Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För oss med samma intresse, men olika uppfattningar

616 svar till detta ämne Skillnad placebo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2015 - 05:31

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

"Mitt" nya sätt att testa kommer inte göra att jag kommer att testa mindre. Tvärtom. Jag tycker att det ska bli spännande att testa mer. Nu var ju detta bara ett "test" i mängden. Saken är väl den att "om jag" inte upplevde skillnad så är det säkert nån annan som säkert gör det så vem som har rätt eller fel i tester....det är svårt att säga. Sanningen för "mig" är ju alltid sanningen oavsett vad andra tycker. Sen om det inte är det för nån annan...det är ju inte mitt problem :D

Det jag menar är att man främst ska lita på sig själv vad man upplever. Det andra kommer sen :)

Postad 16 March 2015 - 05:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Word...

förresten, det var Blues Brothers. På Universal Studios, Orlando.  :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av PML73, 16 March 2015 - 05:41.

Postad 16 March 2015 - 05:44

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Ok :D Då vet jag :D

Postad 16 March 2015 - 05:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Det var ett himla tjat om hur du mår/mådde. Kan du inte bara skippa det tugget och släppa hörnflaggan???!!!

Och VAD var det stor skillnad på i ljudet?

Varför tror du att bara du upplever denna skillnad?

Varför antar du inte Zartoks test om du är så stensäker på din hörsel? Är det STOR skillnad skulle det ju vara uppenbart..

Postad 16 March 2015 - 05:48

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Det var ett himla tjat om hur du mår/mådde. Kan du inte bara skippa det tugget och släppa hörnflaggan???!!!

Och VAD var det stor skillnad på i ljudet?

Varför tror du att bara du upplever denna skillnad?

Varför antar du inte Zartoks test om du är så stensäker på din hörsel? Är det STOR skillnad skulle det ju vara uppenbart..

Vad är det med dig? :D

Postad 16 March 2015 - 05:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Gäller PML också. Och ingen idé att skylla på sträckan till Umeå, han åker ju gärna hem till er om avståndet är ett problem.

Postad 16 March 2015 - 05:55

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Gäller PML också. Och ingen idé att skylla på sträckan till Umeå, han åker ju gärna hem till er om avståndet är ett problem.

skratt, fasen kånkar du runt på TVn redan före 06:00?  :) Välkommen hit om du är så säker på dina argument.

Redigerat av PML73, 16 March 2015 - 05:56.

Postad 16 March 2015 - 05:59

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Spännande! :D Berätta gärna sen hur det gick :P

Postad 16 March 2015 - 06:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Folk köper kablarantingen pga samma anledning som dig kylis, eller av samma anledning det finns olika bilmärken.

Människor är väldigt lätta att lura är den första punkten, och den andra inbegriper att en kabel har fler egenskaper än att bara leda ljud.

Postad 16 March 2015 - 07:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har väl inte riktigt tänkt ge mig in i den här debatten, men jag vill bara ställa en fråga, om ekk är det bästa man kan ha, hur kommer det sig att det är så många här på forumet som valt en annan väg, och ja, jag är vad ni kallar kabeltroende, men jag måste ställa den här frågan för jag tycker det är lite kul det här plus att bi får en som står på andra sidan.

Svaret har ingenting med ljud att göra. Ekk består av ett varierande antal enledar, och blir därför styv och allmänt omedgörlig att hantera. Jag har Audioquest med samma styva konfiguration som jag just därför packat undan till förmån för mjuka smidiga mångledare.

Postad 16 March 2015 - 07:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag undrar om jag har kvar några bilder från tiden då jag körde med dubbla femledade ekk, en till varje pol i högtalaren. Det var rent av svettigt att få dom rätt vill jag meddela! Dom är absolut inte lätta att göra med, och det är ännu värre om det är 20-30 cm för mycket kabel :D

Postad 16 March 2015 - 07:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Någon gång borde man ju prova med EKRK (kulo) eller något annat riktigt osmidigt för att se hur det blir. :P

Postad 16 March 2015 - 07:31

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Jag undrar om jag har kvar några bilder från tiden då jag körde med dubbla femledade ekk, en till varje pol i högtalaren. Det var rent av svettigt att få dom rätt vill jag meddela! Dom är absolut inte lätta att göra med, och det är ännu värre om det är 20-30 cm för mycket kabel :D

Behövde riktigt långa kablar och köpte 4 ledade EKK pga priset. Det var verkligen hemskt att hålla på med, ett riktigt jäkla projekt. Tvinnade även ledarna i ändarna för att jag bara behövde 2 ledare, händerna var helt förstörda efter det!

Postad 16 March 2015 - 07:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, det är inget man leker med. Fingertopparna är riktigt ledsna efter det. Bytte ut skiten efter ett tag och kör billigaste smidigaste lösningen idag.

Postad 16 March 2015 - 08:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 4

Jag har också skrivit att jag respekterar dom som inte hör skillnad, men undrar också varför inte jag kan bli respekterad för mitt, men då kommer det här med troll och guldöron upp.

Här är nog pudelns kärna. Du likställer vad du upplever med vad du verkligen hör. Och sen använder du det för att påstå andra inte hör vad du hör, när det snarare är så att andra inte upplever vad du upplever. Det är en väsentlig skillnad mellan att höra en skillnad (fakta, verifierbart) och att uppleva en skillnad (subjektivt, ej verifierbart).
Det är endast via kontrollerade tester du kan höra en skillnad, annars så upplever du en skillnad.

Postad 16 March 2015 - 08:37

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 1

Här är nog pudelns kärna. Du likställer vad du upplever med vad du verkligen hör. Och sen använder du det för att påstå andra inte hör vad du hör, när det snarare är så att andra inte upplever vad du upplever. Det är en väsentlig skillnad mellan att höra en skillnad (fakta, verifierbart) och att uppleva en skillnad (subjektivt, ej verifierbart).
Det är endast via kontrollerade tester du kan höra en skillnad, annars så upplever du en skillnad.

De envisas riksförbund, eller de som inte tror på sig själv.

Kan man endast höra skillnad under kontrollerade former?

Jag " upplevde " en skillnad här om dagen när jag en mygga flög nära mig samtidigt som en lastbil körde förbi.
Eftersom jag såg båda så blev jag osäker på vilken som gav i från sig det högre mer basrika ljudet, jag är ju rädd att det skulle vara placebo.dessutom skulle det vara omöjligt att göra en kontrollerad blindtest eftersom det enligt mig är omöjligt att få dessa att avge exakt samma ljudstyrka. Så jag för leva i ovissheten kring att det jag lärt mig angående identifiering av objekt och personer via ljud inte är giltigt enligt " Karlssons lag "

Eller var exakt går gränsen för uppenbar och upplevd skillnad?
Du kanske bara upplever att skillnaden inte är hörbar.

Postad 16 March 2015 - 08:43

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Hela den här sporten är väl subjektiv.... Mer eller mindre, om någon hör skillnad så har i alla fall jag full respekt för det, även om jag inte alltid kan hålla med. Det är ju som med alla intressen, man börjar med något enkelt/billigt och sen bygger man vidare på det, så funkar i alla fall jag, sen om det innebär att man lägger onödiga pengar på kablar eller vad som må vara hänt, bara man trivs med det man gör.

Exempel: Bytte mina Snowline kablar mot ett par Clearwater som skulle vara bättre. I början tänkte jag "HA, visst". Men efter att ha lyssnat en stund nu så tycker jag mig uppleva en mer dämpad diskant som passar mina Concept mycket bra. Ska man då behöva bli utsatt för nervärderingar, är det inte alltid bättre med ett: "Fan va kul att du är nöjd, och att det funkar för dig!"

I min värld är det så i alla fall.

Postad 16 March 2015 - 08:46

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Ja, det är inget man leker med. Fingertopparna är riktigt ledsna efter det. Bytte ut skiten efter ett tag och kör billigaste smidigaste lösningen idag.

Varför kör du inte med Transparent? :D "The Best Cables On The Market!" enligt vissa  :D

Postad 16 March 2015 - 08:59

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Hela den här sporten är väl subjektiv.... Mer eller mindre, om någon hör skillnad så har i alla fall jag full respekt för det, även om jag inte alltid kan hålla med. Det är ju som med alla intressen, man börjar med något enkelt/billigt och sen bygger man vidare på det, så funkar i alla fall jag, sen om det innebär att man lägger onödiga pengar på kablar eller vad som må vara hänt, bara man trivs med det man gör.

Exempel: Bytte mina Snowline kablar mot ett par Clearwater som skulle vara bättre. I början tänkte jag "HA, visst". Men efter att ha lyssnat en stund nu så tycker jag mig uppleva en mer dämpad diskant som passar mina Concept mycket bra. Ska man då behöva bli utsatt för nervärderingar, är det inte alltid bättre med ett: "Fan va kul att du är nöjd, och att det funkar för dig!"

I min värld är det så i alla fall.

Jag tycker du har en sund hållning till en trevlig hobby/intresse.😀😀

Postad 16 March 2015 - 09:01

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Fast du påstår ju själv att du upplever att diskanten är mer dämpad, inte att den faktiskt är det. Däri ligger en väsentlig skillnad och för min del är det bara bra att du är nöjd.

Men om någon kan peka ut några kablar som får ljudet att bli bättre än vad det blir med dessa (som jag har) så är ni välkomna med förslag. :)

Postad 16 March 2015 - 09:13

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Fast du påstår ju själv att du upplever att diskanten är mer dämpad, inte att den faktiskt är det. Däri ligger en väsentlig skillnad och för min del är det bara bra att du är nöjd.

Men om någon kan peka ut några kablar som får ljudet att bli bättre än vad det blir med dessa (som jag har) så är ni välkomna med förslag. :)

Sorry om jag lägger mig i,

Här måste man vara försiktigt, skulle man skriva att diskanten ÄR mer dämpad så är man farligt ute så det är bättre att formulera sig att man upplever någon om skillnaden inte är belagd enligt " Karlsson lag " under kontrollerade former.

Sedan angående peka ut kablar som får ljudet att bli bättre så är ju det lite svårt. Hur låter " bättre "?
Däremot vill jag hävda att det finns kablar som gör att ljudet låter olika i en jämförelse, även om alla normala kablar inte lider av det fenomenet. Men är det " bättre " , det är upp till lyssnaren.

Jag kan säga att enda gången jag verkligen super uppenbart hört stort skillnad på kablar var när jag testade någon Nordost som kostade runt 25000:- för 2x 4meter på ett par Klipsch RF-7 drivna av en Onkyo reciever. Det lät så dj#*la illa att det gjorde ont, men med en noname 2,5 kvadrat standard OFC för någon tia per meter var lugnet tillbaka i ljudet.

Postad 16 March 2015 - 09:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är ett litet missförstånd här. Du kan alltid uppleva skillnader, men du kan inte vara säker att det du upplever är faktiska skillnader om du inte tar bort andra faktorer. Du hör det du hör, men din tolkning av det är en upplevelse som påverkas av fler faktorer än dina öron.

Det är som att människor kan tolka situationer olika. Någon gråter. Någon tolkar det som att individen har ont. Någon annan för att individen är glad. Någon annan tror människan är ledsen.

Det finns alltså tre olika sanningar i påståendet när någon gråter. Tre olika tolkningar.

I övrigt så måste jag säga att det är väldigt barnsligt att gå in i en diskussion och säga "jag tycker såhär, nu lyssnar jag inte på någon annan, jag har sagt mitt och sen är det bra", som någon har gjort här.

Postad 16 March 2015 - 09:24

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Det är ett litet missförstånd här. Du kan alltid uppleva skillnader, men du kan inte vara säker att det du upplever är faktiska skillnader om du inte tar bort andra faktorer. Du hör det du hör, men din tolkning av det är en upplevelse som påverkas av fler faktorer än dina öron.
Det är som att människor kan tolka situationer olika. Någon gråter. Någon tolkar det som att individen har ont. Någon annan för att individen är glad. Någon annan tror människan är ledsen.
Det finns alltså tre olika sanningar i påståendet när någon gråter. Tre olika tolkningar.
I övrigt så måste jag säga att det är väldigt barnsligt att gå in i en diskussion och säga "jag tycker såhär, nu lyssnar jag inte på någon annan, jag har sagt mitt och sen är det bra", som någon har gjort här.

Jag håller med dig till hundra procent, men att som en del gör helt kategoriskt avfärda ALLT som inte är verifierat som placebo är det jag vänder mig mot. En upplevelse kan vara faktisk men olika individer tolkar upplevelsen på sitt sätt, men upplevelsen kan för den sakens skull vara en faktisk skillnad.

Redigerat av OMD28, 16 March 2015 - 09:25.

Postad 16 March 2015 - 09:34

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

http://m3.idg.se/2.1...r-kabel-bluffen

http://www.telegraph...e-of-money.html

Postad 16 March 2015 - 09:39

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Varför avfärda andras åsikter och upplevelser överhuvudtaget ? Om du nu har lagt 10 000 tals kronor på dina kablar och någon upplever sitt ljud som fantastiskt med 20:-/m kablar, den smällen får du bara ta...

Postad 16 March 2015 - 09:44

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Varför avfärda andras åsikter och upplevelser överhuvudtaget ? Om du nu har lagt 10 000 tals kronor på dina kablar och någon upplever sitt ljud som fantastiskt med 20:-/m kablar, den smällen får du bara ta...

Om man mäter före och efter kabelbytet så har Man kontentan av det och då kan man se genom att jämföra dom olika graferna om det gjorde någon skillnad.

Postad 16 March 2015 - 09:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag kan säga att enda gången jag verkligen super uppenbart hört stort skillnad på kablar var när jag testade någon Nordost som kostade runt 25000:- för 2x 4meter på ett par Klipsch RF-7 drivna av en Onkyo reciever. Det lät så dj#*la illa att det gjorde ont, men med en noname 2,5 kvadrat standard OFC för någon tia per meter var lugnet tillbaka i ljudet.

Då måste Nordostkablarna varit defekta på nåt sätt eller så är dom byggda för att låta annorlunda (låta felaktigt). En 2,5 standard OFC får väl anses som en korrekt referens?

Postad 16 March 2015 - 09:46

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Oavsett vart man står så ska man veta detta. Placebo kan skapa symptom som är RIKTIGA trots att dom orsakats av något som egentligen inte funnits. 

Postad 16 March 2015 - 09:46

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 3

För att skydda människor som exv. ska köpa sin första stereo och glider in på forumet och möts av stollar som påstår att de hör skillnad.

Postad 16 March 2015 - 09:48

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Då måste Nordostkablarna varit defekta på nåt sätt eller så är dom byggda för att låta annorlunda (låta felaktigt). En 2,5 standard OFC får väl anses som en korrekt referens?

Det är min uppfattning också, och om du läser en del av mina tidigare inlägg så är det ungefär det jag upprepar gång efter annan

Edit stavfel

Redigerat av OMD28, 16 March 2015 - 09:54.

Postad 16 March 2015 - 09:49

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

För att skydda människor som exv. ska köpa sin första stereo och glider in på forumet och möts av stollar som påstår att de hör skillnad.

Jo, men samtidigt måste ju folk få tänka och bedöma själva ?

Postad 16 March 2015 - 09:56

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Oavsett vart man står så ska man veta detta. Placebo kan skapa symptom som är RIKTIGA trots att dom orsakats av något som egentligen inte funnits.

Absolut åt båda håll, en RIKTIG skillnad kan avfärdas om man redan från början mentalt bestämt att skillnaden inte finns.

Postad 16 March 2015 - 09:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Jag håller med dig till hundra procent, men att som en del gör helt kategoriskt avfärda ALLT som inte är verifierat som placebo är det jag vänder mig mot. En upplevelse kan vara faktisk men olika individer tolkar upplevelsen på sitt sätt, men upplevelsen kan för den sakens skull vara en faktisk skillnad.

Klart att man kan uppleva en faktiskt skillnad när man t.ex. byter förstärkare (under förutsättningen att skillnader mellan förstärkarna finns givetvis), men när vi pratar om just kablar så vet vi sedan länge att placeboeffekten kan vara oerhört stark och därför ser jag det som all anledning i världen att vara kritisk och ställa krav på någon som påstår att han hör skillnad på olika högtalarkablar. Om någon däremot påstår att denne upplever de ett par specifika kablar som bättre än övriga däremot, då är vi på en helt annan bana. Så kul tycker jag att man ska få ha med sina dyrkablar åtminstone, förutsatt att man har några. :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 16 March 2015 - 09:57.

Postad 16 March 2015 - 10:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Sorry om jag lägger mig i,
Här måste man vara försiktigt, skulle man skriva att diskanten ÄR mer dämpad så är man farligt ute så det är bättre att formulera sig att man upplever någon om skillnaden inte är belagd enligt " Karlsson lag " under kontrollerade former.
Sedan angående peka ut kablar som får ljudet att bli bättre så är ju det lite svårt. Hur låter " bättre "?
Däremot vill jag hävda att det finns kablar som gör att ljudet låter olika i en jämförelse, även om alla normala kablar inte lider av det fenomenet. Men är det " bättre " , det är upp till lyssnaren.

Jag citerar mig själv,

Denna " upplevelse " är för mig sann, del för staden upplevda skillnaden var så markant att min erfarenhet av att lyssna på ljudanläggningar intygade mig om att något faktisk skilde ljudet åt i jämförelse mellan kablarna.

Dessutom så kom ett par vänner in i rummet som hade lyssnat länge innan bytet av kabel, de " visste " att inget var ändrats så de hade ingen tanke på att något skulle skilja i ljudet.
Den ena sa spontant " va fan har du gjort med ljudet, det låter ju skit " och detta sa ha fast han var av övertygelsen att INGET var ändrat. Så i min värld kan placebo avfärdas i det fallet.
Men jag vill tillägga att det är vad jag minns först och enda gången som jag upplevt en så stor skillnad att placebo, förväntan eller vad man nu vill kan avfärdas.
Övriga eventuella kabel skillnader har varit så små att det mycket väl kan ha varit förväntan som var orsaken, eller så stora att kabeln helt enkelt varit så dålig eller trasig att det varit uppenbart ex. en antennkabel som får bilden att frysa eller pixla sig.

Postad 16 March 2015 - 10:12

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Absolut åt båda håll, en RIKTIG skillnad kan avfärdas om man redan från början mentalt bestämt att skillnaden inte finns.

Ja precis, så det är väldigt olika från person till person :)

Postad 16 March 2015 - 10:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 2

Exakt.

Ni som är så säkra på att ni hör skillnad på kablar (som inte har inbyggda filter), åk upp till Zartok och vinn hans pengar. Med de pengarna har ni sedan råd med en resa till USA för att vinna den betydligt större summan som finns att få där.

Varför gör ni inte detta? hade jag gjort direkt, om jag hade trott så hårt på något.

Postad 16 March 2015 - 10:29

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Placeboeffekt, motsatsen till noceboeffekt, är en sorts medicinsk behandling som går ut på att lura mottagaren genom att ge denne verkningslös medicin, för att bli av eller minska dennes sjukdom. Hos de individer som blir utsatta för placebobehandling finns det många som märker en avsevärd skillnad, vilket slutligen kan resultera i att inga ”riktiga” mediciner behöver användas. Det är just denna positiva effekt som kallas placeboeffekten. Den motsatta negativa effekten kallas noceboeffekt.

Ser det som mycket positivt, och billigt ! :)

Postad 16 March 2015 - 10:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Absolut, den upplevda skillnaden kan absolut vara en faktisk skillnad, jag tror att både jag och Karlsson är mer inte på just det steget. Är det faktisk skillnad? Just med kablar så säger ju erfarenheten att skillnaden enbart är upplevd och då materialet för den hypotesen stämmer överens med erfarenheten så är det väldigt lätt att dra över det som en sanning. En upplevd skillnad är bara en upplevd skillnad när det talas kablar. Hittills så finns det inget som säger något annat, varpå placebo då blir den enda logiska slutsatsen som jag ser det.

Sen finns det mängder andra saker som går att testa, och det finns säkert många skillnader för ute. Själv förstår jag att man blir skeptisk till hifi då det säljs bronsplattor för tusentals kr och sånt.

Jag tror absolut på att det finns faktiska skillnader lite överallt. Dock så anser jag att det är mest högtalaren som står för den flaskhalsen :)

Postad 16 March 2015 - 10:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Billigt?

Folk köper ju kablar för helt sjuka summor.

Postad 16 March 2015 - 10:35

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Exakt.

Ni som är så säkra på att ni hör skillnad på kablar (som inte har inbyggda filter), åk upp till Zartok och vinn hans pengar. Med de pengarna har ni sedan råd med en resa till USA för att vinna den betydligt större summan som finns att få där.

Varför gör ni inte detta? hade jag gjort direkt, om jag hade trott så hårt på något.

Att bjuda hem Zartok för att testa kablar är en sak.

Men det här Amerikanska idiot-testet som många utav er bakåtsträvare ofta tipsar om har ingenting med verkligheten att göra.

Kablar låter givetvis inte olika när testet är uppstyrt för att dom ska låta exakt likadant, så snälla lägg ner gnäggandet om det där förbannade mupp-testet.

När min anläggning är klar (kommer ta tid!) så ska jag bjuda hem ett par av de otroende sarkastiska människorna på detta forumet för att lyssna på olika kablar, och vad olika mindre förändringar i en anläggning kan ha för faktiska skillnader i en anläggnings ljudbild.

Postad 16 March 2015 - 10:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Klart det är ett dåligt test. Självklart. Tänkte inte på det...

Postad 16 March 2015 - 10:38

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Klart det är ett dåligt test. Självklart. Tänkte inte på det...

Ne jag vet och det var därför jag skrev som jag skrev så att du nu förhoppningsvis kan förstå det!

Postad 16 March 2015 - 10:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Men det här Amerikanska idiot-testet som många utav er bakåtsträvare ofta tipsar om har ingenting med verkligheten att göra.

Kablar låter givetvis inte olika när testet är uppstyrt för att dom ska låta exakt likadant, så snälla lägg ner gnäggandet om det där förbannade mupp-testet.

Klart det är ett dåligt test. Alla blindtester är dåliga för då kan inte placeboeffekten framkallas. ;)

Postad 16 March 2015 - 10:43

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Klart det är ett dåligt test. Alla blindtester är dåliga för då kan inte placeboeffekten framkallas. ;)

Jasså tycker du det?

Postad 16 March 2015 - 10:46

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Absolut, den upplevda skillnaden kan absolut vara en faktisk skillnad, jag tror att både jag och Karlsson är mer inte på just det steget. Är det faktisk skillnad? Just med kablar så säger ju erfarenheten att skillnaden enbart är upplevd och då materialet för den hypotesen stämmer överens med erfarenheten så är det väldigt lätt att dra över det som en sanning. En upplevd skillnad är bara en upplevd skillnad när det talas kablar. Hittills så finns det inget som säger något annat, varpå placebo då blir den enda logiska slutsatsen som jag ser det.
Sen finns det mängder andra saker som går att testa, och det finns säkert många skillnader för ute. Själv förstår jag att man blir skeptisk till hifi då det säljs bronsplattor för tusentals kr och sånt.
Jag tror absolut på att det finns faktiska skillnader lite överallt. Dock så anser jag att det är mest högtalaren som står för den flaskhalsen :)

Vi är överens, och absolut så är ju högtalare den del där det skiljer i särklass mest.
Och inte fan blir det lättare av att högtalare funkar så olika i olika rum och med olika musik.
För min del kan det också skilja lite tycke och smak olika dagar just på högtalare. Känner jag för ett tonalt och kanska stort ljud gillar jag mina Mirage OMD-28 men vill jag spela på som fan och lyssna på ett roligt ljud, då plockar jag fram ett par Klipsch RF-62mkII som jag har stående. Och har jag helt brutit sinnet och vill känna det fysiska och inte bryr mig as mycket om kvalitén utan bara vill spela house här och nu ja då har jag min " party rigg " som består av överblivet skräp ett par Klipsch RVX54 http://www.klipsch.c...speaker/details
Och faktiskt 20 st jamo sub200 som ligger på sidan med elementen uttåt 5 på varandra och 2 rader mot varande med spännband runt http://www.jamo.com/...ers/?sku=SUB200
Ganska fjärran från hifi, men kanon på fest i ett garage

Postad 16 March 2015 - 10:47

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Att inte ens försöka förstå varför det testet är ett rent skit-test, bevisar ju bara vilket noll-intresse ni har för att ta dom här sakerna på en seriös nivå.

Det enda som många utav de otroende lägger tid på, är att genom sarkasm och otrevligheter försöka förlöjliga allt, inget riktigt intresse i frågan verkar finnas. 

Postad 16 March 2015 - 10:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag undrar hur testet är designat för att ta bort skillnader.

Postad 16 March 2015 - 10:54

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag undrar hur testet är designat för att ta bort skillnader.

Snälla Zartok, du om någon vet det, eller hur.

Postad 16 March 2015 - 10:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Ne jag vet och det var därför jag skrev som jag skrev så att du nu förhoppningsvis kan förstå det!

Din ironi-indikator verkar ha gått sönder.

Postad 16 March 2015 - 10:58

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Hela hans testmetoder går ju ut på att nivåmatcha, och ta bort alla de skillnader som kan finnas mellan två olika kablar, till att få dom att låta exakt likadant.

Så skulle man ta två st extremt olikljudande kablar, så skulle det enligt hans test metoder vara omöjligt att detektera dom. 

Din ironi-indikator verkar ha gått sönder.

Din med, konstigt nog.

Även taggad med Skillnad, placebo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.