad 04 May 2015 - 20:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 4

Nej, ni Àr en minoritet. Har du inte förstÄtt det Àn?

Postad 04 May 2015 - 20:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlĂ€gg
  • 0

Ja, och dom hÀlsar dig vÀlkommen i deras lilla exlusiva klubb ;)

Redigerat av masse70, 04 May 2015 - 21:00.

Postad 04 May 2015 - 21:12

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

Jag tog inte bollen eftersom det Àr det mest grundlÀggande i all vetenskap. Poppers falsifieringsteori. Du kan aldrig bevisa nÄgot, bara motbevisa det. Jag gör den hÀr tÀvlingen för att jag kan motbevisa att individer hör skillnad. Individer som vill tjÀna pengar och som hör skillnad kan enkelt motbevisa mig genom att utföra ett lyckat kontrollerat blindtest med ett alphavÀrde pÄ 5 (standard inom humanvetenskaplig testmetod).

Det enda vi kan göra Àr att motbevisa en teori. NÀr vi motbevisat en teori flera gÄnger sÄ kan dock en allmÀn uppfattning bli att det Àr bevisat att det inte Àr nÄgon skillnad, och den tesen stÄr sig tills nÄgon istÀllet motbevisar den.

Basen för mig Àr Àldre Àn Popper. Det kommer frÄn logiska resonemang och andra kÀllor. Men det spelar mindre roll.

Men lÄt oss ta Popper efterson du kanske gillar honom.

Hypotes, det finns ingen skillnad mellan kablar.

Och sÄ provar vi, och provar, och sÄ vidare. Och sÄ hittar vi en skillnad, kanske i ditt test om nÄgon tar utmaningen.

DÄ Àr det slutdiskuterat, kanske :) :) .

NÄgon som undrar varför jag tyckte det skulle vara kul om nÄgon tog utmaningen och VANN.

Redigerat av Mr_Tom, 04 May 2015 - 21:13.

Postad 04 May 2015 - 22:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som undrar varför jag tyckte det skulle vara kul om nÄgon tog utmaningen och VANN.

För att fÄ rÀtt i din tes?

Postad 04 May 2015 - 23:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 1
DÄ Àr det helt slutdiskuterat över huvudtaget. DÄ skulle det alltsÄ finnas nÄgon som hÀr skillnad och den skulle fÄ mina pengar pÄ en gÄng. Problemet Àr att ingen nÄgonsin gjort det. Att dÄ sitta och fortfarande tro att det gÄr att göra enkelt Àr mÀrkligt funderande. Imo.

Kylis, jag vet inte om du sÄg det, men dÄ du gillar canton sÄ sÀtter jag mina canton i potten. Fortfarande inte intresserad av att bevisa det du sÀger att du kan? Testet Àr öppet mÄl :)

Redigerat av Zartok, 04 May 2015 - 23:39.

Postad 04 May 2015 - 23:49

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 0

Dina Canton i potten  :lol:

Postad 05 May 2015 - 00:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 0

Men dĂ„ mĂ„ste vĂ€l Kylis lĂ€gga sina talare i potten i sĂ„ fall för att det ska bli nĂ„got sĂ„nĂ€r rĂ€ttvist?  :wacko:

Om det ska vara enligt reglerna pĂ„ sida 1  :P

"Misslyckas du Àr du förbunden att göra samma sak"

Postad 05 May 2015 - 00:12

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 0

Ja, och dom hÀlsar dig vÀlkommen i deras lilla exlusiva klubb ;)

DÄ tackar jag för det och gÄr med.

Postad 05 May 2015 - 00:17

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 1

Nej Zartok, jag kommer inte att anta utmaningen för jag vill att du skall njuta av dina Canton som jag gör med mina och endast av den anledningen.

Men om du nÄgon gÄng har vÀgarna förbi södern sÄ skulle jag gÀrna vilja dema mitt system för dig, för som jag förstÄtt sÄ Àr du ganska kunnig inom omrÄdet och det hade varit kul med lite input utifrÄn, eller om nÄgon annan kÀnner sig manad sÄ Àr dom ocksÄ vÀlkomna , jag tar emot all kunskap jag kan komma över.

Redigerat av Unregistered2020, 05 May 2015 - 00:31.

Postad 05 May 2015 - 00:29

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

• 344 inlĂ€gg
  • 2

Nej Zartok, jag kommer inte att anta utmaningen för jag vill att du skall njuta av dina Canton som jag gör med mina och endast av den anledningen.

Troligt, du Àr bara feg. abooh.

HÀr satt jag och vart lite taggad nÀr du sÀger att du skall anta skiten och sen drar du dig ur! =( borde vara bindande!

Postad 05 May 2015 - 00:36

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 1

Tja om du sÀger att jag Àr feg dÄ Àr jag vÀl det men det Àr lugnt jag kan ta det, du fÄr ha det sÄ bra i alla fall sÄ hörs vi kanske i nÄgon annan frÄga.

För övrigt jag har aldrig sagt att jag skall anta detta, men du fÄr ha det bra i alla fall.

Redigerat av Unregistered2020, 05 May 2015 - 00:38.

Postad 05 May 2015 - 01:03

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

• 486 inlĂ€gg
  • 1

Ja eller sÄ blir du 30 000kr rikare om du vinner och Zartok blir kabeltroende om han blir motbevisad, vilket leder till att de kabeltroende fÄr Ànnu en anhÀngare.

Som jag har sagt innan, jag har tvÄ olika kablar hemma, ett par pÄ som Àr 7 meter sammanlagt och som kostade 13 000kr och ett par som ocksÄ Àr 7 meter som kanske kostade 200kr och mellan dessa hör jag ingen skillnad alls.

Jag förstÄr att du inte hörde nÄgon skillnad nÀr jag ser dina grejer, dom Àr inte dÄliga det Àr inte det jag sÀger, jag hade QRS luna innan jag bytte och dom kostade 7000:- paret och jag hade kablar som kostade mer inte helt optimalt, det man fÄr tÀnka pÄ Àr att anpassa kablarna till högtalarna och elektroniken, mina Canton Reference kostar nÀstan 80.000 och jag skulle aldrig drömma om att sÀtta in en telefonkabel som en del hÀvdar Àr lika bra som en Reference kabel, och som nÄgon hÀr sade att om man tar en viss kabel och sÀtter in den i ett billigt system kontra ett dyrt system sÄ spelar dom olika eller har jag helt fel dÀr ocksÄ som i alla andra frÄgor.

För övrigt lyfali om du inte bor allt för lÄngt ifrÄn BorÄs sÄ hade det varit kul att dema mitt system för dig och höra vad du tycker, skulle det kunna vara nÄgot tror du.

Redigerat av Unregistered2020, 05 May 2015 - 01:11.

Postad 05 May 2015 - 01:14

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 1

Jag förstÄr att du inte hörde nÄgon skillnad nÀr jag ser dina grejer, dom Àr inte dÄliga det Àr inte det jag sÀger, jag hade QRS luna innan jag bytte och dom kostade 7000:- paret och jag hade kablar som kostade mer inte helt optimalt, det man fÄr tÀnka pÄ Àr att anpassa kablarna till högtalarna och elektroniken, mina Canton Reference kostar nÀstan 80.000 och jag skulle aldrig drömma om att sÀtta in en telefonkabel som en del hÀvdar Àr lika bra som en Reference kabel, och som nÄgon hÀr sade att om man tar en viss kabel och sÀtter in den i ett billigt system kontra ett dyrt system sÄ spelar dom olika eller har jag helt fel dÀr ocksÄ som i alla andra frÄgor.

Skulle du eller jag diskutera detta pÄ ett annat forum sÄ skulle ingen sÀga emot. Problemet Àr vilket forum man framför sin tro pÄ. Euphonia Audio forum Àr ett forum som jag tror passar oss bÄda mer nÀr det kommer till kablar och sÄnt. Jag tror att du skulle trivas dÀr Àven om minhembio Àr bra nÀr det gÀller vissa andra Àmnen tex, men nÄgot riktigt kabel forum för troende kan jag inte pÄstÄ att det Àr :D För mÄnga kabel-ateister hÀr :P

Postad 05 May 2015 - 07:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 3
SÄ j*vla mycket snack att man krÀks Ät det!

Postad 05 May 2015 - 07:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
jag tror inte att jag hade kunnat ge sÄ mycket input i Àmnet, det du hade kunnat göra för att fÄ bra hjÀlp Àr att mÀta upp systemet och se hur det ser ut, inkl efterklang. DÄ gÄr det att objektivt skatta neutraliteten i systemet.

Perra, nej, jag skulle nog ha valt att göra ett undantag för kylis, mina högtalare hade dĂ„ fĂ„tt ett sporadiskt vĂ€rde av 30.000. Men det Ă€r ju teoretiskt dĂ„ det inte blir av. Övriga fĂ„r inte ta del av det erbjudandet heller, det Ă€r pengar mot pengar :)

Postad 05 May 2015 - 07:44

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 1

SÄ j*vla mycket snack att man krÀks Ät det!

Du kanske skulle se dig om efter en annan trÄd att glo i ^_^

jag tror inte att jag hade kunnat ge sÄ mycket input i Àmnet, det du hade kunnat göra för att fÄ bra hjÀlp Àr att mÀta upp systemet och se hur det ser ut, inkl efterklang. DÄ gÄr det att objektivt skatta neutraliteten i systemet.

Perra, nej, jag skulle nog ha valt att göra ett undantag för kylis, mina högtalare hade dĂ„ fĂ„tt ett sporadiskt vĂ€rde av 30.000. Men det Ă€r ju teoretiskt dĂ„ det inte blir av. Övriga fĂ„r inte ta del av det erbjudandet heller, det Ă€r pengar mot pengar :)

Har inte dom ett högre vÀrde Àn det? :) Jag gissar att du har gett runt 70k för dom?? :)

Redigerat av Unregistered2294, 05 May 2015 - 08:06.

Postad 05 May 2015 - 08:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Ja, det Àr ett högre vÀrde i dom, dock sÄ var tanken att jag skulle motivera kylis pÄ nÄgot sÀtt dÄ han menar att han gör skillnad. för övriga Àr ddet samma regler som innan :)

Postad 05 May 2015 - 08:23

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

• 2941 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det Àr ett högre vÀrde i dom, dock sÄ var tanken att jag skulle motivera kylis pÄ nÄgot sÀtt dÄ han menar att han gör skillnad. för övriga Àr ddet samma regler som innan :)

NÄgot vÄgat skulle jag vilja sÀga med att typ ge bort dina 1.2:or. Det lÄter mer som att du inte Àr nöjd med dom om du tÀnker riskera dom i en vadslagning :)

Postad 05 May 2015 - 08:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 2

NÄgot vÄgat skulle jag vilja sÀga med att typ ge bort dina 1.2:or. Det lÄter mer som att du inte Àr nöjd med dom om du tÀnker riskera dom i en vadslagning :)

Finns ingen risk. Det Àr ju bara att titta hÀr i trÄden. Som vanligt en massa snack men ingen som vÄgar stÀlla upp och förlöjliga sig.

*********. ***** +******

Censurerade vad jag hade lust att skriva om vissa.

Postad 05 May 2015 - 08:36

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

• 344 inlĂ€gg
  • 1

För övrigt lyfali om du inte bor allt för lÄngt ifrÄn BorÄs sÄ hade det varit kul att dema mitt system för dig och höra vad du tycker, skulle det kunna vara nÄgot tror du.

Ahahahahaha bara titta mitt system? wtf du har ingen aning om vad jag har för grejer xD

vill bara ta att tillĂ€ggas att senast jag körde min kabel i nĂ„got var det genom ett par Focal Scala Utopia, Bladelius Thor, Project RPM 9.2 Evolution. 

Skall vi börja rÀkna nu och se om (Pris lappen blir tillrÀckligt hög) sÄ jag kanske hör skillnad?.

Jag vill sÀga dig en sak, att de talarna du sett i mitt galleri Àr förmodligen mina Klipsch? och om jag skall vara helt Àrlig tror jag dem har ett tillrÀckligt bra frekvensomfÄng för att man skulle kunna höra skillnad pÄ kabel och kabel.

Sen vill jag ocksÄ ta att sÀga att Klipsch Rb 81 Àr en av de bÀsta stativarna jag personligen hört oavsett prisklass.

Postad 05 May 2015 - 08:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 1

Du Àr lika riskabelt som att satsa 30.000, dvs ingen risk. Finns en miljonutmaning som ingen klarat, det Àr en miljon dollar det handlar om. Borde lyckas motivera rÀtt mÄnga, men pengar Àr inte poÀngen tydligen.

Postad 05 May 2015 - 08:39

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

• 344 inlĂ€gg
  • 0

Du Àr lika riskabelt som att satsa 30.000, dvs ingen risk. Finns en miljonutmaning som ingen klarat, det Àr en miljon dollar det handlar om. Borde lyckas motivera rÀtt mÄnga, men pengar Àr inte poÀngen tydligen.

Övertygelsen gĂ„r inte rĂ€kna i pengar, den Ă€r mer vĂ€rd.

Man vill inte riskera att flÀcka sin heder.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.