Tyvärr utanför min HiFi-radie.
Synd att de inte stod kvar hos hembiconsult, då hade jag inte tvekat:-)
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
3 relaterade trådar
Postad 01 December 2015 - 14:35 Tyvärr utanför min HiFi-radie. Synd att de inte stod kvar hos hembiconsult, då hade jag inte tvekat:-) Postad 01 December 2015 - 18:12 Synd att jag inte hunnit provlyssna den än. Låter ju som ett kap men ändå lite för riskabelt att lägga ut 14.000 utan att veta om man ens tycker om den.
Hoppas det dyker upp fler efter årsskiftet. Postad 01 December 2015 - 18:39
Har du nära till säljaren så är det väl bara att ringa, säg att du är intresserad och be att få lyssna på dem.
Jag skulle gissa att detta är ett riktigt kap för den som gillar ett öppet och ärligt ljud som inte lindar in saker onödigt mycket men ändå inte låter hårt och tröttande. Ljudlandskapet som de målar upp lär det dröja innan man kan hitta för 14.000:- igen.
Men skall man vara helt säker på att få ut max av dessa tror jag att man skall ha ett rum där det finns möjlighet att ställa dem ganska brett isär och gärna ha lite utrymme till sidoväggar och bakvägg kvar. I vilket fall skall man inte tvinga in någon av dem i ett hörn för då är det kört om man inte pluggar basporten i botten. Bredden i placeringen behövs för att få ut det där luftiga och försvinnade soundet som just utmärker Scansonic och Raidho. De har en härlig attack i ljudet och diskanten spelar fantastiskt för priset. Redigerat av Blåtand, 01 December 2015 - 18:42. Postad 05 January 2016 - 18:23 Har eventuellt ett par MB på ingång men ska bestämma mig innan veckans slut Redigerat av Unregistered2294, 05 January 2016 - 18:35. Postad 05 January 2016 - 18:36 Blir isf dessa MB-2.5. Ej MB-6. Blir för mycket pengar med 6:an i dagsläget Postad 05 January 2016 - 19:03
Har du lyssna innan eller köper du på chans?
Om du blir ägare till 2.5 kan du räkna med att få avge rapport
Tror det är en jäkligt grym högtalare för pengarna om man har rätt rum. Redigerat av Blåtand, 05 January 2016 - 19:06. Postad 05 January 2016 - 19:32
Jag har skrivit om det tillfället i denna tråden. På sida 1 tror jag det är Postad 05 January 2016 - 19:56
Skall bli intressant att höra hur du uppfattar att det låter hemma hos dig och hur de hamnade placeringsmässigt
Ljudbilden vidhåller jag att den är näst in till orimlig för prisklassen Postad 05 January 2016 - 20:02
Ja, när hörde man talas om kolfiber element i den prisklassen senast? Till och med M-serien har ju det vilket verkar otroligt. Brukar ju handla om extremt mycket exklusivare byggen. Jag kan bara minnas att den handlar om 6 siffrigt innan dess. Jag fick verkligen leta efter fel när det gällde ljudbilden även om det var en viss skillnad mellan M, BTL och MB. Lådan dessutom. Ser verkligen ut att kosta mer än den gör. Men som sagt jag har till Fredag på mig att säga om jag ska ha dom eller inte Postad 05 January 2016 - 23:06 Sakta i backarna! Det är tio tusen ifrån ett par Contour S3.4 LE med lite inbyte. Nix kommer nog inte bli dessa tyvärr när jag tänker efter Eller varför inte ett par Audio Physic Avanti senaste modellen. Postad 06 January 2016 - 04:34 fast tio tusen är ju en del pengar vilket man kan lägga på lite placebo kablar från P.A.D. så låt mig tänka några timmar. Är väl en 60 timmar kvar nånting På betänketiden alltså
Edit: På Tiotusenkronors frågan! Redigerat av Unregistered2294, 06 January 2016 - 04:39. Postad 06 January 2016 - 12:04 Om det inte hade varit för att de måste placeras minst 1 meter från bakväggen hade dessa varit ett hett alternativ för mig. Tyvärr har jag inte så mycket plats i min lägenhet så det får bli lite mer lättplacerade högtalare för mig. Postad 06 January 2016 - 16:43
Köp MB-1 och en schysst sub. Väldigt lättplacerade spelar mycket bra. Suben behöver du om du skall få tyngden och botten för rock, disco, hiphop osv. Lyssnar du huvudsakligen på singer songwriter, jazz, akustiskt och annat så räcker de väldigt långt på egen hand. "Gitarr plockande och sångröster på dessa ger gåshud". Redigerat av Blåtand, 06 January 2016 - 16:47. Postad 07 January 2016 - 01:16 MB-1 är nog inte fel. Däremot så tycker jag fortfarande att M-serien låter något bättre, enligt min smak. Men den är ju ljusår ifrån lika snygg som MB-serien så där är ju valet givet även om Balance verkar ha ett par M-6 nu för 7.9k Redigerat av Unregistered2294, 07 January 2016 - 01:19. Postad 07 January 2016 - 12:41
Det är underligt hur olika vi uppfattar ljud, tycker personligen det är mer än utseendet som väger över till MB-seriens fördel.
Det enda som jag kan tycka är lite synd med Scansonics stativare är att de tillhörande stativen som verkligen är skräddarsydda för uppgiften kostar dubbelt upp mot många andra bra stativ. Men det gäller ju även den betydligt billigare M-serien så där är stativet dyrare än högtalaren. Redigerat av Blåtand, 09 January 2016 - 21:11. Postad 18 January 2016 - 22:43 En sak jag kom på när jag funderade på min nästa anläggning är hur Scansonic MB-2.5 skulle funka tillsammans med förstärkaren Lyngdorf TDAI 2170. Lyngdorfen har ju en RoomPerfect funktion som kalibrerar ljudet efter rummet och Lyngdorf rekommenderar då att man ska ställa högtalaren så nära bakväggen som möjligt.
Av allt jag har läst så är detta det absolut värsta man kan göra för Scansonic eller Raidho-högtalare, men Lyngdorfen kanske fixar så det låter bra ändå? I så fall är skulle jag kanske kunna överväga ett par 2.5 ändå om jag slipper ställa ut de 1 meter från bakväggen.
Vad tror ni? Postad 19 January 2016 - 08:43
Det ska komma en ny version av 2.5 och 3.5 som inte är lika svår placerad men tappar lite dynamic för man har strypt dem.
Synd att många har slutat med scansonic sen dem bytte leverantör. Postad 19 January 2016 - 09:13 Det är ju lite en fråga om vilket behov man har men i ett inte allt för stort rum fungerar MB-1 kanon i hop med en sub eller två. Då får man riktigt lättmöblerade små smidiga högtalare. Som det ser ut just nu så verkar Scansonic vara påväg bort från Sverige så är man sugen på detta märke kan det nog vara ide att köpa från någon av de handlare som fortfarande har dem kvar till försäljning. Postad 19 January 2016 - 09:52
Intressant info. Vet du något mer om detta, typ när de kommer och vilken prisklass de hamnar i? Postad 19 January 2016 - 23:42
Hörde det från audio aktiv som hade hand om dem till nyligen ringde om MB6 då dem skulle vara mer lätt placerade men fick veta att dem jobbade på att skala ner basen på 2.5 och 3.5 för att det är inte alla som kan ha 1.5m till bakvägg från högtalarna.
Postad 20 January 2016 - 19:10 Hade 2.5 varit mer lätta med sin basåtergivning hade jag haft ett par. Vore det inte för dessa problem att få till basen i rummet så är de enastående för pengarna. Liten smidig och med bra tryck i både mellanregister och mellanbas. Lyckas man nu med den nya modellen få till detta utan att påverka de goda egenskaperna som de besitter idag så är det verkligen ett starkt köptips. Postad 07 February 2016 - 23:38 Lagt en beställning på ett par Scansonic MB-1. Var mest inne på att köpa KEF LS50, men vände i sista sekund. Kändes initialt som att KEF är mer etablerade och att MB-1 är en budget(om än inte "budget") modell. Men har haft svårt att släppa alla lovord om MB-1 så det blev ett par sådana till slut. Tycker att alla tester ger ett strålande omdöme och att ljudet beskrivs som om att det passar mig. Nu hoppas jag verkligheten motsvarar förväntningarna..
Utgångspunkten har varit att vi möblerar om(!) och ut åker mina Focal Aria 936. Eller ut och ut, de flyttas. MB-1 ska serva TV:n och klassisk musik samt opera. Problemet är att vardagsrummet är lite knepigt, så att få in TV och två högtalare på ett "normalt sätt(enligt vår möblering) kräver små/smala högtalare. Och dessa är relativt smala, bra ljud och acceptabla i pris. Även om jag egentligen inte vill byta ska det så klart bli intressant att jämföra ljudet. Postad 08 February 2016 - 13:18 @xms67: Skriv gärna några rader om dina intryck när du fått lyssnat in dig lite. Själv köpte jag begagnat så jag behövde aldrig fundera över det.
Jag upplever att de är väldigt toleranta avseende placering, men placerade brett isär kan de måla upp ett stereoscenario som är sällsynt bra.
lycka till. Postad 08 February 2016 - 23:59 Jag återkommer när jag lyssnat in dem. Köpte demoex. En anledning till valet var just att de verkar mindre känsliga för placering. Utöver ljudet då.. Postad 13 February 2016 - 19:56
Har du fått hem dem? Postad 14 February 2016 - 12:41
Yes, men ännu inte packat upp dem... Väntar in en möbel först... Borde kopplas upp i helgen som kommer och packas upp i em för att kolla att det inte är någon konstig skada. Postad 14 February 2016 - 15:32
Skall bli intressant att ta del av dina intryck. Du får väl skapa ett album och lägga upp lite bilder Vad var det du skulle driva högtalarna med? Postad 14 February 2016 - 16:03
Ska kolla om jag kan lägga upp några bilder. Jag har en NAD C356BEE. Ett köp jag inte är helt nöjd med. Inget fel på den, men den gav inte det där lilla extra jämfört med min förra Yamaha som var en billigare men grymt bra förstärkare. Men jag tillhör dem som hävdar att högtalarna är nr 1 när det gäller att få fram bra ljud så jag är inte missnöjd idag och kommer säkert inte vara det tillsammans med dessa högtalare. Men, tanken finns om en bättre förstärkare. Någon gång... Postad 19 February 2016 - 17:07 @xms67: Absolut att högtalarna är nummer 1, det som kan bli lite lurigt i ditt fall är ju att du inte hört dem före köp så du vet inte riktigt vad du kan förvänta dig. Skulle du inte bli helt nöjd så är det nog värt att låna hem annan kringutrustning innan du dissar högtalarna. Postad 19 February 2016 - 17:12
Men om han hade lyssnat innan köpet och det lät bättre, så hade det förmodligen berott på akustiken snarare än elektroniken...
Postad 19 February 2016 - 17:23 Någon som hört eller sett något nytt om de uppdaterade versionerna av MB-2.5 & 3.5? Postad 19 February 2016 - 17:41
Skulle säga att det inte behöver bero på antingen det ena eller det andra. Allt bidrar till totalupplevelsen.
Naturligtvis skulle en lyssning före köp med fördel ha gjorts hemma, men lyssning i butiken säger i vilket fall hur bra eller dåligt det kan låta i det rummet och med den utrustningen.
Själv tycker jag det är givande att få lyssna på olika anläggningar i olika miljöer då jag inte bara ser högtalarna som utbytbara enheter utan kan tänka mig att anpassa val av andra enheter också. Har jag hört en lyckad kombination och väljer att satsa på t.ex. en ny högtalare och den sedan inte skulle låta lika bra som den gjorde när jag lyssnade på den i butiken. Då lånar jag hem deras förstärkare istället och kan då avgöra om det var där skon klämde eller någon annanstans. Att börja tapetsera med äggkartonger innan man har ett akustisk problem att ta tag i är inte det första jag gör. Men jag är inte främmande för vissa anpassningar. Postad 19 February 2016 - 18:03
Rumspåverkan är den största boven i princip alla rum. Så visst stämmer det att det inte är antingen eller men man bör se upp för att sila mygg men svälja kameler. Redigerat av Unregisterede82735a2, 19 February 2016 - 18:16. Postad 20 February 2016 - 11:54
Håller delvis med, men har man riktigt dåliga rumsförutsättningar så är det inga små ingrepp som skall göras och det kräver också kunskap om orsak och hur dessa motverkas. I ett rum med någorlunda hyggliga förutsättningar kommer man långt med en allmänt intelligent möblering och därtill en omsorgsfull högtalarplacering. Finns t.ex. få diffusorer som slår en tät växt som placerats rätt, gardiner som hindrar ljudet från att träffa fönterrutor, mattor, tavlor etc. Hårdvaran kan påverka ljudet i olika riktningar helt utan att inverka på boendet. Skulle säga att om man börjar från början så väljer man först högtalare sedan kringutrustning och när man fått alla delar på plats som man vet har rätt potential under rätt förutsättningar så kan man ge sig på att fixa rätt förutsättning i rummet. Detta är ofta något som tar tid och kostar pengar så skall det göras så bör man verkligen veta vad som behöver göras. Av en del skräck exempel man sett kan man se att det är lätt att förstöra ett helt rum om man inte vet hur man skall angripa problemet och till enorma kostnader dessutom. Kanske inte är något för alla. Postad 20 February 2016 - 16:03
Jag har intresserat mig för ljud, på amatörnivå(jämfört med många här), ganska länge men jag upplever provlyssnandet som mycket svårt då rummet påverkar så mycket. Sedan kan det vara kul att lyssna och om jag har tid skulle jag gärna tex provlyssna på olika förstärkare kopplade till "mina" högtalare innan köp. Eller på olika högtalare kopplad till min förstärkare. Men gav upp den aktiviteten för ganska länge sedan. Ger för lite jämfört med att läsa tester och chansa..
Postad 20 February 2016 - 19:23
Hunnit lyssna något ännu? Postad 21 February 2016 - 00:54
Tyvärr inte, befinner mig nu på andra sidan jorden på jobb och han inte få ihop allt. Men när jag kommer hem om ett par veckor.. Postad 04 March 2016 - 12:10
Nu har jag haft möjlighet att lyssna. Klassisk musik, opera, mer "modern" musik. Dock inte film. För att förstå mina synpunkter är det viktigt att komma ihåg att jag bytte från Focal Aria 936.
Till att börja med är jag klart imponerad av att man kan få ut så mycket ljud ur så små burkar. Det är första gången jag äger ett par stativare, har alltid varit lite skeptisk till det lilla formatet.
Ljudet i dessa MB-1 tycker jag är klart godkänt. Inte minst upplever jag det ärligt. Känns som man får fram ljudet som det ska låta. Diskantområdet är mycket bra. Saknar inget alls där. Inte minst röster/sång blir i det närmaste perfekt. Likaså mindre stränginstrument i klassisk musik. Basen är också bra. Inte den djupast basen, men upplever den snabb och harmonisk. Och tillräcklig, även om tankarna omedelbart började fara om en Sub. Trots att jag har högtalarna relativt nära varande uppstod en rymd i ljudet jag inte hade förväntat mig. Så efter de första timmarnas lyssnande är jag mycket nöjd.
Men, när jag jämför med mina Aria så är de klart ett snäpp ned. På allt utom sångrösterna. Focalerna erbjuder en helt annan rymd, djup och bas. Helhetsintrycket är att det är ganska stor skillnad.
Tar några exempel: Carmina Burana - o Fortuna, där finns det mesta i ljudväg. Högtalarna levererar perfekt på allt utom den tunga basen. Men de levererar å andra sidan vissa andra saker perfekt. På slutet kommer cymbaler som de får fram exakt som i inspelningen.(olika inspelningar är olika bra på detta)
U2 - New Year´s Day, en låt med fantastisk sång och många olika instrument och lite snabb klassisk Brittisk 80-talspopp. Inga tunga basar. Fungerar till 100%.
U2 - October, där pianot inleder och sången sedan kommer in. Upplever högtalarna som gjorda för denna typ av musik.
David Bowie - Space Oddity, en låt som har många olika nivåer(både i volym och i typ) på ljudet. Högtalarna får fram alla olika delar helt underbart.
fun. - We Are young, en favorit som börjar med trummor och sedan matar det på. Här upplever jag att högtalarna även klarar basen. Fantastiskt betyg.
Puccini - Turandot, Nessun doma! Här klarar högtalarna att hantera arior och kör perfekt, men får inte fram den djupaste basen vid crescendot på slutet. Det gör att man missar lite av den dramatik som finns där.
Chet Baker - There's a small hotell(instrumental), Mycket blåsinstrument och klassisk jazzpiano och trummor. Fungerar mycket, mycket bra. Rent, klart och naturligt. Känns som man sitter och lyssnar i en lokal i New Orleans.
Vaya Con Dios - Puerto Rico: en fantastik låt som blir perfekt via dessa högtalare. Sångrösten kommer fram helt perfekt. Instrumenten är väldigt tydliga och det rörs inte ihop utan allt hörs separat.
Bach - Mässa i h-moll Et in terra pax är ett fantastiskt körstycke som blir underbart med dessa högtalare. Kanske, kanske skulle jag önska lite mer djup i basen. Postad 04 March 2016 - 20:13 @xms: Blev lite förvirrad, var det Aria eller MB-1 som du tillskriver det egenskaper du skriver efter din text "tar några exempel".
Kan starkt rekommendera att testa även med en sub, tycker den har gjort stor skillnad både för mina Focus 160 och mina MB-1. Kanske låter underligt i vissas öron men jag upplever att alla register låter bättre när man slår på subben och får de där sista 25-30Hz i botten.
Jag tror att du kan hitta en placering som ger ännu bättre rymd i ljudet hos dina MB-1 för det är verkligen ett område där de sticker ut jämfört med andra och sett till priset. Högtalarna kan nästan helt lösas upp i rummet vilket jag antar att du menar att Aria är bättre på och det har jag svårt att köpa riktigt. Det handlar om som jag upplever det i MB-1 fallet att längsta sidan (hypotenusan) i lyssnings triangeln skall vara avståndet mellan högtalarna. Viss skillnad mot hur det brukar vara enligt mina erfarenheter från andra högtalare. Du skall inte heller ha en överdriven tå in för att kompensera för detta heller. Priset blir att basen minskar lite men jag tycker personligen att fördelarna överträffar nackdelarna. Jag har mina ca. 45cm ut från bakvägg och min triangel är relativt liksidig ca 2.5m men som sagt flyttar jag bara fram huvudet 40-50 cm så blir det något helt annat när det kommer till soundstage.
Har pga av rummet min optimala lyssningsposition ca. 25-30 cm in över mitt soffbord "inte så optimalt mao" men det låter bra även i soffan.
Hoppas verkligen att du hittar rätt och blir nöjd Redigerat av Blåtand, 04 March 2016 - 20:15. Postad 05 March 2016 - 08:03
Hehe, blev nog lite snurrig av allt lyssnande..
Intressant det du skriver om Sub. Vad har du för någon? Jag skulle inte bli förvånad om en Sub lyfter upplevelsen genom att få fram den där sista basen som jag saknar. Rymd och djup är svårt att beskriva tycker jag, det är mer en känsla. Kan beror på att Arial är riktigt bra eller placeringen av högtalarna.
Jag ska under de kommande veckorna lyssna in mig mer på mina nya MB-1. Skulle också vilja se en film med en del tunga ljud innan jag är klar med min bedömning. Men redan nu kan jag konstatera att MB-1 är ett par fantastiska högtalare sett till pris och format. Måste vara svårt att hitta några som slår dem i denna division. Känns som att de tester jag läst varit helt spot on. Postad 05 March 2016 - 10:08
Har en REL S3 som är kopplad med högnivå "rekommenderat" vid stereo. Funkar klockrent och integrerar väl med stativarna. Är samtidigt inkopplad till min processor med LFE vilket jag tycker funkar bra till film. Inga omkopplingar nödvändiga. Är det något mer du vill veta om REL S3 kan du skicka mig ett PM. Bilder på mina grejer kan du se i mitt album, möjligen har jag skrivit lite om detta också..
När det kommer till film skall du absolut ha en sub för bästa upplevelse men jag måste säga att jag är stormförtjust i hur väl MB-1 funkar till film när de får hjälp av en sub med de lägre registret. Här märks tydligt att det är en respons snabb högtalare med låg dist. i övre registret. Nu går det ju att köpa även center och det har kliat lite i fingrarna men jag avvaktar lite. Skall vänta lite och se vad som händer nu med Scansonic i sverige och om det kommer några nya modeller först tänker jag.
Gott att du är nöjd i alla fall, återkom gärna med mer intryck här i tråden när du fått experimenterat lite. Postad 05 March 2016 - 22:16
Gjorde något förbjudet... Höjde basen på förstärkaren ca 10-15% och då fick jag fram den där basen jag saknat. Skulle fortfarande kunna tänka mig lite mer i vissa passager, men det är nu näst intill ett perfekt ljud. Har aldrig varit ett fan av att röra kontrollerna när man bara har bas och diskant, men här blev det klart bättre. Postad 06 March 2016 - 12:53
Din övning kan ge en hint om vad mer bas ger för helhets intrycket, men blir ju tyvärr inte en lösning som går hela vägen. Har du plats för en sub och möjlighet att låna hem en så tycker jag du skall testa. Är det inte värt pengarna så är det ju bara att låta bli att köpa. Postad 17 March 2016 - 18:07
Hörde att nu börjar det rulla ut från fabriken nya 2.5 och 3.5 som inte ska vara så bassiga. Sen är mb6 jävligt cool .
Postad 18 March 2016 - 13:49
Skickade fråga nu till butiken ljudupplevelser om man kommer fortsätta att sälja Scansonic.
Bra sugen att hör de nya modellerna särskilt MB-2.5. MB-6 är cool, men det finns en hel del bra konkurrenter i prissegmentet runt 100ksek. Postad 18 March 2016 - 18:40
Ja tråkigt med ett bra märke men verkar som den nya distrutören inte har samma driv och kunskap som audio aktiv kanske därför dem från början lät audio aktiv bygga upp märket. Stört tråkigt att dem inte lät dem behålla det. Tror lars bengtsson säljer bort sina mb1 billigt man får med stativet för samma pengar som bara högtalarna där sparar med 6000 kr typ Postad 18 March 2016 - 21:51
Håller tummarna för att de skall bli lite vind i seglen för MB-serien igen. Låter minst lika bra och är så mycket enklare och snyggare att möblera in i rummet. Jäkligt imponerande liten sak. Men man skall ha en bra förstärkare, de är inte onödigt lättdrivna. Behöver vrida på en del mer effekt på MB-1 än på Dynaudio för samma volym. Så känsligheten på 87dB är ett litet frågetecken. Redigerat av Blåtand, 19 March 2016 - 06:56. Postad 20 March 2016 - 09:02
Fick svar från butiken ljudupplevelser och man tänker fortsätta att tillhandahålla Scansonic i Sverige även efter distributörs bytet. Pga. man anser att dessa högtalare är så bra. Man hade tyvärr inte fått någon information om att det var nya modeller på gång. Redigerat av Blåtand, 20 March 2016 - 09:03. Postad 20 March 2016 - 11:22 Då har jag lyssnat igenom alla former av musik och film som jag tycker jag behöver för att kunna säga något slutligt(?) om MB-1. Det är ganska enkelt att skriva en liten recension för de är gudomligt bra. Lägger man till pris och storlek så blir de i det närmaste oslagbara. Jag är alltså otroligt nöjd. Diskant, mellanregister, mellanbas får 10 av 10 poäng enligt mig. Den lite djupare basen imponerar allt mer på mig. Från början tyckte jag att jag saknade något där, men ju mer jag spelat ju mer nöjd är jag(kan vara så att de behövde spels in). I vissa klassiska musikstycken har jag dragit upp basen ca 10% och då fått fram det där sista. Det som överraskat mig är att basen fungerar även till film. Men man skulle vinna lite på att köpa en Sub om film är något man tycker är viktigt att se tillsammans med riktigt tung bas. Samtidigt undrar jag vad man får betala för att hitta ett par stativare som ger bättre bas? Hela ljusupplevelsen inkl. basen kräver även dyra golvare för att slå. Jag ger basen 9 av 10 poäng. Högtalarna är alltså enligt mig ett fynd.
Högtalarna är så bra att jag börjat fundera på om jag ska köpa en bättre förstärka. Inte för att det behövs, men det känns som att med dessa högtalare kan man få ut den kvalitet som finns i en bättre förstärkare än den jag har.
Vill man ha ett par stativare borde man definitivt lyssna på de här. Är man på jakt efter ett par golvare är de också värda att blanda in i leken. Så bra är de.
Jag kör dem ihop med en NAD C356BEE
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |